Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Seuraava kysymys, edustaja Strand.
Arvoisa puhemies, ärade talman! Nya arbetsplatser skapas väldigt långt i de små och medelstora företagen, och många av dessa är familjeföretag.
Siksi RKP esittää budjetissaan paremman vaihtoehdon, sen että perintö- ja lahjaverotus poistetaan yritysten sukupolvenvaihdosten osalta. Yritystoimintaan sidotun varallisuuden siirtyminen sujuvasti ja oikeaan aikaan nuoremmalle, aktiiviselle sukupolvelle loisi uusia työpaikkoja ja sitä kautta hyvin suurella todennäköisyydellä verotuloja ja muita positiivisia taloudellisia, dynaamisia vaikutuksia enemmän kuin mitä valtion kassaan nyt verotuksen kautta kertyvillä varoilla saadaan. Arvoisa valtiovarainministeri Orpo, mitä mieltä olette: onko hallituksella tahtoa ja valmiutta poistaa perintö- ja lahjaverotus yritysten sukupolvenvaihdosten osalta?
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelman mukaisesti hallitus on jo tähän mennessä keventänyt perintö- ja lahjaveroa, erityisesti sukupolvenvaihdostilanteissa, ja siltä osin hallitusohjelman kirjaus ja se, mitä on alun perin päätetty, on toteutunut. Yleisesti voisi arvioida, että sukupolvenvaihdosten osalta on ensinnäkin alennettu verotusta mutta on myös tuotu elementtejä, joilla sukupolvenvaihdosten järjestäminen ja tekeminen on tehty edullisemmaksi ja järkevämmäksi, ja se on todella tärkeää, koska on kymmeniätuhansia yrityksiä sukupolvenvaihdostilanteessa. Meidän täytyy auttaa heidät yli tämän sukupolvenvaihdoksen ja sitä kautta turvata yritysten toiminnan jatkuminen ja työpaikat, joita näissä yrityksissä on. Asia on oikea — hallitus on toiminut tässä jo ohjelmansa mukaisesti.
Pyydän ilmoittautumaan, mikäli on lisäkysymyksiä.
Arvoisa puhemies! Perintö- ja lahjaveron poistaminen yritysten sukupolvenvaihdoksista olisi tärkeä ensimmäinen askel, mutta keskustelua on syytä vielä laajentaa. Itse näin pankin lakiosastolla töissä ollessani, kuinka perintövero aiheuttaa ongelmia nimenomaan pieni- ja keskituloisille palkansaajille, jotka perivät esimerkiksi vanhempien asunnon — asunnon, jonka hankkimiseen liittyvät kaikki verot on jo kertaalleen maksettu. RKP:ssä katsomme, että vähän pidemmällä aikavälillä perintö- ja lahjaverotus pitäisi korvata luovutusvoittoverolla, kuten Ruotsissa sosiaalidemokraattien johdolla tehtiin aikoinaan. Arvoisa kokoomuksen puheenjohtaja, valtiovarainministeri Petteri Orpo, pitäisikö Suomen vähän pidemmällä aikavälillä luopua perintö- ja lahjaverosta, siirtyen Ruotsin ja Norjan malliin, vai onko nykyjärjestelmämme mielestänne perusteltu?
Arvoisa puhemies! Jätetään vaaliohjelmat sitten toiseen keskusteluun.
Hallitus on toiminut perintöveron, lahjaveron keventämisessä niin, että myöskin yritysten sukupolvenvaihdokset ovat nyt helpompia kuin silloin, kun hallitus aloitti. Me olemme panostaneet myöskin siihen, että työn ja yrittämisen verotusta on kevennetty ja vähintään pidetty nykyisellä tasolla. Tämä on tärkeää, ja kokonaisuudessaan on kyse siitä, että me teemme politiikkaa, joka on yrittäjäystävällistä, jotta yrittäminen kannattaa, jotta työllistäminen kannattaa, jotta Suomessa on talouskasvua ja työpaikkoja. Se on meille tärkeä asia, keskeinen osa tämän hallituksen politiikkaa eli yrittäjäpolitiikkaa.
Arvoisa puhemies! Perussuomalaiset kysyivät aikaisemmin asumisen halpuutuksen mallista — eli asumiskuluista — joka liittyi tähän kysymykseen. Kysyimme verotuksesta suursäätiöiden ja yleishyödyllisten yhteisöjen osalta. Asumisen kustannusten osalta ei tuntunut löytyvän vastaajaa, ja verotukseen liittyen saimme vastauksen, että ei ole vielä tapetilla.
Olen vuosi sitten kysynyt ministeri Orpolta näistä yleishyödyllisten yhdistysten osingoista, ja silloin työ oli kesken. Saisinko vastauksen siihen, voimmeko me nyt oikeasti etsiä pikaisia menokeinoja, kun ne leikkaukset onnistuvat niin nopeasti? Minä uskoisin, että pääministeri osaa vastata siihen, voidaanko meidän asumisen halpuutuksen mallimme ottaa käyttöön. Koin sen erittäin loukkaavana, että meidän kysymykseemme ei vaivauduttu edes vastaamaan vaan keskustelu päätettiin heti. Olkaa hyvä, jatkossa te, pääministeri, pystytte vastaamaan kaikkiin kysymyksiin edes jotain.
Arvoisa puhemies! Vastaan uudelleen, että asumisesta vastaava ministeri Tiilikainen ei ole paikalla ja minä en tunne tätä teidän mallianne tästä asumisen halpuuttamisesta. [Leena Meri: Minä jaoin eilen teille ohjelman!] — En tunne sitä riittävän hyvin, että alkaisin sitä nyt kommentoimaan. Haluan siihen perehtyä.
Meillä on hallitusohjelman mukaisesti valtava määrä verohankkeita, verouudistuksia, ‑lainsäädäntöhankkeita. Täällä on muun muassa Valmis-laki, joka on valtava veropaketti. Sen lisäksi me olemme joutuneet käyttämään aikaa muun muassa perussuomalaisten keksimään veneveroon, joka sitten upposikin Airistoon. [Naurua — Leena Meri: Katsokaa sinne ministeriaitioon, sieltä ne löytyvät, Sampo Terho osaa vastata!] Eli me olemme tehneet todella paljon työtä, todella paljon työtä verotuksen puitteissa. Tämä säätiöasia on hallitusohjelman mukaisesti pohdinnassa. Palaamme siihen, kun me saamme selvityksen valmiiksi. Mutta se ei ole ollut prioriteettilistalla kieltämättä ihan kärkipaikoilla. [Leena Meri: Miksei? Helppoa tuloa!]
Kysymyksen käsittely päättyi.
Kyselytunti päättyi.