Arvoisa herra puhemies, arvoisat kansanedustajat! Oikeusasiamies tekee arvokasta työtä pyrkiessään turvaamaan suomalaisten oikeuksia, ja tämä annettu kertomus on painavaa asiaa siitä, miten oikeusasiamies tätä tärkeätä työtä on tehnyt ja mitä kaikkia ratkaisuja ja valvontahavaintoja on matkan varrella vuonna 2022 osunut Oikeusasiamiehen kanslian silmiin.
Perustuslain mukaan oikeusasiamies valvoo perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista, ja tämä on tietysti tärkeä tehtävä. Olen kuitenkin vuosikymmenten varrella esittänyt kysymyksen, jonka taas kerran esitän: kun turvataan kansalaisten perus- ja ihmisoikeuksia, antaako oikeusasiamies ja hänen kansliansa riittävää painoa turvallisuuden perusoikeudelle? Turvallisuushan on johdettavissa perustuslain oikeudesta elämään, oikeudesta terveyteen, oikeudesta vapauteen ja niin edelleen. Kun esimerkiksi katson tätä oikeusasiamiehen kertomusta — ja kohta nostan muutaman esimerkin sieltä — niin minusta tuntuu nyt ja on tuntunut vuosikausia, että oikeusasiamiehen tulkinnassa nimenomaan pidätetyn, vangitun, syytetyn ja niin edelleen oikeudet korostuvat ihan vimpan päälle, mutta se punninnan toinen puoli, se muiden ihmisten turvallisuuden oikeus, jää vähemmälle.
Ihan ajankohtaisenakin esimerkkinä tästä, mitä tarkoitan, otan tämän oikeusasiamiehen nyt toukokuussa antaman lausunnon hallituksen esityksestä rikostorjunnasta Rajavartiolaitoksessa, joka on parhaillaan hallintovaliokunnassa. Lausunnossa, jonka oikeusasiamies antoi tästä hallituksen esityksen luonnoksesta, ollaan kovasti huolissaan näiden tutkinnan kohteeksi joutuvien ja niin edelleen oikeusturvasta, mutta ei olla samalla tavalla huolissaan siitä, että Rajavartiolaitoksella ei ole tiettyjä sellaisia toimivaltuuksia, jotka sille nyt tällä lailla annetaan, jotta se voi ehkäistä rikoksia ja selvittää rikoksia, myös törkeitä rikoksia, kuten ihmiskauppaa tai törkeätä laittoman maahantulon järjestämistä.
Toinen esimerkki: Oikeusasiamies antoi elokuussa 2020 lausunnon työryhmän mietinnöstä, jossa pyrittiin terrorismilainsäädäntöä saattamaan paremmin ajan tasalle. Tästähän on viime aikoina julkisuudessa käyty keskustelua, että miksi Suomessa al-Holista palautetut kulkevat vapaina eikä edes esitutkintaa olla aloitettu, kun taas muualla on vähintään tutkittu ja jopa vankilaan tuomittu. Tässäkin vuoden 2020 lausunnossa kovasti nyrpistellään sille, että terrorismilainsäädäntöä Suomessa ollaan tiukentamassa.
No, en mene nyt näihin meidän vanhoihin kiistoihin oikeusasiamiehen kanssa. Muistutan vain siitä klassikkotapauksesta, että kun vankilassa vanki teki rikoksia kirjoituskoneella, siis petosrikoksia, niin vankilan johto otti kirjoituskoneen pois, mutta sehän ei oikeusasiamiehelle sopinut: siitä huomautettiin, että ei näin saa tehdä. Olen sitä mieltä, että Oikeusasiamiehen kansliassa olisi aihetta järjestää — sikäli, kun ei vielä ole järjestetty — seminaari, jossa pohdittaisiin yhtäältä näiden vangittujen, epäiltyjen, tutkinnan kohteena olevien, rikollisten tai siksi epäiltyjen oikeuksia suhteessa muiden kansalaisten turvallisuuteen. Ja tietysti tässä pitää olla tasapaino. En tietystikään aja sitä, että, joo, pitää saada kiduttaa tutkinnassa olevia epäiltyjä, jotta ihmisten turvallisuus voidaan taata, kun he sitten kidutettuina kertovat, mitä tietävät mainituista rikoksista. Mutta parempi tasapaino pitäisi saada.
Otanpa nyt sitten esimerkkejä tästä nyt käsittelyssä olevasta kertomuksesta — enkä puhu tästä kännykkäasiasta, mistä edustaja Heinonen puhui. Totean vain, että on aivan naurettavaa, että kun oikeusasiamies joutui ottamaan kantaa siihen, voidaanko oppilaiden kännykät koulussa kerätä etukäteen lokerikkoon, niin siinä lueteltiin perustuslaista omaisuudensuoja, yksityisyyden suoja, sananvapaus ja pari muutakin perustuslain kohtaa, mitkä olivat lähtökohtana, ja päädyttiin tietysti siihen, että ei voi etukäteen ottaa lokerikkoon kännyköitä vaan vain, jos siitä voidaan vapaaehtoisesti sopia luokassa.
Mutta, herra puhemies, tästä kertomuksesta. Mennään tänne kertomuksen sivuille, joissa on vankeja koskevia ratkaisuja. Puhun nyt kertomuksen sivusta 190. Täältä löytyy esimerkiksi tämmöinen ratkaisu: ”Vankilalla ei ollut toimivaltaa lukea vangin internetin välityksellä saamia ja lähettämiä viestejä. Laki mahdollistaa vain matkapuhelimella lähetettyjen tekstiviestien sekä sähköpostien lukemisen.” Kuulitteko? Laissa sanotaan, että jos puhelimella lähetät viestejä, tekstiviestejä ja sähköpostia, niitä saa tietyissä tilanteissa lukea, mutta kun vanki lähetti internetin kautta — minä en tiedä, mitä tämä tarkoittaa, ilmeisesti iPadillä tai tietokoneella —, niin niitä ei saanutkaan lukea. Tämähän on aivan naurettava tulkinta. Tulee mieleen se, kun Ukrainassa oli presidenttiehdokas ja hänet yritettiin torjua, kun hänellä oli kaksoiskansalaisuus, niin tämä oligarkki sanoi, että ei hänellä ole kaksoiskansalaisuutta: kun hän oli sekä Ukrainan, Kyproksen että Israelin kansalainen, hänellä on kolmoiskansalaisuus, eikä tämä kaksoiskansalaisuuden kielto koske häntä. No vähän sama tuli mieleen, kun tämän luin. Perusoikeusmyönteinen tulkinta, jossa otettaisiin huomioon ihmisten turvallisuus, kun vangit sieltä vankilasta käsin johtavat rikollisorganisaatioita, olisi ollut se, että totta kai lainsäätäjän tahto on se, että kun se on kieltänyt kännykällä viestien lähettämisen ja vastaanottamisen, se tarkoittaa myös iPadiä, jota ei ehkä ollut olemassa silloin, kun tämä laki säädettiin.
No seuraava, sivu 190: ”Vankila asetti matkapuhelimen käytölle ehdoksi, ettei vanki itse saa poistaa tekstiviestejä puhelimesta. Lain mukaan vankila voi asettaa matkapuhelimen käytölle ehtoja.” — Siis voi asettaa. — ”Mainitunlaista ehtoa ei kuitenkaan olisi voinut asettaa. Laissa ei ole riittävän täsmällisesti ja tarkkarajaisesti sekä rajoituksen hyväksyttävyyttä, suhteellisuutta ja muita perusoikeuksien rajoitusedellytyksiä lainsäädäntöprosessia arvioiden säädetty tekstiviestien poistamisesta.” Ei tiedä, itkeäkö vaiko nauraa. Mitäköhän viestejä ne vangit poistavat sieltä puhelimesta? Ehkä niitä, kun rikolliskaveri kertoo, miten tämä seuraava keikka hoidetaan. Mutta ei saa poistaa, voidaan kyllä asettaa ehtoja. Kun tätä ei ollut riittävän tarkkarajaisesti ja suhteellisuutta ja muita rajoitusedellytyksiä lainsäädäntöprosessia arvioiden säädetty, niin ei saanut poistaa. Siis käsittämätöntä. [Puhemies koputtaa]
Otan nyt vielä kolmannenkin esimerkin, ja tässä ollaan sivulla 196: ”Kirjeenvaihdon toisen tai molempien osapuolten kuuluminen järjestäytyneeseen rikollisryhmään” — siis että molemmat osapuolet kirjeenvaihdossa kuuluvat johonkin jengiin, siis järjestäytyneeseen rikollisryhmään — ”ei yksinään oikeuta kirjeen lukemiseen.” Siellä on ulkona konna, järjestäytyneeseen rikollisryhmään kuuluva tyyppi, siis ammattirikollinen, [Puhemies koputtaa] ja hän lähettää vankilaan toiselle ammattirikolliselle kirjeen tai toisinpäin. Mutta ei, ei saa lukea, pitää olla muita perusteita.
No sitten täällä on yksi kukkanen vielä. — Herra puhemies, anteeksi, taas aika vähän ylittyy. — Siis laissa on sanottu, että omien vaatteiden käyttöä voidaan rajoittaa. Siellä kun olivat sitten liivijengit niissä vaatteissaan, vankila kielsi heitä käyttämästä niitä liivijengin vaatteita, koska ne uhkasivat käytännössä muiden ja henkilökunnan turvallisuutta. No, mitä täällä oikeusasiamies kirjoittaa: Voidaan kyllä rajoittaa. ”Lain ilmaisu ’rajoittaa’ ei yleiskielessä tarkoita täydellistä kieltämistä, vaan esimerkiksi supistamista tai vähentämistä.” Mitä saivartelua tämä on? Onko niin, että jengihousut saa kieltää, mutta jengitakkia ei? Mutta jos sinä kiellät sekä tämmöisen jengin liivit että housut — vaikka minä en tiedä, onko niillä tämmöisiä jengihousuja — niin sitten mennään jo väärin. [Puhemies koputtaa]
Herra puhemies! Olisi ollut paljon muutakin sanottavaa, mutta kun aika loppuu, niin lopetan tähän. — Kiitos.
Puhemies Jussi Halla-aho
:Seuraavalla kerralla sitten. — Edustaja Räsänen, Joona, olkaa hyvä.