Arvoisa puhemies! On hyvä, että tässä salissa puhutaan ilmasto- ja luontopolitiikasta perusteellisesti. Suomi on sitoutunut ilmastolain tavoitteisiin sekä EU-päätösten ja kansainvälisten sopimusten toimeenpanoon. Hallituksen tavoitteena on, että Suomi nousee puhtaan energian edelläkävijäksi ja vientituotteillaan ilmastokädenjäljen edelläkävijäksi. Suomalainen luonto, se taas on olennainen osa elämänmuotoamme ja suomalaista hyvinvointiamme.
Suomi on nopeasti irtautumassa fossiilisen energian laajamittaisesta käytöstä siten, että kilpailukykymme säilyy. Myös hiilinielun vahvistaminen on tärkeä työkalu ilmastotyössä, mutta pääpainon tulee olla päästöjen vähentämisessä mahdollisimman teknologianeutraalisti. On etsittävä tasapaino, jossa ilmasto- ja luontotoimia edistetään siten, että muutokset koetaan oikeudenmukaisiksi. Fossiilisesta energiasta luopuminen, järkevästi toteutettuna, parantaa tulevaisuuden kilpailukykyämme ja huoltovarmuutta sekä synnyttää teollisia innovaatioita vientiin. Meillä on mahdollisuus moninkertaistaa puhtaan sähkön määrä Keski-Eurooppaa nopeammin ja vähentää päästöjä ihmisten ostovoimasta huolta pitäen.
Suomalaista luontoa suojellaan vuosittain lisää tälläkin vaalikaudella. Luonnon monimuotoisuuden vahvistaminen ja luontokadon torjuminen ovat hallitukselle keskeisiä kysymyksiä. Uutena keinona nousee yksityisrahoitteinen luontotyö, sillä minkään hallituksen rahat eivät riitä luontokadon pysäyttämiseen yksin. Tehokkainta yhteistä ympäristöpolitiikkaa saamme aikaan löytämällä EU:n yhteisiä ratkaisuja — sellaisia, jotka huomioivat jäsenvaltioiden erilaiset olosuhteet ja joilla on jäsenmaiden laaja tuki.
Arvoisa puhemies! Fossiiliset kasvihuonekaasupäästöt ovat vuoteen 2035 mennessä laskemassa suunnilleen sille tasolle, jota kansallista ilmastolakia säädettäessä kaavailtiinkin. Haasteemme on, että aiemmin tehdyt skenaariot niin sanotun maankäyttösektorin hiilinielun tasosta ovat osoittautuneet optimistisiksi. Se on tunnistettu välikysymyksessä ja jo hallitusneuvotteluissa. Tämä nielun heikkeneminen ei ole uusi ilmiö. Hiilinielu on pienentynyt trendinomaisesti vuodesta 2010 saakka, siis 15 vuotta.
Mistä hiilinielun heikkeneminen sitten johtuu? Puunhankinta on kyllä lisääntynyt, mutta osa hakkuista on korvannut puun hankintaa Venäjältä. Puun tuonti väheni jo 2010-luvulla, mutta Venäjän hyökkäys Ukrainaan pysäytti sen kokonaan. Kehittyneet arviointimenetelmät ovat myös muuttaneet nieluarviota heikommaksi erityisesti turvemaiden maaperäpäästöjen osalta. Metsän kasvutahdissakin on tunnistettu notkahdusta niin Suomessa kuin muissakin maissa.
No miten hiilinielua voidaan lisätä? Suomessa hallitukset eivät tähän asti ole pitäneet mahdollisena puunhankinnan määrän rajoittamista lainsäädännöllä, ja Orpon hallitus pitää perusteltuna jatkaa samalla linjalla. Sen sijaan hallitus vahvistaa metsien kasvua toimenpidepaketilla. Hallitus huolehtii metsien hiilinieluista pitkäjänteisesti huomioiden myös vaikutusten hitaan realisoitumisen sekä teollisuuden puunsaannin. Kiertoaikoja pidennetään maltillisesti, ja liian voimakkaisiin harvennushakkuisiin puututaan. Meillä on Suomessa vastuulliset metsänomistajatkin. Aktiivisella metsänhoidolla maanomistajat pitävät pitkäjänteisesti huolta niin metsien kasvukunnosta, luonnon hoidosta kuin metsien sopeutumiskyvystä ilmastonmuutokseen ja metsätuhoihin.
Ja kyllä, tämä hallitus edistää ohjelmansa mukaisesti hiilensidonnan markkinoita, jossa maanomistaja voi vapaammin valita, millä hiilenpoistotoimilla paikallisesti tienaa. Kannattava ja kestävä maataloustuotanto tarkoittaa myös puhdasta ruokaa, myös vientiin, ja huoltovarmuutta. Se on myös hyvä perusta tuottaa ilmasto- ja ympäristöhyötyä. Tämä hallitus on sitoutunut hyödyntämään turvepeltojen päästövähennyspotentiaalia osana kustannustehokkaita toimia ruuantuotannon omavaraisuutta ja kannattavuutta heikentämättä. [Eduskunnasta: Millä tavalla?]
Arvoisa puhemies! Muutostenkin jälkeen EU:n ennallistamisasetus toisi Suomelle merkittävät kustannukset. Suomi ei kuitenkaan pysäyttänyt asetusta yksin, vaan moni jäsenmaa yksinkertaisesti koki sen liian vaikeaksi. [Antti Lindtman: Unkari!] Tämän hallituksen kontolle on jäänyt ennen kaikkea velkaantumisen pysäyttäminen. Se tarkoittaa mittavia sopeutustoimia. Suojelu- ja ennallistamistoimiin ei kuitenkaan kehysriihessä kohdistettu lisäsäästöjä.
Saaristomeren valuma-alueella on käynnistetty vaikuttavuuteen tähtääviä ravinnekuorman vähentämispilotteja, vaelluskalakantoja elvytetään ja Palokin koskien ennallistamiseen panostetaan erityisesti. [Välihuuto vasemmalta — Timo Heinonen: Arvovalintoja!] Yksityismaiden vapaaehtoista suojelua rahoittavaa Metso-ohjelmaa sekä ennallistavaa Helmi-ohjelmaa jatketaan. Rajallisista luonnonvaroistamme pidetään myös huolta, ja siksi hallitus panostaa kiertotalouden edistämiseen. Vanhoja, luonnontilaisia metsiä suojellaan hallitusohjelman mukaisesti. Metsätaloudessa otetaan biodiversiteetti huomioon yhä laajemmin muutenkin. Säästö- ja lahopuumäärät talousmetsissä kasvavat. Myös metsäyhtiöt ovat jo tarttuneet työhön, jotta luontopääoma ja luonnon monimuotoisuus vahvistuisivat. Tämä hallitus on sitoutunut myös perinnebiotooppien hoitoa koskeviin tavoitteisiin. Yhteisen maataloustuen eli CAP-tuen ulkopuolelle jäävien arvokkaiden kohteiden osalta ministeriöt etsivät yhteistyössä täydentäviä vaihtoehtoja.
Luontokadon pysäyttäminen vuoteen 2030 mennessä, se on ympäri maailman erittäin vaativa tavoite. Sitä kannattaa silti tavoitella. Rohkaisevaa on kiinnostus verorahojen rinnalla nousevaan yritysrahoitteiseen ennallistamiseen ja suojeluun. Tämä hallitus on antanut ekologisen kompensaation asetuksen, joka luo pohjaa vapaaehtoisen luontorahoituksen luotettavalle käytölle ja yritysten luontojäljen kompensoimiselle. Suomen luotettava tilastointi ja vahva luonto-osaaminen mahdollistavat luontomarkkinoiden kehittymisen.
Arvoisa puhemies! Fossiilisen energian käytön pitkäjänteinen vähentäminen, se mahdollisti Suomen selviämisen Venäjän hyökkäyssodan aiheuttamasta energiakriisistä, ja se mahdollistaa päästövähennykset myös seuraavan kymmenen vuoden aikana. Itse asiassa viime vuonna Suomen päästöt laskivat kiihtyvästi, ennen kaikkea puhtaan energiantuotannon lisäyksen johdosta. Sähköntuotanto Suomessa on jo yli 90-prosenttisesti fossiilivapaata. [Antti Lindtmanin välihuuto]
Lähivuosien suuri mahdollisuus on teollisuuden siirtyminen puhtaaseen sähköön ja vetyyn. Hallituksen kehysriihen päätös puhtaan siirtymän investointien verovähennyksestä on merkittävä ja mittava. Juurisyy kiinnostua Suomesta on kuitenkin yleensä se, että meillä pystytään tuplaamaan päästöttömän sähköntuotannon määrä useimpia verrokkimaita nopeammin, ja siihen meidän on myös satsattava.
Tarvitsemme myös uusia keinoja, jotta Suomi ja myös Eurooppa voivat saavuttaa ilmastotavoitteensa. Ilmastoasioissa numerot ratkaisevat. Hiilidioksidin teollisen talteenoton potentiaali yksinkertaisesti on Suomessa moninkertainen esimerkiksi tieliikenteen päästöihin verrattuna. Siksi me edistämme päästöjen talteenottoa. Myös Euroopan komission mukaan EU:n vuodelle 2040 ehdotettujen ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi tarvitaan välttämättä piippujen tulppaamisen vauhdittamista.
Suomi ja Ruotsi, me voimme yhdessä olla suurvaltoja sähköntuotannossa ja puuperäisen hiilidioksidin hyötykäytössä. Metsäteollisuuden ja bioenergian takia meillä on Euroopan suurin potentiaali negatiivisten päästöjen luomiseen biogeenisen hiilen talteenoton kautta. Varastoinnin lisäksi se biogeeninen hiili kannattaa kierrättää myös synteettisiin polttoaineisiin, joita tulevaisuudessa tarvitaan erityisesti meri- ja lentoliikenteessä valtavia määriä. Me tarvitsemme EU-tason pelisäännöt ja kannustimet nopeasti. Teemme tätä vaikuttamistyötä nyt EU:ssa tiiviissä yhteistyössä erityisesti Ruotsin kanssa.
Ilmastopolitiikan tilannekuva tarkentuu hallituksen energia- ja ilmastostrategiassa, ja hallitus tulee esittämään toimenpiteet päästöjen vähentämiseksi ja nielujen kasvattamiseksi. Taakanjakosektorilla Suomen EU-velvoite, se on kieltämättä kova pitkien etäisyyksien ja hitaasti uusiutuvan autokannan maassa, jossa on välttämätöntä pitää huolta myös huoltovarmuudesta. Ilmastotoimet on sovitettava yhteen ihmisten arjen kanssa niin, että ne ovat sosiaalisesti hyväksyttävissä ja sitä kautta kestäviä. Hallitus nostaa uusiutuvan polttoaineen jakeluvelvoitetta maltillisesti — edellisen hallituksen lain perusteella se olisi yli tuplaantunut hetkessä tämän vuoden alusta. [Mai Kivelä: Te lisäätte päästöjä!]
Hallitus ottaa EU-direktiivin mukaisen polttoainejakelijoiden uuden päästökaupan käyttöön vuonna 2027. Hallitus panostaa päästöjä vähentääkseen myös liikenteen sujuvoittamiseen ja väylien kuntoon. Myös autokannan uusiutumisen edistäminen on tärkeää, sillä uudet autot ovat turvallisempia ja vähäpäästöisempiä. Jatkamme myös sähköisten työsuhdeautojen veroporkkanaa, minkä välikysymys sivuuttaa, vaikka autoala pitää sen ohjausvaikutusta merkittävänä sähköistymiselle.
Arvoisa puhemies! Tänä vuonna Suomi on itse asiassa ensimmäisten jäsenmaiden joukossa asettunut tukemaan komission esitystä EU:n yhteisestä 90 prosentin nettopäästöjen vähennystavoitteesta vuodelle 2040 ja asettanut tiettyjä ehtoja. Me vaikutamme nyt tähän erittäin tärkeään pakettiin ajoissa EU-pöydissä, ja sen avulla määrittyy myös päästökaupan teho ensi vuosikymmenellä. Hallitus on myös nostanut puhtaan siirtymän sekä kierto- ja biotalouden edistämisen yhdeksi päätavoitteeksi komission uuteen työohjelmaan vaikuttamisessa. Suomen tavoite on, että ydinvoima hyväksytään uusiutuvan energian rinnalle puhtaan sähkön ja vedyn lähteenä. Hallitus hakee aktiivisesti EU-rahoitusta näille Suomea hyödyttäville hankkeille ja panostaa erityisesti tutkimuksen ja tuotekehityksen rahoitukseen.
Arvoisa puhemies! Suomen ja suomalaisten edun sekä toisaalta Euroopan kestävän kasvun edistäminen, se on yhtä aikaa mahdollista. Sen ei tarvitse olla riita-asia, erottava asia, ja juuri tätä yhdistävää työtä tämä hallitus tekee.
Puhemies Jussi Halla-aho
:Kiitoksia. — Edustaja Ohisalo.