Arvoisa puhemies! Ohhoh. — Vallan mukana tulee aina myös vastuu. Kansanedustajat ja ministerit käyttävät tämän maan korkeinta valtaa, joten meidän jokaisen tässä salissa on ymmärrettävä tuon vallan tuoma vastuu. Perustuslain mukaan ministereiden on oltava rehellisiksi ja taitaviksi tunnettuja Suomen kansalaisia. Ministereiden luottamus ei rakennu pelkästään onnistumisesta tai epäonnistumisesta oman salkun hoitamisessa, vaan luottamusta synnyttää tai murentaa ministerin toiminta laajemmin.
Tämän välikysymyksen juuret ovat menneisyydessä. Kaksi vuotta sitten Helsingin Sanomien laajassa lehtijutussa kerrottiin, miten silloin vielä kokoomuksen kansanedustaja Wille Rydman oli pidemmän aikaa hyödyntänyt poliittista asemaansa hankkiutuakseen tekemisiin nuorten naisten ja tyttöjen kanssa. Tapahtumien hetkellä alaikäiset tai merkittävästi Rydmania nuoremmat naiset kertoivat kokeneensa Rydmanin toiminnan ahdistavana.
Arvoisa puhemies! Poliitikollakin on oikeus yksityiselämään. Se on selvä asia. Mutta kyllä kansanedustajan ja ministerin on kannettava vastuunsa, oltava rehellinen ja ennen kaikkea ymmärrettävä, millainen yhteiskunnallinen viesti hänen toiminnastaan välittyy.
Miten Wille Rydman päätti toimia sen jälkeen, kun tiedot hänen yksityiselämästään päätyivät julkisuuteen? Kantoiko hän vastuun aiemmasta toiminnastaan? Ei kantanut. Silloinen kokoomuksen kansanedustaja Rydman päätti puolustautua hyökkäyksellä. Hän väitti, ettei juttu ollut totta, ja teki rikosilmoituksen kunnianloukkauksesta. Hän mustamaalasi kokemuksistaan kertoneita naisia ja jutun kirjoittaneita toimittajia.
Nyt, kaksi vuotta alkuperäisen lehtiartikkelin jälkeen, esitutkinta ja syyteharkinta ovat päättyneet. Syyttäjä totesi, ettei esitutkinnassa löytynyt todennäköisiä syitä epäillä kunnianloukkausta, eikä nostanut syytteitä. Entä miten nyt perussuomalaisten ministerinä toimiva Rydman päätti toimia? Kantoiko hän vastuun? Ei kantanut. Hän jatkoi yksityishenkilöiden ja median mustamaalaamista.
Välikysymyksessä on kyse valta-aseman toistuvasta väärinkäytöstä: siitä, miten ministeri Rydman on käyttänyt valta-asemaansa ministerinä pyrkiäkseen hiljentämään mediaa [Välihuutoja perussuomalaisten ryhmästä] ja yrittääkseen valta-asemaansa käyttäen leimata niin kokemuksistaan kertoneita naisia kuin työtään tehneitä toimittajia. Oleellinen kysymys onkin: onko tämä sellaista toimintaa, jonka muut hallituspuolueet hyväksyvät? Äskeisen puheenvuoron jälkeen näyttää olevan. [Perussuomalaisten ryhmästä: Ääni värisee!]
Arvoisa puhemies! Kouluterveyskyselyn mukaan 45 prosenttia peruskoulun kahdeksannen ja yhdeksännen luokan tytöistä on kohdannut häiritsevää seksuaalista ahdistelua [Jenna Simulan välihuuto] viimeisen vuoden aikana — siis lähes puolet yläkouluikäisistä tytöistä. Aikuisten tehtävä on turvata jokaiselle lapselle ja nuorelle kasvurauha. Siihen kuuluu myös rauha osallistua poliittiseen ja yhteiskunnalliseen toimintaan joutumatta häirinnän tai ahdistelun kohteeksi. Tutkimuksista tiedetään, että tilanteet, joissa näin tapahtuu, ovat nuorille usein vakavasti haitallisia — erityisesti silloin, kun kyseessä on myös muuten epätasapainoinen valtasuhde.
Wille Rydman oli kokoomuksen kansanedustaja alkuperäisten tapahtumien tekohetkellä. Tietojen tultua julkisuuteen kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo totesi, että Rydmania kohtaan on iso luottamuspula, ja Rydman erosi ensin kokoomuksen eduskuntaryhmästä ja myöhemmin puolueesta. Kokoomuksessa otettiin vakavasti julki tulleet tiedot valta-aseman väärinkäytöstä.
Vielä viime viikollakin kokoomuksen puheenjohtaja ja nykyinen pääministeri Petteri Orpo sanoi, ettei Wille Rydman voisi toimia kokoomuksen ministerinä. Äsken pääministeri Orpo vastasi koko hallituksen puolesta välikysymykseen. Suomessa ministerit nimetään pääministerin esityksestä. Miten on mahdollista, että henkilö, joka ei nauttisi ministerinä puoluejohtaja Orpon luottamusta, voi nauttia pääministeri Orpon luottamusta? Pääministerin tehtävään kuuluu valtavasti valtaa mutta myös vastuuta. Hän omalta osaltaan ratkaisee, onko luottamusta vai ei. Nyt kysymys on siitä, kantaako pääministeri vastuunsa.
Arvoisa puhemies! Pitäisi olla itsestään selvää, että meidän päättäjien on tehtävä kaikkemme sen eteen, että Suomi olisi turvallinen maa myös tytöille ja naisille. Ehdoton vähimmäisvaatimus on se, että vallanpitäjät osoittavat omalla toiminnallaan, että häirinnälle ja epäasialliselle käytökselle on aidosti nollatoleranssi. Ikävä kyllä nyt olemme saaneet nähdä lähinnä vähättelyä ministerin toimesta.
Poliitikot ovat median tarkan syynin kohteena, ja näin kuuluukin olla. Vallankäytön ja vallankäyttäjien vahtiminen on vapaan median tehtävä. Suomen historiassa on täysin poikkeuksellista, että ministeri hyökkää omasta valta-asemastaan tällaisella voimalla yksityishenkilöitä ja mediaa vastaan. Vallankäyttäjien hyökkäyksiä vapaata mediaa kohtaan on totuttu näkemään autoritäärisissä maissa mutta ei Suomessa. On vaikea uskoa, että muut hallituspuolueet hyväksyisivät tämän toiminnan. Suomen historiassa ministerit ovat eronneet huomattavasti vähäisemmistäkin syistä.
Arvoisa puhemies! On vielä yksi näkökulma, jota on syytä tarkastella. Neljästä hallituspuolueesta kahden, kokoomuksen ja RKP:n, johto on ilmaissut suoraan, ettei valitsisi Rydmania ministeriksi. Herää kysymys: miten hyvin elinkeinoministeri Rydman voi hoitaa tehtäväänsä, kun luottamusta ei koko hallituksella ole? [Vilhelm Junnilan välihuuto] Entä voimmeko luottaa hallituksen toimintakykyyn tämän epäluottamuksen keskellä?
Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun keskustelemme ministeri Rydmanin luottamuksesta. Ja sen verran korjaan pääministeri Orpoa, että silloin keskustelimme aivan eri asiasta. [Vilhelm Junnilan välihuuto] Eduskunta on aiheesta jo kertaalleen äänestänyt. Silloin aiheena olivat julkisuuteen päätyneet Rydmanin yksityisviestit, joissa oli rasistista ja antisemitististä sisältöä. [Perussuomalaisten ryhmästä: Sanoo kommunisti!]
Elinkeinoministeri Rydmanin tärkeään salkkuun kuuluvat muiden asioiden ohella vientiin, matkailuun, elinkeinoelämän ja yritysten kansainvälistymiseen sekä ulkomaisiin investointeihin liittyvät asiat. Herää perusteltu huoli, millaisia vaikutuksia elinkeinoministerin toiminnalla on hänen mahdollisuuksiinsa hoitaa kansainvälistä yhteistyötä sekä laajemmin Suomen kansainvälisiin kauppasuhteisiin [Jenna Simulan välihuuto] ja Suomen kansainväliseen maineeseen. [Juho Eerola: Onko tullut valituksia tähän?]
Arvoisa puhemies! Ministerin luottamus perustuu kahteen keskeiseen asiaan: pääministerin luottamukseen ja eduskunnan luottamukseen. Meillä kansanedustajilla ei ole yksin valtaa asiassa, kuten pääministerillä on, mutta meillä on yhdessä kollektiivisesti valta ja vastuu. Jokainen meistä painaessaan nappia Wille Rydmanin luottamuksesta ottaa silloin henkilökohtaisesti kantaa siihen, hyväksyykö ministeri Rydmanin toiminnan, hyväksyykö ministeri Rydmanin vähättelevän suhtautumisen tähän vakavaan asiaan. Jokaisen tässä salissa pitäisi myös kysyä itseltään, minkälaisen viestin me oikein täältä haluamme ulos lähettää [Jenna Simula: Älkää viitsikö!] niin vapaalle medialle kuin maamme naisille ja tytöille.
Arvoisa puhemies! Teen seuraavan epäluottamusehdotuksen: Ministerin tehtävä edellyttää luottamusta, jonka arviointi on rikoslakia laajempi yhteiskunnallinen kysymys. Elinkeinoministeri Wille Rydman on ministerin valta-asemasta käsin painostanut tiedotusvälineitä ja yksityishenkilöitä. Se ei vastaa ministeriltä edellytettävää käytöstä, mutta ministeri Rydman itse tai muu hallitus eivät ole halukkaita [Juho Eerolan välihuuto] kantamaan asiassa vastuuta. Siksi ehdotan, että eduskunta toteaa, että ministeri Rydman ei nauti eduskunnan luottamusta. — Kiitos. [Perussuomalaisten ryhmästä: Onneksi olemme oikeusvaltio emmekä toverituomioistuin!]
Puhemies Jussi Halla-aho
:Kiitoksia. — Sitten siirrymme ryhmäpuheenvuoroihin. — Edustaja Marttinen, olkaa hyvä.