Arvoisa rouva puhemies! 24. päivä helmikuuta 2022 naapurimaamme Venäjä suuntasi sotilaallisen aggression, hyökkäyksen, toista naapuriaan, Ukrainaa, kohtaan. Tuo päivämäärä muutti kertaheitolla eurooppalaisen turvallisuuspoliittisen asetelman. Turva-arkkitehtuuri, jota oltiin rakennettu huolella ja joka perustuu luottamukseen ja yhteistyöhön, rojahti kerralla, ja olemme uudessa tilanteessa.
Tämä realiteetti, tämä uusi turvallisuuspoliittinen tilanne, on näkynyt tällä viikolla tässä eduskunnassa vähintäänkin kahden erityyppisen päätöksenteon osalta. Julkinen huomio on ollut paljon tässä rajalaissa, hyvä niin, iso asia sekin. Hybridiuhkaa torjutaan sillä. Vähemmälle huomiolle on jäänyt huomattavasti jopa rajalakia, uskallan sanoa, merkittävämpi historiallinen päätös puolustusyhteistyöstä Pohjois-Amerikan yhdysvaltojen kanssa. Tämä niin sanottu DCA-sopimus on Yhdysvaltain aloitteesta solmittu jo viime vuoden joulukuussa, mutta sehän odottaa tätä eduskunnan finaaliratifiointia, jotta se voidaan panna täytäntöön ja toimeenpanoon. Tämä on siinä mielessä iso, poikkeuksellisen historiallinen hetki, joka meillä tässä on esillä.
Tämä sopimus Yhdysvaltojen kanssa on lähtökohtaisesti tehty täsmälleen samoista lähtökohdista kuin Suomen liittyminen puolustusliitto Natoon. Se on tehty Suomen ja suomalaisten turvallisuuden vahvistamiseksi. Tällä on tietysti laajempaakin ulko- ja turvallisuuspoliittista merkitystä, mutta se nimenomaan keskeisesti mahdollistaa Suomen ja Yhdysvaltojen välisen puolustusyhteistyön, Yhdysvaltojen läsnäolon täällä Suomessa, yhdysvaltalaisten sotilaiden läsnäolon täällä Suomessa, harjoittelun ja puolustusmateriaalin ennakkovarastoinnin. Tämä, kuten sanottu, on tehty suomalaisista lähtökohdista primäärisesti turvaamaan ja vahvistamaan Suomen turvallisuutta ja puolustusta. Kuten Suomen Nato-jäsenyyskin, tämä sopimus ei suuntaudu ketään vastaan. Tämä kirjattiin Nato-jäsenyyttä ratifioitaessa täällä, ja tämä on kirjattu myöskin hallituksen esityksessä selkeästi ja myöskin tässä eduskunnan ulkoasiainvaliokunnan hyväksymässä mietinnössä, joka on täällä käsittelyssä.
Arvoisa puhemies! Tämän hetken historiallisuus juuri nyt ei ole pelkästään tämän sopimuksen sisältö. Minä haluan sanoa, että tässä on erinomaisen historian havinaa. Me piirrämme isolla kynällä tällä hetkellä historiaa. Sen vuoksi tämä ulkoasiainvaliokunnan käsittely, joka me tehtiin, tehtiin suurella vastuulla, suurella tilannetajulla ja ymmärryksellä siitä, että me pyrimme Suomen parhaaseen. Arvoisa puhemies, ulkoasiainvaliokunta esittelee tämän DCA-mietintönsä yksimielisenä. [Jari Ronkainen: Well done! — Mikko Savola: Niin pitääkin!] Se on yksimielinen, ja tämä on iso asia. — Minä arvostan näitä välihuutoja, joita täältä tulee. Tämä on historiallisen iso asia.
Se, että me pystymme rakentamaan, pieni kansakunta, eksistenssiään koskevissa isoissa ulko- ja turvallisuuspoliittisissa kysymyksissä konsensuksen, yhteisymmärryksen, on historiallinen merkki siitä, mihin me suomalaiset pystymme, kun se hetki on. Tähän, sanonpa vaan sen, eivät meidän naapurimme pystyneet. Tämä on samaa sukua kuin nämä pohjoismaiset puolustusyhteistyösopimukset. Palaan siihen aiheeseen tuossa hetken kuluttua. Ei pystytty Ruotsissa eikä myöskään Norjassa tekemään näitä ratkaisuja yksimielisesti. Me pystyimme, ja osaan kyllä antaa tälle ison arvon ja kiitän ulkoasiainvaliokunnan jäseniä — teitä täällä on iso joukko — siitä, että te ymmärsitte tämän vastuun, mikä meillä on, ja että kannoitte sen kunnialla. Pitkää kädenvääntöä kyllä politiikka on, että me haettiin ne kulmat oikein, mutta me pystyimme rakentamaan tästä yhteisymmärryksen, ja sillä on historiallista merkitystä. Sitä tullaan katsomaan myöhemmin myöskin moneen kertaan, että sillä hetkellä, kun tästä sovittiin, kaikilla säilyi puhevalta, suomalaiset puolueet ovat yhdessä sitoutuneet tähän järjestelmään.
Tässä on keskeistä se, että sopimus liittyy tietysti Yhdysvaltojen puolustuskehikkoon laajemmin, ja näitä DCA-sopimuksia heillä on monien maiden kanssa. On todella pitkä perinne 24 maan kanssa näitten DCA-sopimuksien suhteen, 11 Nato-maan kanssa. Lähinnä nämä Yhdysvaltain sopimukset, bilateraaliset sopimukset Nato-maiden kanssa, ovat Keski-Euroopan, itäisen Keski-Euroopan maita, pienempiä maita kaikki. Baltian maiden kanssa nämä solmittiin 2017, ja nyt tämä pohjoismainen kokonaisuus on syntynyt näinä parina kolmena vuotena: Norja ensimmäisenä, sen jälkeen Ruotsi ja Tanska ja nyt Suomi. Me ikään kuin muodostamme tämmöisen Pohjolan yhteisen lähestymistavan, mikä koskee puolustusyhteistyötä Yhdysvaltojen kanssa, ja tämä tavallaan korostaakin sitä suomalaista turvallisuuspoliittista asennoitumista. Nyt juuri me olemme osa Pohjoismaita, osa pohjoismaista kokonaisuutta myöskin Naton puolustussuunnittelussa, ja tämä sopimushan täydentää omalla tavallaan myöskin Nato-jäsenyyttämme. Siinäkin on nyt hyvin olennaista, että tämä sabluuna, jolla tämä on kehitetty, on lähes plagiaatti, ei ihan, mutta nämä pohjoismaiset järjestelyt ovat hyvin pitkälle toinen toisiaan seuraavia tältä osin.
Ulkoasiainvaliokunta korostaa hallituksen tavoin sitä, että tällä sopimuksella kunnioitetaan Suomen suvereniteettia, suomalaista lainsäädäntöä kaikilta osin ja myöskin kansainvälisiä sopimuksia ja sitoumuksia. Siinä mielessä tämä on koko sopimusjärjestelyn lähtökohta, ja tähänhän on järjestetty myös sitten konsultaatiomekanismit siitä, että jos tätä sopimusta tarkastellaan ja sitä täytäntöönpannaan, niin yhdessä arvioidaan näitä eri kokonaisuuksia ja eri kohtia tässä, eli tässä säilyy koko ajan tämä keskinäinen vuorovaikutus.
Arvoisa puhemies! Haluan myöskin korostaa sitä, mikä on tämän sopimuksen aivan erityinen lisä ja mikä on myöskin nyt meillä tässä kirjattu ylös ja mikä tulee tästä pohjoismaisesta lähestymistavasta. DCA-sopimuksia on Yhdysvalloilla 24 maan kanssa. DCA-sopimuksia on 11 Nato-maan kanssa, näitä kahdenvälisiä bilateraalisia sopimuksia. Pohjoismaiset sopimukset poikkeavat yhdeltä olennaiselta osin kaikista näistä muista. Kaikissa Pohjoismaissa on selkeästi tämän sopimuksen kautta yhteinen lähestymistapa maailman suurimman ydinasevallan kanssa siitä, että nämä alueet, Pohjola, ovat ydinaseettomat. Ydinasekielto on tässä selkeä. Se on tässä Norjan ja Tanskan sopimuksessa kirjaimellisesti kirjattu ylös niihin sopimuksiin. Ruotsilla ja Suomella se on tehty eri tavalla. Se on näissä hallituksen esityksissä Ruotsilla selkeästi ja näissä ratifiointiasiakirjoissa, ja mehän kaikki tiedämme, että Suomessa on ydinenergialaki voimassa, se 4 artikla, joka kieltää ydinräjähteiden kuljettamisen ja säilömisen Suomessa. Tämä on tietenkin tässä sopimuksessa nyt se keskeinen lisä, vähän niin kuin sivujuonne mutta keskeinen elementti, joka merkitsee nimenomaan tässä Pohjolan turvallisuusratkaisussa sitä selkeyttä, että tämä alue on ydinaseeton. Tämä on tämä on iso askel ymmärtää tämän sopimuksen taustalla.
Arvoisa puhemies! Tässä on myöskin keskeisiä elementtejä siltä osin, että tämä ei tarkoita yhdysvaltalaisten sotilaiden pysyvää läsnäoloa Suomessa, vaan sotilaat ovat lähtökohtaisestikin esimerkiksi koulutus- ja harjoitustoiminnassa mukana tai muun yhteistoiminnan kautta. Tässä ei ole kysymys pysyvästä sotilaallisesta läsnäolosta. Ulkoasiainvaliokunta korostaa myöskin, että puolustusyhteistyösopimuksen käytännön toteutusta pitää seurata ja sitä arvioidaan ja pitää ryhtyä tarvittaessa jatkotoimenpiteisiin, kuten esimerkiksi lainsäädäntömuutoksiin — niitä meille varmasti tämän sopimuksen puitteissa tänne tulee. Erityisesti valiokunta painotti käsitellessään tätä, ja meillä oli pitkät keskustelut siitä, kuinka vahvistetaan eri kohdissa sopimusta täytäntöönpannessa eduskunnan tiedosaanti- ja vaikutusmahdollisuudet. Ne tulivat hyvin alleviivatuksi tässä, kun eduskunta niitä reunaehtoja määritti.
Kuten jo totesin, ulkoasiainvaliokunta puoltaa tämän DCA-sopimuksen hyväksymistä ja päätös on yksimielinen.
Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:Kiitoksia. — Sitten käynnistetään debattia ja sieltä otetaan edustaja Savola.