Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
1. Studera kartan med lantdagsmännen. Leta i Historiska tidningsbiblioteket fram en nyhetsnotis om en lantdagsman från dina hemtrakter eller om någon annan intressant person. Vad säger tidningen, och hur presenteras nyhetsinnehållet?
2. Sök på webben fram material om något av följande ämnen och berätta om det för de andra. Du kan t.ex. använda dig av Historiska tidningsbiblioteket eller Wikipedia.• Så valdes lantdagsmännen• Öppningsceremonierna för lantdagen• Vilka frågor behandlades under lantdagen?• Lantdagens betydelse för eftervärlden
3. Berätta om rösträtt och representation under ståndslantdagens och enkammarlantdagens tid. Utgå från utställningstexten ochriksdagens webbplats.
4. Studera listan över de nådiga propositioner som behandlades av lantdagen 1863–1864. Vilka frågor är aktuella än i dag och vilka är inte det? Motivera dina val.
5. Jämför de utskott som fanns för 150 år sedan med dagens utskott.Vilka av de gamla utskottens arbetsuppgifter är aktuella än i dag? Hur har utskottsstrukturen förändrats?
6. Fundera på betydelsen av lantdagen 1863–1864?Hur skulle Finland se ut om vi inte hade haft regelbundet riksdagsarbete?