Senast publicerat 12-04-2024 10:18

Riksdagens svar RSv 20/2024 rd RP 99/2023 rd  Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av bokföringslagen och revisionslagen

Ärende

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av bokföringslagen och revisionslagen (RP 99/2023 rd). 

Beredning i utskott

Utskottets betänkande: Ekonomiutskottet (EkUB 4/2024 rd). 

Beslut

Riksdagen har antagit följande lagar: 

Lag om ändring av bokföringslagen 

I enlighet med riksdagens beslut  
ändras i bokföringslagen (1336/1997) rubriken för 1 kap. 6 § samt 
fogas till 1 kap. 6 § ett nytt 3 mom., till 1 kap. nya 10 och 11 §, till lagen ett nytt 7 b kap., till 8 kap. 1 §, sådant det lyder i lag 1620/2015, nya 4—6 mom. och till 8 kap. en ny 4 a § som följer: 
1 kap. 
Allmänna bestämmelser 
6 §  
Koncernföretag, moderföretag och dotterföretag samt fristående företag 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Med fristående företag avses i 7 b kap. en bokföringsskyldig som inte hör till en koncern. 
10 § 
Yttersta moderföretag 
I denna lag avses med yttersta moderföretag det moderföretag vars koncernbokslut omfattar flest företag som hör till samma koncern som moderföretaget. 
11 § 
Skattejurisdiktion 
I denna lag avses med skattejurisdiktion en stat eller en icke-statlig jurisdiktion med autonomi när det gäller att uppbära skatt på företags inkomster. 
7 b kap. 
Rapport om inkomstskatteuppgifter 
1 § 
Tillämpningsområde 
Ett yttersta moderföretag är skyldigt att upprätta, offentliggöra och tillgängliggöra en sådan rapport om inkomstskatteuppgifter för den avslutade räkenskapsperioden som avses i detta kapitel, om det yttersta moderföretagets omsättning enligt koncernbokslutet har överskridit gränsvärdet 750 miljoner euro både under den avslutade och den omedelbart föregående räkenskapsperioden. Samma skyldighet gäller ett fristående företag vars omsättning enligt bokslutet har överskridit ovannämnda gränsvärde både under den avslutade och den omedelbart föregående räkenskapsperioden.  
Skyldigheten att upprätta en rapport om inkomstskatteuppgifter förfaller, om omsättningen enligt koncernbokslutet är 750 miljoner euro eller mindre både under den avslutade och den omedelbart föregående räkenskapsperioden. 
Vad som föreskrivs i 1 mom. tillämpas inte på fristående företag eller yttersta moderföretag jämte koncernföretag eller dessas filialer, om de och deras fasta driftställen är etablerade och har varaktig affärsverksamhet endast i Finland.  
Vad som föreskrivs ovan i denna paragraf gäller inte fristående företag som är skyldiga att utarbeta en rapport per land enligt artikel 89 i Europaparlamentets och rådets direktiv 2013/36/EU om behörighet att utöva verksamhet i kreditinstitut och om tillsyn av kreditinstitut och värdepappersföretag, om ändring av direktiv 2002/87/EG och om upphävande av direktiv 2006/48/EG och 2006/49/EG, och inte heller sådana yttersta moderföretag som i sina land-för-land-rapporter uppger uppgifter om verksamheterna för varje enskilt koncernföretag som ingår i koncernbokslutet. 
2 § 
Tillämpning på moderföretag utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet 
När det bestämmande inflytandet över ett stort företag eller ett medelstort företag utövas av ett sådant yttersta moderföretag som är etablerat utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, ska en rapport om inkomstskatteuppgifter offentliggöras eller tillgängliggöras för företagets avslutade räkenskapsperiod, om moderföretagets omsättning enligt koncernbokslutet under både den avslutade räkenskapsperioden och den omedelbart föregående räkenskapsperioden har överskridit det gränsvärde som nämns i 1 § 1 mom. Denna skyldighet förfaller, om gränsvärdet har underskridits både under den avslutade och den omedelbart föregående räkenskapsperioden. 
För att fullgöra den skyldighet som avses i 1 mom. ska det stora företaget eller det medelstora företaget begära att det yttersta moderföretaget lämnar det de uppgifter som krävs i rapporten om inkomstskatteuppgifter. Om dessa uppgifter trots begäran inte fås, ska dotterföretaget upprätta, offentliggöra och tillgängliggöra en rapport om inkomstskatteuppgifter av de uppgifter som det förfogar över, har fått och har inhämtat samt till rapporten foga ett yttrande om att moderföretaget inte har tillgängliggjort de behövliga uppgifterna. 
Om ett moderföretag utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet utövar bestämmande inflytande över två eller flera sådana företag som avses i 2 mom., gäller den skyldighet som anges i det momentet det företag vars omsättning enligt det senaste bokslutet är störst. 
3 § 
Tillämpning på finländska filialer till företag utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet 
Om ett företag utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet har en filial i Finland, ska det för dess avslutade räkenskapsperiod eller, om företaget inte är fristående, för den avslutade räkenskapsperioden för det yttersta moderföretaget utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet offentliggöras och tillgängliggöras en rapport om inkomstskatteuppgifter, om det gränsvärde som avses i 1 § 1 mom. har överskridits både under den avslutade räkenskapsperioden och under den omedelbart föregående räkenskapsperioden i företaget eller, om företaget inte är fristående, i dess yttersta moderföretag utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Denna skyldighet förfaller, om gränsvärdet har underskridits i filialen både under den avslutade och den omedelbart föregående räkenskapsperioden. 
Filialens företrädare ska begära att det företag som avses i 1 mom. lämnar företrädaren de uppgifter som krävs i rapporten om inkomstskatteuppgifter. Om företrädaren trots begäran inte får dessa uppgifter, ska företrädaren upprätta, offentliggöra och tillgängliggöra en rapport om inkomstskatteuppgifter av de uppgifter som företrädaren förfogar över, har fått och har inhämtat samt till rapporten foga ett yttrande om att företaget inte har tillgängliggjort de behövliga uppgifterna. 
Om ett i 1 mom. avsett företag utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet eller, om företaget inte är fristående, dess yttersta moderföretag utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet utövar bestämmande inflytande över ett finländskt stort företag eller medelstort företag, ska i stället för denna paragraf iakttas vad som föreskrivs i 2 §. 
4 § 
Företräde för en rapport om inkomstskatteuppgifter som ett företag utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet har upprättat själv 
Bestämmelserna i 2 och 3 § tillämpas inte, om ett företag utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet eller, om företaget inte är fristående, dess yttersta moderföretag utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet senast 12 månader efter bokslutsdagen offentliggör en rapport om inkomstskatteuppgifter som 
1) innehåller de uppgifter som i detta kapitel förutsätts av rapporten om inkomstskatteuppgifter samt därtill, som identifieringsuppgifter, namnet på och hemorten för det finländska företag eller den filial i Finland som offentliggjort rapporten, och  
2) kostnadsfritt finns tillgänglig på minst ett av Europeiska unionens officiella språk och i maskinläsbart elektroniskt rapporteringsformat. 
5 § 
Undvikande av skyldigheter som gäller rapporten om inkomstskatteuppgifter  
Om Patent- och registerstyrelsen anser att det enda syftet med ett dotterföretags eller en filials verksamhet är att kringgå skyldigheten enligt 2 eller 3 §, ska den skriftligen uppmana dotterföretaget eller filialen att offentliggöra och tillgängliggöra en rapport om inkomstskatteuppgifter. Patent- och registerstyrelsen ska på tjänstens vägnar anteckna uppmaningen i handelsregistret. 
6 § 
Innehållet i rapporten om inkomstskatteuppgifter 
I rapporten om inkomstskatteuppgifter ska 
1) de företag som ingår i rapporten om inkomstskatteuppgifter specificeras, och 
2) de sammanlagda uppgifterna om resultat och betald inkomstskatt för de företag som avses i 1 punkten presenteras per medlemsstat och jurisdiktion.  
Närmare bestämmelser om lämnande av de uppgifter som avses i 1 mom. i rapporten om inkomstskatteuppgifter utfärdas genom förordning av statsrådet. 
7 § 
Rapporteringsmodeller och elektroniskt rapporteringsformat 
Rapporten om inkomstskatteuppgifter får utarbetas med iakttagande av instruktionerna i avsnitt III punkterna B och C i bilaga III till rådets direktiv 2011/16/EU om administrativt samarbete i fråga om beskattning och om upphävande av direktiv 77/799/EEG. 
I rapporten om inkomstskatteuppgifter ska det nämnas huruvida de instruktioner som avses i 1 mom. eller den förordning av statsrådet som det föreskrivs om i 6 § har följts vid upprättandet av rapporten. 
Rapporten om inkomstskatteuppgifter ska upprättas i enlighet med den mall och med iakttagande av det elektroniska rapporteringsformat som fastställs i en sådan genomförandeakt av kommissionen som antagits med stöd av artikel 48c.4 i redovisningsdirektivet. 
8 § 
Temporärt undantag från offentliggörandet av uppgifter som ingår i rapporten om inkomstskatteuppgifter 
Uppgifter som annars ska offentliggöras enligt artikel 48c.2 eller 48c.3 i redovisningsdirektivet får temporärt utelämnas, om offentliggörandet skulle kunna medföra allvarlig ekonomisk skada för de företag som avses i rapporten om inkomstskatteuppgifter. I rapporten ska det tydligt anges att offentliggörandet inte har ägt rum och ges en motiverad förklaring till detta förfaringssätt. 
Uppgifter som på det sätt som anges i 1 mom. temporärt inte har offentliggjorts ska presenteras i en senare rapport om inkomstskatteuppgifter senast fem år efter det att uppgifterna utelämnades. 
Med undantag av vad som föreskrivs i denna paragraf får en uppgift som avses i artikel 48c.5 i redovisningsdirektivet inte utelämnas, om den hänför sig till skattejurisdiktioner som förtecknas i bilagorna I och II till rådets slutsatser om EU:s reviderade förteckning över icke samarbetsvilliga jurisdiktioner på skatteområdet. 
Med undantag av vad som föreskrivs i denna paragraf får företag inte avvika från de skyldigheter att offentliggöra information som det föreskrivs om i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 om marknadsmissbruk (marknadsmissbruksförordning) och om upphävande av Europaparlamentets och rådets direktiv 2003/6/EG och kommissionens direktiv 2003/124/EG, 2003/125/EG och 2004/72/EG. 
9 § 
Tid för upprättande samt registrering och offentliggörande av rapporten om inkomstskatteuppgifter  
 
Rapporten om inkomstskatteuppgifter ska upprättas och lämnas in för registrering i enlighet med 3 kap. 9 § inom 12 månader från utgången av den räkenskapsperiod som rapporten avser.  
På anmälan tillämpas lagen om elektronisk kommunikation i myndigheternas verksamhet (13/2003). Anmälan ska certifieras med en elektronisk underskrift eller på något annat godtagbart sätt. Trots vad som i 7 § 3 mom. föreskrivs om elektroniskt rapporteringsformat anges genom det beslut av Patent- och registerstyrelsen som avses i 1 § 3 mom. i handelsregisterlagen de tekniska faktorer som ska iakttas för att Patent- och registerstyrelsen ska ta emot anmälan. 
Den som på det sätt som avses i 1—3 § är skyldig att upprätta en rapport om inkomstskatteuppgifter ska inom den tid som nämns i 1 mom. offentliggöra den på sin webbplats så att den avgiftsfritt blir tillgänglig för allmänheten. Rapporten ska fortlöpande hållas tillgänglig i minst fem år.  
Vad som föreskrivs ovan i denna paragraf tillämpas också på de yttranden som avses i 2 § 2 mom. och 3 § 2 mom. 
10 § 
Ansvar för rapporten om inkomstskatteuppgifter 
Bestämmelser om det ansvar som styrelseledamöter och medlemmar av andra motsvarande organ samt verkställande direktören har för bokslutet och verksamhetsberättelsen finns i de lagar som gäller respektive juridiska personer. Samma ansvar gäller också i fråga om rapporten om inkomstskatteuppgifter. 
De personer som avses i 1 mom. är skyldiga att i enlighet med sina bästa kunskaper och färdigheter säkerställa att rapporten om inkomstskatteuppgifter upprättas, registreras och offentliggörs i enlighet med vad som föreskrivs i detta kapitel. 
Vad som föreskrivs i 2 mom. tillämpas också på företrädaren för en filial. 
11 § 
Valutakurs 
Omsättningen i ett koncernbokslut eller bokslut som upprättats i någon annan valuta än euro omräknas till ett eurobelopp med iakttagande av köpkursen på bokslutsdagen för företaget i fråga. 
8 kap. 
Särskilda bestämmelser 
1 § 
Främjande av lagens syfte samt tillsyn 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Om en person som avses i 7 b kap. 10 § åsidosätter skyldigheten enligt 9 § 1 mom. i det kapitlet att lämna in en rapport om inkomstskatteuppgifter för registrering eller försummar att iaktta en uppmaning enligt 7 b kap. 5 §, kan Patent- och registerstyrelsen ålägga personen att lämna in rapporten om inkomstskatteuppgifter för registrering inom en tid som Patent- och registerstyrelsen bestämmer. Bestämmelser om vite finns i viteslagen. I ett beslut genom vilket vite har förelagts får ändring inte sökas. 
Om rapporten om inkomstskatteuppgifter trots en i 4 mom. avsedd uppmaning inte har lämnats in för registrering inom ett år från utgången av räkenskapsperioden, ska Patent- och registerstyrelsen förordna att 
1) det i 7 b kap. 1 § avsedda yttersta moderföretaget eller i 7 b kap. 2 § avsedda dotterföretaget försätts i likvidation eller avförs ur handelsregistret med iakttagande av vad som föreskrivs i 20 kap. 4 § i aktiebolagslagen och 23 kap. 4 § i lagen om andelslag, eller 
2) den filial som avses i 7 b kap. 3 § avförs ur handelsregistret. 
Ett sådant förordnande som avses i 5 mom. ska meddelas, om det inte innan ärendet avgörs visas att det inte längre finns någon grund för det. 
4 a § 
Registreringsförseelse som gäller rapport om inkomstskatteuppgifter 
Den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet försummar att registrera en rapport om inkomstskatteuppgifter inom den tid som anges i 7 b kap. 9 § ska, om inte strängare straff för gärningen föreskrivs någon annanstans i lag, för registreringsförseelse som gäller rapport om inkomstskatteuppgifter dömas till böter. 
Till straff döms inte om förseelsen är ringa. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
Bestämmelserna i 7 b kap. i denna lag tillämpas på räkenskapsperioder som börjar den 22 juni 2024 eller därefter. 
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av revisionslagen 

I enlighet med riksdagens beslut  
fogas till 3 kap. i revisionslagen (1141/2015) en ny 5 c § och till 7 kap. 6 § ett nytt 5 mom. som följer: 
3 kap. 
Innehållet i revisionen och hållbarhetsgranskningen 
5 c § 
Yttrande om rapporten om inkomstskatteuppgifter 
Revisionsberättelsen ska även innehålla ett yttrande om  
1) huruvida ett aktiebolag eller andelslag var skyldigt att registrera och offentliggöra en i 7 b kap. i bokföringslagen avsedd rapport om inkomstskatteuppgifter för den räkenskapsperiod som omedelbart föregick den räkenskapsperiod som avslutats, och 
2) huruvida registreringen och offentliggörandet enligt 1 punkten har gjorts på det sätt som föreskrivs i bokföringslagen. 
Om registreringen eller offentliggörandet av rapporten om inkomstskatteuppgifter inte har gjorts i enlighet med bokföringslagen, ska revisorn separat underrätta Patent- och registerstyrelsen om sin revisionsberättelse. Patent- och registerstyrelsen kan genom beslut bestämma om det underrättelseförfarande som avses i detta moment. 
Yttranden enligt 1 mom. ska lämnas om företag som hör till tillämpningsområdet för 7 b kap. i bokföringslagen. 
7 kap. 
Styrning, utveckling och tillsyn 
6 § 
Tillsättande av revisionsnämnden och revisionsnämndens sammansättning 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Grunderna för arvoden till de personer som avses i 1 mom. bestäms genom beslut av arbets- och näringsministeriet. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
Bestämmelserna i 3 kap. 5 c § i denna lag tillämpas på räkenskapsperioder som börjar den 22 juni 2024 eller därefter. 
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors 10.4.2024 

På riksdagens vägnar

talman   
generalsekreterare