Senast publicerat 12-04-2024 13:48

Riksdagens svar RSv 21/2024 rd RP 6/2024 rd  Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om villkor för tredjelandsmedborgares inresa och vistelse för högkvalificerad anställning och till vissa lagar som har samband med den

Ärende

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om villkor för tredjelandsmedborgares inresa och vistelse för högkvalificerad anställning och till vissa lagar som har samband med den (RP 6/2024 rd). 

Beredning i utskott

Utskottets betänkande: Förvaltningsutskottet (FvUB 3/2024 rd). 

Beslut

Riksdagen har antagit följande lagar: 

Lag om villkor för tredjelandsmedborgares inresa och vistelse för högkvalificerad anställning  

I enlighet med riksdagens beslut föreskrivs: 
1 kap. 
Allmänna bestämmelser 
1 § 
Lagens syfte 
Genom denna lag genomförs Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2021/1883 om villkor för tredjelandsmedborgares inresa och vistelse för högkvalificerad anställning och om upphävande av rådets direktiv 2009/50/EG, nedan blåkortsdirektivet. 
2 § 
Tillämpningsområde 
Denna lag tillämpas på tredjelandsmedborgare som ansöker om uppehållstillstånd eller som beviljats inresa till en medlemsstats territorium med stöd av blåkortsdirektivet. 
Denna lag tillämpas inte på tredjelandsmedborgare som 
1) i en medlemsstat söker internationellt skydd och väntar på beslut om sin status eller som där beviljats tillfälligt skydd i enlighet med rådets direktiv 2001/55/EG om miniminormer för att ge tillfälligt skydd vid massiv tillströmning av fördrivna personer och om åtgärder för att främja en balans mellan medlemsstaternas insatser för att ta emot dessa personer och bära följderna av detta, 
2) söker skydd i enlighet med nationell rätt, internationella förpliktelser eller praxis i en medlemsstat och väntar på beslut om sin status, eller som beviljats skydd i enlighet med nationell rätt, internationella förpliktelser eller praxis i en medlemsstat, 
3) i en medlemsstat ansöker om uppehållstillstånd för att genomföra forskningsprojekt i egenskap av forskare som avses i Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2016/801 om villkoren för tredjelandsmedborgares inresa och vistelse för forskning, studier, praktik, volontärarbete, deltagande i elevutbytesprogram eller utbildningsprojekt och för au pairarbete, 
4) har ställning som varaktigt bosatta inom Europeiska unionen (EU) i en medlemsstat i enlighet med rådets direktiv 2003/109/EG om varaktigt bosatta tredjelandsmedborgares ställning och som utövar sin rätt att vistas i en annan medlemsstat i syfte att bedriva ekonomisk verksamhet som anställd eller egenföretagare, 
5) reser in i en medlemsstat i enlighet med åtaganden enligt ett internationellt avtal som underlättar inresa och tillfällig vistelse för vissa kategorier av fysiska personer med anknytning till handel och investeringar, med undantag för tredjelandsmedborgare som har beviljats inresa till och vistelse på en medlemsstats territorium i egenskap av personer som är föremål för företagsintern förflyttning av personal enligt Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/66/EU om villkor för inresa och vistelse för tredjelandsmedborgare inom ramen för företagsintern förflyttning av personal, 
6) fått uppskov med avvisning eller utvisning på grund av faktiska eller rättsliga omständigheter, 
7) omfattas av Europaparlamentets och rådets direktiv 96/71/EG om utstationering av arbetstagare i samband med tillhandahållande av tjänster under den period då de är utstationerade på den berörda medlemsstatens territorium, eller 
8) har sådan rätt till fri rörlighet som är likvärdig med EU-medborgares enligt avtal mellan EU och medlemsstaterna samt mellan EU och tredjeländer i egenskap av medborgare i dessa tredjeländer. 
3 § 
Förhållande till utlänningslagen 
På i denna lag avsedda tredjelandsmedborgares inresa, utresa, vistelse och arbete tillämpas utlänningslagen (301/2004), om inte något annat föreskrivs i denna lag. 
4 § 
Definitioner 
I denna lag avses med 
1) tredjelandsmedborgare varje person som inte är unionsmedborgare i enlighet med definitionen i artikel 20.1 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt, 
2) högkvalificerad anställning anställning där den som utför arbetet
a) i egenskap av arbetstagare är skyddad enligt arbetslagstiftning och kollektivavtal eller deras allmänt bindande verkan, i syfte att för, eller under ledning av, en annan person utöva verkligt och effektivt arbete,
b) erhåller lön för det arbetet, och
c) har de högre yrkeskvalifikationer som krävs,
 
3) EU-blåkort ett uppehållstillstånd med beteckningen ”EU-blåkort”, 
4) första medlemsstat den medlemsstat som först beviljar en tredjelandsmedborgare ett EU-blåkort, 
5) andra medlemsstat varje annan medlemsstat än den första medlemsstaten, där en innehavare av EU-blåkort avser att utöva eller utövar rätten till rörlighet i den mening som avses i blåkortsdirektivet,  
6) familjemedlemmar tredjelandsmedborgare som är familjemedlemmar enligt artikel 4.1 i rådets direktiv 2003/86/EG om rätt till familjeåterförening, 
7) högre yrkeskvalifikationer kvalifikationer som kan styrkas genom bevis på högre utbildning eller högre yrkeskompetens, 
8) bevis på högre utbildning examensbevis, utbildningsbevis eller annat behörighetsbevis som utfärdats av en behörig myndighet och som styrker slutförandet av en uppsättning kurser efter andra stadiet som tillhandahålls av en läroanstalt som erkänns som en högskola eller motsvarande läroanstalt med högre utbildning av den stat där den är belägen, förutsatt att minst tre års studier krävs för att erhålla kvalifikationen på minst nivå 6 enligt ISCED 2011 eller, i lämpliga fall, enligt EQF, nivå 6, i enlighet med nationell rätt, 
9) högre yrkeskompetens
a) när det gäller de yrken som ingår i grupperna 133 och 25 i ISCO-08-klassifikationen, faktiskt och lagligt utövande av yrket under minst tre år av de sju år som föregår ansökan om EU-blåkort,
b) när det gäller andra yrken än de som avses i punkt a, faktiskt och lagligt utövande av yrket under minst fem år på en nivå som är jämförbar med bevis på högre utbildning och som är relevant för det yrke eller den bransch som specificeras i anställningsavtalet eller det bindande anställningserbjudandet,
 
10) internationellt skydd internationellt skydd som avses i artikel 2 a i Europaparlamentets och rådets direktiv 2011/95/EU om normer för när tredjelandsmedborgare eller statslösa personer ska anses berättigade till internationellt skydd, för en enhetlig status för flyktingar eller personer som uppfyller kraven för att betecknas som subsidiärt skyddsbehövande, och för innehållet i det beviljade skyddet. 
2 kap. 
EU-blåkort 
5 § 
Utfärdande av EU-blåkort 
EU-blåkort utfärdas på ansökan till en tredjelandsmedborgare om sökanden har  
1) ett giltigt anställningsavtal eller ett bindande anställningserbjudande som omfattar en period av minst sex månaders högkvalificerad anställning där den överenskomna lönen åtminstone uppgår till den genomsnittliga bruttolönen för löntagare, 
2) handlingar som styrker högre yrkeskvalifikationer, och 
3) handlingar som styrker, om det för arbetet krävs särskilda kvalifikationer, tillstånd eller ett godkänt hälsotillstånd, att sökanden uppfyller kraven. 
En ytterligare förutsättning för att EU-blåkort ska beviljas är att villkoren enligt 71 § 1 punkten i utlänningslagen uppfylls. 
EU-blåkort beviljas för två år. Om den period anställningsförhållandet omfattar är kortare än två år, beviljas EU-blåkortet för den period anställningsförhållandet gäller, plus tre månader, men för högst två år.  
6 § 
Informationsskyldighet för dem som ansöker om EU-blåkort och för arbetsgivare 
Den som ansöker om EU-blåkort ska i sin ansökan uppge den information som avses i 71 a § 1 mom. i utlänningslagen och arbetsgivaren den information som avses i 71 b § 1 mom. i utlänningslagen.  
Den som ansöker om EU-blåkort och arbetsgivaren kan åläggas att visa upp de handlingar som avses i 5 § 1 mom., om det finns grundad anledning att misstänka att sökanden inte uppfyller villkoren för beviljande av EU-blåkort.  
Om en tredjelandsmedborgare som har ett giltigt uppehållstillstånd för specialsakkunnig enligt 73 § i utlänningslagen ansöker om EU-blåkort, tillämpas inte 5 § 1 mom. 2 och 3 punkten i denna lag på ansökan, om handlingarna har lagts fram i ansökan om uppehållstillstånd för specialsakkunnig.  
7 § 
Lämnande av ansökan  
Ansökan ska göras av tredjelandsmedborgaren själv. Ansökan om uppehållstillstånd görs via Migrationsverkets elektroniska ärendehanteringssystem. Om elektronisk ärendehantering inte är möjlig, får ansökan lämnas i pappersform.  
I Finland lämnas ansökan till Migrationsverket. Utomlands lämnas ansökan om första uppehållstillstånd till en finsk beskickning, en extern tjänsteleverantör eller en annan Schengenstats beskickning.  
8 § 
Avslag på ansökan om EU-blåkort 
Ansökan om EU-blåkort ska avslås, om 
1) kraven enligt 5 § inte har iakttagits, 
2) de handlingar som läggs fram har erhållits på ett bedrägligt sätt, förfalskats eller ändrats, 
3) tredjelandsmedborgaren utgör ett hot mot allmän ordning, allmän säkerhet eller folkhälsan, eller 
4) arbetsgivarens verksamhet har etablerats eller bedrivs huvudsakligen för att underlätta inresa för tredjelandsmedborgare. 
Ansökan om EU-blåkort får avslås, om 
1) arbetsgivaren inte har uppfyllt sina rättsliga skyldigheter beträffande social trygghet, skatter, arbetstagares rättigheter eller arbetsvillkor, 
2) arbetsgivaren har försatts i konkurs eller har ingen ekonomisk verksamhet, eller 
3) arbetsgivaren eller dennes företrädare har dömts för anlitande av utländsk arbetskraft som saknar tillstånd enligt 47 kap. 6 a § i strafflagen (39/1889) eller utlänningsförseelse av arbetsgivare enligt 186 § 1 mom. 1 punkten i utlänningslagen. 
Vid tillämpning av 2 mom. ska hänsyn tas till de särskilda förhållandena i fallet som helhet. 
9 § 
Återkallelse av EU-blåkort eller beslut att inte förlänga EU-blåkort 
EU-blåkort ska återkallas eller ansökan om förlängning avslås, om 
1) det EU-blåkort eller de handlingar som läggs fram har erhållits på ett bedrägligt sätt, förfalskats eller ändrats, 
2) tredjelandsmedborgaren inte längre har ett giltigt anställningsavtal för högkvalificerad anställning, 
3) tredjelandsmedborgaren inte längre har de kvalifikationer som avses i 5 § 1 mom. 2 eller 3 punkten, eller 
4) tredjelandsmedborgaren har en lön som inte längre stämmer överens med det som anges i 5 § 1 mom. 1 punkten. 
EU-blåkort får återkallas eller ansökan om förlängning avslås, om 
1) det är motiverat med hänsyn till allmän ordning, allmän säkerhet eller folkhälsan, 
2) arbetsgivaren inte har uppfyllt sina rättsliga skyldigheter beträffande social trygghet, skatter, arbetstagares rättigheter eller arbetsvillkor, 
3) kortinnehavaren inte har tillräckliga medel för sin och, i tillämpliga fall, sina familjemedlemmars försörjning utan att behöva utnyttja systemet för social trygghet i medlemsstaten i fråga, 
4) kortinnehavaren vistas i medlemsstaten i fråga för andra ändamål än för vilka denne beviljades uppehållstillstånd, 
5) villkoren enligt tillämplig rätt, som anges i kollektivavtal eller fastställs enligt relevant branschpraxis för högkvalificerad anställning inte längre uppfylls, eller 
6) kortinnehavaren inte uppfyller kraven för rörlighet enligt kapitel V i blåkortsdirektivet. 
Om en innehavare av EU-blåkort tillfälligt och i högst 12 månader inte uppfyller kriterierna för beviljande av uppehållstillstånd enligt 5 § 1 mom. på grund av sjukdom, funktionsnedsättning eller föräldraledighet, ska 1 mom. 2 och 4 punkten i denna paragraf inte tillämpas. 
Om en innehavare av EU-blåkort är arbetslös ska 1 mom. 2 och 4 punkten och 2 mom. 3 punkten inte tillämpas, om arbetslösheten har varat högst 
1) tre månader och innehavaren har haft ett EU-blåkort i mindre än två år, eller 
2) sex månader och innehavaren har haft ett EU-blåkort i minst två år. 
Om Migrationsverket tillämpar 2 mom. 2 eller 5 punkten, ska verket höra innehavaren av EU-blåkort och ge en tidsfrist på minst tre månader för att söka nytt arbete. Perioden för att söka arbete ska vara minst sex månader, om kortinnehavaren tidigare har varit anställd under minst två år. 
Vid tillämpningen av 2—5 mom. ska hänsyn tas till de särskilda förhållandena i fallet som helhet. 
10 § 
Rätten att arbeta 
Tredjelandsmedborgare som beviljats ett i denna lag avsett EU-blåkort har sådan rätt att arbeta som följer av grunden för tillståndet. 
11 §  
Familjemedlemmars rätt att vistas och arbeta i landet 
Familjemedlemmar till personer som erhållit EU-blåkort beviljas på ansökan uppehållstillstånd på grund av familjeband för den tid som motsvarar giltighetstiden för uppehållstillståndet för innehavaren av EU-blåkort. 
Familjemedlemmar har obegränsad rätt att arbeta.  
3 kap. 
Rörlighet inom Europeiska unionens medlemsstaters territorium 
12 § 
Rörlighet för kortare vistelse 
En tredjelandsmedborgare som beviljats EU-blåkort i den första medlemsstaten har med stöd av blåkortet rätt att i Finland under högst 90 dagar inom vilken 180-dagarsperiod som helst bedriva tillfällig affärsverksamhet som direkt hänför sig till arbetsgivarens affärsintressen och till arbetsuppgifter enligt ett anställningsavtal som ingåtts i den första medlemsstaten. 
13 § 
Rörlighet för längre vistelse 
En tredjelandsmedborgare som är innehavare av EU-blåkort har efter tolv månaders laglig vistelse i den första medlemsstaten rätt att med stöd av EU-blåkortet och ett giltigt resedokument resa in i Finland och arbeta i Finland, om tredjelandsmedborgaren uppfyller de villkor som anges i 14 och 16 §. En tredjelandsmedborgare har samma rätt efter sex månaders laglig vistelse, om tredjelandsmedborgaren tidigare har utövat rätten till rörlighet för längre vistelse enligt blåkortsdirektivet. 
14 § 
Ansökan om rörlighet för längre vistelse 
En tredjelandsmedborgare ska senast en månad efter inresan ansöka om EU-blåkort. EU-blåkort för rörlighet för längre vistelse beviljas, om tredjelandsmedborgaren har  
1) ett gällande EU-blåkort som har utfärdats av den första medlemsstaten, 
2) ett giltigt anställningsavtal eller ett bindande anställningserbjudande som omfattar minst sex månaders högkvalificerad anställning där den överenskomna lönen stämmer överens med vad som anges i 5 § 1 mom. 1 punkten, och 
3) handlingar som styrker, om det för arbetet krävs särskilda kvalifikationer, tillstånd eller ett godkänt hälsotillstånd, att sökanden uppfyller kraven. 
Tredjelandsmedborgaren ska uppge den information som avses i 1 mom. 2 punkten i enlighet med 71 a § 1 mom. i utlänningslagen och arbetsgivaren i enlighet med 71 b § 1 mom. i den lagen. Den som ansöker om EU-blåkort och arbetsgivaren kan åläggas att lägga fram de handlingar som avses i 1 mom., om det finns grundad anledning att misstänka att sökanden inte uppfyller villkoren för rörlighet för längre vistelse.  
Tredjelandsmedborgares rätt att arbeta börjar när EU-blåkortet har utfärdats eller, om ett sådant inte har utfärdats, 30 dagar efter den dag då en fullständig ansökan lämnades in. 
15 § 
Familjemedlemmars rörlighet för längre vistelse 
Om innehavare av EU-blåkort har rört sig eller har för avsikt att röra sig i Finland med stöd av 13 §, har deras familjemedlemmar rätt att åtfölja dem eller att senare ansluta sig till dem. Familjemedlemmar ska senast en månad efter inresan ansöka om uppehållstillstånd. 
Uppehållstillstånd beviljas på ansökan, om en familjemedlem har ett uppehållstillstånd utfärdat av den första medlemsstaten och ett giltigt resedokument eller bestyrkta kopior av dessa och har vistats i den första medlemsstaten som familjemedlem till en innehavare av EU-blåkort. 
En familjemedlem som har beviljats uppehållstillstånd med stöd av denna paragraf har obegränsad rätt att arbeta. 
16 § 
Avslag på ansökan om rörlighet för längre vistelse 
En ansökan om rörlighet för längre vistelse ska avslås, om 
1) de uppgifter eller handlingar som avses i 14 § 1 mom. inte har lagts fram, 
2) de framlagda handlingarna har erhållits på ett bedrägligt sätt, förfalskats eller ändrats, 
3) arbetet inte uppfyller villkoren enligt tillämplig rätt, tillämpliga kollektivavtal eller tillämplig praxis, eller 
4) innehavaren av EU-blåkort utgör ett hot mot allmän ordning, allmän säkerhet eller folkhälsan. 
I ett beslut om avslag på en ansökan om rörlighet för längre vistelse ska hänsyn tas till de särskilda förhållandena i fallet som helhet.  
17 § 
Handläggningstider och meddelande till den första medlemsstaten 
Migrationsverket ska delge sökanden sitt beslut som gäller en ansökan om rörlighet för längre vistelse och underrätta den första medlemsstaten om beslutet senast 30 dagar efter den dag då den fullständiga ansökan lämnades in. Ett beslut som gäller en familjemedlems ansökan ska delges familjemedlemmen samtidigt eller senast inom 30 dagar, om ansökan har gjorts vid en annan tidpunkt än ansökan om EU-blåkort. I vederbörligen motiverade undantagsfall som hänför sig till att ansökan är komplicerad får Migrationsverket förlänga tidsfristen med 30 dagar. Verket ska underrätta sökanden om förlängningen av tidsfristen senast inom 30 dagar efter den dag då den fullständiga ansökan lämnades in. 
Migrationsverket ska i sitt meddelande till den första medlemsstaten ange grunder enligt 16 § 1 mom. 2 och 4 punkten för att avslå ansökan. 
18 § 
Vistelse i en andra medlemsstat 
Om en innehavare av EU-blåkort vistas en längre tid i en andra medlemsstat, får EU-blåkortet inte återkallas med stöd av 9 § 1 mom. 1 punkten eller 2 mom. 1 punkten förrän den andra medlemsstaten har fattat beslut om ansökan om rörlighet för längre vistelse. 
Om en andra medlemsstat avslår en ansökan om EU-blåkort eller om ett uppehållstillstånd som beviljats av Finland inte längre är giltigt eller har återkallats under vistelsen, har innehavaren av EU-blåkort och dennes familjemedlemmar rätt att återvända till Finland utan formaliteter och utan dröjsmål.  
4 kap. 
Förfarande och behörig myndighet 
19 § 
Migrationsverkets behörighet 
Migrationsverket tar emot ansökningar om uppehållstillstånd och fattar beslut om att bevilja, återkalla och inte förlänga uppehållstillstånd samt om att avslå ansökningar. 
Migrationsverket ska behandla en familjemedlems ansökan om uppehållstillstånd och en ansökan om EU-blåkort samtidigt, om ansökningarna lämnas in samtidigt. 
20 § 
Anteckning i uppehållstillståndskortet 
I uppehållstillståndskortet för den som beviljats EU-blåkort antecknas bokstavskoden för typen av uppehållstillstånd och i fältet för typ av uppehållstillstånd ”EU-blåkort”. 
I uppehållstillståndskortet för tredjelandsmedborgare med EU-blåkort som har beviljats internationellt skydd antecknas bokstavskoden för typen av uppehållstillstånd och i fältet för anmärkningar antecknas ”Internationellt skydd beviljat av [namnet på medlemsstaten] den [datum]”. Om den internationella skyddsstatusen för en innehavare av EU-blåkort återkallas, ska tredjelandsmedborgaren på dennes begäran beviljas ett nytt EU-blåkort som inte har denna anmärkning. 
Om ett EU-blåkort utfärdas på grundval av högre yrkeskvalifikationer som avses i 4 § 9 punkten underpunkt b, ska i fältet för anmärkningar i uppehållstillståndskortet anges ”Yrke som inte anges i bilaga I”.  
I uppehållstillståndskort för sådana innehavare av EU-blåkort som beviljas i 56 a § i utlänningslagen avsett EU-uppehållstillstånd för varaktigt bosatta ska i fältet för anmärkningar antecknas ”f.d. innehavare av EU-blåkort”. 
21 § 
Behandlingstider 
Migrationsverket ska fatta beslut om ansökan om EU-blåkort och om en familjemedlems ansökan samt skriftligen delge beslutet senast 60 dagar efter den dag då den fullständiga ansökan lämnades in.  
Om en arbetsgivare är certifierad i enlighet med 76 § i utlänningslagen, ska beslut om ansökan om EU-blåkort delges senast 30 dagar efter den dag då den fullständiga ansökan lämnades in. 
Om de handlingar som lagts fram eller de uppgifter som tillhandahållits i form av bilagor till ansökan är otillräckliga eller bristfälliga, ska Migrationsverket informera sökanden om vilka ytterligare handlingar eller uppgifter som krävs och sätta ut en skälig tidsfrist inom vilken handlingarna eller uppgifterna ska läggas fram eller tillhandahållas. Den i 1 mom. avsedda tidsfristen ska upphöra att löpa fram till dess att Migrationsverket har mottagit de ytterligare handlingar eller uppgifter som krävs. Om de ytterligare handlingar eller uppgifter som krävs inte lämnas inom utsatt tidsfrist, kan ansökan avslås. 
5 kap. 
Särskilda bestämmelser 
22 § 
Påföljder för arbetsgivare 
Bestämmelser om utlänningsförseelse av arbetsgivare finns i 186 § i utlänningslagen och bestämmelser om anlitande av utländsk arbetskraft som saknar tillstånd i 47 kap. 6 a § i strafflagen. 
Bestämmelser om Migrationsverkets beslut om att för viss tid inte bevilja uppehållstillstånd för anställning hos en arbetsgivare finns i 187 § i utlänningslagen. 
23 § 
Kontaktpunkt 
Migrationsverket är den i artikel 28 i blåkortsdirektivet avsedda kontaktpunkt som samarbetar med kontaktpunkterna i de övriga medlemsstaterna och som svarar för att ta emot och översända den information som avses i denna lag. 
24 § 
Ändringssökande 
Vid sökande av ändring tillämpas i fråga om fastställande av behörig förvaltningsdomstol 192 § 1 och 2 mom. i utlänningslagen. Vid sökande av ändring tillämpas dessutom bestämmelserna om arbetsgivarens besvärsrätt i 194 § i den lagen, bestämmelserna om beviljande av besvärstillstånd hos högsta förvaltningsdomstolen i 196 § 4 mom. i den lagen och bestämmelserna om ingivande av besvärsskrift i 197 § 1 och 3 mom. i den lagen. I övrigt tillämpas vid sökande av ändring i förvaltningsdomstol lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019)
25 § 
Ikraftträdande 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av utlänningslagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
upphävs i utlänningslagen (301/2004) 3 § 27 punkten, 49 § 1 mom. 4 a-punkten, 53 § 8 mom., 55 § 4 mom., 58 b, 73 a och 73 b §, 81 a § 6 mom. och 84 § 4 mom., 
sådana de lyder, 3 § 27 punkten, 49 § 1 mom. 4 a-punkten och 58 b § i lag 1338/2011, 53 § 8 mom. och 55 § 4 mom. i lag 720/2018, 73 a och 73 b §, 81 a § 6 mom. och 84 § 4 mom. i lag 216/2023, samt 
ändras 3 § 26 punkten, 17 c § 1 mom. 2 punkten, 49 § 1 mom. 3 punkten, 56 a § 3 mom., 67 och 69 a §, 77 § 1 mom., 187 § 1 mom. och 194 §, 
sådana de lyder, 3 § 26 punkten och 69 a § i lag 1338/2011, 17 c § 1 mom. 2 punkten, 77 § 1 mom., 187 § 1 mom. och 194 § i lag 216/2023, 49 § 1 mom. 3 punkten i lag 121/2018, 56 a § 3 mom. i lag 668/2013 samt 67 § i lagarna 973/2007, 668/2013, 501/2016 och 216/2023, som följer: 
3 § 
Definitioner 
I denna lag avses med  
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
26) EU-blåkort ett uppehållstillstånd enligt Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2021/1883 om villkor för tredjelandsmedborgares inresa och vistelse för högkvalificerad anställning och om upphävande av rådets direktiv 2009/50/EG, nedan blåkortsdirektivet, som en medlemsstat i Europeiska unionen beviljar en tredjelandsmedborgare och som berättigar till vistelse och arbete på medlemsstatens territorium. 
17 c §  
Utfärdande av visering för längre vistelse 
En visering för längre vistelse utfärdas för påskyndad inresa på ansökan för en tredjelandsmedborgare som beviljats 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
2) ett EU-blåkort som avses i 5 § i lagen om villkor för tredjelandsmedborgares inresa och vistelse för högkvalificerad anställning (/), nedan lagen om högkvalificerad anställning, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
49 §  
Beviljande av första tidsbegränsat uppehållstillstånd för utlänningar som kommit till landet utan uppehållstillstånd 
Utlänningar som kommit till Finland utan uppehållstillstånd ska beviljas tillfälligt eller kontinuerligt uppehållstillstånd i Finland, om förutsättningar för beviljande av ett sådant uppehållstillstånd utomlands föreligger och om 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
3) det med tanke på utlänningen eller arbetsgivaren är ogrundat att vägra sådant uppehållstillstånd för arbetstagare eller uppehållstillstånd för företagare som sökts i Finland, eller 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
56 a §  
Beviljande av EU-uppehållstillstånd för varaktigt bosatta 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Tidsfristen på fem år beräknas från den första dagen för det första tidsbegränsade uppehållstillstånd som beviljats för kontinuerlig vistelse i landet eller från inresedagen, om tredjelandsmedborgaren vid inresan haft kontinuerligt uppehållstillstånd. I fråga om flyktingar och alternativt skyddsbehövande beräknas tidsfristen från den dag då ansökan om internationellt skydd lämnades in. I fråga om sådana innehavare av EU-blåkort som har utnyttjat sådan rörlighet för längre vistelse som avses i artikel 21 i blåkortsdirektivet beaktas vid beräkningen av en oavbruten vistelse på fem år också laglig vistelse i någon av Europeiska unionens medlemsstater som innehavare av EU-blåkort och dessutom nationellt uppehållstillstånd för högkvalificerad anställning eller tillstånd för forskare samt som person som beviljats internationellt skydd. Som innehavare av tillstånd för studerande beaktas hälften av den lagliga vistelsen. Dessutom förutsätts av innehavare av EU-blåkort att de omedelbart innan ansökan om uppehållstillstånd lämnades in har vistats lagligen i landet oavbrutet i två år. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
67 §  
Migrationsverket som uppehållstillståndsmyndighet  
Migrationsverket beviljar och återkallar uppehållstillstånd. 
Beslut om att uppehållstillstånd inte ska återkallas i sådana fall som avses i 58 § 3 mom. fattas av Migrationsverket. 
Migrationsverket är den kontaktpunkt för informationsutbyte som avses i artikel 25 i rådets direktiv 2003/109/EG om varaktigt bosatta tredjelandsmedborgares ställning. 
69 a §  
Beslut på basis av familjeband 
Ett beslut som gäller en ansökan om uppehållstillstånd på basis av familjeband ska delges sökanden senast nio månader efter det att ansökan lämnades in. Under exceptionella förhållanden får beslutet delges senare. 
77 § 
Verkan av certifiering för arbetsgivare 
På en utlännings ansökan om uppehållstillstånd som gäller uppehållstillstånd för förvärvsarbete hos en certifierad arbetsgivare enligt detta kapitel eller lagen om högkvalificerad anställning tillämpas 71 a § 1 mom. 1 punkten och 2 mom. samt 71 b § 1 mom. 1—5 punkten och 2 mom. i denna lag. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
187 § 
Vägran att bevilja uppehållstillstånd för arbete 
Arbets- och näringsbyrån eller Migrationsverket kan besluta att uppehållstillstånd enligt 5 kap. samt lagen om högkvalificerad anställning inte beviljas i fråga om anställning hos en sådan arbetsgivare som själv eller via en företrädare har lämnat en myndighet oriktig eller vilseledande information i frågor som avses i 71 b § 1 eller 2 mom. eller 82 § i denna lag. Beslutet ska fattas utan obefogat dröjsmål efter det att arbets- och näringsbyrån eller Migrationsverket har fått kännedom om grunden för beslutet. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
194 § 
Arbetsgivarens rätt att anföra besvär 
En arbetsgivare har rätt att anföra besvär över beslut om uppehållstillstånd för arbete till den del det är fråga om fullgörande av de skyldigheter för en arbetsgivare som föreskrivs i 71 b § och att anföra besvär över beslut om uppehållstillstånd för arbetstagare samt till den del det är fråga om de förutsättningar enligt 72 a § 1 mom. som avgörs av arbets- och näringsbyrån. 
Arbetsgivaren har rätt att anföra besvär över sådana beslut om certifiering av arbetsgivare som avses i 76 och 78 §. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av 187 och 194 § i en lag om ändring av utlänningslagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om ändring av utlänningslagen (389/2023) 187 § 1 mom. och 194 § som följer: 
187 § 
Vägran att bevilja uppehållstillstånd för arbete 
Migrationsverket kan besluta att uppehållstillstånd enligt kapitel 5 och lagen om högkvalificerad anställning inte beviljas i fråga om anställning hos en sådan arbetsgivare som själv eller via en företrädare har lämnat en myndighet oriktig eller vilseledande information i frågor som avses i 71 b § 1 eller 2 mom. eller 82 § i denna lag. Beslutet ska fattas utan obefogat dröjsmål efter det att Migrationsverket har fått kännedom om grunden för beslutet. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
194 § 
Arbetsgivarens rätt att anföra besvär 
En arbetsgivare har rätt att anföra besvär över beslut om uppehållstillstånd för arbete till den del det är fråga om fullgörande av de skyldigheter för en arbetsgivare som föreskrivs i 71 b § och att anföra besvär över beslut om uppehållstillstånd för arbetstagare samt till den del det är fråga om förutsättningarna enligt 72 § 1 mom. 
Arbetsgivaren har rätt att anföra besvär över sådana beslut om certifiering av arbetsgivare som avses i 76 och 78 §. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av 11 och 13 § i lagen om behandling av personuppgifter i migrationsförvaltningen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om behandling av personuppgifter i migrationsförvaltningen (615/2020) 11 § 1 mom. 1 punkten och 13 § 1 mom. som följer: 
11 § 
Rätt att få uppgifter mellan de personuppgiftsansvariga för ärendehanteringssystemet för utlänningsärenden 
Vid behandlingen av uppgifter i ärendehanteringssystemet för utlänningsärenden har 
1) Migrationsverket rätt att trots sekretessbestämmelserna avgiftsfritt för behandlingsändamål enligt 1 § 1 mom. av polisen, skyddspolisen, Gränsbevakningsväsendet, förläggningar, flyktingslussar, förvarsenheter, utrikesministeriet, beskickningar, närings-, trafik- och miljöcentraler samt arbets- och näringsbyråer få uppgifter som är nödvändiga för att Migrationsverket ska kunna sköta sina uppgifter enligt utlänningslagen, medborgarskapslagen (359/2003), lagen om villkor för tredjelandsmedborgares inresa och vistelse för säsongsanställning (907/2017), nedan säsongsarbetslagen, lagen om villkor för inresa och vistelse för tredjelandsmedborgare inom ramen för företagsintern förflyttning av personal (908/2017), nedan ICT-lagen, lagen om villkoren för tredjelandsmedborgares inresa och vistelse på grund av forskning, studier, praktik och volontärarbete (719/2018), nedan forskar- och studerandelagen, lagen om villkor för tredjelandsmedborgares inresa och vistelse för högkvalificerad anställning (/), nedan lagen om högkvalificerad anställning, lagen om mottagande av personer som söker internationellt skydd och om identifiering av och hjälp till offer för människohandel (746/2011), nedan mottagningslagen, lagen om bemötande av utlänningar som tagits i förvar och om förvarsenheter (116/2002), nedan förvarslagen, och lagen om främjande av integration (1386/2010), nedan integrationslagen, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
13 § 
Annan rätt att få uppgifter 
Migrationsverket har för behandlingsändamål enligt 1 § 1 mom., förläggningar för behandlingsändamål enligt 1 § 1 mom. 3 punkten, flyktingslussar för behandlingsändamål enligt 1 § 1 mom. 1 och 3 punkten och förvarsenheter för behandlingsändamål enligt 1 § 1 mom. 4 punkten samt närings-, trafik- och miljöcentralerna, arbets- och näringsbyråerna, utrikesministeriet och beskickningar för behandlingsändamål enligt 1 § 1 mom. 1 punkten rätt att trots sekretessbestämmelserna avgiftsfritt för skötseln av uppgifter enligt utlänningslagen, medborgarskapslagen, säsongarbetslagen, ICT-lagen, forskar- och studerandelagen, lagen om högkvalificerad anställning, mottagningslagen, förvarslagen och integrationslagen få nödvändiga uppgifter om fysiska och juridiska personer av de aktörer som anges i 4 § i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999) samt av privata tjänsteproducenter och av företrädare som förordnats för barn utan vårdnadshavare. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av en lag om ändring av lagen om behandling av personuppgifter i migrationsförvaltningen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om ändring av lagen om behandling av personuppgifter i migrationsförvaltningen (683/2023) 3 § 2 mom., 11 § 1 mom. och 13 § 1 mom. som följer: 
3 § 
Personuppgiftsansvariga och ansvarsfördelningen i fråga om ärendehanteringssystemet för utlänningsärenden 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
För att utföra sina lagstadgade uppgifter får varje myndighet behandla de uppgifter den registrerat på följande sätt: 
1) Migrationsverket för behandlingsändamål som anges i 1 § 1 mom., 
2) polisen för behandlingsändamål som anges i 1 § 1 mom. 1 punkten, 
3) skyddspolisen för behandlingsändamål som anges i 1 § 2 mom., 
4) Gränsbevakningsväsendet för behandlingsändamål som anges i 1 § 1 mom. 1 punkten, 
5) förläggningar för behandlingsändamål som anges i 1 § 1 mom. 3 punkten, 
6) flyktingslussar för behandlingsändamål som anges i 1 § 1 mom. 1 och 3 punkten, 
7) förvarsenheter för behandlingsändamål som anges i 1 § 1 mom. 4 punkten, 
8) utrikesministeriet för behandlingsändamål som anges i 1 § 1 mom. 1 punkten, 
9) beskickningar för behandlingsändamål som anges i 1 § 1 mom. 1 och 2 punkten, 
10) närings-, trafik- och miljöcentraler för behandlingsändamål som anges i 1 § 1 mom. 1 och 5 punkten, 
11) välfärdsområdenas myndigheter och Helsingfors stad för behandlingsändamål som anges i 1 § 1 mom. 5 punkten. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
11 § 
Rätt att få uppgifter mellan de personuppgiftsansvariga för ärendehanteringssystemet för utlänningsärenden 
Vid behandlingen av uppgifter i ärendehanteringssystemet för utlänningsärenden har 
1) Migrationsverket rätt att trots sekretessbestämmelserna avgiftsfritt för behandlingsändamål som avses i 1 § 1 mom. av polisen, skyddspolisen, Gränsbevakningsväsendet, förläggningar, flyktingslussar, förvarsenheter, utrikesministeriet, beskickningar, närings-, trafik- och miljöcentraler samt välfärdsområdenas myndigheter och Helsingfors stad få uppgifter som är nödvändiga för att Migrationsverket ska kunna sköta sina uppgifter enligt utlänningslagen, medborgarskapslagen (359/2003), lagen om villkor för tredjelandsmedborgares inresa och vistelse för säsongsanställning (907/2017), nedan säsongsarbetslagen, lagen om villkor för inresa och vistelse för tredjelandsmedborgare inom ramen för företagsintern förflyttning av personal (908/2017), nedan ICT-lagen, lagen om villkoren för tredjelandsmedborgares inresa och vistelse på grund av forskning, studier, praktik och volontärarbete (719/2018), nedan forskar- och studerandelagen, lagen om villkor för tredjelandsmedborgares inresa och vistelse för högkvalificerad anställning (/), nedan lagen om högkvalificerad anställning, lagen om mottagande av personer som söker internationellt skydd och om identifiering av och hjälp till offer för människohandel (746/2011), nedan mottagningslagen, lagen om bemötande av utlänningar som tagits i förvar och om förvarsenheter (116/2002), nedan förvarslagen, och lagen om främjande av integration (681/2023), nedan integrationslagen, 
2) en förläggning rätt att trots sekretessbestämmelserna avgiftsfritt för behandlingsändamål enligt 1 § 1 mom. 3 punkten av Migrationsverket, polisen, Gränsbevakningsväsendet, andra förläggningar, flyktingslussar, förvarsenheter och närings-, trafik- och miljöcentraler få de uppgifter som är nödvändiga för skötseln av förläggningens uppgifter enligt mottagningslagen,  
3) en flyktingsluss rätt att trots sekretessbestämmelserna avgiftsfritt för behandlingsändamål enligt 1 § 1 mom. 1 och 3 punkten av Migrationsverket, polisen, Gränsbevakningsväsendet, förläggningar, andra flyktingslussar, förvarsenheter och närings-, trafik- och miljöcentraler få de uppgifter som är nödvändiga för skötseln av flyktingslussens uppgifter enligt utlänningslagen och mottagningslagen,  
4) en förvarsenhet rätt att trots sekretessbestämmelserna avgiftsfritt för behandlingsändamål enligt 1 § 1 mom. 4 punkten av Migrationsverket, polisen, Gränsbevakningsväsendet, förläggningar, flyktingslussar och andra förvarsenheter få de uppgifter som är nödvändiga för skötseln av förvarsenhetens uppgifter enligt förvarslagen,  
5) utrikesministeriet rätt att trots sekretessbestämmelserna avgiftsfritt för behandlingsändamål enligt 1 § 1 mom. 1 punkten av Migrationsverket, polisen, Gränsbevakningsväsendet och beskickningar få de uppgifter som är nödvändiga för skötseln av utrikesministeriets uppgifter enligt utlänningslagen,  
6) en beskickning rätt att trots sekretessbestämmelserna avgiftsfritt för behandlingsändamål enligt 1 § 1 mom. 1 och 2 punkten av Migrationsverket, polisen, Gränsbevakningsväsendet och utrikesministeriet få de uppgifter som är nödvändiga för skötseln av beskickningens uppgifter enligt utlänningslagen och medborgarskapslagen,  
7) en närings-, trafik- och miljöcentral rätt att trots sekretessbestämmelserna avgiftsfritt för behandlingsändamål enligt 1 § 1 mom. 1 och 5 punkten av Migrationsverket, polisen, Gränsbevakningsväsendet, förläggningar, flyktingslussar, beskickningar och välfärdsområdenas myndigheter samt Helsingfors stad få de uppgifter som är nödvändiga för skötseln av centralens uppgifter enligt utlänningslagen och integrationslagen,  
8) en myndighet i ett välfärdsområde och Helsingfors stad rätt att trots sekretessbestämmelserna avgiftsfritt för behandlingsändamål enligt i 1 § 1 mom. 5 punkten i denna lag av Migrationsverket, förläggningar samt närings-, trafik- och miljöcentralen få de uppgifter som är nödvändiga för skötseln av myndighetens uppgifter enligt integrationslagen. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
13 § 
Annan rätt att få uppgifter 
Migrationsverket har för behandlingsändamål enligt 1 § 1 mom., förläggningar för behandlingsändamål enligt 1 § 1 mom. 3 punkten, flyktingslussar för behandlingsändamål enligt 1 § 1 mom. 1 och 3 punkten och förvarsenheter för behandlingsändamål enligt 1 § 1 mom. 4 punkten, närings-, trafik- och miljöcentralerna, utrikesministeriet och beskickningar för behandlingsändamål enligt 1 § 1 mom. 1 punkten samt välfärdsområdenas myndigheter och Helsingfors stad för behandlingsändamål enligt 1 § 1 mom. 5 punkten rätt att trots sekretessbestämmelserna avgiftsfritt för skötseln av uppgifter enligt utlänningslagen, medborgarskapslagen, säsongarbetslagen, ICT-lagen, forskar- och studerandelagen, lagen om högkvalificerad anställning, mottagningslagen, förvarslagen och integrationslagen få nödvändiga uppgifter om fysiska och juridiska personer av de aktörer som anges i 4 § i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999) samt av privata tjänsteproducenter och av företrädare som förordnats för barn utan vårdnadshavare. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av 56 § i lagen om ordnande av social- och hälsovård 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om ordnande av social- och hälsovård (612/2021) 56 § 2 punkten, sådan den lyder i lag 221/2023, som följer: 
56 § 
Ordnande av hälso- och sjukvård i vissa fall 
Vid ordnande av hälso- och sjukvård jämställs i denna lag med invånare i ett välfärdsområde också en person som vistas i en kommun som ligger inom välfärdsområdets område och 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
2) har beviljats ett sådant EU-blåkort som avses i 5 § i lagen om villkor för tredjelandsmedborgares inresa och vistelse för högkvalificerad anställning (/ ) eller är familjemedlem till en sådan person enligt 37 § i utlänningslagen, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av 9 och 10 § i universitetslagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i universitetslagen (558/2009) 9 § 3 mom. och 10 § 2 mom., sådana de lyder, 9 § 3 mom. i lag 1367/2018 och 10 § 2 mom. i lag 279/2022, som följer: 
9 § 
Uppdragsutbildning 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Universitetet ska av den som beställer utbildningen ta ut en sådan avgift för ordnandet av uppdragsutbildningen som åtminstone täcker kostnaderna för utbildningen. Den som har beställt utbildningen har rätt att av de studerande som deltar i uppdragsutbildningen ta ut avgifter i enlighet med lagstiftningen i beställarens placeringsstat eller i enlighet med beställarens praxis. Beställaren får dock inte ta ut avgifter av medborgare i stater som hör till Europeiska ekonomiska samarbetsområdet eller av dem som jämställs med medborgare i Europeiska unionen med stöd av ett avtal som Europeiska unionen och dess medlemsstater har ingått med en annan avtalspart, eller av familjemedlemmar till nämnda personer. Beställaren får inte heller ta ut avgifter av personer som har beviljats EU-blåkort med stöd av lagen om villkor för tredjelandsmedborgares inresa och vistelse för högkvalificerad anställning (/), nedan lagen om högkvalificerad anställning, i utlänningslagen (301/2004) avsett kontinuerligt eller permanent uppehållstillstånd som beviljats på annan grund än studier eller EU-uppehållstillstånd för varaktigt bosatta, eller av sådana personers familjemedlemmar. I fråga om begreppet familjemedlem tillämpas definitionen i utlänningslagen. 
10 § 
Avgifter som tas ut för sådan utbildning på främmande språk som leder till examen 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Avgift tas dock inte ut av medborgare i stater som hör till Europeiska ekonomiska samarbetsområdet eller av personer som jämställs med medborgare i Europeiska unionen med stöd av ett avtal som Europeiska unionen och dess medlemsstater har ingått med en annan avtalspart, eller av sådana personers familjemedlemmar. Avgift tas inte heller ut av personer som har ett med stöd av lagen om högkvalificerad anställning beviljat EU-blåkort, i utlänningslagen avsett kontinuerligt uppehållstillstånd som beviljats på annan grund än studier, permanent uppehållstillstånd eller EU-uppehållstillstånd för varaktigt bosatta, eller av sådana personers familjemedlemmar. I fråga om begreppet familjemedlem tillämpas definitionen i utlänningslagen. Avgift tas inte heller ut av studerande som deltar i uppdragsutbildning enligt 9 §.  
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av 13 och 13 a § i yrkeshögskolelagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i yrkeshögskolelagen (932/2014) 13 § 3 mom. och 13 a § 2 mom., sådana de lyder, 13 § 3 mom. i lag 1368/2018 och 13 a § 2 mom. i lag 280/2022, som följer: 
13 § 
Uppdragsutbildning 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Yrkeshögskolan ska av den som beställer utbildningen ta ut en sådan avgift för ordnandet av uppdragsutbildningen som åtminstone täcker kostnaderna för utbildningen. Den som har beställt utbildningen har rätt att av de studerande som deltar i uppdragsutbildningen ta ut avgifter i enlighet med lagstiftningen i beställarens placeringsstat eller i enlighet med beställarens praxis. Beställaren får dock inte ta ut avgifter av medborgare i stater som hör till Europeiska ekonomiska samarbetsområdet eller av dem som jämställs med medborgare i Europeiska unionen med stöd av ett avtal som Europeiska unionen och dess medlemsstater har ingått med en annan avtalspart, eller av familjemedlemmar till nämnda personer. Beställaren får inte heller ta ut avgifter av personer som har beviljats EU-blåkort med stöd av lagen om villkor för tredjelandsmedborgares inresa och vistelse för högkvalificerad anställning (/), nedan lagen om högkvalificerad anställning, i utlänningslagen (301/2004) avsett kontinuerligt eller permanent uppehållstillstånd som beviljats på annan grund än studier eller EU-uppehållstillstånd för varaktigt bosatta, eller av sådana personers familjemedlemmar. I fråga om begreppet familjemedlem tillämpas definitionen i utlänningslagen. 
13 a §  
Avgifter som tas ut för sådan utbildning på främmande språk som leder till examen 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Avgift tas dock inte ut av medborgare i stater som hör till Europeiska ekonomiska samarbetsområdet eller av personer som jämställs med medborgare i Europeiska unionen med stöd av ett avtal som Europeiska unionen och dess medlemsstater har ingått med en annan avtalspart, eller av sådana personers familjemedlemmar. Avgift tas inte heller ut av personer som har ett med stöd av lagen om högkvalificerad anställning beviljat EU-blåkort, i utlänningslagen avsett kontinuerligt uppehållstillstånd som beviljats på annan grund än studier, permanent uppehållstillstånd eller EU-uppehållstillstånd för varaktigt bosatta, eller av sådana personers familjemedlemmar. I fråga om begreppet familjemedlem tillämpas definitionen i utlänningslagen. Avgift tas inte heller ut av studerande som deltar i uppdragsutbildning enligt 13 §. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av 9 § i gymnasielagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i gymnasielagen (714/2018) 9 § 2 mom. som följer: 
9 § 
Uppdragsutbildning 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Uppdragsutbildning får inte ordnas för medborgare i stater som hör till Europeiska ekonomiska samarbetsområdet eller för personer som jämställs med medborgare i en medlemsstat i Europeiska unionen med stöd av ett avtal som Europeiska unionen och dess medlemsstater har ingått med en annan avtalspart, eller för deras familjemedlemmar. Uppdragsutbildning får inte heller ordnas för personer som har beviljats EU-blåkort med stöd av lagen om villkor för tredjelandsmedborgares inresa och vistelse för högkvalificerad anställning (/) eller kontinuerligt eller permanent uppehållstillstånd eller EU-uppehållstillstånd för varaktigt bosatta med stöd av utlänningslagen (301/2004), eller för deras familjemedlemmar. I fråga om begreppet familjemedlem tillämpas definitionen i utlänningslagen. På den som deltar i uppdragsutbildning tillämpas inte 1 § 2 mom., 10, 15, 16 och 19—22 §, 28 § 3 mom., 32 § 1 mom. och 34 § 2 mom. i denna lag. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av 33 § i lagen om yrkesutbildning 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om yrkesutbildning (531/2017) 33 § 2 mom. som följer: 
33 § 
Uppdragsutbildning 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Uppdragsutbildning får inte ordnas för medborgare i stater som hör till Europeiska ekonomiska samarbetsområdet eller för personer som jämställs med medborgare i Europeiska unionen med stöd av ett avtal som Europeiska unionen och dess medlemsstater har ingått med en annan avtalspart, eller för sådana personers familjemedlemmar. Uppdragsutbildning får inte heller ordnas för personer som har beviljats EU-blåkort med stöd av lagen om villkor för tredjelandsmedborgares inresa och vistelse för högkvalificerad anställning (/) eller kontinuerligt eller permanent uppehållstillstånd eller EU-uppehållstillstånd för varaktigt bosatta med stöd av utlänningslagen (301/2004), eller för sådana personers familjemedlemmar. I fråga om begreppet familjemedlem tillämpas definitionen i utlänningslagen.  
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av 11 § i lagen om räntestöd för hyresbostadslån och bostadsrättshuslån 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om räntestöd för hyresbostadslån och bostadsrättshuslån (604/2001) 11 § 3 mom., sådant det lyder i lag 727/2018, som följer: 
11 § 
Bostadsbruk och hyresgäster 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Till hyresgäst kan väljas en finsk medborgare och dennes hushåll. Med finsk medborgare jämställs  
1) den vars uppehållsrätt har registrerats på det sätt som anges i 10 kap. i utlänningslagen (301/2004) eller som har beviljats ett sådant uppehållskort som avses i det kapitlet, 
2) den som med stöd av lagen om villkoren för tredjelandsmedborgares inresa och vistelse på grund av forskning, studier, praktik och volontärarbete (719/2018) har beviljats uppehållstillstånd för studier, 
3) den som med stöd av lagen om villkor för tredjelandsmedborgares inresa och vistelse för högkvalificerad anställning (/) har beviljats EU-blåkort som berättigar till minst ett års vistelse, eller som med stöd av utlänningslagen eller lagen om villkoren för tredjelandsmedborgares inresa och vistelse på grund av forskning, studier, praktik och volontärarbete har beviljats uppehållstillstånd som berättigar till minst ett års vistelse eller som Migrationsverket gett ett intyg som avses i sistnämnda lag som berättigar till minst ett års vistelse. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av 10 § i lagen om kortvarigt räntestöd för byggnadslån för hyreshus 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om kortvarigt räntestöd för byggnadslån för hyreshus (574/2016) 10 § 2 mom., sådant det lyder i lag 728/2018, som följer: 
10 § 
Bostadsbruk och hyresgäster 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Till hyresgäst kan väljas en finsk medborgare och dennes hushåll. Med finsk medborgare jämställs 
1) den vars uppehållsrätt har registrerats på det sätt som anges i 10 kap. i utlänningslagen (301/2004) eller som har beviljats ett sådant uppehållskort som avses i det kapitlet, 
2) den som med stöd av lagen om villkoren för tredjelandsmedborgares inresa och vistelse på grund av forskning, studier, praktik och volontärarbete (719/2018) har beviljats uppehållstillstånd för studier, 
3) den som med stöd av lagen om villkor för tredjelandsmedborgares inresa och vistelse för högkvalificerad anställning (/) har beviljats EU-blåkort som berättigar till minst ett års vistelse, eller som med stöd av utlänningslagen eller lagen om villkoren för tredjelandsmedborgares inresa och vistelse på grund av forskning, studier, praktik och volontärarbete har beviljats uppehållstillstånd som berättigar till minst ett års vistelse eller som Migrationsverket har gett ett i den lagen avsett intyg som berättigar till minst ett års vistelse. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av 4 § i aravabegränsningslagen  

I enlighet med riksdagens beslut  
ändras i aravabegränsningslagen (1190/1993) 4 § 3 mom., sådant det lyder i lag 726/2018, som följer: 
4 § 
Bostadsbruk och hyresgäster 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Till hyresgäst kan väljas en finsk medborgare och dennes hushåll. Med finsk medborgare jämställs  
1) den vars uppehållsrätt har registrerats på det sätt som anges i 10 kap. i utlänningslagen (301/2004) eller som har beviljats ett sådant uppehållskort som avses i det kapitlet, 
2) den som med stöd av lagen om villkoren för tredjelandsmedborgares inresa och vistelse på grund av forskning, studier, praktik och volontärarbete (719/2018) har beviljats uppehållstillstånd för studier, 
3) den som med stöd av lagen om villkor för tredjelandsmedborgares inresa och vistelse för högkvalificerad anställning (/) har beviljats EU-blåkort som berättigar till minst ett års vistelse, eller som med stöd av utlänningslagen eller lagen om villkoren för tredjelandsmedborgares inresa och vistelse på grund av forskning, studier, praktik och volontärarbete har beviljats uppehållstillstånd som berättigar till minst ett års vistelse eller som Migrationsverket har gett ett i den lagen avsett intyg som berättigar till minst ett års vistelse. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av 12 § i lagen om bostadsrättsbostäder 

I enlighet med riksdagens beslut  
ändras i lagen om bostadsrättsbostäder (393/2021) 12 § 1 mom., sådant det lyder i lag 517/2023, som följer: 
12 § 
Krav som gäller bostadsrättshavare 
Till bostadsrättshavare kan väljas en finsk medborgare och dennes hushåll. Med finsk medborgare jämställs 
1) den vars uppehållsrätt har registrerats på det sätt som anges i 10 kap. i utlänningslagen (301/2004) eller som har beviljats ett sådant uppehållskort som avses i det kapitlet, 
2) den som med stöd av lagen om villkoren för tredjelandsmedborgares inresa och vistelse på grund av forskning, studier, praktik och volontärarbete (719/2018) har beviljats uppehållstillstånd för studier, 
3) den som med stöd av lagen om villkor för tredjelandsmedborgares inresa och vistelse för högkvalificerad anställning (/) har beviljats EU-blåkort som berättigar till minst ett års vistelse, eller som med stöd av utlänningslagen eller lagen om villkoren för tredjelandsmedborgares inresa och vistelse på grund av forskning, studier, praktik och volontärarbete har beviljats uppehållstillstånd som berättigar till minst ett års vistelse eller som Migrationsverket har gett ett i den lagen avsett intyg som berättigar till minst ett års vistelse. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors 10.4.2024 

På riksdagens vägnar

talman   
generalsekreterare