4.2.1.1
Konsekvenser för de offentliga finanserna och de skattskyldiga
Allmänt
Konsekvenserna av de ändringar som föreslås i propositionen har i huvudsak bedömts med hjälp av HVSR-mikrosimuleringsmodellen som underhålls av Skatteförvaltningen.
De ändringar som föreslås i propositionen beräknas statiskt minska skatteintäkterna 2025 med sammanlagt cirka 641 miljoner euro. Statens skatteintäkter beräknas minska med cirka 1 055 miljoner euro. Kommunernas skatteintäkter beräknas öka med cirka 327 miljoner euro. Församlingarnas skatteintäkter beräknas öka med cirka 38,5 miljoner euro och intäkterna från sjukförsäkringens sjukvårdspremie med cirka 48,5 miljoner euro.
Att den tidsbestämda sänkningen av beskattningsvärdet för elbilar förlängs med fyra år bedöms minska skatteintäkterna åren 2026–2029 med sammanlagt cirka 92 miljoner euro, varav samfundsskatten andel är 58 miljoner euro. Minskningen av skatteintäkterna fördelas årsvis så att skatteinkomsterna 2026 minskar med 14 miljoner euro varav samfundsskattens andel är 9 miljoner euro, 2027 med 20 miljoner euro varav samfundsskattens andel är 12 miljoner euro, 2028 med 26 miljoner euro varav samfundsskattens andel är 17 miljoner euro och 2029 med 32 miljoner euro varav samfundsskattens andel är 20 miljoner euro.
De ändringar som föreslås i propositionen uppskattas också påverka hushållens och sammanslutningarnas ekonomiska verksamhet. Ändringarna är därmed också förenade med indirekta konsekvenser. Det uppskattas att den ökade ekonomiska verksamheten ökar skatte- och avgiftsintäkterna, till exempel mervärdesskatten, inkomstskatten och socialförsäkringsavgifterna. Uppskattningsvis minskar den dessutom de offentliga utgifterna, till exempel arbetslöshetsersättningarna och andra utgifter som hänför sig till sysselsättningen. Indirekta konsekvenser är dock svåra att kvantifiera och de har inte kunnat inkluderas i de ekonomiska konsekvenser som presenteras i propositionen.
Indexjustering i beskattningsgrunderna för förvärvsinkomster
I enlighet med det beslut som fattades under regeringens ramförhandlingar föreslås en full indexjustering på 3,4 procent enligt inkomstnivåindexet, med undantag för de två högsta inkomstklasserna i inkomstskatteskalan. Enligt finansministeriets prognos från hösten 2024 uppskattas det att förändringen av konsumentprisindexet 2025 kommer att uppgå till 1,4 procent och förändringen av förtjänstnivåindexet till 3,4 procent. Det föreslås att indexjusteringen genomförs genom att höja inkomstgränserna i den progressiva inkomstskatteskalan, med undantag för de två högsta inkomstgränserna, samt genom att ändra maximibeloppet av grundavdraget och maximibeloppet av och ackumulerings- och minskningsprocentsatserna för arbetsinkomstavdraget. Indexjusteringen av beskattningsgrunderna för förvärvsinkomster beräknas minska förvärvsinkomstskatten med cirka 711 miljoner euro.
De ändringar i statens progressiva förvärvsinkomstskatteskala som föreslås till följd av indexjusteringen bedöms minska skatteinkomsterna på årsnivå med totalt cirka 372 miljoner euro, varav statens andel är 371 miljoner och kommunernas andel 1 miljon euro. Ändringarnas konsekvenser för församlingarnas och Folkpensionsanstaltens skatteinkomster bedöms vara liten.
Höjningen av arbetsinkomstavdraget som baserar sig på indexjusteringen bedöms minska skatteinkomsterna med cirka 273 miljoner euro, varav statens andel är 257 miljoner, kommunernas andel 13 miljoner, församlingarnas andel 1 miljon och Folkpensionsanstaltens andel cirka 2 miljon euro. Höjningen av grundavdraget uppskattas minska skatteinkomsterna med cirka 66 miljoner euro, varav statens andel är 33 miljoner euro, kommunernas andel 26 miljoner euro, församlingarnas andel 3 miljoner euro och Folkpensionsanstaltens andel 4 miljoner euro.
Underdimensioneringen av indexjusteringen för de två högsta inkomstklassernas del ökar skatteinkomsterna med cirka 54 miljoner jämfört med om indexjusteringen skulle göras till fullt belopp i alla inkomstklasser.
Höjning av arbetsinkomstavdraget för låg- och medelinkomsttagare
En höjning av arbetsinkomstavdraget i beskattningen av arbete med tyngdpunkten på låg- och medelinkomsttagare i enlighet med regeringsprogrammet beräknas minska skatteinkomsterna med cirka 100 miljoner euro, varav statens andel är 91 miljoner euro, kommunernas andel 7 miljoner euro, församlingarnas andel 1 miljon euro och Folkpensionsanstaltens andel 1 miljon euro.
I figuren nedan presenteras ändringens effekt på löntagarnas genomsnittliga skattegrad på olika inkomstnivåer.
Höjning av arbetsinkomstavdraget på grund av minderåriga barn
För att förbättra incitamenten att ta emot arbete i enlighet med regeringsprogrammet införs ett barnspecifikt förhöjt arbetsinkomstavdrag. Den barnspecifika höjningen av arbetsinkomstavdraget på 50 euro bedöms minska skatteintäkterna med cirka 90 miljoner euro, varav statens andel är 86 miljoner euro, kommunernas andel 3 miljoner euro, församlingarnas andel 0,5 miljoner euro och Folkpensionsanstaltens andel 0,5 miljoner euro.
Av figuren nedan framgår förslagets effekt på arbetsinkomstavdragets belopp på olika inkomstnivåer med olika antal barn, vid gemensam vårdnad och för ensamförsörjare.
Av figuren nedan framgår förslagets effekt på löntagarens genomsnittliga skattegrad på olika inkomstnivåer med olika antal barn, vid gemensam vårdnad och för ensamförsörjare. Exempelvis för en person med gemensam vårdnad om två barn som omfattas av höjningen lindras beskattningen med som mest cirka 0,5 procentenheter på inkomstnivån cirka 19 000–21 000 euro per år och i medeltal med cirka 0,15 procentenheter. Exempelvis för en person med gemensam vårdnad om två barn är arbetsinkomstavdraget från skatten vid avdragets maximibelopp och inom minskningsområdet 100 euro högre än för en person som inte har något minderårigt barn att försörja. För en ensamförsörjare med två barn lindras beskattningen som mest med cirka 1 procentenhet och i medeltal med cirka 0,3 procentenheter.
Av ändringens effekter bedöms cirka 48,1 procent gälla kvinnor och 51,9 procent män. Den disponibla inkomsten för dem som omfattas av ändringen minskar i genomsnitt med 110 euro för kvinnor och 107 euro för män.
Sett till inkomsttagargrupper hänför sig ändringen i huvudsak till löntagare och företagare. Av tabellen nedan framgår ändringens inverkan på skatteintäkterna enligt inkomsttagargrupp.
Socioekonomisk ställning | Andel av förändringen i euro, % |
Pensionär | 0,04 |
Löntagare | 95,17 |
Företagare | 3,93 |
Övriga | 0,86 |
Sammanlagt | 100,00 |
Ur ett regionalt perspektiv bedöms den skatteskärpande effekten av den föreslagna ändringen vara någorlunda jämn. På Åland, i Helsingfors, Vanda och Kervo samt Västra Nylands välfärdsområden är inverkan dock något mindre än medeltalet och på motsvarande sätt är inverkan i Lapplands, Mellersta Österbottens och Norra Österbottens välfärdsområden större än medeltalet.
I figuren nedan presenteras den föreslagna ändringens inverkan på olika inkomstdecilers disponibla inkomster. Effekterna har beräknats med ekvivalenta inkomster per hushåll enligt OECD:s modifierade ekvivalensskala. Av figuren framgår att höjningen av arbetsinkomstavdraget minskar den disponibla inkomsten inom alla inkomstdeciler. Effekten är penningmässigt störst i inkomstdecil 8 och relativt störst i inkomstdecilerna 6 och 7, det vill säga bland hushåll med medelhöga inkomster.
Ändringens inverkan på inkomstfördelningen mätt med Ginikoefficienten är -0,01 procentenheter, det vill säga åtgärden minskar inkomstskillnaderna något.
Sysselsättningseffekterna av den barnspecifika höjningen av arbetsinkomstavdraget har bedömts med hjälp av en mikrosimuleringsmodell vid finansministeriet. Sysselsättningseffekterna har bedömts genom simulering av hur mycket de sysselsättningsincitament som mätts med sysselsättningsskattegrad ändras i och med höjningen av arbetsinkomstavdraget. När incitamentändringen kombineras med elasticiteten i arbetsutbudet som hämtats ur forskningslitteraturen får man en uppskattning av hur mycket sysselsättningen ökar till följd av höjningen av arbetsinkomstavdraget. I kalkylen har man använt en uppskattning av den genomsnittliga elasticiteten i utbudet av arbete [Källan för det elasticitetsestimat (0,17) som använts i kalkylen är Jäntti, Pirttilä & Selin (2015): Estimating labour supply elasticities based on cross-country micro data: A bridge between micro and macro estimates?], men det är ändå möjligt att utbudet av arbete och elasticiteten i utbudet av arbete skiljer sig från genomsnittet för barnfamiljer. Resultatet av uppskattningar som gjorts med denna metod ger som resultat att den barnspecifika höjningen av arbetsinkomstavdraget ökar sysselsättningen med cirka 1 400 personer på medellång sikt.
Ersättande av förvärvsinkomstavdraget med arbetsinkomstavdrag
Förvärvsinkomstavdraget är ett avdrag från den skattskyldiges nettoförvärvsinkomst. Dess inverkan på de skattskyldiges skatter är beroende av kommunalskattesatsen: ju högre kommunalskattesats, desto större är avdragets skatteeffekt och tvärtom. Arbetsinkomstavdraget är ett avdrag från skatten, så kommunalskattesatsen inverkar inte på den. Arbetsinkomstavdraget görs från den inkomstskatt på förvärvsinkomster som ska betalas till staten. Till den del avdraget överstiger beloppet av inkomstskatten på förvärvsinkomster till staten, görs avdraget från kommunalskatten, sjukförsäkringens sjukvårdspremie och kyrkoskatten enligt förhållandet mellan dessa skatter.
När förvärvsinkomstavdraget ersätts med arbetsinkomstavdraget på det sätt som föreslås i denna proposition dimensioneras detta enligt den genomsnittliga kommunalskattesatsen. Sålunda skärps beskattningen något i kommuner med högre kommunalskattesats än medeltalet medan den lindras i kommuner med lägre kommunalskattesats än medeltalet. Om ersättandet skulle dimensionernas så att beskattningen inte skärps ens i kommuner med den högsta kommunalskattesatsen skulle det leda till betydande skatteinkomstförluster. För att den föreslagna ändringen ska vara så neutral som möjligt för såväl de skattskyldiga som de offentliga finanserna, föreslås det att marginalskattesatsen i den näst högsta inkomstklassen i inkomstskatteskalan sänks med 0,25 procentenheter och att marginalskattesatsen i den högsta inkomstklassen på motsvarande sätt höjs med 0,25 procentenheter i samband med ändringen.
Att förvärvsinkomstavdraget ersätts med arbetsinkomstavdraget uppskattas minska statens inkomstskatteintäkter med cirka 426 miljoner euro och öka kommunalskatteintäkterna med cirka 329 miljoner euro, intäkterna av kyrkoskatten med cirka 39 miljoner euro, varav den evangelisk-lutherska kyrkans andel vore cirka 39 miljoner euro och ortodoxa kyrkans andel cirka 1 miljoner euro, och intäkterna av sjukvårdsförsäkringens sjukvårdspremie med cirka 49 miljoner euro enligt 2025 års nivå. Den föreslagna ändringen beräknas sammantaget har en neutral effekt på skatteintäkterna.
Enligt regeringsprogrammet är målet att minska skillnaden mellan kommunernas nominella och effektiva skattesatser. Den ändring som föreslås här minskar skillnaden mellan kommunernas nominella och effektiva skattesatsen med cirka 19,5 procent, dvs. 0,3 procentenheter.
I figuren nedan presenteras beloppen av förvärvsinkomstavdraget och arbetsinkomstavdraget på olika inkomstnivåer efter indexjusteringen och ökningen med 100 miljoner euro samt beloppen av arbetsinkomstavdraget efter den ändring som föreslås här.
I figuren nedan presenteras den skärpande effekten på beskattningen av löneinkomst på olika inkomstnivåer när förvärvsinkomstavdraget slopas (ändringen av inkomstskattesats i form av procentenheter) beräknad enligt den lägsta, genomsnittliga och högsta kommunalskattesatsen 2024.
I figuren nedan presenteras den lindrande effekten på beskattningen av ändringarna i arbetsinkomstavdraget och den progressiva inkomstskatteskalan på olika inkomstnivåer i kommuner med olika kommunalskattesatser, när förvärvsinkomstavdraget ersätts med arbetsinkomstavdraget.
I figuren nedan presenteras förändringen i skattegraden för löneinkomst på olika inkomstnivåer i kommuner med den lägsta, genomsnittliga och högsta kommunalskattesatsen när förvärvsinkomstavdraget ersätts med arbetsinkomstavdraget.
I figuren nedan presenteras en uppskattning som beräknats på hela personbeskattningsmaterialet av den genomsnittliga ändringen i skattegraden för förvärvsinkomst enligt inkomstklasser som spänner över 200 euro, när förvärvsinkomstavdraget ersätts med arbetsinkomstavdraget. Till följd av ändringen skärps beskattningen för cirka 1,2 miljoner skattskyldiga medan den lindras för cirka 1,5 miljoner skattskyldiga. Medianskärpningen är cirka 57 euro per år och medianlindringen cirka -57 euro per år.
Den föreslagna ändringens konsekvenser för de skattskyldiga skiljer sig åt mellan olika områden, eftersom kommunalskattesatserna är olika. Sett till hela landet beräknas ändringen inte påverka den genomsnittliga beskattningsnivån. Beskattningen lindras i Helsingfors, Vanda och Kervo, Mellersta Nylands, Västra Nylands, Östra Nylands, Egentliga Finlands och Päijänne-Tavastlands välfärdsområden samt i landskapet Åland. I övriga välfärdsområden skärps beskattningen.
Av figuren nedan framgår de genomsnittliga skatteändringarna enligt område.
Sett till inkomsttagargrupp riktar sig ändringens skattelindrande effekt i huvudsak till pensionärer och löntagare. De lätta skatteskärpningar som ändringen orsakar riktar sig till arbetslösa och företagare. Av tabellen nedan framgår ändringens inverkan på skatteintäkterna enligt inkomsttagargrupp.
Socioekonomisk ställning | Skatteändring, mn € |
Pensionär | -2 |
Löntagare | -2 |
Företagare | 1 |
Övriga | 3 |
Sammanlagt | 0 |
Sett till kommunstorlek ökar den föreslagna ändringen kommunskatteintäkterna med i medeltal 55 euro per invånare i kommuner med mer än 100 000 invånare. I kommuner med mindre än 2 000 invånare ökar kommunalskatteintäkterna med i medeltal 70 euro per invånare. På hela landets nivå ökat kommunalskatteintäkterna med i medeltal 61 euro per invånare. Förändringen i kommunalskatteintäkterna varierar avsevärt på kommunnivå: exempelvis i den kommun som har den högsta kommunalskattesatsen, Halso, ökar intäkterna med cirka 95 euro per invånare, medan förändringen i den kommun som har den lägsta kommunalskattesatsen, Grankulla, skulle vara cirka 18 euro per invånare. På hela landets nivå skulle kommunalskatteunderlaget stärkas med cirka 6,3 miljarder euro, dvs. cirka 1 134 euro per invånare.
Kommunstorlek | Kommunalskatt euro/invånare | Kommunalskatteunderlag euro/invånare |
Mer än 100 000 inv. | 55 | 1 140 |
40 001-100 000 inv. | 67 | 1 127 |
20 001-40 000 inv. | 67 | 1 097 |
10 001-20 000 inv. | 72 | 1 148 |
5 001-10 000 inv. | 72 | 1 164 |
2 000-5 000 inv. | 70 | 1 156 |
Mindre än 2 000 inv. | 70 | 1 150 |
HELA LANDET | 61 | 1 134 |
Min. (Grankulla) | 18 | 732 |
Max. (Halso) | 95 | 1 415 |
Pensionsinkomstavdrag
Som ett led i de ytterligare åtgärderna för att anpassa de offentliga finanserna föreslås det att pensionsinkomstavdraget minskas så att beskattningen av de mindre pensionerna inte skärps. Det föreslås att pensionsinkomstavdraget minskas genom att höja den ena procentsatsen för minskningen av pensionsinkomstavdraget från 15 procent till 19,6 procent. Minskningen av pensionsinkomstavdraget uppskattas öka skatteintäkterna med cirka 150 miljoner euro, varav statens andel är 108 miljoner euro, kommunernas andel 32 miljoner euro, församlingarnas andel 4 miljoner euro och Folkpensionsanstaltens andel 6 miljoner euro.
Skärpningen av beskattningen av pensionsinkomst riktar sig till inkomstintervallet cirka 22 500–57 500 euro per år. Den föreslagna ändringen skärper beskattningen av cirka 830 000 skattskyldigas pensionsinkomst. Pensionsinkomstavdraget sträcker sig för närvarande till en inkomstnivå på cirka 57 500 euro per år, och efter den föreslagna skärpningen av minskningen skulle det sträcka sig till en inkomstnivå på cirka 49 300 euro per år. Beskattningen av pensionsinkomst skulle som mest skärpas med cirka 1,15 procentenheter och i medeltal med cirka 0,6 procentenheter.
I figuren nedan presenteras skattegraden för pensionsinkomst före och efter ändringen samt ändringen i skattegraden, om beskattningen av pensionsinkomst skärps med cirka 150 miljoner euro genom att minska pensionsinkomstavdraget.
Av ändringens effekter bedöms cirka 45,9 procent gälla kvinnor och 54,1 procent män. Den disponibla inkomsten för dem som omfattas av ändringen minskar i genomsnitt med 163 euro för kvinnor och 199 euro för män.
Sett till åldersgrupp riktar sig cirka 15 procent av ändringen till personer under 65 år, cirka 40 procent till personer i åldern 65–74 år och cirka 45 procent till pensionsinkomsttagare som fyllt 75 år.
Sett till inkomsttagargrupper hänför sig ändringen i huvudsak till löntagare och pensionärer. Av tabellen nedan framgår ändringens inverkan på skatteintäkterna enligt inkomsttagargrupp.
Socioekonomisk ställning | Andel av förändringen i euro, % |
Pensionär | 85,5 |
Löntagare | 10,5 |
Företagare | 1,2 |
Övriga | 2,7 |
Sammanlagt | 100,00 |
Finansministeriet har gjort en separat uppskattning av sysselsättningseffekten av den föreslagna ändringen av pensionsinkomstavdraget. Pensionsinkomstavdraget inverkar direkt på pensionärernas disponibla inkomster. Sålunda kan man tolka saken så att pensionsinkomstavdraget i betydande grad påverkar pensionernas nettonuvärde, dvs. pensionsförmögenheten: ju generösare pensionsinkomstavdraget är, desto mer av bruttopensionsinkomsterna får man i handen, och tvärtom. Enligt den uppskattade sysselsättningseffekten skulle den föreslagna ändringen stärka sysselsättningen med cirka 1 100 personer på 2030 års nivå. Den ökade sysselsättningens stärkande inverkan på de offentliga finanserna vore enligt en grov uppskattning cirka 18 miljoner euro i fråga om de direkta nettoinkomstöverföringarna på 2030 års nivå.
Den föreslagna ändringarnas inverkan på skattegraden
Tabellen nedan visar i sammanfattning hur förslagen till ändring av inkomstskattegraden genom de i denna proposition gjorda indexjusteringarna samt ändringarna i förvärvsinkomstavdraget, arbetsinkomstavdraget och grundavdraget sammantaget på olika inkomstnivåer påverkar skattegraden för löntagare som är yngre än 53 år. Sifferuppgifterna i tabellen omfattar inkomstskatt till staten, genomsnittlig kommunalskatt, rundradioskatt, genomsnittlig kyrkoskatt, sjukförsäkringens sjukvårdspremie och dagpenningspremie samt arbetstagarnas arbetspensionsförsäkringsavgift och löntagarnas arbetslöshetsförsäkringspremie. I kalkylerna har använts 2024 års genomsnittliga skattesatser för kommunalskatten och kyrkoskatten samt löntagaravgifterna för 2024.
Löneinkomst, €/år | Grunderna för 2024 | Föreslagna grunder för 2025 | Ändring i skattegrad, %-enhet | Skatteändring, €/år |
5 000 | 7,94 | 7,94 | 0 | 0 |
10 000 | 7,94 | 7,94 | 0 | 0 |
20 000 | 12,07 | 10,8 | -1,27 | -254 |
30 000 | 20,38 | 19,65 | -0,73 | -219 |
40 000 | 25,88 | 25,21 | -0,67 | -268 |
50 000 | 30,47 | 29,78 | -0,69 | -345 |
60 000 | 33,65 | 33 | -0,65 | -390 |
70 000 | 36,33 | 35,69 | -0,64 | -448 |
80 000 | 38,26 | 37,71 | -0,55 | -440 |
90 000 | 39,74 | 39,29 | -0,45 | -405 |
100 000 | 40,98 | 40,71 | -0,27 | -270 |
110 000 | 42,43 | 42,36 | 0,07 | -77 |
120 000 | 43,63 | 43,74 | 0,11 | 132 |
130 000 | 45 | 44,8 | 0,1 | 169 |
140 000 | 45,53 | 45,55 | 0,02 | 28 |
150 000 | 46,29 | 46,21 | 0 | -120 |
160 000 | 46,95 | 46,79 | -0,16 | -256 |
170 000 | 47,57 | 47,36 | -0,21 | -357 |
180 000 | 48,13 | 47,94 | -0,19 | -342 |
190 000 | 48,62 | 48,45 | 0,17 | -323 |
200 000 | 49,1 | 48,92 | 0,15 | -300 |
Pensions- inkomst, €/v. | Grunderna för 2024 | Föreslagna grunder för 2025 | Ändring i skattegrad, %-enhet | Skatteändring, €/år |
5 000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
10 000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
20 000 | 13,93 | 13,75 | -0,18 | -36 |
30 000 | 21,72 | 21,81 | -0,09 | 27 |
40 000 | 26,72 | 27,14 | 0,42 | 168 |
50 000 | 30,95 | 31,46 | 0,51 | 255 |
60 000 | 34,82 | 34,45 | -0,4 | -222 |
70 000 | 37,01 | 36,7 | -0,31 | -217 |
80 000 | 38,66 | 38,38 | -0,28 | -224 |
90 000 | 40,09 | 39,84 | -0,25 | -225 |
100 000 | 41,9 | 41,65 | -0,25 | -250 |
110 000 | 43,38 | 43,13 | -0,25 | -275 |
120 000 | 44,61 | 44,36 | -0,25 | -300 |
130 000 | 45,7 | 45,41 | -0,25 | -325 |
140 000 | 46,55 | 46,30 | -0,25 | -350 |
150 000 | 47,32 | 47,07 | -0,25 | -375 |
160 000 | 48,13 | 47,91 | -0,22 | -352 |
170 000 | 48,84 | 48,6 | -0,20 | -340 |
180 000 | 49,47 | 49,30 | -0,17 | -306 |
190 000 | 50,03 | 49,88 | -0,15 | -285 |
200 000 | 50,54 | 50,41 | -0,13 | -260 |
Förmåns- inkomst, €/år | Grunderna för 2024 | Föreslagna grunder 2025 | Ändring i skattegrad, %-enhet | Skatteändring, €/år |
5 000 | 5,53 | 4,84 | -0,73 | -37 |
10 000 | 16,31 | 15,94 | -0,37 | -37 |
20 000 | 22,45 | 22,27 | -0,18 | -36 |
30 000 | 25,52 | 25,37 | -0,15 | -45 |
40 000 | 29,14 | 28,75 | -0,39 | -156 |
50 000 | 31,43 | 31,11 | -0,32 | -160 |
60 000 | 33,55 | 33,18 | -0,37 | -222 |
70 000 | 35,09 | 34,77 | -0,32 | -224 |
80 000 | 36,24 | 35,97 | -0,27 | -216 |
90 000 | 37,3 | 37,05 | -0,25 | -225 |
100 000 | 38,8 | 38,55 | -0,25 | -250 |
110 000 | 40,03 | 39,78 | -0,25 | -275 |
120 000 | 41,05 | 40,8 | -0,25 | -300 |
130 000 | 41,92 | 41,67 | -0,25 | -325 |
140 000 | 42,66 | 42,41 | -0,25 | -350 |
150 000 | 43,31 | 43,06 | -0,3 | -375 |
160 000 | 44,00 | 43,78 | -0,22 | -352 |
170 000 | 44,60 | 44,41 | -0,19 | -323 |
180 000 | 45,14 | 44,98 | -0,16 | -288 |
190 000 | 45,63 | 45,48 | -0,15 | -285 |
200 000 | 46,06 | 45,94 | -0,12 | -240 |
Hushållsavdrag
År 2022 beviljades cirka 522 000 skattskyldiga hushållsavdrag och avdragen uppgick sammanlagt till cirka 525 miljoner euro. Det genomsnittliga avdraget uppgick till cirka 1 006 euro. Cirka 76,6 procent av det sammanlagda beloppet av kostnader som berättigar till avdrag hänförde sig till underhåll eller ombyggnad av bostad. Av det sammanlagda beloppet av kostnaderna hänförde sig cirka 17,9 procent till hushållsarbete och cirka 2,7 procent till omsorgs- och vårdarbete. Cirka 2,8 procent av det sammanlagda beloppet av kostnader hänförde sig till avstående från oljeuppvärmning.
Tabellen presenterar statistik om hushållsavdraget 2022.
| Sammanlagt | Löntagare | Pensionär |
Summa, mn€ | Antal mottagare, 1000 pers | Medeltal, euro | Summa, mn€ | Antal mottagare, 1000 pers | Medeltal, euro | Summa, mn€ | Antal mottagare, 1000 pers | Medeltal, euro |
Hushållsavdrag, beviljat belopp | 525 | 522 | 1 006 | 294 | 284 | 1 035 | 179 | 195 | 918 |
-Skattskyldiga som har beviljats hushållsavdrag till maximalt belopp | - | 60 | - | - | 35 | - | - | 19 | - |
-Skattskyldiga som har beviljats hushållsavdrag till det maximala beloppet 2250 euro | - | 50 | - | - | 30 | - | - | 15 | - |
-Skattskyldiga som har beviljats hushållsavdrag till det maximala beloppet 3500 euro | - | 10 | - | - | 5 | - | - | 4 | - |
Bruttobeloppet av kostnader som berättigar till hushållsavdrag (ISkL 127 c §) | 1 460 | 530 | 2 757 | 827 | 291 | 2 838 | 481 | 197 | 2 442 |
-Kostnader för underhåll eller ombyggnad som berättigar till hushållsavdrag, sammanlagt | 1 119 | 392 | 2 852 | 663 | 229 | 2 894 | 339 | 131 | 2 590 |
-Kostnader för hushållsarbete som berättigar till hushållsavdrag, sammanlagt | 261 | 200 | 1 307 | 135 | 96 | 1 413 | 99 | 89 | 1 105 |
-Kostnader för omsorgs- och vårdarbete som berättigar till hushållsavdrag, sammanlagt | 40 | 16 | 2 457 | 5 | 3 | 1 499 | 30 | 12 | 2 543 |
-Kostnader för avstående från oljeuppvärmning som berättigar till hushållsavdrag, sammanlagt | 40 | 10 | 4 013 | 23 | 6 | 4 082 | 13 | 3 | 3 819 |
Sänkningen av hushållsavdragets maximala belopp och minskningen av den andel som berättigar till avdrag samt höjningen av avdragets självriskandel beräknas på årsbasis öka skatteintäkterna med cirka 100 miljoner euro. Av detta belopp hänför sig cirka 11 miljoner till kapitalinkomstskatten, 83 miljoner till statens progressiva inkomstskatt, 4 miljoner till kommunalskatten, 1 miljoner till kyrkoskatten och 1 miljoner till sjukförsäkringens sjukvårdspremie.
Ändringen minskar beloppet av det avdrag som görs från enskilda skattskyldigas skatt. Om en person för 3 000 euro har köpt sådant arbete av ett företag som ger rätt till hushållsavdrag, uppgår avdraget i år till 1 100 euro efter att självrisken dragits av. Efter ändringen föreslås avdraget uppgå till 900 euro.
Det genomsnittliga avdraget ligger betydligt under det nuvarande maximala beloppet. Sänkningen av det maximala beloppet uppskattas beröra främst större underhålls- och ombyggnadsarbeten på bostäder.
Syftet med hushållsavdraget är att stödja sysselsättningen och bekämpa den grå ekonomin. Avdraget uppmuntrar människor att låta utomstående utföra arbete som människorna i regel också kan utföra själva. Avdraget uppmuntrar också till skötsel av offentligrättsliga åtaganden och förebygger därmed den grå ekonomin.
Hushållsavdrag liksom även andra stöd som beviljas via inkomstbeskattningen kan dock inte alls utnyttjas om en person har så låga inkomster att inkomstskatt inte ska betalas på dem. Det kan också hända att skatterna räcker till för att utnyttja endast en del av hushållsavdraget.
Hushållsavdragets verkningar för sysselsättningen och den grå ekonomin har undersökts i en undersökning som genomförts i samarbete mellan Statens ekonomiska forskningscentral och Löntagarnas forskningsinstitut (Does Household Tax Credit Increase Demand and Employment in the Service Sector?, statsrådets kanslis publikationer 1/2021). Forskningsprojektet genomfördes som ett led i genomförandet av statsrådets utrednings- och forskningsplan för 2019. Enligt undersökningen i fråga påverkar hushållsavdraget efterfrågan på tjänster och sysselsättningen i väldigt låg grad. I undersökningen i fråga sågs inte heller att hushållsavdraget skulle påverka förekomsten av skatteflykt.
Enheten för utredning av grå ekonomi vid Skatteförvaltningen undersökte utifrån beskattningsuppgifterna för 2018–2021 vilken inverkan hushållsavdrag för tjänster som tillhandahålls av företag har på den grå ekonomin. (Kotitalousvähennyksen vaikutuksia. Torjuuko järjestelmä harmaata taloutta? Selvitys 4/2023). Utredningen visar att risken för att företag som utför mycket arbete som berättigar till hushållsavdrag bedriver grå ekonomi är lägre än bland andra företag. Hushållsavdragets giltighet minskar dock inte förekomsten av grå ekonomi på branschnivå. Avdragssystemet är också känsligt för olika typer av missbruk.
Begränsningen av hushållsavdraget kan i någon mån minska användningen av hushållsavdraget jämfört med nuläget. Hushållsavdraget är emellertid också i fortsättningen ett betydande samhälleligt stöd för alla som använder sig av de tjänster som ger rätt till avdraget. Hushållsavdraget kan därför anses vara ett viktigt incitament till att skaffa sådana arbeten som ger rätt till avdrag. Den föreslagna måttliga begränsningen bedöms därmed inte ha några betydande konsekvenser för företagens verksamhet eller för bekämpningen av grå ekonomi.
Skattesubventioner för tjänstebilar
Att den tidsbestämda sänkningen av beskattningsvärdet för elbilar förlängs med fyra år uppskattas minska skatteintäkterna med sammanlagt cirka 92 miljoner euro åren 2026–2029, varav samfundsskattens andel är 58 miljoner euro. Minskningen av skatteintäkterna fördelas årsvis så att skatteinkomsterna 2026 minskar med 14 miljoner euro, 2027 med 20 miljoner euro, 2028 med 27 miljoner euro och 2029 med 32 miljoner euro.
I konsekvensbedömningen har beaktats den uppskattade ökningen av antalet elbilar de kommande åren. I konsekvensbedömningen har som antagande använts en fördelning där 80 procent av de bilar som börjar omfattas av subventionen är en del av den totala lönen och 20 procent ges ovanpå penninglönen. Dessa antaganden har legat till grund för bedömningen av åtgärdens konsekvenser för intäkterna av såväl förvärvsinkomstskatterna som samfundsskatten.
Sänkningen av beskattningsvärdet för elbilar riktar sig till personer som använder eller kan börja använda en elbil som tjänstebil. Konsekvenserna av sänkningen av beskattningsvärdet för arbetstagaren och arbetsgivaren beror på hur man kommit överens om att bilförmånen ska beaktas i lönen. Arbetsgivaren och arbetstagaren kan komma överens om att bilförmånen ska utgöra en del av lönen på flera olika sätt, varvid även konsekvenserna av sänkningen av beskattningsvärdet för beloppet av arbetstagarens beskattningsbara inkomst och å andra sidan arbetsgivarens lönekostnader kan variera i olika lönemodeller.
Om man t.ex. har kommit överens om att bilförmånen ska utgöra en del av den totala lönen oberoende av bilförmånens värde, har sänkningen av beskattningsvärdet ingen inverkan på arbetstagarens beskattningsbara inkomst, men penninglönen stiger med 170 euro i månaden. Om man alltså har kommit överens om att den totala lönen är t.ex. 4 000 euro i månaden inklusive en helelektrisk tjänstebil, är arbetstagarens skattepliktiga totala lön efter sänkningen av beskattningsvärdet fortfarande 4 000 euro, men bilförmånens andel av den är 170 euro mindre och penninglönens andel 170 euro större jämfört med om värdet av bilförmånen inte skulle sänkas. I fallet med totallön gynnas arbetstagaren alltså av sänkningen av beskattningsvärdet i form av högre penninglön. För arbetsgivaren betyder detta att lönekostnaderna stiger med 170 euro i månaden.
Om man har kommit överens om att bilförmånen ges ovanpå penninglönen, minskar sänkningen av bilförmånens värde arbetstagarens beskattningsbara inkomst med 170 euro i månaden jämfört med om förmånen skulle värderas till gängse värde. I dessa situationer gynnas arbetstagaren av värdesänkningen genom lägre beskattning. I praktiken motsvarar den nytta som arbetstagaren får i euro grovt beräknat arbetstagarens marginalskattesats andel av beloppet av sänkningen av bilförmånens värde.
Genom den föreslagna skattesubventionen för utsläppsfria tjänstebilar uppskattas antalet utsläppsfria bilar öka med sammanlagt cirka 10 000 bilar under åren 2025–2029. Ungefär 85 procent av skattesubventionen uppskattas beröra elbilar som skulle ha köpts även annars. Den föreslagna förlängningen av skattesubventionen uppskattas minska de kalkylmässiga trafikutsläppen med cirka 0,01 miljoner koldioxidton på 2030 års nivå, vilket är cirka 0,2 procent av de uppskattade kalkylmässiga koldioxidutsläppen från landsvägstrafiken 2030. Kumulativt skulle de kalkylmässiga trafikutsläppen åren 2025–2030 minska med uppskattningsvis cirka 0,05 miljoner koldioxidton till följd av skattesubventionen. Kalkylen baserar sig på antagandet att de elbilar som köpts tack vare skattesubventionen blir kvar i bilbeståndet i Finland också efter att användningen som tjänstebil upphört och ersätter bilar med förbränningsmotor.
Flyttningskostnader och därtill anslutna resekostnader samt andra förmåner i samband med arbete i gränsöverskridande fall
Det finns ingen statistik tillgänglig över sådana flyttningskostnader och resekostnader som uppstår i samband med flyttningen som arbetsgivaren betalar för arbetstagare som kommer till Finland. Det går inte heller att få fram uppgifterna ur beskattningsmaterialet. Hur ändringen av den skattemässiga behandlingen av förmåner till arbetstagare som kommer till Finland eventuellt påverkar skatteintäkterna har uppskattats genom att utnyttja Migrationsverkets uppgifter om personer som fått uppehållstillstånd i Finland på grund av arbete, personer som registrerat sig som arbetstagare i Finland på grund av EU-medborgarskap och familjemedlemmar till personer som kommer till Finland som arbetstagare, samt regionförvaltningsverkets uppgifter om personer som utstationerats som arbetstagare i Finland.
Antalet personer som fått uppehållstillstånd i Finland på grund av arbete eller som registrerat sig på grund av EU-medborgarskap har varit i medeltal cirka 13 500 åren 2012–2023. Åren 2021–2023 har antalet varit större än tidigare, i medeltal cirka 18 500 personer per år. Åren 2021– 2023 kom i medeltal cirka 10 000 personer per år som utstationerade arbetstagare till Finland. Antalet familjemedlemmar som följer med utländska arbetstagare till Finland har ökat de senaste åren, och åren 2018–2022 flyttade i medeltal cirka 15 000 sådana personer till Finland.
Inverkan på skatteintäkterna kan uppskattas på mycket grov nivå genom att utnyttja de uppgifter som beskrivs ovan om antalet personer och de antaganden om flyttningskostnader och därtill anslutna resekostnader samt om för hur stor del av de arbetstagare och deras familjer som kommer till Finland som arbetsgivarna eventuellt betalar sådana kostnader vilkas skattemässiga behandling föreslås bli ändrad i propositionen.
Den mest betydande effekten på skatteintäkterna uppkommer av att skattefriheten för flyttningskostnader och resekostnader som uppstår i samband med flyttningen som arbetsgivaren betalar för arbetstagare som kommer till Finland på grund av arbetsplatsens placering och deras familjer utvidgas från nuvarande 50 procent till 100 procent. Effekten på skatteintäkterna av att kostnaderna för anskaffning av visum, arbets- och uppehållstillstånd, pass och skattenummer betalas för arbetstagare som flyttar till Finland antas bli liten.
De föreslagna ändringarna uppskattas minska statens skatteinkomster med sammanlagt 2 miljoner euro. Kommunernas, församlingarnas och Folkpensionsanstaltens andel av effekten på skatteintäkterna antas bli liten.
Beskattning av finansbranschens kundförmåner
De föreslagna bestämmelserna gäller alla företag i finansbranschen på samma sätt. Det kundförmånsprogram som har de största ekonomiska verkningarna med avseende på de föreslagna ändringarna kan antas vara OP Gruppens bonussystem. Utifrån bokslutsuppgifterna man se att 2023 uppskattade OP Gruppen att man delat ut cirka 280 miljoner euro. Av dessa bonusar skulle cirka 49 procent, dvs. cirka 137 miljoner euro, ha använts för bank- och kapitalförvaltningstjänster, medan cirka 51 procent, dvs. 144 miljoner euro, skulle ha gått till försäkringspremier för skadeförsäkringsprodukter.
När den skattemässiga behandlingen av bonusar ändras, blir effekten på skatteintäkterna beroende av hur bonusprogrammen ändras efter ändringen. Om bonusprogrammen ändras så att de inte heller efter ändringen ger upphov till beskattningsbar inkomst, har åtgärden ingen ökande inverkan på inkomstskatterna. Å andra sidan, om bonusprogrammen inte ändras och de används på nuvarande sätt, ökar åtgärden inkomstskatterna. Om bonusprogrammen ändras, kan åtgärden också ha en minskande inverkan på skatteinkomsterna.
Om ändringen leder till att de bonusar som använts till försäkringspremier för försäkringsprodukter blir beskattningsbar kapitalinkomst och ändringen inte påverkar efterfrågan på försäkringsprodukter eller beloppet av bonusarna, är ändringens ökande inverkan på skatteintäkterna cirka 43 miljoner euro. Om ändringen leder till att beloppet av bonusar som används för försäkringspremier ökar, ökar också skatteintäkterna mera än vad som uppskattas ovan. Beloppet av de skatter som betalas på kapitalinkomster stiger medan intäkterna av samfundsskatten minskar. Å andra sidan, om finansbranschen i stället för nuvarande bonuspraxis sänker försäkringspremierna på försäkringsprodukter i motsvarighet till beloppet av bonusarna, minskar ändringen intäkterna av försäkringspremieskatten med cirka 35 miljoner euro. Dessutom minskar ändringen intäkterna av försäkringsbolagens samfundsskatt med cirka 29 miljoner euro och i stället ökar banksektorns samfundsskatt med motsvarande summa, eftersom bonusarna inte längre krymper banksektorns resultat. Sammanfattningsvis kan man konstatera att ändringens potentiella inverkan på skatteintäkterna kan ligga mellan -35 och +43 miljoner euro beroende på olika antaganden.
Med stöd av vad som anförts ovan kan man konstatera att de föreslagna ändringarnas konsekvenser för skatteinkomsterna beror i väsentlig grad på hurdana kundförmånsprogram företagen i finansbranschen tillhandahåller efter att ändringen trätt i kraft. Ändringen kan ha en ökande eller minskande eller neutral inverkan på skatteinkomsterna. Eftersom konsekvenserna i hög grad är beroende av kundförmånsprogrammens struktur, som företagen själva beslutar om, går det inte att göra några exakta uppskattningar i eurobelopp. I det stora hela och med beaktande av de sannolika konsekvenserna för beteendet bedöms de föreslagna ändringarnas totala konsekvenser för skatteintäkterna vara små.
Konsekvenser för hushållen av ändringen i beskattningen av finansbranschens kundförmåner
De föreslagna ändringarna kan ha konsekvenser för de hushåll som beviljas sådana kundförmåner med penningvärde som inflyter på basis av beloppet eller värdet av krediter, insättningar eller placeringar, och som riktar sig till andra tjänster och serviceavgifter än vad de har influtit från. Exempelvis OP Gruppen beviljar andelsbankernas ägarkunder OP-bonus. Andelsbankernas ägarkunder uppgår till cirka 2,1 miljoner personer. År 2022 inflöt i medeltal 102 euro per person i OP-bonus.
Konsekvenserna för hushållen är beroende av vilka slags kundförmånsprogram företagen har i fortsättningen. Eftersom inverkan är beroende av kundförmånsprogrammens innehåll, är de föreslagna ändringarnas konsekvenser för hushållen svåra att uppskatta. En förmån som för närvarande är skattefri kan ändras antingen helt eller delvis till skattepliktig kapitalinkomst, varvid hushållets nytta av förmånen krymper. Om företagen ändrar kundförmånsprogrammen så att de inte heller i fortsättningen ger upphov till skattepliktig inkomst, kan nivån på hushållens förmåner förbli oförändrad, men de kan fördelas på ett annat sätt.
Konsekvenser för företagen av ändringen i beskattningen av finansbranschens kundförmåner
De föreslagna ändringarna har konsekvenser för alla företag som beviljar sådana kundförmåner med penningvärde som inflyter eller bildas på basis av beloppet eller värdet av krediter, insättningar eller placeringar, och som riktar sig till andra tjänster och serviceavgifter än vad de har influtit från. Det mest betydande kundförmånsprogrammet av denna typ kan antas vara OP Gruppens bonussystem, och även ändringens direkta konsekvenser kan till stor del antas rikta sig till OP Gruppen. De föreslagna bestämmelserna berör dock alla företag och deras kundförmånsprogram på samma sätt.
Om företagen även i fortsättningen betalar de aktuella förmånerna i form av skattepliktig kapitalinkomst, förutsätter det att förskottsinnehållning verkställs och att årsanmälan lämnas om de skattepliktiga förmånerna. Detta kan öka företagens administrativa börda i någon mån. Om en förmån inte betalas ens delvis som pengar, kan förskottsinnehållning inte verkställas. Detta inverkar ändå inte på skatteplikten för inkomsten. Årsanmälan om inkomsten ska lämnas även i dessa fall.
Genom den föreslagna ändringen slopas möjligheten att rikta förmåner som inflyter eller bildas på basis av beloppet eller värdet av krediter, insättningar eller placeringar till andra tjänster och serviceavgifter än vad de har influtit från. Ovannämnda förmåner ska alltså inte längre kunna användas skattefritt t.ex. direkt för skadeförsäkringspremier. Detta kan anses förbättra konkurrensneutraliteten på försäkringsmarknaden och för beskattningens del svara på de konkurrensrättsliga problem som Konkurrens- och konsumentverket pekat på. Genom beskattningen kan man ändå inte direkt bestämma vilka slags kundförmånsprogram som företagen använder. Det är alltså möjligt att dessa förmåner även i fortsättningen riktas även till försäkringspremier. Då är de emellertid skattepliktig kapitalinkomst och förmånen är således i princip mindre. Den föreslagna ändringen kan antas ha positiva konsekvenser för konkurrensneutraliteten på försäkringsmarknaden.
Den föreslagna ändringen har konsekvenser för företagens informationssystem. De nya bestämmelsernas konsekvenser för företagen har beaktats genom att föreslå en övergångstid för ikraftträdandet av bestämmelserna.
Utbildningsavdrag
Slopandet av arbetsgivarens utbildningsavdrag uppskattas öka samfundsskatteintäkterna med cirka 12 miljoner euro skatteåret 2025, varav statens andel är 9 miljoner euro och kommunernas andel 3 miljoner euro. Ändringen har endast små konsekvenser för intäkterna av förvärvs- och kapitalinkomstskatten.
Ansökan om utbildningsavdrag har bedömts utgöra en administrativ tung börda i förhållande till nyttan för företagen, så slopandet av det minskar företagens administrativa börda i anslutning till skattedeklarationen.
Skatteåret 2022 var största delen, cirka 3 200, av de företag som fick utbildningsavdrag sammanslutningar som fyllt i skattedeklarationsblankett 6B. Det utbildningsavdrag som dessa företag yrkade uppgick till sammanlagt cirka 58 miljoner euro och det genomsnittliga utbildningsavdraget till cirka 18 500 euro. Av dessa företag hade 19,5 procent en omsättning på mer än 50 miljoner euro och de stod för 71,9 procent av det yrkade utbildningsavdraget. Dessa företags genomsnittliga utbildningsavdrag var cirka 68 000 euro. Företag med en omsättning på mindre än två miljoner euro utgjorde 53,8 procent av de kunder som fyllt i blankett 6B och fått utbildningsavdrag och de stod för 9,7 % av beloppet av det yrkade utbildningsavdraget. Det genomsnittliga utbildningsavdrag som dessa företag yrkade på var cirka 1 550 euro. Sammanslutningarnas skatteförmån av avdraget är 20 procent av det avdrag som räknats till godo i beskattningen.
Man kan anta att slopandet av utbildningsavdraget inte påverkar arbetstagarnas utbildning i någon betydande utsträckning. Utbildningsavdraget har använts mest i stora företag, vars anställda även annars antas delta mer än genomsnittet i kontinuerlig inlärning (Jatkuvan oppimisen tukien ja etuuksien selvitys (Utredning av stöd och förmåner för kontinuerligt lärande), Undervisnings- och kulturministeriets publikationer 2023:13). Det genomsnittliga beloppet av avdraget i små företag bedöms vara litet i förhållande till den administrativa bördan för att ansöka om avdraget. Dessutom har utbildningsavdraget använts mindre än väntat, vilket stödjer bedömningen att utbildningsavdraget inte har nått de mål som sattes för det när det gäller att öka utbildningen för arbetstagarna.
Kompensation till kommunerna för förändringar i skatteintäkterna
Förändringarna i kommunernas skatteinkomster kompenseras till nettobelopp i enlighet med regeringsprogrammet. De ändringar som föreslås i denna proposition för 2025 ökar intäkterna av kommunalskatten med 324 miljoner euro. Kompensationerna för ändringarna i skattegrunden för förvärvsinkomster genomförs genom ett separat anslagsmoment i statsbudgeten.
I denna proposition föreslås det att kompensationerna för samfundsskattens del görs inom skattesystemet på så sätt att utdelningen ändras.
Förlängningen av skattesubventionen för utsläppsfria tjänstebilar med fyra år uppskattas minska intäkterna av samfundsskatten med 9 miljoner euro 2026, varav statens andel är 7 miljoner euro och kommunernas andel 2 miljoner euro. Ändringen uppskattas minska intäkterna av samfundsskatten med 12 miljoner euro 2027, varav statens andel är 9 miljoner euro och kommunernas andel 3 miljoner euro. Ändringen uppskattas minska intäkterna av samfundsskatten med 17 miljoner euro 2028, varav statens andel är 13 miljoner euro och kommunernas andel 4 miljoner euro. Ändringen uppskattas minska intäkterna av samfundsskatten med 20 miljoner euro 2029, varav statens andel är 15 miljoner euro och kommunernas andel 5 miljoner euro.
Slopandet av arbetsgivarens utbildningsavdrag uppskattas öka intäkterna av samfundsskatten med cirka 12 miljoner euro 2025, varav statens andel är 9 miljoner euro och kommunernas andel 3 miljoner euro.
De ändringar i utdelningen som föreslås i denna proposition minskar kommunernas skatteinkomster och ökar statens skatteinkomster åren 2025–2027 samt ökar kommunernas skatteinkomster och minskar statens skatteinkomster 2029 så att effekterna av förlängningen av skattesubventionen för utsläppsfria tjänstebilar och slopandet av arbetsgivarens utbildningsavdrag för intäkterna av samfundsskatten är neutrala för kommunerna.