2.1
Energibeskattningen i Finland
Allmän struktur
Bestämmelser om beskattningen av energiprodukter finns i lagen om punktskatt på flytande bränslen (1472/1994), nedan bränsleskattelagen, och i lagen om punktskatt på elström och vissa bränslen (1260/1996), nedan elskattelagen. I de nämnda lagarna definieras de bränslen och andra energiprodukter som är skattepliktiga för användning i uppvärmning, kraftverk eller arbetsmaskiner, nedan uppvärmningsbränslen. Uppvärmningsbränslen enligt elskattelagen är naturgas, stenkol, torv och tallolja. De uppvärmningsbränslen som definieras i bränsleskattelagen är lätt och tung brännolja, biobrännolja samt flytgas och bioflytgas. I bränsleskattelagen finns också bestämmelser om beskattningen av motorbensin, dieselolja och ersättande biobränslen, nedan drivmedel.
Punktskatten på energiprodukter består av energiinnehållsskatt och koldioxidskatt, som i och med energiskattereformen 2011 baserar sig på enhetliga skattegrunder som tillämpas på energiprodukter, med undantag för torv och tallolja. Energiinnehållsskatten baserar sig på bränslets energiinnehåll och koldioxidskatten på utsläppen under bränslets hela livscykel.
Koldioxidskatten på både fossila och biobaserade bränslen är i likhet med energiinnehållsskatten relaterad till bränslets värmevärde, vilket innebär att utöver energiinnehållsskatten också koldioxidskatten per liter ofta är lägre för biobaserade bränslen än för fossila. Koldioxidskatten på de biodrivmedel som uppfyller hållbarhetskriterierna, exempelvis jordbruksbaserad etanol och biodiesel, är halverad och de biodrivmedel som framställts av avfall, restprodukter, lignin och cellulosa från icke-livsmedel, nedan klass T, är helt befriade från koldioxidskatt, eftersom de kan betraktas som nästan helt neutrala drivmedel under hela bränslekedjan betraktat och deras råvaror inte kan utnyttjas vid matproduktion.
Gasformiga och fasta bränslen som baserar sig på biomassa, såsom träbränslen och biogas, är som uppvärmningsbränslen och drivmedel befriade från punktskatt och försörjningsberedskapsavgift. Utöver de bränslen som används i elproduktionen är också de fossila bränslen och förnybara bränslen som används i flera olika industriprocesser skattefria.
I bränsleskattelagen och elskattelagen är skattestrukturen och grunderna för hur den bestäms enhetlig i övrigt, men nivån på energiinnehålls- och koldioxidskatten på trafikbränslen, såsom motorbensin, dieselolja och biobränslen som ersätter dem, är högre än på uppvärmningsbränslen. I skattetabellerna i bilagorna till skattelagarna har skattebeloppet för tydlighetens skull ändrats till skatt per beskattningsbar enhet för respektive bränsle.
För el samt uppvärmningsbränslen och drivmedel tas det i samband med energibeskattningen ut en försörjningsberedskapsavgift, med undantag för torv och tallolja. Försörjningsberedskapsavgiften baserar sig på lagen om tryggande av försörjningsberedskapen (1390/1992) och följer inte energiskattens struktur, som baserar sig på produktens egenskaper. Till denna del är bestämningsgrunden för försörjningsberedskapsavgiften problematisk med tanke på EU:s punktskattelagstiftning. Inkomsterna av försörjningsberedskapsavgiften inflyter inte i statsbudgeten, utan de intäktsförs direkt till en försörjningsberedskapsfond som är en fond utanför budgeten.
Beskattning av elström
Trots att bränslen som förbrukas i elproduktion är skattefria tas skatt ut på elström oberoende av produktionssätt. Punktskatten på elström är indelad i två skatteklasser. Skatt enligt skatteklass I tas ut på elström som allmänt förbrukas inom näringsverksamhet, såsom i serviceverksamhet, i skogsbruk och vid byggande samt på elström som förbrukas inom den offentliga sektorn och i hushåll. Skatten enligt skatteklass I för elström är 2,24 cent per kilowattimme. Skatten enligt den lägre skatteklassen II har från ingången av 2021 varit 0,05 cent per kilowattimme. Den omfattar el som används inom industrin och gruvdriften, i datorhallar med en sammanlagd effekt på över fem megawatt samt i växthus. Dessutom hör övrigt jordbruk i praktiken till skatteklass II, eftersom aktörerna genom återbäringen av energiskatt inom jordbruket återfår skillnaden mellan skatteklasserna för elström.
I elskattelagen har industrin definierats med hjälp av Statistikcentralens näringsgrensindelning 2008, nedan TOL 2008. Enligt den indelningen avses med industri den verksamhet som hör till huvudgrupp C, tillverkning, och B, utvinning av mineral. Med industri jämställs för genomförande av stöd också yrkesmässig växthusodling och stödverksamhet av ringa omfattning som utövas vid det industribedrivande företagets produktionsställe och som huvudsakligen hänför sig till företagets egen industriella produktion. För att få stöd behöver företagets huvudsakliga område ändå inte höra till näringsgrenen i fråga, utan det räcker att en del av företagets verksamhet är industri. Ett företag är berättigat till el enligt skatteklass II endast i fråga om den verksamhet som betraktas som industri.
Industriell tillverkning och förädling av återvunnet material klassificeras enligt TOL 2008 som behandling av avfall. Industriell tillverkning av returråvaror klassificeras i näringsgrensindelningen som område E, vattenförsörjning, avloppsrening, avfallshantering och sanering, och dess undergrupp 38320 som återvinning av källsorterat material. Eftersom definitionen av industri i elskattelagen i huvudsak är bunden till Statistikcentralens näringsgrensindelning ses industriell tillverkning och förädling av återvunnet material inte som sådan industri som avses i elskattelagen. Därför är den inte berättigad till den lägre skatteklassen II för elström och inte heller till skatteåterbäring för energiintensiva företag. När det gäller tillverkning av slutprodukter är det ändå fråga om sådan industri som avses i elskattelagen, eftersom tillverkning av nya slutprodukter av returråvara enligt TOL 2008 betraktas som industri.
I elskattelagen avses med datorhall ett datacenter med en sammanlagd effekt på över fem megawatt, där ett företag bedriver informationstjänstverksamhet, informationsbehandling, uthyrning av serverutrymme och därtill hörande tjänster som sin huvudsakliga näringsverksamhet. Den el som används i andra serverutrymmen beskattas enligt skatteklass I för elström. Till den lägre skatteklassen hör t.ex. inte verksamhet som i förhållande till företagets huvudsakliga affärsverksamhet endast är en stödfunktion, även om datacentrets sammanlagda effekt i det aktuella företaget överstiger fem megawatt.
Skatteklassen för elström vid värmeproduktion bestäms enligt skatteklassen för användningsobjektet. Om värme produceras och utnyttjas inom den industri (tillverkning, utvinning av material och växthusodling) som definieras för genomförande av energiskattestöd i elskattelagen och som hör till den lägre skatteklassen för elström är också skatten på den elström som en värmepump förbrukar förenlig med den lägre skatteklassen för elström. Den el som fjärrvärmebolagen använder vid värmeproduktionen beskattas huvudsakligen enligt skatteklass I för elström. Detta gäller t.ex. separata lösningar för värmepumpar och elpannor som producerar värme för fjärrvärmenätet. Också elström som används i cirkulationspumpar i produktionsanläggningar som utnyttjar geotermisk värme som uppstår genom radioaktiv nedbrytning i jorden omfattas av tillämpningsområdet för den högre skatteklassen I.
Elström som används i ett kraftverks apparater för egen förbrukning av el eller kraftvärme är skattefri. Till ett kraftverks apparater för egen förbrukning hör allmänt de apparater och maskinerier som kraftverket behöver för produktion av el eller el och värme och för upprätthållande av produktionsberedskapen eller som behövs för att avhjälpa eller minska de miljöolägenheter som kraftverket orsakar. Närmare bestämmelser om apparater för egen förbrukning finns i handels- och industriministeriets förordning om kraftverks apparatur för egen förbrukning (309/2003). Om det inom samma funktionella helhet i kraftverket finns värmepumpar betraktas de som en del av kraftverket och värmen som produceras i dem ses som en del av hela den värme som kraftverket producerar. Då ökar den värme som produceras med hjälp av värmepumpen mängden nyttiggjord värme vid kraftvärmeproduktion, på basis av vilken skatt ska betalas på de uppvärmningsbränslen som använts vid värmeproduktionen. Den el som dessa värmepumpar förbrukar betraktas dock som kraftverkets skattefria el för egen förbrukning. Då värmepumpar inte hör till kraftverkshelheten beaktas den värme som pumparna producerar inte i bränslebeskattningen av kraftvärmen. Då ska en skatt enligt skatteklass I betalas för den el som värmepumparna förbrukar. Totalt finns det över 1,1 miljoner värmepumpar i Finland, av vilka största delen är mycket små värmepumpar för enskilda fastigheter med en effekt på mindre än 10 kilowatt. Värmepumpar som används för fjärrvärmeproduktion är i typiska fall av större storleksklass.
I samband med industri som hör till den lägre skatteklassen för elström omfattas den el som elpannor förbrukar av skatteklass II. I övriga fall omfattas elpannor av skatteklass I för elström.
Till den sänkta skatteklassen II för elström hör cirka 10 000 företag och cirka hälften av elförbrukningen. De aktörer som är berättigade till den lägre skatteklassen II för elström får statligt stöd och omfattas av EU:s regler om statligt stöd. Mottagarna av statligt stöd ska t.ex. registrera sig i stödmottagarregistret för punktskatt. Dessutom upphör rätten till stöd om företaget i enlighet med EU:s regler om statligt stöd anses vara ett företag i ekonomiska svårigheter.
Utöver yrkesmässig växthusodling hör också övrigt jordbruk i praktiken till skatteklass II för elström, men detta genomförs genom att skillnaden mellan skatteklasserna I och II återbärs till jordbruket med stöd av lagen om återbäring av punktskatt på vissa energiprodukter som använts inom jordbruket (603/2006), nedan lagen om skatteåterbäring inom jordbruket. Förutom för elström får en yrkesmässig jordbrukare skatteåterbäring för lätt och tung brännolja samt biobrännolja som används inom jordbruket. För 2020 fick drygt 33 000 jordbrukare skatteåterbäring.
De minsta elproducenterna är befriade från skatt på den elström som de själva producerar och använder. Sådana är små elproducenter med mikrokraftverk vars nominella effekt är högst 100 kilovoltampere eller med kraftverk som har en nominell effekt på mer än 100 kilovoltampere men högst 800 000 kilowattimmar el per år.
Beskattning av naturgas
För naturgas tas det ut punktskatt på energiprodukter och försörjningsberedskapsavgift med stöd av elskattelagen. Vid ingången av 2021 är energiinnehållsskatten på naturgas 10,33 euro per megawattimme, koldioxidskatten 12,94 euro per megawattimme och försörjningsberedskapsavgiften 0,084 euro per megawattimme. Både gasformig och kondenserad naturgas är punktskattepliktiga energiprodukter.
Vid beskattningen av naturgas iakttas de principer och förfaranden för punktbeskattning som det föreskrivs om i punktskattelagen (182/2010). Bestämmelser om det allmänna beskattningsförfarandet vid punktbeskattning finns förutom i punktskattelagen också i lagen om beskattningsförfarandet beträffande skatter som betalas på eget initiativ (768/2016), och dessutom innehåller lagarna för respektive skatteslag mer detaljerade bestämmelser om skattegrunderna och vissa förfaranden. Skatteförvaltningen svarar för verkställandet av punktbeskattningen.
Punktbeskattningen är produktbeskattning som baserar sig på kvantiteterna av en produkt som fysiskt överlåtits till förbrukning och på dess egenskaper. Skatt ska betalas när en produkt överlåts till förbrukning. I EU:s harmoniserade punktbeskattning har det föreskrivits vissa lindringar i beskattningsförfarandena för naturgas, och på naturgas tillämpas inte bestämmelserna om övervaknings- och flyttningssystem. Trots detta ska den nationella beskattningen av naturgas uppfylla vissa grundläggande krav i fråga om harmoniserad punktbeskattning. Gasen ska bl.a. skattefritt kunna flyttas till Finland från en annan medlemsstat och beskattningen verkställs när gasen överlåts till förbrukning. En väsentlig del av punktbeskattningen är ett uppskovsförfarande som gör det möjligt för skattepliktiga produkter att röra sig på ett fungerande sätt inom Europeiska unionen innan de överlämnas till förbrukning.
I Finland sker gasdistributionen via överföringsnät för naturgas, distributionsnät och lagerbehållare för kondenserad gas, dvs. terminaler. Av dessa betraktas överföringsnätet för naturgas som ett skatteupplag vid punktbeskattningen. Också för upplagring av kondenserad naturgas finns det i Finland några tillstånd för godkända upplagshavare och skatteupplag. Till det uppskovsförfarande i punktbeskattningen av naturgas som beskrivs ovan hör transportrörsystem samt andra skattefria lager. Överföring av naturgas från en skattefri lagerbehållare till ett överföringsnät för naturgas eller bara till ett skattefritt användningsändamål är skattefri. För att underlätta beskattningen av slutanvändningen av naturgas kan naturgas också överlåtas skattefritt från överföringsnätet till registrerade användare. Naturgasen kan säljas till en registrerad användare av någon annan än en naturgasnätsinnehavare eller en godkänd upplagshavare, men överföringen till en registrerad användare ska ske direkt från naturgasöverföringsnätet eller ett skatteupplag. Naturgasförsäljningen inverkar inte på dess punktbeskattning. Om en registrerad användare använder gas för ett skattepliktigt ändamål ska användaren betala skatt enligt användningsändamålet.
De som överlåter produkter till förbrukning under ett uppskovsförfarande är skattskyldiga vid punktbeskattningen. Skattskyldiga vid punktbeskattningen av naturgas är överföringsnätsinnehavaren, dvs. Gasgrid Finland Oy, godkända upplagshavare, såsom verksamhetsutövare för terminaler som lagrar kondenserad naturgas, samt eventuella andra skattskyldiga enligt punktskatte- och elskattelagen.
Naturgas levereras till naturgasförbrukarna också via de lokala distributionsnäten i anslutning till överföringsnätet. Naturgasen överlåts till användarna eller till distributionsnätet via tryckreducerings- och mätstationer, där gastrycket minskas så att det lämpar sig för mottagare och där gasmängden i allmänhet mäts. Distributionsnäten är inte skatteupplag och distributionsnätsinnehavarna är inte skattskyldiga. Därför överskrids skattetröskeln när naturgas överförs till distributionsnätet och produkten anses ha överlåtits till förbrukning. De användare som finns i distributionsnätet köper således alltid naturgas med skatt.
På deklaration och betalning av skatt tillämpas lagen om beskattningsförfarandet beträffande skatter som betalas på eget initiativ. Den skattskyldige ska lämna in en skattedeklaration för varje skatteperiod före den 12 dagen i den andra kalendermånaden efter skatteperioden. Punktskatt på naturgas ska betalas senast den 12 dagen i den andra månaden efter skatteperioden. De användare som köper naturgas med skatt kan ansöka om återbäring enligt elskattelagen för naturgas som använts för ett skattefritt ändamål antingen halvårsvis eller för hela året. Återbäringen förutsätter att den som ansöker om återbäring lägger fram en tillförlitlig redogörelse för användningen av elströmmen för ett skattefritt ändamål. Ansökan ska lämnas inom tre år från utgången av ansökningsperioden. Återbäring betalas inte ut om det belopp som ska återbetalas är mindre än 330 euro.
Av figur 1 framgår skattenivåerna för naturgas i Finland och i andra EU-länder enligt databasen Taxes in Europe. Det finns skäl att förhålla sig med reservation till skattenivåerna, eftersom eventuella återbäringar och andra avgifter i anslutning till naturgas inte till alla delar har beaktats i de presenterade skattenivåerna. Skattenivåerna för naturgas varierar i flera länder beroende på om naturgas används i trafiken, i industrins värmeproduktion, i fjärrvärmeproduktion eller direkt för separat uppvärmning av byggnader. Dessutom varierar skattenivån för naturgas i vissa länder också enligt mängden naturgas eller beroende på om bränsleförbrukningen omfattas av utsläppshandeln eller inte. Denna variation beskrivs i figuren med en nedre och övre gräns för skattenivåerna.
Som figuren visar är skattenivåerna för naturgas i Finland bland de högsta i Europa. Högre skattenivåer finns främst i Danmark, Nederländerna och Sverige. I Danmark och Nederländerna behandlas biogas som matas in i överföringsnätet som naturgas i beskattningen.
Figur 1. Skattenivåer för naturgas i EU:s medlemsländer, euro/gigajoule
Beskattning av biogas
Biogas omfattas inte av tillämpningsområdet för elskattelagen och är således ett punktskattefritt bränsle för trafik och uppvärmning. På biogas tillämpas inte heller andra bestämmelser om punktbeskattning. Biogas kan dock överlåtas till förbrukning via ett överföringsnät för naturgas, varvid naturgasnätsinnehavaren ska ha bokföring över mängden skattefri biogas som matats in i överföringsnätet för att kunna specificera den skattepliktiga naturgasen, som kemiskt i praktiken är samma metan som biogasen. Det görs inga skattedeklarationer om överlåtelse av biogas från överföringsnätet till förbrukning och den överlåtna biogasen inkluderas inte i skattedeklarationen för naturgas. Skatt betalas endast för fossil naturgas.
Trots att punktskattelagen och elskattelagen inte innehåller några bestämmelser om beskattningsförfarandet för biogas har Skatteförvaltningen gjort det möjligt att vid punktbeskattningen av naturgas utnyttja biogascertifikat som Gasgrid Finland Oy beviljat som bevis på den andel biogas som använts. Beskattningen spelar ingen roll i hur och under vilka förutsättningar biogascertifikat skapas. På basis av systemet skapas i samband med inmatning i nätet ett biogascertifikat för den biogas som matats in i överföringsnätet. Certifikatet är ett bevis på gasens ursprung. Detta innebär att aktörerna genom biogascertifikat virtuellt kan skapa biogas från naturgas och rikta den certifikatbaserade biogasen till en viss kund. Motsvarande förfarande tillämpas inte på annan punktbeskattning i Finland.
Särdrag i beskattningen av drivmedel
Utgångspunkten är att alla fossila och biobaserade drivmedel ska ha samma energiinnehållsskatt per energienhet som är bunden till skattenivån för bensin samt en koldioxidskatt som baserar sig på utsläppen under bränslets hela livscykel.
Nivån på energiinnehållsskatten på fossil och biobaserad dieselolja är dock inte lika hög som skatten på motorbensin och de biobaserade bränslen som ersätter den. Målet med den lindrigare beskattningen av dieselolja har varit att sänka kostnaderna för bland annat lastbilstrafiken och därigenom för exportindustrin samt för busstrafiken. Detta har genomförts så att energiinnehållsskatten på dieselolja och de bränslen som ersätter den sänks med ett fast belopp på cirka 0,0072 cent per megajoule, vilket för en liter traditionell fossil dieselolja innebär en skattesänkning på 25,95 cent jämfört med den nivå som skattegrunden förutsätter. Energiinnehållsskatten på fossil dieselolja är enligt skattetabellen 34,57 cent per liter i stället för 60,52 cent per liter.
Eftersom energiinnehållsskatten på dieselolja är lägre än vad miljögrunderna för skatten förutsätter och det inte finns miljöskäl eller andra orsaker att gynna dieseldrivna personbilar tas det ut drivkraftsskatt på dieseldrivna personbilar. Genom den kompletteras bränslebeskattningen och förenhetligas de kostnadsskillnader som den avvikande skattebehandlingen av bensin och dieselolja orsakar bilister med genomsnittliga årliga körprestationer samt säkerställs det krav på neutral beskattning av olika bränslen som förutsätts i bestämmelserna om statligt stöd.
Utöver att biogas är skattefri beskattas naturgasen i trafiken enligt skattegrunderna för uppvärmningsbränslen, som är lägre än skattegrunderna för drivmedel. Enligt förslaget är nivån på energiinnehållsskatten på naturgas enligt skattemodellen för drivmedel 60,52 euro per megawattimme och på koldioxidskatten 18,80 euro per megawattimme. Det skattestöd som uppkommer på grund av lägre skattegrunder för naturgas kompenseras med en drivkraftsskatt på personbilar.
Drivkraftsskatten på gasbilar infördes i samband med energiskattereformen 2011, då det fanns mycket få gasdrivna bilar i trafiken och det därför inte ansågs nödvändigt att fastställa egna skattenivåer för den gas som används i trafiken. Eftersom nätverket av tankstationer för gas då var mindre än nu ansågs det vara en faktor som begränsar gasanvändningen, och antalet kilometer som kördes med gas uppskattades stanna på i genomsnitt 10 000 kilometer per år för personbilar. Under det senaste årtiondet har nätverket av tankstationer för gas emellertid förbättrats betydligt, och därför kan man anta att gasbilarna främst drivs med gas för att gas är betydligt förmånligare än bensin och för att bensintankarna är små. Därför bedömde den arbetsgrupp som finansministeriet tillsatte för att utreda en reform av trafikbeskattningen att beskattningen av gasdrivna personbilar inte längre är teknikneutral.
Eftersom det för gasdrivna paketbilar, lastbilar och bussar inte har påförts någon drivkraftsskatt som kompensation för den lägre beskattningen av natur- och biogas i jämförelse med diesel, ansåg arbetsgruppen att beskattningen av gasdrivna paketbilar, lastbilar och bussar inte är teknikneutral jämfört med beskattningen av motsvarande dieseldrivna bilar. Därmed uppkommer det en ogrundad fördel för fordon i nyttotrafik på grund av skattenivån för naturgas som uppvärmningsbränsle och skattefriheten för biogas. Arbetsgruppen rekommenderade att beskattningen av gas som används i trafiken uppdateras så att den motsvarar energiskattemodellen för trafik och ansåg att det mest neutrala sättet att genomföra detta är att fastställa skattenivåer som motsvarar diesel för användningen av gas i trafiken och att fastställa drivkraftsskatten för gasdrivna personbilar på samma grunder som för dieseldrivna personbilar. En lättare beskattning av gas än så skulle kunna leda till att skattestödet för gas i energiskattestrukturen tolkas som statligt stöd och därmed är en främjande åtgärd som överlappar distributionsskyldigheten.
Förbrukning av natur- och biogas
Enligt Statistikcentralen användes år 2019 sammanlagt cirka 25 terawattimmar naturgas och sammanlagt cirka 2,1 terawattimmar biogas. År 2019 matades cirka 0,1 terawattimmar biogas in i överförings- och distributionsnäten, vilket är cirka fem procent av den totala förbrukningen av biogas. Den skattepliktiga naturgasförbrukningen år 2019 var cirka 8 terawattimmar, varav den kombinerade produktionens andel var cirka tre femtedelar.
I vägtrafiken förbrukades sammanlagt ca 0,15 terawattimmar natur- och biogas 2019 och 0,19 terawattimmar 2020. Utanför nätet förbrukades i vägtrafiken sammanlagt ca 0,02 terawattimmar natur- och biogas 2019 och 0,05 terawattimmar 2020. Via överförings- och distributionsnätet såldes 0,06 terawattimmar biogas för vägtrafik åren 2019 och 2020. För vägtrafik såldes sammanlagt cirka 0,07 terawattimmar naturgas 2019 och 0,08 terawattimmar 2020. Den totala energiförbrukningen i vägtrafiken var cirka 45 terawattimmar 2019 och cirka 42,4 terawattimmar 2020.
Antalet gasdrivna bilar har ökat under 2010-talet, och det har uppskattats att antalet fortsätter att öka under de närmaste åren. Enligt den basprognos för trafiken som Teknologiska forskningscentralen VTT utarbetat uppskattas förbrukningen av gas inom vägtrafiken vara ca 1,5 gånger högre år 2022 och cirka 2,3 gånger högre år 2025 jämfört med 2020 års nivå.
År 2019 användes inom energiproduktionen 1 terawattimme biogas för el- och värmeproduktion och 0,9 terawattimmar inom industrin, varav pappersindustrins andel var cirka 95 procent. Inom energiproduktionen gick 0,08 terawattimmar åt till fjärrvärmeproduktion som var separat från förbrukningen av biogas och 0,46 terawattimmar till kraftvärme, varav värmens andel var cirka hälften. Inom industrin användes cirka 0,4 terawattimmar biogas inom den separata produktionen av industriånga och cirka 0,5 terawattimmar inom kraftvärmeproduktionen, varav värmens andel var cirka fyra femtedelar. En betydande del av industrins separata produktion av industriånga kan dock användas i olika processer inom industrin som är skattefria. Inom andra sektorer användes 0,19 terawattimmar biogas, varav jord- och skogsbrukets andel var cirka sex procent.
Av figur 2 framgår användningen av biogas i EU enligt användningsändamål enligt Eurostats statistik över energibalans. Biogas användes för sammanlagt 196 terawattimmar i EU, inklusive Storbritannien. Inom EU används biogas särskilt i den separata elproduktionen och i kraftvärmeproduktionen (CHP). Under de senaste åren har i synnerhet mängden biogas som matats in i nätet ökat och 2019 var mängden biogas som matades in i nätet cirka 11 terawattimmar.
Figur 2. Förbrukning av biogas i EU
Ändring av modellen för naturgasmarknaden år 2020
Till utgången av 2019 hade överföringsnätet för naturgas sammanlänkats endast med det ryska naturgasnätet, och dessutom kunde naturgas importeras till Finland i kondenserad form. Vid ingången av 2020 öppnades emellertid naturgasmarknaden i Finland för konkurrens och från det finska överföringsnätet öppnades en förbindelse till Estlands överföringsnät när den så kallade Balticconnector-gasledningen togs i bruk. Avsikten är att överföringsförbindelsen mellan Litauen och Polen ska tas i bruk under 2022, då Finland också ska ha en förbindelse med gasnätet i Centraleuropa.
Med tanke på gasöverföringen fungerar naturgasmarknaden i den nya marknadsmodellen på samma sätt som för närvarande. Däremot ändrades den tidigare marknaden beträffande försäljningen av gas så att partiförsäljningen av gas i princip ska skötas av shippers som är registrerade i det register över marknadsparter som förs av överföringsnätsinnehavaren. Överföringsnätsinnehavaren genomför ändå den egentliga överföringen. I distributionsnäten ansvarar detaljhandlare för gasförsäljningen och de skaffar gasen av shippers. Distributionsnätsinnehavaren genomför den egentliga gasdistributionen i distributionsnätet.
Det nuvarande systemet för beskattning av gas har anpassats till den marknadsmodell som var i bruk före 2020. Ändringen av modellen för naturgasmarknaden har dock inte haft någon inverkan på beskattningsförfarandet, eftersom det beskattningsförfarande som tidigare föreskrivits och tillämpats vid punktbeskattningen har kunnat tillämpas även i den nya modellen för naturgasmarknaden.
Däremot förändrades beskattningsläget och bedömningen av beskattningen av biogas väsentligt 2020, när den fasta rörförbindelsen till Baltikum öppnades i den nya modellen för naturgasmarknaden. Via överföringsnätet i anslutning till Baltikum är det möjligt att till Finland föra in inte bara naturgas utan också biogas. I praktiken kommer det blandgas till Finland via ledningen, och den består nästan till hundra procent av fossil naturgas.
I och med den nya modellen för naturgasmarknaden övergick man på naturgasmarknaden i början av 2020 också till att mäta och fakturera den använda naturgasen i det övre värmevärdet i stället för det tidigare använda nedre värmevärdet. I skattetabellen i bilagan till elskattelagen har energiinnehålls- och koldioxidskatten på naturgas samt försörjningsberedskapsavgiften dock fortfarande fastställts enligt det nedre värmevärdet i likhet med andra energiprodukter. I beskattningen har mängden naturgas enligt det övre värmevärdet hittills ändrats så att den motsvarar det nedre värmevärdet på basis av Skatteförvaltningens anvisningar.
Distributionsskyldighet
Syftet med beskattningen av bränslen är inte att främja användningen av biodrivmedel utan att beskatta alla bränslen så objektivt och neutralt som möjligt utgående från deras energiinnehåll, koldioxidutsläppen under bränslenas hela livscykel och de lokala utsläppen. Syftet med beskattningen av bränslen är därmed också att säkerställa att skattesystemet och distributionsskyldigheten är förenliga med EU-rätten.
I Finland baserar sig främjandet av användningen av biodrivmedel däremot på en bindande skyldighet för bränsledistributörer att årligen leverera en i lag angiven andel biodrivmedel för att förbrukas som drivmedel. Med andra ord ska oljebolagen sälja biodrivmedel till en viss gradvis växande procentandel av drivmedlen. Bestämmelser om distributionsskyldigheten för biodrivmedel finns i lagen om främjande av användningen av förnybara drivmedel för transport (446/2007). Enligt den lagen ska andelen biodrivmedel vara 18 procent år 2021, varefter den stiger 1,5 procentenheter åt gången upp till 30 procent år 2029. Bestämmelser om distributionsskyldigheten för biodrivmedel finns vidare i lagen om främjande av användningen av biobrännolja (418/2019). Enligt den ska biobrännoljans andel av det totala energiinnehållet i den lätta brännolja och biobrännolja som distributören levererar till förbrukning vara minst tre procent år 2021 och årligen stiga jämnt till tio procent fram till år 2028.
Våren 2021 överlämnade regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om främjande av användningen av biodrivmedel för transport och till vissa andra lagar (RP 48/2021 rd). Propositionen gäller lagstiftningen om distributionsskyldighet och i den föreslås det bl.a. att tillämpningsområdet för distributionsskyldigheten inom trafiken utvidgas till att omfatta biogas. Lagarna har stadfästs i juni 2021 och träder i fråga om distributionsskyldigheten för biogas i kraft den 1 januari 2022.
När det gäller flytande drivmedel lämpar sig den obligatoriska distributionsskyldigheten endast för aktörer som överlåter mer än en miljon liter flytande drivmedel till förbrukning per kalenderår. I och med lagändringen fastställs en motsvarande gräns för tillämpningen av distributionsskyldigheten för distributörer av gasformiga bränslen. I fråga om gasformiga bränslen ska motsvarande gräns vara 9 gigawattimmar. Som mängd energi motsvarar det gränsen på en miljon liter flytande drivmedel. Dessutom kan distributörerna frivilligt ansöka om att omfattas av distributionsskyldigheten, om den mängd drivmedel som de levererar under ett kalenderår understiger gränsen för obligatorisk tillämpning av distributionsskyldigheten. Distributörer av flytande drivmedel kan frivilligt ansöka om att omfattas av distributionsskyldigheten, om de distribuerar minst 100 000 men högst en miljon liter flytande drivmedel. I fråga om distributörer av gasformiga drivmedel är gränserna minst 1 men högst 9 gigawattimmar.
För att distributionsskyldigheten ska utsträckas till att omfatta biogas som används i trafiken förutsätts att biogasen beskattas för att uppfylla kraven i EU:s regler om statligt stöd. Enligt reglerna om statligt stöd kan distributionsskyldighet och skattesänkning inte användas samtidigt.
2.2
EU:s lagstiftning
Punktskattedirektivet
Rådet antog den 19 december 2019 direktiv (EU) 2020/262 om allmänna regler för punktskatt (omarbetning), nedan punktskattedirektivet, som ersätter rådets direktiv 2008/118/EG om allmänna regler för punktskatt och om upphävande av direktiv 92/12/EEG. I direktivet fastställs ett allmänt harmoniserat system för punktskatter och det handlar i synnerhet om produktion, lagring och flyttning av punktskattepliktiga produkter mellan medlemsstaterna. Det huvudsakliga syftet med direktivet är att möjliggöra fri rörlighet för produkter inom EU och samtidigt säkerställa att punktskatterna tas ut på rätt sätt i medlemsstaterna. Punktskattedirektivet trädde i kraft våren 2020 och det tillämpas från och med den 13 februari 2023. De lagar som gäller genomförandet ska dock godkännas av riksdagen före utgången av 2021 på det sätt som direktivet förutsätter.
Utgångspunkten för EU:s punktbeskattning är ett tillståndspliktigt system där tillverkning, lagring och flyttning av punktskattepliktiga produkter sker skattefritt under ett uppskovsförfarande. Under ett uppskovsförfarande kan produkter flyttas mellan godkända aktörer mellan medlemsstaterna, till mottagaren efter import eller för export till länder utanför gemenskapen.
Punktskattedirektivet tillämpas på flytande bränslen och vissa andra energiprodukter, elektricitet, alkohol och alkoholdrycker samt på tobaksprodukter om vilka det har utfärdats separata produktspecifika direktiv. I dessa direktiv föreskrivs det bl.a. om minimiskattenivån för produkterna och om beskattningsstrukturen.
Utgångspunkten för punktbeskattningen är territorialprincipen, enligt vilken varje medlemsstat i Europeiska unionen beskattar konsumtion av punktskattepliktiga produkter som äger rum på dess område. Punktskatter tas ut när produkter överlåts till förbrukning från ett skatteupplag eller tas emot från en annan medlemsstat eller en stat utanför gemenskapen. Skattskyldighet uppkommer i den medlemsstat där produkterna överlåts till förbrukning.
Energiskattedirektivet
Beskattningen av bränslen och elström har förenhetligats i rådets direktiv 2003/96/EG om en omstrukturering av gemenskapsramen för beskattning av energiprodukter och elektricitet, nedan energiskattedirektivet. Till de skattepliktiga energiprodukter som avses i energiskattedirektivet hör bland annat motorbensin, dieselolja, lätt och tung brännolja, naturgas, flytgas, stenkol och elström. Kommissionen lade i juli 2021 fram ett förslag till rådets direktiv om en omstrukturering av unionsramen för beskattning av energiprodukter och elektricitet (omarbetning) COM (2021) 563 final. Förslaget och dess innehåll behandlas i statsrådets skrivelse till riksdagen (U 56/2021 rd).
Enligt det gällande energiskattedirektivet ska också olika biobaserade bränslen, såsom alkohol och fetter, beskattas enligt samma principer som t.ex. fossil motorbensin, dieselolja eller lätt brännolja. I enlighet med direktivets substitutionsprincip ska dessutom alla produkter som används som motorbränsle beskattas enligt skattenivån för motsvarande motorbränsle och alla kolväten ska beskattas enligt skatten på motsvarande uppvärmningsbränsle när de används som uppvärmningsbränsle. Enligt detta ska bl.a. biogas i egenskap av kolväte vara en skattepliktig produkt i Finland både som motorbränsle och som uppvärmningsbränsle. För närvarande är biogasen ändå skattefri, och Finland har inte ansökt om kommissionens godkännande för skattefrihet.
Utgångspunkten för energiskattedirektivet, liksom också för annan punktbeskattning, är att en skattepliktig produkt beskattas enligt produktens mängd och egenskaper i den medlemsstat där produkten konsumeras. För att göra detta möjligt får produkter inom ramen för skattekontrollen flyttas punktskattefritt från en medlemsstat till en annan. Enligt energiskattedirektivet ska det på energiprodukter tas ut en minimiskatt som medlemsstaterna, om de så önskar, får överskrida. I energiskattedirektivet finns det också bestämmelser om beskattningsstrukturen och sänkt skatt t.ex. för bränslen som har bättre miljöegenskaper än andra produkter på marknaden. Direktivet möjliggör en lindrigare energibeskattning av företagsverksamhet och även av mindre branscher, såsom industri och gruvdrift, och av användningsändamål, såsom jordbruk. En förutsättning för att sänkt skatt ska beviljas är att kvaliteten på eller användningen av den produkt som berättigar till sänkning övervakas så att skattemyndigheten kan försäkra sig om att förutsättningarna för sänkningen uppfylls.
Enligt direktivet är det möjligt att under vissa förutsättningar bevilja skattefrihet eller skattesänkning för biobaserade bränslen. Skattesänkningen kan endast gälla den del av bränslet eller bränsleblandningen som är helt och hållet biobaserad. Om det är fråga om en bränsleblandning som består av biokomponenter och fossilt bränsle ska normal skatt på bensin, dieselolja eller naturgas betalas i fråga om det fossila bränslet. Skattesänkningen kan endast beviljas för viss tid, och för att undvika överkompensation ska beloppet av skattestödet för biobränsle anpassas t.ex. enligt prisväxlingarna på råolja och biodrivmedel. Dessutom ska det till kommissionen årligen rapporteras om de program för skattesänkning som tillämpas. Ett nationellt införande av en stödordning som energiskattedirektivet medger och som är avsett att främja användningen av biodrivmedel förutsätter alltid ett förfarande för statligt stöd enligt EU:s regler och således också att kommissionen godkänner stödåtgärden på förhand. I Finland har detta förfarande tillämpats på biodrivmedel som använts i vissa försöksprojekt. I Finlands nuvarande beskattning av flytande biobränslen, som i likhet med beskattningen av fossila bränslen baserar sig på produkternas egenskaper, har något separat tillstånd däremot inte behövt sökas, eftersom det inte anses ingå statligt stöd i beskattningen.
EU:s energi- och punktskattelagstiftning känner inte till skattefri egen konsumtion hos tillverkaren av en punktskattepliktig produkt, utan all konsumtion är skattepliktig. Energiskattedirektivet gör det ändå möjligt att lämna tillfällig och till sin omfattning liten tillverkning av energiprodukter utanför beskattningen. Syftet är att spara den administrativa bördan i fråga om små produktionsvolymer, som inte heller har någon särskilt stor inverkan på statsfinanserna eller handeln mellan medlemsstaterna och som således inte betraktas som statligt stöd. Å andra sidan ska man vid bedömningen av skattesystemet beakta bestämmelserna om skattediskriminering i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt, nedan FEUF.
Utöver den lindrigare energibeskattningen inom vissa branscher tillåter energiskattedirektivet uttryckligen också en begränsning av tillämpningsområdet för de sänkta skattenivåerna. Då ska emellertid också förbudet mot skattediskriminering och bestämmelserna om statligt stöd beaktas. Direktivet möjliggör alltså t.ex. att gruvdrift lämnas utanför tillämpningsområdet för energiskattestöd. Även om energiskattedirektivet möjliggör lindrigare beskattning av olika produkter och användningsändamål innehåller det inga bestämmelser om lindrigare beskattning av el för exempelvis värmepumpar, elpannor eller geotermiska värmeproduktionsanläggningar. Således är det inte möjligt att införa en skattesänkningsåtgärd som inte nämns i energiskattedirektivet enbart i processen för statligt stöd. Åtgärden förutsätter dessutom kommissionens förslag och rådets enhälliga beslut att ge medlemsstaterna tillstånd att av särskilda politiska skäl införa andra skattesänkningar än de som nämns i direktivet. I praktiken ska en medlemsstat som vill införa en sådan åtgärd lämna in en ansökan till kommissionen och förse den med all relevant och nödvändig information. Kommissionen ska bedöma begäran med beaktande av bl.a. en väl fungerande inre marknad, behovet av att säkerställa en rättvis konkurrens samt gemenskapens hälso-, miljöskydds-, energi- och trafikpolitik. Inom tre månader från mottagandet av all relevant och nödvändig information föreslår kommissionen antingen att rådet ska godkänna åtgärden i fråga eller alternativt motivera för rådet varför det inte har föreslagit ett tillstånd för åtgärden. Tillstånd beviljas för en bestämd tid på högst sex år, varefter ansökan kan föras till kommissionen och rådet för ny bedömning.
Förbud mot skattediskriminering och bestämmelser om statligt stöd
I beskattningen ska bestämmelserna om skattediskriminering och statligt stöd i FEUF beaktas. I dessa bestämmelser fastställs begränsningar av och förfarandekrav på användningen av stöd i form av skattesänkningar. Trots att energiskattedirektivet möjliggör olika skattesänkningar ska de bedömas utifrån EU:s bestämmelser om statligt stöd och skattediskriminering.
I FEUF finns bestämmelser om ett förbud mot skatte- och avgiftsdiskriminering som är förpliktande för medlemsstaterna och som syftar till att säkerställa fri rörlighet för varor mellan medlemsstaterna under normala konkurrensförhållanden. På grund av förbudet mot diskriminering får medlemsstaterna inte tillämpa sådana interna skatter eller beskattningsförfaranden som kan diskriminera produkter med ursprung i andra medlemsstater. Medlemsstaterna får alltså inte lägga direkta eller indirekta avgifter på varor från andra medlemsstater, av vilket slag de än är, som är högre än de avgifter som direkt eller indirekt läggs på liknande inhemska varor. Medlemsstaterna får inte heller påföra produkter från andra medlemsstater sådana interna avgifter som indirekt skyddar annan produktion. Skatt eller avgift strider mot förbudet mot diskriminering, om en produkt som importerats från en annan medlemsstat påförs skatt som beräknas på ett annat sätt eller enligt andra detaljerade regler än den skatt som påförs likadana inhemska produkter. Som skattediskriminering betraktas också beskattningsförfaranden som gäller importprodukter och som avviker från de förfaranden som tillämpas på inhemska produkter. Således kan man t.ex. inte kräva mer komplicerade eller omfattande utredningar i beskattningen av importerade bränslen än i fråga om inhemska bränslen. Förbudet mot skattediskriminering hindrar dock inte skattekontroll.
EU:s regler om statligt stöd är en del av unionens konkurrensrätt, vars syfte är att garantera jämlika konkurrensförhållanden inom hela unionen. Dessa regler är en viktig del av den europeiska inre marknaden. Syftet med dem är att säkerställa att myndigheterna i medlemsländerna inte beviljar sådana stöd som snedvrider konkurrensen och därmed inte är förenliga med den inre marknaden. Ett syfte är också att minska stödkonkurrensen mellan medlemsstaterna.
Bestämmelserna i FEUF begränsar användningen av statligt stöd som instrument i den ekonomiska politiken. Stöd som ges av en medlemsstat eller med hjälp av statliga medel, av vilket slag det än är, som snedvrider eller hotar att snedvrida konkurrensen genom att gynna vissa företag eller viss produktion, är oförenligt med den inre marknaden i den utsträckning det påverkar handeln mellan medlemsstaterna. Exempelvis ett direkt stöd, en gradering av skatten eller beviljande av skattefrihet för en viss produkt uppfyller i allmänhet kriterierna för statligt stöd och förutsätter således kommissionens förhandsgodkännande.
I vissa situationer är alternativet att tillämpa ett förenklat förfarande i enlighet med kommissionens förordning (EU) nr 651/2014 genom vilken vissa kategorier av stöd förklaras förenliga med den inre marknaden enligt artiklarna 107 och 108 i fördraget, nedan gruppundantagsförordningen. Enligt gruppundantagsförordningen lämpar sig stödordningar som genomförs i form av sänkning av miljöskatter på den gemensamma marknaden om de uppfyller villkoren i energiskattedirektivet. Förhandsanmälan behöver inte göras på stödordningar, om mottagarna av skattesänkningen väljs på basis av transparenta och objektiva kriterier och om de betalar skatt åtminstone enligt den minimiskattenivå som fastställs i energiskattedirektivet. Trots att någon förhandsanmälan inte behöver göras om statligt stöd som beviljats med stöd av gruppundantagsförordningen, ska ett sammandrag av ikraftträdandet av statligt stöd lämnas till kommissionen. Dessutom ska en årlig rapport om stödet lämnas till kommissionen i efterskott. Stödet omfattas också av kommissionens efterhandskontroll. I Finland tillämpas gruppundantagsförordningen på skatteåterbäring till energiintensiva företag, nedsatt elskatt för industri och datorhallar, nedsatt energiinnehållsskatt på kraftvärme samt återbäring av energiskatt inom jordbruket. Eftersom energiskattedirektivet inte omfattar sänkt skattesats för elström som förbrukas t.ex. i värmepumpar eller skattefrihet för biogas, kan det förenklade förfarandet enligt gruppundantagsförordningen inte tillämpas på dem. Å andra sidan tillämpas det förenklade förfarandet enligt den allmänna gruppundantagsförordningen dock inte på vattenbruk, även om energiskattedirektivet vid sidan av jordbruket identifierar vattenbruket och båda behandlas på ett enhetligt sätt i direktivet och uppfyller de villkor för miljöskattestöd som anges i riktlinjerna för miljöskydd. På vattenbruk tillämpas ett förenklat förfarande enligt kommissionens förordning (EU) nr 1388/2014 genom vilken vissa kategorier av stöd till företag som är verksamma inom produktion, beredning och saluföring av fiskeri- och vattenbruksprodukter förklaras förenliga med den inre marknaden enligt artiklarna 107 och 108 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt, nedan gruppundantagsförordningen för fiske och vattenbruk.
Graderingen av skatten betraktas dock inte som statligt stöd enligt EU:s regler om statligt stöd, om den är förenlig med skattesystemets karaktär och struktur och tillämpas konsekvent. Ett exempel på en sådan åtgärd är att skatten graderas på grundval av en produkts skadliga egenskaper. En produkt som orsakar mindre skada än andra kan beskattas lindrigare utan att detta betraktas som statligt stöd. Skattegrunden ska emellertid vara objektiv och den ska tillämpas konsekvent på alla konkurrerande produkter. Det energiskattesystem som används i Finland och som bygger på bränslets energiinnehåll och koldioxidutsläpp under hela livscykeln grundar sig på ovannämnda princip och anses alltså inte innefatta statligt stöd. När det gäller drivmedel kompletteras energiskattesystemet med en drivkraftsskatt, som för sin del säkerställer att skattesystemet är förenligt med EU-lagstiftningen.
En utgångspunkt för bestämmelserna om statligt stöd och tillämpningen av dem är att obligatoriska åtgärder inte får stödas exempelvis genom skattesänkningar eller andra ekonomiska stödåtgärder. Detta innebär t.ex. att det är förbjudet att genom skatteutgifter främja användningen av biodrivmedel, om företagen har ålagts en bindande förpliktelse att leverera en viss andel sådant drivmedel till marknaden. Det att energiskattesystemet inte innefattar någon skatteutgift som ska betraktas som statligt stöd för biodrivmedel gör det möjligt att i Finland tillämpa en beskattning som samtidigt beaktar dels skyldigheten att distribuera biodrivmedel, dels drivmedlens energiinnehåll och koldioxidutsläpp.
Om det utbetalda statliga stödet är större än vad unionens lagstiftning möjliggör, är det fråga om ett olagligt stöd som kan leda till att tio års stöd inklusive ränta återkrävs. Dessutom omfattas statliga stöd av kumulationsregeln, som innebär att stödordningar eller enskilda stöd och gruppundantag kumuleras med varandra. Vid stödnivån, dvs. de högsta tillåtna stödbeloppen i förhållande till de godtagbara kostnaderna, ska alla enskilda stöd som hänför sig till det specificerade projektet i fråga beaktas. Ett enskilt företag kan således ha flera projekt vars finansiering kumuleras separat. Syftet med bestämmelsen är att förhindra att för stort stöd betalas för en viss åtgärd eller ett visst projekt.
På energiskattestöd ska de allmänna förutsättningarna för beviljande av statligt stöd tillämpas. Enligt dem får stöd t.ex. inte beviljas företag i ekonomiska svårigheter. Till de allmänna förutsättningarna för statligt stöd hör också iakttagande av skyldigheten att offentliggöra uppgifter om stöd. Fullgörandet av dessa skyldigheter förutsätter bl.a. registrering som stödmottagare och stödmottagarnas skyldighet att anmäla ekonomiska svårigheter i företaget.
De nuvarande reglerna om statligt stöd håller på att revideras och avsikten är att de nya reglerna ska träda i kraft vid ingången av 2024.
Ursprungsgaranti
Systemet med ursprungsgarantier är ett system som omfattar hela EU och bestämmelser om det finns i direktiv (EU) 2018/2001 om främjande av användningen av energi från förnybara energikällor, nedan RED II. För närvarande gäller systemet för ursprungsgarantier endast el, men i och med ikraftträdandet av RED II ska de nationella bestämmelserna om systemet utvidgas till att dessutom gälla gas inklusive väte samt värme och kylning. Regeringen överlämnade i maj 2021 en proposition till riksdagen med förslag till lag om ursprungsgarantier för energi (RP 87/2021 rd).
Ursprungsgarantin är ett elektroniskt dokument som för slutförbrukaren av energi visar att en viss andel eller mängd energi har producerats från förnybara energikällor. Ursprungsgarantin visar alltså att produkten är förnybar och dess syfte är att förbättra slutförbrukarnas möjligheter att träffa val om sättet att producera den energi som de förbrukar. Ursprungsgarantin kan däremot inte direkt visa att en produkt är hållbar, utan detta måste verifieras på något annat sätt. Genom ursprungsgarantin för gas går det i princip inte att verifiera att gasen är förnybar och hållbar i utsläppshandeln, beskattningen eller distributionsskyldigheten.
Ursprungsgarantierna kan överföras inom hela EU. I och med detta är t.ex. överföringen av ursprungsgarantin för gas inte bunden till den fysiska anknytningen mellan produktionsplatsen och användningsstället.