4.2.1.1
Konsekvenser för hushållen
Slopandet av vuxenutbildningsstödet
Slopandet av vuxenutbildningsstödet minskar de tillgängliga inkomsterna för dem som enligt den gällande lagstiftningen har rätt till stödet medan de är studielediga (löntagare) eller bedriver studier som minskar inkomsterna från företagsverksamhet (företagare). De konsekvenser som slopandet av stödet har för hushållen beror bl.a. på i vilken utsträckning vuxenutbildningsstödet har inverkat på beslutet att bli studieledig, att söka sig till studier och på sysselsättningen och inkomsterna på kort och lång sikt. Dessa konsekvenser för hushållen avspeglar sig på den föreslagna ändringens konsekvenser för arbetsmarknaden och den offentliga ekonomin.
Slutsatserna i den forskningslitteratur som behandlades i samband med bedömningen av nuläget är i regel allmänna. Det är möjligt att vuxenutbildningsstödet har olika konsekvenser för inledandet av studier i olika grupper och att vuxenutbildningsstödet spelar en viktig roll i vissa fall av övergång till utbildning. Det finns alltid även begränsningar för hur forskningsresultaten kan generaliseras. De resultat som gäller det finländska systemet med vuxenutbildningsstöd beskriver effekterna inom det utbildnings- och förmånssystem som fanns på 2010-talet och som till vissa delar avviker från det nuvarande systemet. Den allmänna bild som forskningen ger är emellertid att ett slopande av vuxenutbildningsstödet sannolikt kommer att öka hushållens arbetande utan att orken i arbetet, intresset för att söka sig till nya studier eller inkomstutvecklingen på längre sikt märkbart försvagas.
Vid bedömningen av konsekvenserna av att vuxenutbildningsstödet slopas och befolkningens möjligheter till kontinuerligt lärande efter att stödet har slopats bör man utvärdera alternativa sätt att finansiera försörjningen under studietiden, hur dessa alternativ används i nuläget och möjligheterna att använda dem i olika livssituationer. Stödjandet av försörjningen under studietiden med offentliga medel utgör endast en del av det offentliga stödet för studier. Det viktigaste sättet på vilket studier stöds är den offentliga finansiering som riktas till utbildningsanordnarna och genom vilken man möjliggör avgiftsfri utbildning eller en avgiftsnivå som är lägre än kostnaderna för att producera utbildningen.
Systemet med studiestöd finansieras med statliga medel och det är avsett att vara ett stödsystem som tryggar försörjningen under tiden för studier efter studierna på grundskolenivå. Ett banklån som staten går i borgen för utgör en del av studiestödet, dvs. systemet inbegriper också en självfinansieringsandel för studeranden. Beloppet av statsborgen för studielån är 650 euro i månaden. Sedan ingången av augusti 2023 är beloppet av studiepenningen 279,38 euro i månaden. Den som är vårdnadshavare för ett barn under 18 år har rätt att få en försörjarförhöjning, som från och med den 1 januari 2024 är 141,63 euro i månaden. Följaktligen är studiepenningen för en person som försörjer ett barn sammanlagt 421,01 euro i månaden från och med den 1 januari 2024. Maximibeloppet för statsborgen stiger från och med den 1 augusti 2024 till 850 euro i månaden (L 1201/2023).
I fråga om studiestödet används en inkomstkontroll som baserar sig på studerandens egna årsinkomster och som görs i efterskott. En studerande kan under ett kalenderår utöver studiepenning ha andra skattepliktiga inkomster till ett belopp som kallas fribelopp. Fribeloppet räknas så att den studerande kan ha inkomster upp till 1 040 euro för varje månad för vilken han eller hon har fått studiepenning eller bostadstillägg samt inkomster upp till 3 120 euro för varje månad för vilken han eller hon inte har fått studiepenning eller bostadstillägg. Årsinkomstgränsen för exempelvis en studerande som använder nio stödmånader är då 18 720 euro (9 mån. x 1 040 euro + 3 mån. x 3 120 euro), vilket betyder att inkomsterna får vara i genomsnitt 1 560 euro i månaden (18 720/12 mån.) utan att det påverkar stödbeloppet.
Antalet studiestödsmånader är inte begränsat när det gäller studier på andra stadiet, vilket gör det möjligt att använda studiestödet till flera utbildningar på andra stadiet. När det gäller högskolestudier är den maximala stödtiden 70, 64 eller 54 månader. En studerande som har inlett sina studier den 1 augusti 2017 eller senare kan i regel få stöd för alla högskolestudier i totalt högst 54 månader, vilket i praktiken gör det möjligt att avlägga en lägre och en högre högskoleexamen med hjälp av studiestöd.
Enligt statistiken utgör den maximala stödtiden i regel inte ett hinder för användningen av studiestöd för dem som har fått vuxenutbildningsstöd. Enligt det tillgängliga materialet fick 13 364 personer år 2021 vuxenutbildningsstöd för första gången, och av dem hade 7 826 personer (58,6 %) en gällande studierätt vid en högskola (undantaget de som hade studierätt till enbart studier vid öppna högskolan). I denna grupp hade 647 personer fått studiestöd för högskolestudier för minst 54 månader. Detta motsvarar ca 5 procent av alla som fick vuxenutbildningsstöd för första gången år 2021. Om bedömningen görs i förhållande till hur många som har minst 39 använda stödmånader, dvs. kalkylmässigt färre än 15 studiestödsmånader kvar (maximitiden för vuxenutbildningsstöd), blir andelen ca 13 procent av förstagångsmottagarna.
Samma studier stöds med studiestöd och vuxenutbildningsstöd. När det gäller studier vid öppna högskolan kan vuxenutbildningsstöd ändå fås på ett flexiblare sätt än studiestöd. Studiestöd kan beviljas för studier vid öppna högskolan, endast om studeranden har rätt att avlägga en högskoleexamen. Enligt det tillgängliga materialet fick 28 322 personer vuxenutbildningsstöd år 2021 och av dem genomförde 4 922 personer (17 %) studierna vid öppna högskolan. Medianstödtagaren i denna grupp fick stöd i 3 månader under det aktuella året och avlade 18 studiepoäng vid öppna högskolan. Cirka hälften av personerna i denna grupp hade emellertid också studierätt inom en utbildning som ledde till en examen.
En annan sak som kan begränsa användningen av studiestöd i målgruppen för vuxenutbildningsstödet är den inkomstkontroll i anslutning till studiestödet som grundar sig på årsinkomsten. Det kan tänkas att denna begränsar användningen av studiestöd för kortvariga studier särskilt för personer med hög lön. Studiestöd beviljas inte alls om årsinkomsten överstiger 35 360 euro. Hos ca 10 procent av dem som fick vuxenutbildningsstöd översteg till exempel månadslönen 4 470 euro. Med en sådan inkomstnivå överskrider årsinkomsten den nämnda inkomstgränsen, även om personen under studieledigheten skulle vara borta från arbetet under fyra månader (årsinkomsten skulle i så fall bli 35 760 euro).
Nivån på studiestödet är betydligt lägre än nivån på vuxenutbildningsstödet. I följande exempel som gäller studiestödet har man beaktat att beloppet av statsborgen för studielån stiger från 650 euro till 850 euro i månaden från och med den 1 augusti 2024 och att studiepenningens försörjarförhöjning höjs med 30 euro från och med den 1 januari 2024.
Medianlönen för den genomsnittliga mottagaren av vuxenutbildningsstöd är ca 3 000 euro. Med denna bruttolön uppgår vuxenutbildningsstödet till 1 587,89 euro i månaden, om personen inte har några andra inkomster. Dessutom har stödtagaren rätt att få statsborgen för studielån, vars maximibelopp är 850 euro. Studiepenningen uppgår å sin sida till 279,38 euro i månaden. Nivån på studiepenningen är för en typisk mottagare av vuxenutbildningsstöd betydligt lägre än vuxenutbildningsstödet, och även kombinationen av studiepenning och studielån (1 129,38 euro i månaden) ligger under nivån på vuxenutbildningsstödet.
Av dem som får vuxenutbildningsstöd har 56 procent minderåriga barn i sitt hushåll, vilket betyder att nivån på studiepenningen tillsammans med försörjarförhöjningen uppgår till 421,01 euro i månaden. Med beaktande av även studielånet uppgår studiestödet till 1 271,01 euro i månaden.
De studerande som får studiestöd kompletterar i allmänhet sin försörjning med allmänt bostadsbidrag. Makarna till dem som får vuxenutbildningsstöd är vanligen i arbete, vilket betyder att rätten till allmänt bostadsbidrag begränsar sig närmast till de mottagare av vuxenutbildningsstöd som bor ensamma. De utgör 27 procent av stödtagarna. En person som bor ensam, får enbart studiepenning och bor på hyra i Helsingfors kan få 394 euro i månaden i allmänt bostadsbidrag. För en ensamförsörjare är det maximala bidraget 565,5 euro i månaden.
Studiestödet och vuxenutbildningsstödet skiljer sig från varandra när det gäller kombinerandet av arbete och studier. När det gäller vuxenutbildningsstödet minskar tilläggsinkomster stödbeloppet med 50 procent. Med en bruttolön på exempelvis 3 000 euro blir nivån på vuxenutbildningsstödet 1 587,89 euro, om det inte finns andra inkomster under stödmånaden. Om en person får 1 000 euro i inkomst under samma stödmånad blir nivån på vuxenutbildningsstödet emellertid 500 euro lägre, dvs. 1 087,89 euro. När det gäller inkomstkontrollen i anslutning till studiestödet har årsinkomsterna däremot en inverkan på för hur många månader en person kan lyfta studiestöd. Vi åskådliggör konsekvenserna av att kombinera arbete och studier i anslutning till studiestöd och vuxenutbildningsstöd med några exempel där en person är fullt studieledig i 4 månader eller partiellt studieledig i 8 månader. I dessa exempel innebär full studieledighet att en person inte har några andra inkomster under 4 månaders tid och partiell studieledighet att personens arbetsinkomster halveras under 8 månaders tid.
Med en bruttolön på 3 000 euro uppgår beloppet av vuxenutbildningsstödet under tiden för full studieledighet i 4 månader till sammanlagt 6 352 euro, medan vuxenutbildningsstödet för tiden för partiell studieledighet i 8 månader uppgår till 6 703 euro. En person som förtjänar 3 000 euro i månaden kan för 4 månader av full studieledighet lyfta studiestöd för 4 månader, dvs. sammanlagt 1 118 euro i studiepenning, och för 8 månader av partiell studieledighet lyfta studiestöd för 6 månader, dvs. sammanlagt 1 676 euro i studiepenning. Den inkomstkontroll i anslutning till studiestödet som grundar sig på årsinkomsten gynnar en kombination av studier och arbete särskilt bland personer med små inkomster. Exempelvis en person som arbetar med en bruttolön på 2 000 euro kan lyfta studiestöd för 8 månader under den tid som han eller hon är partiellt studieledig i 8 månader.
Skillnaden mellan vuxenutbildningsstödet (och det allmänna bostadsbidrag som kompletterar det) och studiestödet (och det allmänna bostadsbidrag som kompletterar det) är minst hos ensamförsörjare med små inkomster som är partiellt studielediga när de studerar. Till exempel med en bruttolön på 2 000 euro under 8 månader av partiell studieledighet har en sådan person rätt till 686 euro i vuxenutbildningsstöd per månad och 345 euro i allmänt bostadsbidrag per månad (sammanlagt 1 031 euro), eller 421 euro i studiepenning per månad och 488 euro i allmänt bostadsbidrag per månad (sammanlagt 767 euro). Utöver det har personen i bägge alternativen rätt till statsborgen för studielån (850 euro). Även i detta fall erbjuder ändå studier med vuxenutbildningsstöd en högre försörjningsnivå.
Utifrån det ovan beskrivna kan det konstateras att ett slopande av vuxenutbildningsstödet minskar den offentliga sektorns finansiella ansvar för målgruppens försörjning under studietiden, i och med att den stödform (studiestöd) som finns som alternativ för dem som arbetar är lägre och har större betoning på låntagning än det inkomstbaserade vuxenutbildningsstödet. Hos den del av målgruppen som trots att vuxenutbildningsstödet slopas väljer att minska sin arbetstid på grund av studier flyttar slopandet av vuxenutbildningsstödet över ansvaret för försörjningen under studietiden på studeranden själv och eventuellt på hans eller hennes familjemedlemmar och arbetsgivare.
Studiestöd är inte ett alternativ till vuxenutbildningsstödet när det gäller studier som genomförs vid en öppen högskola, om studeranden inte har rätt att avlägga en examen, eller för de högskolestuderande vars studiestödsmånader för högskolestudier är slut eller, på grund av studiestödets inkomstgränser, för högavlönade personer när det gäller korta studieledigheter. Eftersom studiepenningen inte är en förmån som är bunden till den studerandes inkomstnivå och eftersom antalet tillgängliga studiestödsmånader är beroende av årsinkomsten, är studiestödet också ett mindre lockande alternativ för högavlönade arbetstagare.
Till skillnad från vuxenutbildningsstödet och studiestödet förutsätter det att en person är arbetslös för att han eller hon ska få en arbetslöshetsförmån. De olika studiemöjligheter som erbjuds arbetslösa ersätter inte direkt det slopade systemet med vuxenutbildningsstöd.
Förmodligen kommer en del av de personer som före det att systemet med vuxenutbildningsstöd slopades skulle ha studerat med vuxenutbildningsstöd i något senare skede att bli arbetslösa och försöka utnyttja de studiemöjligheter som erbjuds arbetslösa. Det är inte möjligt att göra någon tillförlitlig bedömning av dessa personers antal och tidsspannet eller av ökade kostnader för utkomstskyddet för arbetslösa och ordnandet av offentlig arbetskraftsservice på grund av ändringen.
Utifrån materialet kan man emellertid uppskatta att cirka en fjärdedel av dem som fick vuxenutbildningsstöd år 2015 har åtminstone en påbörjad arbetslöshetsperiod under åren 2015–2021. I denna grupp är orsaken till att den första arbetssökningsperioden avslutades för cirka tre av fyra personer att de har förmedlats arbete på den allmänna arbetsmarknaden, att de själva har hittat arbete eller att personen inte har förnyat sin jobbansökan. Cirka 15 procent har påbörjat en utbildning, träning, ett försök eller frivilliga studier. Utifrån denna granskning blir alltså ca 5 procent av dem som har fått vuxenutbildningsstöd arbetslösa inom sju år från det att de fick vuxenutbildningsstödet, på så sätt att det krävs arbetskraftsservice för att de ska få arbete.
Härnäst presenteras kort de arbetslösas möjligheter att studera utan att förlora rätten till utkomstskydd för arbetslösa samt möjligheterna att få arbetslöshetsförmån som stöd för studierna. Förutom när det gäller arbetskraftsutbildning och heltidsstudier i läs- och skrivkunnighet är arbetssökande enligt lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice skyldiga att i enlighet med sysselsättningsplanen eller en plan som ersätter sysselsättningsplanen söka möjliga jobb. När det gäller arbetskraftsutbildning och studier i läs- och skrivkunnighet börjar jobbsökningsskyldigheten i regel en månad före studierna avslutas.
Arbetslöshetsförmånerna är i princip inte avsedda att trygga försörjningen under heltidsstudier. För tryggande av försörjningen under heltidsstudier finns i första hand studiestödssystemet. Definitionerna av heltidsstudier i lagen om utkomstskydd för arbetslösa och i lagstiftningen om studiestöd motsvarar i huvudsak varandra, vilket innebär i praktiken att arbetslösa eller studerande med vissa undantag har rätt till antingen studiestöd eller arbetslöshetsförmån.
I lagen om utkomstskydd för arbetslösa föreskrivs det att studerande på heltid inte har rätt till arbetslöshetsförmåner. Begränsningen gäller också ferieperioder under heltidsstudier. Inom systemet med utkomstskydd för arbetslösa bedöms frågan om studierna är heltidsstudier eller inte antingen på basis av studiernas examensinriktning eller deras omfattning. Studier som ska betraktas som heltidsstudier har definierats i 2 kap. 10 § i lagen om utkomstskydd för arbetslösa. Deltidsstudier påverkar inte rätten till arbetslöshetsförmåner.
Arbetssökanden kan under vissa förutsättningar enligt 2 kap. 10 a § i lagen om utkomstskydd för arbetslösa visa att studierna inte utgör något hinder för arbete. Studierna betraktas då som deltidsstudier, om det på basis av minst sex månaders stadigvarande tid i arbete eller minst sex månaders stadigvarande bedrivande av företagsverksamhet under studietiden kan anses att studierna inte utgör något hinder för att ta emot ett heltidsarbete eller om studierna har inletts under ett anställningsförhållande och arbetslösheten beror på permittering eller uppsägning av ekonomiska orsaker eller produktionsorsaker.
En arbetssökande som har fyllt 25 år kan bedriva studier som pågår högst sex månader utan avbrott eller i perioder utan att arbetslöshetsförmånen går förlorad. En ytterligare förutsättning är bland annat att studierna ger yrkesfärdigheter eller stöder företagsverksamhet. Kortvariga studier kan vara antingen heltidsstudier eller deltidsstudier.
Möjligheten till högst sex månaders heltidsstudier utan förlust av arbetslöshetsförmånen återfås efter det att personen har uppfyllt arbetsvillkoret för arbetslöshetsdagpenning och maximitiden för arbetslöshetsdagpenning har börjat löpa från början. Det krävs inte att arbetsvillkoret har uppfyllts om de tidigare studierna har varat högst tre månader utan avbrott eller i perioder.
Arbetssökandes heltidsstudier kan i vissa situationer stödjas med arbetslöshetsförmån på det sätt som avses i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice eller i lagen om främjande av integration (1386/2010). Medan studier som stöds med arbetslöshetsförmån pågår betalas det i princip en förhöjningsdel eller en förhöjd förtjänstdel till arbetslöshetsförmånen för den aktiva tiden. På grund av skillnader i hur förpliktande studierna är betalas kostnadsersättning enbart för tiden för integrationsutbildning.
Stödjandet av frivilliga studier med arbetslöshetsförmån på det sätt som avses i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice förutsätter att den arbetssökande har fyllt 25 år och att studierna är heltidsstudier på det sätt som avses i lagen om utkomstskydd för arbetslösa. Stödjandet av studier baserar sig på arbets- och näringsbyråns prövning. I prövningen beaktas bland annat den arbetssökandes individuella behov av utbildning och hur ändamålsenligt det är att stödja studierna eller hur ändamålsenlig arbetskraftsutbildningen är. Studierna ska enligt arbets- och näringsbyråns bedömning på ett väsentligt sätt förbättra den arbetssökandes möjligheter till sysselsättning på den öppna arbetsmarknaden.
Eftersom studierna ska förbättra möjligheterna till sysselsättning har många av dem som bedriver frivilliga studier enbart grundskolan eller en studentexamen i bakgrunden. Stöd beviljas på basis av individuell prövning, vilket också kan innebära exempelvis omskolning för andra uppgifter på grund av hälsoskäl. År 2022 studerade också 2 400 personer som avlade examen inom social- och hälsovårdsbranschen med stöd (dvs. fem procent av stödtagarna) samt lika många som avlade examen inom inkvarterings- och kosthållsbranschen. Dessa har generellt sett ett bra arbetsmarknadsläge. Enbart viljan att studera eller byta yrke är emellertid inte en grund enligt lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice att stödja frivilliga studier med arbetslöshetsförmån. Den som blir arbetslös kan också genast börja bedriva frivilliga studier. Av dem som bedrev frivilliga studier år 2022 började 10 procent (4 800 personer) studera frivilligt direkt från den öppna arbetsmarknaden.
Stöd för en studiehelhet kan i regel ges för högst 24 månader. Om syftet med studierna är att fullgöra den grundläggande utbildningens lärokurs, kan den studiehelhet som studierna bildar emellertid stödjas för högst 48 månaders tid. För att den arbetssökande ska få arbetslöshetsförmån för sina studier krävs det att han eller hon gör framsteg i studierna.
Bestämmelser om stödjandet av invandares nyanländas frivilliga studier med arbetslöshetsförmån finns i lagen om främjande av integration (1386/2010). De viktigaste skillnaderna jämfört med lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice när det gäller förutsättningarna för att studier ska stödjas har att göra med att de studier som stöds inte behöver vara på heltid. Dessutom kan även frivilliga studier som bedrivs av invandrare som inte har fyllt 25 år stödjas med arbetslöshetsförmån.
Genom arbetskraftsutbildning förbättras de vuxnas yrkesskicklighet, möjligheter att få arbete eller behålla sitt arbete och deras färdigheter att bedriva verksamhet som företagare samt främjas tillgången på yrkeskunnig arbetskraft och uppkomsten av ny företagsverksamhet.
Närings-, trafik- och miljöcentralen eller arbets- och näringsbyrån kan enligt lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice anskaffa yrkesinriktad utbildning som arbetskraftsutbildning, om syftet med utbildningen inte är att avlägga en examen eller en examensdel, och utbildning i företagsamhet samt integrationsutbildning, med undantag av läs- och skrivundervisning. Bestämmelser om ordnande av arbetskraftsutbildning som leder till examen finns i lagen om yrkesutbildning (531/2017).
Som studerande kan antas personer som är lämpade för utbildningen och för det yrke eller den uppgift som utbildningen siktar på, om de har ett av arbets- och näringsbyrån konstaterat utbildningsbehov. En person under 20 år som har fullgjort sin läroplikt kan antas till annan utbildning än integrationsutbildning endast om det inte är möjligt eller annars ändamålsenligt att genomföra utbildningen som frivilliga studier.
Studier inom en arbetskraftsutbildning är avgiftsfria för studeranden. För den tid som arbetskraftsutbildningen pågår betalas det dessutom i princip en förhöjningsdel eller en förhöjd förtjänstdel till arbetslöshetsförmånen för den aktiva tiden samt kostnadsersättning.
Slopandet av vuxenutbildningsstödet kan ha negativa konsekvenser för hur studierna framskrider, även om denna effekt utifrån forskningsdata verkar vara måttlig. Det har därför sannolikt inga betydande konsekvenser för arbetsmarknaden eller den offentliga ekonomin. Låt oss härnäst bedöma dessa konsekvenser med hjälp av olika informationskällor.
Enligt en granskning som gjordes vid undervisnings- och kulturministeriet och som baserade sig på studerandematerialet för åren 2016–2017 har en ökning av arbetsinkomsten med 1 000 euro ett samband med en minskning på ca 0,56 studiepoäng när arbetsinkomsten är 10 000–18 000 euro om året. I granskningen har förändringen i antalet studiepoäng som personerna har avlagt under ett kalenderår förklarats med en förändring i arbetsinkomsterna under kalenderåret mellan åren 2016 och 2017. Resultatet överensstämmer med Paasiniemis (2018)
Paasiniemi, M. (2018). Opintotuen tulorajat ja opiskelijoiden työssäkäynti. VATT Muistiot 49.
tidigare undersökning. Utifrån månadsmaterialet för vuxenutbildningsstödet från juni 2021 till maj 2022 går det att uppskatta att den genomsnittliga inkomstminskningen med vuxenutbildningsstödet (den bruttolön som stödet grundar sig på minskad med arbetsinkomsten under stödmånaden) är ca 2 800 euro, vilket motsvarar ca 2 600 euro med 2016 års inkomstnivå. Om man uppskattar att den genomsnittliga mottagaren av vuxenutbildningsstöd får stöd i ca 10 månader, uppgår inkomstförlusten till ca 26 000 euro med 2016 års inkomstnivå. Då kan man uppskatta att om de som får vuxenutbildningsstöd studerar vid sidan av sitt arbete kommer de att avlägga ca 14,5 studiepoäng färre (26 * 0,56) i sina studier.
Enligt figur 4.7 i publikationen Eurostudent VIII – Studerandeundersökning 2022 (med svenskt presentationsblad) använde högskolestuderande som inte arbetade i genomsnitt 30 timmar i veckan till sina studier, medan motsvarande siffra i den grupp som utförde arbete i anknytning till studierna var 24 timmar i veckan. Om man utifrån detta uppskattar att den tid som används till studier minskar med 6 timmar i veckan i denna målgrupp på grund av att vuxenutbildningsstödet slopas, motsvarar detta totalt 260 timmar under en stödperiod på 10 månader. När den kalkylerade kravnivån för en studiepoäng är 27 timmar, motsvarar detta ca 9,5 studiepoäng.
I de granskningar som gjordes vid undervisnings- och kulturministeriet och som utnyttjade den forskningsdesign som togs fram i samband med reformen av vuxenutbildningsstödet år 2010 konstaterades inte användningen av vuxenutbildningsstöd ha någon statistiskt signifikant inverkan på de avlagda studiepoängen bland högskolestuderande. Om granskningen avgränsas till de studerande som avlägger studiepoäng tyder de preliminära resultaten på att mottagandet av vuxenutbildningsstöd under ett kalenderår ökar studieprestationerna under kalenderåret med cirka sju studiepoäng. I denna målgrupp som låg till grund för studien användes vuxenutbildningsstöd i genomsnitt i 5,4 månader under året. Man kan då ställa den inverkan på studiepoängen som konstaterats i gruppen av personer med genomförda studier i relation till de genomsnittliga månaderna med vuxenutbildningsstöd (10 månader) som användes ovan, och då blir effekten för studiepoängen för hela stödperioden ca 13 studiepoäng.
De olika granskningsmetoderna antyder att en genomsnittlig period med vuxenutbildningsstöd i 10 månader möjliggör ett avläggande av ca 10–15 studiepoäng jämfört med om studierna genomfördes utan vuxenutbildningsstöd och vid sidan av arbete. 15 studiepoäng motsvarar i relation till den eftersträvade studietakten cirka tre månaders studier. Undersökningsresultaten är förenade med osäkerhet i fråga om i vilken utsträckning faktorer som inte har upptäckts i granskningen förvillar resultaten och hur resultaten kan generaliseras för bedömningen av konsekvenserna av att stödet slopas.
Slopandet av vuxenutbildningsstödet kan alltså i viss mån fördröja genomförandet av studierna och följaktligen utexamineringen. Konsekvenserna av detta när det gäller arbetsmarknaden, sysselsättningen och den offentliga ekonomin är emellertid oklara, men sannolikt små. Om man utifrån materialet räknar ut den genomsnittliga löneinkomsten för alla nyutexaminerade under det kalenderår som följer efter utexamineringen i fråga om de studier som var och en av mottagarna av vuxenutbildningsstöd genomför (granskning på tvåsiffernivåns utbildningsstadium och tresiffernivåns utbildningsområde) och jämför detta med den bruttolön (ArPL-avdraget beaktat) som låg till grund för det stöd som var och en av mottagarna av vuxenutbildningsstöd beviljades, kan man konstatera att om mottagarna av vuxenutbildningsstöd skulle avlägga en examen och börja få en bruttolön som motsvarar genomsnittet för de nyutexaminerade, skulle deras månatliga löneinkomst sjunka med i genomsnitt några hundra euro. Det kan finnas många olika orsaker som ligger bakom detta. Å ena sidan vill en del av dem som studerar med vuxenutbildningsstöd byta till en bransch där arbetet är mindre belastande och lönenivån lägre och å andra sidan studerar en del av dem som får stödet branschen i fråga som ett slags hobbyverksamhet utan avsikt att i framtiden arbeta med sådant som motsvarar studierna. Här har det emellertid inte beaktats att en person som studerar med vuxenutbildningsstöd och som har mera arbetserfarenhet än genomsnittet sannolikt skulle förtjäna en högre lön efter utexamineringen än nyutexaminerade i branschen i genomsnitt. Granskningen är förenad med osäkerhet, men den pekar på att konsekvenserna av den minskning av studietakten som följer av slopandet av vuxenutbildningsstödet för exempelvis lönesumman och i förlängningen skatteintäkterna för den offentliga ekonomin sannolikt är små.
Slopandet av yrkesexamensstipendiet
Slopandet av yrkesexamensstipendiet minskar inkomsterna för dem som skulle ha haft rätt att få och som skulle ha ansökt om stipendiet. Omfattningen av denna konsekvens är emellertid måttlig på grund av stipendiets storlek (414 euro). Medianen för den disponibla inkomsten för dem som år 2021 fick yrkesexamensstipendium var 28 350 euro det året, vilket betyder att stipendiet det år som det betalades ut utgjorde ca 1,4 procent av den disponibla inkomsten för dem som fick stipendiet.
Eftersom yrkesexamensstipendiet är litet även i förhållande till arbetsmarknadsnyttan av att avlägga en yrkesexamen, beräknas slopandet av stipendiet inte ha några negativa konsekvenser för avläggandet av examina.
Slopandet av alterneringsledigheten
Alterneringsledighet grundar sig på ett frivilligt avtal mellan en arbetsgivare och en arbetstagare. Lagen om alterneringsledighet garanterar en person rätt att i första hand återgå till sitt tidigare arbete. När det relativt sett blir dyrare med sabbatsledigheter och andra motsvarande ledigheter i och med att systemet slopas, är det färre som uteblir från arbetslivet.
Alterneringsvikariaten har skapat möjligheter till tidsbundna arbeten, eftersom förutsättningen för att en person ska få alterneringsersättning är att arbetsgivaren har anställt en vikarie. Följaktligen kan arbetsmöjligheterna för arbetslösa arbetssökande som uppfyller villkoren för ett alterneringsvikariat minska när systemet slopas.
I konsekvensbedömningen används de forskningsresultat om sysselsättningseffekten av systemet med alterneringsledighet som ingår i Junka m.fl. (2009). Forskningsmaterialet grundar sig på de personer i Finland som under åren 1996–2003 inledde en alterneringsledighet eller ett alterneringsvikariat. Det som talar för en tillämpning av denna forskning är för det första att undersökningen granskar effekterna av det finländska systemet med alterneringsledighet. För det andra grundar sig undersökningen på ett omfattande registermaterial om dem som har inlett en alterneringsledighet eller ett alterneringsvikariat och till jämförelsegruppen har det valts ut personer som så nära som möjligt liknar de alterneringslediga och vikarierna. Lagstiftningen om alterneringsledighet har ändrats efter granskningsperioden. De viktigaste ändringarna gäller villkoret i fråga om arbetshistoria, de krav som ställs på vikarierna och den maximala tiden för alterneringsledighet.
Villkoret i fråga om arbetshistoria har förlängts till 20 år, medan det åren 1996–2002 var ett år och år 2003 var 10 år. Bestämmelserna om vikarierna har ändrats så att kravet på arbetslöshet i regel har förlängts från en dag till 90 kalenderdagar under de föregående 14 månaderna, men det är möjligt att avvika från huvudregeln med hänvisning till vikariens ålder. Undantagen på basis av åldern är följande: Som vikarie kan det anställas en arbetslös arbetssökande, om arbetssökanden inte fyllt 30 år och högst ett år har förflutit sedan denne avlagt yrkes- eller högskoleexamen, eller en arbetslös arbetssökande som antingen är under 25 år eller över 55 år när alterneringsledigheten börjar. Den maximala tiden för alterneringsledighet uppgick åren 1996–2003 till 359 kalenderdagar och år 2022 till 180 kalenderdagar.
Konsekvensbedömningen grundar sig på de estimat vad gäller sysselsättningen som i Junka m.fl. (2009) har rapporterats separat för både de alterneringslediga och vikarierna 0–8 år efter att perioden av alterneringsledighet började. I kalkylerna görs följande antaganden: Systemet med alterneringsledighet slopas vid utgången av 2024, så att 2025 är det första året efter slopandet. I kalkylerna jämförs slopandet av systemet med alterneringsledighet med en situation där omfattningen av systemet åren 2025–2033 skulle hållas på 2022 års nivå, då det betalades ut alterneringsersättning till en motsvarighet av sammanlagt ca 1 800 årsverken.
Eftersom omfattningen av systemet mäts i årsverken i konsekvensbedömningen, beaktar kalkylerna de förändringar som har skett i den maximala tiden för alterneringsledighet. Till denna del görs det i konsekvensbedömningen ett antagande om att effekten av alterneringsledigheten förändras linjärt i förhållande till tiden för alterneringsledighet.
Utifrån estimaten i Junka m.fl. (2009) blir effekten av att systemet med alterneringsledighet slopas ca +1 000 årsverken år 2025 när det gäller de alterneringsledigas sysselsättning.
Enligt undersökningen hade användningen av alterneringsledighet när det gäller de alterneringsledigas sysselsättning en effekt på -53,7 procentenheter det år alterneringsledigheten inleddes jämfört med den matchade jämförelsegruppen. När systemet med alterneringsledighet slopas är dess sysselsättningsökande effekt under det första året efter slopandet 1 800 årsverken x 0,537 = 967 årsverken. Estimatet tillämpas så att systemets omfattning beaktas i de årsverken som har använts för alterneringen och som bildas på basis av alterneringens längd och antalet alterneringslediga. Sysselsättningen har i undersökningen mätts i slutet av det år då alterneringen inleddes.
När det gäller konsekvensbedömningen av vikariernas sysselsättning utformas två scenarier utifrån undersökningen. I det första scenariot är antagandet att sysselsättningseffekterna även när det gäller vikarier som har varit arbetslösa i mindre än två veckor motsvarar undersökningens huvudestimat. Detta scenario överskattar sannolikt vikariatets effekt för sysselsättningen, eftersom personer som har varit arbetslösa under en kort tid sannolikt mycket väl kunde få sysselsättning även utan vikariatet. I det andra scenariot är antagandet att sysselsättningseffekten är noll för vikarier som har varit arbetslösa i mindre än två veckor. Detta antagande underskattar å sin sida sannolikt sysselsättningseffekten. Utifrån dessa scenarier kan man beräkna den övre och nedre gränsen för vikariatets sysselsättningseffekt.
När det gäller de vikarier för vilka det kan konstateras att arbetslöshet hade föregått vikariatet hade ca 39 procent varit arbetslösa i mindre än två veckor. Vi utgår från att den arbetslöshet som föregår vikariatet har pågått i mindre än två veckor hos 39 procent av alla vikarier, inbegripet de vikariat där arbetslösheten före vikariatet inte kan konstateras. För vikariernas del blir i så fall sysselsättningseffekten av att systemet med alterneringsledighet slopas mellan -400 och -700 årsverken år 2025 enligt de två scenarierna.
När systemet med alterneringsledighet slopas har det under det första året efter slopandet en sysselsättningsminskande effekt på 1 800 årsverken x (-0,369) = -664 årsverken eller 1 800 x (1-0,39) x (-0,369) = -405 årsverken.
När det gäller de alterneringslediga ökar slopandet av systemet sysselsättningen och när det gäller vikarierna minskar det sysselsättningen. Beräknat på detta sätt blir, vad gäller sysselsättningen, nettoeffekten av att systemet slopas mellan +300 och +600 årsverken under det första året.
När det gäller de alterneringslediga blir sysselsättningseffekten år 2033, när man beaktar även de långsiktiga konsekvenserna för de personer som skulle ha inlett en alterneringsledighet under åren 2025–2032, ca +1 700 årsverken, och för vikarierna mellan -2 400 och -1 500 årsverken. Beräknat på detta sätt blir, vad gäller sysselsättningen, nettoeffekten av att systemet med alterneringsledighet slopas mellan -700 och +200 årsverken år 2033.
I den sista uträkningen är antagandet att de sysselsättningseffekter som överensstämmer med undersökningens estimat gäller för alla vikarier som man inte har kunnat observera.
I de föregående beräkningarna antas det att 39 procent av vikarierna har varit arbetslösa i mindre än två veckor innan vikariatet inleds. Den arbetslöshet som föregick vikariatet kan konstateras för ca 2 350 personer år 2022, då ca 4 100 personer blev alterneringslediga, dvs. för uppskattningsvis 58 procent av alla alterneringsvikarier. Följaktligen kan den arbetslöshet som föregick vikariatet inte konstateras för ca 1 700 personer. Härnäst mjukas antagandet upp genom att det beaktas att arbetslöshetsperiodens längd inte kan konstateras för en del av vikarierna. Om alla personer som man inte har kunnat observera hade varit arbetslösa i mindre än två veckor skulle, vad gäller sysselsättningen, nettoeffekten av att systemet slopas vara +700 årsverken år 2025 och +800 årsverken år 2033, om man samtidigt utgår från att vikariatets sysselsättningseffekt för dem som hade varit arbetslösa i mindre än två veckor är noll. Alternativt, om alla vikarier för vilka längden på den arbetslöshet som föregick vikariatet inte kan konstateras hade varit arbetslösa i över två veckor, skulle nettoeffekten för sysselsättningen vara +400 årsverken år 2025 och -200 årsverken år 2033.
Sysselsättningseffekten av att alterneringsledigheten slopas uppskattas vara mellan +300 och +700 årsverken år 2025 och mellan -700 och +800 årsverken år 2033. Denna uppskattning innehåller inga exakta antaganden om andelen vikarier som har varit arbetslösa i mindre än två veckor och de sysselsättningseffekter som gäller dem. På kort sikt stärker slopandet av systemet med alterneringsledighet sysselsättningen, men på längre sikt är det svårt att uppskatta om sysselsättningseffekten är positiv eller negativ. Det är skäl att tänka att den nedre gränsen är en underskattning av sysselsättningseffekterna.
Detta beror på att man i scenariot utgår från att undersökningens sysselsättningseffekter gäller för alla vikarier. Detta överskattar sannolikt vikariatets positiva effekter för sysselsättningen på lång sikt, eftersom personer som hade varit arbetslösa under en kort tid sannolikt mycket väl kunde ha sysselsatts även utan vikariatet.
På motsvarande sätt är den övre gränsen sannolikt en överskattning av sysselsättningseffekterna.
Den övre gränsen underskattar sannolikt vikariatets positiva sysselsättningseffekter, eftersom man i scenariot utgår från att sysselsättningseffekten är noll för alla vikarier vars arbetslöshet har pågått i mindre än två veckor eller för vilka den arbetslöshet som föregick vikariatet inte har kunnat konstateras.
På basis av uppskattningen är den långsiktiga sysselsättningseffekten av slopandet måttlig.
Det att villkoret i fråga om arbetshistoria har förlängts efter undersökningens granskningsperiod har förändrat de alterneringsledigas åldersstruktur. Enligt Junka m.fl. (2009) var de alterneringsledigas genomsnittsålder 42 år vid undersökningens granskningstidpunkt, medan genomsnittsåldern för dem som fick alterneringsersättning år 2022 var 53 år
Åldern på dem som fick alterneringsersättning år 2022 mättes i slutet av år 2021.
. Det är svårt att uppskatta hur de förändringar som har skett i de alterneringsledigas åldersstruktur förändrar sysselsättningseffekterna. I den undersökning som gjordes av Junka m.fl. (2009) konstateras det att den negativa inverkan som alterneringsledigheten har på de alterneringsledigas sysselsättning är mindre för dem som är över 40 år än för dem som är under 40 år 0–2 år efter att alterneringsledigheten inleddes och större 3–8 år efter att alterneringsledigheten inleddes. I och med den förändrade åldersstrukturen kan slopandets inverkan på sysselsättningen, om man jämför med estimaten, vara något negativare än uppskattat åtta år efter slopandet.
Om man använder estimaten i Junka m.fl. (2009) för de alterneringslediga som är över 40 år blir, vad gäller sysselsättningen, effekten av att systemet med alterneringsledighet slopas mellan +200 och +700 år 2025 och mellan -800 och +700 årsverken år 2033. Sampelestimaten är tillämpliga i konsekvensbedömningen, eftersom 98 procent av dem som fick alterneringsersättning år 2022 var över 40 år. Det är emellertid skäl att observera att åldersstrukturen för dem som var över 40 år i undersökningssamplet skiljer sig från åldersstrukturen för dem som var över 40 år 2022. Exempelvis är andelen 56–60-åringar klart större år 2022 jämfört med vid undersökningens granskningstidpunkt.
När det gäller vikarierna bör det göras en uppskattning av i vilken mån de skulle ha sysselsatts utan ett alterneringsvikariat. För denna uppskattning är det väsentligt att granska längden på den arbetslöshet som föregick vikariatet. De krav som gäller vikarierna har ändrats efter undersökningens granskningstidpunkt. Det krav som gäller arbetslöshetens längd har stramats åt, men det går att avvika från det strängare kravet på basis av åldern (personer under 25 år och över 55 år samt 25–29-åringar, om högst ett år har förflutit efter avläggandet av examen). Vid en bedömning av längden på den arbetslöshet som föregick vikariatet för dem som var vikarier år 2022 vad gäller de vikarier för vilka det går att fastställa arbetslöshetsperiodens längd och vars arbetslöshet varade över 2 veckor, motsvarar fördelningen av arbetslöshetens längd i stort sett fördelningen enligt undersökningen. Därför finns det inget skäl att anta att det efter undersökningens granskningstidpunkt skulle ha skett sådana förändringar i fördelningen av längden på vikariernas arbetslöshet som skulle göra det problematiskt att tillämpa estimaten.
Junka m.fl. (2009) rapporterade att andelen vikarier som hade varit arbetslösa i mindre än två veckor utgjorde en dryg tredjedel av alla vikariat vid granskningstidpunkten. År 2022 var andelen personer som hade varit arbetslösa i högst 2 veckor 39 procent i fråga om de vikarier som man hade kunnat observera. Andelen vikarier som hade varit arbetslösa under en kort tid verkar på basis av detta i stort sett ha hållits på samma nivå.
Denna grupp påverkar inte estimaten, eftersom forskarna har plockat bort dem ur materialet. Konsekvensbedömningen gör för sin del antaganden om tillämpningen av estimaten separat på denna grupp och då beaktas andelen i konsekvensbedömningen. I konsekvensbedömningen beaktas även de vikarier som man inte har kunnat observera.
Forskningsuppgifterna ger ingen orsak att förvänta sig att slopandet av systemet med alterneringsledighet skulle påverka sjukfrånvaron. Junka m.fl. (2009) konstaterar inga statistiskt signifikanta skillnader mellan de alterneringslediga och jämförelsegruppen när det gäller mottagarna av sjukdagpenning. På motsvarande sätt hittar Nordström Skans och Liljeberg (2014) inga statistiskt signifikanta skillnader i mängden sjukfrånvaro mellan de alterneringslediga och jämförelsegruppen. Utifrån forskningsresultaten verkar det som att alterneringsledighet inte minskar sjukfrånvaron och inte heller på detta sätt påverkar arbetsmängden.
Junka m.fl. (2009) hittar i sin forskning inget stöd för att alterneringsledighet skulle senarelägga eller tidigarelägga pensionsavgången. Nordström Skans och Liljeberg (2014) konstaterar att när det gäller gruppen personer över 60 år är sannolikheten för pensionering större än hos jämförelsegruppen, dvs. systemet leder till förtida pensioneringar. Denna inverkan på pensionsavgången verkar uppstå via de alterneringslediga som är nära pensionsåldern. På grund av den förändrade åldersstrukturen hos de alterneringslediga är det möjligt att de resultat som gäller pensionsavgången inte beskriver konsekvenserna av att det nuvarande systemet slopas. I materialet för Junka m.fl. (2009) är andelen personer över 56 år ca 3 procent, medan motsvarande andel av dem som fick alterneringsersättning år 2022 var ca 40 procent
För dem som fick alterneringsersättning år 2022 mättes åldern i slutet av år 2021.
. Det är möjligt att alterneringsledigheten påverkar pensionsavgången i och med att åldersstrukturen har förändrats. Nordström Skans och Liljeberg (2014) konstaterar att en paus i karriären har en negativ sysselsättningseffekt för dem som är över 60 år på grund av pensionsansökningar. Forskningsmaterialet för Junka m.fl. (2009) omfattar personer som året före alterneringsledigheten hade fyllt 21–60 år, dvs. undersökningen omfattar inte personer över 61 år. I Finland begränsas möjligheten till alterneringsledighet för närvarande av en övre åldersgräns
Lagen om alterneringsledighet, 5 a §: en alterneringsledighet får inte påbörjas efter en ålder som motsvarar den nedre åldersgränsen för ålderspension, minskad med tre år.
. År 2022 var andelen personer över 61 år som hade fått alterneringsersättning ca 3 procent, och av den orsaken är det sannolikt att konsekvensen av att systemet slopas, när det gäller pensionsavgången, ändå skulle vara liten.
4.2.1.3
Konsekvenser för den offentliga ekonomin
Vuxenutbildningsstödet
Slopandet av vuxenutbildningsstödet beräknas inverka på den offentliga ekonomin i huvudsak genom minskade förmånsutgifter och ökat arbete. Nedan beskrivs först konsekvenserna såsom de realiseras fullt ut från och med år 2026. Sedan följer en närmare bedömning av hur konsekvenserna fördelas.
Slopandet av förmånen gör att förmånsutgifterna, som uppgick till 177,9 miljoner euro år 2022, faller bort. I budgeten för 2023 hade förmånsutgifterna 2023 beräknats till 178 miljoner euro, varav den andel av vuxenutbildningsstödet för företagare som betalas ur statsbudgeten är 3,5 miljoner euro. På 2024 års nivå kan förmånsutgifterna uppskattas uppgå till cirka 182 miljoner euro. Vuxenutbildningsstödet är skattepliktig förvärvsinkomst, vilket betyder att när förmånsutgifterna upphör minskar inkomstskatteintäkterna mekaniskt.
De som studerar med vuxenutbildningsstöd har ett stabilt arbetsliv och ett villkor för vuxenutbildningsstödet är att arbetsmängden minskar, vilket signalerar att den tid som spenderas med vuxenutbildningsstöd utesluter något så när heltidsarbete. Detta stöds även av de tillgängliga forskningsuppgifterna. Forskningsresultaten och möjligheterna att generalisera dem är förenade med osäkerhet.
Enligt den approach som grundar sig på statistisk matchning orsakar mottagandet av vuxenutbildningsstöd under de första fem åren en inkomstförlust på ca 29 900 euro, vilket motsvarar ca 90 procent av medelinkomsten för den jämförelsegrupp som inte använder sig av vuxenutbildningsstöd under samma tidsperiod. Eftersom en del av de personer som har valts ut för vuxenutbildningsstöd redan har blivit färdiga under femårsperioden och får en inkomstnytta av utexamineringen, underskattar detta sannolikt en aning de negativa konsekvenserna på kort sikt av studier med vuxenutbildningsstöd.
Enligt de granskningar som har gjorts vid undervisnings- och kulturministeriet och där man utnyttjade den jämförelsekonstellation som utvecklades i samband med 2010 års reform minskade det att en person under ett år fick vuxenutbildningsstöd personens årliga löneinkomster med ca 13 000 euro. Denna minskning av löneinkomsterna kan betraktas som det fulla beloppet, eftersom målgruppen i materialet efter reformen använde sig av vuxenutbildningsstöd i ca 5,4 månader under ett år i genomsnitt och målgruppens medelinkomst före reformen var ca 29 500 euro.
Slopandet av vuxenutbildningsstödet beräknas inte ha några negativa konsekvenser på lång sikt för sysselsättningen eller lönesumman. Enligt en utredning av undervisnings- och kulturministeriet konstaterades det i den granskning som utnyttjade 2010 års reform inga konsekvenser för ansökningen till nya studier, vilken är den viktigaste mekanismen för positiva konsekvenser på lång sikt. Detta i kombination med de resultat som gäller arbetandet pekar på att vuxenutbildningsstödet i mångt och mycket har möjliggjort användningen av studieledighet för sådana studier som utan stödet skulle ha genomförts vid sidan av arbetet. Vid en matchad granskning konstateras en smärre positiv inverkan på lönenivån för dem som hade fått stöd åtta år efter att de hade börjat studera med hjälp av stödet, men detta är sannolikt åtminstone i viss mån en överskattning på grund av ett oupptäckt urval. Slopandet av vuxenutbildningsstödet beräknas inte ha några betydande negativa konsekvenser för orken i arbetet och längden på arbetskarriärerna. Vid en matchad granskning kan det inte konstateras att vuxenutbildningsstödet skulle leda till någon minskning av användningen av sjukdagpenning under den 10 år långa granskningsperiod som är tillgänglig. Forskningsresultaten och möjligheterna att generalisera dem är förenade med osäkerhet.
Om slopandet av vuxenutbildningsstödet leder till att färre personer i målgruppen för stödet söker sig till studier, frigör detta studieplatser för yngre personer och personer med lägre utbildning och förbättrar det deras möjligheter att utbilda sig. Enligt vissa undersökningar (Kauhanen & Virtanen 2022) är den nytta den offentliga ekonomin drar av utbildning i genomsnitt större ju lägre nivå på utbildningen en person har som utgångsläge och ju yngre en person är. Utifrån dessa forskningsrön kan man rent generellt uppskatta att en eventuell minskning av antalet personer som söker sig till studier när vuxenutbildningsstödet slopas kommer att stärka den offentliga ekonomin i och med att den studerande befolkningens sammansättning förändras.
Låt oss på basis av statistik bedöma den inkomstförlust som vuxenutbildningsstödet orsakar stödtagarna. Granskningen avgränsas till vuxenutbildningsstödet för löntagare. Man kan räkna med att slopandet av vuxenutbildningsstödet ökar den ekonomiska aktiviteten även för företagarna, men denna effekt är liten i och med att de företagare som har fått vuxenutbildningsstöd är så få. Enligt de uppgifter som har fåtts från Sysselsättningsfonden fick 29 313 löntagare vuxenutbildningsstöd år 2022. Deras genomsnittliga bruttolön före stödperioden var 3 146 euro och antalet utbetalade stöddagar var i genomsnitt 91, vilket motsvarar lite över 4 stödmånader. Utifrån dessa siffror kan inkomstförlusten beräknas uppgå till 390 miljoner euro. I dessa siffror definieras stöddagarna i enlighet med hur de förbrukar den maximala stödtiden. Om inkomsterna under en stödmånad uppgår till över hälften av den lön som stödet grundar sig på, motsvarar detta en halv stödmånad. Till denna del beaktar kalkylerna att en del av dem som får vuxenutbildningsstöd arbetar vid sidan av stödet.
Saken kan alternativt bedömas med hjälp av det material på månadsnivå som är tillgängligt och där det sista hela året sträcker sig från juni 2021 till maj 2022. Genom att dra av sidoinkomsterna under en stödmånad från stödtagarens bruttolön och genom att avgränsa granskningen till de personer som har fått ett vuxenutbildningsstöd som är större än grunddelen, får man för året i fråga fram en inkomstförlust på 393 miljoner euro.
Utgående från de olika tillvägagångssätten uppgår inkomstförlusten på grund av perioderna med vuxenutbildningsstöd till ca 390 miljoner euro utifrån 2022 års nivå. Om man höjer detta till nivån för år 2024 med den ökning av inkomstnivåindexet som ingår i finansministeriets prognos hösten 2023 blir inkomstförlusten 417 miljoner euro under åren 2022–2023 utifrån 2024 års nivå.
Sysselsättningseffekten i årsverken av att stödet slopas kan uppskattas på motsvarande sätt. När 29 313 personer fick vuxenutbildningsstöd för löntagare i lite över 4 månader i genomsnitt motsvarar detta ca 10 340 årsverken. Eftersom mottagarna av vuxenutbildningsstöd i genomsnitt har något mindre inkomst än andra löntagare, kan sysselsättningseffekten även uttryckas så att förlusten i lönesumman ställs i relation till inkomsterna för den genomsnittliga löntagaren. Den senaste statistiken över lönestrukturen är från år 2021 och i den är medianen för den totala inkomsten för en heltidsanställd löntagare 3 315 euro. Genom att höja den till 2022 års nivå med ökningen av inkomstnivåindexet för år 2022 får vi 3 395 euro. Genom att ställa den uppskattade inkomstförlusten utifrån 2022 års nivå (400 miljoner euro) i relation till denna lönenivå får vi en sysselsättningseffekt som motsvarar 10 000 årsverken. Sammantaget kan man alltså beräkna att slopandet av vuxenutbildningsstödet ökar sysselsättningen med cirka 10 000 årsverken.
Slopandet av vuxenutbildningsstödet beräknas inte påverka sysselsättningen eller den offentliga ekonomin via vikariaten. När det gäller vuxenutbildningsstödet har arbetsgivaren ingen skyldighet att anställa en vikarie och därför är det sannolikt att det inte i alla situationer anställs någon vikarie under studieledigheten. Till den del det frigörs vikariat är den väsentliga frågan vad gäller vikariatets inverkan hur vikarierna skulle ha sysselsatts utan vikariatet under studieledigheten. För dessa vikarier finns det inga kriterier vad gäller exempelvis arbetslöshet. Följaktligen är det sannolikt att de som väljs till vikarier är personer som redan är förankrade i arbetslivet och då är sysselsättningseffekten sannolikt liten. Rent generellt gör ett ökat utbud av arbete att mängden arbete som utförs ökar i ekonomin, dvs. mängden arbetsuppgifter och arbete är inte konstant. Arbetsmängden påverkas av antalet personer som är villiga och kapabla att arbeta.
När vuxenutbildningsstödet slopas får en del av målgruppen rätt till studiepenning och då ökar studiepenningsutgifterna. Å andra sidan minskar slopandet av förmånen utgifterna för allmänt bostadsbidrag, eftersom rätten till allmänt bostadsbidrag minskar när förvärvsinkomsterna ökar till följd av att arbetet ökar. Enligt finansministeriets uppskattning kommer nettobeloppet av den förändring vad gäller studiepenningen och det allmänna bostadsbidraget som följer av att vuxenutbildningsstödet slopas sannolikt att vara liten.
I nedanstående tabell presenteras skatteeffekterna av de minskade förmånsutgifterna och de ökade löneinkomsterna enligt sektor.
| Slopandet av vuxenutbildningsstödet | Den förändring i lönesumman som ersätter vuxenutbildningsstödet | Förändringarna i skattebasen, totalt |
Förvärvsinkomst | -182 | 417 | 235 |
Staten | -30 | 90 | 61 |
Kommunerna | -18 | 30 | 12 |
Församlingarna | -2 | 3 | 1 |
Folkpensionsanstalten | -2 | 8 | 6 |
Löntagares arbetslöshetsförsäkringspremie | 0 | 0 | 0 |
Skatt, totalt | -52 | 132 | 80 |
Vuxenutbildningsstödet och alterneringsersättningen är förmåner under tid utan lön, och för dem intjänas det arbetspension. När dessa förmåner slopas minskar beloppet av arbetspensionen och pensionsutgiften jämfört med nu, eftersom pension i fortsättningen inte tjänas in genom dessa förmåner och de inte beaktas i inkomsten för återstående tid när det gäller invalidpension. Dessutom har Sysselsättningsfonden via Pensionsskyddscentralen redovisat en andel av pensionskostnaderna till arbetspensionssystemet. När denna redovisning faller bort orsakar det ett tryck på att höja pensionsförsäkringspremierna, eftersom förmånerna under en tid utan lön inte fonderas, utan Sysselsättningsfondens andel används till att finansiera de pensioner som ska betalas. Till följd av den föreslagna ändringen minskar Sysselsättningsfondens redovisning med ca 60–65 miljoner euro om året. Följaktligen försvagar slopandet av vuxenutbildningsstödet och alterneringsledigheten på kort sikt finansieringen av arbetspensionssystemet och minskar det på längre sikt pensionsutgiften, om inte sysselsättningen på motsvarande sätt ökar till följd av lagändringarna. En ökad sysselsättning ökar på kort sikt inkomsterna från försäkringspremierna och på längre sikt pensionsutgiften.
Minskningen av de förmånsutgifter som finansieras med arbetslöshetsförsäkringspremien skapar ett tryck på att sänka arbetslöshetsförsäkringspremierna på medellång sikt. Finansministeriet har tillsatt en trepartsarbetsgrupp som ska utreda olika alternativ för hur socialskyddsfondernas utgiftsbesparingar ska kanaliseras.
Yrkesexamensstipendiet
Slopandet av yrkesexamensstipendiet beräknas minska de offentliga utgifterna med ca 11,5 miljoner euro om året.
Alterneringsledigheten
Bruttobesparingen av att alterneringsledigheten slopas uppgår till ca 27 miljoner euro om året, och den uppkommer genom minskade alterneringsersättningar.
Bedömningen av vilken nettoeffekt slopandet av systemet med alterneringsledighet har för den offentliga ekonomin är härledd ur den bedömning av sysselsättningseffekterna som grundar sig på de sysselsättningsestimat som används i undersökningen av Junka m.fl. (2009). I bedömningen av konsekvenserna för den offentliga ekonomin används också en allmän bedömning enligt vilken en ny sysselsatt person stärker den offentliga ekonomin med 26 200 euro.
Den allmänna bedömningen grundar sig på kalkyler om hur mycket den offentliga ekonomin i genomsnitt stärks när en person går över från att vara arbetslös till att vara sysselsatt. Siffran består av lägre förmånsutgifter och högre intäkter av betalda skatter och avgifter av skattenatur.
När det gäller de alteringslediga används med avvikelse från den allmänna bedömningen en separat bedömning för alterneringsåret, enligt vilken alterneringens inverkan på den offentliga ekonomin uppgår till uppskattningsvis ca 34 500 euro per alterneringsår.
Uträkningen grundar sig på följande antaganden: Under alterneringsåret får en person genomsnittlig alterneringsersättning i 4 månader och lön i 8 månader. Lönens storlek grundar sig på genomsnittslönen år 2020 för dem som fick alterneringsersättning år 2022. En alterneringsperiod på 4 månader påverkar den offentliga ekonomin med ca -11 500 euro, vilket består av lägre intäkter av betalda skatter och avgifter av skattenatur samt högre förmånsutgifter (alterneringsersättningar). Under alterneringstiden får personen genomsnittlig alterneringsersättning, vilken var ca 1 300 euro i månaden år 2022. Eftersom sysselsättningseffekten har beräknats per alterneringsår, skalas effekten för den offentliga ekonomin uppåt med -11 500 x 3, dvs. den skalade effekten uppgår till ca -34 500 euro. Uträkningen beaktar inte alterneringens inverkan på arbetsgivaravgifterna.
När det gäller de sysselsättningseffekter som följer efter de alterneringsledigas alterneringsår tillämpas den allmänna bedömningen av sysselsättningens konsekvenser för den offentliga ekonomin. I uträkningarna diskonteras effekterna till nuläget med en diskonteringsränta på 3,5 procent.
Slopandet av systemet med alterneringsledighet stärker den offentliga ekonomin med uppskattningsvis ca 15–25 miljoner euro netto år 2025. År 2033 kommer effekten för den offentliga ekonomin att vara mellan -8 miljoner euro och +21 miljoner euro. Samma reservationer som de som gäller för sysselsättningseffekterna gäller även i fråga om konsekvenserna för den offentliga ekonomin. Den nedre gränsen är sannolikt en underskattning, eftersom estimaten sannolikt överskattar vikariatets inverkan på vikariernas sysselsättning.
Antagandena bakom bedömningen av den nedre gränsen är följande: Junka m.fl. (2009) beräknar vikariatets inverkan så att de i samplet inte tar med sådana vikarier som har varit arbetslösa i mindre än två veckor. I fråga om den nedre gränsen är antagandet emellertid att vikariatets inverkan på sysselsättningen även för denna grupp är lika stor som undersökningens estimat. Det är emellertid skäl att anta att sådana personer som hade varit arbetslösa en mycket kort tid, exempelvis under en vecka, mycket väl kunde ha sysselsatts i vilket fall som helst. I denna grupp kan det finnas personer som har anmält sig arbetslösa i syfte att uppfylla villkoret för att kunna bli valda för vikarieuppdraget. Av denna anledning är den nedre gränsen sannolikt en underskattning av den effekt som slopandet har för sysselsättningen.
Samtidigt är den övre gränsen sannolikt en överskattning, eftersom den sannolikt underskattar vikariatets positiva konsekvenser för sysselsättnigen på lång sikt.
Antagandena bakom bedömningen av den övre gränsen är följande: Sysselsättningseffekterna för de vikarier som har varit arbetslösa i mindre än två veckor före vikariatet är noll. 39 procent av de vikarier för vilka det kan konstateras en period av arbetslöshet före vikariatet var arbetslösa i mindre än två veckor. Vidare antas det att alla perioder av arbetslöshet som inte har kunnat konstateras har varit under två veckor. Följaktligen är antagandet i fråga om den övre gränsen att sysselsättningseffekten är noll för 65 procent av vikarierna.
Den totala effekten för den offentliga ekonomin
Förslag | Staten | Kommunerna | Sysselsättningsfonden och arbetslöshetskassorna | Övriga | Totalt |
Slopande av vuxenutbildningsstödet | -63 | -12 | -180 | -4 | -259 |
Slopande av systemet med alterneringsledighet | -8 | -1 | -4 | 0 | -13 |
Slopande av yrkesexamensstipendiet | ringa | 0 | -11,5 | 0 | -11,5 |
Totalt | -71 | -13 | -195,5 | -4 | -283,5 |
I tabellen specificeras konsekvenserna för den offentliga ekonomin enligt sektor. När det gäller slopandet av vuxenutbildningsstödet och slopandet av systemet med alterneringsledighet kan effekten för den offentliga ekonomin inte entydigt delas in i utgiftsanpassning och effekt för den offentliga ekonomin till följd av sysselsättningseffekten. Detta beror på att slopandet av de aktuella förmånerna inte i regel leder till att förmånstagarna flyttar över till andra förmåner, och inte heller att de blir utan inkomster, utan de fortsätter i allmänhet med det arbete som de skulle ha lämnat för att bli alternerings- eller studielediga, om de hade fått stöd. På så sätt kräver den sysselsättningseffekt och den ökning av skatteinkomsterna som följer av att stödet slopas inte samma slags beteendeförändringar som exempelvis de sysselsättningseffekter som har uppskattats för de ändringar som gäller arbetslöshetsstödet.
Som belopp för utgiftsanpassningen kan man betrakta exempelvis förändringen i brutto när det gäller förmånerna, vilken i fråga om vuxenutbildningsstödet är ca 182 miljoner euro och i fråga om alterneringsersättingen ca 27 miljoner euro utifrån 2024 års nivå. I regeringsprogrammet används siffror i brutto i fråga om dessa förmåner. Som netto är effekten mindre. Cirka 130 miljoner euro när det gäller vuxenutbildningen och ca 20 miljoner euro när det gäller alterneringsersättningen.