1
Lagförslag
1 §.Syftet med förteckningarna och registret. I paragrafen föreslås bestämmelser om förande av de arbetsgivarspecifika förteckningarna och ASA-registret samt om syftet med förteckningarna och registret. Syftet är att övervaka dem som i sitt yrke exponeras för ämnen och processer som medför risk för cancersjukdom, förebygga sjukdom samt bedriva forskning. Paragrafen motsvarar 1 § i den gällande lagen. Till paragrafens rubrik fogas ett omnämnande av förteckningarna.
2 §.Definitioner. I paragrafen definieras cancerframkallande ämnen och blandningar samt mutagena ämnen. Dessa ämnen och blandningar definieras genom en hänvisning till bilaga I i CLP-förordningen, enligt vilken ämnena klassificeras som cancerframkallande ämnen eller ämnen som kan orsaka genetiska defekter (kategorierna 1A och 1B). Definitionen omfattar ämnen och blandningar som har fått en harmoniserad klassificering på EU-nivå samt ämnen och blandningar som tillverkaren eller importören har klassificerat i enlighet med CLP-förordningen och som har anmälts till Europeiska kemikaliemyndigheten (ECHA). Utöver de definitioner som är bundna till CLP-förordningen hänvisas det i momentet till arbetsmetoder som det föreskrivs särskilt om. Samtidigt med denna proposition har det beretts ett förslag till statsrådets förordning om avvärjande av cancerrisk i anslutning till arbete. I bilaga I till förordningen räknas sådana arbetsmetoder upp som medför risk för cancersjukdom. Det behöver föreskrivas nationellt om arbetsmetoderna, eftersom arbetsmetoderna inte ingår i CLP-förordningen. I den gällande lagen finns inga definitioner, utan i lagen konstateras endast arbetsgivarens skyldighet att föra förteckning över agenser som används och förekommer på arbetsplatsen och som föranleder risk för cancersjukdom, utan att det i lagen anges vilka dessa agenser är. Bestämmelser om arbetsmetoder och ämnen som medför risk för cancersjukdom finns i arbetsministeriets beslut om cancerframkallande agenser (838/1993). I fortsättningen ska bestämmelser om dessa agenser finnas i den föreslagna lagen.
3 §.Förteckning över agenser och exponerade arbetstagare på arbetsplatsen. I paragrafen föreskrivs om arbetsgivarens skyldighet att föra en förteckning över agenser som medför risk för cancersjukdom och mutagena ämnen som används och förekommer på arbetsplatsen samt över de arbetstagare som exponeras för dessa agenser. Arbetsgivaren behöver i sin verksamhet uppgifter om de agenser som används och förekommer på arbetsplatsen och som medför risk för cancersjukdom för att kunna följa, övervaka och förbättra arbetssäkerheten på arbetsplatsen. Förteckningsskyldigheten gäller både ämnen med harmoniserad klassificering och ämnen som tillverkaren eller importören själv har klassificerat. När det gäller ämnen och blandningar som tillverkarna och importörerna själva klassificerat förekommer det variationer i klassificeringen – samma ämne kan ha olika faroklassificering beroende på ämnets tillverkare eller importör. Anmälningarna till ASA-registret görs alltid utifrån klassificeringen av den produkt som används på arbetsplatsen.
I 2 mom. anges vad arbetsgivaren ska anteckna i sin förteckning. Arbetsgivaren ska i förteckningen anteckna bl.a. namnen på de arbetstagare som exponerats och deras personbeteckningar och yrken samt grunderna för exponeringsuppgiften. Grunderna för exponeringsuppgiften är i första hand biologiska eller arbetshygieniska mätningar som har gjorts på arbetsplatsen eller utredningar och mätningar som har gjorts på andra arbetsplatser under motsvarande förhållanden. Om exponeringen inte har utretts genom mätningar ska som utsatta för exponering anmälas de arbetstagare som under året i fråga har exponerats under en betydande del av sin arbetstid under minst 20 arbetsdagar. Som utsatta för exponering ska dock alltid anmälas även de arbetstagare som på grund av ett olycksfall eller av någon annan motsvarande orsak under en kort tidsperiod exponerats i ovanligt hög grad. Vid förandet av förteckningen är det fråga om behandling av personuppgifter vars behandling, för att vara lagenlig, ska ha någon av de behandlingsgrunder som anges i artikel 6 i dataskyddsförordningen. Enligt artikel 6.1c är behandlingen laglig om den är nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse som åvilar den personuppgiftsansvarige. Bestämmelser om den rättsliga förpliktelsen finns i 1 § i den föreslagna lagen. I sak motsvarar 2 mom. den gällande regleringen. Till de uppgifter som ska antecknas i förteckningen har för tydlighetens skull fogats ett omnämnande av mutagena ämnen. Mutagena ämnen ska i princip också alltid betraktas som potentiellt cancerframkallande ämnen.
I samband med beredningen av propositionen har man också dryftat om de i 3 § i lagförslaget nämnda uppgifterna om den uppmätta exponeringsnivå som arbetstagarna utsätts för är uppgifter om hälsa och kommit fram till att det inte är fråga om uppgifter om hälsa, eftersom mätningar i luften på arbetsplatsen berättar om de förhållanden i arbetsmiljön under vilka arbetstagarna eventuellt exponeras, inte direkt om arbetstagarnas hälsa. Således grundar sig behandlingen av personuppgifter i den lag som föreslås på artikel 6.1 c i dataskyddsförordningen, enligt vilken behandlingen av personuppgifter är laglig om behandlingen är nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse som åvilar den personuppgiftsansvarige.
I 3 mom. föreskrivs om arbetsgivarens skyldighet att informera arbetstagarnas representanter om att förteckningen förs. I momentet föreskrivs dessutom om rätten för arbetstagarna och deras representanter att ta del av uppgifter på gruppnivå, t.ex. om en viss yrkesgrupp på arbetsplatsen, utan personernas namn.
Bestämmelser om arbetsgivarens skyldighet att informera arbetstagarna om att förteckningen förs och om arbetstagarnas rätt att få uppgifter som rör sig själv ur förteckningen finns i artiklarna 13–15 i dataskyddsförordningen. I dataskyddsförordningen finns dessutom bestämmelser om den registrerades övriga rättigheter, t.ex. i artikel 18 om rätten att begränsa behandlingen av personuppgifter som rör honom eller henne.
4 §.Påvisande och uppföljning av exponering. I paragrafen föreskrivs att arbetsgivaren för anteckning i förteckningen över exponerade arbetstagare ska utreda arbetstagarnas eventuella exponering för agenser som medför risk för cancersjukdom och för mutagena ämnen, i enlighet med vad som föreskrivs om detta i arbetarskyddslagen (10 §) och i statsrådets förordning om avvärjande av cancerrisk i anslutning till arbete som utfärdats med stöd av den. Vid utredningen av den exponering för agenser som medför risk för cancersjukdom och för mutagena ämnen som en arbetstagare, en arbetstagargrupp, en yrkesgrupp eller arbetstagarna inom en viss bransch eller ett visst verksamhetsområde utsätts för, kan arbetsgivaren som bedömningsgrund använda utredningar och mätningar som har utförts på andra arbetsplatser under motsvarande förhållanden samt andra relevanta uppgifter om faktorer som inverkar på exponeringen. Arbetsgivaren ska också bedöma exponeringens betydelse för arbetstagarnas säkerhet och hälsa. Utredningen behövs för att arbetsgivaren ska kunna förteckna arbetstagarna på det sätt som förutsätts i 3 § i förslaget till proposition. På lagnivå är denna paragraf ny. I gällande reglering ingår motsvarande bestämmelse i statsrådets förordning om avvärjande av cancerrisk i anslutning till arbete. Eftersom påvisande av exponering utgör grunden för förandet av arbetsgivarens förteckning och ASA-registret, föreslås det att bestämmelsen flyttas från statsrådets förordning till den föreslagna lagen.
5 §.Personuppgiftsansvarig för ASA-registret. I paragrafen föreslås en bestämmelse om den personuppgiftsansvarige för ASA-registret, dvs. Arbetshälsoinstitutet. Enligt den gällande lagen är social- och hälsovårdsministeriet registeransvarig för ASA-registret. I de uppgifter som ska föras in i ASA-registret ingår personuppgifter, och därför ska bestämmelserna i dataskyddsförordningen iakttas när personuppgifterna behandlas. Enligt dataskyddsförordningen avses med personuppgiftsansvarig en sådan aktör som bestämmer ändamålen och medlen för behandlingen av personuppgifter. Det är också möjligt att i den nationella lagstiftningen föreskriva om ändamålen och medlen för behandlingen av personuppgifter. Bestämmelser om syftet med ASA-registret finns i 1 § i den gällande lagen. Arbetshälsoinstitutet, som ministeriet har gett i uppdrag att föra ASA-registret, har de facto fattat beslut om de medel som använts vid behandlingen av de personuppgifter som förs in i ASA-registret. Eftersom Arbetshälsoinstitutet i praktiken har fört ASA-registret på det sätt som avses i dataskyddsförordningen och ministeriet inte uppfyller de krav som ställs på den personuppgiftsansvarige i dataskyddsförordningen, föreslås det att nuvarande praxis skrivs in i lagen.
Arbetshälsoinstitutet är enligt 1 § i lagen om Arbetshälsoinstitutets verksamhet och finansiering (159/1978) ett offentligrättsligt samfund med personal i arbetsavtalsförhållande på vilken bestämmelserna om straffrättsligt tjänsteansvar ska tillämpas enligt 7 § i den lagen. Arbetshälsoinstitutet är en i 2 § 2 mom. i förvaltningslagen avsedd självständig offentligrättslig inrättning på vilken bestämmelserna i förvaltningslagen tillämpas. De arbetstagare som behandlar personuppgifter jämställs med andra ord med tjänstemän, som vid behandling och registerföring av personuppgifter ska iaktta förvaltningslagen och andra allmänna förvaltningslagar. I artikel 83 i dataskyddsförordningen finns bestämmelser om påförande av administrativa sanktionsavgifter. Enligt artikel 83.7 i dataskyddsförordningen får medlemsstaterna undanta offentliga myndigheter och organ från dessa administrativa sanktionsavgifter. På nationell nivå har denna möjlighet utnyttjats. Enligt 24 § 4 mom. i dataskyddslagen får bl.a. statliga myndigheter och självständiga offentligrättsliga institutioner inte påföras påföljdsavgift (administrativ sanktionsavgift). Den administrativa påföljdsavgiften gäller således inte Arbetshälsoinstitutet.
6 §.Anmälan av uppgifter till ASA-registret. I paragrafen föreskrivs om anmälan av uppgifter som ska föras in i ASA-registret.
Arbetsgivaren ska enligt 1 mom. anmäla en arbetstagare till registret när det på basis av mätningar på arbetsplatsen konstateras att han eller hon exponerats. Exponeringsnivån kan inte alltid utredas. Då ska det anmälas att en arbetstagare har blivit utsatt för exponering, om han eller hon under minst 20 dagar om året har utfört arbete som innebär exponering för ett ämne som medför risk för cancersjukdom under en betydande del (2–4 timmar) av arbetsdagen.
I 2 mom. föreskrivs om situationer som avviker från den normala exponeringen och då arbetstagarna alltid ska anmälas som exponerade. Sådana situationer är t.ex. olyckor och produktionsstörningar som innebär att arbetstagarna i ovanligt hög grad exponeras för en agens som medför risk för cancersjukdom.
I 3 mom. föreskrivs att när arbetsgivaren anmäler en exponerad arbetstagare till ASA-registret, ska samtidigt även övriga uppgifter som ingår i den förteckning som avses i 3 § 2 mom. anmälas.
I 4 mom. föreskrivs om tidpunkten för anmälan till Arbetshälsoinstitutet. De årliga uppgifterna ska anmälas till Arbetshälsoinstitutet senast den 31 mars följande år eller, om arbetsgivaren före det upphör med sin verksamhet, när verksamheten upphör.
Enligt den gällande lagen ska registeranmälan göras till regionförvaltningsverket, från vilken den vidarebefordras till Arbetshälsoinstitutet. Eftersom anmälan i praktiken har gjorts direkt till Arbetshälsoinstitutet, ska anmälningsförfarandet skrivas in i lagen så som det de facto är.
7 §.Förvaringstid för uppgifter som anmäls till ASA-registret. I paragrafen föreskrivs om förvaringstiden för registeruppgifter, som är 80 år. Eftersom en arbetstagare som i sitt arbete exponerats för cancerframkallande agenser kan insjukna i cancer till och med flera årtionden senare, bör förvaringstiden för ASA-registeruppgifterna vara tillräckligt lång för att man ska kunna följa och bedöma sambandet mellan arbetstagarens exponering för cancerframkallande agenser och insjuknande i cancer samt arbetsgivarens förebyggande åtgärder. En del av registeruppgifterna ska dock bevaras varaktigt på det sätt som arkivverket bestämmer. Arkivverket har den 20 december 2005 utfärdat en föreskrift (KA 1486/40/2005) som gäller varaktig förvaring av information. Uppgifter som ska förvaras varaktigt är sådana uppgifter som behövs för utvärdering och uppföljning av verkningarna eller som av andra skäl är värdefulla som källmaterial för forskning. Till denna del motsvarar regleringen den nuvarande regleringen.
I den gällande lagen föreskrivs dessutom om förvaringstiden för de blanketter som används vid förmedlingen av uppgifter, som är 10 år från det att blanketten anlände till den registeransvarige. De uppgifter som ingår i de blanketter som används vid förmedlingen av uppgifter förs i regel in i ASA-registret. Blanketten innehåller bl.a. personuppgifter. I artikel 5 c i dataskyddsförordningen, som gäller principerna för behandling av personuppgifter, föreskrivs det om minimering av lagringen av personuppgifter. Enligt artikeln får personuppgifter inte förvaras under en längre tid än vad som är nödvändigt för de ändamål för vilka personuppgifterna behandlas. Syftet med de blanketter som används vid ASA-registreringen är att förmedla information från arbetsgivaren till den registeransvarige för registrering i ASA-registret. Syftet med blanketterna har i regel förverkligats när uppgifterna på blanketten har förts in i ASA-registret. Blanketten kan dock också innehålla uppgifter som inte förs in i ASA-registret, men som Arbetshälsoinstitutet har kunnat utnyttja i sin verksamhet. Sådana uppgifter är t.ex. mätningsuppgifter som har bifogats anmälan. Arbetshälsoinstitutet blir också tidvis tvunget att rätta klart felaktiga uppgifter som lämnats på blanketten, varför man ibland måste gå tillbaka till anmälningsblanketterna i efterhand. I sådana fall är det nödvändigt att Arbetshälsoinstitutet kan förvara blanketterna eller bilagorna till dem tillräckligt länge. Om alla uppgifter som lämnats på blanketten förs in som sådana i ASA-registret, finns det inget behov av att bevara blanketterna.
8 §.Utlämnande av uppgifter. I 1 mom. föreskrivs om utlämnande av uppgifter ur ASA-registret. De aktörer som har rätt att få uppgifter är på motsvarande sätt som enligt den gällande lagstiftningen försäkringsanstalterna och arbetarskyddsmyndigheten. En försäkringsanstalt har rätt att få uppgifter om en arbetstagare som exponerats för ämnen som medför risk för cancersjukdom för beviljande av en förmån som gäller personen i fråga t.ex. i samband med yrkessjukdomar. En försäkringsanstalt ska inte ha rätt att få uppgifter för andra ändamål, såsom beviljande av försäkring eller som grund för försäkringsvillkor eller försäkringsavgifter. Regionförvaltningsverkets ansvarsområden för arbetarskyddet behöver för sin del exponeringsuppgifterna t.ex. när en yrkessjukdom undersöks eller när en utredning om arbetsförhållandena begärs retroaktivt av verket.
Även social- och hälsovårdsministeriet föreslås ha rätt att få de uppgifter som ministeriet behöver för en arbetarskyddsutredning eller för fattandet av arbetarskyddsbeslut. Enligt den gällande lagen har ministeriet i egenskap av registeransvarig kunnat använda registeruppgifterna i enlighet med registrets syfte. När det nu föreslås att Arbetshälsoinstitutet i fortsättningen ska vara personuppgiftsansvarig, måste det föreskrivas om ministeriets rätt att få uppgifter.
I 2 mom. föreskrivs det om Arbetshälsoinstitutets rätt att i egenskap av personuppgiftsansvarig lämna ut uppgifter ur ASA-registret till forskningsinstitut för undersökningar om växelverkan mellan arbete och hälsa samt för forskning och utveckling som gäller arbetsskydd och företagshälsovård. När Arbetshälsoinstitutet lämnar ut uppgifter handlar institutet i egenskap av en myndighet som omfattas av de allmänna förvaltningslagarna.
9 §.Tillsyn. I paragrafen föreskrivs på motsvarande sätt som i nuläget att i fråga om arbetsgivarens skyldigheter övervakar arbetarskyddsmyndigheten efterlevnaden av lagen.
10 §.Straffbestämmelse. I paragrafen föreskrivs på motsvarande sätt som i nuläget att en arbetsgivare eller företrädare för denne som uppsåtligen eller av oaktsamhet underlåter att fullgöra sin skyldighet att lämna uppgifter enligt 6 §, ska för förseelse i fråga om skyldigheten att lämna uppgifter dömas till böter.
11 §.Hänvisningsbestämmelse. I paragrafen föreskrivs om tillämpningen av dataskyddsförordningen, som gäller behandling av personuppgifter, den kompletterande dataskyddslagen och lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet.
3
Förhållande till grundlagen samt lagstiftningsordning
Den föreslagna lagen innehåller bl.a. bestämmelser om behandling av personuppgifter, vilka omfattas av skyddet för privatlivet enligt 10 § i grundlagen. Enligt paragrafens 1 mom. är vars och ens privatliv, heder och hemfrid tryggade. Närmare bestämmelser om det skydd för personuppgifter som ingår i skyddet för privatlivet utfärdas genom lag. Enligt grundlagsutskottets tolkningspraxis ska lagstiftaren trygga denna rättighet på ett sätt som kan anses godtagbart med hänsyn till systemet för de grundläggande fri- och rättigheterna som helhet.
Grundlagsutskottet har i sin etablerade praxis ansett att en viktig regleringsaspekt med avseende på skyddet för personuppgifter är åtminstone registreringens syfte. Grundlagsutskottet har dessutom ansett att det är viktigt med tanke på skyddet för personuppgifter att reglera åtminstone innehållet i de registrerade personuppgifterna och tillåtna användningsändamål, vilket inbegriper uppgifternas tillförlitlighet och bevaringstiden för uppgifterna i personregistren samt den registrerades rättsskydd. Bestämmelserna om behandling av personuppgifter på lagnivå ska dessutom vara täckande, exakta och noggrant avgränsade.
Skyddet av personuppgifter är en grundläggande rättighet också enligt Europeiska unionens stadga om de grundläggande rättigheterna. Enligt artikel 8 i stadgan har var och en rätt till skydd av de personuppgifter som rör honom eller henne. Dessa uppgifter ska behandlas lagenligt för bestämda ändamål och på grundval av den berörda personens samtycke eller någon annan legitim och lagenlig grund. Europakonventionen innehåller inget omnämnande av skydd för personuppgifter, men i artikel 8 i konventionen tryggas individens rätt till skydd för sitt privat- och familjeliv, sitt hem och sin korrespondens. FN:s kommitté för mänskliga rättigheter har ansett att skydd för personuppgifter kan behandlas direkt som en del av skyddet för privatlivet.
Dataskyddsförordningen är nationellt direkt tillämplig lagstiftning. Förordningen ger dock Europeiska unionens medlemsstater nationellt handlingsutrymme i likhet med ett direktiv. Genom nationell lagstiftning är det på de villkor som anges i den förordningen möjligt att precisera bestämmelserna i förordningen. Enligt grundlagsutskottet är det viktigt att det i den mån som EU-lagstiftningen kräver eller möjliggör reglering på det nationella planet tas hänsyn till de krav på räckvidd för, exakthet hos och noggrann avgränsning av bestämmelser som de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna ställer när det nationella handlingsutrymmet utnyttjas (GrUU 1/2018 rd och GrUU 25/2005 rd).
Den föreslagna lagen innehåller bestämmelser om behandling och registerföring av personuppgifter. Vid beredningen av dessa bestämmelser har å ena sidan kraven i grundlagen och grundlagsutskottets praxis i anslutning till den och å andra sidan kraven i dataskyddsförordningen beaktats. I den förteckning som förs av arbetsgivaren och utifrån den i ASA-registret samlas endast de uppgifter som är nödvändiga med tanke på lagens syfte. Förslaget om de uppgifter som ska föras in i förteckningen och registret är heltäckande, exakt och noggrant avgränsat. Dessutom innehåller den föreslagna lagen en exakt bestämmelse om förvaringstiden för personuppgifter.
På de grunder som anges ovan kan lagförslaget behandlas i vanlig lagstiftningsordning.