2.1
Lagstiftning
Nationell lagstiftning
I lagen om tobaksaccis (1470/1994) definieras de tobaksprodukter som ska beskattas och föreskrivs det om grunderna för påförande av accis. Punktskatt tas ut på cigaretter, cigarrer och cigariller samt pip- och cigarettobak. Pip- och cigarettobak delas skattetekniskt in i två olika produktgrupper, dvs. finskuren tobak avsedd att rullas till cigaretter, nedan
rulltobak
, och annan pip- och cigarettobak. Punktskatt tas även ut på andra produkter som innehåller tobak och på cigarrettpapper.
Vid ingången av år 2017 utvidgades punktskatten till att gälla också vätskor för elektroniska cigaretter. Skatten omfattar både nikotinfria och nikotinhaltiga vätskor. Från ingången av 2022 omfattas också tobaksprodukter avsedda för upphettning av punktskatten på tobak.
Försäljningen av nikotinpåsar, dvs. nikotinprodukter som förpackats i portionspåsar, avreglerades våren 2023 till följd av en ändring av tolkningen av läkemedelslagen (395/1987). Produkterna har därefter funnits på marknaden som tobakssurrogat enligt tobakslagen (549/2016), utan begränsningar av det slag som föreskrivs för tobaksprodukter i tobakslagen. Nikotinpåsar innehåller inte tobak, men de motsvarar till användningssätt och utseende traditionell tobak för användning i munnen, dvs. snus, vars försäljning inte är laglig i Finland. Trots att de närmare bestämmelserna om nikotinpåsar i tobakslagen fortfarande var öppna, blev nikotinpåsar och andra rökfria nikotinprodukter som har en nära likhet med sådana punktskattepliktiga vid ingången av 2024. Enligt övergångsbestämmelsen i lagen om tobaksaccis tillämpas skatten från och med den 1 juli 2024 också på sådana rökfria nikotinprodukter som har frisläppts för konsumtion under 2023 efter det att regeringens proposition lämnades till riksdagen, vilket i praktiken innebär att det under första hälften av 2024 i huvudsak har funnits endast tobaksaccisfria produkter till salu. Syftet med bestämmelsen var att förhindra en situation där det på marknaden länge skulle finnas både icke-beskattade och beskattade nikotinprodukter. Regeringens proposition RP 38/2024 rd om ändring av tobakslagen, som också omfattar bestämmelserna om nikotinpåsar, lämnades till riksdagen den 18 april 2024. Enligt den propositionen ska det för rökfria nikotinprodukter föreskrivas bland annat en nikotingräns och de smaktillsatser som tilläts i dem ska begränsas. Till övriga delar föreskrivs det om dem i stor utsträckning på motsvarande sätt som om tobaksprodukter och nikotinvätskor, vilket bl.a. innebär tillståndsplikt för detaljhandel samt förbud mot distansförsäljning och begränsningar i fråga om privat import.
Enligt det mål som skrivits in i lagen om tobaksaccis är syftet med tobaksaccisen bl.a. att främja de hälsopolitiska mål om vilka det föreskrivs i tobakslagen. Målsättningen med tobakslagen är att användningen av tobaksprodukter och andra nikotinhaltiga produkter som innehåller ämnen som är giftiga för människor och orsakar beroende ska upphöra. Detta har också utgjort grunden för att skattebasen för tobaksaccisen har utvidgats till nya produkter som kommit på marknaden, såsom vätskor för elektroniska cigaretter samt nikotinpåsar. Syftet med skatten är att höja priserna och på så sätt förebygga de olägenheter som konsumtion av produkterna orsakar.
Punktskatten på tobak fastställs som en värderelaterad skatt, alltså som en procentandel av produktens detaljhandelspris, och även som skatt per enhet, alltså som skatt på basis av antal, milliliter eller gram. Med detaljhandelspris avses det detaljhandelspris som den skattskyldige har uppgett. För de billigaste cigaretterna, rulltobak, cigarrer och cigariller samt för rökfria nikotinprodukter som inte är i vätskeform tas det ut en minimiskatt per enhet istället för skatt baserad på priset och skatt per enhet. För vätskor för elektroniska cigaretter, tobaksprodukter avsedda för upphettning och rökfria nikotinprodukter i vätskeform tas endast ut skatt per enhet, och andra produkter som innehåller tobak samt cigarrettpapper beskattas endast med en skatt som är bunden till priset.
Skattestrukturen för cigarrer grundade sig fram till utgången av 2017 endast på den värderelaterade delen av skatten, men från ingången av 2018 har cigarrerna haft en skattestruktur som likt cigaretternas grundar sig på värderelaterad skatt, skatt per enhet och minimiskatt. Syftet med ändringen var att förenhetliga beskattningen av tobaksprodukter så att det inte genom att utnyttja skattestrukturen för cigarrer går att på marknaden ha cigariller som liknar cigaretter men är lindrigare beskattade än dem.
Punktskatten på tobak har höjts varje år från och med 2009 med undantag för 2011, 2013 och 2024. Åren 2016–2023 höjdes skatten halvårsvis. Under de senaste åren har skattehöjningarna i huvudsak genomförts genom en höjning av punktskatten på tobak per enhet då den värderelaterade skatten redan varit hög. Dessutom har minimiskattenivån höjts.
Åren 2022 och 2023 höjdes skatten på rulltobak och cigarrer samt cigariller betydligt mer än skatten på cigaretter. Målsättningen var att reagera på de föregående årens ökade konsumtion av dessa produkter genom att skärpa beskattningen av dem mer än beskattningen av cigaretter och att på det sättet minska skatte- och prisskillnaderna mellan produkterna.
Skatten på vätskor för elektroniska cigaretter och tobaksprodukter avsedda för upphettning har inte höjts sedan punktskatten på dem infördes 2017 och 2022. Genom den punktskatt på nikotinpåsar och andra rökfria nikotinprodukter som trädde i kraft 2024 eftersträvades enligt regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering en årlig intäkt av tobaksaccisen på 50 miljoner euro.
Sedan ingången av juli 2023 utgör skatten per enhet på cigaretter 9,43 cent per styck och den värderelaterade skatten 52 procent av detaljhandelspriset. Skatten på cigarrer och cigariller är 12,58 cent per styck och den värderelaterade skatten utgör 34 procent av detaljhandelspriset. På pip- och cigarettobak är skatten per enhet 10,75 cent per gram, medan 48 procent av detaljhandelspriset tas ut som värderelaterad skatt. På rulltobak är skatten per enhet 8,05 cent per gram, medan 52 procent av detaljhandelspriset tas ut som värderelaterad skatt. Skatten på andra produkter som innehåller tobak samt på cigarrettpapper utgör 60 procent av detaljhandelspriset. På elektroniska cigaretter tas det ut en skatt på 30 cent per milliliter vätska. Skatten på tobaksprodukter avsedda för upphettning är 30 cent per gram. Den skatt per enhet för andra rökfria nikotinprodukter än nikotinprodukter i vätskeform som trädde i kraft vid ingången av 2024 är 10 cent per gram och den värderelaterade skatten är 10 procent av detaljhandelspriset. Rökfria nikotinprodukter i vätskeform har endast en skatt per enhet på 30 cent per milliliter.
Minimiskatten på cigaretter är 35,36 cent per styck och på rulltobak 27,37 cent per gram. Minimiskatten på cigarrer och cigariller är densamma som på cigaretter, dvs. 35,36 cent per styck, och på rökfria nikotinprodukter som inte är i vätskeform 14 cent per gram. Det finns ett hälsopolitiskt mål med minimiskatten, i och med att man genom den garanterar att skatt till ett bestämt eurobelopp tas ut för de billigaste produkterna oberoende av deras pris. I praktiken har minimiskatten på cigaretter sedan juli 2023 tillämpats när priset på cigaretter varit lägre än 9,98 euro per 20 stycken. Minimiskatten tillämpas på rulltobak när priset på en påse tobak på 30 gram är lägre än 11,15 euro. Minimiskatten på cigarrer och cigariller tillämpas å sin sida på produkter vars pris är lägre än 67 cent. Minimiskatten på rökfria nikotinprodukter som har annan form än vätskeform gäller t.ex. produkter som kostar mindre än 4,80 euro per 12 gram.
Bestämmelser om beskattnings- och skatteuppbördsförfarandena samt skattekontroll i fråga om tobaksbeskattningen finns i punktskattelagen (182/2010) och i lagen om beskattningsförfarandet beträffande skatter som betalas på eget initiativ (768/2016). Punktbeskattningen, inklusive tobaksbeskattningen, och dess skattekontroll hör till Skatteförvaltningens uppgifter. Tullen handhar dock tillsynen över punktbeskattningen samt brottsundersökningen. Dessutom ansvarar Tullen i vissa situationer för beskattningen av punktskattepliktiga produkter som importeras från områden utanför Europeiska unionen.
Regeringen överlämnade den 30 maj 2024 regeringens proposition RP 61/2024 rd till riksdagen, enligt vilken den allmänna mervärdesskattesatsen och skattesatsen för försäkringspremieskatt höjs från 24 procent till 25,5 procent. Höjningen av den allmänna mervärdesskattesatsen bedöms utöver en allmän prishöjning också öka tobaksaccisens belopp och intäkterna av tobaksaccisen, eftersom tobaksaccisens värderelaterade skatt baserar sig på detaljhandelspriset. Propositionen beräknas öka statens intäkter av tobaksaccisen med cirka 11 miljoner euro på 2025 års nivå, med beaktande av effekten på efterfrågan. Skattehöjningen trädde i kraft den 1 september 2024.
Lagstiftningen i Europeiska unionen
Europeiska unionens harmoniserade punktskattelagstiftning gällande tobak omfattar cigaretter, cigarrer och cigariller, rulltobak samt annan pip- och cigarettobak. Andra produkter som innehåller tobak, vätska för elektroniska cigaretter, cigarrettpapper, tobaksprodukter avsedda för upphettning och rökfria nikotinprodukter omfattas inte av unionens lagstiftning, men en nationell punktskatt tas ut för dem i Finland.
De bestämmelser om harmoniserad punktskatt på tobak som är förpliktande för medlemsstaterna ingår i rådets direktiv 2011/64/EU om strukturen och skattesatserna för punktskatten på tobaksvaror, nedan
tobaksskattedirektivet
. Medlemsstaterna kan på nationell nivå fritt reglera sin skattenivå och skattestruktur utifrån sina egna politiska premisser, bara de iakttar de minimiskattenivåer som fastställts för tobaksvaror i direktivet, direktivets definitioner samt övriga bestämmelser om beskattningen och dess struktur. För Finlands del är det nuvarande direktivets begränsningar inte av särskilt stor betydelse, eftersom de skattenivåer som Finland tillämpar är betydligt högre än till exempel de minimiskattenivåer som fastställs i direktivet. Enligt direktivet är det dock inte möjligt att exempelvis ha separata skattenivåer för cigariller och andra cigarrer. Därför har det också i Finland fastställts en enhetlig skattestruktur och skattenivå för punktskatten på dessa, trots att det med anledning av produkternas olika karaktär och prissättning skulle finnas grunder för att behandla dem olika i skattehänseende.
Europeiska kommissionen publicerade i februari 2020 en utvärderingsrapport om tobaksskattedirektivet där kommissionens syn på nuläget i fråga om direktivet presenterades utifrån en utredning. Sommaren 2020 antogs rådets slutsatser, enligt vilka medlemsstaterna uppmanade kommissionen att fortsätta beredningen utifrån utvärderingsrapporten. Enligt rapporten har de bindande minimiskattenivåerna för cigaretter och rulltobak i direktivet haft effekt endast i de få medlemsländer där skattenivåerna ursprungligen var låga. De har också haft en oansenlig inverkan på den inre marknadens funktion. Skillnaderna i skattenivå mellan länderna har ökat, även om miniminivåerna har förhindrat en ännu större differentiering. De stora prisskillnaderna har lett till en stor resandeinförsel, vilket har lett till att skatteintäkterna överförts från ett land till ett annat och till negativa konsekvenser för folkhälsan i destinationslandet för införseln. I rapporten konstateras att differentieringen mellan länderna i fråga om skattenivåerna bör speglas också mot de utmaningar som man stött på vid granskningen av rådets direktiv 2008/118/EG om allmänna regler för punktskatt och om upphävande av direktiv 92/12/EEG där kvantitativa referensnivåer för införsel för enskilda personers eget bruk fastställs. Direktivet har senare ersatts av rådets direktiv (EU) 2020/262 om allmänna regler för punktskatt (omarbetning), där de kvantitativa referensnivåerna är de samma som tidigare. Rökning har inte minskat i den omfattning som förväntades i samband med den föregående ändringen av tobaksskattedirektivet. En av de orsaker som anges i rapporten är en förskjutning av konsumtionen mellan tobaksvaror som beskattas på olika sätt, särskilt mellan cigaretter och rulltobak. I rapporten nämns också så kallade nya produkter som det gällande direktivet inte omfattar, till exempel vätska för elektroniska cigaretter och tobaksprodukter avsedda för upphettning, samt konsumtionen av snus i de nordliga EU-länderna. Enligt rapporten är också egentlig smuggling fortfarande ett stort problem, och det behövs kraftfullare åtgärder för att bekämpa den. Råtobak som används för olaglig tillverkning av tobaksprodukter är ett problem i de flesta EU-länder. Kommissionen har meddelat att den bereder ett förslag till ändring av tobaksskattedirektivet, som dock ännu inte har lämnats.
2.2
Praxis
Priser på tobaks- och nikotinprodukter
Genom flera skattehöjningar som genomförts från och med ingången av 2009 har en måttlig och stegvis prisstegring på tobaksprodukter eftersträvats. Skattehöjningarnas sammanlagda inverkan på priserna har ändå varit stor, vilket beror på att punktskattens andel av priserna på tobaksprodukter är betydande. Priset på cigaretter består i genomsnitt av cirka 90 procent skatt när mervärdesskatten beaktas. Efter att den senaste skattehöjningen som trädde i kraft den 1 juli 2023 överfördes till priserna, har det genomsnittliga priset på ett paket med 20 cigaretter stigit till över 10,20 euro efter att ha varit något på fyra euro år 2008.
Den relativa höjningen av priserna på rulltobak har varit större. Egenrullade cigaretter är fortfarande billigare än fabrikstillverkade cigaretter, vilket beror på att fabrikstillverkade cigaretter är en produkt med högre förädlingsgrad och på att beskattningen av fabrikstillverkade cigaretter är strängare. Efter att de senaste skattehöjningarna genomförts uppskattas en egenrullad cigarett kosta cirka sex euro för 20 stycken, inklusive filter och cigarrettpapper, beroende på hur mycket rulltobak som läggs i cigaretten, medan priset år 2008 var drygt en och en halv euro. Skatternas andel av priset är för närvarande, med mervärdesskatten beaktad, i genomsnitt cirka 92 procent.
Även skattebelastningen på cigarrer och cigariller bedöms ha mer än tredubblats under åren 2009–2023 som en följd av skattehöjningarna. Eftersom den andel av cigarrernas pris som utgörs av punktskatten på tobak ändå ursprungligen varit klart lägre än motsvarande andel av t.ex. cigaretternas pris, har skattehöjningarna inneburit en relativt sett måttfullare prisstegring. För närvarande är skatten på cigarrer och cigariller med mervärdesskatten beaktad i genomsnitt cirka två tredjedelar, men priserna varierar avsevärt. I medeltal kostar cigarrer och cigariller cirka 93 cent per styck, men prisfluktuationen är anmärkningsvärt stor.
Vätskor för elektroniska cigaretter kom in på marknaden i större utsträckning och började omfattas av tobaksbeskattningen i Finland 2017. Beskattningen har inte ändrats efter detta och det finns fortfarande mycket få uppgifter om förändringar i priserna på vätskor för elektroniska cigaretter.
Enligt skattedeklarationsuppgifterna finns det inga tobaksprodukter avsedda för upphettning på den finländska marknaden.
När försäljningen av nikotinpåsar avreglerades 2023 var prisnivån på dem cirka fem till sju euro per dosa. Mängden, vikten och nikotininnehållet i dosorna varierade dock avsevärt. Tobaksaccisen uppskattades till exempel höja priset på ett genomsnittligt paket på 12 gram med ett pris på cirka sex euro med 2,5 euro med beaktande av mervärdesskattens inverkan. Det är dock ännu inte möjligt att bedöma tobaksaccisens inverkan på priserna, eftersom den tillämpas först från och med den 1 juli 2024 på rökfria nikotinprodukter som frisläppts för konsumtion under 2023. De skattskyldiga när det gäller tobaksprodukter överlåter vanligen stora mängder produkter till konsumtion innan skatten träder i kraft, vilket i praktiken innebär att det under årets första hälft i huvudsak har funnits endast tobaksaccisfria produkter till salu.
Konsumtionen av tobaksprodukter
Cigaretter utgjorde 2023 den klart största delen av skattebasen för tobaksprodukter, mätt i mängden tobaksprodukter cirka två tredjedelar. Rulltobakens andel är knappt en femtedel och andelen cigarrer och cigariller en dryg tiondel.
I Finland konsumerades enligt uppskattningar cirka 2,9 miljarder cigaretter 2023. Den skattepliktiga konsumtionen av cigaretter, mätt i stycken, har nästan halverats under de senaste tio åren och under de senaste tre åren har den minskat med cirka en femtedel.
År 2023 konsumerades cirka 0,6 miljoner kilogram rulltobak eller pip- och cigarettobak. Produkter som beskattas i skatteklassen för pip- och cigarettobak utgjorde en andel på ungefär en halv procent av detta. Som pip- och cigarettobak beskattas också till exempel tobak för vattenpipa. Den skattepliktiga konsumtionen har under de senaste tre åren minskat med omkring en sjättedel, vilket är samma som förändringen jämfört med tio år innan.
År 2023 konsumerades cirka 120 miljoner cigarrer och cigariller. I fråga om den skattepliktiga konsumtionen av cigarrer och cigariller har det inte funnit någon långvarig nedåtgående trend i likhet med konsumtionen av cigaretter och rulltobak. Särskilt under 2017 ökade den skattepliktiga konsumtionen avsevärt när billiga cigariller som påminner om cigaretter och som utnyttjade skattestrukturen för cigarrer och cigariller kom in på marknaden. Konsumtionen minskade dock strax efter den skatteändring som trädde i kraft vid ingången av 2018 när en minimiskatt som motsvarar den på cigaretter infördes på cigarrer och cigariller. Den skattepliktiga konsumtionen har minskat med lite på tio procent under de senaste tre åren.
Konsumtionen av cigarrer och cigariller samt rulltobak uppskattades ha börjat öka särskilt under 2020. Detta bemöttes genom att skattehöjningarna åren 2022 och 2023 betonades mer på dessa produktgrupper än på andra tobaksprodukter. Konsumtionen av både cigarrer och cigariller samt rulltobak har därefter börjat minska.
Den skattepliktiga konsumtionen av elektroniska cigaretter är tills vidare rätt liten. År 2023 beskattades cirka 9,7 miljoner milliliter vätskor för elektroniska cigaretter, vilket var något mer än året innan. Av dessa var största delen nikotinhaltiga vätskor, eftersom nikotinfria vätskor för elektroniska cigaretter har anmälts till beskattning endast i små mängder.
Finland är tills vidare ett av de få EU-länder där det inte är lagligt att sälja tobaksprodukter avsedda för upphettning.
Försäljningen av nikotinpåsar avreglerades i april 2023 till följd av en ändring av tolkningen av läkemedelslagen, varefter marknaden fortfarande håller på att utvecklas och det ännu inte finns exakta statistiska uppgifter om dess storlek.
Det finns endast sådana uppgifter om användningen av snus som innehåller tobak som baserar sig på enkätundersökningar. Enligt Institutet för hälsa och välfärds tobaksstatistik var andelen 20–64-åringar som snusar dagligen fyra procent och andelen som snusar sporadiskt tre procent år 2022. Enligt en enkätundersökning har snusning blivit vanligare under de senaste åren. År 2023 använde 5 procent av ungdomarna i åldern 14–20 år snus dagligen och 4 procent sporadiskt.
Skattebasen för punktskatten på tobak har i sin helhet på längre sikt sjunkit betydligt i enlighet med målen. Den minskade konsumtionen av tobaksprodukter kan i huvudsak anses bero på de prisstegringar som skett till följd av skattehöjningarna och på andra tobakspolitiska åtgärder vars syfte varit att minska konsumtionen.
Skatteintäkter
På grund av skattehöjningarna har skatteintäkterna av punktskatten på tobak ökat betydligt. Före de skattehöjningar som påbörjades 2009 var skatteintäkterna 630 miljoner euro, medan de 2023 steg till 1 156 miljoner euro, varav cigaretternas andel var cirka 80 procent. Hur skatteintäkterna utvecklas varierar lite från år till år beroende på hur aktörerna förbereder sig inför skattehöjningar, alltså överlåter produkter från ett skattefritt lager till skattepliktig konsumtion före höjningen. År 2021 inflöt skatteintäkter enligt kontantprincipen endast för 11 månader på grund av senareläggningen av förfallodagen för skatten. Såsom framgår av figur 1 har tobaksaccisens andel av bruttonationalprodukten under de senaste åren hållits på ungefär samma nivå.
Figur 1. Utvecklingen i fråga om intäkterna från punktskatten på tobak
Resandeinförsel och smuggling
Höjningar av priserna på inhemska tobaksprodukter skapar lätt incitament såväl till skattefri resandeinförsel som till smuggling och övrig grå införsel som faller utanför beskattningen, eftersom prisskillnaden i förhållande till tobaksprodukter som säljs i närområdena är stor, vilket också framgår av figur 3 i avsnitt 5.2. Tills vidare har dock den konsumtion som inte statistikförs, dvs. konsumtionen av tobaksprodukter som inte beskattas i Finland, varit relativt stabil.
Den cigarettkonsumtion som inte statistikförs uppskattas utgöra cirka 16–18 procent av den totala konsumtionen, varav resandeinförselns andel uppskattas utgöra cirka 13 procent. Det finns endast grova uppskattningar av smugglingen, men dess storleksklass har under årens lopp uppskattats till cirka 3–5 procent av den totala konsumtionen.
Enligt en undersökning om resandeinförseln
https://vm.fi/-/savukkeiden-matkustajatuonti-lisaantyi-ja-nuuskan-vaheni-vuonna-2023?languageId=sv_SE
förde resenärer år 2023 in cirka 351 miljoner cigaretter från utlandsresor. Mängden importerade cigaretter har minskat från år 2006 i enlighet med minskningen av den skattepliktiga konsumtionen, och förhållandet mellan dem har hållits på ungefär samma nivå under de föregående 10 åren. På grund av coronapandemin och reserestriktionerna minskade resandeinförseln 2020–2022, vilket syntes som en nästan motsvarande ökning i den skattepliktiga konsumtionen. Resandeinförseln dämpas av tobakslagens begränsning som baserar sig på varningstexter, och enligt vilken en resenär endast får föra in 200 cigaretter som saknar finsk- och svenskspråkiga varningstexter i landet. Införseln av tobaksprodukter begränsas dessutom av att tobaksprodukter får föras in från länder utanför EES-området bara i samband med resor som varar mer än 24 timmar.
Också smugglingen av cigaretter kan på basis av observationer i nuläget anses vara under kontroll, men det finns en potentiell risk för ökad smuggling. Smugglingen av tobak organiseras av internationella aktörer, och stora prisskillnader kan lätt få den att öka. Tidigare har det uppskattats att det har kommit mycket få förfalskade cigaretter till Finland. Enligt Tullens observationer har situationen dock förändrats till denna del under de senaste åren, när lagligt tillverkade cigaretter sedan våren 2019 har omfattats av skyldigheten att tobaksprodukter ska vara spårbara i hela Europeiska unionen. Observationerna från både Finland och Europa tyder på att den illegala tillverkningen av tobaksprodukter som vanligen består av förfalskade produkter har ökat och att smugglingen av dem har ökat också till Finland. Smugglingen av lagligt tillverkade cigaretter verkar däremot ha minskat betydligt på EU-nivå jämfört med tiden innan cigaretterna började omfattas av skyldigheten att tobaksprodukter ska vara spårbara.
Samtidigt som resandeinförseln av cigaretter har minskat på samma sätt som den skattepliktiga försäljningen, har resandeinförseln och den olagliga förmedlingen av snus ökat på lång sikt. Precis som med cigaretter, var mängderna snus som fördes in av resenärer enligt undersökningar små 2020–2022, vilket förklaras av att resandet minskade till följd av coronapandemin och reserestriktionerna. Precis som snus, hämtar resenärer med sig också nikotinpåsar, som även beställs via internet. Det finns ännu inga jämförbara forskningsdata om utvecklingen av resandeinförsel eller internetköp av nikotinpåsar.
Hälsomässiga och sociala konsekvenser av tobaksrökning
Tobaksrökning är en av de väsentligaste riskfaktorerna i fråga om sjuklighet och förtida dödlighet. Det bedöms att varannan tobaksrökare dör i förtid på grund av tobaksrelaterade sjukdomar och förlorar ungefär tio levnadsår jämfört med dem som inte röker. Trots att tobaksrökningen har minskat betydligt framför allt på 2000-talet orsakade den exempelvis 2020 cirka 4 600 dödsfall i Finland. Hälso- och sjukvårdskostnaderna på grund av rökning uppskattades 2020 uppgå till cirka 341 miljoner euro och de samhälleliga kostnaderna för rökning till sammanlagt cirka 1,3 miljarder euro.
År 2022 rökte 12 procent av männen och 11 procent av kvinnorna i åldern 20–64 år dagligen. Det finns skillnader mellan olika skolstadier i fråga om hur vanligt det är att unga röker. År 2023 rökte 5 procent av eleverna i årskurs 8 och 9 i den grundläggande utbildningen dagligen, 2 procent av första och andra årets gymnasiestuderande och 14 procent av de yrkesstuderande. År 2021 rökte 5 procent av universitetsstuderandena dagligen och 8,5 procent av yrkeshögskolestuderandena dagligen.
Snusning är vanligast bland män i åldern 20–34 år, av vilka 11 procent uppgav 2022 att de snusar dagligen. Bland kvinnor förekommer snusning i ringa utsträckning. År 2023 använde fem procent av ungdomarna i åldern 14–20 år snus dagligen: 2 procent av flickorna och 7 procent av pojkarna. Vid yrkesläroanstalter använde 17 procent av pojkarna och sju procent av flickorna snus dagligen.
Nikotinpåsar har saluförts fritt sedan april 2023, och därför finns det ännu inga exakta uppgifter om hur vanligt det är att nikotinpåsar används. Enligt undersökningen använde 8 procent av männen i åldern 20–64 år och 2 procent av kvinnorna i samma ålder nikotinpåsar dagligen eller sporadiskt år 2022. Den dagliga användningen var klart mindre. Bland ungdomar använde år 2023 fyra procent av pojkarna inom den grundläggande utbildningen och fem procent av de yrkesstuderande pojkarna nikotinpåsar dagligen, och i andra grupper var användningen mer sporadisk.
Den regelbundna användningen av elektroniska cigaretter har i Finland förblivit liten bland den vuxna befolkningen, medan den har ökat klart bland unga, där användningen av elektroniska cigaretter har fördubblats från 2021 till 2023. År 2023 uppgav 16 procent av de unga att de använder elektroniska cigaretter dagligen eller sporadiskt.
Finländarnas genomsnittliga hälsotillstånd har under de senaste åren förbättrats i många avseenden, men de socioekonomiska hälsoskillnaderna är stora. Rökning är en central faktor i detta. Det är betydligt vanligare att lågutbildade personer röker än att högutbildade gör det, även om rökningen under de senaste åren har minskat också bland lågutbildade. Enligt Statistikcentralens inkomstfördelningsundersökning är rökning klart allmännare i hushåll som hör till de lägre inkomstklasserna.
2.3
Bedömning av nuläget
Punktskatten på tobak har höjts åren 2009, 2010, 2012, 2014 och 2015, samt halvårsvis åren 2016–2023. Skattehöjningarna har motiverats såväl med statsfinansiella som med hälsopolitiska skäl. Syftet med skattehöjningarna har varit att åstadkomma en måttlig prisstegring på tobaksprodukter och därigenom förebygga tobaksrelaterade skador. Dessutom bidrog till exempel de betydande höjningarna av tobaksskatten på rulltobak och cigarrer samt på cigariller 2022 och 2023 till att den temporära ökningen av konsumtionen av dem började minska. Avsikten har varit att dimensionera höjningarna så att tobaksprodukternas prisstegring inte leder till att den inhemska försäljningen i betydande utsträckning ersätts med resandeinförsel som inte omfattas av beskattningen eller med smuggling.
Genom åtgärder som påverkar tobaksprodukternas priser och beskattning kan man effektivt påverka tobaksrökningen bland befolkningen. Fastän man med hjälp av beskattningen kan bidra till att minska tobaksrökningen och de skador den orsakar, är det dock vid fastställandet av nivån på tobaksbeskattningen viktigt att ta i betraktande att en prisstegring på inhemska tobaksprodukter skapar incitament både till resandeinförsel och till grå import, på grund av att prisskillnaden i förhållande till tobaksprodukter som säljs i närområdena är stor. För stora höjningar på en gång kan leda till en okontrollerbar ökning av resandeinförseln och förmedlingen av illegala tobaksprodukter och därigenom till att skattebasen blir smalare och att skatteintäkterna minskar utan positiva hälsoeffekter.
Den politik i fråga om punktskatten på tobak som baserar sig på regelbundet genomförda skattehöjningar sedan 2009 har varit lyckad med tanke på målen. Konsumtionen av både cigaretter och rulltobak har minskat avsevärt och skatteintäkterna har ökat med över en halv miljard euro motsvarande respektive mål för skatteintäkterna. Eftersom målet är att användningen av tobaksprodukter och andra nikotinhaltiga produkter ska upphöra kommer intäkterna av punktskatten på tobak på lång sikt att minska avsevärt.
Den grå och den illegala marknaden för traditionella tobaksprodukter som omfattas av tobaksaccisen har enligt utredningar inte vuxit och i Finland kan dessa konstateras fortfarande vara under kontroll. Det bör dock noteras att resandeinförselns andel av hela cigarettkonsumtionen fortfarande är förhållandevis stor. Dessutom har resandeinförseln och den olagliga förmedlingen av snus ökat på lång sikt.
Utöver skattehöjningarna har skattebasen utvidgats till nya tobaks- och nikotinprodukter som kommit ut på marknaden i enlighet med målen i lagen om tobaksaccis och tobakslagen. Av de nya produkterna uppställdes i regeringsprogrammet ett årligt intäktsmål på 50 miljoner euro för tobaksaccisen på nikotinpåsar. Det är ännu svårt att bedöma skattens konsekvenser för priset på nikotinpåsar, på förbrukningsmängderna, resandeinförseln eller den olagliga förmedlingen. Dessutom håller nikotinpåsar först på att komma inom ramen för de närmare bestämmelserna och begränsningarna i tobakslagen, vilket också kan inverka på dessa saker. Det har varit svårigheter med att få de vätskor för elektroniska cigaretter som finns på marknaden att bli omfattade av tobaksaccisen, särskilt när det gäller nikotinfria vätskor för elektroniska cigaretter.