Allmänt
Enligt den allmänna motiveringen till statsbudgeten för 2025 (RP 109/2024 rd) har Finlands ekonomi varit i recession och bruttonationalprodukten (bnp) minskar med ytterligare 0,2 procent under 2024. Ekonomin förväntas dock återhämta sig och bnp beräknas öka med 1,7 procent 2025. Underskottet i de offentliga finanserna beräknas öka till 3,7 procent av bnp under 2024, men minskar till 3,2 procent 2025. Antalet sysselsatta har minskat under lågkonjunkturen, men den ekonomiska tillväxten förväntas medföra ökad sysselsättning och mindre arbetslöshet. År 2025 beräknas sysselsättningsgraden (bland 15–64-åringar) ligga på 73,1 procent och arbetslöshetsgraden på 7,6 procent.
Regeringen har beslutat om samlade åtgärder som stärker de offentliga finanserna med uppskattningsvis 9 miljarder euro. Åtgärderna i regeringsprogrammet stärker de offentliga finanserna med ett nettobelopp som beräknas uppgå till 6 miljarder euro år 2027. Som en del av de samlade åtgärderna ska utgifterna inom de offentliga finanserna anpassas med ett nettobelopp på cirka 4 miljarder euro. Dessutom genomförs strukturpolitiska åtgärder med vilka man strävar efter att stärka de offentliga finanserna med cirka 2 miljarder euro år 2027. Regeringen fattade våren 2024 beslut om ytterligare åtgärder som ska stärka de offentliga finanserna med cirka 3 miljarder euro från och med 2025. Av dessa består cirka hälften av utgiftsbesparingar och hälften av skatteåtgärder.
Finlands mål är att höja forsknings- och utvecklingsfinansieringens (FoU) andel till fyra procent av bnp före 2030. I budgeten för 2025 uppgår FoU-finansieringen till sammanlagt ungefär 2,91 miljarder euro, vilket är en ökning på cirka 280 miljoner euro i förhållande till den totalsumma som fastställdes i budgeten för 2024.
Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet behandlar budgetpropositionen för 2025 inom ramen för sitt eget ansvarsområde och vill ta upp följande frågor.
Sysselsättning
Regeringen strävar efter att höja sysselsättningen med åtminstone 100 000 sysselsatta före 2027. För att målet ska nås har regeringen lämnat flera propositioner med förslag till revidering av lagstiftningen som gäller arbetslivet. Flera av dem behandlas för närvarande i riksdagen. Finansministeriet uppskattade i en bedömning i april 2024 att de åtgärder som träder i kraft under innevarande år kommer att stärka den strukturella sysselsättningen med cirka 74 000 sysselsatta på medellång sikt.
Vid behandlingen av budgeten för 2025 är sysselsättningsläget svårt. Recessionen har minskat antalet sysselsatta och enligt arbets- och näringsministeriets uppgifter om arbetsförmedling finns det ungefär 12 procent fler arbetslösa än för ett år sedan. Samtidigt har antalet lediga arbetstillfällen som anmälts till arbetskraftsförvaltningen fortsatt att minska kraftigt. I augusti 2024 fanns det ungefär 47 procent färre lediga jobb än året innan.
Tillhandahållandet av offentlig arbetskraftsservice har hållits på en stabil nivå och mellan januari och augusti 2024 omfattades i genomsnitt cirka 108 000 personer av aktiveringstjänster. Antalet är i genomsnitt motsvarande som under 2023. Anslagen i budgeten för 2024 har dock bundits upp till nästan fullt belopp och man har varit tvungen att delvis begränsa utbudet av tjänster hösten 2024. Överföringen av arbetskraftsservicen vid årsskiftet 2024–2025 kan också vara förenad med utmaningar i fråga om hur tjänsterna kan fortsätta i sin fulla omfattning genom övergångsperioden. Antalet personer som får service kan alltså i genomsnitt minska något under det följande halvåret. Utskottet betonar att övergångsperioden i fråga om organiseringsansvaret för arbetskraftsservice måste genomföras så att den så lite som möjligt inverkar på den service som kunderna får.
Överföring av organiseringsansvaret för arbetskraftsservicen
Arbets- och näringsministeriets huvudtitel har under tidigare år omfattat utgifter för offentlig arbetskrafts- och företagsservice. Från och med ingången av 2025 svarar de arbetskraftsmyndigheter som kommunerna bildat för organiseringen av arbetskraftsservicen. Finansieringen av organiseringen av arbetskraftsservicen har därför överförts till moment 28.90.30 (statsandel till kommunerna för ordnande av basservicen). Ordnandet av arbetskraftsservicen blir således ett nytt statsandelsåliggande för kommunerna, och finansieringen riktas via statsandelen för basservicen. För de nya och utvidgade uppgifterna beviljas statsandelsfinansiering till fullt belopp i hela landet när reformen träder i kraft. I praktiken innebär det att det belopp av finansieringen som skulle ha budgeterats i statsbudgeten för organisering av arbetskraftsservice, om staten fortfarande hade haft organiseringsansvar 2025, överförs till statsandelarna.
Finansieringen fördelas regionalt på ett sätt som avviker från nuläget. Statsandelsfinansieringen för den nya uppgiften riktas till kommunerna utifrån två kriterier som båda väger lika mycket. Det ena kriteriet för finansiering är antalet personer i arbetsför ålder (18–64 år) och det andra antalet arbetslösa, vilket innefattar såväl arbetslösa arbetssökande och arbetssökande som deltar i sysselsättningsfrämjande service. Finansieringsmodellen inbegriper även ett undantag som gäller integrationsutbildning och utifrån vilket finansiering riktas via kriteriet om främmande språk som modersmål. Anslaget kommer i fortsättningen att kunna användas mer flexibelt än tidigare. Kommunerna kan själva välja att kalkylmässigt budgetera ett större eller mindre belopp än statsandelen för arbetskraftsservice för att ordna servicen. Dessutom kan finansiering som riktas till ordnande av arbetskraftsservice i kommunerna fördelas mellan olika tjänster på ett sätt som väsentligt avviker från nuläget.
Beslutet om överföringen av organiseringsansvaret för arbetskraftsservice och vilka tjänster som överförs fattades i huvudsak i slutet av den föregående valperioden i samband med godkännandet av totalreformen av lagen om ordnande av arbetskraftsservice och integrationslagen. Under innevarande valperiod har det dock gjorts sådana ändringar i helheten som motsvarar det nuvarande regeringsprogrammet. Ändringarna gäller förbättrande av invandrarmödrarnas ställning (+ 4,94 miljoner euro), upphävande av kommunernas sysselsättningsskyldighet (- 18,65 miljoner euro) samt sänkning av sysselsättningsanslagen (- 37 miljoner euro). De två första regeringspropositionerna om ovan nämnda ändringar har redan behandlats i riksdagen och propositionen om minskning av sysselsättningsanslagen (RP 120/2024 rd), där det föreslås ändringar i kommunernas och samkommunernas möjligheter till lönesubvention, behandlas för närvarande i riksdagen.
Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet konstaterar att överföringen av organiseringsansvaret för arbets- och näringstjänsterna till kommunerna vid ingången av 2025 är en mycket betydande strukturreform som kan påverka arbetskraftsservicen i betydande grad. Utskottet anser det vara viktigt att noggrant bevaka genomförandet av målen för reformen, hur finansieringen räcker till och vilka regionala konsekvenser reformen har. Utskottet påpekar dessutom fram att de faktiska hindren för sysselsättning för många långtidsarbetslösa hänför sig till social- och hälsovårdstjänsterna. Det kan till exempel röra sig om problem som gäller livshantering, användning av berusningsmedel eller psykisk ohälsa. Dessa problem kan i allmänhet inte lösas inom sysselsättningstjänsterna utan hör till social- och hälsovårdstjänsterna som välfärdsområdena ansvarar för.
Jämställdhet mellan kvinnor och män
Finansministeriet förutsätter att ministerierna i motiveringen till huvudtiteln i sitt budgetförslag tar in en sammanfattande granskning av sådan verksamhet i anslutning till budgeten som har betydande konsekvenser för könen. Vid granskningen av konsekvenserna för jämställdheten ska särskild uppmärksamhet fästas vid de samhälleliga effektmålen för jämställdheten mellan könen inom förvaltningsområdet och vid de utgifter inom förvaltningsområdet som kan inverka på förverkligandet av jämställdheten.
Enligt uppgift till utskottet har Institutet för hälsa och välfärd (THL) som en del av uppföljningen av jämställdhetsintegreringen årligen på uppdrag av social- och hälsovårdsministeriet analyserat kvaliteten på och innehållet i ministeriernas samlade granskningar. Analyserna tar särskilt fasta på mål, åtgärder och anslag som främjar jämställdheten mellan könen. I budgetpropositionen för 2025 har jämställdhetsperspektivet för varje ministeriums del inkluderats i motiveringen till respektive huvudtitel. Dessutom ingår det under varje huvudtitel ett särskilt avsnitt om hur fördelningen av anslag inom förvaltningsområdet påverkar jämställdheten. Avsnittens omfattning och innehåll varierar dock beroende på ministerium.
Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet betonar att främjandet av jämställdheten bör beaktas som en del av budgetprocessen. Utskottet anser det vara viktigt att man målmedvetet fortsätter utveckla granskningarna som gäller jämställdhet så att de är mer heltäckande än i nuläget och bättre jämförbara sinsemellan.
I budgeten för 2025 ökar statens skatteinkomster till följd av höjningen av den allmänna mervärdesskattesatsen, som trädde i kraft redan i början av september 2024. Skatteinkomsterna ökar också av att mervärdesskattesatsen för nyttigheter som omfattas av den reducerade skattesatsen på 10 procent höjs 2025 (med undantag av tidningar och tidskrifter) samt av att mervärdesskattesatsen för sötsaker och choklad höjs sommaren 2025 från den reducerade skattesatsen på 14 procent till den allmänna mervärdesskattesatsen. Däremot sänks mervärdesskattesatsen för inkontinensskydd, mensskydd och barnblöjor. Utskottet välkomnar att skattesatsen sänks med tanke på jämställdheten.
Arbetarskyddet
I budgetpropositionen för 2025 anvisas ett anslag på 29,07 miljoner euro för omkostnader för regionförvaltningsmyndigheternas ansvarsområden för arbetarskyddet. Anslaget är mer än 600 000 euro mindre än i 2024 års budget. Det minskade anslaget återspeglas i verksamheten inom ansvarsområdena för arbetarskyddet.
Sakkunniga har framfört att arbetarskyddsmyndigheternas funktionsförmåga inom olika ansvarsområden har kunnat tryggas genom proaktiv ekonomiplanering, effektiviserad uppföljning och systematisk personalplanering. Å andra sidan har det också påpekats att det under de senaste åren har genomförts flera lagreformer som har medfört nya uppgifter för arbetarskyddsmyndigheterna, såsom tillsynen över bärbranschen och arbetsrelaterade människohandelsbrott.
Cirka 90 procent av arbetarskyddsmyndigheternas årliga utgifter är personalutgifter. Ungefär 75 procent av de anställda vid arbetarskyddsmyndigheterna sköter inspektörsuppgifter som omfattar fältövervakning inom arbetarskyddet. Det minskade anslaget har oundvikligen konsekvenser för antalet anställda och de årliga tillsynsåtgärderna. Utskottet anser det vara viktigt att bevaka hur arbetarskyddsmyndigheternas resurser räcker till.
Övrigt
Sakkunniga fäste uppmärksamhet vid lagen om funktionshinderservice och i anslutning till den vid likabehandling, delaktighet i samhället och ett självständigt liv för personer med funktionsnedsättning. Utskottet ser det som särskilt viktigt att man genom tillämpningen av lagen om funktionshinderservice stärker delaktigheten i arbetslivet för personer med funktionsnedsättning. Möjliggörandet och stärkandet av delaktigheten i arbetslivet för personer med funktionsnedsättning ska genomsyra lagen om funktionshinderservice och de olika tjänster som den omfattar.
Sakkunniga riktade kraftig kritik mot de föreslagna ändringarna i finansieringsandelarna för social trygghet genom vilka socialskyddsfondernas besparingar kanaliseras till stöd för statsfinanserna. Utskottet anser att målet att stoppa statens skuldsättning genom dessa ändringar är viktigt. Minskningen av socialskyddsfondernas utgifter minskar inte statens och kommunernas skuldsättning utan kanalisering av besparingarna. Utskottet fäster dock utifrån sakkunnigutfrågningen uppmärksamhet vid att försäkringsavgifterna inom den arbetsbaserade sociala tryggheten är avsedda för finansiering av inkomstrelaterade förmåner. Således kan den föreslagna ändringen anses vara besvärlig med tanke på försäkringsprincipen och hotar att fördunkla sambandet mellan socialförsäkringsavgifterna och förmånerna.
Sakkunniga uttryckte dessutom oro över nedskärningarna i budgeten i fråga om utbildningen, i synnerhet när det gäller fortbildning och examensinriktad fortbildning inom yrkesutbildningen. Sakkunniga påpekade att nedskärningarna i utbildningen hotar arbetstagarnas möjligheter att utveckla sin kompetens, vilket i sin tur äventyrar tillgången på kompetent arbetskraft. Utskottet anser det vara viktigt att man också i fortsättningen genom att trygga förutsättningarna för kontinuerligt lärande bland vuxna ser till att det finns tillräckligt med kompetent arbetskraft. Med tanke på detta är det bra att det för Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning Skols föreslås ett anslag på 10 miljoner euro för ett pilot- och utvecklingsprojekt som gäller studier vid sidan av arbetet.
Oro uttrycktes också över nedskärningarna i kommunernas integrationsersättningar. Det befarades att nedskärningarna orsakar sparkrav på kommunerna och välfärdsområdena, vilket kan inverka på de tjänster som integrationskunderna får och därigenom på deras möjligheter att integreras och få arbete. Utskottet anser dock att propositionens mål att stärka de offentliga finanserna är viktigt och konstaterar att kommunerna och välfärdsområdena också får färre uppgifter i och med att de kalkylerade ersättningarna minskar. Kommunernas och välfärdsområdenas skyldighet att planera, utveckla och följa upp integrationsfrämjandet lindras. Avsikten är att ändringarna genomförs så att de inte försämrar språkutbildningen, tjänsterna inom småbarnspedagogiken eller undervisningen eller de sysselsättningsfrämjande tjänsterna.