Motivering
Finlands långvariga utrikes- och säkerhetspolitik har grundat sig på att en fredsinriktad utrikespolitik kommer i första hand. Militär alliansfrihet och internationellt samarbete med FN och OSSE i centrum har varit andra grundpelare.
En anslutning till Nato skulle i grunden koppla Finland till en annan politik som stöder sig på militära styrkor, kärnvapenavskräckning och en uppdelning av världen genom motsättningar särskilt i relationerna till Ryssland och Kina.
Finland har strävat efter att främja nedrustning och begränsning av kärnvapen. En anslutning till Nato skulle binda Finland till kontinuerlig upprustning och utvidga denna till nya domäner, bland annat rymden. Samtidigt skulle det begränsa möjligheterna att bland annat ansluta sig till FN:s konvention om förbud mot kärnvapen, som inget Natoland har anslutit sig till, eftersom den strider mot Natos kärnvapenpolitik.
Utgångspunkten för Finlands utrikes- och säkerhetspolitik har varit strävan att hålla sig utanför stormaktskonflikter, förebygga konflikter med diplomatiska medel och se till att Finlands territorium inte används för fientliga ändamål mot Ryssland eller andra länder. Denna syn är väsentlig i de utrikes- och säkerhetspolitiska redogörelser som nyligen godkänts och i försvarsredogörelsen. Att engagera sig i Nato gör Finland till part när Nato eller något Natoland är i konflikt med Ryssland eller något annat land.
Finland bör inte öka och tillspetsa spänningarna i de internationella relationerna och i synnerhet inte i våra närområden. I nuläget finns det skäl att konstatera att Finland håller fast vid överenskommelsen mellan Finland och Ryssland om att förhandla om frågor som är problematiska. Det gäller bland annat sådana internationella krigsövningar som kan öka spänningarna.
Finland har förbundit sig att iaktta icke-spridningsfördraget. Inga kärnvapen får placeras i Finland. Det bör tydligt sägas ut att man i alla situationer håller fast vid detta, såväl under fred och kris som under andra förhållanden.
Den stora ryska kärnvapenkapaciteten i närheten av Finlands östgräns, särskilt på Kolahalvön, framhäver behovet av att undvika att Finlands östgräns blir en gräns mellan två militära styrkor utrustade med kärnvapen – Nato och Ryssland – och att Finland förblir militärt alliansfritt.
Enligt folkrätten får militära medel användas för annat än försvar av det egna landet endast med mandat av FN. Nato har inte förbundit sig till detta, men Finland måste hålla fast vid det.
Nato ska se över sin strategi vid toppmötet i juni. Regeringen bedömer inte i sin redogörelse de ändringar i strategin som enligt uppgifter i offentligheten stärker Natos globala roll och motsättningarna också med Kina.
Klimatförändringen kommer att öka betydelsen av naturresurser och trafikförbindelser i Arktis. Det finns risk för att också upprustningen i området ökar. Det är ett hot mot stabiliteten, ursprungsfolken och miljön i området.
Upprustning och krigsövningar – för att inte tala om krig – är en viktig faktor som orsakar klimatutsläpp och andra miljöproblem. Begränsningen av vapenupprustningen och krigsövningarna bör även ingå i Finlands klimat- och miljöpolitik.
Bedömningen av möjligheterna och fördelarna med militär alliansfrihet har helt förbigåtts i Natoredogörelsen. Om regeringen går in för att föreslå att medlemskap söks, måste villkoren och förbehållen behandlas grundligt. Det kräver omfattande utfrågning av sakkunniga i flera riksdagsutskott.
Beslutet om att söka medlemskap fattas genom ett snabbt redogörelseförfarande i två etapper. Den tillåter inte en grundlig utskottsbehandling med sakkunnigutfrågningar och representerar inte demokratiskt beslutsfattande.
Om man väljer att ansöka om medlemskap, ska också medborgarna ha möjlighet att ta ställning i frågan vid en rådgivande folkomröstning. Finland tänker ansluta sig till Nato utan villkor.
I utlåtandet godkänt av majoriteten i försvarsutskottet står det:
Syftet med ett eventuellt Natomedlemskap är att maximera Finlands säkerhet, och det finns inget behov av att ställa några ramvillkor för ansökan om medlemskap i Nato (stycke 75).
Om den ståndpunkt som framförs i Natoredogörelsen och som representeras av en majoritet i försvarsutskottet också är Finlands ståndpunkt, kommer vårt land att söka medlemskap i militäralliansen Nato utan något som helst förbehåll.
Intygandena att Nato inte har något intresse av att placera kärnvapen på Finlands mark utesluter inte placering av kärnvapen i Finland. Det får ske bara enligt Finlands eget beslut. Norges beslut att inte tillåta kärnvapen på sitt territorium gäller också fredstid, inte kris- och krigssituationer. Finland måste stänga sitt eget territorium för kärnvapen både under fredstid, kris och krig.
Majoriteten i försvarsutskottet går in för att Finland genom utrikes-, säkerhets- och försvarspolitiska redogörelser ska staka ut de slutliga riktlinjerna för Finland som Natoland. Efter det att Finland blivit medlem i Nato ger detta i sista hand nycklarna till andra länder och framför allt till Natos största medlemsländer att besluta om Finlands utrikes-, säkerhets- och försvarspolitik i framtiden.
Redogörelsen behandlar ett flertal faktorer, också risker, som påverkar eller kan påverka Finlands säkerhet. Hybridpåverkan, cybersäkerhet, försörjningsberedskap, skydd av kritisk infrastruktur och ekonomiska konsekvenser relateras också med beaktande av riskerna.
Men i ett avsnitt behandlas riskerna inte alls. Avsnittet om Natomedlemskap beskriver inte alls nackdelarna med medlemskapet. Ledamöterna utlovas mer information, men inte folket. Redogörelsen bedömer inte konsekvenserna av ett Natomedlemskap, utan är snarare en guide till medlemskap.
Grunden för Finlands Natomedlemskap har lagts målmedvetet ända sedan Sovjetunionens sönderfall. Kritiska röster har tystnat eller tystats ner och atmosfären har blivit mycket ångestfylld, rentav hotfull. Det har alltid sina följder.
Nu har man gjort en underlig koppling att läget i Ukraina direkt kan gälla Finland. Finland har aldrig varit i sovjetisk besittning och är inte en slavisk stat. Det har skapats en märklig föreställning om att om man motsätter sig ett Natomedlemskap, stöder man Rysslands angrepp mot Ukraina. Rädsla får dock inte vara en grund för politikerna att fatta beslut. I alla situationer måste man kunna bedöma för- och nackdelarna med lösningarna och se längre framåt i tiden.
Det viktigaste beslutet efter krigen fattas med stor brådska, trots att alla militära experter säger att det inte finns något överhängande hot. Lyckligtvis har Finland tagit hand om sitt eget försvar. I alla situationer ger ett trovärdigt eget försvar handlingsutrymme.
Finlands och Sveriges Natomedlemskap skulle förändra det rådande läget i Nordeuropa i grunden. Situationen i norr har varit stabil och förutsägbar länge. Arktis får ökad betydelse, naturresurserna väcker intresse, likaså havsförbindelsen. Såväl Förenta staterna, Ryssland som Kina blickar norrut, och redan det ökar spänningarna i området.
Vi skulle bli en del av en kärnvapenallians. Rysslands viktigaste kärnvapenarsenal finns på Kolahalvön och ingen stormakt för krig på sitt eget territorium. Som medlem i militäralliansen skulle Finland gå med i en planeringsgrupp som bland annat dryftar användningen av kärnvapen.
Försvarsviljan är exceptionellt god i Finland. Den skulle minska betydligt om vi gick med i militäralliansen. Nu är försvaret vår egen angelägenhet, men i och med Natomedlemskapet blir det andras angelägenhet. Det skulle också leda till att den allmänna värnplikten, den absoluta grunden för Finlands försvarsförmåga, vittrar sönder.
Och det är värt att minnas när man talar om säkerhetsgarantier, vad som sades av Bolton, före detta rådgivare till Förenta staternas förre president. Han sa att om Trump hade blivit omvald, skulle det första han gjorde varit att utträda ur Nato. Skulle vi då kunna tala om säkerhetsgarantier längre? Och Trump kan bli vald till president på nytt, eller någon annan liknande person. Då kan vi stå inför en helt ny situation.
Har något av Natoländerna blivit anfallet?
Försvarsutskottets utlåtande ger en bild av att inget Natoland har anfallits sedan alliansen grundades 1949. Det stämmer endast inom ett begränsat geografiskt område, som också skrivs i utlåtandet i ett annat sammanhang.
Förenta staterna är Natos ledande land och världens starkaste militära makt. Men ändå blev Förenta staterna attackerat den 11 september 2001. Det är det enda angrepp som har lett till att Nato någonsin har tillämpat den femte artikeln om säkerhetsgarantier.
Attacken mot Förenta staterna utlöste ett storskaligt krig mot terrorismen som omfattade en stor del av världens länder och som hittills har krävt miljontals offer. Under förevändningen att bekämpa terrorism attackerade Förenta staterna och dess allierade Irak illegalt.
Merparten av Natos medlemsländer deltog antingen själva i attacken eller stödde på annat sätt Förenta staterna, trots att Nato som institution på grund av protester från Frankrike, Tyskland och Belgien inte i första skedet deltog i själva krigföringen. Men nog senare.
Det finns också anledning att nämna ett annat angrepp, eftersom man aktivt vill glömma det, trots att det var fråga om ett krig mellan Argentina och Storbritannien.
Argentina försökte invadera Falklandsöarna 1982. Öarna hör till Storbritannien, det näst starkaste Natolandet. Följden blev ett blodigt krig som Argentina förlorade. Nato stödde Storbritannien, dvs. Storbritanniens rätt till sitt utomeuropeiska territorium, som av många betraktas som argentiskt territorium enligt lag. Det finns också andra exempel.
Natolandet Portugal förlorade Goa efter det att indiska väpnade styrkor invaderade området 1961. Dagens politikergeneration verkar inte längre känna till Natos mörka historia som en central förespråkare för kolonialvälde och även för apartheid i Sydafrika. Också Indien hade av rädsla för Nato länge skjutit upp användningen av sina väpnade styrkor för att befria sitt område.
På ett annat ställe i utlåtandet står det korrekt att Förenta staterna attackerades 2001. De militärt alliansfria Finland och Sverige har inte drabbats av attacker.
Varken Natoredogörelsen eller försvarsutskottets utlåtande säger ut att de militärt alliansfria Finland och Sverige inte har attackerats sedan andra världskriget; inte heller Schweiz, Österrike eller Irland.
Natos medlemsland Turkiet attackerade Cypern 1974, som nu är medlem i EU och militärt alliansfritt. Turkiet ockuperar fortfarande en stor del av Cypern.
Betydelsen av enhällighetsprincipen, dvs. konsensusprincipen
Alla Natobeslut fattas tillsammans på grundval av konsensus, dvs. för att ett beslut ska kunna fattas krävs det att inget medlemsland motsätter sig det, hävdar utskottet och fortsätter: varje medlemsstat deltar i beslutsprocessen på lika villkor, oberoende av medlemmens storlek eller politiska, militära eller ekonomiska styrka.
Utlåtandet går rentav över i dikt när det gör en jämförelse av Förenta staternas position: Å andra sidan är det klart att Förenta staterna på grund av sina stora resurser kommer i första hand bland medlemmarna, och synpunkterna i Washington väger tungt när Nato ska fatta beslut. Förenta staternas medlemskap ger Nato överlägsna militära resurser.
Förenta staternas försvarsutgifter är mer än dubbelt så stora som de övriga allierades sammanlagda försvarsutgifter. Natoländernas försvar stöder sig till många centrala delar på Förenta staternas resurser, i sista hand på Förenta staternas kärnvapen.
I och med konsensusprincipen är Natos medlemsländer formellt jämlika, oberoende av storlek: lika rättigheter och skyldigheter. Men ingen tror att Förenta staterna och Luxemburg faktiskt har samma rättigheter och skyldigheter i Nato. Och så är det inte.
Förenta staterna har använt olika metoder - diplomati, övertalning, utpressning, hot och mutor - för att driva igenom sin egen vilja i Nato vid olika omställningar i världspolitiken. Förenta staterna har inte ens skytt de fulaste medlen.
Ett bra exempel är bombningarna i Serbien, som Nato fortsatte med i 78 dagar trots att en av medlemsstaterna inte godkände dem. Efter hårda påtryckningar tvingades Grekland godkänna det så kallade opting out-förfarandet. Grekland deltog alltså inte självt i bombningarna, men Grekland accepterade aldrig Natos bombningar, även om landet inte kunde förhindra dem.
I själva verket är det bara de största Natoländerna som, om de så vill, kan förhindra de lösningar som Förenta staterna driver på. Exempelvis satte Frankrike och Tyskland stopp för Natos medverkan i det illegala anfallet mot Irak.
Femte artikeln har använts för politisk utpressning
Det finns färska historiska exempel på att artikel 5 har utnyttjats för politisk utpressning.
Innan Förenta staterna och dess allierade attackerade Irak utpressade Förenta staternas ambassadör i Oslo med hjälp av artikeln sitt stationeringsland Norge för att få landet att delta i attacken mot Irak. Händelsen väckte stor uppståndelse i Norge, men de finländska medierna rapporterade inte ens om saken.
I Natos historia finns naturligtvis också många andra exempel på hur framför allt Förenta staterna, men också många andra Natoländer, har stött valkampanjerna för politiska krafter som förespråkar medlemskap i Nato, inrättandet och upprätthållandet av lager av tunga vapen och fördjupandet av medlemskapet till exempel genom nya omfattande vapenköp.
Värre exempel finns, särskilt från kolonialväldets tid och kalla kriget. Nato stödde det fascistiska systemet både i Spanien och Portugal. Nato stödde också kolonialsystemet och den sydafrikanska apartheidpolitiken som grundar sig på rasförtryck.
Det hävdades också då att Nato inte inskränker den nationella beslutanderätten, trots att det var Nato som tillsammans med de spanska och portugisiska regeringarna hindrade demokratin.
Nato, kärnvapen och Finland
Det mest naiva yttrandet i utlåtandet som godkänts av majoriteten i försvarsutskottet är att hävda att den gällande lagstiftningen förbjuder import, tillverkning, innehav och sprängning av kärnladdningar i Finland.
Utskottet påpekar i detta sammanhang att 4 § i kärnenergilagen (990/1987) förbjuder införsel av kärnladdningar samt framställning, innehav och sprängning av kärnladdningar i Finland.
Majoriteten i utskottet beaktar inte att samma slags lagstiftning finns också i alla de Natoländer där Förenta staterna har placerat sina egna kärnvapen och för vilkas transport och användning Förenta staterna utbildar jaktplanspiloter också i dessa länder.
Majoriteten verkar inte vara medveten om att Förenta staterna – och detsamma gäller även andra kärnvapenstater i Nato, dvs. Storbritannien och Frankrike – inte uppger om det finns kärnvapen på krigsfartygen, trots att de rutinmässigt rör sig också på andra länders territorialvatten och anlöper hamnar. Detsamma gäller dessa fartygs vistelser även i icke-Natoländer.
Försvarsutskottets utlåtande erkänner att Natomedlemskapet framför allt handlar om att stödja sig på Förenta staternas kärnvapen. Natoländernas försvar stöder sig till många centrala delar på Förenta staternas resurser, i sista hand på Förenta staternas kärnvapen.
När det gäller kärnvapen fastställer konceptet från 2010 att Nato förblir en kärnvapenallians så länge som kärnvapen existerar (punkterna 17–18), och denna infallsvinkel kommer inte att ändras i det nya strategiska konceptet.
Förenta staterna har för närvarande i fem allierade länder (Tyskland, Italien, Turkiet, Holland och Belgien) taktiska kärnvapen som är öronmärkta för Natos försvarsverksamhet och som har haft främst symbolisk betydelse de senaste årtiondena.
Utskottet konstaterar att Natos kärnvapenpolitik i praktiken styr Natoländernas verksamhet i förhållande till olika forum för kärnvapennedrustning. Inget Natoland har anslutit sig till konventionen om kärnvapenförbud.
Tre partier i regeringen Marin – SDP, de gröna och vänsterförbundet – har uttryckt sitt stöd för konventionen, som också nämns i regeringsprogrammet. Också Natoredogörelsen beaktar konventionens existens genom att konstatera att inget Natoland har tillträtt konventionen.
Det är ett tecken på stor godtrogenhet att utskottet i sitt utlåtande skriver "Å andra sidan debatteras kärnvapnens roll kritiskt i Natoländerna, och många Natoländer är aktiva i debatten om ämnet.".
Med undantag av den sista meningen är det ännu mer naivt att hävda vad Finland kan göra efter att ha blivit medlem i kärnvapenblocket: "Utskottet anser att det är naturligt att Finland som eventuellt Natoland har kvar sin höga profil i olika nedrustningsfrågor, också i fråga om kärnvapennedrustning, utan att ifrågasätta Natos kärnvapenavskräckning".
Nato säger sig ge alla sina medlemsländer kärnvapenskydd
Kärnvapenskyddet behandlades också i statsminister Sanna Marins svar på journalisternas fråga om kärnvapen (bl.a. Kauppalehti 13.4.2022).
Statsministern betonade att Finland självt beslutar till exempel om det ska placeras kärnvapen eller permanenta baser på finskt territorium. Hon ansåg inte heller att det skulle vara bra att i samband med anslutningen ställa något slags villkor för medlemskapet. För att vara på den säkra sidan ansåg Marin att det inte lönar sig att stänga dörrar framför sig om Finland går in för att ansöka om medlemskap i Nato.
Tidningen Kauppalehti nämnde också Natos eget program Nuclear sharing, genom vilket alliansens kärnvapenstater delar ut kärnvapen också till stater som inte har kärnvapen. På en fråga om programmet svarade Marin att hon inte ville gå in på ”detaljer” här.
Det är känt att F-35-jaktplan som köpts till Finland också i och med modifiering kan transportera kärnvapen. Flera Natoländer där Förenta staterna har placerat kärnvapen har också med bistånd av Förenta staterna utbildat egna jaktplanspiloter i att använda kärnvapen.
Enligt tyska utrikesministern Annalena Baerbock, som företräder Tysklands gröna parti, kommer de F-35-jaktplan som Tyskland nyligen skaffat att fortsätta med utbildningen av tyska piloter i användningen av kärnvapen i framtiden. Samma praxis har redan existerat i fråga om de jaktplan som Tyskland tidigare köpt från Förenta staterna.
Kommer Finland göra detsamma? Tänker Finland också med stöd av Förenta staterna utbilda finländska piloter som flyger F-35-jaktplan i användningen av kärnvapen? Om så inte är fallet, bör detta tillkännages offentligt.
Finland har naturligtvis ingen som helst möjlighet att bestämma om kärnvapen ska användas i verkliga situationer eller inte. I en sådan situation har Finland alltså inte bara inskränkt beslutanderätt, utan vi har fråntagits denna rätt helt och hållet, trots att det är fråga om vapensystem som placerats i vårt eget land.
Natobaser i Finland
Natomedlemskapet kan permanent föra med sig utländska väpnade styrkor och Natobaser till Finland. Om Finland är medlem i Nato och utsätts för en militär attack eller hot om en sådan, kan Natotrupper på begäran av finska regeringen anlända till landet för att bistå vid försvaret av Finland. Natotrupper kan i ett skärpt läge kallas till landet också i förebyggande syfte för att höja tröskeln för att inleda eller hota med krigshandlingar mot Finland.
Finland avgör då själv vilka former av bistånd vi tar emot. De sannolika förmågeområden där Finland som Natoland skulle få stöd i en krissituation är underrättelse, ammunition, olika missiler samt luft- och sjöförsvar.
Utskottet påpekar att Finlands armé hör till de starkaste i Europa, så arméförstärkningar skulle inte nödvändigtvis behövas ens i en krissituation.
Natoredogörelsen har helt och hållet ignorerat Natos nyligen fattade beslut om att militäralliansen placerar utländska trupper i de medlemsländer som har gemensam gräns med Ryssland och Belarus.
Som medlem i Nato blir Finland inte mot sin vilja tvunget att ta emot främmande trupper, baser eller kärnvapen på sitt territorium, hävdar försvarsutskottet.
Men utskottet bedömer inte betydelsen av Natos nyligen fattade beslut för Finland, som i egenskap av medlem i Nato skulle ha en gemensam gräns på hela 1 340 kilometer med Ryssland.
Det bör noteras att ordförandena för de största riksdagsgrupperna inte motsätter sig permanenta placeringar av Natotrupper eller inrättande av Natobaser i Finland.
I offentligheten har till exempel ordförandena för samlingspartiets, SDP:s och centerns riksdagsgrupper meddelat att de inte motsätter sig permanenta Natotrupper eller baser i Finland. Utrikesutskottets ordförande, som representerar sannfinländarna, är inne på samma linje. Ordföranden för kristdemokratiska partiets riksdagsgrupp utesluter inte heller placering av kärnvapen i Finland.
Utifrån yttrandena ovan måste man dra den slutsatsen att både Nato och de största finländska partierna- eller åtminstone deras ledande personer - är beredda att permanent placera både utländska väpnade styrkor och Natobaser i Finland.
Natos säkerhetsgarantier - sanning eller myt
Majoriteten i försvarsutskottet har en romantisk uppfattning om Natos säkerhetsgarantier, dvs. artikel 5.
En attack mot ett av Natos medlemsländer är i enlighet med den ädla principen en attack mot alla medlemsländer. Vid angrepp försvarar alla Natos medlemsländer varandra utifrån principen ”en för alla och alla för en”.
Föreställningarna om Nato grundar sig ofta på just det romantiserande och även idealiserande slagordet från musketörerna, som förbiser den konkreta och historiska situationen och realpolitiken helt och hållet.
Majoriteten i försvarsutskottet anser att Finland automatiskt kommer få stöd från andra Natoländer om Finland utsätts för ett angrepp. Uppfattningen är inte bara felaktig, den är också farlig.
Om Finland är medlem i Nato och utsätts för en militär attack eller hot om en sådan, kan Natotrupper på begäran av finska regeringen anlända till landet för att bistå vid försvaret av Finland. Natotrupper kan i ett skärpt läge kallas till landet också i förebyggande syfte för att höja tröskeln för att inleda eller hota med krigshandlingar mot Finland.
Utskottet påpekar att det militära bistånd som Finland eventuellt skulle få vid en militär konflikt sannolikt skulle passera genom Sveriges eller Norges land- och havsområden samt luftrummet. Länderna är en konkret väg västerut för Finland.
Finland avgör då själv vilka former av bistånd vi tar emot. De sannolika förmågeområden där Finland som Natoland skulle få stöd i en krissituation är underrättelse, ammunition, olika missiler samt luft- och sjöförsvar.
Natos säkerhetsgarantier är ingen automat som säkert garanterar stöd från de andra medlemsländerna ens i kriser eller krig. Säkerhetsgarantierna realiseras i en krigssituation endast om ledarnationen Förenta staterna anser att dess egna intressen kräver ett militärt ingripande.
Redogörelsen och även försvarsutskottets utlåtande ger finländarna en felaktig bild av säkerhetsgarantierna. Det finns inga hundraprocentiga säkerhetsgarantier. Alla internationella experter på artikel 5 är eniga om detta. Majoriteten i försvarsutskottet bedömer dock att de har bättre kännedom om möjligheterna att verkställa artikeln. Detta illustreras av följande formulering:
Artikel 5 har inte testats i situationer där ett Natoland utsätts för väpnat våld. Utifrån inkommen utredning konstaterar utskottet att Förenta staterna kommer att ta ansvar för sina åtaganden i Nato, om ett Natoland blir attackerat.
Orsaken är klar: om det inte går att lita på åtagandena enligt artikel 5 när det kommer till kritan, förlorar Förenta staternas globala säkerhetsgarantisystem sin trovärdighet. Förenta staterna har gett flera asiatiska länder, bland andra Sydkorea och Japan, skriftliga säkerhetsgarantier och länderna förväntar sig stöd från Förenta staterna mot hot från Kina och Nordkorea i en krissituation. Om Nato-säkerhetsgarantierna förlorar sin trovärdighet, förlorar också dessa avtalsarrangemang sin betydelse.
Första meningen stämmer inte alls.
Natos femte artikel har testats i en situation där alliansens starkaste stat, dvs. Förenta staterna, blev utsatt för ett angrepp 2001. Det är också första och sista gången som den artikeln hittills har tillämpats, vilket försvarsutskottet självt konstaterar:
Terrorattackerna den 11 september 2001 på Förenta staternas territorium ledde till det första beslutet genom tiderna att tillämpa artikel 5 i Nordatlantiska fördraget. Attacken mot en medlem betraktades genom ett beslut av Nordatlantiska rådet den 12 september 2001 som ett angrepp mot alla.
Den femte artikeln, kollektiv försvarsskyldighet, garanterar enligt anhängarna till Natomedlemskapet att alla andra Natoländer kommer skynda sig att bistå offret för attacken med gemensamma militära aktioner. Men så kommer det inte nödvändigtvis att bli. Och artikel 5 förutsätter inte heller detta.
Natomedlemskapet är framför allt en militär allians med Förenta staterna. Förenta staterna sägs ge de övriga Natoländerna säkerhetsgarantier. En attack mot ett av de minsta Natoländerna skulle samtidigt vara en attack mot världens mäktigaste militära makt, Förenta staterna.
Vem skulle vilja ha som motståndare ett land vars upprustningsutgifter är större än de pengar som de sju följande länderna i världen lägger ned på sin upprustning. Förenta staterna har trupper och baser i fler än 70 länder.
Få av de aktiva anhängarna av ett medlemskap har dock övervägt säkerhetsgarantiernas praktiska betydelse och förutsättningarna för att tillämpa artikel 5, än mindre räknar de med skillnaderna i hur tungt de enskilda medlemsländernas åsikter väger i de beslut som gäller artikeln.
De verkar inte heller ha tänkt igenom att Natomedlemskapet också medför skyldigheter som både Nato och andra Natomedlemmar – framför allt Förenta staterna – övervakar. Till skyldigheterna hör också att stödja Natos kärnvapenpolitik.
Många anhängare av Natomedlemskap anser att artikeln är en absolut säkerhetsgaranti som höjer tröskeln för attacker och rentav sätter stopp för attacker redan på förhand, och om attacken ändå sker kommer Natoländernas gemensamma militära makt och militära motåtgärder räcka till för att besegra angriparen. Tron baserar sig på Förenta staternas överlägsna vapenmakt, som också Finland nu tänker stödja sig på.
Förenta staterna var själv emot absoluta säkerhetsgarantier när militäralliansen grundades. Orsaken var att Förenta staterna inte ville bli inblandat i andra länders krig. Förenta staterna ville också behålla rätten att besluta om hur den femte artikeln ska tolkas och användas.
De amerikanska förhandlarna visste också att åtagandet om automatiskt försvar omedelbart skulle ha betraktats som en åtgärd för att begränsa kongressens konstitutionella rätt att besluta om krig. Ett sådant avtal skulle inte ha kunnat godkännas med tillräcklig majoritet. Förhandlarna bestämde sig därför för att föreslå en formulering som citerade Riopakten i stället för Brysselfördraget. Pakten hade undertecknats av 21 andra amerikanska stater.
Pakten lovade den som utsattes för ett väpnat angrepp hjälp, men preciserade inte att det var militärt. Dessutom skulle angreppet utföras av en främmande stats väpnade styrkor och vara oprovocerat. På så sätt ville man förhindra att Förenta staterna drogs in i konflikter mot sin egen vilja. Å andra sidan uteslöt formuleringen i artikeln inte bruk av vapenmakt.
Det är fråga om vem som har tolkningsföreträde till exempel om ett angrepp över huvud taget har ägt rum och om angreppet är väpnat samt om huruvida mekanismen i artikeln över huvud taget behöver tas i bruk. Och om den tas i bruk, vilken typ av hjälp bör den som utsatts för attacken få? Också vid grundandet av Nato klargjordes det – som beskrivs ovan – att biståndet inte nödvändigtvis behöver vara militärt ens vid ett militärt angrepp.
Många experter anser att den femte artikeln i slutändan inte utlovar något, men förbinder Natos medlemsländer att stödja Förenta staternas utrikes- och säkerhetspolitiska riktlinjer. Endast de största medlemsländerna har vågat fatta självständiga beslut, vilket Tysklands och Frankrikes vägran att angripa Irak vid sidan av Förenta staterna 2003 visade.
Den nuvarande tolkningen av artikeln gör det dock möjligt för Natos medlemmar att agera tillsammans överallt i världen för att försvara sina verkliga eller inbillade intressen mot allt som de anser hotar dem. Förenta staterna anser å sin sida att Natofördraget och dess femte artikel förpliktar de övriga Natoländerna att vidta militära åtgärder för dess räkning när Förenta staternas ledning anser att sådana behövs. Och var som helst i världen.
Samma syn på detta har också exempelvis ledningen för de baltiska Natoländerna och Polen vid sidan av Förenta staternas främsta europeiska bundsförvant Storbritannien.
Efter Natomedlemskapet: ett försvarsavtal med Förenta staterna?
Under en längre tid har man också i kulisserna diskuterat ett intensifierat försvarssamarbete mellan Förenta staterna och Finland, oberoende av om Finland ansluter sig till Nato eller inte. Det verkar som om det är fråga om ett omfattande försvarsavtal som det kommer bli aktuellt att besluta om när Finland anslutit sig till Nato.
Försvarsutskottet har inte informerats om diskussionerna, men när utskottets utlåtande innehåller en uppmaning om att "utnyttja fullt ut" och "fördomsfritt granska" samarbetsarrangemangen med olika partner verkar det som om försvarsministeriet redan har förutsett vad som kommer att ske.
Så här står det i utlåtandet:
Utskottet ser det som nödvändigt att Finland utnyttjar möjligheterna till samarbetsarrangemang med olika partner fullt ut också i fortsättningen och fördomsfritt granskar möjligheterna att fördjupa samarbetet ytterligare.
Utskottet betonar att ett centralt kriterium för deltagande i internationellt försvarssamarbete bör vara hur samarbetet stöder utvecklandet av Finlands nationella försvarskapacitet. Av det nuvarande omfattande samarbetsnätverket utkristalliseras med tiden de samarbetsformer och länder med vilka samarbetet ger det största mervärdet när det gäller att utveckla Finlands försvarsförmåga.
Det framtida nya samarbetet förbereds också med omnämnandet "genom militärt samarbete utanför alliansens strukturer framför allt eftersträvar ett effektivare genomförande av det gemensamma försvaret". Försvarsutskottet har inte heller informerats om detta, men meningen avspeglar det välbekanta språkbruk som används av Förenta staternas nuvarande administration och som uttrycker ett missnöje med den långsamma och byråkratiska processen i fråga om Natos beslutsprocesser och genomförande av beslut.
Det verkar som om Finland kommer bli en hörsam hjälpreda för den amerikanska administrationen och en trogen bundsförvant som uppfyller ledarnationens önskningar. Detta under den vänster-centerledda regeringen Marin.
Här är citat av en ståndpunkt som utskottet godkände utan att känna till dess bakgrund:
Utskottet konstaterar att det internationella försvarssamarbetets roll i Finlands försvarspolitik förändras betydligt om Finland ansluter sig till Nato. Finlands Natomedlemskap skulle leda till att man genom militärt samarbete utanför alliansens strukturer framför allt eftersträvar ett effektivare genomförande av det gemensamma försvaret.
Med hjälp av samarbetet skapas också alternativ för den händelse att Natos verksamhet i konflikter av någon anledning fördröjs. Genom försvarssamarbete är det möjligt att söka lösningar som skräddarsytts för intressena och behoven hos vissa stater och grupper av länder, utan den stelhet som oundvikligen präglar verksamheten i en allians med 30 medlemsländer.
Ur Finlands synvinkel är det nödvändigt att vidareutveckla samarbetet med de nordiska länderna, Förenta staterna, Storbritannien, Frankrike och Tyskland.
Militärtjänstgöring och Nato
"Att ha kvar värnpliktssystemet i Finland som Natomedlem är således inget problem." Utskottet konstaterar att Natoländerna Turkiet och Grekland har omfattande allmän värnplikt.
Försvarsutskottet nämner inte att Turkiet och Grekland har allmän värnplikt uttryckligen därför att de har varit nära krigsutbrott i tiotals år. Också under den senaste tiden har relationerna mellan de två Natoländerna åter tillspetsats.
Majoriteten i försvarsutskottet glömmer att Finland så sent som för några år sedan utsattes för kraftiga påtryckningar från Natos och framför allt Förenta staternas sida att helt och hållet avstå från ett försvarssystem som baserar sig på värnplikt och i stället inrätta en yrkesarmé som är kapabel till utländska interventioner.
Nu hävdar utskottsmajoriteten mot bättre vetande att varje medlemsstat kan ha ett sådant nationellt försvarssystem som den anser vara bäst. Nato förväntar sig att medlemmarna gör en viss satsning på alliansens gemensamma behov. Dessutom kan varje medlemsstat ha ett sådant nationellt försvarssystem som den anser vara bäst.
Det blir osagt att Förenta staterna redan länge har strävat efter att ändra Natos medlemsländers nationella försvarsstrukturer så att de motsvarar Förenta staternas egna strategiska behov och mål. Förenta staterna eftersträvar framför allt stöd från sina allierade för sin interventionsförmåga och sina interventionskrig.
Ryssland och Förenta staterna mot varandra i Arktis – Natoredogörelsen tiger
Finlands framtida förpliktelser som Natomedlem i försvaret av Nordkalotten och Arktis har helt glömts bort i redogörelsen, trots att motsättningarna mellan Förenta staterna och Ryssland har ökat tydligt just inom detta område. Och samtidigt risken för militära sammandrabbningar.
Det är förståeligt att Förenta staterna vill att både Finland och Sverige försvarar stormaktsintressena både i Nordkalotten och i den arktiska regionen, men för Finland innebär Natomedlemskapet en risk för att bli indragen i en stormaktskonflikt och råka ut för ett förstaslag.
Förenta staterna vill ha Finland med i en allians mot Kina
Den aktuella stormaktskonflikten, som framför allt involverar Kina, Förenta staterna, Ryssland och Europeiska unionen, beskrivs mycket bristfälligt i Natoredogörelsen. Den tas heller inte upp i försvarsutskottets utlåtande.
Finlands Natomedlemskap skulle innebära att vi blir allt mer involverade i den av Förenta staterna ledda fronten mot Kina. Tyvärr har regeringen Marin redan tagit de första stegen även i denna riktning. Under Donald Trumps presidentperiod vidtog Finland enligt krav från Förenta staterna åtgärder för att förbereda sig på att begränsa bland annat det tekniska samarbetet med kinesiska företag.
När president Joe Biden har fortsatt och till och med befäst den Kinafientliga politik som inletts av Trump, håller också Finland på att ändra sina traditionella riktlinjer gällande Kina, som hittills har gjort det möjligt för finländska företag att bedriva fördelaktigt ekonomiskt samarbete med Kina. Under de senaste åren har samarbetet med Kina blivit mer omfattande, bland annat inom livsmedels- och köttindustrin.
Som medlem i Nato blir Finland i allt högre grad tvunget att följa Förenta staternas riktlinjer också i den internationella politiken.
Trots förändringar i den allmänna opinionen behövs folkomröstning
Som medlem i Nato kan Finland inte hålla sig utanför ett storkrig. I redogörelsen och även i utlåtandet hävdas det att "om en väpnad konflikt skulle bryta ut i Europa eller i Östersjöregionen skulle det i hög grad påverka Finland och Finland skulle ha svårt att ställa sig utanför den".
Som argument använder utskottet kriget i Ukraina, som innebär att de centrala stöttepelarna för Finlands utrikes- och säkerhetspolitik har försvunnit i och med det anfallskrig som Ryssland inlett. Det gäller både den regelbaserade internationella världsordningen och möjligheten att bedriva en traditionell konstruktiv grannskapspolitik gentemot Ryssland.
Om ett storkrig bryter ut kommer Finland som medlem i Nato alldeles säkert att hamna i främsta ledet i kriget. Utanför Nato har Finland däremot inte bara en teoretisk utan också en verklig möjlighet att hålla sig utanför ett storkrig.
I Finland har den allmänna opinionen under hela perioden efter kalla kriget starkt varit för den militära alliansfriheten. Detta framgår bland annat av opinionsmätningar som planeringskommissionen för försvarsinformation gjort i tiotals år.
Enkätresultaten har blivit positiva för Natomedlemskap först i februari 2022 efter Rysslands anfall mot Ukraina. Den allmänna opinionen har således varit för ett Natomedlemskap i cirka två och en halv månad. Ingenting garanterar att opinionsklimatet inte kan förändras igen senare.
Anslutningen till en militär allians skulle vara en historisk lösning som genomgående förändrar Finlands position internationellt. Därför måste en sådan lösning – för eller emot – förankras i den vilja som finländarna tydligt uttryckt i en folkomröstning. Det skulle också möjliggöra en bred debatt om fördelarna och nackdelarna med Natomedlemskapet. En sådan debatt har omöjliggjorts av upprördheten och brådskan i nuläget.
Framför allt republikens president Sauli Niinistö har kommit med goda argument för en folkomröstning. Den 4 februari 2022 sade Niinistö i Iltalehti att han redan för flera år sedan konstaterade att det med tanke på samhällsfreden är ytterst viktigt att en fråga av så här stor dignitet behandlas så att den åtnjuter legitimitet, och en känsla hos människorna att tillbörliga mätningar har gjorts.
Enligt republikens president står han främmande för påståenden om att folket inte förstår sig på sådant och att det måste överlåtas åt folkvalda företrädare att avgöra frågan. Det skulle ju ändå vara så, och eventuellt skulle två tredjedelars majoritet krävas i riksdagen.
I den offentliga debatten har en folkomröstning avvisats därför att riksdagsledamöterna kan få konfidentiell information om Natomedlemskapet som medborgarna inte har tillgång till. I en demokrati är det här en konstig motivering. Finlands internationella politiska ställning varken kan eller bör ändras på hemliga grunder. Vi har dåliga erfarenheter av detta i Finlands historia, till exempel i anslutning till Molotov-Ribbentroppakten som ingicks 1939, före vinterkriget.
En folkomröstning om Nato har också avvisats med argumentet att det skulle öppna för omfattande, utomstående, statlig hybrid- och informationspåverkan mot Finland. Men samma risk finns vid alla val, eller mellan valen. Ändå låter vi inte bli att ordna riksdags- eller presidentval. Argumentet vittnar om misstro mot den finländska demokratin, som alltid är starkare än hybridpåverkan utifrån. Natomedlemskapet måste också tåla ett grundligt demokratitest.
I förra riksdagsvalet 2019 hörde Natomedlemskapet inte till valtemana. Så sent som i januari 2022 motsatte sig en klar majoritet av riksdagsledamöterna ett medlemskap i Nato. På så sätt har väljarna inte ens genom riksdagsval haft möjlighet att bedöma riksdagsledamöternas ståndpunkter om Nato.
De nyligen godkända redogörelserna och deras slutsatser har förbigåtts
Utrikes- och säkerhetspolitiska redogörelsen 2020 godkändes i riksdagen den 4 juni 2021 och försvarsredogörelsen den 7 december 2021. Det är alltså fråga om mycket färska linjebeslut.
Natoredogörelsen går nästan inte alls in på utvecklingen och de viktigaste händelserna i den pågående omfattande konflikten i Europa och världen.
Utredningen av lägesutvecklingen och situationerna i Finlands närmiljö hjälper inte heller till att göra en giltig lägesbedömning. Beskrivningen är mycket ytlig och analysen av de olika parternas intressen, resurser och alternativ slutförs inte.
Redogörelsen ger inga grunder för att skyndsamt gå in för nya lösningar. Där konstateras dock att Finland inte är utsatt för något aktuellt krigshot. De riktlinjer som uppdaterades i slutet av förra året är fortfarande giltiga, även om det finns skäl att se över de praktiska funktionerna inom olika sektorer.
"För närvarande är det militära läget lugnt i Finlands närområde och det riktas inget omedelbart militärt hot mot Finland", står det i redogörelsen.
Som många militära experter har sagt hotas Finland inte av något direkt militärt hot. Varför förbigås denna viktiga aspekt, som bör utgöra grunden för hela den aktuella redogörelsen, och nämns bara kort i redogörelsen?
Den viktigaste slutsatsen i de redogörelser som riksdagen godkände enhälligt i fjol var att Finland bedriver en aktiv stabiliseringspolitik för att förebygga militära hot och inte tillåter att dess territorium används för fientliga syften mot andra stater.
Finlands utrikes- och säkerhetspolitiska doktrin har inneburit att Finlands territorium inte får bli en plattform mot Ryssland. Denna tanke ingår också i den utrikes- och säkerhetspolitiska och försvarspolitiska redogörelse som riksdagen godkände i fjol.
Det är inte ändamålsenligt att Finland genom egna åtgärder öppnar en annan front vid sina egna gränser för Förenta staternas och Natos osämja med Ryssland, konstaterar ambassadör Heikki Talvitie i sitt sakkunnigyttrande till utskottet.
Redogörelserna bereddes omsorgsfullt under ett par år och behandlades grundligt i riksdagen innan de godkändes. Det bör finnas goda skäl för att Natoredogörelsen knappast hänvisar till de grundläggande dokument som riksdagen godkänt. Det bör finnas goda skäl för att Nato-redogörelsen knappast hänvisar till de grundläggande dokument som riksdagen godkänt och som innehåller gällande säkerhetspolitiska riktlinjer.
Utskottet konstaterar att Finlands säkerhetspolitiska omgivning förändrades i grunden den 24 februari 2022 när Ryssland anföll Ukraina. Förändringen kommer att vara långvarig. Det hänsynslösa agerandet, som helt och hållet nonchalerar rättsreglerna vid krig, visar att Ryssland är berett att tillgripa militärt våld för att driva sina intressen. Förtroendet för Ryssland som avtalspartner har rasat och situationen har i många EU-länder lett till en omvärdering av de grundläggande utrikes-, säkerhets- och försvarspolitiska lösningarna. Synligast har detta återspeglats i Tysklands utrikes-, säkerhets- och försvarspolitik.
Natoredogörelsen, godkänd av regeringen, är inne på samma linje: Rysslands invasion av Ukraina har inneburit en grundläggande förändring i Finlands och Europas omvärld och säkerhetspolitiska miljö.
Redogörelsen utgår från konstaterandet att världshistorien börjar den 24 februari 2022, men orsakerna till ”världshistoriens mest revolutionerande krig”, kriget i Ukraina, behandlas inte alls.
En analys av Sovjetunionens upplösning och Ukrainas historia visar på svaga grunder för att jämföra Finland med Ukraina. Sådana jämförelser har ofta gjorts framför allt på sistone. Finland och Ukraina har under de senaste hundra åren gått helt olika vägar, så sökandet efter likheter haltar mycket. Men det verkar också vara ett antagande som starkt påverkar den aktuella redogörelsen.
Redogörelsen fokuserar på den situation som uppstått till följd av Rysslands krig mot Ukraina, men den är tidsmässigt och geografiskt en mycket bristfällig infallsvinkel på en lägesbedömning av Finlands utrikes- och säkerhetspolitik. Om avsikten är att utreda grunderna för en grundläggande ändring av den säkerhetspolitiska linjen, dvs. framför allt frågan om Natomedlemskap, ger en hastigt sammanställd och ytlig redogörelse inte tillräckliga grunder för att fatta beslut.
Kriget i Ukraina är en naturlig del av krigen i samband med Sovjetunionens sönderfall, där Ryssland har strävat efter att behålla vissa brohuvudställningar för att garantera sin närvaro i Sydkaukasien, Svarta havet och Mellanöstern.
Redogörelsen går nästan inte alls in på utvecklingen och de viktigaste händelserna i den pågående omfattande konflikten i Europa och världen.
Det är absolut nödvändigt med en djupare analys och tillräckligt med tid för att behandla den. I en situation som väckt upprördhet på grund av kriget i Ukraina bör man inte fatta beslut om att ändra de grundläggande linjerna för Finlands utrikes- och säkerhetspolitik.
Om syftet hade varit att ge en objektiv bakgrund till Finlands Natobeslut, borde de goda och dåliga sidorna av Finlands tidigare säkerhetspolitik ha analyserats grundligt.
Försvarsutskottet instämmer i redogörelsens bedömning att Rysslands anfallskrig är ett allvarligt hot mot internationell fred och säkerhet.
Jag föreslår att
1. Finland inte ansöker om medlemskap i militäralliansen Nato, utan förblir militärt alliansfritt även framöver. Endast utanför de militära allianserna har Finland möjlighet att hålla sig utanför krigshandlingar om ett storkrig bryter ut. 2. Försvarsutskottet anser att Finland måste meddela att landet inte under några omständigheter tillåter att kärnvapen placeras i Finland eller att dess landområden, luftrum eller havsområden används för transport eller transitering av kärnvapen, eftersom detta i ett eventuellt storkrig skulle innebära att Finland är i främsta stridslinjen och automatiskt blir föremål för kärnvapenattacker. 3. Finland inte har för avsikt att utbilda finländska piloter i att transportera och använda kärnvapen. 4. Försvarsutskottet anser att inga länders väpnade styrkor och inte heller Natobaser permanent bör placeras på finskt territorium. På så sätt undviker Finland för sin del de risker som den tillspetsade internationella situationen medför och står utanför dem. 5. Finland varken tillåter eller låter någon annan stat eller dess väpnade styrkor använda vårt lands territorium eller luftrum för fientliga ändamål mot andra stater. 6. Det måste ordnas en folkomröstning om Finlands medlemskap i Nato.