Lagutskottet behandlar regeringens proposition med förslag till statsbudget för 2025 med avseende på justitieministeriets förvaltningsområde. Samtidigt vill utskottet peka på vissa detaljer i förslaget.
Åtgärder för att trygga rättsvårdens verksamhetsförutsättningar
Justitieministeriets förvaltningsområde föreslås få ungefär 1,2 miljarder euro i anslag för 2025. Det är ungefär 26 miljoner euro mer än i den ordinarie budgeten för innevarande år, om man inte beaktar valutgifterna som varierar för varje år.
Bakgrunden till att anslagsnivån inom förvaltningsområdet har stärkts är den redogörelse för rättsvården (SRR 13/2022 rd — LaUB 31/2022 rd) som utarbetades i slutet av förra valperioden. I redogörelsen utreds verksamhetsförutsättningarna för justitieministeriets förvaltningsområde på bred front och konstateras att det råder ett finansieringsunderskott för skötseln av de nuvarande uppgifterna. I budgetpropositionen för 2025 ingår tilläggsanslag på 65 miljoner euro för att trygga rättsvården, vilket är 35 miljoner euro mer än i år. Dessa tilläggsanslag riktas särskilt till domstolar, åklagare, verkställighet av straff, utsökning och rättstjänster.
Anslagen inom justitieministeriets förvaltningsområde stärks alltså. Lagutskottet anser att detta är ytterst positivt och viktigt, eftersom det är nödvändigt att korrigera finansieringsunderskottet för att trygga rättsvårdens verksamhetsförutsättningar, förkorta behandlingstiderna och minska den nuvarande personalens arbetsbörda (se LaUU 11/2024 rd, s. 2, LaUU 14/2023 rd, s. 3, och LaUB 31/2022 rd, s. 12). Utskottet uttrycker dock oro över effekterna av nedskärningarna inom förvaltningsområdet (17,9 miljoner euro enligt produktivitetsprogrammet och cirka 1,9 miljoner euro i minskade understöd) samt inflationen och kostnadsökningen, även om nedskärningarna är måttligare än inom andra förvaltningsområden och de också har mildrats vid budgetmanglingen jämfört med vårens rambeslut. Det finns anledning att noggrant följa förvaltningsområdets anslagsläge och hur väl anslagen räcker till. Utskottet betonar också att målen i redogörelsen för rättsvården bör uppfyllas även i fortsättningen och att sparkrav inte bör riktas mot genomförandet av dem. Det är därför viktigt att inga sparåtgärder riktas mot personalen, och att satsningar görs på personalens välbefinnande i arbetet för att stödja personalens arbetshälsa och rättsvårdens möjligheter att attrahera och behålla personal (se LaUU 11/2024 rd, LaUU 14/2023 rd och LaUB 31/2022 rd, s. 13 och 14).
Brottspåföljdsmyndigheten
I budgetpropositionen anvisas Brottspåföljdsmyndigheten tilläggsanslag för att säkerställa rättsvårdens verksamhetsförutsättningar och förbättra säkerhetstekniken i fängelserna. Tilläggsanslagen behövs, eftersom otillräckliga resurser utgör en betydande risk för Brottspåföljdsmyndighetens verksamhet, säkerheten vid verkställigheten av straff och säkerheten i arbetet. Det bör också beaktas att konsekvenserna av inflationen och kostnadsökningen slår särskilt hårt mot Brottspåföljdsmyndighetens verksamhet. Lagutskottet har redan länge fäst allvarlig uppmärksamhet vid att Brottspåföljdsmyndighetens anslag är otillräckliga med tanke på dess lagstadgade uppgifter och verksamhetens omfattning (se LaUU 11/2024 rd, LaUU 14/2023 rd och LaUB 31/2022 rd, s. 3 och de tidigare ställningstaganden som det hänvisas till där). Utskottet har också fått en separat utredning om Brottspåföljdsmyndighetens verksamhetsförutsättningar. Utskottet behandlar utredningen separat (EÄ 21/2023 rd).
Tilläggsanslag för förbättring av säkerhetstekniken i fängelserna behövs för att garantera säkerheten för personalen och fångarna. Utskottet anser det vara viktigt att anslagen fördelas rättvist mellan fängelserna med beaktande av deras situation och behov.
Antalet fångar och personer som avtjänar samhällspåföljder har ökat snabbt och ökningen förutspås fortsätta under de närmaste åren. För närvarande är användningsgraden för slutna fängelser omkring 108 procent och för öppna anstalter omkring 97 procent, medan användningsgraden enligt Brottspåföljdsmyndigheten inte borde överstiga 90 procent för att garantera fängelsesäkerheten och säkerheten i arbetet. Det väsentliga är enligt utskottet att se till att Brottspåföljdsmyndigheten har tillräckligt med både fängelsekapacitet och personal. Man bör också satsa på utbildning inom brottspåföljdsområdet.
Dessutom betonar utskottet vikten av att sörja för fångarnas rehabilitering. För att rehabiliteringsarbetet i fängelset inte ska rinna ut i sanden är det också viktigt att se till att motsvarande tjänster tillhandahålls efter verkställigheten av straffet (se LaUU 11/2024 rd och LaUU 14/2023 rd).
Utsökningsverket
Tilläggsanslag enligt redogörelsen för rättsvården riktas i budgetpropositionen också till Utsökningsverket. Utskottet hänvisar till sina tidigare ställningstaganden och anser att tilläggsanslagen är viktiga (se LaUU 11/2024 rd och LaUU 14/2023 rd samt de handlingar som det hänvisas till där, dvs. SRR 13/2022 rd, s. 53, och LaUB 31/2022 rd, s. 12). Det är i fortsättningen befogat att bevaka om anslagen räcker till och vilka konsekvenser de har för servicenätet.
Utskottet beklagar att Utsökningsverket inte heller nästa år anvisas tilläggsanslag för verkställigheten av sanktioner mot Ryssland, eftersom sanktionsverksamheten avsevärt sysselsätter Utsökningsverkets enhet för specialverkställighet och försvagar resultatet av bekämpningen av grå ekonomi och av att straffansvaret fullföljs.
Stödtjänster för brottsoffer
Brottsofferjouren ansvarar för genomförandet av de allmänna stödtjänsterna för brottsoffer. I budgetpropositionen har det anvisats 4 735 000 euro i statsunderstöd till Brottsofferjouren, vilket innebär en nedskärning på 65 000 euro jämfört med basnivån för årets understöd. För att Brottsofferjourens verksamhet ska kunna fortsätta på nuvarande nivå krävs enligt uppgift av organisationen själv att anslaget höjs till minst cirka 5 miljoner euro. Lagutskottet uttrycker sin oro över att nedskärningarna försämrar de lagstadgade tjänsterna för brottsoffer, trots att tjänsterna tvärtom behöver stärkas på grund av långvariga straffprocesser samt en ökning av antalet klienter och kostnaderna. I ljuset av inkommen utredning anser utskottet det vara viktigt att Brottsofferjouren tryggas tillräcklig basfinansiering inte bara nästa år utan också senare under ramperioden.
Lagutskottet påpekar också att finansieringen av Brottsofferjourens särskilda stödtjänst för offer för människohandel bör tryggas. Enligt utredning till utskottet är det mycket osäkert om tjänsten kommer att anvisas medel.