Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens årsberättelse 2023 (B 2/2024 rd): Ärendet har remitterats till stora utskottet för utlåtande till revisionsutskottet. Tidsfrist: 20.9.2024.
Utskottet har hört
(1) Stora utskottet noterar att regeringens årsberättelse 2023 innehåller ett ställningstagande som godkänts på förslag av stora utskottet SRR 7/2020 rd — RSk 36/2021 rd (redogörelse om EU-politiken 2021): Riksdagen förutsätter att statsrådet har beredskap att föregripande påverka särskilt innehållet i kommissionens lagstiftningsinitiativ och att tillräckliga resurser avdelas för detta arbete.
(2) Stora utskottet anser att de processuella åtgärder för att effektivisera det proaktiva påverkansarbetet i EU som vidtagits med anledning av uttalandet är tillräckliga och att uttalandet kan strykas. Enligt utredning till stora utskottet har statsrådet i sitt principbeslut i december 2023 fastställt en systematisk process för proaktiv påverkan, där Finlands spetsprioriteringar för proaktiv påverkan i EU regelbundet identifieras och vid behov uppdateras både tväradministrativt och på ministerienivå.
(3) Stora utskottet anser att statsrådets riktlinje att det för att möjliggöra påverkan i rätt tid och riksdagens deltagande alltid upprättas E-skrivelser om riktlinjerna för det proaktiva påverkansarbetet i fråga om statsrådets huvudprioriteringar är motiverad. Stora utskottet välkomnar att statsrådet har beredskap att lämna E-skrivelser till riksdagen också om sina andra centrala riktlinjer för proaktiv påverkan. Stora utskottet anser det vara viktigt att det också i sådana situationer har faktiska möjligheter att påverka innehållet i ståndpunkterna om det proaktiva påverkansarbetet.
(4) Stora utskottet upprepar sin ståndpunkt i sitt utlåtande StoUU 3/2024 rd om att de förfaranden som används vid statsrådets strategiska planering måste trygga riksdagens påverkningsmöjligheter på behörigt sätt och att riksdagen har möjlighet att påverka tillräckligt regelbundet. Det är viktigt att de centrala linjerna för påverkansarbetet i enlighet med principbeslutet utformas i samverkan mellan statsrådet och riksdagen. Det motsvarar syftet med grundlagens bestämmelser om riksdagens deltagande i beredningen av Finlands ställningstaganden i EU-ärenden. På motsvarande sättmåste resultatet av påverkan och den politik som bedrivits kunna utvärderas regelbundet (punkterna 107 och 109–110 i utlåtandet).
Stora utskottet föreslår
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var