Centerns migrations- och asylpolitiska linje är human och realistisk samtidigt som vi har läget under kontroll. Vi hjälper nödställda, men vi får inte vara blåögda. Människor får komma till Finland för att arbeta och studera. Finland behöver inte kriminella och personer som missbrukar den sociala tryggheten, utan de ska avlägsnas ur landet. I sin lagstiftning måste Finland följa den gemensamma nordiska linjen och undvika att införa så kallade nationella attraktionsfaktorer för ansökan om asyl.
I den aktuella propositionen föreslås det att utlänningslagen ändras så att det blir möjligt att förlänga det tillfälliga skyddet i enlighet med genomförandebeslutet av rådet (rättsliga och inrikes frågor). I praktiken är Finland skyldigt att bevilja uppehållstillstånd i enlighet med vad rådet beslutar om beviljande av tillfälligt skydd.
Regeringen föreslår att de ändringar som behövs i utlänningslagen genomförs så att bestämmelser som till sin karaktär liknar den gällande temporära 110 a § tas in permanent i utlänningslagen. Det betyder att tillfälligt uppehållstillstånd (B-tillstånd) som beviljas på grund av tillfälligt skydd inte längre blir kontinuerligt (A-tillstånd) efter tre år. Till denna del är det fråga om regeringens eget beslut.
Ändringen innebär att rätten till tillfälligt skydd för ukrainare som flytt undan kriget upphör vid samma tidpunkt som statsrådet beslutar att dra in det tillfälliga skyddet med stöd av 110 § i utlänningslagen.
Centerns utskottsgrupp anser att situationen är oskälig på följande grunder. Vi anser att det i denna situation är motiverat att ha kvar bestämmelserna i den gällande utlänningslagen i fråga om ukrainska medborgare som flytt undan kriget, varvid uppehållstillståndet efter tre års vistelse blir kontinuerligt och senare permanent.
Vi anser att vårt ändringsförslag inte utgör ett hot mot Finlands inre säkerhet eller blir en attraktionsfaktor för oönskad migration. Utlänningslagen innehåller redan bestämmelser genom vilka uppehållstillstånd kan dras in och personer utvisas. Vårt ändringsförslag är inte heller en så kallad nationell attraktionsfaktor, eftersom det är avgränsat till att gälla ukrainare som redan bor i Finland och som flytt undan kriget i Ukraina. I nordisk jämförelse ligger vårt ändringsförslag närmast den modell som tillämpas i Norge.
Situationen för ukrainare som flytt undan kriget
På grund av det anfallskrig som Ryssland inledde i Ukraina den 24 februari 2022 har uppskattningsvis cirka 6,6 miljoner ukrainare flytt utanför landets gränser undan Rysslands angrepp. Miljontals andra människor har flytt inom Ukraina. Situationen i Ukraina är fortfarande oklar. Landet är på många ställen förstört. Det kan till och med bli så att många ukrainare som flytt till Finland inte längre har något hem att återvända till i Ukraina.
För närvarande vistas cirka 46 000 ukrainare i Finland, av vilka cirka 29 300 har fått hemkommun. Av dem som hade rätt att flytta till en kommun flyttade 80 procent till en kommun i fjol. De har velat avstå från mottagningstjänster, vilket är ett tecken på att de vill integreras i Finland.
Regeringen bör följa sitt eget program
Finland hjälper fullt ut dem som flytt kriget i Ukraina och fortsätter att i gott samarbete med andra EU-länder skydda dem, står det i regeringsprogrammet. Särskild vikt fästs vid utsatta personer, såsom barn som utan vårdnadshavare flytt kriget i Ukraina.
Centerns utskottsgrupp anser att det är uppenbart att regeringen kommer att hjälpa ukrainare som flytt undan kriget bara så länge som kriget pågår. Vi vill inte stödja och befästa den ryska propagandan som gör gällande att det inte lönar sig att hjälpa ukrainare.
Vid utskottets utfrågning framgick det att det inte heller ligger i Finlands intresse att uppehållsrätten för ukrainska krigsflyktingar alltid begränsas till tillfällig vistelse. Engagemanget för Finland och intresset för det finländska samhället och studier i finska minskar, den psykiska hälsan belastas och risken för utnyttjande ökar.
Dessutom kan ändringen bidra till att ansökningarna om internationellt skydd eller eventuellt också andra uppehållstillstånd vid Migrationsverket ökar när personer försöker ansöka om kontinuerligt uppehållstillstånd på någon annan grund. Det skulle medföra avsevärda merkostnader och generera överklaganden som skulle överbelasta besvärsinstanserna i åratal.
Avslutningsvis
I övrigt ställer vi oss bakom propositionen. Vi anser att tredjelandsmedborgare som vistades i Ukraina med stöd av tillfälligt uppehållstillstånd och som flydde undan kriget inte bör få sina tillfälliga uppehållstillstånd förlängda efter den 31 mars 2025.