Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av 33 § i jaktlagen (RP 5/2024 rd): Ärendet har remitterats till jord- och skogsbruksutskottet för betänkande.
Utskottet har hört
Skriftligt yttrande har lämnats av
I propositionen föreslås det att jaktlagen ändras så att siktanordningar för nattskytte vilka elektroniskt förstorar eller omvandlar bilden får användas vid jakt på vildsvin. Syftet med propositionen är att effektivisera jakten på vildsvin för att förhindra spridning av afrikansk svinpest.
Den föreslagna lagen avses träda i kraft våren 2024.
I propositionen föreslås det att jaktlagen ändras så att det vid jakt på vildsvin får användas siktanordningar för nattskytte vilka elektroniskt förstorar eller omvandlar bilden. Syftet med propositionen är att effektivisera jakten på vildsvin för att förhindra spridning av afrikansk svinpest (ASF). Sammantaget anser utskottet att propositionen behövs och fyller sitt syfte. Utskottet tillstyrker lagförslaget, men med följande ändringar.
Enligt den gällande jaktlagen är det förbjudet att använda anordningar för mörkerseende vid jakt. Finlands viltcentral kan dock med dispens tillåta användning av anordningar för mörkerseende till exempel i syfte att förebygga djursjukdomar. När det gäller vildsvin har dispens beviljats för ett vidsträckt område i sydöstra Finland. För närvarande finns det två gällande dispenser för sammanlagt 660 vildsvin. Redan nu har regleringen av vildsvinsstammen underlättats genom att det är tillåtet att avvika från förbudet mot användning av artificiella ljuskällor genom att en fast artificiell ljuskälla används på utfodringsplatser vid jakt på vildsvin. Regleringen av stammen är krävande verksamhet som tar tid och som bedrivs av frivilliga jägare. Enligt utredning till utskottet finns det fortfarande skäl att främja den genom att tillåta att exceptionella, vid normal jakt förbjudna hjälpmedel används vid jakt på vildsvin.
Genom lagförslaget i propositionen underlättas regleringen av vildsvinsstammen ytterligare genom att det blir möjligt att använda anordningar för mörkerseende. Syftet är särskilt att trygga den inhemska svinköttsproduktionen genom att förhindra spridningen av ASF. Enligt propositionen är målet att halvera stammen jämfört med nuläget. Utanför Östra Nyland och Sydöstra Finland, där det finns koncentrationer av vildsvin, är målet att vildsvin främst ska påträffas sporadiskt, och bestånden ska inte heller tillåtas bli tätare eller permanenta. För att uppnå detta mål har man gått in för att tillåta utrustning för mörkerseende vid jakt på vildsvin. Utskottet betonar att användning av anordningar för mörkerseende och användning av artificiellt ljus inte hör till normal jakt. För att trygga den inhemska svinköttsproduktionen anser utskottet dock att det föreslagna undantaget behövs.
Propositionen har i huvudsak understötts i remissvaren till utskottet. I yttrandena har man dock lyft fram möjligheten att utvidga användningen av flyttbart ljus vid jakt på vildsvin. Flyttbart ljus såsom ficklampor är ett klart billigare alternativ för jägaren än anordningar för mörkerseende och är därmed tillgängligt för fler jägare. Men det har också påpekats att betydelsen av en sådan ändring kan vara liten för slutresultatet av jakten, eftersom vildsvin undviker vitt rörligt och synligt ljus. Däremot tål vildsvin relativt väl ljuskäglan från gröna och röda eftersökslampor som finns på marknaden. Det väsentliga är att artificiellt ljus kan användas av fler jägare än utrustning för mörkerseende. Utskottet anser att den föreslagna ändringen blir ett nytt incitament för jägarna när det gäller att reglera vildsvinsstammen.
Utskottet anser det vara viktigt att användningen av anordningar för mörkerseende och artificiellt ljus tillåts för en enda viltart och att undantaget motiveras med bekämpning av ASF. I kommunikationen om ändringen är det nödvändigt att betona att dessa metoder inte hör till normal jakt. I informationen om användningen av artificiellt ljus, liksom i annan handledning och information som gäller jakt, ska dessutom jägarnas ansvar för säkerheten vid jakten betonas. Jakten får inte medföra fara eller skada för människor eller andras egendom. Detta gäller också jaktturismen. Utifrån nuvarande vetskap utgör turismen till Finlands närområden där ASF påträffats i den vilda vildsvinspopulationen en stor riskfaktor, eftersom det smittsamma viruset länge kan finnas kvar i kött och jaktutrustning. Man måste också i fortsättningen satsa på information om detta och andra metoder för att bekämpa ASF. Med beaktande av den ökade risken för spridning av ASF anser utskottet med kommentarerna ovan att det är motiverat att tillåta mer omfattande användning av artificiellt ljus. Utskottet föreslår nedan ändringar som gäller detta.
Lagen om ändring av 33 § i jaktlagen
33 §. Fångstredskap och fångstmetoder.
I 33 § 1 mom. 4 punkten i jaktlagen förbjuds siktanordningar för nattskytte vilka elektroniskt förstorar eller omvandlar bilden. I 1 mom. 5 punkten förbjuds användning av artificiellt ljus vid jakt. I propositionen föreslås det att anordningar för mörkerseende ska tillåtas vid jakt på vildsvin direkt med stöd av lag. I 3 mom. tillåts användning av fast artificiellt ljus på utfodringsplatser vid jakt på vildsvin. Utskottet föreslår att regleringen av vildsvinsstammen underlättas ytterligare genom att man vid sidan av siktanordningarna tillåter användning av flyttbart artificiellt ljus, såsom ficklampa, vid jakt på vildsvin.
Jord- och skogsbruksutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var