Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om tilläggspens-ionsstiftelser och tilläggspensionskassor (RP 109/2023 rd): Ärendet har remitterats till social- och hälsovårdsutskottet för betänkande.
Utskottet har hört
Skriftligt yttrande har lämnats av
Inget yttrande av
Regeringen föreslår att lagen om tilläggspensionsstiftelser och tilläggspensionskassor ändras.
Enligt propositionen ska bestämmelserna i lagens 3 kap. om ledningen och företagsstyrningssystemet och bestämmelserna i lagens 6 kap. om investeringar av tillgångar och täckning av försäkringstekniska avsättningar ändras. Kapitlet om ledningen och företagsstyrningssystemet ändras så att det i en tilläggspensionsstiftelses och tilläggspensionskassas stadgar kan bestämmas att pensionstagare ska jämställas med försäkrade vid tillämpningen av vissa bestämmelser om förvaltningen. Det föreslås också att det till 3 kap. fogas en 4 b § enligt vilken de representanter för de försäkrade som väljs till representantskapet vid val av en tilläggspensionskassas representantskap inte längre behöver vara försäkrade. Det föreslås att valet av styrelseledamöter i tilläggspensionsstiftelser preciseras så att det i stadgarna kan bestämmas att de styrelseledamöter som företräder de försäkrade väljs av sådana företrädare för personalen som avses i samarbetslagen eller av arbetarskyddsfullmäktige eller ersättare. Därtill föreslås en preciserande ändring i lagen när det gäller återbetalning till delägarna av en varaktig övertäckning. I propositionen föreslås det att bestämmelserna i 6 kap. om investeringar av tillgångar och täckning av försäkringstekniska avsättningar ändras så att täckningen av försäkringstekniska avsättningar görs smidigare och att de bestämmelser som tillämpas på värdepapper med säkerhet i fastighet preciseras. Avsikten är att göra bestämmelserna om värdepapper med säkerhet i fastighet enhetliga med bestämmelserna om investering i fast egendom och fastighetssammanslutningar. Vidare föreslås en ändring av bestämmelsen om täckning av försäkringstekniska avsättningar genom bankinsättningar och bestämmelsen om att jämställa OECD-stater med EES-stater när det gäller reglerade marknader.
Syftet med de förslag som gäller företagsstyrningssystemet är att göra verksamheten smidigare i sådana tilläggspensionsanstalter där antalet försäkrade har minskat när de försäkrade blivit pensionstagare. Syftet med de förslag som gäller täckning av försäkringstekniska avsättningar är att i något större utsträckning än för närvarande möjliggöra täckning av försäkringstekniska avsättningar genom investeringar utanför reglerade marknader. Lagen avses träda i kraft den 1 maj 2024.
Enligt propositionen ska bestämmelserna om ledningen och företagsstyrningssystemet i 3 kap. i lagen om tilläggspensionsstiftelser och tilläggspensionskassor (947/2021) samt om investering av tillgångar och täckning av försäkringstekniska avsättningar i 6 kap. i den lagen ändras.
Syftet med förslaget om företagsstyrningssystemet är att göra verksamheten smidigare i sådana tilläggspensionsanstalter där antalet försäkrade har minskat när de försäkrade blivit pensionstagare. Tilläggspensionsanstalterna har varit stängda redan länge, så de har inte på längre kunnat försäkra nya personer. Eftersom många försäkrade har uppnått pensionsåldern föreslås 3 kap. få en ny 4 a §, enligt vilken det i en tilläggspensionsanstalts stadgar kan bestämmas att pensionstagare jämställs med försäkrade vid tillämpningen av bestämmelserna om kassamöte i 3 kap. i lagen om pensionsstiftelser och pensionskassor (946/2021) och om förvaltning i 4 kap. i den lagen. Det föreslås dessutom att det till 3 kap. fogas en ny 4 b § enligt vilken beslutanderätten vid val av en tilläggspensionskassas representantskap med stöd av en bestämmelse i kassans stadgar i stället för av kassamötet kan utövas av representanter som delägarna har valt bland sig och av representanter som de försäkrade har valt. Enligt den föreslagna 4 c § kan det i en tilläggspensionsstiftelses stadgar bestämmas att de försäkrade vid valet av styrelseledamöter företräds av sådana företrädare för personalen som avses i samarbetslagen (1333/2021) eller av arbetarskyddsfullmäktigen eller dennas ersättare.
De föreslagna ändringarna innebär att de försäkrade i fortsättningen till sina representanter också kan välja personer som inte själva är försäkrade. Enligt propositionen (s. 12) kan tilläggspens-ionsanstalterna välja att använda denna nya möjlighet vid val av representantskap eller styrelseledamöter eller att fortsätta att tillämpa den gällande lagstiftningen.
Syftet med de föreslagna ändringarna i bestämmelserna om täckning av de försäkringstekniska avsättningarna i 6 kap. är att på vissa villkor göra det möjligt att täcka avsättningarna genom investeringar utanför reglerade marknader. Ytterligare eftersträvas en harmonisering av regleringen av användningen av skuldförbindelser med säkerhet i fastigheter som täckning för försäkringstekniska avsättningar med regleringen av fastighetstillgångar och att göra det möjligt att helt och hållet täcka försäkringstekniska avsättningar med insättningar i kreditinstitut som beviljats koncession i en EES-stat och som i stället för kreditklass 1 hör till kreditklass 2.
Social- och hälsovårdsutskottet anser att de föreslagna ändringarna är motiverade och tillstyrker lagförslaget utan ändringar.
Vid utskottets sakkunnighörande ansåg en del av de sakkunniga att det inte är ändamålsenligt att de försäkrade vid valet av ledamöter i en tilläggspensionsstiftelses styrelse på basis av en bestämmelse i stadgarna får företrädas endast av sådana företrädare för personalen som avses i samarbetslagen eller av arbetarskyddsfullmäktige eller dennas ersättare. Enligt propositionen (s. 10) har styrelseledamöterna hittills valts i enlighet med den så kallade paritetsprincipen, det vill säga att arbetsgivaren och de personer som hör till verksamhetskretsen har valt sina representanter oberoende av varandra. Syftet med den föreslagna bestämmelsen har enligt uppgift till utskottet varit att säkerställa att det finns ett samband mellan de personer som hör till en tilläggspensionsstiftelses verksamhetskrets och väljarna, särskilt i situationer där antalet försäkrade i tilläggspensionsstiftelsen har minskat och de försäkrades eller pensionstagarnas faktiska möjligheter att delta i valet av styrelse har försämrats exempelvis på grund av den höga åldern eller det låga antalet. Utskottet betonar att det i de tilläggspensionsstiftelser där det finns försäkrade eller sådana pensionstagare som efter den föreslagna lagändringen och ändringen av stadgarna kan jämställas med försäkrade och som är kapabla att välja företrädare fortfarande är möjligt att tillämpa 4 kap. 9 § 2 mom. i lagen om pensionskassor och pensionsstiftelser. Enligt det momentet kan det i stiftelsens stadgar bestämmas att styrelseledamöterna väljs av företrädare som de försäkrade valt.
Social- och hälsovårdsutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var