Arvoisa puhemies! En ole kirjoittanut puheenvuoroani etukäteen vaan kommentoin täällä lähinnä käytyä keskustelua, koska se tekee minusta tästä tilanteesta elävän ja silloin voi antaa vastauksia siihen, mitä toiset ovat esittäneet. Arvostan toki sitä, että monet kollegat ovat tehneet tarkkaa työtä ja kirjoittaneet puheenvuoron etukäteen.
Ihan ensimmäiseksi sanoisin, että jos viitseliäisyyttä riittää, kannattaa katsoa eduskunnan pöytäkirjasta 21. helmikuuta 2023 käyty keskustelu, jossa muun muassa varapuhemies Risikko käytti erinomaisen puheenvuoron kuten myös edustaja Reijonen, joka kehui tätä lakia — silloista säädettävää lakia — oikein voimakkaasti.
Erityisesti kiinnittäisin huomiota siihen, mitä valiokunnan, siis sosiaali- ja terveysvaliokunnan, puheenjohtaja Lohi tuolloin puhui, koska hän kävi konkreettisesti läpi ne muutosehdotukset, joita sosiaali- ja terveysvaliokunnan käsittelyssä oli tehty sen jälkeen, kun perustuslakivaliokunta oli kaksi kertaa antanut lausunnon. Myös ruotsalaisen ryhmän edustajista Mats Löfström käytti erinomaisen puheenvuoron kuten myös Veronica Rehn—Kivi, joka nosti esille esimerkiksi sen korjauksen, joka koski näkövammaisten perheiden ja lasten asemaa. Siinä alkuperäisessä esittelyssä oli epäselvää, onko siinä yksiselitteisen selvästi sanottu esimerkiksi, että pistekirjoituksen opettelu on sellaista, joka kuuluu näiden etujen ja palveluiden piiriin.
Mutta nyt se varsinainen puheenvuoroni, missä haluan kommentoida täällä esitettyjä näkemyksiä. Kirjoitin tuohon sitaatin ”pitää tarkentaa, että olisi erityislaki”. Nyt, hyvät kollegat, jotka olette sitä mieltä, että tämä tuli melkein yleislaiksi, kysyisin ihan vakavissani, eihän oikeasti ole niin, että yleislain ja erityislain välinen taloudellinen ero on 36 miljoonaa, kun hallitus aikoo käyttää 100 miljoonaa euroa lisää rahaa nykyisin vielä voimassa olevaan vammaispalvelun etuuksien tasoon sen sijaan, että käytettäisiin 136 miljoonaa, joka on laajapohjaisen asiantuntijaryhmän arvio siitä, mitkä tämän nyt säädetyn lain kustannukset olisivat. Täytyy muistaa, että tämä pohjaraha, josta puhumme — mitkä nyt ovat vammaispalvelujen kustannukset Suomessa — on noin 800 miljoonaa euroa. Eli siinä, ovatko ne sen jälkeen, siis nykyhetken jälkeen, 900 miljoonaa vai 936 miljoonaa, ei silloin oikeasti ole eroa yleislain ja erityislain välillä. Tämä on argumentti, joka on puhdas veruke.
Mutta nyt se varsinainen puheenvuoroni, missä haluan kommentoida täällä esitettyjä näkemyksiä. Kirjoitin tuohon sitaatin ”pitää tarkentaa, että olisi erityislaki”. Nyt, hyvät kollegat, jotka olette sitä mieltä, että tämä tuli melkein yleislaiksi, kysyisin ihan vakavissani sitä, että kun hallitus aikoo käyttää 100 miljoonaa euroa lisää rahaa nykyisin vielä voimassa olevaan vammaispalvelujen etuuksien tasoon sen sijaan, että käytettäisiin 136 miljoonaa — tämä on nyt se laajapohjaisen asiantuntijaryhmän arvio siitä, mitä tämän nyt säädetyn lain kustannukset olisivat — niin eihän oikeasti ole niin, että yleislain ja erityislain välinen taloudellinen ero on 36 miljoonaa. Täytyy muistaa, että tämä pohjaraha, josta puhumme — mitkä nyt ovat vammaispalvelujen kustannukset Suomessa — on noin 800 miljoonaa euroa. Eli siinä, ovatko ne sen jälkeen, siis nykyhetken jälkeen, 900 miljoonaa vai 936 miljoonaa, ei silloin oikeasti ole eroa yleislain ja erityislain välillä. Tämä on argumentti, joka on puhdas veruke.
Sitten haluaisin todeta, että tämä ikärajauskysymys oli hyvin mielenkiintoinen. Se tuotiin täällä aika monessa hallituksen puheenvuorossa esille, että nyt on tarkoitus nimenomaan palauttaa se ikärajaus sinne ja sillä tavalla saada niitä säästöjä, mutta ministeri Juusohan täällä sanoi, että niin ei aiota tehdä. Minä olen monta kertaa tuolla — omasta mielestäni kohteliailla — välihuudoilla pyrkinyt kysymään, että sanokaa yksi konkreettinen esimerkki, jolla nyt voisi ymmärtää, millä tavalla on tarkoitus muuttaa tätä lakia, niin että se muuttuisi yleislaista erityislaiksi tai sitten tulisi se 36 miljoonan säästö, 136 lisämiljoonasta sinne 100 miljoonaan. Jään odottamaan sitä lakiesitystä, koska nyt on todennäköistä, että me emme nyt saa tätä lykkäyslakia tässä kumottuakaan. Jään odottamaan mielenkiinnolla, miten te todella onnistutte nyt sitten näissä kirjauksissa.
Omassa repliikkipuheenvuorossani totesin — ja äsken myös edustaja Joona Räsänen totesi tästä aikataulukysymyksestä — että tämähän oli kanssa mitä suurimmassa määrin veruke, koska nythän sen tulevan lain aikataulut ovat vielä lyhyemmät. Jos se annetaan viikolla 13 ja säädetään täällä täysistunnossa vaikkapa sitten syyskuussa, niin silloin jää soveltamiseen paljon vähemmän aikaa kuin mitä oli se seitsemän kuukautta, joka nyt oli siitä helmikuun lopusta tähän lokakuun alkuun. Viisi kuukautta oli tämä nyt säädetty laki todellakin täällä eduskunnan käsittelyssä.
No sitten on sanottu, että tämä nyt säädetty laki johtaa soveltamisongelmiin. Tässä joudun sanomaan, että olen itse omassa työssäni ollut vammaispalvelulain — siis vuoden 88 lain — käyttäjä, soveltaja ja myös valvoja. Vammaislainsäädäntö on ylipäätään aina vaikeata. Sen takia Suomessa hallinto-oikeudet ovat vuosikymmenien aikana joutuneet useita, useita ratkaisuja tekemään, joissa konkreettisesti on jouduttu ottamaan kantaa siihen, mihin etuuteen joku on oikeutettu ja joku ei ole oikeutettu. Suoraan sanottuna sellaista niin tarkkarajaista lakia ei pysty kukaan valmistelemaan, etteikö tällainen riski olisi, koska ongelma on ollut siinä, että silloin aikaisemmin diagnoosin, invaliditeettiprosentin ja haittaluokituksen avulla määriteltiin näitä asioita, ja se johti siihen, että vammaiset eivät olleet yhdenvertaisia. Kerroin siitä viime lähetekeskustelussa esimerkin, mutta en nyt sitä toista. Sen esimerkin ja monen muun vastaavan esimerkin idea oli se, että ihmisillä on samanlainen toimintakyvyn vajaus eli vammaisuus, mutta sen perusteella, johtuuko se diagnoosista A vai diagnoosista B, he saavat erilaisen palvelun tai etuuden tai eivät saa sitä ollenkaan. Sen takia, kun me siirrymme yhdenvertaisempaan lainsäädäntöön, siitä tulee aina sanamuodoltaan jonkun verran väljempää, ja koskaan ei tule poistumaan se riski, etteikö siellä voi olla tulkinnan erilaisuuksia.
Minä olen ihmetellyt sitä, minkä takia hallituksen on niin vaikea tunnustaa, että tämä on säästölaki. [Sari Tanuksen välihuuto] Minä arvostan valtiovarainministeri Purraa siitä, että hän sanoo suoraan, että nyt haetaan säästöjä kaikkialta: sosiaaliturvasta, sosiaalipalveluista. Tässähän ihan selvästi haetaan säästöjä. Hallitusohjelman vaakalistoillahan on viidennellä sivulla alimmassa kappaleessa kerrottu se vuotuinen säästöpotentiaali, mikä tästä tulee. Ensiksi tulee siitä lykkäyksestä 100 miljoonaa, mutta nyt sekin on 136 miljoonaa, kun tämä lykkäys meni vielä pidemmäksi, ja sitten se 36 miljoonan ero.
Nyt vastaus edustaja Tanuksen kysymykseen: se 30 tai 25 miljoonaa oli alkuperäinen valtiovarainministeriön arvio siitä, mitä lokakuussa täällä esittämäni laki olisi maksanut. Hallitusohjelmassahan oli säädetty, että siihen on käytössä rahaa invalidivähennyksen poiston verran. Sen jälkeen, kun eduskunnassa lisättiin näitä palveluita tavoilla, jotka edustaja Lohi erinomaisesti täällä on kuvannut siinä lähetekeskustelussa, kustannustaso nousi 136 miljoonaan. Eli tämä on tulkintakysymys. Tämä 100 miljoonaa on tietenkin enemmän kuin 30 miljoonaa, mutta 100 miljoonaa on vähemmän kuin 136 miljoonaa. [Eduskunnasta: Te ette varanneet rahoja!]
Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:No niin, täällä oli edustaja Laiholla vastauspuheenvuoro, ja sitten jatketaan.