Eduskunta kävi maanantaina 14. joulukuuta pidetyssä täysistunnossa lähetekeskustelun hallituksen esityksestä hyvinvointialueiden perustamista ja sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisen uudistusta koskevaksi lainsäädännöksi sekä Euroopan paikallisen itsehallinnon peruskirjan 12 ja 13 artiklan mukaisen ilmoituksen antamiseksi.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan säädettäväksi sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen uudistuksen toteuttamiseen liittyvät hyvinvointialueiden aluejaon, perustamisen, hallinnon ja talouden hoidon, talouden tarkastuksen, toiminnan rahoituksen, kuntien valtionosuusmuutoksien, henkilöstön aseman ja siirron, omaisuuden siirron, verotukseen sekä uudistuksen toimeenpanoon ja voimaanpanoon liittyvät keskeiset lait. Lisäksi esitys sisältäisi Uudenmaan erillisratkaisuun liittyvän lakiehdotuksen sekä esityksen eräiden yleishallintoa koskevien lakien muuttamiseksi.
"Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden ja pelastustoimen uudistamisen tavoitteena on kaventaa hyvinvointieroja ja terveyseroja, turvata yhdenvertaiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveys- sekä pelastustoimen palvelut, parantaa palvelujen saatavuutta ja saavutettavuutta, turvata ammattitaitoisen työvoiman saanti, vastata yhteiskunnallisten muutosten mukanaan tuomiin haasteisiin ja hillitä kustannusten kasvua sekä parantaa turvallisuutta. Eli ne samat tavoitteet kautta vuosien ovat edelleen voimassa", perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru (sd.) sanoi esittelypuheenvuorossaan eduskunnalle.
Ministerin esittelypuheenvuoron jälkeen pidettiin eduskuntaryhmien puheenvuorot.
Esityksen mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestämisvastuu siirrettäisiin kunnilta 21 hyvinvointialueelle sekä Helsingin kaupungille ja osin HUS-yhtymälle. Hyvinvointialueiden ylin päättävä toimielin olisi vaaleilla valittava aluevaltuusto. Sosiaali-ja terveydenhuollon alueellisen yhteistyön ja tarkoituksenmukaisen palvelurakenteen varmistamiseksi muodostettaisiin viisi yhteistyöaluetta, joilla alueilla hyvinvointivelvollisuus olisi velvollisuus laatia yhteistyösopimus.
Hyvinvointialueiden rahoitus perustuisi pääosin valtionrahoitukseen ja osaksi asiakasmaksutuloihin. Hyvinvointialueiden rahoitus määräytyisi laskennallisesti pääosin hyvinvointialueen palvelujen tarpeen sekä olosuhdetekijöiden perusteella. Hyvinvointialueiden ja kuntien rahoitusaseman muutoksia tasattaisiin siirtymäaikana. Sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen tehtävät siirtyisivät hyvinvointialueiden hoidettavaksi vuoden 2023 alusta lukien. Uudistusta koskevien lakien olisi tarkoitus tulla voimaan porrastetusti.
Maanantain lähetekeskustelun jälkeen asia lähetettiin sosiaali- ja terveysvaliokuntaan, jolle perustuslakivaliokunnan, valtiovarainvaliokunnan, hallintovaliokunnan, lakivaliokunnan, sivistysvaliokunnan, talousvaliokunnan ja työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan on annettava lausunto.
Hallituksen esitys eduskunnalle hyvinvointialueiden perustamista ja sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisen uudistusta koskevaksi lainsäädännöksi sekä Euroopan paikallisen itsehallinnon peruskirjan 12 ja 13 artiklan mukaisen ilmoituksen antamiseksi