Suuri valiokunta päätti tänään eduskunnan kannat neuvotteluihin, joita EU:n jäsenmaat käyvät komission ensimmäisistä ns. Omnibus-ehdotuksista, joiden tarkoituksena on keventää yritysten hallinnollista taakkaa.
Kestävyysraportointi- ja yritysvastuudirektiivin soveltamista halutaan lykätä
Omnibus I -ehdotuksista suuren valiokunnan käsiteltävänä oli osa, jolla lykättäisiin kestävyysraportointidirektiivin ja yritysvastuudirektiivin soveltamista (ns. stop-the-clock -ehdotus).
Eduskunnan kantana suuri valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan ja kannattaa ehdotuksia soveltamisen lykkäämiseksi. Asiasta on tarkoitus päättää EU:n neuvostossa maanantaina 14.4.
Suuri valiokunta äänesti eduskunnan kannasta. Vastaehdotuksen (vas., vihr.) voi lukea kokouksen pöytäkirjasta valiokunnan sivulta myöhemmin tänään.
Asian käsittelytiedot ja asiakirjat (sis. valtioneuvoston kanta kokonaisuudessaan):
E 22/2025 Omnibus I, stop-the-clock -ehdotus
Eduskunta jatkaa muiden Omnibus I -lainsäädäntöehdotusten käsittelyä lähiaikoina saatuaan valtioneuvostolta niitä koskevat selvitykset.
EU-takausten vahvistamisella halutaan edistää kilpailukykyä tukevia investointeja
Omnibus II -ehdotuksella komissio esittää InvestEU-rahoitusohjelman takausmäärärahojen vahvistamista nykyisen rahoituskehyskauden aikana hyödyntämällä Euroopan strategisten investointien rahastosta (ESIR) ja muista aiemmista EU-rahoitusvälineistä palautuvia varoja.
Komissio arvioi, että EU-takausta vahvistamalla uusia julkisia ja yksityisiä investointeja saataisiin mobilisoitua noin 25 miljardin euron arvosta.
Suuri valiokunta yhtyy talousvaliokunnan kannanoton mukaisesti valtioneuvoston kantaan ja suhtautuu myönteisesti InvestEU-ohjelman vahvistamiseen vielä nykyisen rahoituskehyskauden aikana. Asian ratkaiseva käsittely jäsenmaiden pysyvien edustajien komitea Coreperissa on todennäköisesti 16.4.
Asian käsittelytiedot ja asiakirjat (sis. valtioneuvoston kanta kokonaisuudessaan):
U 8/2025 Omnibus II, EU-takauksen tehokkuuden lisääminen
Omnibus II -ehdotus on osa komission 26.2. esittämää puhtaan teollisen kehityksen ohjelmaa, jolla pyritään tukemaan EU:n teollisuuden kilpailukykyä ja häiriönsietokykyä.
Tämän päivän Omnibus I ja II -päätöksissään suuri valiokunta myös muistuttaa valtioneuvostoa perustuslain mukaisesta velvollisuudesta saattaa U-asiat eduskunnan käsiteltäväksi viipymättä. Eduskunnalla on oltava tosiasiallinen mahdollisuus vaikuttaa Suomen kantaan, eikä sitä saa asettaa tosiasiassa jo tapahtuneiden asioiden eteen, suuri valiokunta toteaa.
CSAM-asetusehdotuksen käsittely jatkuu EU-tasolla puheenjohtajamaa Puolan johdolla
Lapsiin kohdistuvan seksuaaliväkivallan ehkäisyä ja torjuntaa koskevan asetusehdotuksen (CSAM) käsittely EU-tasolla jatkuu. EU:n neuvoston puheenjohtajamaa Puola pyrkii kevään aikana löytämään kompromissin, joka olisi jäsenmaiden hyväksyttävissä oikeus- ja sisäasioiden neuvoston kokouksessa kesäkuussa.
Suuri valiokunta lähetti puheenjohtajamaan kompromissiehdotusta käsittelevän valtioneuvoston selvityksen (UJ 2/2025 – U 69/2022) mahdollisia toimenpiteitä varten perustuslakivaliokuntaan, hallintovaliokuntaa ja liikenne- ja viestintävaliokuntaan.
Eduskunnan viimeisin kanta asetusehdotuksesta käytäviin neuvotteluihin on suuren valiokunnan lausunto SuVL 10/2024, joka hyväksyttiin 29.11.2024.
Asian käsittelytiedot ja asiakirjat (ml. UJ 2/2025, SuVL 10/2024):
U 69/2022 Lapsiin kohdistuvan seksuaaliväkivallan ehkäisyä ja torjuntaa koskevat säännöt (ns. CSAM-ehdotus)
Suuren valiokunnan kokousten pöytäkirjat valiokunnan sivulla
EU:n neuvoston kokouskalenteri (consilium.europa.eu)