Ohita päänavigaatio

Siirry sisältöön

Suuri valiokunta päätti kannat neuvotteluihin ensimmäisistä yritysten hallinnollista taakkaa keventävistä EU-ehdotuksista

Julkaistu 11.4.2025 15.05

Suuri valiokunta päätti kannat neuvotteluihin ensimmäisistä yritysten hallinnollista taakkaa keventävistä EU-ehdotuksista

​Suuri valiokunta päätti tänään eduskunnan kannat neuvotteluihin, joita EU:n jäsenmaat käyvät komission ensimmäisistä ns. Omnibus-ehdotuksista, joiden tarkoituksena on keventää yritysten hallinnollista taakkaa.

Kestävyysraportointi- ja yritysvastuudirektiivin soveltamista halutaan lykätä

Omnibus I -ehdotuksista suuren valiokunnan käsiteltävänä oli osa, jolla lykättäisiin kestävyysraportointidirektiivin ja yritysvastuudirektiivin soveltamista (ns. stop-the-clock -ehdotus).

Eduskunnan kantana suuri valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan ja kannattaa ehdotuksia soveltamisen lykkäämiseksi. Asiasta on tarkoitus päättää EU:n neuvostossa maanantaina 14.4.

Suuri valiokunta äänesti eduskunnan kannasta. Vastaehdotuksen (vas., vihr.) voi lukea kokouksen pöytäkirjasta valiokunnan sivulta myöhemmin tänään.

Asian käsittelytiedot ja asiakirjat (sis. valtioneuvoston kanta kokonaisuudessaan):
E 22/2025 Omnibus I, stop-the-clock -ehdotus

Eduskunta jatkaa muiden Omnibus I -lainsäädäntöehdotusten käsittelyä lähiaikoina saatuaan valtioneuvostolta niitä koskevat selvitykset.

EU-takausten vahvistamisella halutaan edistää kilpailukykyä tukevia investointeja

Omnibus II -ehdotuksella komissio esittää InvestEU-rahoitusohjelman takausmäärärahojen vahvistamista nykyisen rahoituskehyskauden aikana hyödyntämällä Euroopan strategisten investointien rahastosta (ESIR) ja muista aiemmista EU-rahoitusvälineistä palautuvia varoja.

Komissio arvioi, että EU-takausta vahvistamalla uusia julkisia ja yksityisiä investointeja saataisiin mobilisoitua noin 25 miljardin euron arvosta.

Suuri valiokunta yhtyy talousvaliokunnan kannanoton mukaisesti valtioneuvoston kantaan ja suhtautuu myönteisesti InvestEU-ohjelman vahvistamiseen vielä nykyisen rahoituskehyskauden aikana. Asian ratkaiseva käsittely jäsenmaiden pysyvien edustajien komitea Coreperissa on todennäköisesti 16.4.

Asian käsittelytiedot ja asiakirjat (sis. valtioneuvoston kanta kokonaisuudessaan):
U 8/2025 Omnibus II, EU-takauksen tehokkuuden lisääminen

Omnibus II -ehdotus on osa komission 26.2. esittämää puhtaan teollisen kehityksen ohjelmaa, jolla pyritään tukemaan EU:n teollisuuden kilpailukykyä ja häiriönsietokykyä.

Tämän päivän Omnibus I ja II -päätöksissään suuri valiokunta myös muistuttaa valtioneuvostoa perustuslain mukaisesta velvollisuudesta saattaa U-asiat eduskunnan käsiteltäväksi viipymättä. Eduskunnalla on oltava tosiasiallinen mahdollisuus vaikuttaa Suomen kantaan, eikä sitä saa asettaa tosiasiassa jo tapahtuneiden asioiden eteen, suuri valiokunta toteaa.

CSAM-asetusehdotuksen käsittely jatkuu EU-tasolla puheenjohtajamaa Puolan johdolla

Lapsiin kohdistuvan seksuaaliväkivallan ehkäisyä ja torjuntaa koskevan asetusehdotuksen (CSAM) käsittely EU-tasolla jatkuu. EU:n neuvoston puheenjohtajamaa Puola pyrkii kevään aikana löytämään kompromissin, joka olisi jäsenmaiden hyväksyttävissä oikeus- ja sisäasioiden neuvoston kokouksessa kesäkuussa.

Suuri valiokunta lähetti puheenjohtajamaan kompromissiehdotusta käsittelevän valtioneuvoston selvityksen (UJ 2/2025 – U 69/2022) mahdollisia toimenpiteitä varten perustuslakivaliokuntaan, hallintovaliokuntaa ja liikenne- ja viestintävaliokuntaan.

Eduskunnan viimeisin kanta asetusehdotuksesta käytäviin neuvotteluihin on suuren valiokunnan lausunto SuVL 10/2024, joka hyväksyttiin 29.11.2024.

Asian käsittelytiedot ja asiakirjat (ml. UJ 2/2025, SuVL 10/2024):
U 69/2022 Lapsiin kohdistuvan seksuaaliväkivallan ehkäisyä ja torjuntaa koskevat säännöt (ns. CSAM-ehdotus)

Suuren valiokunnan kokousten pöytäkirjat valiokunnan sivulla

EU:n neuvoston kokouskalenteri (consilium.europa.eu)

Aihealueet
EU-asiat; Suuri valiokunta; Valiokunnat