Viimeksi julkaistu 14.1.2025 14.27

Eduskunnan vastaus EV 139/2024 vp HE 178/2024 vp  Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi merenkulun ympäristönsuojelulain ja eräiden muiden lakien muuttamisesta sekä Hongkongin yleissopimuksen, MARPOL-yleissopimuksen liitteiden muutosten ja Lontoon pöytäkirjan liitteiden muutosten hyväksymiseksi ja voimaansaattamiseksi

Asia

Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi merenkulun ympäristönsuojelulain ja eräiden muiden lakien muuttamisesta sekä Hongkongin yleissopimuksen, MARPOL-yleissopimuksen liitteiden muutosten ja Lontoon pöytäkirjan liitteiden muutosten hyväksymiseksi ja voimaansaattamiseksi (HE 178/2024 vp). 

Valiokuntakäsittely

Valiokunnan mietintö: Liikenne- ja viestintävaliokunta (LiVM 13/2024 vp). 

Päätös

Eduskunta on  

hyväksynyt hallituksen esityksessä HE 178/2024 vp tarkoitetun yleissopimuksen ja tarkoitetut yleissopimuksiin tehdyt muutokset siltä osin kuin ne kuuluvat Suomen toimivaltaan. 

Eduskunta on hyväksynyt seuraavat lait: 

Laki turvallisesta ja ympäristön kannalta asianmukaisesta aluskierrätyksestä tehdystä Hongkongin kansainvälisestä yleissopimuksesta  

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:  
1 § 
Turvallisesta ja ympäristön kannalta asianmukaisesta aluskierrätyksestä Hongkongissa 15 päivänä toukokuuta 2009 tehdyn Hongkongin kansainvälisen yleissopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvat määräykset ovat lakina voimassa sellaisina kuin Suomi on niihin sitoutunut. 
2 § 
Yleissopimuksen muiden kuin lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta säädetään valtioneuvoston asetuksella. 
3 § 
Tämän lain voimaantulosta säädetään valtioneuvoston asetuksella. 
 Lakiehdotus päättyy 

Laki alusten aiheuttaman meren pilaantumisen ehkäisemisestä vuonna 1973 tehtyyn kansainväliseen yleissopimukseen liittyvän vuoden 1978 pöytäkirjan I ja IV liitteeseen tehdyistä muutoksista 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään: 
1 § 
Alusten aiheuttaman meren pilaantumisen ehkäisemisestä vuonna 1973 tehtyyn kansainväliseen yleissopimukseen liittyvän vuoden 1978 pöytäkirjan (SopS 51/1983) I ja IV liitteeseen Lontoossa 17 päivänä kesäkuuta 2021 Kansainvälisen merenkulkujärjestön merellisen ympäristön suojelukomitean päätöslauselmalla MEPC.330(76) hyväksyttyjen muutosten lainsäädännön alaan kuuluvat määräykset ovat lakina voimassa sellaisina kuin Suomi on niihin sitoutunut. 
2 § 
Muutosten muiden kuin lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta säädetään valtioneuvoston asetuksella. 
3 § 
Tämän lain voimaantulosta säädetään valtioneuvoston asetuksella.  
 Lakiehdotus päättyy 

Laki alusten aiheuttaman meren pilaantumisen ehkäisemisestä vuonna 1973 tehtyyn kansainväliseen yleissopimukseen liittyvän vuoden 1978 pöytäkirjan V liitteeseen tehdyistä muutoksista 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:  
1 § 
Alusten aiheuttaman meren pilaantumisen ehkäisemisestä vuonna 1973 tehtyyn kansainväliseen yleissopimukseen liittyvän vuoden 1978 pöytäkirjan (SopS 51/1983) V liitteeseen Lontoossa 16 päivänä joulukuuta 2022 Kansainvälisen merenkulkujärjestön merellisen ympäristön suojelukomitean päätöslauselmalla MEPC.360(79) hyväksyttyjen muutosten lainsäädännön alaan kuuluvat määräykset ovat lakina voimassa sellaisina kuin Suomi on niihin sitoutunut. 
2 § 
Muutosten muiden kuin lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta säädetään valtioneuvoston asetuksella. 
3 § 
Tämän lain voimaantulosta säädetään valtioneuvoston asetuksella.  
 Lakiehdotus päättyy 

Laki alusten aiheuttaman meren pilaantumisen ehkäisemisestä vuonna 1973 tehtyyn kansainväliseen yleissopimukseen liittyvän vuoden 1978 pöytäkirjan uudistetusta VI liitteestä  

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:  
1 § 
Alusten aiheuttaman meren pilaantumisen ehkäisemisestä vuonna 1973 tehtyyn kansainväliseen yleissopimukseen liittyvän vuoden 1978 pöytäkirjan (SopS 51/1983) Lontoossa 17 päivänä kesäkuuta 2021 Kansainvälisen merenkulkujärjestön merellisen ympäristön suojelukomitean päätöslauselmalla MEPC.328(76) hyväksytyn uudistetun VI liitteen lainsäädännön alaan kuuluvat määräykset ovat lakina voimassa sellaisina kuin Suomi on niihin sitoutunut. 
2 § 
Uudistetun liitteen muiden kuin lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta säädetään valtioneuvoston asetuksella. 
3 § 
Tämän lain voimaantulosta säädetään valtioneuvoston asetuksella.  
 Lakiehdotus päättyy 

Laki jätteen ja muun aineen mereen laskemisen aiheuttaman meren pilaantumisen ehkäisemisestä tehdyn vuoden 1972 yleissopimuksen vuoden 1996 pöytäkirjan liitteeseen 1 ja 2 tehdyistä muutoksista  

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään: 
1 § 
Jätteen ja muun aineen mereen laskemisen aiheuttaman meren pilaantumisen ehkäisemisestä tehdyn vuoden 1972 yleissopimuksen vuoden 1996 pöytäkirjan (SopS 88/2017) liitteeseen 1 ja 2 Lontoossa 7 päivänä lokakuuta 2022 päätöslauselmalla LP6.(17) hyväksyttyjen muutosten lainsäädännön alaan kuuluvat määräykset ovat lakina voimassa sellaisina kuin Suomi on niihin sitoutunut. 
2 § 
Muutosten muiden kuin lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta säädetään valtioneuvoston asetuksella. 
3 § 
Tämän lain voimaantulosta säädetään valtioneuvoston asetuksella. 
 Lakiehdotus päättyy 

Laki merenkulun ympäristönsuojelulain muuttamisesta  

Eduskunnan päätöksen mukaisesti  
kumotaan merenkulun ympäristönsuojelulain (1672/2009) 3 luvun 15 § ja 7 luvun 14 a ja 14 b §, sellaisina kuin niistä ovat 7 luvun 14 a § laissa 990/2018 ja 14 b § laissa 275/2017,  
muutetaan 1 luvun 1 ja 4 §, 2 luvun 7 §, 3 luvun 2 §, 5 luvun otsikko, 1 §:n 1 momentti sekä 2 ja 5 §, 6 luvun 2 §:n 3 momentti, 5 §:n 1—3 momentti ja 6 §:n 2 momentti, 7 luvun 6 §, 7 a luku, 8 a luvun 1—3 §, 9 luvun 6 §:n 5 momentti ja 8 §:n 2 momentti, 12 luvun 6 §:n 1 ja 2 momentti sekä 8 §:n 1 ja 2 momentti, 13 luvun 3 §:n 2 momentin 8 a ja 10 c kohta sekä 5 momentti, 7 §, 8 §:n 1 momentti ja 9 § sekä lain liite, 
sellaisina kuin niistä ovat 1 luvun 1 § osaksi laissa 628/2017, 2 luvun 7 §, 5 luvun 1 §:n 1 momentti ja 5 §, 6 luvun 6 §:n 2 momentti, 7 luvun 6 §, 9 luvun 6 §:n 5 momentti ja 8 §:n 2 momentti sekä 13 luvun 3 §:n 5 momentti laissa 669/2021, 6 luvun 2 §:n 3 momentti ja 5 §:n 1—3 momentti, 8 a luvun 1—3 § ja 13 luvun 7 § laissa 990/2018, 7 a luku laeissa 998/2014 ja 669/2021, 12 luvun 6 §:n 1 momentti laissa 1357/2018, 12 luvun 6 §:n 2 momentti ja 8 §:n 2 momentti laissa 473/2016, 13 luvun 3 §:n 2 momentin 8 a kohta laissa 275/2017 ja 10 c kohta laissa 628/2017 sekä 13 luvun 8 §:n 1 momentti laissa 1537/2019, ja 
lisätään 1 luvun 2 §:ään, sellaisena kuin se on laissa 669/2021, uusi 11 a, 14 a, 37 a ja 41 a kohta, 5 lukuun uusi 1 a §, 7 lukuun uusi 9 b §, lakiin uusi 7 b luku, 8 a lukuun uusi 4—6 §, 12 luvun 2 §:ään, sellaisena kuin se on laeissa 990/2018 ja 669/2021, uusi 4 momentti, 12 lukuun uusi 8 a, 12 a ja 12 b §, 13 luvun 2 §:ään, sellaisena kuin se on laissa 990/2018, uusi 4 momentti, 3 §:n 2 momenttiin, sellaisena kuin se on osaksi laeissa 473/2016, 275/2017, 628/2017 ja 669/2021, uusi 6 a ja 9 a kohta sekä lakiin uusi liite 2, seuraavasti: 
1 luku 
Yleiset säännökset 
1 § 
Lain tarkoitus 
Tämän lain tarkoituksena on ehkäistä alusten tavanomaisesta toiminnasta aiheutuvaa ympäristön pilaantumista kieltämällä haitallisten aineiden päästäminen veteen ja ilmaan tai rajoittamalla tällaisten aineiden päästöjä. Lain tarkoituksena on myös järjestää alusten tavanomaisesta toiminnasta peräisin olevien jätteiden vastaanotto satamissa. 
Tällä lailla annetaan alusten tavanomaisesta toiminnasta aiheutuvaa ympäristön pilaantumisen ehkäisemistä koskevien Suomea sitovien kansainvälisten velvoitteiden ja Euroopan yhteisön säädösten kansallista täytäntöönpanoa koskevat säännökset ja muut alusten tavanomaisesta toiminnasta aiheutuvaa ympäristön pilaantumisen ehkäisemistä koskevat säännökset. 
Tällä lailla annetaan alusten osalta aluskierrätyksestä sekä asetuksen (EY) N:o 1013/2006 ja direktiivin 2009/16/EY muuttamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 1257/2013 täsmentämistä ja täydentämistä koskevat kansalliset säännökset sekä turvallisesta ja ympäristön kannalta asianmukaisesta aluskierrätyksestä Hongkongissa 15 päivänä toukokuuta 2009 tehdyn Hongkongin kansainvälisen yleissopimuksen, jäljempänä Hongkongin yleissopimus, kansallista täytäntöönpanoa koskevat säännökset. Lisäksi tällä lailla annetaan vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin käyttöönotosta ja direktiivin 2014/94/EU kumoamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2023/1804 vesiliikennettä koskevien säännösten täsmentämistä ja täydentämistä koskevat kansalliset säännökset. 
2 § 
Määritelmät 
Tässä laissa tarkoitetaan: 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
11 a) asetuksella uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käytöstä meriliikenteessä uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käytöstä meriliikenteessä sekä direktiivin 2009/16/EY muuttamisesta annettua Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta (EU) 2023/1805; 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
14 a) harmaalla vedellä aluksen käsiteltyjä ja käsittelemättömiä jätevesiä, jotka syntyvät peseytymisessä, astioidenpesussa ja pyykinpesussa, lukuun ottamatta MARPOL-yleissopimuksen IV liitteen 1.3 säännössä määriteltyä käymälöistä, sairaaloista, eläintiloista ja lastitiloista peräisin olevaa jätevettä; 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
37 a) MRV-asetuksella meriliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen tarkkailusta, raportoinnista ja todentamisesta sekä direktiivin 2009/16/EY muuttamisesta annettua Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta (EU) 2015/757; 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
41 a) pakokaasujen puhdistusjärjestelmällä laitteistoa, joka poistaa aluksen pakokaasuista rikkidioksidipäästöjä siten, että pakokaasun rikkidioksidipäästöt saadaan kokonaisuudessaan ja jatkuvasti laskemaan vähintään vastaavalle tasolle, kuin millä ne olisivat, jos aluksella käytettäisiin 7 luvun 7 §:n 1 momentin vaatimukset täyttävää polttoainetta; 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
4 § 
Lain soveltaminen poliisin, Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen aluksiin 
Tätä lakia sovelletaan poliisin, Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen aluksiin, jollei niiden rakenteen tai toiminnan erikoisluonteesta muuta johdu. 
Tätä lakia sovelletaan kuitenkin poikkeuksetta sellaisiin poliisin, Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen aluksiin, joita käytetään säännöllisesti yleisessä liikenteessä kuljettamaan matkustajia tai lastia. 
2 luku 
Aluksista aiheutuvien öljypäästöjen ehkäiseminen 
7 § 
IOPP-todistuskirja 
Öljysäiliöaluksen, joka on kansainvälisessä liikenteessä ja jonka bruttovetoisuus on vähintään 150, ja muun aluksen, joka on kansainvälisessä liikenteessä ja jonka bruttovetoisuus on vähintään 400, rakenteiden ja laitteiden tulee täyttää MARPOL-yleissopimuksen I liitteen niitä koskevat määräykset. Tästä osoituksena aluksella on oltava kansainvälinen todistuskirja öljyn aiheuttaman pilaantumisen ehkäisemisestä (IOPP-todistuskirja). 
Miehittämättömälle muulla kuin omalla käyttövoimalla liikkuvalle proomulle voidaan antaa IOPP-todistuskirjan sijasta MARPOL-yleissopimuksen mukaisesti tällaiselle proomulle tarkoitettu vapautuskirja. 
Liikenne- ja viestintävirasto tai hyväksytty luokituslaitos antaa kirjallisesta hakemuksesta suomalaisen aluksen IOPP-todistuskirjan tai miehittämättömän muulla kuin omalla käyttövoimalla liikkuvan proomun vapautuskirjan MARPOL-yleissopimuksen I liitteen kaavojen mukaisesti. Liikenne- ja viestintävirasto voi antaa ulkomaisen aluksen IOPP-todistuskirjan aluksen lippuvaltion pyynnöstä. Todistuskirja ja miehittämättömän muulla kuin omalla käyttövoimalla liikkuvan proomun vapautuskirja annetaan määräajaksi ja enintään viideksi vuodeksi kerrallaan. 
3 luku 
Öljypäästömaksu 
2 § 
Öljypäästömaksun määrä 
Öljypäästömaksu määrätään päästön määrän ja aluksen bruttovetoisuuden perusteella lain liitteenä 1 olevan maksutaulukon mukaan. 
5 luku 
Aluksista aiheutuvien käymäläjätevesipäästöjen ja harmaan veden päästöjen ehkäiseminen  
1 § 
Käymäläjäteveden päästökielto ja päästörajoitus 
Käsittelemättömän ja käsitellyn käymäläjäteveden päästäminen aluksesta veteen on kielletty Suomen sisävesialueella ja talousvyöhykkeellä ja suomalaisesta aluksesta Suomen aluevesien ja talousvyöhykkeen ulkopuolella siten kuin MARPOL-yleissopimuksen IV liitteessä, Helsingin sopimuksessa taikka Suomea sitovissa muissa kansainvälisissä velvoitteissa määrätään tai Euroopan unionin säädöksissä säädetään. Suomen aluevesillä on kielletty käsittelemättömän ja käsitellyn jäteveden päästäminen veteen aluksesta, jonka bruttovetoisuus on vähintään 400, tai tätä pienemmästä aluksesta, joka saa kuljettaa vähintään 15 henkilöä. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
1 a § 
Harmaan veden päästökielto 
Harmaan veden päästäminen veteen on kielletty Suomen aluevesillä aluksesta, jonka bruttovetoisuus on vähintään 400, tai tätä pienemmästä aluksesta, joka saa kuljettaa vähintään 15 henkilöä ja jonka rungon pituus on yli 24 metriä. 
Edellä 1 momentissa tarkoitettua päästökieltoa ei sovelleta ennen vuotta 1990 rakennettuihin aluksiin, jotka tuottavat Väylävirastolle jäämurtopalveluja sopimus- tai valtiosopimuspohjaisesti. 
Edellä 1 momentissa tarkoitetulla aluksella on ennen toisen valtion alueelta Suomen aluevesille saapumista pystyttävä osoittamaan aluksen konepäiväkirjaan tai muuhun aluksen päiväkirjaan tehdyin merkinnöin, että aluksen laitaventtiili on suljettu Suomen aluevesille saavuttaessa viimeistään aluevesirajalla, jollei harmaan veden päästäminen ole ollut 2 §:n mukaan sallittua. Kotimaan liikenteen aluksissa laitaventtiili tulee olla suljettuna koko merimatkan ajan, kun alus liikennöi Suomen vesialueella. Lisäksi tilanteessa, jossa alus on jättänyt harmaata vettä satamaan, aluksen konepäiväkirjaan tai muuhun aluksen päiväkirjaan on merkittävä tiedot siitä, milloin ja missä suomalaisessa satamassa harmaata vettä on jätetty sekä satamaan jätetyn harmaan veden määrä. 
2 § 
Käymäläjäteveden ja harmaan veden päästäminen poikkeustilanteissa 
Mitä 1 ja 1 a §:ssä säädetään, ei koske käymäläjäteveden tai harmaan veden päästämistä veteen, jos: 
1) päästäminen on tarpeen aluksen tai siellä olevien henkilöiden turvallisuuden varmistamiseksi taikka ihmishengen pelastamiseksi; tai  
2) päästäminen aiheutuu alukselle tai sen laitteistolle aiheutuneesta vahingosta, jos kaikkiin kohtuullisiin varotoimiin on ryhdytty ennen vahingon syntymistä ja sen jälkeen päästön estämiseksi tai minimoimiseksi. 
5 § 
ISPP-todistuskirja 
Kansainvälisessä liikenteessä olevalla aluksella, jonka bruttovetoisuus on vähintään 400 tai joka saa kuljettaa enemmän kuin 15 henkilöä, sekä jokaisella kansainvälisessä liikenteessä olevalla matkustaja-aluksella on oltava MARPOL-yleissopimuksen IV liitteen mukainen käymäläjäteveden aiheuttaman pilaantumisen ehkäisemisestä annettu kansainvälinen todistuskirja (ISPP-todistuskirja). 
Miehittämättömälle muulla kuin omalla käyttövoimalla liikkuvalle proomulle voidaan myöntää ISPP-todistuskirjan sijasta MARPOL-yleissopimuksen mukaisesti tällaiselle proomulle tarkoitettu vapautustodistus. 
Liikenne- ja viestintävirasto tai hyväksytty luokituslaitos antaa kirjallisesta hakemuksesta suomalaiselle alukselle ISPP-todistuskirjan tai miehittämättömän muulla kuin omalla käyttövoimalla liikkuvan proomun vapautustodistuksen MARPOL-yleissopimuksen IV liitteen kaavojen mukaisena edellyttäen, että alus täyttää mainitun liitteen vaatimukset. Liikenne- ja viestintävirasto voi antaa ulkomaiselle alukselle ISPP-todistuskirjan aluksen lippuvaltion pyynnöstä. Todistuskirja ja miehittämättömän muulla kuin omalla käyttövoimalla liikkuvan proomun vapautuskirja ovat voimassa määräajan ja enintään viisi vuotta kerrallaan. 
6 luku 
Aluksista aiheutuvien kiinteän jätteen päästöjen ehkäiseminen 
2 § 
Kiinteän jätteen päästäminen poikkeustilanteessa 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Edellä 1 momentissa tarkoitettu poistaminen tai vahingossa tapahtunut häviäminen on merkittävä jätepäiväkirjaan tai kotimaanliikenteen jätepäiväkirjaan. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
5 § 
Aluksen jätepäiväkirja 
Suomalaisessa aluksessa ja Suomen satamaan saapuvassa kansainvälisessä liikenteessä olevassa ulkomaisessa aluksessa, jonka bruttovetoisuus on vähintään 100 tai joka saa kuljettaa vähintään 15 henkilöä, sekä kiinteällä tai kelluvalla alustalla on aluksen päällikön tai hänen valvontansa alaisena muun päällystöön kuuluvan pidettävä kiinteistä jätteistä jätepäiväkirjaa. Kotimaanliikenteessä purjehtivassa aluksessa, jonka bruttovetoisuus on vähintään 100 tai joka saa kuljettaa vähintään 15 henkilöä, voidaan jätepäiväkirjan sijasta pitää kotimaanliikenteen jätepäiväkirjaa, joka voi olla osa aluksen päiväkirjaa. 
Jätepäiväkirja ja kotimaanliikenteen jätepäiväkirja on pidettävä paikassa, jossa ne ovat helposti saatavissa tarkastusta varten, ja niitä on säilytettävä kaksi vuotta viimeisen merkinnän tekemisestä. 
Liikenne- ja viestintävirastolla on oikeus tarkastaa jätepäiväkirja ja kotimaanliikenteen jätepäiväkirja sekä saada siitä pyynnöstä aluksen päällikön oikeaksi todistama ote. Aluksen ollessa ulkomaan satamassa tai offshore-terminaalissa asianomaisella ulkomaan viranomaisella on oikeus tarkastaa jätepäiväkirja sekä saada siitä pyynnöstä aluksen päällikön oikeaksi todistama ote. Toimenpiteet, joihin Liikenne- ja viestintävirasto tämän momentin nojalla ryhtyy, on suoritettava niin nopeasti kuin mahdollista aiheuttamatta alukselle tarpeetonta viivytystä. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
6 § 
Tarkemmat säännökset ja määräykset 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Liikenne- ja viestintävirasto voi MARPOL-yleissopimuksen V liitteen, Helsingin sopimuksen ja Euroopan unionin säädösten täytäntöön panemiseksi antaa teknisiä määräyksiä Suomen aluevesillä ja talousvyöhykkeellä sekä suomalaisten alusten osalta myös Suomen aluevesien ja talousvyöhykkeen ulkopuolella tämän luvun: 
1) 1 §:ssä tarkoitetun kiinteän jätteen poistamisrajoituksen noudattamiseksi tarvittavia hienonnuslaitteistoja koskevista tyyppihyväksynnöistä; 
2) 5 §:ssä tarkoitetun aluksen jätepäiväkirjan kaavasta; ja 
3) 5 §:ssä tarkoitetun kotimaanliikenteen jätepäiväkirjan kaavasta. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
7 luku 
Aluksista aiheutuvan ilman pilaantumisen ehkäiseminen 
6 § 
IAPP-todistuskirja 
Kansainvälisessä liikenteessä olevalla aluksella, jonka bruttovetoisuus on vähintään 400, on oltava ilman pilaantumisen ehkäisemisestä annettu todistuskirja (IAPP-todistuskirja), jonka mukaan alus täyttää MARPOL-yleissopimuksen VI liitteen määräykset. 
Miehittämättömälle muulla kuin omalla käyttövoimalla liikkuvalle proomulle voidaan myöntää IAPP-todistuskirjan sijasta MARPOL-yleissopimuksen mukaisesti tällaiselle proomulle tarkoitettu vapautustodistus. 
Liikenne- ja viestintävirasto tai hyväksytty luokituslaitos antaa kirjallisesta hakemuksesta suomalaisen aluksen IAPP-todistuskirjan tai miehittämättömän muulla kuin omalla käyttövoimalla liikkuvan proomun vapautustodistuksen MARPOL-yleissopimuksen VI liitteen kaavojen mukaisena edellyttäen, että alus täyttää mainitun liitteen vaatimukset. Liikenne- ja viestintävirasto voi antaa ulkomaisen aluksen IAPP-todistuskirjan aluksen lippuvaltion pyynnöstä. Todistuskirja ja miehittämättömän muulla kuin omalla käyttövoimalla liikkuvan proomun vapautuskirja ovat voimassa määräajan ja enintään viisi vuotta kerrallaan. 
9 b § 
Pakokaasujen puhdistusjärjestelmän pesuvesien ja jäämien päästökielto 
Pakokaasujen puhdistusjärjestelmässä käytetyn puhdistamattoman pesuveden päästäminen veteen on kielletty aluevesillä. 
Pakokaasujen puhdistusjärjestelmässä käytetyn puhdistetun pesuveden ja pesuvedestä eroteltujen jäämien päästäminen veteen on kielletty aluevesillä. 
7 a luku 
Alusten energiatehokkuus ja kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen 
1 § 
Uuden aluksen energiatehokkuutta koskevat vaatimukset  
Uudelle alukselle tulee laskea saavutettu energiatehokkuutta mittaavan suunnitteluindeksin arvo MARPOL-yleissopimuksen VI liitteen vaatimusten mukaisesti. 
Uuden aluksen saavutetun energiatehokkuutta mittaavan suunnitteluindeksin arvon tulee olla MARPOL-yleissopimuksen VI liitteen vaatimusten mukainen. 
2 §  
Olemassa olevan aluksen energiatehokkuutta koskevat vaatimukset  
Alukselle tulee laskea saavutettu olemassa olevan aluksen energiatehokkuusindeksin arvo MARPOL-yleissopimuksen VI liitteen vaatimusten mukaisesti. 
Aluksen saavutetun olemassa olevan aluksen energiatehokkuusindeksin arvon tulee olla MARPOL-yleissopimuksen VI liitteen vaatimusten mukainen. 
3 § 
SEEMP-suunnitelma 
Aluksella, jonka bruttovetoisuus on vähintään 400, on oltava MARPOL-yleissopimuksen VI liitteen mukainen energiatehokkuuden hallintasuunnitelma (SEEMP-suunnitelma). Suunnitelma voi olla osa aluksen turvallisuusjohtamisjärjestelmää. 
Aluksen, jonka bruttovetoisuus on vähintään 5 000, SEEMP-suunnitelmassa on oltava MARPOL-yleissopimuksen VI liitteen mukainen kuvaus siitä menetelmästä, jota käytetään polttoaineen kulutusta koskevien tietojen keruuseen, sekä kuvaus niistä menettelyistä, joita käytetään tietojen ilmoittamiseen toimivaltaiselle viranomaiselle tai hyväksytylle luokituslaitokselle. 
Liikenne- ja viestintävirasto tai hyväksytty luokituslaitos varmistaa hakemuksesta, että 2 momentissa tarkoitetun aluksen SEEMP-suunnitelma on MARPOL-yleissopimuksen VI liitteen vaatimusten mukainen, ja antaa alukselle vaatimustenmukaisuudesta vahvistuksen, jota on säilytettävä aluksella. 
Aluksen, jonka bruttovetoisuus on vähintään 5 000, SEEMP-suunnitelmalle suoritetaan tarkastus ja auditoinnit ottaen huomioon Kansainvälisen merenkulkujärjestön ohjeistukset. 
4 § 
Aluksen polttoaineen kulutustietojen keruu ja ilmoittaminen 
Aluksen, jonka bruttovetoisuus on vähintään 5 000, on kerättävä Kansainvälisen merenkulkujärjestön alusten polttoaineen kulutusta koskevaan tietokantaan toimitettavat tiedot siten kuin MARPOL-yleissopimuksen VI liitteessä määrätään. 
Edellä 3 §:n 1 momentissa tarkoitetun aluksen on koottava polttoaineen kulutusta koskevat yhdistetyt tiedot ja toimitettava ne Liikenne- ja viestintävirastolle tai hyväksytylle luokituslaitokselle MARPOL-yleissopimuksen VI liitteen mukaisesti. Edellä tarkoitetut tiedot on: 
1) koottava kunkin kalenterivuoden lopussa ja toimitettava kolmen kuukauden kuluessa kyseisen kalenterivuoden päättymisestä; tai 
2) koottava ja toimitettava aluksen siirtopäivänä tai niin pian sen jälkeen kuin se käytännössä on mahdollista, jos alus siirretään kesken kalenterivuoden hallinnolta toiselle, yhtiöltä toiselle tai hallinnolta ja yhtiöltä toiselle. 
Aluksen on toimitettava alusten polttoaineen kulutusta koskevaan tietokantaan toimitettavien tietojen perustana olevat eritellyt tiedot pyydettäessä Liikenne- ja viestintävirastolle tai hyväksytylle luokituslaitokselle ja muissa kuin 2 momentin 2 kohdassa tarkoitetuissa tilanteissa pidettävä ne helposti saatavilla vähintään 12 kuukauden ajan kyseisen kalenterivuoden lopusta siten kuin MARPOL-yleissopimuksen VI liitteessä määrätään. 
Aluksen polttoaineen kulutusta koskevat tiedot on todennettava. 
Liikenne- ja viestintävirasto tai hyväksytty luokituslaitos toimittaa todennetut tiedot Kansainvälisen merenkulkujärjestön alusten polttoaineen kulutusta koskevaan tietokantaan. Liikenne- ja viestintävirasto varmistaa, että alusten polttoaineen kulutusta koskevat todennetut tiedot toimitetaan Kansainväliselle merenkulkujärjestölle viimeistään kuukauden kuluessa siitä, kun alukselle on annettu vaatimustenmukaisuusvakuutus siten kuin MARPOL-yleissopimuksen VI liitteessä määrätään. 
5 § 
Operatiivinen hiili-intensiteetti 
Alukselle, jonka bruttovetoisuus on vähintään 5 000, on laskettava kalenterivuosittain MARPOL-yleissopimuksen VI liitteessä tarkoitettu saavutettu operatiivinen hiili-intensiteetti-indikaattori ja määritettävä aluksen operatiivinen hiili-intensiteettiluokitus MARPOL-yleissopimuksen VI liitteen mukaisesti. 
Edellä 1 momentissa tarkoitettu yhtä kalenterivuotta koskeva hiili-intensiteetti-indikaattori on ilmoitettava Liikenne- ja viestintävirastolle tai sen hyväksymälle luokituslaitokselle seuraavan kalenterivuoden maaliskuun loppuun mennessä. 
MARPOL-yleissopimuksen VI liitteessä tarkoitetulle tasolle D kolmena peräkkäisenä vuotena tai tasolle E luokitellun aluksen on laadittava suunnitelma korjaavista toimista mainitussa liitteessä tarkoitetun vaaditun vuotuisen operatiivisen hiili-intensiteetti-indikaattorin saavuttamiseksi, tarkistettava suunnitelman johdosta aluksen SEEMP-suunnitelma ja toteutettava tarkistetun SEEMP-suunnitelman mukaisesti korjaavat toimet MARPOL-yleissopimuksen VI liitteen mukaisesti. 
6 §  
IEE-todistuskirja 
Kansainvälisessä liikenteessä olevalla aluksella, jonka bruttovetoisuus on vähintään 400, on oltava MARPOL-yleissopimuksen VI liitteen mukainen kansainvälinen energiatehokkuustodistuskirja (IEE-todistuskirja), jonka mukaan alus täyttää mainitun liitteen määräykset. 
Liikenne- ja viestintävirasto tai hyväksytty luokituslaitos antaa kirjallisesta hakemuksesta suomalaisen aluksen IEE-todistuskirjan edellyttäen, että alus täyttää MARPOL-yleissopimuksen VI liitteen vaatimukset. Liikenne- ja viestintävirasto voi antaa ulkomaisen aluksen IEE-todistuskirjan aluksen lippuvaltion pyynnöstä. Todistuskirja annetaan määräajaksi ja enintään viideksi vuodeksi kerrallaan. 
7 § 
Polttoaineen kulutusilmoitusta ja operatiivista hiili-intensiteettiluokitusta koskeva vaatimustenmukaisuusvakuutus  
Liikenne- ja viestintävirasto tai hyväksytty luokituslaitos antaa hakemuksesta alukselle MARPOL-yleissopimuksen VI liitteen mukaisen vaatimustenmukaisuusvakuutuksen saatuaan polttoaineen kulutusta koskevat tiedot ja aluksen saavutetun vuotuisen operatiivisen hiili-intensiteettiluokituksen edellyttäen, että alus täyttää mainitun liitteen polttoaineen kulutusta koskeviin tietoihin ja operatiiviseen hiili-intensiteettiluokitukseen liittyvät vaatimukset ja että tiedot on ilmoitettu mainitun liitteen mukaisesti. 
Vaatimustenmukaisuusvakuutus on annettava: 
1) viiden kuukauden kuluessa kalenterivuoden alusta; tai 
2) viipymättä, jos kyseessä on 4 §:n 2 momentin 2 kohdassa tarkoitettu tilanne. 
Vaatimustenmukaisuusvakuutus on voimassa sen kalenterivuoden, jona se on annettu, ja seuraavan kalenterivuoden viisi ensimmäistä kuukautta. MARPOL-yleissopimuksen VI liitteen 6 säännön 7 kohdan mukaisesti myönnetty vaatimustenmukaisuusvakuutus on voimassa sen kalenterivuoden, jona se on annettu, sitä seuraavan kalenterivuoden sekä kolmannen kalenterivuoden viisi ensimmäistä kuukautta. Vaatimustenmukaisuusvakuutusta on säilytettävä aluksella koko sen voimassaoloajan. 
8 §  
Poikkeukset aluksen energiatehokkuutta koskeviin vaatimuksiin 
Liikenne- ja viestintävirasto päättää MARPOL-yleissopimuksen VI liitteen 19 säännön mukaisista poikkeuksista aluksen energiatehokkuutta koskeviin vaatimuksiin. 
9 § 
Uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käytöstä meriliikenteessä annetun asetuksen soveltamisalaa koskeva vapautus 
Uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käytöstä meriliikenteessä annettua asetusta ei sovelleta alusten 31 päivään joulukuuta 2029 asti käyttämään energiaan muiden matkustaja-alusten kuin risteilymatkustaja-alusten liikennöimillä matkoilla Suomen lainkäyttövaltaan kuuluvan mainitun asetuksen 3 artiklan 10 kohdassa tarkoitetun käyntisataman ja toisen sellaisen Suomen lainkäyttövaltaan kuuluvan käyntisataman välillä, joka sijaitsee saarella, jossa on alle 200 000 vakinaista asukasta, tai mainittujen alusten ollessa sellaisen saaren käyntisatamassa. 
10 § 
Maasähkön syöttöä satamassa koskevat velvoitteet 
Sataman pitäjän on varmistettava, että satamassa tarjotaan aluksille maasähköä vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin käyttöönotosta ja direktiivin 2014/94/EU kumoamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2023/1804 9 ja 10 artiklan mukaisesti. 
11 § 
Aluksen maasähkön käyttöön liittyvät sataman pitäjän tehtävät 
Saatuaan alukselta uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käytöstä meriliikenteessä annetun asetuksen 6 artiklan 8 kohdan ensimmäisessä alakohdassa tarkoitetut maasähköön kytkeytymistä koskevat tiedot sataman pitäjän on vahvistettava alukselle, onko kytkeytyminen maasähköön käytettävissä. 
Sataman pitäjän on määritettävä ja merkittävä mainitun asetuksen 19 artiklan mukaiseen tietokantaan ilman aiheetonta viivytystä tiedot siitä: 
1) sovelletaanko alukseen jotain mainitun asetuksen 6 artiklan 5 kohdassa esitettyä poikkeusta; 
2) täyttääkö alus mainitun artiklan 1 ja 2 kohdassa vahvistetut vaatimukset, jos mitään mainitun asetuksen 6 artiklan 5 kohdassa esitetyistä poikkeuksista ei sovelleta. 
Edellä 1 ja 2 momentissa säädettyjä tehtäviä hoitavaan sovelletaan rikosoikeudellista virkavastuuta koskevia säännöksiä. Vahingonkorvaustavastuusta säädetään vahingonkorvauslaissa (412/1974). 
12 §  
Tarkemmat säännökset ja määräykset 
Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa MARPOL-yleissopimuksen VI liitteen, Helsingin sopimuksen ja Suomen muiden kansainvälisten velvoitteiden sekä Euroopan unionin säädösten täytäntöön panemiseksi tarkempia säännöksiä Suomen vesialueella ja talousvyöhykkeellä sekä suomalaisten alusten osalta myös Suomen aluevesien ja talousvyöhykkeen ulkopuolella tämän luvun: 
1) 1 §:ssä tarkoitetun aluksen energiatehokkuutta mittaavan suunnitteluindeksin vaatimustenmukaisuuden valvonnan järjestämisestä; 
2) 2 §:ssä tarkoitetun olemassa olevan aluksen energiatehokkuusindeksin vaatimustenmukaisuuden valvonnan järjestämisestä;  
3) 8 §:ssä tarkoitetuista poikkeuksista aluksen energiatehokkuutta koskeviin vaatimuksiin. 
Liikenne- ja viestintävirasto voi MARPOL-yleissopimuksen VI liitteen, Helsingin sopimuksen tai Euroopan unionin säädösten täytäntöön panemiseksi antaa teknisiä määräyksiä Suomen aluevesillä ja talousvyöhykkeellä sekä suomalaisten alusten osalta myös Suomen aluevesien ja talousvyöhykkeen ulkopuolella: 
1) 1 §:ssä tarkoitetusta aluksen energiatehokkuutta mittaavan suunnitteluindeksin laskennasta; 
2) 2 §:ssä tarkoitetusta olemassa olevan aluksen energiatehokkuusindeksin laskennasta; 
3) 3 §:ssä tarkoitetun SEEMP-suunnitelman laadinnasta; 
4) 4 §:n 4 momentissa tarkoitettujen polttoaineen kulutusta koskevien tietojen todentamisesta ja sitä koskevista menettelyistä; 
5) 5 §:ssä tarkoitetun operatiivisen hiili-intensiteetin ilmoittamisesta; 
6) 6 §:ssä tarkoitetusta IEE-todistuskirjasta; 
7) 7 §:ssä tarkoitetusta polttoaineen kulutusilmoitusta ja operatiivista hiili-intensiteettiluokitusta koskevasta vaatimustenmukaisuusvakuutuksesta. 
7 b luku 
Uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käytöstä meriliikenteessä annetun asetuksen mukaiset seuraamusmaksut 
1 §  
Kasvihuonekaasuintensiteettimaksu 
Uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käytöstä meriliikenteessä annetun asetuksen 3 artiklan 13 kohdassa tarkoitetulle yhtiölle, jonka aluksen mainitun asetuksen 4 artiklassa tarkoitettua kasvihuonekaasuintensiteettiä tai 5 artiklan 3 kohdassa tarkoitettua muuta kuin biologista alkuperää olevien uusiutuvien polttoaineiden käytön alatavoitetta koskeva vaatimustenmukaisuustase on mainitun asetuksen 3 artiklan 42 kohdassa tarkoitetun todentamiskauden kesäkuun 1 päivänä alijäämäinen eli sen arvo on alle 0, on määrättävä seuraamusmaksu (kasvihuonekaasuintensiteettimaksu). Vaatimustenmukaisuustaseen laskentaan sovelletaan tämän lain liitteessä 2 olevia kaavoja. 
2 §  
Maasähkön käyttövelvoitteen laiminlyönnistä määrättävä maksu 
Uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käytöstä meriliikenteessä annetun asetuksen 3 artiklan 13 kohdassa tarkoitetulle yhtiölle, jonka alus tekee raportointikaudella vähintään yhden mainitun asetuksen 6 artiklassa säädettyjen vaatimusten vastaisen satamakäynnin, on määrättävä seuraamusmaksu (maasähkön käyttövelvoitteen laiminlyönnistä määrättävä maksu). 
3 §  
Seuraamusmaksun määrääminen ja rahamäärä  
Edellä 1 ja 2 §:ssä tarkoitetut seuraamusmaksut määrää Liikenne- ja viestintävirasto. 
Seuraamusmaksua ei saa määrätä, jos on kulunut yli kolme vuotta siitä, kun rikkomus tai laiminlyönti on tapahtunut. 
Kasvihuonekaasuintensiteettimaksun rahamäärään sovelletaan liitteenä 2 olevan taulukon kaavoja. Jos aluksella on vaatimustenmukaisuusalijäämä kahtena tai useampana peräkkäisenä raportointikautena, rahamäärä kerrotaan kaavalla 1 + (n -1)/10, jossa n on niiden peräkkäisten raportointikausien lukumäärä, joiden osalta yhtiöön sovelletaan kyseistä alusta koskevaa 1 tai 2 §:ssä tarkoitettua seuraamusmaksua. Jos aluksella ei ole raportointikaudella yhtään satamakäyntiä unionissa ja se on edellisellä raportointikaudella lainannut etukäteen vaatimustenmukaisuusylijäämää, kerrotaan seuraamusmaksun rahamäärä 1,1:llä. 
Maasähkön käyttövelvoitteen laiminlyönnistä määrättävän maksun rahamäärä saadaan kertomalla 1,5 euroa laiturissa olevan aluksen vahvistetulla sähkötehon kokonaistarpeella ja niiden tuntien pyöristetyllä kokonaismäärällä, jotka alus oli laiturissa uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käytöstä meriliikenteessä annetun asetuksen 6 artiklassa säädettyjen vaatimusten vastaisesti.  
Edellä mainitut seuraamusmaksut määrätään maksettaviksi valtiolle. 
4 § 
Seuraamusmaksun täytäntöönpano ja vanhentuminen 
Edellä 1 ja 2 §:ssä tarkoitettujen seuraamusmaksujen täytäntöönpanosta säädetään sakon täytäntöönpanosta annetussa laissa (672/2002). 
Edellä 1 ja 2 §:ssä tarkoitetut seuraamusmaksut vanhenevat viiden vuoden kuluttua seuraamusmaksua koskevan lainvoiman saaneen ratkaisun antamispäivästä. 
5 § 
Kertomus seuraamusmaksutulojen käyttämisestä 
Liikenne- ja viestintävirasto julkaisee kertomukset edellä 1 ja 2 §:ssä tarkoitetuista maksuista kertyvien tulojen tai niitä vastaavan rahallisen arvon käyttämisestä uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käytöstä meriliikenteessä annetun asetuksen 23 artiklan 11 kohdan mukaisesti. 
8 a luku 
Aluskierrätys 
1 § 
Hallinnon nimeäminen 
Aluskierrätysasetuksen 3 artiklan 1 kohdan 9 alakohdassa tarkoitettu hallinto Suomessa on Liikenne- ja viestintävirasto. Liikenne- ja viestintävirasto vastaa myös Hongkongin yleissopimuksessa hallinnolle määrätyistä tehtävistä, jotka liittyvät Suomen lipun alla purjehtiviin aluksiin. 
2 § 
Hongkongin yleissopimuksen edellyttämät todistuskirjat 
Suomen lipun alla purjehtivalla kansainvälisessä liikenteessä olevalla aluksella, joka kuuluu Hongkongin yleissopimuksen soveltamisalaan, on oltava Hongkongin yleissopimuksen mukainen vaarallisten materiaalien luetteloa koskeva todistuskirja. 
Edellä 1 momentissa tarkoitetulla aluksella on ennen sen purkamisen aloittamista oltava, sen lisäksi mitä aluskierrätysasetuksessa säädetään, Hongkongin yleissopimuksen mukainen kierrätyskelpoisuuden osoittava kansainvälinen todistuskirja. 
Liikenne- ja viestintävirasto tai hyväksytty luokituslaitos antaa suomalaiselle alukselle kirjallisesta hakemuksesta 1 ja 2 momentissa tarkoitetut todistuskirjat Hongkongin yleissopimuksen mallien mukaisina. Todistuskirjat annetaan sillä edellytyksellä, että alus täyttää Hongkongin yleissopimuksen vaatimukset. Liikenne- ja viestintävirasto tai sen valtuuttama luokituslaitos voi antaa todistuskirjat myös ulkomaiselle alukselle sen lippuvaltion pyynnöstä. 
Todistuskirjat annetaan määräajaksi. Vaarallisten materiaalien luetteloa koskeva todistuskirja annetaan enintään viideksi vuodeksi kerrallaan. Kierrätyskelpoisuuden osoittava kansainvälinen todistuskirja annetaan enintään kolmeksi kuukaudeksi kerrallaan. 
Kierrätyskelpoisuutta osoittava todistuskirja ja aluskierrätysasetuksen mukainen vastaava todistus on toimitettava tiedoksi asianomaiselle aluehallintovirastolle. 
3 § 
Suomessa purettavan aluksen omistajan velvollisuudet 
Jotta alus, joka kuuluu Hongkongin yleissopimuksen soveltamisalaan, voidaan purkaa Suomessa, sen omistajan on varmistettava, että aluksella on 2 §:n 1 ja 2 momentissa tarkoitetut todistuskirjat ja että se täyttää Hongkongin yleissopimuksen liitteen 8 säännön vaatimukset.  
4 § 
Kotimaan liikenteen aluksen vaarallisten materiaalien luettelo 
Kotimaan liikenteessä olevalla aluksella, jonka bruttovetoisuus on vähintään 500, on oltava ennen sen purkamista aluskierrätysasetuksen 5 artiklan mukainen vaarallisten materiaalien luettelo. 
5 §  
Tietojen ilmoittaminen 
Liikenne- ja viestintävirasto vastaa aluskierrätysasetuksen 21 artiklan mukaisten raporttien toimittamisesta Euroopan komissiolle.  
Liikenne- ja viestintävirasto vastaa Hongkongin yleissopimuksen 12 artiklan mukaisesti seuraavien tietojen toimittamisesta Kansainväliselle merenkulkujärjestölle: 
1) hyväksyttyjä luokituslaitoksia ja nimettyjä katsastajia koskevat tiedot; 
2) Suomen lipun alla purjehtivia aluksia, joille on myönnetty kierrätyskelpoisuuden osoittava kansainvälinen todistuskirja, koskevat tiedot; 
3) aluksia koskevien Hongkongin yleissopimuksen velvoitteiden rikkomisia ja aluksia kohtaan suunnattuja Hongkongin yleissopimuksen velvoitteiden toimeenpanoon liittyviä toimia koskevat tiedot. 
6 §  
Tarkemmat määräykset 
Liikenne- ja viestintävirasto voi antaa määräyksiä siitä, missä määräajassa aluksen omistajan on tehtävä Liikenne- ja viestintävirastolle aluskierrätysasetuksen 6 artiklan 1 kohdan b alakohdassa tarkoitettu ilmoitus aikomuksesta lähettää alus kierrätettäväksi tiettyyn aluskierrätyslaitokseen tai -laitoksiin. 
9 luku 
Jätteiden vastaanottojärjestelyt satamassa 
6 § 
Sataman jätehuoltosuunnitelman hyväksyminen 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Kun sataman jätehuoltosuunnitelma on hyväksytty, elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen tai kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen on merkittävä suunnitelma ympäristönsuojelulain 222 §:ssä tarkoitettuun ympäristönsuojelun tietojärjestelmään. 
8 § 
Tarpeettoman viivytyksen välttäminen 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Aluksen liikenteenharjoittaja tai omistaja tai muu jätteiden jättämiseen tai vastaanottoon osallistunut on oikeutettu korvaukseen tarpeettomasta viivytyksestä sille aiheutuneesta vahingosta siten kuin vahingonkorvauslaissa säädetään. 
12 luku  
Valvonta ja hallintopakko 
2 §  
Liikenne- ja viestintäviraston valvontatehtävät 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Liikenne- ja viestintävirasto on MRV-asetuksessa ja uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käytöstä meriliikenteessä annetussa asetuksessa tarkoitettu toimivaltainen viranomainen.  
6 § 
Rajavartiolaitoksen valvontatehtävät  
Rajavartiolaitos on johtava valvontaviranomainen valvonnassa, joka koskee aluksesta veteen menevistä päästöistä tässä laissa ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten, lukuun ottamatta 5 luvun 1 a §:ssä tarkoitetun harmaan veden päästökiellon ja 7 luvun 9 b §:ssä tarkoitetun pakokaasujen puhdistusjärjestelmien pesuvesien ja jäämien päästökiellon, noudattamista aluevesillä ja talousvyöhykkeellä. 
Rajavartiolaitos osallistuu aluksesta ilmaan menevien päästöjen ja haitallisten kiinnittymisenestojärjestelmien sekä aluksesta veteen päästettyjen painolastivesien ja sedimenttien sekä 5 luvun 1 a §:ssä tarkoitetun harmaan veden päästökiellon ja 7 luvun 9 b §:ssä tarkoitetun pakokaasujen puhdistusjärjestelmien pesuvesien ja erottelemien jäämien päästökiellon valvontaan Suomen aluevesillä ja talousvyöhykkeellä siten kuin 11 ja 12 §:ssä säädetään. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
8 § 
Poliisin valvontatehtävät 
Poliisi valvoo aluksesta veteen meneviä päästöjä koskevien tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten, lukuun ottamatta 5 luvun 1 a §:ssä tarkoitetun harmaan veden päästökiellon ja 7 luvun 9 b §:ssä tarkoitetun pakokaasujen puhdistusjärjestelmien pesuvesien ja erottelemien jäämien päästökiellon, noudattamista sisävesialueella sekä aluevesillä. 
Poliisi osallistuu aluksesta ilmaan menevien päästöjen ja haitallisten kiinnittymisenestojärjestelmien sekä aluksesta veteen päästettyjen painolastivesien ja sedimenttien sekä 5 luvun 1 a §:ssä tarkoitetun harmaan veden päästökiellon ja 7 luvun 9 b §:ssä tarkoitetun pakokaasujen puhdistusjärjestelmien pesuvesien ja erottelemien jäämien päästökiellon valvontaan sisävesillä sekä Suomen aluevesillä siten kuin 11 ja 12 §:ssä säädetään.  
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
8 a § 
FINAS-akkreditointipalvelun tehtävät  
MRV-asetuksessa ja uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käytöstä meriliikenteessä annetussa asetuksessa tarkoitettu kansallinen akkreditointielin on FINAS-akkreditointipalvelu. 
12 a § 
Uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käytöstä meriliikenteessä annetun asetuksen toimeenpanoon liittyvät aluksen satamaan pääsyn epääminen ja pysäyttäminen 
Liikenne- ja viestintäviraston on evättävä uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käytöstä meriliikenteessä annetun asetuksen 25 artiklan mukaisen karkotusmääräyksen saaneen muun kuin Suomen lipun alla purjehtivan aluksen pääsy Suomen satamiin.  
Liikenne- ja viestintäviraston on määrättävä suomalaisessa satamassa oleva Suomen lipun alla purjehtiva alus pysäytettäväksi, jos se ei täytä uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käytöstä meriliikenteessä annetun asetuksen 24 artiklassa säädettyä voimassa olevan vaatimustenmukaisuusasiakirjan hallussapitoa koskevaa velvoitetta kahtena tai useampana peräkkäisenä raportointikautena ja jos velvoitteen noudattamista ei ole onnistuttu varmistamaan muilla täytäntöönpanotoimenpiteillä. Liikenne- ja viestintäviraston on pysäytettävä myös toisessa jäsenvaltiossa mainitun asetuksen 25 artiklan nojalla karkotusmääräyksen saaneen laivayhtiön Suomen lipun alla purjehtiva alus. Liikenne- ja viestintäviraston on poistettava pysäyttämismääräys välittömästi, kun alukselle on myönnetty edellä tarkoitettu vaatimustenmukaisuusasiakirja. Pysäyttämismääräys ei rajoita merihädässä olevien alusten tapauksessa sovellettavien kansainvälisten merenkulkua koskevien sääntöjen soveltamista. 
12 b § 
Oikeus suorittaa tarkastuksia ja saada tietoja satamien maasähkön syötöstä 
Liikenne- ja viestintävirastolla on oikeus päästä alueelle, huoneistoon ja muuhun sellaiseen tilaan, jonne pääsy on 7 a luvun 10 §:ssä tarkoitetun satamien maasähkön syöttöä koskevan velvoitteen valvonnan kannalta tarpeen, tehdä siellä tarkastuksia ja ryhtyä muihin valvonnan edellyttämiin toimenpiteisiin. 
Tarkastusoikeus ei kuitenkaan ulotu pysyväisluonteiseen asumiseen käytettyihin tiloihin.  
Liikenne- ja viestintävirastolla on oikeus salassapitosäännösten estämättä saada maasähkön syöttöä koskevan velvoitteen valvontatehtävien suorittamiseksi välttämättömät tiedot niiltä satamien pitäjiltä, joiden velvollisuuksista säädetään 7 a luvun 10 §:ssä tai siinä tarkoitettua toimintaa koskevissa Euroopan unionin säädöksissä.  
13 luku  
Erinäiset säännökset 
2 § 
Nimetyn tarkastajan pätevyysvaatimukset, nimeäminen ja hyvän hallinnon vaatimukset 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Liikenne- ja viestintävirasto voi julkaista verkkosivuillaan tarkastajan nimen ja yhteystiedot sekä toimialueen. Verkkosivuilta on käytävä ilmi, mitä tehtävää tarkastaja on oikeutettu hoitamaan. 
3 §  
Rangaistussäännökset 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Joka muulla tavoin kuin 1 momentissa tarkoitetulla tavalla tahallaan tai huolimattomuudesta toimii vastoin 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
6 a) 5 luvun 1 a §:n mukaista harmaan veden päästökieltoa, 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
8 a) 7 luvun 9 b §:n mukaista pakokaasujen puhdistusjärjestelmän pesuvesien ja jäämien päästökieltoa, 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
9 a) MRV-asetuksen 8—11, 11a ja 12 artiklassa säädettyjä tarkkailu- ja raportointivelvollisuuksia, 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
10 c) aluskierrätysasetuksen 6 artiklassa tai tämän lain 8 a luvun 3 §:ssä säädettyä aluksen kierrättämistä tai purkamista tai niiden valmistelua koskevaa velvoitetta, 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
on tuomittava, jollei teko ole vähäinen tai jollei teosta ole muualla laissa säädetty ankarampaa rangaistusta, merenkulun ympäristönsuojelurikkomuksesta sakkoon. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Merenkulun ympäristönsuojelurikkomuksesta tuomitaan myös aluksen omistaja, joka tahallaan tai huolimattomuudesta laiminlyö aluskierrätysasetuksen 5 tai 12 artiklassa tai tämän lain 8 a luvun 4 §:ssä säädetyn vaarallisten materiaalien luetteloa koskevan velvoitteen tai mainitun luvun 2 §:n 1 tai 2 momentissa säädetyn todistuskirjoja koskevan velvoitteen sekä meriliikenteessä käytettävien 7 luvun 11 a §:ssä tarkoitettu polttoaineiden toimittaja, joka tahallaan tai huolimattomuudesta on toimittanut polttoainetta, joka ei vastaa mainitussa pykälässä tarkoitetussa polttoaineen luovutustodistuksessa ilmoitettua eritelmää, tai polttoainenäytteen, jota ei ole otettu siten kuin mainitussa pykälässä säädetään. 
7 § 
Oikaisuvaatimus 
Asianosainen saa hakea oikaisua Liikenne- ja viestintävirastolta seuraaviin päätöksiin: 
1) Liikenne- ja viestintäviraston tekemää aluksen tarkastusta tai alusta koskevaa muuta tämän lain nojalla annettua asiakirjaa taikka hyväksytyn luokituslaitoksen tai Liikenne- ja viestintäviraston nimeämän tarkastajan aluksen tarkastuksen johdosta antama päätös;  
2) Liikenne- ja viestintäviraston nimeämän tarkastajan tämän lain mukaisesta toimituksesta, päätöksestä tai todistuskirjasta määräämää maksua koskeva päätös; ja 
3) 7 b luvun 1 ja 2 §:ssä tarkoitettujen seuraamusmaksujen määräämistä koskeva päätös. 
Oikaisua on haettava 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaamisesta tai maksun määräämisestä. 
Liikenne- ja viestintäviraston on ratkaistava tässä pykälässä tarkoitettu oikaisuvaatimus kahden kuukauden kuluessa oikaisuvaatimuksen vireilletulosta. Päätös oikaisuvaatimukseen on kuitenkin annettava 14 päivän kuluessa oikaisuvaatimuksen vireilletulosta, jos päätös estää aluksen tavanomaisen liikennöinnin. 
Muutoin oikaisuvaatimusmenettelyssä sovelletaan, mitä hallintolaissa säädetään. 
8 § 
Muutoksenhaku 
Muuhun kuin 3 luvun 5 §:ssä ja 12 luvun 14 §:ssä sekä tämän luvun 7 §:ssä tarkoitettuun päätökseen saa hakea muutosta valittamalla. Muutoksenhausta hallintotuomioistuimeen säädetään oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
9 § 
Päätöksen täytäntöönpano 
Oikaisuvaatimuksen käsittely tai muutoksenhaku ei estä tämän lain nojalla annetun päätöksen täytäntöönpanoa, ellei oikaisuvaatimuksen käsittelevä viranomainen tai valitusviranomainen toisin määrää. 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan    päivänä       kuuta 20  .  
Tämän lain: 
1) 5 luvun 1 § ja 7 luvun 9 b §:n 1 momentti tulevat voimaan 1 päivänä heinäkuuta 2025; 
2) 7 luvun 9 b §:n 2 momentti tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2029; 
3) 5 luvun 1 a ja 2 § sekä 7 b luvun 2 § tulevat voimaan 1 päivänä tammikuuta 2030; 
4) 6 luvun 2 §:n 3 momentti ja 5 §:n 1 ja 3 momentti,  7 a  luvun  1—8  ja  12 §  sekä  8 a luvun 1—5 § tulevat voimaan valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana. 
Tämän lain voimaan tullessa tällä lailla muutettavan lain 12 luvun 16 §:n nojalla vireillä olleeseen uhkasakkoa, teettämisuhkaa tai keskeyttämisuhkaa koskevaan asiaan sovelletaan tämän lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä. 
 Lakiehdotus päättyy 

Liite 1 

Öljypäästömaksu () aluksen bruttovetoisuuden perusteella 

Öljypäästö litroissa 

Aluksen bruttovetoisuus 

 

< 3 001 

3 001—15 000 

> 15 000—50 000 

> 50 000 

vähemmän kuin 50 

4 278 euroa 

6 417 euroa 

8 556 euroa 

10 695 euroa 

50—1 000 

8 556 euroa  

12 834 euroa  

17 112 euroa  

21 389 euroa  

1 000 

8 556 euroa  

12 834 euroa  

17 112 euroa  

21 389 euroa  

sekä jokaiselta alkavalta 1 000 litralta, joka ylittää 1 000 litraa 

684 euroa 

1 027 euroa 

1 369 euroa 

1 711 euroa 

26 000 

25 667 euroa 

38 501 euroa 

51 335 euroa 

64 168 euroa 

sekä jokaiselta alkavalta 1 000 litralta, joka ylittää 26 000 litraa 

684 euroa 

1 027 euroa 

1 369 euroa 

2 053 euroa 

101 000 

77 002 euroa 

115 503 euroa 

154 004 euroa 

218 172 euroa 

sekä jokaiselta alkavalta 1 000 litralta, joka ylittää 101 000 litraa 

171 euroa 

257 euroa 

342 euroa 

513 euroa 

> 501 000 

145 448 euroa 

218 172 euroa 

290 896 euroa 

423 510 euroa 

sekä jokaiselta alkavalta 1 000 litralta, joka ylittää 501 000 litraa 

86 euroa 

128 euroa 

171 euroa 

257 euroa 

Liite 2 

A. Aluksen vaatimustenmukaisuustaseen laskentakaavat 

a) Aluksen vaatimustenmukaisuustase uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käytöstä meriliikenteessä annetun asetuksen 4 artiklan 2 kohdassa tarkoitetun kasvihuonekaasuintensiteetin osalta on laskettava seuraavalla kaavalla: 
Laskentakaava a).
jossa: 

gCO2eq 

Hiilidioksidiekvivalentti grammoissa 

GHGIEtarget 

4 artiklan 2 kohdan mukainen aluksella käytetyn energian kasvihuonekaasuintensiteetin raja-arvo 

GHGIEactual 

Aluksella käytetyn energian kasvihuonekaasuintensiteetin vuotuinen keskiarvo asianomaisella raportointikaudella 

Jos alus kuuluu jääluokkaan IC, IB, IA tai IA Super tai vastaavaan jääluokkaan, yhtiö voi joulukuun 31 päivään 2034 asti pyytää, että jääolosuhteissa kulkemisesta johtuva lisäenergiankulutus jätetään pois. 
Jos alus kuuluu jääluokkaan IA tai IA Super tai vastaavaan jääluokkaan, yhtiö voi pyytää, että aluksen teknisistä ominaisuuksista johtuva lisäenergiankulutus jätetään pois. 
Molemmissa tapauksissa, joissa lisäenergiankulutus jätetään pois, edellä esitettyä vaatimustenmukaisuustasetta laskettaessa polttoaineen massan Mi arvot korvataan liitteessä V määritellyllä polttoaineen mukautetulla massalla MiA ja vaatimustenmukaisuustasetta laskettaessa käytettävä GHGIEactual-arvo lasketaan uudelleen vastaavilla MiA-arvoilla. 
b) Aluksen vaatimustenmukaisuustase mainitun asetuksen 5 artiklan 3 kohdassa tarkoitetun muuta kuin biologista alkuperää olevien uusiutuvien liikenteen polttoaineiden alatavoitteen osalta on laskettava seuraavalla kaavalla: 
Laskentakaava b).
jossa 

CBRFNBO 

Vaatimustenmukaisuustase megajouleina (MJ) 5 artiklan 3 kohdassa tarkoitetun muuta kuin biologista alkuperää olevien uusiutuvien polttoaineiden alatavoitteiden osalta 

Vasemmalla kaava ja oikealla teksti: Muuta kuin biologista alkuperää olevista uusiutuvista polttoaineista ja/tai polttoaineista, joilla saadaan 5 artiklassa tarkoitettuja vastaavia kasvihuonepäästöjen vähennyksiä, käytetyn energian vuotuinen määrä.

B. Merenkulun ympäristönsuojelulain 7 b luvun 1 §:ssä tarkoitetun kasvihuonekaasuintensiteettimaksun laskentakaava 

Merenkulun ympäristönsuojelulain 7 b luvun 1 §:ssä tarkoitetun kasvihuonekaasuintensiteettimaksun määrä lasketaan seuraavasti: 
a) Kasvihuonekaasuintensiteettimaksu aluksen kasvihuonekaasuintensiteetin vaatimustenmukaisuustaseen osalta uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käytöstä meriliikenteessä annetun asetuksen 4 artiklan 2 kohdan mukaisesti  
Laskentakaava a).
jossa 

Kasvihuonekaasuintensiteettimaksu 

Lain 7 b luvun 1 §:ssä tarkoitetun uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käytöstä meriliikenteessä annetun asetuksen 4 artiklan mukaista kasvihuonekaasuintensiteettitavoitetta koskevaan vaatimustenmukaisuustaseeseen perustuvan maksun rahamäärä euroina 

Vaatimustenmukaisuustase  

Tämän liitteen A osan kaavojen mukaan laskettava aluksen kasvihuonekaasuintensiteetin vaatimustenmukaisuustaseen absoluuttinen arvo 

GHGIEactual 

Aluksella käytetyn energian kasvihuonekaasuintensiteetin vuotuinen keskiarvo asianomaisella raportointikaudella 

b) Kasvihuonekaasuintensiteettimaksu mainitun asetuksen 5 artiklan 3 kohdassa tarkoitetun muuta kuin biologista alkuperää olevia uusiutuvia polttoaineita koskevan alatavoitteen osalta 
Jos aluksen muuta kuin biologista alkuperää olevien uusiutuvien polttoaineiden vaatimustenmukaisuustaseen arvo on positiivinen, kasvihuonekaasuintensiteettimaksun määrä lasketaan seuraavasti: 
Laskentakaava b).
jossa 

Kasvihuonekaasuintensiteettimaksu 

Lain 7 b luvun 1 §:ssä tarkoitetun uusiutuvien ja vähähiilisten polttoaineiden käytöstä meriliikenteessä annetun asetuksen 5 artiklan 3 kohdan mukaista muuta kuin biologista alkuperää olevien uusiutuvien polttoaineiden käytön alatavoitetta koskevaan vaatimustenmukaisuustaseeseen perustuvan maksun rahamäärä euroina 

CBRFNBO 

Muuta kuin biologista alkuperää olevien uusiutuvien polttoaineiden vaatimustenmukaisuustaseen arvo 

Pd 

Muuta kuin biologista alkuperää olevien uusiutuvien polttoaineiden ja aluksen laitteistojen kanssa yhteensopivien fossiilisten polttoaineiden hintaero 

Laki aluksen teknisestä turvallisuudesta ja turvallisesta käytöstä annetun lain muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
muutetaan aluksen teknisestä turvallisuudesta ja turvallisesta käytöstä annetun lain (1686/2009) 2 §:n 3 kohta, 37 §:n 1 momentti, 53 § ja 57 §:n 2 momentti, sellaisina kuin ne ovat, 2 §:n 3 kohta, 37 §:n 1 momentti ja 53 § laissa 946/2018 sekä 57 §:n 2 momentti laissa 1083/2023, ja 
lisätään 2 §:ään, sellaisena kuin se on laeissa 946/2018, 169/2019, 738/2019, 670/2021 ja 1083/2023, uusi 13 c kohta, 38 §:ään sellaisena kuin se on laissa 946/2018, uusi 7 momentti ja 65 §:ään, sellaisena kuin se on laissa 946/2018, uusi 7 momentti seuraavasti: 
2 § 
Määritelmät 
Tässä laissa ja sen nojalla annetuissa säännöksissä ja määräyksissä tarkoitetaan: 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
3) MARPOL-yleissopimuksella alusten aiheuttaman meren pilaantumisen ehkäisemisestä vuonna 1973 tehtyyn kansainväliseen yleissopimukseen liittyvää vuoden 1978 pöytäkirjaa (SopS 51/1983) siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen; 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
13 c) Hongkongin yleissopimuksella turvallisesta ja ympäristön kannalta asianmukaisesta aluskierrätyksestä Hongkongissa tehtyä Hongkongin kansainvälistä yleissopimusta siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen; 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
37 § 
Toisen valtion viranomaisen suorittama katsastus 
Liikenne- ja viestintävirasto voi pyytää SOLAS-yleissopimuksen, MARPOL-yleissopimuksen, lastiviivayleissopimuksen, painolastivesiyleissopimuksen tai Hongkongin yleissopimuksen sopimuspuolen viranomaista suorittamaan muun katsastuksen kuin peruskatsastuksen ja myöntämään katsastuksen perusteella todistuskirjat. Tällainen katsastus ja sen perusteella myönnetty todistuskirja tunnustetaan samanarvoiseksi tässä luvussa tarkoitetun katsastuksen ja todistuskirjan kanssa. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
38 § 
Nimetty katsastaja 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Liikenne- ja viestintävirasto voi julkaista verkkosivuillaan nimetyn katsastajan nimen ja yhteystiedot sekä toimialueen. Verkkosivuilta on käytävä ilmi, mitä tehtävää katsastaja on oikeutettu hoitamaan. 
53 § 
Ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi suoritettavat katsastukset 
Alus on katsastettava ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi ennen aluksen asettamista liikenteeseen suomalaisena aluksena sen varmistamiseksi, että alus täyttää merenkulun ympäristönsuojelulain vaatimukset. Ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi suoritettaviin katsastuksiin sovelletaan, mitä MARPOL-yleissopimuksessa, Hongkongin yleissopimuksessa, Helsingin sopimuksessa ja Suomea sitovissa muissa kansainvälisissä velvoitteissa määrätään ja Euroopan unionin säädöksissä säädetään. 
Liikenne- ja viestintävirasto antaa MARPOL-yleissopimuksen, Hongkongin yleissopimuksen, Helsingin sopimuksen, Euroopan unionin säädösten ja Suomea sitovien muiden kansainvälisten velvoitteiden täytäntöönpanemiseksi tarkemmat määräykset 1 momentissa tarkoitettujen katsastusten suorittamisesta. 
57 § 
Katsastusasiakirjat sekä todistus- ja turvallisuuskirjat 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Liikenne- ja viestintävirasto antaa SOLAS-yleissopimuksen, lastiviivayleissopimuksen, MARPOL-yleissopimuksen, Hongkongin yleissopimuksen, non-SOLAS-direktiivin, kalastusalusdirektiivin ja aluskierrätysasetuksen sekä muiden kansainvälisten velvoitteiden täytäntöön panemiseksi tarkemmat määräykset siitä, mitä katsastusasiakirjoja sekä todistus- ja turvallisuuskirjoja katsastusten perusteella annetaan sekä siitä, kuinka kauan ne ovat voimassa ja miten niiden voimassaoloa voidaan jatkaa. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
65 § 
Nimetty aluksenmittaaja 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Liikenne- ja viestintävirasto voi julkaista verkkosivuillaan nimetyn aluksenmittaajan nimen ja yhteystiedot sekä toimialueen. Verkkosivuilta on käytävä ilmi, mitä tehtävää aluksenmittaaja on oikeutettu hoitamaan. 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana. 
 Lakiehdotus päättyy 

Laki alusturvallisuuden valvonnasta annetun lain 2 ja 11 §:n muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti  
muutetaan alusturvallisuuden valvonnasta annetun lain (370/1995) 2 §:n 5 kohta, sellaisena kuin se on laeissa 861/2016 ja 170/2019, ja 
lisätään 11 §:ään, sellaisena kuin se on laissa 877/2014, uusi 4 momentti seuraavasti: 
2 § 
Määritelmät 
Tässä laissa ja sen nojalla annetuissa asetuksissa tarkoitetaan: 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
5) kansainvälisillä yleissopimuksilla:
a) ihmishengen turvallisuudesta merellä vuonna 1974 tehtyä kansainvälistä yleissopimusta (SopS 11/1981), jäljempänä SOLAS-yleissopimus, siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen;
b) alusten aiheuttaman meren pilaantumisen ehkäisemisestä vuonna 1973 tehtyyn kansainväliseen yleissopimukseen liittyvää vuoden 1978 pöytäkirjaa (SopS 51/1983);
c) kansainvälistä merenkulkijoiden koulutusta, pätevyyskirjoja ja vahdinpitoa koskevaa vuoden 1978 yleissopimusta (SopS 22/1984), jäljempänä STCW-yleissopimus;
d) kansainvälisistä säännöistä yhteentörmäämisen ehkäisemiseksi merellä vuonna 1972 tehtyä kansainvälistä yleissopimusta (SopS 30/1977);
e) vuoden 1969 kansainvälistä aluksenmittausyleissopimusta (SopS 31/1982);
f) yleissopimusta (n:o 147), joka koskee kauppa-aluksissa noudatettavaa vähimmäistasoa (SopS 54/1979);
g) öljyn aiheuttamasta pilaantumisvahingosta johtuvasta siviilioikeudellisesta vastuusta vuonna 1969 tehdyn kansainvälisen yleissopimuksen muuttamisesta tehtyä vuoden 1992 pöytäkirjaa (SopS 43/1996);
h) vuoden 1966 kansainvälistä lastiviivayleissopimusta (SopS 52/1968);
i) merityötä koskevaa vuoden 2006 yleissopimusta (SopS 52/2013);
j) vuoden 2001 yleissopimusta alusten haitallisten kiinnittymisenestojärjestelmien rajoittamisesta (SopS 93/2010);
k) vuoden 2001 kansainvälistä yleissopimusta aluksen polttoaineen aiheuttamasta pilaantumisvahingosta johtuvasta siviilioikeudellisesta vastuusta (SopS 4/2009);
l) vuoden 2007 hylkyjen poistamista koskevaa kansainvälistä yleissopimusta (SopS 14/2017);
m) alusten painolastivesien ja sedimenttien valvonnasta ja käsittelystä tehtyä kansainvälistä yleissopimusta (SopS 38/2017);
n) turvallisesta ja ympäristön kannalta asianmukaisesta aluskierrätyksestä Hongkongissa tehtyä Hongkongin kansainvälistä yleissopimusta;
o) vastuusta ja vahingonkorvauksesta vaarallisten ja haitallisten aineiden merikuljetusten yhteydessä vuonna 1996 tehdyn kansainvälisen yleissopimuksen vuoden 2010 pöytäkirjaa (1400/2019);
 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
11 § 
Aluksen tarkastus tai tutkimus 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Suomalaisen aluksen tarkastus tai tutkimus on toimitettava myös, jos Liikenne- ja viestintävirasto saa toiselta Hongkongin yleissopimuksen sopimuspuolelta tiedon mainitun yleissopimuksen mukaisen alusta koskevan velvoitteen rikkomuksesta. Liikenne- ja viestintäviraston on ilmoitettava Hongkongin yleissopimuksen mukaisesti väitetystä rikkomuksesta raportoineelle sopimuspuolelle toimista, joihin väitetyn rikkomuksen johdosta on ryhdytty. 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämän lain voimaantulosta säädetään valtioneuvoston asetuksella. 
 Lakiehdotus päättyy 

Laki alusturvallisuuden valvonnasta annetun lain 2 §:n muuttamisesta annetun lain kumoamisesta  

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään: 
1 § 
Tällä lailla kumotaan alusturvallisuuden valvonnasta annetun lain 2 §:n muuttamisesta annettu laki (1403/2019). 
2 § 
Tämä laki tulee voimaan valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana. 
 Lakiehdotus päättyy 

Laki jätelain muuttamisesta  

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
muutetaan jätelain (646/2011) 108 §:n 2 momentti, 108 a § sekä 147 §:n 2 momentin 23 ja 24 kohta, sellaisina kuin ne ovat, 108 §:n 2 momentti laissa 626/2017, 108 a § laissa 967/2018 sekä 147 §:n 2 momentin 23 ja 24 kohta laissa 714/2021, sekä 
lisätään lakiin uusi 108 b ja 108 c § sekä 147 §:n 2 momenttiin, sellaisena kuin se on laissa 714/2021, uusi 25 kohta seuraavasti: 
108 § 
Jätteen kansainvälinen siirto ja aluksen siirtäminen purettavaksi 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Aluksen siirrosta purettavaksi säädetään aluskierrätyksestä sekä asetuksen (EY) N:o 1013/2006 ja direktiivin 2009/16/EY muuttamisesta annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EU) N:o 1257/2013, jäljempänä aluskierrätysasetus, ja määrätään turvallisesta ja ympäristön kannalta asianmukaisesta aluskierrätyksestä Hongkongissa 15 päivänä toukokuuta vuonna 2009 tehdyssä Hongkongin kansainvälisessä yleissopimuksessa, jäljempänä Hongkongin yleissopimus
108 a § 
Viranomaisten tehtävät aluskierrätysasetuksen ja Hongkongin yleissopimuksen toimeenpanossa  
Aluskierrätysasetuksen 3 artiklan 1 kohdan 11 alakohdassa ja Hongkongin yleissopimuksen 2 artiklan 3 kohdassa tarkoitettuja toimivaltaisia viranomaisia ovat se aluehallintovirasto, joka myöntää aluskierrätysasetuksen 14 artiklan ja mainitun yleissopimuksen 6 artiklan mukaisen luvan ja se elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, joka valvoo luvan saanutta laitosta. 
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus ja Liikenne- ja viestintävirasto toimivat yhteistyössä aluskierrätyksen toimeenpanon seuraamiseksi ja aluskierrätysasetuksen 22 artiklassa tarkoitetun mainitun asetuksen ja Hongkongin yleissopimuksen kiertämisen ja rikkomisen ehkäisemiseksi. 
Suomen ympäristökeskus toimii tarvittaessa asiantuntijaviranomaisena, kun alus on tarkoitus siirtää purettavaksi aluskierrätysasetuksen 15 artiklan mukaiseen kolmannessa maassa sijaitsevaan aluskierrätyslaitokseen. 
108 b § 
Aluskierrätyssuunnitelma ja ennakkoilmoitukset aluksen siirrosta ja purkamisesta 
Sen lisäksi, mitä aluskierrätysasetuksessa säädetään, aluskierrätyslaitoksen on laadittava Hongkongin yleissopimuksen soveltamisalaan kuuluvalle alukselle aluskierrätyssuunnitelma mainitun sopimuksen liitteen 9 säännön mukaisesti. Suunnitelma on tehtävä suomen- tai ruotsinkielisenä. Jos aluskierrätyssuunnitelma laaditaan ulkomaiselle alukselle, aluskierrätyslaitoksen on tehtävä suunnitelmasta englannin-, ranskan- tai espanjankielinen käännös, jos kyseessä olevan aluksen lippuvaltion hallinto sitä vaatii. Aluskierrätyslaitoksen on toimitettava aluskierrätyssuunnitelma asianomaiselle aluehallintovirastolle hyväksyttäväksi vähintään 45 vuorokautta ennen kuin se vastaanottaa Hongkongin yleissopimuksen soveltamisalaan kuuluvan aluksen purettavaksi. Suunnitelman lisäksi aluskierrätyslaitoksen on ilmoitettava asianomaiselle aluehallintovirastolle Hongkongin yleissopimuksen liitteen 24 säännön 2 kohdan mukaiset tiedot. 
Aluehallintoviraston on ilmoitettava aluskierrätyslaitokselle, aluksen omistajalle ja Liikenne- ja viestintävirastolle kolmen vuorokauden kuluessa, että se on vastaanottanut aluskierrätyssuunnitelman. Aluehallintovirasto hyväksyy aluskierrätysasetuksen 7 artiklan 3 kohdan ensimmäisessä alakohdassa ja Hongkongin yleissopimuksessa tarkoitetun aluskierrätyssuunnitelman ja antaa hyväksynnästä aluskierrätyslaitokselle kirjallisen päätöksen. Aluehallintoviraston on toimitettava Hongkongin yleissopimuksessa tarkoitettu aluskierrätyssuunnitelmaa koskeva päätös tiedoksi aluksen omistajalle, Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle, asianomaiselle elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle, Liikenne- ja viestintävirastolle ja Suomen ympäristökeskukselle. 
Kun alukselle on myönnetty kierrätyskelpoisuuden osoittava kansainvälinen todistuskirja merenkulun ympäristönsuojelulain 8 a luvun 2 §:ssä säädetyn mukaisesti, aluskierrätyslaitoksen on ilmoitettava asianomaiselle aluehallintovirastolle ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle purkamisen suunnitellusta aloittamisesta Hongkongin yleissopimuksen liitteen 24 säännön 3 kohdan mukaisesti. 
Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä tässä pykälässä tarkoitettujen aluskierrätyssuunnitelman ja ilmoitusten sisällöstä. 
108 c § 
Ilmoitus aluksen purkamisen loppuunsaattamisesta 
Kun alus on kokonaan tai osittain purettu aluskierrätyssuunnitelman ja Hongkongin yleissopimuksen vaatimusten mukaisesti, aluskierrätyslaitoksen on laadittava yleissopimuksen liitteen 25 säännön mukainen loppuunsaattamisilmoitus. Ilmoitus on laadittava yleissopimuksen lisäyksessä 7 olevan mallin mukaisesti ja siihen on liitettävä raportti mahdollisista vaaratilanteista ja onnettomuuksista, jotka ovat aiheuttaneet haittaa ihmisten terveydelle tai ympäristölle. Ilmoitus on toimitettava 14 vuorokauden kuluessa purkamisen päättymisestä asianomaiselle aluehallintovirastolle ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle. 
Aluehallintoviraston on toimitettava loppuunsaattamisilmoitus Liikenne- ja viestintävirastolle. 
Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä loppuunsaattamisilmoituksen sisällöstä. 
147 § 
Rangaistussäännökset 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Joka muulla kuin 1 momentissa tarkoitetulla tavalla tahallaan tai huolimattomuudesta 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
23) rikkoo elohopea-asetuksen 4 artiklan 1 kohdassa säädettyä tuontia jätteenä loppukäsittelyä varten koskevaa rajoitusta, 10 artiklan 4 kohdassa säädettyä velvollisuutta varustaa hammashoitolaitos vaatimuksenmukaisella amalgaamin erottimella tai amalgaamin erottimen huoltoa koskevaa vaatimusta tai 6 kohdassa säädettyä amalgaamijätteen jätehuollon järjestämistä koskevaa velvollisuutta, 11 artiklassa säädettyä suurista lähteistä peräisin olevan jätteen loppukäsittelyä koskevaa vaatimusta taikka laiminlyö 12 artiklassa tai 14 artiklan 4 kohdassa säädetyn tietojen toimittamista koskevan velvollisuuden, 
24) rikkoo aluskierrätysasetuksen 7 artiklassa tai tämän lain 108 b §:ssä säädettyä velvoitetta laatia alukselle aluskierrätyssuunnitelma taikka 
25) rikkoo 108 c §:ssä säädettyä velvoitetta ilmoittaa aluskierrätyksen loppuunsaattamisesta viranomaiselle, 
on tuomittava, jollei teosta ole muualla laissa säädetty ankarampaa rangaistusta, jätelain rikkomisesta sakkoon. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana. 
 Lakiehdotus päättyy 

Laki ympäristönsuojelulain 169 ja 221 a §:n muuttamisesta  

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
muutetaan ympäristönsuojelulain (527/2014) 221 a §, sellaisena kuin se on laeissa 327/2016 ja 627/2017, sekä 
lisätään 169 §:ään, sellaisena kuin se on laissa 1166/2018, uusi 2 momentti seuraavasti: 
169 §  
Tarkastus onnettomuus-, haitta- ja rikkomustilanteissa 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Jos kyse on turvallisesta ja ympäristön kannalta asianmukaisesta aluskierrätyksestä Hongkongissa 15 päivänä toukokuuta vuonna 2009 tehdyn Hongkongin kansainvälisen yleissopimuksen, jäljempänä Hongkongin yleissopimus, 9 artiklan 4 kohdassa tai 10 artiklan 1 kohdan 2 alakohdassa tarkoitetusta aluskierrätyslaitokselle tehtävästä tarkastuksesta tai yleissopimuksen velvoitteiden rikkomisesta, valvontaviranomaisen ja työsuojeluviranomaisen on liikesalaisuutta koskevien salassapitosäännösten estämättä toimitettava yleissopimuksessa edellytetyt tarkastusta, tarkastuksen johdosta toteutettuja toimia ja yleissopimuksen rikkomista koskevat tiedot englannin kielellä Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle raportointia varten. Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen on toimitettava ilmoituksen tehneelle sopimuspuolelle ja Kansainväliselle merenkulkujärjestölle Hongkongin yleissopimuksen 9, 10 ja 12 artiklan mukaisesti tiedot aluskierrätyslaitosta koskevien velvoitteiden rikkomisesta ja niiden johdosta toteutetuista toimista. Valvontaviranomaisen ja työsuojeluviranomaisen on ilmoitettava myös aluskierrätyksestä sekä asetuksen (EY) N:o 1013/2006 ja direktiivin 2009/16/EY muuttamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 1257/2013, jäljempänä aluskierrätysasetus, 21 artiklan mukaisesti rikkomuksista, jotka koskevat aluskierrätyslaitosta ja rikkomusten johdosta toteutetuista toimista Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle, joka toimittaa tiedot mainitun artiklan mukaisesti Euroopan komissiolle. 
221 a § 
Alusten purkamista koskevat erityissäännökset  
Käsiteltäessä tämän lain mukaista lupa-asiaa, joka koskee sellaista laitosta, jossa puretaan aluskierrätysasetuksen soveltamisalaan kuuluvia aluksia, on otettava huomioon mainitun asetuksen 13 artiklassa säädetyt ympäristönsuojeluun liittyvät vaatimukset. Lisäksi jos laitoksessa puretaan Hongkongin yleissopimuksen soveltamisalaan kuuluvia aluksia, on laitoksella oltava mainitun yleissopimuksen mukainen lupa harjoittaa aluskierrätystä. Hongkongin yleissopimuksen mukainen lupa myönnetään, jos laitos täyttää yleissopimuksen liitteen 16—23 säännössä määrätyt ympäristönsuojelua koskevat vaatimukset.  
Edellä 1 momentissa tarkoitetun luvan myöntäminen edellyttää sen lisäksi, mitä tässä laissa säädetään, että työsuojeluviranomainen katsoo lausunnossaan, että laitos täyttää aluskierrätysasetuksen ja Hongkongin yleissopimuksen työsuojelua koskevat vaatimukset. Työsuojeluviranomainen valvoo aluskierrätyslaitoksen osalta työsuojelua koskevien säännösten noudattamista soveltaen, mitä työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetussa laissa (44/2006) säädetään. Sen lisäksi, mitä tämän lain 93 §:ssä säädetään, lupa harjoittaa aluskierrätystä on peruutettava, kun työsuojeluviranomainen katsoo, että työsuojelua koskevat vaatimukset eivät enää täyty. 
Edellä 1 momentissa tarkoitettu Hongkongin yleissopimuksen mukainen lupa harjoittaa aluskierrätystä voidaan myöntää enintään viideksi vuodeksi kerrallaan. Jos lupa myönnetään, laitoksen ympäristölupaan on liitettävä Hongkongin yleissopimuksen lisäyksessä 5 olevan mallin mukainen lupa suomeksi ja englanniksi. 
Aluehallintoviraston on ilmoitettava aluskierrätyslaitoksille myönnetyistä luvista ja lupien muutoksista Euroopan komissiolle aluskierrätysasetuksen 14 artiklan mukaisesti ja Kansainväliselle merenkulkujärjestölle Hongkongin yleissopimuksen 7 ja 12 artiklan mukaisesti. Tiedot on toimitettava myös ympäristöministeriölle. 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana. 
 Lakiehdotus päättyy 

Laki sakon täytäntöönpanosta annetun lain 1 §:n muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti  
muutetaan sakon täytäntöönpanosta annetun lain (672/2002) 1 §:n 2 momentin 1 kohta, sellaisena kuin se on laissa 1183/2023, seuraavasti: 
1 § 
Lain soveltamisala 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Siten kuin tässä laissa säädetään, pannaan täytäntöön myös: 
1) merenkulun ympäristönsuojelulain (1672/2009) 3 luvun 1 §:ssä tarkoitettu öljypäästömaksu, 7 b luvun 1 §:ssä tarkoitettu kasvihuonekaasuintensiteettimaksu ja mainitun luvun 2 §:ssä tarkoitettu maasähkön käyttövelvoitteen laiminlyönnistä määrättävä maksu; 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan    päivänä       kuuta 20  . 
 Lakiehdotus päättyy 
Helsingissä 3.12.2024 

Eduskunnan puolesta

puhemies   
pääsihteeri