Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Valtatie 23 on Pohjois-Karjalalle, varsinkin maakunnan keskiselle ja pohjoiselle osalle, erittäin tärkeä yhteys eteläiseen Suomeen. Valtatien 5 parantamistoimenpiteet etelässä ovat lisänneet myös valtatien 23 vetovoimaa esimerkiksi raskaan liikenteen väylänä. Tien liikennemäärät ovat kasvaneet ennakoitua nopeammin ja raskaan liikenteen määrän arvioidaan edelleen kasvavan. Uutena raskaan liikenteen muotona tielle tulee jatkossa myös Leppävirran jätteenpolttolaitokselle Pohjois-Karjalasta suuntautuvia energiajätteen kuljetuksia. Etenkin Varkaus—Karvio-osuudella tien puutteellinen kunto valtatiestandardeihin nähden aiheuttaa merkittäviä ongelmia raskaan liikenteen kuljetusten sujuvuudelle. Tiejakso on myös liikenneturvallisuuden kannalta ongelmallinen.
Koko valtatien 23 Varkaus—Viinijärvi -hankkeen kustannukset ovat noin 53 milj. euroa. Valtion vuoden 2013 talousarviossa valtatien 23 Varkaus—Viinijärvi -hankkeen toteuttamiseen osoitettiin eduskuntakäsittelyn kautta 5 miljoonan euron määräraha, jolla perusparantaminen saatiin liikkeelle. Eduskunnan kautta on saatu myös 7 miljoonan euron lisärahoitus vuoden 2015 talousarvioon. Esitetään, että hankkeelle osoitetaan 10 milj. euron rahoitus keskikaiteellisten ohituskaistojen toteuttamiseksi Sarkamäen kohdalla. Rakennettava kohde sijaitsee Leppävirran kunnan alueella n. 12—15 km etäisyydellä valtatieltä 5 Joensuuhun päin. Ohituskaistoilla parannetaan merkittävästi liikenteen sujuvuutta ja liikenneturvallisuutta. Suunnitelmavalmiuden puolesta hanke olisi käynnistettävissä välittömästi.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,