Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Liikenne- ja viestintäministeriön ja VR:n junien osto- ja velvoiteliikennettä koskevan neuvottelutuloksen mukaisesti junaliikenne on lakkaamassa kokonaan useilta reiteiltä. Lakkautettavilla vuoroilla tehdään yhteensä 550 000 matkaa vuodessa. Pohjois-Karjalan junayhteyksiin ja saavutettavuuteen vaikutus olisi suuri: henkilöliikenne lakkaisi kokonaan sekä Joensuu—Lieksa—Nurmes että Joensuu—Varkaus-rataosilla 27.3.2016 alkaen. Jäljelle jäisi vain junayhteys etelän suuntaan.
Tieto reittien lakkauttamisesta on otettu vastaan järkyttyneenä. Liikenneyhteyksien heikkeneminen vaikeuttaa kohtuuttomasti ihmisten liikkumista. Junaliikennettä koskevat leikkaukset ovat kestävän kehityksen ja ilmastopolitiikan kannalta hyvin lyhytnäköisiä, sillä ne lisäävät yksityis-autoilua. Pidemmällä aikavälillä toimenpiteet rapauttavat yleistä kilpailukykyä heikentämällä monien alueiden edellytyksiä houkutella yritysinvestointeja, työvoimaa, opiskelijoita ja matkailijoita.
VR:n monopoliasemaa henkilöraideliikenteessä on äskettäin jatkettu, joten siltä on oikeutettua vaatia yhteiskuntavastuuta ja liikennöintiä myös hiljaisemmilla rataosuuksilla, tähän on osoitettava riittävät määrärahat. Pidemmällä aikavälillä on lisättävä raideliikenteen kilpailua.
Henkilöjunaliikenne tulee nähdä myös potentiaalisen tavaraliikenteen mahdollistajana infrastruktuurin kunnossapidon kautta. Ratainfrastruktuurista saadaan paras yhteiskunnallinen ja ilmastopoliittinen kokonaishyöty silloin, kun raiteilla liikkuvat sekä ihmiset että tavarat.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,