Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Opettajilla ja rehtoreilla on suuri rooli koulukiusaamisen ja kouluväkivallan huomaamisessa sekä siihen puuttumisessa. On erityisen tärkeää, että oppilaat kokevat aikuisten toiminnan johdonmukaiseksi ja että jokaiseen kiusaamistapaukseen puututaan viipymättä. Aina kiusaamista ei kuitenkaan huomata. Pahimmillaan siihen suhtaudutaan vähättelevästi. Siinä tapauksessa kyse voi olla jopa virkavelvollisuuden rikkomisesta. Opettajilla on virkansa puolesta velvoite puuttua kiusaamiseen. Jokaiselle oppilaalle on turvattava sekä fyysisesti että psyykkisesti turvallinen kouluympäristö.
Nykylainsäädännöstä puuttuvat tarkat kriteerit sille, mitä kiusaamiseen puuttumisen tulee sisältää ja missä ajassa. Puuttumiselle tulisi määritellä määräaika, johon mennessä toimenpiteisiin tulee olla ryhdytty siitä laskien, kun kiusaaminen tuli tietoon. Opettajilla tulisi olla tarkka tieto siitä, mitä vaaditut toimenpiteet konkreettisesti ovat ja millä tavalla määritellään onnistunut puuttuminen. Lisäksi eri henkilöiden vastuut koulun sisällä ja viranomaisten kanssa tulisi selkeyttää lainsäädäntöön, jotta työnjako olisi selkeä. Kiusaaja olisi myös voitava velvoittaa osallistumaan aktiivisesti kiusaamisen selvittelyyn. Lisäksi opettajien ja rehtorien tulee olla tietoisia siitä, millaisia seuraamuksia heille voi puuttumisen laiminlyönnistä seurata, ja näiden seuraamusten tulisi käydä ilmi lainsäädännöstä.
Edellä olevan perusteella ehdotan,