Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Polttoaineiden hintojen noususta on uutisoitu useampaan otteeseen viimeisten kuukausien aikana. Kohonneet polttoainekustannukset ovat syöneet suomalaisten ostovoimaa ja heikentäneet työssäkäynnin kannattavuutta. Tämä koskee paitsi päivittäistä työmatkaliikennettä myös tilapäisiä työmatkoja. Markkinatalouspohjaisissa yhteiskunnissa valtioiden vaikutus alentavasti hintoihin on enimmässä määrin veropoliittista, sillä vapaaseen kilpailuun ei ylen määrin haluta puuttua. Tämän vuoksi polttoainehintoja ja kansalaisten ostovoimaa koskevassa keskustelussa verotuksella on keskeinen sija. Bensan hinnasta jopa yli puolet on veroa. Lisäksi hallituksen suunnittelema jakeluvelvoitteen nosto vaikuttaisi ainakin dieselin hintaan kasvattavasti. Verotuksen tasoa säätelemällä valtio voi vaikuttaa siihen, paljon suomalaisille jää rahaa arjen välttämättömyyksiin.
Vuodelta 2022 toimitettavassa verotuksessa verosta vapaaksi katsottavien matkakustannusten korvausten perusteista on säädetty verohallinnon päätöksessä marraskuulta 2021. Verohallinnon mukaan matkakustannuksia ovat verovelvolliselle Suomessa tai ulkomailla tehdystä työmatkasta aiheutuneet kustannukset. Työmatkalla tarkoitetaan matkaa, jonka palkansaaja tilapäisesti tekee työhön kuuluvien tehtävien suorittamiseksi erityiselle työntekemispaikalle varsinaisen työpaikan ulkopuolelle. Mikäli palkansaajalla työn luonteen vuoksi ei ole varsinaista työpaikkaa, työmatkana pidetään matkaa, jonka palkansaaja tilapäisesti tekee työn suorittamiseksi asunnoltaan erityiselle työntekemispaikalle. Työmatkana ei pidetä palkansaajan asunnon ja varsinaisen työpaikan välistä matkaa eikä työkomennuksen kestäessä tehtyjä viikonloppu- ja muita vastaavia matkoja asunnon ja erityisen työntekemispaikan välillä.
Palkansaajan omistamallaan tai hallitsemallaan kulkuneuvolla tekemästä työmatkasta suoritettavien matkustamiskustannusten korvausten enimmäismäärä on vuonna 2022 Verohallinnon päätöksen perusteella esimerkiksi autoa käytettäessä 46 senttiä kilometriltä. Polttoaineiden hintojen nousun vuoksi erilaisia toimenpiteitä kansalaisten tilanteen helpottamiseksi on suunnitteilla. Hallituksen suunnitelmissa on kuitenkin unohdettu varsinaisen työpaikan ulkopuolelle tehdyt työmatkat kuluineen. Nekin vaikuttavat suomalaisten kukkaroon ja töissä käymisen kannattavuuteen. Siksi niidenkin osalta korvausmääriä suomalaisille veronmaksajille on nostettava.
Alla on Verohallinnon päätös verovapaista matkakustannusten korvauksista vuonna 2022. Sulkeisiin on merkitty summat, joiksi korvausten määrät nousisivat kolmanneksen nostolla.
9 §
Palkansaajan omistamallaan tai hallitsemallaan kulkuneuvolla tekemästä työmatkasta suoritettavien matkustamiskustannusten korvausten enimmäismäärät ovat (sulkeissa kolmanneksen noston vaikutus):
Taulukko matkustamiskustannusten korvausten enimmäismääristä
Kulkuneuvo
Korvauksen enimmäismäärä
auto
46 (61) senttia kilometrilta, jota korotetaan
moottorivene,enintään 50 hv
80 (107) senttiä kilometriltä
moottorivene, yli50 hv
116 (155) senttiä kilometriltä
moottorikelkka
110 (147) senttiä kilometriltä
mönkijä
104 (139) senttiä kilometriltä
moottoripyörä
35 (47) senttiä kilometriltä
mopo
19 (25) senttiä kilometriltä
muu kulkuneuvo
11 (15) senttiä kilometriltä
Edellä olevan perusteella ehdotamme,