Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Suomen työllisyysaste on verrokkimaihin verrattuna matala. Kansainvälisessä vertailussa käy myös ilmi, että meidän pienyrityksemme työllistävät vähemmän kuin vastaavankokoiset yritykset useissa Euroopan maissa.
Useat pienet ja suuremmatkin yritykset ovat alkuun olleet yhden hengen yrityksiä. Kasvun alkuvaiheen iso kynnys on ensimmäisen ulkopuolisen työntekijän palkkaaminen. Työllisyystilanteen parantamiseksi on tarpeen madaltaa tätä kynnystä.
Suomessa on yli 160 000 yhden hengen yritystä, joten työllistämispotentiaali on merkittävä. Ehdotamme, että yrityksen ensimmäisen työntekijän osalta työnantaja vapautetaan sivukulujen maksamisesta yhden vuoden määräajaksi lukuun ottamatta pakollista tapaturma- ja henkivakuutusta. Tämä merkitsisi lähes 20 %:n alennusta työnantajan palkkauskuluihin verrattuna normaalitilanteeseen ja olisi siksi tuntuva huojennus yrityksen kuluihin. Määräaikaisena tukena tämä ei aiheuttaisi merkittävää markkinahäiriötä tai kilpailuasetelman vinoutumaa.
Muutos aiheuttaisi lievää tasapaino-ongelmaa eläke- ja sosiaaliturvarahastoille. Toisaalta työllisyystilanteen paraneminen kohentaisi pitemmällä aikavälillä niidenkin rahoitusasemaa ja myös julkisen talouden kokonaistilannetta merkittävästi.
Jos tämä palkkaamiskynnyksen alentaminen ei tepsi eli työpaikkoja ei synny, ei aiheudu myöskään rahoitusaseman heikentymistä eläke- ja sosiaaliturvarahastoille.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,