Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Saavutettavuus tarkoittaa, että kuka tahansa voi käyttää palveluja helposti ja yhdenvertaisesti toimintarajoitteista huolimatta. Kuulovammaisten henkilöiden kohdalla saavutettavuus ei aina toteudu, ja palveluihin pääsy on hankalaa useista syistä. Tilanne on heikentynyt palveluiden siirtyessä yhä enemmän verkkoon.
Kuulovammaisia ajatellen palveluntarjoajien tulisi tarjota myös muita tapoja ottaa yhteyttä asiakaspalveluun kuin pelkkä puhelinnumero, sillä kuurot eivät voi esimerkiksi käyttää lainkaan viime vuosina runsaasti yleistynyttä takaisinsoittopalvelua. Valtion laitoksien, kuten TE-palveluiden ja Poliisin lupapalveluiden, sivuilta sen sijaan ei löydy lainkaan viittomakielisiä ohjeistuksia, jolloin tiedon saaminen on erittäin haastavaa tai jopa mahdotonta. Kuinka kuuro varaa ajan TE-toimistoon tai mitä pitää tehdä, jos jää työttömäksi?
Suomessa on noin 4 000—5 000 äidinkieleltään viittomakielistä henkilöä. Kuurous tai heikkokuuloisuus pitäisi huomioida paremmin palveluiden suunnittelussa. Heitä hyödyttää suuresti, jos verkkosivujen sisältö on esitetty viittomakielellä, selkeällä yleiskielellä tai selkokielellä.
Edellä olevan perusteella ehdotan,