1
Asian tausta ja valmistelu
1.1
Tausta
Pääministeri Orpon hallituksen hallitusohjelmakirjausten mukaan hallitus pyrkii toimillaan keventämään hyvinvointialueiden taakkaa ja purkamaan perusterveydenhuollon hoitojonoja. Kirjauksen mukaan vuoden 2023 toisessa lisätalousarviossa kohdennetaan vuodelle 2023 tarvittava rahoitus nykymuotoisen Kela-korvauksen kasvattamiseen perusterveydenhuollon vastaanottotoiminnassa. Perusterveydenhuollon saatavuutta parannetaan kohdentamalla hallituskauden aikana kertaluonteista rahoitusta perusterveydenhuollon hoitojonojen purkuun hallituksen kehittämän uuden Kela-korvausmallin avulla. Rahoitus allokoidaan kohdevuosille tarkoituksenmukaisella, mutta mahdollisimman etupainotteisella ja vaikuttavalla tavalla. Tavoitteena on purkaa akuutteja hoitojonoja aiheuttamatta häiriötä hyvinvointialueiden omalle toiminnalle. Hallitus varaa rahoitusta käyttötarkoitukseen yhteensä 335 miljoonaa euroa, mutta rahoituksen tarkka kohdentuminen ja jaksotus vuosille tarkentuu jatkovalmistelussa. Nykymuotoista Kela-korvausta jatketaan, kunnes hallituksen kehittämä uusi Kela-korvausmalli toteutetaan edellä mainitulla rahoituksella.
Hallitus tarkensi sairausvakuutuksen sairaanhoitovakuutuksesta rahoitettavien yksityisen hoidon ja tutkimuksen korvauksia (Kela-korvauksia) koskevia hallitusohjelman kirjauksia budjettiriihessä 19.9.2023. Tuolloin hallitus sopi 97,5 miljoonan euron, josta valtion rahoitusosuus on 65,3 miljoonaa euroa, rahoituksen varaamisesta nykymuotoisten Kela-korvausten korottamiseen vuonna 2024. Tätä rahoitusta sovittiin käytettävän esimerkiksi yleis- ja erikoislääkärin vastaanottojen, psykoterapian ja hammaslääkärin Kela-korvausten korvaustaksojen nostoon. Hallitus varasi budjettiriihessä kokonaisuudessaan vaalikauden ajaksi Kela-korvausten muutoksiin 500 miljoonaa euroa, josta valtion rahoitusosuus on 335 miljoonaa euroa.
Hallituksen budjettiriihikirjaukset toteutettiin siten, että 1.1.2024 lukien yleis- ja erikoislääkärin korvaustaksoja sekä psykiatrin vastaanottojen korvaustaksoja nostettiin. Myös psykiatrian toimenpiteiden, kuten psykoterapioiden, korvaustaksoja nostettiin. Samoin hammaslääkärin perustutkimuksen korvaustaksaa korotettiin.
Hallitusohjelmassa on myös kirjaus yhteiskunnan lapsi- ja perhemyönteisyyden vahvistamisesta. Kirjauksen mukaan hallitus laatii väestöpoliittisen selonteon, jossa tarkastellaan lapsiperheiden hyvinvointia, toimeentuloa, työn ja perheen yhteensovittamista sekä tahattomasti lapsettomien tilannetta. Selonteossa etsitään toimenpiteitä, jotka vaikuttaisivat positiivisesti syntyvyyteen. Hallitus on käynnistänyt Väestöpoliittisen ohjelman valmistelun asettamalla valmistelutyöryhmän 18.6.2024.
1.2
Valmistelu
Sairaanhoidon korvausten uudistamista on valmisteltu sosiaali- ja terveysministeriössä yhteistyössä Kansaneläkelaitoksen kanssa. Valmistelun aikana sidosryhmien edustajille on järjestetty kaksi kuulemistilaisuutta. Hallitus päätti toteuttaa valmistelluista yksityisen sairaanhoidon korvauksista ensivaiheessa vain hedelmöityshoitojen korvattavuuden palauttamisen.
Sairaanhoidon korvausten uudistamiseksi valmistellusta hallituksen esityksen luonnoksesta järjestettiin lausuntokierros 13.5.–23.6.2024. Lausuntoa pyydettiin yhteensä 38 taholta, minkä lisäksi kaikilla halukkailla oli mahdollisuus antaa lausuntonsa Lausuntopalvelu.fi -palvelussa. Kyseiseen hallituksen esityksen luonnokseen annetut lausunnot ovat julkisesti saatavilla osoitteessa
https://stm.fi/hanke?tunnus=STM076:00/2023
.
6
Lausuntopalaute
6.1
Lausuntokierros
Hedelmöityshoitojen korvattavuuden palauttamista koskeva ehdotus oli mukana lausuntokierroksella olleessa hallituksen esityksen luonnoksessa. Esitysluonnos oli lausuntokierroksella lausuntopalvelussa ajalla 13.5.–23.6.2024.
Määräaikaan mennessä saapui 65 lausuntoa, joista 27:ssä otettiin nimenomaisesti kantaa hedelmöityshoitojen korvattavuuden palauttamiseen. Hedelmöityshoidoista lausuivat seuraavat tahot: Akava ry, Gynekologinen potilasjärjestö Korento ry, Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala, HUS-Yhtymä, Hyvinvointiala HALI ry, Keski-Suomen hyvinvointialue, Kuluttajaliitto ry, Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT, Lapsettomien yhdistys Simpukka ry, Mehiläinen, Monimuotoiset perheet -verkosto, Nuorten Lääkärien Yhdistys ry, Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue, Pohjois-Savon hyvinvointialue, Sateenkaariperheet ry, STTK ry, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry, Suomen Erikoislääkäriyhdistys ry, Suomen Kätilöliitto ry, Suomen Sairaanhoitajat ry, Suomen Terveydenhoitajaliitto STHL ry, Suomen Yrittäjät ry, Tehy ry, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL, Valtakunnallinen kansanterveystyön johtajaverkosto, Varsinais-Suomen hyvinvointialue ja Väestöliitto ry.
Hedelmöityshoitojen korvattavuuden palauttamista pidettiin pääosin myönteisenä ja kannatettavana asiana. Osa lausunnonantajista piti kuitenkin ongelmallisena sitä, että hoitojen korvattavuus on rajattu lääketieteellisistä syistä johtuvaan lapsettomuuteen. Muun muassa Monimuotoiset perheet -verkosto, Sateenkaariperheet ry ja Lapsettomien yhdistys Simpukka ry totesivat, että niin sanotuista sosiaalisista syistä tehtävien hoitojen rajaaminen korvattavuuden ulkopuolelle asettaa itselliset henkilöt ja sateenkaariperheet eriarvoiseen asemaan suhteessa mies-naispareihin. HUS-yhtymä ja Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue toivat esiin, että julkinen sektori on jo vuosien ajan parantanut hedelmöityshoitojen saatavuutta eikä hoitojonoja ole muihin kuin lahjasoluilla tehtäviin hoitoihin. Lisäksi kritisoitiin sitä, että yksityiseltä sektorilta ei vaadita samankaltaista hoidon vaikuttavuutta (mm. naisen iän osalta) kuin julkiselta sektorilta, mikä johtaa julkisten varojen epätarkoituksenmukaiseen käyttöön.
Lausuntojen johdosta todetaan seuraavaa. Sairausvakuutuslain mukaisesta sairausvakuutuksesta korvataan tarpeellisia sairauden hoidon aiheuttamia kustannuksia. Tästä syystä hedelmöityshoitoja on aiemminkin korvattu vain silloin, kun hedelmättömyyden taustalla on sairaus. Sairaanhoidon korvausten myöntäminen myös muusta syystä kuin sairauden perusteella on periaatteellinen, koko sairaanhoidon korvausjärjestelmää koskeva kysymys ja edellyttää laaja-alaisempaa valmistelua kuin mitä tämän esityksen valmistelun yhteydessä on ollut mahdollista tehdä. Lisäksi hedelmöityshoitojen korvattavuutta ja korvausedellytyksiä tulisi pohtia yhdessä julkisen puolen palveluiden kehittämisen kanssa. Sairausvakuutuslaissa ei säädetä tarkemmin siitä, millä kriteereillä hedelmöityshoitoja korvataan, vaan tältä osin kyse on Kansaneläkelaitoksen soveltamiskäytännöstä. Lausunnot eivät anna aihetta lakiehdotuksen muuttamiseen. Esityksen nykytilan kuvausta ja perus- ja ihmisoikeusvaikutusten arviointia on päivitetty lausuntokierroksen jälkeen.
6.2
Lainsäädännön arviointineuvoston lausunto
Lainsäädännön arviointineuvosto on antanut lausuntokierroksella olleesta hallituksen esityksestä lausunnon 13.8.2024.
Lainsäädännön arviointineuvoston lausunnot ovat osoitteessa
https://valtioneuvosto.fi/arviointineuvosto/lausunnot
Lausunnon mukaan esitysluonnoksesta sai hyvän käsityksen asian taustasta, tavoitteista ja keskeisistä ehdotuksista ja vaikutuksia oli käsitelty hyvin eri näkökulmista. Esitysluonnoksen keskeisimpinä puutteina ja kehittämiskohteina pidettiin terveyspalvelujen eriytymiseen, kotitalouksiin ja yrityksiin liittyviä vaikutustenarviointeja, joita suositeltiin täsmennettäviksi.
Lausunnon mukaan esityksessä tulisi tarkentaa tutkimusnäyttöön, selvityksiin tai muuhun tietopohjaan perustuen, siirtyvätkö asiakkaat merkittävästi käyttämään yksityistä terveydenhuoltoa julkisen terveydenhuollon sijaan. Esityksessä tulisi myös arvioida, heikentääkö esitetty muutos kustannusvaikutusten takia pienituloisten mahdollisuutta käyttää yksityisiä terveyspalveluita, jos erikoislääkärillä asiointi edellyttää yleislääkärin lähetettä ja miten muutos vaikuttaa tällöin terveyspalveluiden eriytymiseen. Lisäksi esityksessä voisi lausunnon mukaan tuoda mahdollisuuksien mukaan esille, onko ehdotetuilla muutoksilla vaikutuksia yritysten kilpailuun. Esityksessä tulisi kuvata, lisääkö muutos terveyspalvelujen tuottajien hallinnollista taakkaa.
Koska lainsäädännön arviointineuvoston lausunnon kehittämiskohteet koskivat lausuntokierroksella ollutta hallituksen esityksen luonnosta, valtaosa kehittämiskohteista koski sellaisia asioita, joita ei päädytty esittämään tässä esityksessä. Arviointineuvoston lausunnossa ei ollut nimenomaisesti hedelmöityshoitoihin liittyviä kehittämiskohteita, joten lausunnon perusteella ei ole tehty muutoksia tähän esitykseen.
7
Säännöskohtaiset perustelut
3 luku Hoito- ja tutkimuskorvaukset
3 §.Lääkärin ja hammaslääkärin määräämä tutkimus ja hoito.
Pykälässä säädetään lääkärin ja hammaslääkärin määräämän tutkimus- ja hoitotoimenpiteen korvaamisesta. Voimassa olevan säännöksen mukaan vain psykiatrian tai suu- ja leukakirurgian erikoislääkärin ja hammaslääkärin määräämä tutkimus- ja hoitotoimenpide korvataan. Lisäksi edellytyksenä on, että tutkimuksen on suorittanut tai hoidon on antanut sairausvakuutuslaissa tarkoitettu muu terveydenhuollon ammattihenkilö tai että toimenpide on tehty yksityisestä terveydenhuollosta annetussa laissa (152/1990) tarkoitetussa yksityisen terveydenhuollon toimintayksikössä. Laki yksityisestä terveydenhuollosta on kumottu 1.1.2024 alkaen lailla sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta (741/2023). Säännös ehdotetaan korjattavaksi vastaamaan voimassa olevaa lainsäädäntöä. Samalla säännöksen rakennetta ehdotetaan muutettavaksi.
Pykälän 1 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi maininta siitä, että myös naistentautien ja synnytysten erikoislääkärin määräämä hedelmöityshoitoon kuuluva tutkimus- ja hoitotoimenpide olisi korvattava. Pykälän 2 momentin mukaan psykologin tutkimus korvataan, kun kysymyksessä on lääkärin määräämä vakuutetun muuhun tutkimukseen tai hoitoon liittyvä tutkimus, mikä vastaa voimassa olevaa sääntelyä.
12
Suhde perustuslakiin ja säätämisjärjestys
Perustuslain 19 §:n 3 momentin mukaan julkisen vallan on turvattava, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään, jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut ja edistettävä väestön terveyttä. Säännös velvoittaa julkisen vallan turvaamaan sosiaali- ja terveyspalvelujen saatavuuden. Perustuslain 22 §:n mukaan julkisen vallan on turvattava perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutuminen.
Perustuslain 19 §:n 3 momentin säännöksestä seuraa, että lainsäädännöllä on huolehdittava riittävien sosiaali- ja terveyspalvelujen turvaamisesta. Säännöksellä ei määritellä sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämistapaa eikä säännös sido sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämistä nykyiseen lainsäädäntöön. Säännökset erilaisista palveluista, etuuksista ja niiden saamisen edellytyksistä sisältyvät tavalliseen lainsäädäntöön. Julkisen vallan on huolehdittava sosiaali- ja terveyspalvelujen saatavuudesta sosiaali- ja terveydenhuollon yleis- ja erityislainsäädännön mukaisesti. Sairausvakuutuslainsäädäntö vaikuttaa nykyisin yksityisen terveydenhuollon palvelujen edellytyksiin. (HE 309/1993 vp; PeVL 20/2004 vp; PeVL 41/2010 vp; PeVL 30/2013 vp.) Sairausvakuutuslaki myös toteuttaa perustuslain 19 §:n 3 momentissa julkiselle vallalle säädettyä velvollisuutta turvata jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut (PeVL 33/2004 vp).
Palvelujen riittävyyttä arvioitaessa perustuslakivaliokunta on pitänyt lähtökohtana sellaista palvelujen tasoa, joka luo jokaiselle ihmiselle edellytykset toimia yhteiskunnan täysivaltaisena jäsenenä. (HE 309/1993 vp; PeVL 20/2004 vp; PeVL 41/2010 vp; PeVL 30/2013 vp.) Viittaus jokaiseen terveyspalveluihin oikeutettuna edellyttää viime kädessä yksilökohtaista arviointia palvelujen riittävyydestä (ks. PeVL 30/2013 vp, s. 3/I). Oikeus riittäviin terveyspalveluihin turvaa vakavimmissa tilanteissa perustuslain 7 §:ssä perusoikeutena turvattua oikeutta elämään (PeVL 65/2014 vp, s. 4/II). Perustuslakivaliokunta on korostanut, että vaikka perustuslain 19 §:n 3 momentin säännöksen ensimmäinen virke ei turvaa mitään nimenomaista tapaa tarjota palveluja, tältä osin perustuslain mukainen edellytys on, että palveluja on riittävästi (PeVL 26/2017 vp, s. 32 ja 36—41, PeVL 12/2015 vp, s. 3 ja PeVL 11/1995 vp, s. 2).
Asiakasmaksujen osalta perustuslakivaliokunta on todennut, että perustuslain 19 §:n 3 momenttiin kiinnittyvät sosiaali- ja terveyspalveluista perittävät asiakasmaksut eivät saa suuruudeltaan siirtää palveluita niitä tarvitsevien ulottumattomiin (PeVL 10/2009 vp; PeVL 8/1999 vp; PeVL 39/1996 vp). Perustuslakivaliokunnan kannanottojen mukaan palvelujen järjestämistapaan ja saatavuuteen vaikuttavat välillisesti myös muut perusoikeudet, kuten perustuslain 6 §:n mukainen yhdenvertaisuus ja syrjinnän kielto (PeVL 63/2016 vp; PeVL 67/2014 vp) sekä perustuslain 7 §:n mukainen oikeus elämään (PeVL 36/2012 vp).
Palvelujen järjestämistapaan ja saatavuuteen vaikuttavat välillisesti myös muut perusoikeussäännökset, kuten perustuslain 6 §:n mukainen yhdenvertaisuus ja syrjinnän kielto. Perustuslain 6 §:n 1 momentin mukaan ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä. Yleistä yhdenvertaisuussäännöstä täydentää perustuslain 6 §:n 2 momentin sisältämä syrjintäkielto, jonka mukaan ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan säännöksessä lueteltujen erotteluperusteiden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Tällainen muu syy voi olla esimerkiksi asuinpaikka. (HE 309/1993 vp; PeVL 31/2014 vp.)
Sairausvakuutuslaki toteuttaa osaltaan perustuslain vaatimusta riittävistä sosiaali- ja terveyspalveluista (PeVL 33/2004 vp). Sairausvakuutuslaissa säädettyjen hoito- ja tutkimuskorvausten tarkoituksena on ollut täydentää julkisen terveydenhuollon palveluja tukemalla asiakkaiden taloudellisia mahdollisuuksia käyttää yksityisen terveydenhuollon palveluja ja valita palveluntuottaja. Sairausvakuutuslain mukaan vakuutetulle korvataan sairaudenhoidon, raskauden ja synnytyksen aiheuttamia tarpeellisia kustannuksia.
Oikeus riittäviin terveyspalveluihin perustuu perustuslain 19 §:n 3 momentin ohella terveydenhuoltolakiin ja muuhun terveydenhuollon palveluja ja niiden järjestämistä koskevaan yleis- ja erityislainsäädäntöön. Sairausvakuutuslakiin perustuvien matkakorvausten tarkoituksena on turvata vakuutettujen yhdenvertainen oikeus saada tutkimusta ja hoitoa asuinpaikasta riippumatta korvaamalla osa sairauden, raskauden tai synnytyksen vuoksi tehdyn matkan aiheuttamista tarpeellisista kustannuksista.
Esityksellä ei olisi vaikutusta sairausvakuutuslain korvausperiaatteisiin, joiden mukaan sairausvakuutuksesta on mahdollista korvata vain sairauteen perustuvia hedelmöityshoidon kustannuksia. Korvattavuuden rajaaminen sairausperusteeseen jättää korvausten ulkopuolelle samaa sukupuolta olevat pariskunnat ja itselliset naiset siltä osin, kuin lapsettomuuden syyksi ei ole osoitettavissa sairautta. Samoin korvausten ulkopuolelle jäävät naiset, joiden lapsettomuuden taustalla ei ole varsinaista sairautta, vaan lapsettomuus johtuu ikääntymiseen liittyvästä munasolujen määrän vähenemisestä.
Korvausoikeus hedelmöityshoidoista edellyttäisi lääketieteellistä syytä hedelmöityshoitojen aloittamiseksi, eikä korvausoikeuteen tällöin vaikuttaisi se, olisiko kyse nais-miesparin, nais-naisparin vai itsellisen naisen hedelmöityshoidosta. Lääketieteellistä syytä eli sairausperustetta korvauksen saamiseksi edellytettäisiin kaikilta korvauksia hakevilta vakuutetuilta. Kyseessä olisi sairausvakuutuslain korvausperiaatteiden mukaisesti tarpeellisen sairaanhoidon kustannusten korvaaminen. Perustuslain 6 §:n yhdenvertaisuusvaatimuksesta ei siten voida katsoa johtuvan estettä ehdotetuille muutoksille.
Edellä esitetyn perusteella hallitus katsoo, että esitys ei sisällä sellaisia ehdotuksia, joiden vuoksi esitystä ei voitaisi käsitellä tavallisessa lainsäätämisjärjestyksessä.