7.1
Laki digitaalisen alustatalouden toimijoiden tiedonantovelvollisuudesta verotuksen alalla
1 luku Yleiset säännökset
1 §.Lain soveltamisala. Pykälässä säädettäisiin lain soveltamisalaan kuuluvista olennaisista toimista. Pykälän 1 momentissa viitattaisiin verotusmenettelylain 17 f §:ään, jossa säädetään näitä olennaisia toimia koskevasta tiedonantovelvollisuudesta.
Pykälän 2 momentin mukaan lakia sovellettaisiin olennaisiin toimiin, joilla olisi tai voisi olla vaikutusta virka-apudirektiivin täytäntöönpanolain soveltamisalan mukaisten verojen suuruuteen tai määräytymiseen.
2 §.Määritelmät. Pykälässä säädettäisiin lakiin liittyvistä keskeisistä käsitteistä, joista suurin osa on määritelty DAC7-direktiivissä. Ilman määriteltyjä käsitteitä ehdotettavassa laissa jouduttaisiin käyttämään useita kertoja monisanaisia ilmaisuja, mikä tekisi säännöksistä pitkiä ja vaikeaselkoisia.
Alustalla tarkoitettaisiin mitä tahansa sellaista ohjelmistoa tai sovellusta, joka olisi käyttäjien saatavilla ja joka mahdollistaisi myyjän olevan yhteydessä muihin käyttäjiin voidakseen suorittaa ehdotetussa laissa erikseen määriteltävän vastikkeellisen olennaisen toimen alustan toiselle käyttäjälle joko suoraan tai välillisesti. Ohjelmisto olisi esimerkiksi sellainen verkkosivusto tai sen osa, joka mahdollistaisi olennaisen toimen. Myös mobiilisovellusta pidettäisiin sovelluksena.
Alustana pidettäisiin ohjelmistoa tai sovellusta, jolla olennaisia toimia tarjoaisivat kolmannet osapuolet. Käyttäjillä tarkoitettaisiin ehdotettavassa laissa erikseen määriteltäviä myyjiä sekä muita luonnollisia henkilöitä ja oikeushenkilöitä, mahdollisia ostajia, jotka voisivat saada alustalla toimivalta myyjältä olennaisen toimen vastiketta vastaan.
Alustan saatavilla olo käyttäjille tarkoittaisi esimerkiksi sitä, että olennaista toimea tarjoavalla taholla eli myyjällä ja olennaista toimea etsivällä käyttäjällä eli mahdollisella ostajalla olisi molemmilla pääsy kolmannen osapuolen eli alustaoperaattorin verkkosivustolle tai mobiilisovellukseen. Sillä ei olisi merkitystä, olisiko pääsy rajoittamaton tai rajattu vain tietylle käyttäjäryhmälle. Pääsyn lisäksi alustan tulisi mahdollistaa se, että myyjä olisi yhteydessä alustan muihin käyttäjiin siinä tarkoituksessa, että se voisi suorittaa alustalla tarjoamansa olennaisen toimen muille käyttäjille joko suoraan tai välillisesti. Edellytys olennaisen toimen suorittamiselle olisi sitä edeltävä yhteisymmärrys myyjän ja alustan toisen käyttäjän välillä siitä, että myyjä suorittaisi yhteisesti sovitun olennaisen toimen käyttäjälle vastiketta vastaan.
Alustana ei pidettäisi ohjelmistoa tai sovellusta, joka ainoastaan mahdollistaa olennaiseen toimeen liittyvien maksujen käsittelyn. Alusta ei olisi myöskään ohjelmisto tai sovellus, joka mainostaa ohjelmiston käyttäjän suorittamia olennaisia toimia tai luetteloi niitä. Myöskään ohjelmistoa tai sovellusta, joka yksinomaan ohjaa tai siirtää käyttäjiä alustalle, ei pidettäisi alustana.
Alustaoperaattorilla tarkoitettaisiin ehdotettavassa laissa erikseen määriteltävää yksikköä, joka tekisi myyjien kanssa sopimuksia siitä, että alusta joko kokonaisuudessaan tai osa siitä annettaisiin kyseisten myyjien saataville. Luonnollinen henkilö ei voisi olla alustaoperaattori.
Poikkeuksen alaisella alustaoperaattorilla tarkoitettaisiin sellaista alustaoperaattoria, jonka koko liiketoimintamalli olisi sellainen, ettei sillä olisi lainkaan raportoitavia myyjiä. Alustaoperaattori vahvistaisi tämän ennakolta ja vuosittain Verohallinnolle. Alustaoperaattori voisi täyttää poikkeuksen alaisen alustaoperaattorin määritelmän edellytykset esimerkiksi tilanteessa, jossa alustaoperaattori sallisi pääsyn alustalleen ainoastaan ehdotettavassa laissa erikseen määriteltäville poikkeuksen alaisille myyjille, kuten valtion ja kunnan virastoille ja laitoksille tai isoille hotelleille. Poikkeuksen alaisen alustaoperaattorin vahvistamisvelvollisuutta käsitellään yksityiskohtaisemmin 18 §:n perusteluissa.
Raportoivalla alustaoperaattorilla tarkoitettaisiin sellaista alustaoperaattoria, jonka verotuksellinen kotipaikka olisi jossakin EU-jäsenvaltiossa tai se olisi perustettu jonkin EU-jäsenvaltion lainsäädännön mukaisesti taikka sen johto sijaitsisi jossakin EU-jäsenvaltiossa. Alustaoperaattoria pidettäisiin raportoivana alustaoperaattorina lisäksi tilanteessa, jossa sillä olisi kiinteä toimipaikka jossakin EU-jäsenvaltiossa eikä se olisi ehdotettavassa laissa erikseen määritelty hyväksytty Euroopan unionin ulkopuolinen alustaoperaattori. Näistä raportoivista alustaoperaattoreista säädettäisiin pykälän 1 momentin 4 kohdan a–d alakohdassa. Raportoivaksi alustaoperaattoriksi katsottaisiin myös sellainen alustaoperaattori, joka ei täyttäisi mitään edellä mainituista edellytyksistä, mutta sen alustaa käyttäisi olennaisia toimia suorittavia raportoitavia myyjiä. Lisäedellytyksenä tällaisen EU:n ulkopuolisen alustaoperaattorin pitämiselle raportoivana alustaoperaattorina olisi, että se ei olisi hyväksytty Euroopan unionin ulkopuolinen alustaoperaattori. Kyseisenlaisesta raportoivasta alustaoperaattorista säädettäisiin 1 momentin 4 kohdan e alakohdassa.
Suomeen raportoivalla alustaoperaattorilla tarkoitettaisiin sellaista raportoivan alustaoperaattorin edellytykset täyttävää alustaoperaattoria, joka olisi Suomessa tiedonantovelvollinen DAC7-direktiivin mukaan raportoitavista tiedoista. Direktiivissä ei ole Suomeen raportoivan alustaoperaattorin käsitettä. Käsite olisi tarpeellinen kansallisessa lainsäädännössä, koska sillä voitaisiin erottaa toisistaan direktiivin perusteella ylipäätään, jäsenvaltiota yksilöimättä, raportoivana pidettävä alustaoperaattori sekä sellainen alustaoperaattori, jolla olisi tiedonantovelvollisuus nimenomaan Suomessa. Suomeen raportoiva alustaoperaattori olisi ensinnäkin sellainen raportoiva alustaoperaattori, joka joko täyttäisi jonkin 2 §:n 1 momentin 4 kohdan a–d alakohdassa säädetyistä edellytyksistä vain Suomessa, tai joka täyttäisi jonkin näistä edellytyksistä Suomen lisäksi toisessa jäsenvaltiossa riippumatta siitä, minkä jäsenvaltion se olisi valinnut valtioksi, jossa se täyttäisi direktiivissä vahvistetut raportointivaatimukset. Suomeen raportoiva alustaoperaattori olisi lisäksi sellainen 2 §:n 1 momentin 4 kohdan e alakohdassa tarkoitettu EU:n ulkopuolinen raportoiva alustaoperaattori, joka olisi rekisteröitynyt Verohallinnolle raportoivana alustaoperaattorina.
Pätevällä ehdot täyttävällä toimivaltaisten viranomaisten sopimuksella tarkoitettaisiin jonkin EU-jäsenvaltion toimivaltaisen viranomaisen ja EU:n ulkopuolisen valtion tai lainkäyttöalueen välistä sopimusta, joka edellyttäisi vaihtamaan automaattisesti direktiivin tietoja vastaavia tietoja. Tämä käsite liittyisi kiinteästi ehdotettavan lain käsitteisiin hyväksytty Euroopan unionin ulkopuolinen lainkäyttöalue ja hyväksytty Euroopan unionin ulkopuolinen alustaoperaattori. Myös EU:n ulkopuolinen alustaoperaattori on direktiivin edellytykset täyttäessään raportoiva alustaoperaattori, jolla on velvollisuus ilmoittaa raportoitavat tiedot jonkin EU-jäsenvaltion toimivaltaiselle viranomaiselle. Ehdotettavan lain 2 §:n 1 momentin 4 kohdan e alakohta vastaisi tätä direktiivin kohtaa. Direktiivin mukaan komissio määrittää joko oma-aloitteisesti tai jäsenvaltion pyynnöstä erillisillä täytäntöönpanosäädöksillä, vastaavatko jäsenvaltion ja EU:n ulkopuolisen valtion tai lainkäyttöalueen välisen sopimuksen mukaisesti vaihdettavat tiedot direktiivissä tarkoitettuja tietoja. Jos komissio katsoo sopimuksen mukaisesti vaihdettavien tietojen vastaavan direktiivissä tarkoitettuja tietoja eli katsoo sopimuksen päteväksi ehdot täyttäväksi toimivaltaisten viranomaisten sopimukseksi, EU:n ulkopuolinen alustaoperaattori voisi raportoida vaaditut tiedot oman valtionsa tai lainkäyttöalueensa toimivaltaiselle viranomaiselle EU-jäsenvaltion toimivaltaiselle viranomaiselle raportoinnin asemesta. Kyseisen valtion viranomaiset vaihtaisivat nämä tiedot EU-jäsenvaltioiden kanssa.
Hyväksytyllä Euroopan unionin ulkopuolisella lainkäyttöalueella tarkoitettaisiin EU:n ulkopuolista valtiota tai lainkäyttöaluetta, jolla olisi komission vahvistama, voimassa oleva pätevä ehdot täyttävä toimivaltaisten viranomaisten sopimus kaikkien jäsenvaltioiden kanssa, ja jotka kyseinen valtio tai lainkäyttöalue olisi julkaisemassaan luettelossa katsonut raportoitaviksi lainkäyttöalueiksi. DAC7-direktiivin suomenkielisessä versiossa käsite on määritelty seuraavasti: ” Hyväksytyllä unionin ulkopuolisella lainkäyttöalueella tarkoitetaan unionin ulkopuolista lainkäyttöaluetta, jolla on voimassa oleva Pätevä ehdot täyttävä toimivaltaisten viranomaisten sopimus kaikkien niiden jäsenvaltioiden toimivaltaisten viranomaisten kanssa, jotka on yksilöity raportoitaviksi lainkäyttöalueiksi unionin ulkopuolisen lainkäyttöalueen julkaisemassa luettelossa”. Ehdotettava, direktiiviä täsmällisempi ilmaisu vastaisi sisällöllisesti muun muassa direktiivin englannin- ja ruotsinkielisten versioiden määritelmää, ja sen voidaan katsoa direktiivin suomenkielisen version määritelmää paremmin vastaavan direktiivin tarkoitusta.
Hyväksytyllä Euroopan unionin ulkopuolisella alustaoperaattorilla tarkoitettaisiin alustaoperaattoria, jonka kaikki mahdollistamat olennaiset toimet olisivat ehdotettavassa laissa erikseen määriteltäviä hyväksyttyjä olennaisia toimia ja jonka verotuksellinen kotipaikka olisi hyväksytyllä EU:n ulkopuolisella lainkäyttöalueella. Edellytykset täyttyisivät myös, jos EU:n ulkopuolinen alustaoperaattori olisi perustettu hyväksytyn Euroopan unionin ulkopuolisen valtion tai lainkäyttöalueen lainsäädännön mukaisesti tai jos alustaoperaattorin johto, mukaan lukien toimiva johto, sijaitsisi hyväksytyllä Euroopan unionin ulkopuolisella lainkäyttöalueella.
Olennaisella toimella tarkoitettaisiin vastiketta vastaan suoritettavaa toimea. Olennaisia toimia olisivat ensinnäkin asuin- ja liikehuoneistojen, pysäköintipaikkojen, kaikenlaisen kiinteän omaisuuden tai näiden osan antaminen vuokralle. Vuokra-ajan pituudella ei olisi vaikutusta siihen, katsottaisiinko vuokralle antaminen olennaiseksi toimeksi. Ratkaisevaa olisi vastikkeellisuus. Siten myös hotelli- ja muuta lyhytaikaista majoitustoimintaa pidettäisiin olennaiseksi toimeksi katsottavana vuokralle antamisena. Olennaisen toimen määritelmän kannalta ratkaisevaa olisi se, mitä tosiasiallisesti vuokrataan. Sillä, miten omaisuus on omistettu, ei olisi merkitystä. Olennaisena toimena pidettäisiin täten myös vuokrausta tilanteessa, jossa oikeus hallita vuokrattavaa kohdetta tapahtuisi osakkeiden tai muiden yhtiö-, trusti- tai niihin verrattavan instituution osuuksien kautta. Suomessa tämä tarkoittaisi, että mukana olisivat direktiivin tarkoituksen mukaisesti aina myös asuin- ja liikehuoneistojen antaminen vuokralle.
Olennaisena toimena pidettäisiin myös henkilökohtaista palvelua ja tavaroiden myyntiä. Henkilökohtaisen palvelun ja tavaran käsitteet määriteltäisiin ehdotettavassa laissa erikseen.
Olennaisena toimena pidettäisiin myös minkä tahansa liikennevälineen antamista vuokralle. Liikennevälineellä tarkoitettaisiin mitä tahansa kulkuvälinettä, jolla voidaan liikkua tai kuljettaa paikasta toiseen.
Olennaisen toimen ehdoton edellytys olisi, että se suoritettaisiin vastiketta vastaan. Vastikkeetta suoritettu palvelu, luovutettu tavara tai vuokralle antaminen eivät siten olisi olennaisia toimia. Vastikkeen käsite määriteltäisiin ehdotettavassa laissa erikseen.
Olennaisena toimena ei kuitenkaan pidettäisi mitään sellaista vastiketta vastaan suoritettavaa toimea, jonka myyjä suorittaisi alustaoperaattorin työntekijänä tai alustaoperaattoriin liittyvän lähiyksikön työntekijänä. Se, katsottaisiinko suoritettu toimi tehdyksi työsuhteessa alustaoperaattoriin, määriteltäisiin lähtökohtaisesti sen valtion lainsäädännön mukaan, jossa myyjä fyysisesti suorittaisi toimen. Direktiivin suomenkielisessä versiossa käytetään ilmaisun ”alustaoperaattoriin liittyvän lähiyksikön” sijaan ilmaisua ”Alustaoperaattoriin liittyvän Yksikön”. Ottaen huomioon direktiivin englanninkielisen version ilmaisun ”or a related Entity of the Platform Operator” sekä saksankielisen version ilmaisun ”eines verbundenen Rechträgers des Plattformbetreibers” käytettäisiin tässä yhteydessä ilmaisua ”alustaoperaattoriin liittyvän lähiyksikön”.
Hyväksytyllä olennaisella toimella tarkoitettaisiin mitä tahansa olennaista toimea, joka kuuluu automaattisen tietojenvaihdon piiriin ehdotetussa laissa määriteltävän pätevän ehdot täyttävän toimivaltaisen viranomaisen sopimuksen mukaisesti. Tällä käsitteellä ja sen määritelmällä olisi merkitystä määriteltäessä sitä, pidettäisiinkö EU:n ulkopuolista alustaoperaattoria hyväksyttynä Euroopan unionin ulkopuolisena alustaoperaattorina. Jos EU:n ulkopuolinen alustaoperaattori mahdollistaisi muidenkin kuin hyväksyttyjen olennaisten toimien suorittamisen, ei se täyttäisi hyväksytyn unionin ulkopuolisen alustaoperaattorin edellytyksiä ja sitä pidettäisiin raportoivana alustaoperaattorina.
Vastikkeella tarkoitettaisiin missä tahansa muodossa olevaa korvausta, joka maksettaisiin tai hyvitettäisiin myyjälle olennaiseen toimeen liittyen. DAC7-direktiivin suomenkielisessä versiossa käytetään ilmaisun ”olennaiseen toimeen liittyen” asemesta ilmaisua ”Olennaisen toimen yhteydessä”. Direktiivistä poikkeava ilmaisu olisi täsmällisempi ja kuvaisi paremmin direktiivin vaatimusta sekä olennaisen toimen ja vastikkeen suorittamisen ajallista riippumattomuutta toisistaan. Direktiivin ei sen tarkoitus ja tavoitteet sekä englanninkielisen version ilmaisu ”in connection with the Relevant Activity” huomioon ottaen voida katsoa rajaavan sen soveltumista ainoastaan sellaisiin tilanteisiin, joissa vastike suoritettaisiin samanaikaisesti olennaisen toimen suorittamisen kanssa. Vastike voitaisiin suorittaa olennaisen toimen suorittamishetken lisäksi myös ennen tai jälkeen olennaisen toimen suorittamisen. Rahallisen korvauksen lisäksi vastikkeena olennaisesta toimesta pidettäisiin esimerkiksi myyjälle suoritettavaa palvelua, myyjälle annettavaa tavaraa taikka maksua virtuaali- tai muussa kuin jonkin valtion takaamassa valuutassa eli niin sanotussa fiat-valuutassa.
Jotta olennaisesta toimesta suoritettu korvaus katsottaisiin ehdotettavan määritelmän mukaiseksi vastikkeeksi, pitäisi sen lisäksi olla alustaoperaattorin tiedossa tai sen kohtuullisin keinoin tietoon saatavissa. Tämä edellytys täyttyisi, jos alustaoperaattorin liiketoimintamalli olisi luonteeltaan sellainen, että se tarjoaisi alustaoperaattorille näkyvyyden olennaisesta toimesta suoritettavaan vastikkeeseen. Vastikkeen katsottaisiin aina olevan alustaoperaattorin tiedossa esimerkiksi tilanteessa, jossa alustaoperaattori pidättäisi provision tai muun palkkion taikka veron käyttäjän olennaisesta toimesta maksamasta vastikkeesta. Alustaoperaattorilta ei edellytettäisi vastikkeen tietoon saamiseksi liiketoimintaansa liittymättömiä ylimääräisiä toimenpiteitä. Korvauksen katsottaisiin kuitenkin olevan raportoivan alustaoperaattorin tiedossa tilanteessa, jossa korvaus olisi olennaiseen toimeen liittyvän, raportoivan alustaoperaattorin käyttämän palveluntarjoajan tiedossa.
Henkilökohtaisella palvelulla tarkoitettaisiin mitä tahansa palvelua, jonka yhteydessä yksi tai useampi henkilö tekisi itsenäisesti tai yksikön puolesta työtä, josta maksetaan ajan tai tehtävän perusteella ja jota tehtäisiin käyttäjän pyynnöstä joko verkossa tai fyysisesti verkon ulkopuolella sen jälkeen, kun alusta olisi tehnyt kyseisen työn tekemisen mahdolliseksi. Jotta palvelu katsottaisiin henkilökohtaiseksi palveluksi, olisi sen siis täytettävä kaksi edellytystä. Palvelusta maksettavan korvauksen olisi perustuttava joko aikaan tai tehtävään työhön. Lisäksi, käyttäjälle suoritettavan palvelun olisi tapahduttava käyttäjän pyynnöstä suoraan tai välillisesti. Näin ollen esimerkiksi teatteriesitys, joka toteutuisi ilman kenenkään nimenomaista pyyntöä, jäisi soveltamisalan ulkopuolelle. Myöskään esimerkiksi säännönmukaista junalinjaa ei pidettäisi henkilökohtaisena palveluna.
Myyjällä tarkoitettaisiin olennaisen toimen suoraan tai välillisesti suorittavaa alustan käyttäjää, joka olisi rekisteröity alustalle milloin tahansa raportointikauden aikana. Rekisteröinnillä tarkoitettaisiin esimerkiksi sitä, että käyttäjä luo profiilin tai tilin alustalle tai tekee alustaoperaattorin kanssa sopimuksen alustan käyttämisestä olennaisen toimen tarjoamiseksi alustalla. Myyjä voisi olla sekä luonnollinen henkilö että yksikkö. Direktiivin sanamuodon mukaan alustan käyttäjän rekisteröimisen olisi tapahduttava milloin tahansa raportointikauden aikana. Ottaen huomioon direktiivin tarkoitus ja käytännön tilanteet, ei direktiivin voida katsoa edellyttävän rekisteröintiä nimenomaan raportointikauden aikana, vaan se voisi olla tapahtunut jo ennen raportointikautta edellyttäen, että rekisteröinti olisi edelleen voimassa raportointikaudella.
Aktiivisella myyjällä tarkoitettaisiin myyjää, joka tarjoaisi olennaista toimea raportointikauden aikana tai jolle maksettaisiin tai hyvitettäisiin vastike olennaiseen toimeen liittyen raportointikauden aikana. Aktiivisen myyjän määritelmä olisi merkityksellinen raportoivaan alustaoperaattoriin kohdistuvien huolellisuusvelvoitteiden laajuuden kannalta.
Raportoitavalla myyjällä tarkoitettaisiin aktiivista myyjää, jonka ehdotettavassa laissa tarkoitettu asuinvaltio olisi jokin EU-jäsenvaltio tai joka olisi antanut EU-jäsenvaltiossa sijaitsevaa asuin- tai liikehuoneistoa, pysäköintipaikkaa taikka kiinteää omaisuutta vuokralle.
Poikkeuksen alaisella myyjällä tarkoitettaisiin myyjää, jota Suomeen raportoivan alustaoperaattorin ei tarvitsisi raportoida Verohallinnolle. Poikkeuksen alaisena myyjänä pidettäisiin ensinnäkin julkisen vallan yksikköä. Julkisen vallan yksikköjä olisivat tässä yhteydessä mikä tahansa valtio, lainkäyttöalue tai sen osa, kuten osavaltio tai kunta tai jonkin näistä yksin tai yhdessä kokonaan omistama virasto tai laitos. Poikkeuksen alainen myyjä olisi myös yksikkö tai sen lähiyksikkö, jonka osakkeilla käytäisiin säännöllisesti kauppaa vakiintuneilla arvopaperimarkkinoilla. Lisäksi poikkeuksen alaisena myyjänä pidettäisiin yksikköä, joka olisi saman alustaoperaattorin mahdollistamana suorittanut raportointikauden eli kalenterivuoden aikana yli 2 000 olennaista toimea antamalla vuokralle jotakin kiinteistökokonaisuutta. Jokaisen kiinteistökokonaisuuden osan, kuten hotellihuoneen, vuokraus katsottaisiin erilliseksi olennaiseksi toimeksi. Tällä poikkeuksella olisi tarkoitus jättää raportoinnin ulkopuolelle suuremmat hotelli- ja muuta majoitustoimintaa harjoittavat yritykset, joiden toiminnasta veroviranomaiset saavat jo tällä hetkellä tietoa olemassa olevien ilmoitusvelvollisuuksien perusteella. Yksikön, lähiyksikön ja kiinteistökokonaisuuden käsitteet määriteltäisiin ehdotettavassa laissa erikseen. Poikkeuksen alaisena myyjänä pidettäisiin myös myyjää, jolle saman alustaoperaattorin mahdollistamien, olennaisiksi toimiksi katsottavien tavaroiden myynneistä maksetut ja hyvitetyt vastikkeet olisivat raportointikauden aikana yhteismäärältään enintään 2 000 euroa. Lisäedellytyksenä olisi, että olennaisia toimia olisi raportointikauden aikana vähemmän kuin 30. Tällä kynnysarvosidonnaisella poikkeuksella rajattaisiin raportoinnin ulkopuolelle pienimuotoista tavaramyyntiä harjoittavat myyjät. Rajauksella jätettäisiin raportoinnin ulkopuolelle esimerkiksi vähäiset kotitalouksien omassa tai perheen käytössä olleen koti-irtaimiston myynnit.
Yksiköllä tarkoitettaisiin oikeushenkilöä tai mitä tahansa oikeudellista järjestelyä, kuten yhtymää, trustia tai säätiötä.
Lähiyksiköllä tarkoitettaisiin yksikköä, joka joko kontrolloisi toista yksikköä tai jota toinen yksikkö kontrolloisi tai joka olisi toisen yksikön kanssa yhteisen kontrollin alainen. Pykälän 2 momentissa säädettäisiin siitä, mitä kontrollilla tarkoitettaisiin tässä yhteydessä. Kontrollilla tarkoitettaisiin yli 50 prosentin välitöntä tai välillistä omistusta yksikön äänivallasta ja arvosta. Välillisessä omistuksessa omistusosuus toisen yksikön pääomasta määritettäisiin kertomalla yksikön omistamat osuudet omistusketjussa. Yksiköllä, jolla olisi yli 50 prosenttia äänioikeuksista, katsottaisiin olevan 100 prosenttia äänioikeuksista. DAC7-direktiivissä ei ole erillistä lähiyksikön määritelmää, vaan se on määritelty osana yksikön käsitteen määritelmää. Lähiyksikölle ehdotetaan selkeyden vuoksi omaa määritelmää.
Ensisijaisella osoitteella tarkoitettaisiin myyjän pääasiallisen asuinpaikan osoitetta, kun myyjä olisi luonnollinen henkilö. Myyjänä toimivan yksikön ensisijaisena osoitteena pidettäisiin lähtökohtaisesti sen virallista osoitetta.
Raportointikaudella tarkoitettaisiin mitä tahansa kalenterivuotta, jona alustaoperaattori olisi raportoiva alustaoperaattori.
Kiinteistökokonaisuudella tarkoitettaisiin kaikkia samassa katuosoitteessa sijaitsevia asuin- tai liikehuoneistoja, pysäköintipaikkoja tai kiinteää omaisuutta, joilla olisi sama omistaja ja joita sama myyjä tarjoaisi alustalla vuokrattavaksi. Kiinteistökokonaisuutena pidettäisiin tässä yhteydessä esimerkiksi hotellihuonetta, huoneistoa, rakennusta tai pysäköintipaikkaa, jota tarjottaisiin vuokralle alustalla. DAC7-direktiivissä kiinteistökokonaisuuden käsite määritellään kaikenlaiseksi samassa katuosoitteessa sijaitseviksi kiinteän omaisuuden yksiköiksi, joilla on sama omistaja ja joita sama myyjä tarjoaa alustalla vuokrattavaksi. Tämä vastaa direktiivin olennaisen toimen määritelmää siltä osin kuin olennaisen toimen määritelmässä yksi olennaisista toimista on kiinteän omaisuuden antaminen vuokralle. Kun otetaan huomioon ehdotettavan lain 2 §:n 1 momentin 9 kohdan a alakohta ja sen perustelut, kiinteistökokonaisuuden määritelmän olisi vuokralle annettavan omaisuuden osalta tarkoituksenmukaista vastata 2 §:n 1 momentin 9 kohdan a alakohdassa säädettävää eli kattaa kiinteän omaisuuden lisäksi asuin- ja liikehuoneistot sekä pysäköintipaikat. Direktiivin kiinteistökokonaisuuden määritelmässä käytetään sanaa ”yksikkö”. Direktiivissä ja ehdotettavassa laissa yksikkö on erikseen määritelty käsite, jonka merkityssisältö ei vastaa direktiivin kiinteistökokonaisuuden määritelmässä käytettävän saman sanan merkityssisältöä. Direktiivin englanninkielisessä versiossa käytetään sanaa ”Entity” yksikön käsitteenä, kun taas kiinteistökokonaisuuden määritelmässä yksiköstä käytetään sanaa ”unit”. Kiinteistökokonaisuuden määritelmästä jätettäisiin sana ”yksikkö” pois selkeyden vuoksi ja tarpeettomana.
Finanssitilitunnisteella tarkoitettaisiin pankkitilinumeroa tai muuta vastaavaa maksupalvelutilin yksilöllistä tunnistenumeroa tai alustaoperaattorin saatavilla olevaa viitenumeroa, jolle vastike maksettaisiin tai hyvitettäisiin. Määritelmä olisi merkityksellinen olennaisesta toimesta suoritettavan vastikkeen tosiasiallisen saajan yksilöimisen kannalta.
Tavaralla tarkoitettaisiin mitä tahansa aineellista omaisuutta.
2 luku Huolellisuusvelvoitteet
Ehdotettava 2 luku sisältäisi säännökset huolellisuusmenettelyistä, joita Suomeen raportoivan alustaoperaattorin olisi noudatettava alustaa käyttävien myyjien tutkimiseksi ja tunnistamiseksi sekä myyjiä koskevien tietojen keräämiseksi. Huolellisuusmenettelyvelvoitteilla varmistettaisiin, että Suomeen raportoiva alustaoperaattori ilmoittaisi tiedot kaikista raportoitavista myyjistä ja että ilmoitettavat tiedot olisivat oikein. Lisäksi niillä varmistettaisiin, ettei tietoja ilmoitettaisi poikkeuksen alaisista myyjistä. Suomeen raportoiva alustaoperaattori voisi käyttää palveluntarjoajaa, mukaan lukien samaan alustaan mahdollisesti liittyvää toista alustaoperaattoria, täyttääkseen tässä luvussa säädetyt huolellisuusvelvoitteensa. Suomeen raportoivalla alustaoperaattorilla olisi kuitenkin aina itsellään vastuu velvoitteiden täyttämisestä. Tästä kolmansien osapuolten suorittamista huolellisuusmenettelyistä säädetään DAC7-direktiivillä muutetun virka-apudirektiivin liitteen V II jakson H kohdan 1 alakohdassa. Suomessa verovelvolliset voivat lähtökohtaisesti käyttää palveluntarjoajia täyttääkseen niille verolainsäädännössä asetetut velvoitteet. Palveluntarjoajien käyttäminen ei muuta verovelvollisen vastuita. Tämän vuoksi mainittua direktiivin säännöstä ei olisi tarpeen saattaa voimaan Suomessa erillisellä säännöksellä.
3 §.Myyjää koskevien tietojen kerääminen. Pykälässä säädettäisiin Suomeen raportoivan alustaoperaattorin velvollisuudesta kerätä myyjästä yksilöintitietoja. Kerättävät tiedot olisivat tärkeitä Suomen ja muiden jäsenvaltioiden veroviranomaisille myyjän yksilöimiseksi ja jotta saatuja tietoja voitaisiin käyttää tehokkaasti. Pykälän 1 momentin 1 kohdan mukaan olisi kerättävä etu- ja sukunimi tai virallinen nimi riippuen siitä, olisiko myyjä luonnollinen henkilö vai yksikkö. Momentin 2 kohdan mukaan olisi kerättävä myyjän ensisijainen osoite. Momentin 3 kohdan mukaan olisi kerättävä kaikki myyjälle annetut verotunnisteet ja niiden antaneiden valtioiden nimet. DAC7-direktiivissä verotunnisteesta käytetään käsitettä TIN-verotunniste, jolla tarkoitetaan jäsenvaltion antamaa verovelvollisen tunnistenumeroa tai sen puuttuessa sitä tehtävältään vastaavaa tietoa. Direktiivi edellyttää TIN-verotunnisteen antajavaltiotiedon keräämistä siltä osin kuin verotunnisteen on antanut jäsenvaltio. Verotunnisteen antajavaltiotieto on olennainen osa verotunnistetta ja verotunnisteen hyödyntäminen verotuksessa ilman sitä on vaikeaa. Tämän vuoksi pykälässä säädettäisiin Suomeen raportoivalle alustaoperaattorille velvollisuudesta kerätä verotunnisteen antajavaltiotieto riippumatta siitä, olisiko se jäsenvaltio vai EU:n ulkopuolinen valtio tai lainkäyttöalue. Kun Suomeen raportoiva alustaoperaattori olisi velvollinen keräämään verotunnisteen asuinvaltiotiedon kaikkien keräämiensä verotunnisteiden osalta ja sittemmin velvollinen ilmoittamaan sen yhdessä verotunnisteen ja muiden raportoitavaa myyjää koskevien tietojen kanssa, Verohallinnon ei tarvitsisi päätellä tai olettaa verotunnisteen antajavaltiota. Samalla voitaisiin paremmin varmistaa Suomeen raportoivan alustaoperaattorin keräämän verotunnistetiedon oikeellisuus. Momentin 4 kohdan perusteella olisi kerättävä luonnollisen henkilön syntymäaikatieto. Momentin 5 kohdan perusteella olisi kerättävä arvonlisäverotunniste, jos tunniste olisi raportoivan alustaoperaattorin saatavilla. Momentin 6 kohdan perusteella olisi kerättävä yksikön yritysrekisterinumero. Yritysrekisterinumerolla tarkoitettaisiin tässä yhteydessä viranomaisen yksikölle liiketoiminnan harjoittamista varten mahdollisesti antamaa yksilöivää tunnusta. Suomessa ja joissakin muissa valtioissa yritysrekisterinumero on sama kuin verotunniste. Momentin 7 kohdan perusteella olisi kerättävä tieto yksikön mahdollisista sellaisista EU:ssa sijaitsevista kiinteistä toimipaikoista, joiden kautta olennaisia toimia suoritetaan, sekä tieto tällaisten kiinteiden toimipaikkojen sijaintivaltioista.
Pykälän 2 momentissa säädettäisiin poikkeuksesta 1 momentin Suomeen raportoivan alustaoperaattorin velvollisuuteen kerätä myyjästä verotunniste ja yritysrekisterinumero. Verotunnistetta tai yritysrekisterinumeroa ei olisi kerättävä, jos myyjän asuinvaltio ei anna myyjälle kyseistä tunnistetta tai numeroa, tai jos myyjän asuinvaltio ei edellytä myyjälle annetun verotunnisteen keräämistä. DAC7-direktiivin suomenkielisessä versiossa käytetään ilmaisun ”myyjän jäsenvaltio ei edellytä myyjälle annetun verotunnisteen keräämistä” sijaan ”Myyjän asuinjäsenvaltio ei edellytä Myyjälle annetun TIN-verotunnisteen ottamista selville”. Kun otetaan huomioon direktiivin englanninkielisen version ilmaisu ” the Member State of residence of the Seller does not require the collection of the TIN issued to the Seller.” sekä ruotsinkielisen version ilmaisu “Den medlemsstat där Säljaren har sin hemvist kräver inte att Skatteregistreringsnummer som har utfärdats till Säljaren samlas in.”, voidaan direktiivin katsoa tarkoittavan tässä yhteydessä verotunnisteen selville ottamisen sijaan verotunnisteen keräämistä. Tilanteissa, joissa myyjän asuinvaltio ei edellytä myyjälle annetun verotunnisteen keräämistä, Suomeen raportoivan alustaoperaattorin olisi kerättävä myyjänä toimivasta luonnollisesta henkilöstä syntymäpaikkatieto. Tällainen tilanne olisi käsillä yleensä silloin, kun verotunnistetiedon ilmoittaminen olisi valtion kansallisen lainsäädännön mukaan verovelvolliselle vapaaehtoista ja myyjä vetoaisi tähän oikeuteen olla ilmoittamatta verotunnistetta. Suomeen raportoiva alustaoperaattori voisi tällöin varmistaa myyjän antaman tiedon oikeellisuuden julkisesti saatavilla olevan tiedon perusteella, esimerkiksi kyseessä olevan valtion veroviranomaisten internetsivuilta.
Pykälän 3 momentissa säädettäisiin poikkeuksesta raportoivan alustaoperaattorin velvollisuuteen kerätä myyjästä 1 momentin 2–7 kohdassa tarkoitetut tiedot sekä 2 momentissa tarkoitettu syntymäpaikkatieto. Suomeen raportoivan alustaoperaattorin ei tarvitsisi kerätä kyseisiä tietoja, jos se saisi vahvistuksen myyjän henkilöllisyydestä ja asuinpaikasta sellaisesta EU:n tai sen jäsenvaltion saataville asettamasta tunnistamispalvelusta, joka varmistaisi myyjän henkilöllisyyden ja verotuksellisen kotipaikan. Tilanteessa, jossa Suomeen raportoiva alustaoperaattori tietäisi, että myyjän ensisijaisen osoitteen valtio poikkeaisi tunnistamispalvelun mukaisesta valtiosta, Suomeen raportoivan alustaoperaattorin olisi joka tapauksessa lisäksi kerättävä ja raportoitava myyjästä 1 momentin 2–7 kohdassa tarkoitetut tiedot.
Pykälä vastaisi sisällöllisesti DAC7-direktiivillä muutetun virka-apudirektiivin liitteen V II jakson B kohtaa.
4 §.Myyjän määrittäminen poikkeuksen alaiseksi myyjäksi. Pykälässä säädettäisiin menettelyistä, joilla Suomeen raportoiva alustaoperaattori voisi määrittää, olisiko myyjä 2 §:n 1 momentin 16 kohdassa tarkoitettu poikkeuksen alainen myyjä. Ehdotettavan 4 §:n 1 momentin mukaan Suomeen raportoiva alustaoperaattori voisi myyjää määrittäessään tukeutua julkisesti saatavilla oleviin tietoihin tai myyjän antamaan riittävään ja luotettavaan vahvistukseen omasta tilastaan. Tällä menettelyllä määritettäisiin, olisiko myyjä 2 §:n 1 momentin 16 kohdan a tai b alakohdassa tarkoitettu poikkeuksen alainen myyjä. Menettelyä sovellettaisiin ainoastaan niihin myyjiin, jotka ovat yksikköjä.
Pykälän 2 momentissa säädettäisiin menettelystä, jolla määritettäisiin, onko myyjä 2 §:n 1 momentin 16 kohdan c tai d alakohdassa tarkoitettu poikkeuksen alainen myyjä. Suomeen raportoiva alustaoperaattori voisi myyjää määrittäessään tukeutua saatavilla oleviin tietoihinsa. Saatavilla olevilla tiedoilla tarkoitettaisiin Suomeen raportoivan alustaoperaattorin hallussa olevia, liiketoiminnassaan saamia tietoja. Myyjän määrittäminen 16 kohdan c tai d alakohdassa tarkoitetuksi poikkeuksen alaiseksi myyjäksi olisi raportointikausikohtainen. Alakohtien kynnysarvojen alittuminen ja ylittyminen olisi varmistettava raportointikauden lopussa koko raportointikauden aikana toteutuneiden olennaisten toimien perusteella. Menettelyä sovellettaisiin 2 §:n 1 momentin 16 kohdan c alakohdan soveltumisen osalta ainoastaan niihin myyjiin, jotka ovat yksikköjä.
Pykälä vastaisi sisällöllisesti DAC7-direktiivillä muutetun virka-apudirektiivin liitteen V II jakson A kohtaa.
5 §.Vuokralle annettua asuin- tai liikehuoneistoa, pysäköintipaikkaa taikka kiinteää omaisuutta koskevien tietojen kerääminen. Pykälässä säädettäisiin Suomeen raportoivan alustaoperaattorin velvollisuudesta kerätä tietoja myyjän vuokralle antamasta asuin- tai liikehuoneistosta, pysäköintipaikasta taikka kiinteästä omaisuudesta. Pykälän 1 momentin mukaan kerättäviä tietoja olisivat kiinteistökokonaisuuden osoite sekä kiinteistökokonaisuuden sijaintivaltion mahdollisesti antama kiinteistörekisterinumero tai sitä vastaava tunnistenumero. Tiedot olisi kerättävä kaikesta myyjän vuokraamasta omaisuudesta, jonka Suomeen raportoiva alustaoperaattori olisi mahdollistanut riippumatta kiinteistökokonaisuuden sijaintivaltiosta. DAC7-direktiivi edellyttää mahdollisesti annetun kiinteistörekisterinumeron tai sitä vastaavan tunnistenumeron keräämistä vain siltä osin kuin kiinteistökokonaisuus sijaitsee jäsenvaltiossa. Kun otetaan huomioon, että myös EU:n ulkopuolella sijaitsevan asuin- ja liikehuoneiston, pysäköintipaikan sekä kiinteän omaisuuden antaminen vuokralle olisi raportoitava olennainen toimi tilanteessa, jossa myyjän eli vuokralle antajan kotipaikka olisi EU-valtiossa, olisi kiinteistökokonaisuuden kiinteistörekisterinumero tai sitä vastaava tunnistenumero myös näissä tapauksissa hyödyllinen tieto kiinteistökokonaisuuden yksilöimiseksi. Suomessa kiinteistörekisterinumerolla tarkoitettaisiin kiinteistötunnusta.
Pykälän 2 momentissa säädettäisiin Suomeen raportoivan alustaoperaattorin velvollisuudesta kerätä asiakirjat tai tiedot, joista kävisi ilmi, että koko kiinteistökokonaisuuden omistaa sama taho. Velvollisuus koskisi ainoastaan tilanteita, joissa myyjä olisi vuokrannut saman Suomeen raportoivan alustaoperaattorin mahdollistamana kiinteistökokonaisuutta raportointikauden aikana yli 2 000 kertaa.
Pykälä vastaisi sisällöllisesti DAC7-direktiivillä muutetun virka-apudirektiivin liitteen V II jakson E kohtaa.
6 §.Myyjää ja vuokralle annettua asuin- tai liikehuoneistoa, pysäköintipaikkaa taikka kiinteää omaisuutta koskevien tietojen todentaminen. Pykälässä säädettäisiin niistä Suomeen raportoivaan alustaoperaattoriin kohdistuvista menettelyvelvoitteista, joilla varmistettaisiin Suomeen raportoivan alustaoperaattorin myyjän määrittämiseksi ja tunnistamiseksi sekä vuokralle annetun asuin- tai liikehuoneiston, pysäköintipaikan taikka kiinteän omaisuuden yksilöimiseksi keräämien tietojen luotettavuus. Pykälän 1 momentissa säädettäisiin Suomeen raportoivan alustaoperaattorin velvollisuudesta varmistaa keräämiensä, 3 §:n 1 momentin 1–6 kohdassa tarkoitettujen ja 2 momentissa tarkoitettujen sekä 4 ja 5 §:ssä tarkoitettujen tietojen luotettavuus kaikkien niiden tietojen ja asiakirjojen avulla, jotka olisivat sen saatavilla omissa arkistotiedoissa. Arkistotiedoissa saatavilla olevina tietoina pidettäisiin esimerkiksi tietoja, jotka Suomeen raportoiva alustaoperaattori olisi kerännyt myyjästä rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämistä koskevien asiakkaan tuntemis- ja tunnistamisvelvoitteidensa täyttämiseksi. Myös maksun suorittamista tai muuta liiketaloudellista syytä taikka lainsäädännöllistä syytä varten myyjästä kerättyjä muita tietoja pidettäisiin saatavilla olevina tietoina. Tietojen luotettavuuden varmistamiseksi Suomeen raportoivan alustaoperaattorin olisi muun ohessa verrattava hallussaan olevan dokumentaation keskinäistä vastaavuutta esimerkiksi myyjän nimen osalta. Myyjän osoitetiedon ja verotunnisteen antajavaltiotiedon luotettavuus voisi olla varmistettavissa esimerkiksi myyjän alustan avulla suorittamien olennaisten toimien tapahtumatiedoista. Esimerkiksi tilanteessa, jossa myyjä suorittaisi sellaisia olennaisia toimia, kuten kotitalous- tai kuljetuspalveluja, joissa se olisi säännöllisesti fyysisesti läsnä tietyssä paikassa, paikkatieto olisi Suomeen raportoivan alustaoperaattorin todennettavissa. Myös muut myyjän kotipaikkavaltioon viittaavat tiedot, kuten saman puhelinnumeron tai IP-osoitteen jatkuva käyttö, olisi otettava huomioon. Lisäksi Suomeen raportoivan alustaoperaattorin olisi luotettavuuden varmistamiseksi hyödynnettävä myyjän asuin- tai sijaintivaltion maksuttomia sähköisiä käyttöliittymiä, joilla voidaan varmistaa verotunnisteen tai arvonlisäverotunnisteen voimassaolo.
Pykälän 2 momentissa säädettäisiin poikkeuksesta 1 momentin velvoitteisiin. Poikkeus koskisi vanhoja myyjiä eli niitä Suomeen raportoivan alustaoperaattorin myyjiä, jotka olisivat olleet rekisteröityinä alustalle jo ennen ehdotettavan lain voimaantuloa tai ennen kuin yksiköstä tulisi raportoiva alustaoperaattori. Poikkeussäännön edellytysten täyttyessä Suomeen raportoiva alustaoperaattori voisi määrittää keräämiensä 3 §:n 1 momentin 1–6 kohdassa tarkoitettujen tietojen, 2 momentissa tarkoitetun syntymäpaikkatiedon sekä 4 ja 5 §:ssä tarkoitettujen tietojen luotettavuuden käyttämällä tietoja ja asiakirjoja, jotka sillä olisi sähköisesti hakukelpoisissa arkistotiedoissaan.
Jos Suomeen raportoiva alustaoperaattori havaitsisi, että sen myyjästä keräämä tieto ei olisi enää luotettava, sen olisi kerättävä uusi tieto tai asiakirja tietojen luotettavuuden varmistamiseksi sekä 1 että 2 momentissa tarkoitetuissa tilanteissa. Esimerkiksi, myyjää koskevaa tietoa ei voisi enää pitää luotettavana, jos Suomeen raportoivan alustaoperaattorin saatavilla olevat myyjän pankki- tai maksutilitiedot osoittaisivat myyjän asuinvaltion vaihtuneen. Uuden tiedon saataville tulo tai kerääminen laukaisisi Suomeen raportoivalla alustaoperaattorilla velvollisuuden vahvistaa myös 2 momentissa tarkoitettujen tilanteiden luotettavuus 1 momentissa säädetyllä menettelyllä.
Pykälän 3 momentissa säädettäisiin Suomeen raportoivan alustaoperaattorin velvoitteista tilanteessa, jossa Suomeen raportoiva alustaoperaattori olisi 8 §:n 3 momentin 2 kohdan mukaisesti tukeutunut myyjästä aiempien raportointikausien osalta suoritettuihin huolellisuusmenettelyihin. Verohallinnon lähettäessä tällaisessa tilanteessa Suomeen raportoivalle alustaoperaattorille kehotuksen tarkastaa ja varmistaa myyjää koskevien tietojen oikeellisuus, Suomeen raportoivalla alustaoperaattorilla olisi katsottava olevan syy olettaa jonkin ehdotettavan 3 tai 5 §:n mukaisen tiedon olevan virheellinen. Jos Suomeen raportoiva alustaoperaattori ei voisi itse varmistaa, että myyjää koskevat tiedot ovat kaikilta osin oikeat, olisi sen joko pyydettävä myyjää antamaan tositteellinen selvitys siitä, että myyjää koskevat tiedot ovat oikeat, tai pyydettävä myyjä korjaamaan virheelliset tiedot ja toimittamaan Suomeen raportoivalle alustaoperaattorille luotettava asiakirjanäyttö riippumattomasta lähteestä tietojen oikeellisuuden varmistamiseksi. Tällaisiksi asiakirjoiksi katsottaisiin esimerkiksi voimassa oleva henkilöllisyystodistus ja hiljattain annettu todistus verotuksellisesta asuinpaikasta. Momentin mukainen tilanne voisi olla kyseessä esimerkiksi silloin, jos jäsenvaltio ei kykenisi yhdistämään toiselta jäsenvaltiolta saamaansa tietoa verovelvolliseen ja lähettäisi tästä syystä tiedot lähettäneelle jäsenvaltiolle asiasta palautetta. Tiedot lähettäneen jäsenvaltion veroviranomainen lähettäisi palautteen johdosta Suomeen raportoivalle alustaoperaattorille kehotuksen varmistaa, että myyjää koskevat tiedot ovat oikeat. Suomeen raportoivan alustaoperaattorin olisi tällöin uusittava vääriksi oletettujen tietojen osalta huolellisuusmenettelyt myyjää koskevien tietojen keräämiseksi.
Pykälä vastaisi sisällöllisesti DAC7-direktiivillä muutetun virka-apudirektiivin liitteen V II jakson C kohtaa.
7 §.Myyjän asuinvaltion määrittäminen. Pykälässä säädettäisiin direktiivin ja ehdotettavan lain mukaisen myyjän asuinvaltion määräytymisperusteista ehdotettavaa lakia sovellettaessa. Pykälän 1 momentin mukaan myyjän asuinvaltiona pidettäisiin tämän ensisijaisen osoitteen sijaintivaltiota. Jos myyjän ensisijaisen osoitteen sijaintivaltio poikkeaisi valtiosta, joka olisi antanut myyjälle verotunnisteen, myyjän asuinvaltiona olisi pidettävä myös verotunnisteen antanutta valtiota. Jos myyjä olisi toimittanut Suomeen raportoivalle alustaoperaattorille ehdotettavan 3 §:n 1 momentin 7 kohdassa tarkoitetut tiedot kiinteän toimipaikan olemassaolosta, myyjän asuinvaltiona olisi pidettävä myös kyseisen kiinteän toimipaikan sijaintivaltiota.
Pykälän 2 momentissa säädettäisiin myyjän asuinvaltion määräytymisestä tilanteessa, jossa Suomeen raportoiva alustaoperaattori olisi käyttänyt EU:n tai sen jäsenvaltion saataville asettamaa sähköistä tunnistamispalvelua täyttäessään 3 §:ssä säädettyä velvoitetta kerätä myyjää koskevia tietoja. Jos yksi tai useampi tunnistamispalvelu olisi vahvistanut myyjän verotukselliseksi kotipaikaksi yhden tai useamman jäsenvaltion, pidettäisiin myyjän asuinvaltioina 1 momentin mukaan määräytyvien asuinvaltioiden lisäksi tunnistamispalvelujen vahvistamia jäsenvaltioita.
Pykälä vastaisi sisällöllisesti DAC7-direktiivillä muutetun virka-apudirektiivin liitteen V II jakson D kohtaa.
8 §.Huolellisuusmenettelyjen määräajat ja voimassaolo. Pykälässä säädettäisiin huolellisuusmenettelyjen määräajoista ja voimassaolosta. Pykälän 1 momentin mukaan Suomeen raportoivan alustaoperaattorin olisi suoritettava 3–7 §:ssä säädetyt huolellisuusmenettelyt raportointikauden päättymiseen mennessä. Huolellisuusmenettelyt olisi lähtökohtaisesti suoritettava jokaiselta raportointikaudelta kaikkien myyjien osalta.
Pykälän 2 momentissa säädettäisiin poikkeuksesta 1 momentin määräaikaan. Jos myyjä olisi ollut rekisteröityneenä alustalle joko ehdotettavan lain voimaantullessa tai ennen kuin yksiköstä tulee raportoiva alustaoperaattori, Suomeen raportoivan alustaoperaattorin olisi suoritettava 1 momentissa säädetyt huolellisuusmenettelyt toisen raportointikauden loppuun mennessä. Momentti antaisi siis Suomeen raportoivalle alustaoperaattorille lisäaikaa vaadittujen huolellisuusmenettelyiden suorittamiseen alustan vanhojen myyjien osalta. Sen sijaan kaikkiin uusiin myyjiin eli myyjiin, jotka rekisteröitäisiin olemassa olevalle alustalle tai uudelle alustalle vasta ehdotettavan lain voimaantultua, suoritettavissa huolellisuusmenettelyissä olisi sovellettava 1 momentin mukaista määräaikaa. Täten esimerkiksi vuoden 2023 aikana alustalle rekisteröityneen myyjän osalta olisi suoritettava vaaditut huolellisuusmenettelyt loppuun vuoden 2023 loppuun mennessä. Jos Suomeen raportoiva alustaoperaattori olisi 2 momentin mukaisessa poikkeustilanteessa todennut myyjän raportoitavaksi myyjäksi jo vuoden 2023 aikana, olisi myyjä raportoitava vuodelta 2023 riippumatta siitä, että Suomeen raportoivalla alustaoperaattorilla olisi momentin mukaisesti aikaa suorittaa huolellisuusmenettelyt vuoden 2024 loppuun mennessä.
Pykälän 3 momentissa säädettäisiin Suomeen raportoivan alustaoperaattorin mahdollisuudesta tukeutua aiempina raportointikausina suorittamiinsa huolellisuusmenettelyihin. Edellytyksenä sille olisi ensinnäkin, että 3 §:n 1 momentissa tarkoitetut tiedot ja 3 §:n 2 momentissa tarkoitettu syntymäpaikkatieto olisi kerätty ja todennettu tai vahvistettu viimeisten 36 kuukauden aikana. Tämä tarkoittaisi käytännössä sitä, että Suomeen raportoivan alustaoperaattorin olisi viimeistään 36 kuukauden jälkeen varmistettava myyjää koskevien tietojen voimassaolo ja luotettavuus. Riittävänä vahvistuksena tietojen voimassaolosta voitaisiin pitää myyjältä saatavaa nimenomaista vakuutusta siitä, että tästä aiemmin kerätyt tiedot, esimerkiksi tieto ensisijaisesta osoitteesta, olisivat edelleen voimassa. Edellytyksenä tämän momentin soveltumiselle olisi lisäksi, että Suomeen raportoivalla alustaoperaattorilla ei olisi syytä olettaa, että 3–5 §:ssä tarkoitetut tiedot olisivat epäluotettavia tai virheellisiä tai että niistä olisi jossakin vaiheessa tullut sellaisia.
Pykälä vastaisi sisällöllisesti DAC7-direktiivillä muutetun virka-apudirektiivin liitteen V II jakson F kohtaa.
9 §.Huolellisuusmenettelyjen soveltaminen ainoastaan aktiivisiin myyjiin. Pykälässä säädettäisiin Suomeen raportoivan alustaoperaattorin mahdollisuudesta rajoittaa 3–8 §:ssä säädetyt huolellisuusmenettelyt aktiivisiin myyjiin. Huolellisuusmenettelyjen soveltaminen muihin kuin aktiivisiin myyjiin olisi Suomeen raportoivan alustaoperaattorin itsensä valittavissa. Valintamahdollisuutta käyttävän Suomeen raportoivan alustaoperaattorin olisi menettelyillään ja täytäntöönpanotoimenpiteillään varmistettava, että se olisi suorittanut vaaditut huolellisuusmenettelyt raportointikauden loppuun mennessä kaikkien raportointikaudella aktiivisten myyjien osalta. Pykälä vastaisi sisällöllisesti DAC7-direktiivillä muutetun virka-apudirektiivin liitteen V II jakson G kohtaa.
3 luku Tietojen ilmoittaminen
Ehdotettavassa 3 luvussa säädettäisiin ilmoitettavista tiedoista, ilmoittamisen ajankohdasta ja menettelyistä tilanteissa, joissa usealla raportoitavalla alustaoperaattorilla olisi tiedonantovelvollisuus samasta alustasta sekä tilanteissa, joissa raportoivalla alustaoperaattorilla olisi tiedonantovelvollisuus useassa jäsenvaltiossa. Luvussa säädettäisiin myös Suomeen raportoivan alustaoperaattorin velvollisuudesta ilmoittaa raportoitavalle myyjälle tästä Verohallinnolle ilmoittamansa tiedot. Lisäksi luvussa säädettäisiin Suomeen raportoivan alustaoperaattorin velvoitteista myyjän jättäessä toimittamatta vaadittuja tietoja sekä velvollisuudesta pitää kirjaa ja säilyttää tietoja. Edelleen, luvussa säädettäisiin EU:n ulkopuolisen raportoivan alustaoperaattorin rekisteröitymisvelvollisuudesta.
10 §.Tietojen ilmoittamisen ajankohta. Pykälässä säädettäisiin ajankohdasta, jolloin Suomeen raportoivan alustaoperaattorin olisi ilmoitettava ehdotettavan lain edellyttämät tiedot raportoitavasta myyjästä ja itsestään Verohallinnolle. Tiedot olisi ilmoitettava raportointikautta seuraavan tammikuun loppuun mennessä siitä, kun myyjä olisi tunnistettu raportoitavaksi myyjäksi. Pykälää sovellettaisiin kaikkiin Suomeen raportoiviin alustaoperaattoreihin, mukaan lukien 17 §:ssä tarkoitetut Suomeen raportoivat alustaoperaattorit. Pykälä vastaisi sisällöllisesti DAC7-direktiivillä muutetun virka-apudirektiivin liitteen V III jakson A kohdan 1 alakohdan ensimmäistä virkettä sekä 2 alakohdan toista virkettä.
11 §.Ilmoitettavat tiedot. Pykälässä säädettäisiin siitä, mitä tietoja Suomeen raportoivan alustaoperaattorin olisi ilmoitettava Verohallinnolle. Pykälän 1 momentin 1 kohdan mukaan Suomeen raportoivan alustaoperaattorin olisi ilmoitettava nimensä, virallinen osoitteensa, verotunnisteensa sekä kaikkien niiden alustojen nimet, joista se ilmoittaisi tietoja. Momentin 2 kohta velvoittaisi EU:n ulkopuolisen Suomeen raportoivan alustaoperaattorin ilmoittamaan Verohallinnon sille antaman yksilöllisen tunnistenumeron, jonka se olisi saanut 17 §:n mukaisen rekisteröitymisen myötä. Momentin 3 kohdassa velvoitettaisiin ilmoittamaan raportoitavasta myyjästä 3 §:ssä tarkoitetut tiedot. Momentin 4 kohdan mukaan olisi ilmoitettava finanssitilitunniste, jos se olisi raportoivan alustaoperaattorin tiedossa. Finanssitilitunnisteella olisi tärkeä rooli myyjän tunnistamisessa ja olennaisesta toimesta saadun tulon verottamisessa, koska Suomeen raportoivan alustaoperaattorin keräämää muun tiedon luotettavuutta ei monessa tapauksessa varmistettaisi esimerkiksi rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämistä koskevien asiakkaan tuntemis- ja tunnistamisvelvoitteiden täyttämiseksi kerätyllä tiedolla. DAC7-direktiivillä muutetun virka-apudirektiivin liitteen V III jakson B kohdan 2 alakohdan b alakohta edellyttää raportoivan alustaoperaattorin ilmoittavan finanssitilitunnisteen, jos se on raportoivan alustaoperaattorin saatavilla eikä sen jäsenvaltion toimivaltainen viranomainen, jossa raportoitavalla myyjällä on direktiivissä tarkoitettu kotipaikka, ole ilmoittanut, ettei se aio käyttää finanssitilitunnistetta tähän tarkoitukseen. Edellisen virkkeen viimeistä rajausta ei pidettäisi Suomessa tarpeellisena, vaan finanssitilitunniste ilmoitettaisiin aina, kun se olisi saatavilla. Verohallinto ottaisi finanssitilitunnisteen käyttämistä koskevan tietyn jäsenvaltion mahdollisen rajauksen huomioon tietoja vaihdettaessa. Momentin 5 kohdassa velvoitettaisiin Suomeen raportoiva alustaoperaattori ilmoittamaan sen finanssitilin haltijan nimi ja yksilöintitiedot, jolle vastike maksettaisiin tai hyvitettäisiin. Tiedot olisi ilmoitettava vain, jos finanssitilin haltija olisi eri kuin raportoitava myyjä ja kyseiset tiedot olisivat Suomeen raportoivan alustaoperaattorin saatavilla. Tällä velvoitteella pyrittäisiin varmistamaan, että veroviranomaiset voisivat tunnistaa olennaisesta toimesta suoritetun vastikkeen tosiasiallisen saajan. Momentin 6 kohdan mukaan olisi ilmoitettava kaikki jäsenvaltiot, jotka olisivat raportoitavan myyjän 7 §:n mukaisesti määritettyjä asuinvaltioita. Momentin 7 kohdan mukaan olisi ilmoitettava kaikki maksut, palkkiot ja verot, jotka Suomeen raportoiva alustaoperaattori olisi pidättänyt tai perinyt raportointikauden aikana. Tiedot olisi ilmoitettava eriteltynä vuosineljänneksiin.
Pykälän 2 momentissa säädettäisiin Suomeen raportoivan alustaoperaattorin velvollisuudesta ilmoittaa Verohallinnolle raportointikauden aikana olennaiseksi toimeksi katsottavasta henkilökohtaisesta palvelusta, tavaroiden myynnistä ja minkä tahansa liikennevälineen vuokralle antamisesta maksettujen tai hyvitettyjen vastikkeiden kokonaismäärä sekä niiden olennaisten toimien lukumäärä, joiden osalta vastike olisi maksettu tai hyvitetty. Vastikkeet olisi ilmoitettava vuosineljänneksittäin eriteltyinä.
Pykälän 3 momentissa säädettäisiin Suomeen raportoivan alustaoperaattorin velvollisuudesta ilmoittaa Verohallinnolle tietoja asuin- tai liikehuoneiston, pysäköintipaikan taikka kiinteän omaisuuden vuokrauksesta. Momentin 1 kohdan mukaan olisi ilmoitettava kunkin kiinteistökokonaisuuden osoite, joka olisi kerätty 5 §:n mukaisesti. Lisäksi olisi ilmoitettava kiinteistörekisterinumero tai vastaava numero, jonka kiinteistökokonaisuuden sijaintivaltio olisi antanut, jos se olisi saatavilla. Momentin 2 kohdan mukaan olisi ilmoitettava raportointikauden kunkin neljänneksen aikana maksettujen tai hyvitettyjen vastikkeiden kokonaismäärä sekä toteutuneiden olennaisten toimien lukumäärä kunkin kiinteistökokonaisuuden osalta. Momentin 3 kohdan mukaan olisi ilmoitettava niiden päivien lukumäärä, joina kukin kiinteistökokonaisuus olisi ollut vuokralle annettuna raportointikauden aikana, sekä kunkin kiinteistökokonaisuuden tyyppi, kuten hotelli, huoneisto tai pysäköintipaikka. Jos kiinteistökokonaisuus koostuisi useasta erikseen vuokrattavasta yksiköstä, esimerkiksi huoneistosta, ilmoitettava päivien lukumäärä olisi kunkin yksikön vuokrattujen päivien yhteenlaskettu lukumäärä. Näillä tiedoilla veroviranomainen voisi muun ohessa määritellä, olisiko vuokraustoiminta satunnaista vai säännöllistä. Momentin 3 kohdassa tarkoitetut tiedot olisi ilmoitettava vain, jos ne olisivat Suomeen raportoivan alustaoperaattorin saatavilla.
Pykälän 4 momentissa säädettäisiin velvollisuudesta ilmoittaa vastike siinä valuutassa, jona se olisi maksettu tai hyvitetty. Jos vastike olisi maksettu tai hyvitetty jossakin muussa muodossa kuin valtion takaamana valuuttana, Suomeen raportoivan alustaoperaattorin olisi muunnettava ja arvotettava vastike johdonmukaisesti määrittämällään tavalla ja ilmoitettava se euromääräisenä.
Pykälä vastaisi sisällöllisesti DAC7-direktiivillä muutetun virka-apudirektiivin liitteen V III jakson A kohdan 6 ja 7 alakohtaa sekä B kohtaa.
12 §.Suomeen raportoivan alustaoperaattorin raportointivelvollisuus useassa Euroopan unionin jäsenvaltiossa. Pykälässä säädettäisiin menettelystä tilanteessa, jossa Suomeen raportoivalla alustaoperaattorilla olisi tiedonantovelvollisuus myös toisessa tai useammassa jäsenvaltiossa. Pykälän 1 momentin mukaan, jos jonkin 2 §:n 1 momentin 4 kohdan a–d alakohdassa säädetyn ehdon täyttävä Suomeen raportoiva alustaoperaattori täyttäisi raportoivan alustaoperaattorin edellytykset Suomen lisäksi myös toisissa jäsenvaltioissa, olisi sen valittava yksi jäsenvaltio, jossa se täyttäisi kaikki raportointivelvoitteensa. Tällä tarkoitettaisiin sitä, että Suomeen raportoivan alustaoperaattorin olisi ilmoitettava valitsemansa jäsenvaltion toimivaltaiselle viranomaiselle direktiivin edellyttämät tiedot kaikissa jäsenvaltioissa tapahtuneesta toiminnastaan. Jos Suomeen raportoiva alustaoperaattori valitsisi Suomen valtioksi, jossa se täyttäisi raportointivelvoitteensa, olisi sen täytettävä kaikki velvoitteensa siten kuin tämän lain säännökset edellyttäisivät. Sen olisi ilmoitettava tiedot kaikkien raportoivan alustaoperaattorin edellytykset täyttävien yksiköiden osalta yksikön sijaintivaltiosta riippumatta. Momentti vastaisi DAC7-direktiivillä muutetun virka-apudirektiivin liitteen V III jakson A kohdan 2 alakohdan ensimmäistä virkettä.
Pykälän 2 momentissa säädettäisiin Suomeen raportoivan alustaoperaattorin velvollisuudesta ilmoittaa 1 momentin mukaisesta valinnastaan kaikkien niiden jäsenvaltioiden toimivaltaisille viranomaisille, joissa se täyttäisi raportoivan alustaoperaattorin edellytykset. Ilmoittaminen tapahtuisi kunkin jäsenvaltion säännösten ja ohjeistuksen mukaisesti. Suomeen raportoivan alustaoperaattorin olisi pyynnöstä osoitettava Verohallinnolle, että se on täyttänyt tämän velvoitteen. Pykälä vastaisi sisällöllisesti DAC7-direktiivillä muutetun virka-apudirektiivin liitteen V IV jakson E kohtaa.
Pykälän 3 momentissa säädettäisiin tilanteesta, jossa Suomeen raportoiva alustaoperaattori valitsisi jonkin muun jäsenvaltion kuin Suomen valtioksi, jossa se täyttää kaikki raportointivelvoitteensa. Suomeen raportoivan alustaoperaattorin olisi tällöin pyynnöstä osoitettava Verohallinnolle, että se olisi täyttänyt raportointivelvollisuutensa tässä toisessa jäsenvaltiossa. Tällä luonteeltaan informatiivisella momentilla varmistettaisiin, että Verohallinto pystyisi myös tältä osin täyttämään direktiivin tehokkaan täytäntöönpanon vaatimukset huolellisuusmenettelyjen ja raportoinnin noudattamisen varmistamisen osalta.
13 §.Usean raportoivan alustaoperaattorin raportointivelvollisuus. Pykälässä säädettäisiin Suomeen raportoivalle alustaoperaattorille valinnaisesta menettelystä tilanteessa, jossa 2 §:n 1 momentin 4 kohdan a–d alakohdassa tarkoitettuja, samoista tiedoista raportointivelvollisia raportoivia alustaoperaattoreja olisi useampi kuin yksi. Kaikilla Suomeen raportoivilla alustaoperaattoreilla olisi tiedonantovelvollisuus raportoitavista myyjistä. Suomeen raportoivalla alustaoperaattorilla olisi kuitenkin edellytykset täyttäessään ja niin valitessaan mahdollisuus olla ilmoittamatta tietoja raportoitavasta myyjästä. Edellytyksenä tälle olisi, että toinen raportoiva alustaoperaattori, joko Suomessa tai jossakin toisessa jäsenvaltiossa, olisi todistettavasti antanut Verohallinnolle tai jonkin toisen jäsenvaltion toimivaltaiselle viranomaiselle tiedot, jotka Suomeen raportoivan alustaoperaattorin olisi lähtökohtaisesti ilmoitettava Verohallinnolle. Mahdollisuus olla ilmoittamatta tietoja ei koskisi automaattisesti kaikkia raportoitavia tietoja, vaan se rajoittuisi ainoastaan niihin tietoihin, jotka toinen raportoiva alustaoperaattori olisi ilmoittanut. Pykälällä ei myöskään poistettaisi Suomeen raportoivan alustaoperaattorin huolellisuusvelvoitteita. Sen olisi siten osoitettava Verohallinnon pyynnöstä, että vaaditut tiedot olisi ilmoitettu kattavasti ja esitettävä verotusmenettelylain 23 §:n mukaista tarkastusta varten Verohallinnolle kaikki raportoinnin oikeellisuuden varmistamiseksi tarvittavat asiakirjat. Pykälällä pyrittäisiin välttämään samojen myyjätietojen useampikertaista ilmoittamista. Pykälä ei kuitenkaan poistaisi Suomeen raportoivan alustaoperaattorin velvollisuutta antaa nollailmoitusta, josta säädettäisiin verotusmenettelylain 17 f §:n 1 momentissa. Tällä pykälällä ei olisi vaikutusta raportoivan alustaoperaattorin mahdollisesti valtuuttaman edustajan oikeuteen suorittaa raportoivan alustaoperaattorin nimissä oikeustoimia, mukaan lukien vero- tai vuosi-ilmoituksen antaminen. Pykälä vastaisi sisällöllisesti DAC7-direktiivillä muutetun virka-apudirektiivin liitteen V III jakson A kohdan 1 alakohdan viimeistä virkettä.
14 §.Raportoivan alustaoperaattorin velvollisuus toimittaa tietoja raportoitavalle myyjälle. Pykälässä säädettäisiin Suomeen raportoivan alustaoperaattorin velvollisuudesta toimittaa raportoitavalle myyjälle sitä koskevat 11 §:n 1 momentin 3–7 kohdassa sekä 2 ja 3 momentissa tarkoitetut tiedot eli tiedot, jotka Suomeen raportoiva alustaoperaattori olisi ilmoittanut myyjästä Verohallinnolle. Tiedot olisi toimitettava vuosittain raportointikautta seuraavan vuoden tammikuun loppuun mennessä ja ensimmäisen kerran siltä raportointikaudelta, jolloin myyjä olisi tunnistettu raportoitavaksi myyjäksi. Tällä vaatimuksella varmistettaisiin, että raportoitavat myyjät olisivat tietoisia Suomeen raportoivan alustaoperaattorin niistä veroviranomaisille ilmoittamista tiedoista. Samalla raportoitavalla myyjällä olisi mahdollisuus varmistaa näiden tietojen oikeellisuus. Pykälä vastaisi sisällöllisesti DAC7-direktiivillä muutetun virka-apudirektiivin liitteen V III jakson A kohdan 5 alakohtaa.
4 luku Erityiset velvoitteet
Ehdotetussa 4 luvussa säädettäisiin niistä raportoivan alustaoperaattorin velvoitteista, joilla varmistettaisiin 2 luvun huolellisuusmenettelyvelvoitteiden ja 3 luvun raportointivelvoitteiden tehokas toteutuminen ja noudattaminen DAC7-direktiivin edellyttämällä tavalla.
15 §.Suomeen raportoivan alustaoperaattorin velvoitteet myyjän jättäessä toimittamatta yksilöintitietoja. Pykälässä säädettäisiin Suomeen raportoivan alustaoperaattorin menettelyvelvoitteista tilanteessa, jossa myyjä jättäisi ilmoittamatta sille 3 ja 5 §:ssä tarkoitettuja tietoja. Suomeen raportoivan alustaoperaattorin olisi muistutettava myyjää tietojen toimittamisesta tarvittaessa kaksi kertaa. Jos myyjä ei toimittaisi pyydettyjä tietoja kahden muistutuksen jälkeen ja kun alkuperäisestä pyynnöstä toimittaa tietoja olisi kulunut 60 päivää, Suomeen raportoivan alustaoperaattorin olisi joko suljettava myyjän tili alustalla ja estettävä myyjää rekisteröitymästä uudelleen alustalle tai pidättäydyttävä maksamasta myyjälle tämän alustan kautta suorittamistaan olennaisista toimista saamia vastikkeita, kunnes myyjä toimittaisi pyydetyt tiedot. Alustalla olevalla tilillä tarkoitettaisiin tiliä ja kaikkia muita vastaavanlaisia järjestelyjä, joiden avulla myyjä voi tarjota alustalla olennaisia toimia muille alustan käyttäjille. Pykälä vastaisi sisällöllisesti DAC7-direktiivillä muutetun virka-apudirektiivin liitteen V IV jakson A kohdan 2 alakohtaa.
16 §.Suomeen raportoivan alustaoperaattorin velvollisuus kirjata ja säilyttää tietoja. Pykälässä säädettäisiin Suomeen raportoivan alustaoperaattorin velvollisuudesta pitää kirjaa niistä toimista ja tiedoista, joita se käyttäisi lain 2 ja 3 luvussa säädettyjen menettelyjen ja velvoitteiden toteuttamiseen. DAC7-direktiivillä muutetun virka-apudirektiivin liitteen V IV jakson B kohdan 1 alakohdan mukaan tietoja olisi säilytettävä vähintään viisi vuotta, mutta enintään 10 vuotta sen raportointikauden päättymisestä, jota ne koskevat. Suomessa kirjanpitolain (1336/1997) 2 luvun 10 §:n 2 momentti edellyttää, että tilikauden tositteet, liiketapahtumia koskeva kirjeenvaihto ja muu kuin tilinpäätöstä, toimintakertomusta, kirjanpitoja, tililuetteloa sekä luetteloa kirjanpidoista ja aineistoista koskeva kirjanpitoaineisto on säilytettävä vähintään kuusi vuotta sen vuoden lopusta, jonka aikana tilikausi on päättynyt. Tämä kirjanpitolain mukainen säilytysaika on myös verotuksessa, mukaan lukien kansainväliset velvoitteet, vakiintunut aika verotukseen liittyvien asiakirjojen ja tositteiden säilyttämiselle. Näistä syistä olisi perusteltua noudattaa myös ehdotetussa laissa samaa kuuden vuoden säilytysaikavelvoitetta. Säilytysvelvollisuus olisi näin ollen kuusi vuotta sen raportointikauden päättymisestä, jota menettelyt ja tiedot koskisivat.
17 §.Euroopan unionin ulkopuolisen raportoivan alustaoperaattorin rekisteröitymisvelvollisuus. Pykälässä säädettäisiin 2 §:n 1 momentin 4 kohdan e alakohdan mukaisen raportoivan alustaoperaattorin rekisteröitymisvelvollisuudesta. Pykälän 1 momentin mukaan tällaisen alustaoperaattorin olisi rekisteröidyttävä Verohallinnolle, kun se aloittaisi toimintansa alustaoperaattorina. DAC7-direktiivillä virka-apudirektiiviin lisätyn liitteen V IV jakson F kohdan 1 alakohta velvoittaa EU:n ulkopuolisen, raportoivan alustaoperaattorin edellytykset täyttävän, alustaoperaattorin rekisteröitymään jäsenvaltion toimivaltaiselle viranomaiselle aloittaessaan toimintansa alustaoperaattorina. Alustaoperaattori saa direktiivin mukaan itse valita, missä jäsenvaltiossa se rekisteröityy. Alustaoperaattorin valitseman jäsenvaltion suorittamaa rekisteröintitoimenpidettä kutsutaan direktiivissä kertarekisteröinniksi. Kyse olisi siis sellaisen raportoivan alustaoperaattorin rekisteröitymisvelvollisuudesta, joka olisi EU:n ulkopuolinen alustaoperaattori eli muu kuin 2 §:n 1 momentin 4 kohdan a–d alakohdassa tarkoitettu raportoiva alustaoperaattori tai muu kuin 2 §:n 1 momentin 8 kohdassa tarkoitettu hyväksytty Euroopan unionin ulkopuolinen alustaoperaattori. Pykälää sovellettaisiin tilanteessa, jossa EU:n ulkopuolinen raportoiva alustaoperaattori valitsisi rekisteröitymisvaltioksi Suomen. Rekisteröityessään EU:n ulkopuolista raportoivaa alustaoperaattoria koskisivat nimenomaisesti näihin kertarekisteröityihin raportoiviin alustaoperaattoreihin sovellettavien säännösten lisäksi kaikki Suomeen raportoiviin alustaoperaattoreihin sovellettavat säännökset. Verohallinto ylläpitäisi rekisteriä tämän pykälän mukaisesti rekisteröityneistä raportoivista alustaoperaattoreista, antaisi kullekin rekisteröityvälle raportoivalle alustaoperaattorille yksilöllisen tunnistenumeron ja ilmoittaisi sen muiden jäsenvaltioiden toimivaltaisille viranomaisille. Verohallinto laatisi rekisteröitymisestä menettelyohjeet.
Pykälän 2 momentin mukaan rekisteröitymisvelvollisen raportoivan alustaoperaattorin olisi rekisteröitymisen yhteydessä ilmoitettava Verohallinnolle nimensä, postiosoitteensa, verkkosivustonsa ja muut sähköiset osoitteensa, kaikki verotunnisteensa, mahdollinen jäsenvaltiossa annettu arvonlisäverotunnisteensa sekä jäsenvaltiot, jotka olisivat sen 7 §:n mukaisesti määritettyjä asuinvaltioita. DAC7-direktiivillä virka-apudirektiiviin lisätyn liitteen V IV jakson F kohdan 2 kohdan c alakohdan ilmaisu on direktiivin suomenkielisessä versiossa ”sähköpostiosoite ja verkkosivustot”. Kun otetaan huomioon direktiivin englanninkielisen version ilmaisu ”electronic addresses, including websites” ja ruotsinkielisen version ilmaisu ”Elektroniska adresser, inbegripet webbplatser”, käytettäisiin pykälässä ilmaisua ”verkkosivustot ja muut sähköiset osoitteet”. Sähköpostiosoite olisi yksi esimerkki sähköisestä osoitteesta.
Pykälän 3 momentissa velvoitettaisiin Suomeen raportoiva alustaoperaattori ilmoittamaan Verohallinnolle 2 momentissa tarkoitettujen tietojen muutoksista. Tiedot muutoksista olisi ilmoitettava viivytyksettä.
Pykälän 4 momentissa säädettäisiin EU:n ulkopuolisen Suomeen raportoivan alustaoperaattorin rekisteröinnin perumisesta. Rekisteröinti voitaisiin perua ensinnäkin silloin, jos alustaoperaattori hakisi itse rekisteröinnin poistamista, esimerkiksi lopettaessaan raportoivan alustaoperaattorin edellytykset täyttävän toiminnan. Verohallinto voisi perua raportoivan alustaoperaattorin rekisteröinnin ylläpitämästään rekisteristä lisäksi tilanteessa, jossa alustaoperaattori laiminlöisi lain 3 luvussa säädettyjä, tietojen ilmoittamista koskevia, velvoitteitaan. Verohallinto voisi myös oma-aloitteisesti perua kyseisen alustaoperaattorin rekisteröinnin, jos sillä olisi tieto, että alustaoperaattori ei täyttäisi EU:n ulkopuolisen raportoivan alustaoperaattorin edellytyksiä. Tällainen tilanne voisi olla kyseessä esimerkiksi silloin, jos alustaoperaattori ei täyttäisi enää raportoivan alustaoperaattorin edellytyksiä, sille olisi muodostunut verotuksellinen kotipaikka jossakin jäsenvaltiossa tai raportoivan alustaoperaattorin sijaintivaltio olisi muuttunut hyväksytyksi Euroopan unionin ulkopuoliseksi lainkäyttöalueeksi. Verohallinto voisi lisäksi perua rekisteröinnin, jos sillä olisi syytä olettaa, että alustaoperaattorin toiminta on päättynyt.
Pykälän 5 momentissa säädettäisiin menettelystä, jota Verohallinto soveltaisi lain 3 luvussa säädettyjä velvoitteitaan laiminlyöneeseen EU:n ulkopuoliseen Suomeen raportoivaan alustaoperaattoriin. Jos kyseinen alustaoperaattori laiminlöisi näitä velvoitteita eikä korjaisi niitä Verohallinnon antaman kahden kehotuksen jälkeen, Verohallinto peruisi raportoivan alustaoperaattorin rekisteröinnin. Rekisteröinnin peruminen tapahtuisi aikaisintaan 30 päivän kuluttua ja viimeistään 90 päivän kuluttua toisesta kehotuksesta.
Pykälän 6 momentissa säädettäisiin muutoksenhakuoikeudesta pykälässä tarkoitetun raportoivan alustaoperaattorin rekisteröintiä tai rekisteröinnin perumista koskevaan päätökseen. Muutoksenhakuun rekisteröintiä ja rekisteröinnin perumista koskevaan päätökseen sovellettaisiin, mitä verotusmenettelylain 65 a §:ssä säädetään.
18 §.Poikkeuksen alaisen alustaoperaattorin velvollisuus vahvistaa asemansa. Pykälässä säädettäisiin alustaoperaattorin velvollisuudesta vahvistaa Verohallinnolle täyttävänsä poikkeuksen alaista alustaoperaattoria koskevat edellytykset. Kyse olisi edellytykset täyttäville alustaoperaattoreille valinnaisesta menettelystä. Edellytyksenä alustaoperaattorin katsomiseksi poikkeuksen alaiseksi alustaoperaattoriksi olisi ensinnäkin, että alustaoperaattori vahvistaisi ennakolta Verohallinnolle liiketoimintamallinsa olevan kokonaisuudessaan sellainen, ettei sillä olisi lain 2 §:n 1 momentin 15 kohdassa tarkoitettuja raportoitavia myyjiä. Lisäksi alustaoperaattorin olisi vuosittain vahvistettava, että ennakolta annettu vahvistus olisi edelleen voimassa. Verohallinto laatisi vahvistamismenettelystä ohjeet ja määräisi tarkemmin siitä, mitä tietoja alustaoperaattorin olisi annettava asemansa vahvistamiseksi. Pykälä vastaisi sisällöllisesti DAC7-direktiivillä muutetun virka-apudirektiivin liitteen V I jakson A kohdan 3 alakohtaa siltä osin kuin siinä säädetään poikkeuksen alaiselta alustaoperaattorilta edellytettävistä toimista.
5 luku Voimaantulo
19 §.Voimaantulo. Laki olisi tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2023. DAC7-direktiivin 2 artiklan 1 kohdan mukaan jäsenvaltioiden on sovellettava direktiivin noudattamisen edellyttämiä säännöksiä 1.1.2023 lähtien.