3.1
Keskeiset ehdotukset
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi koulumatkatukilakia väliaikaisesti covid-19-epidemiaan liittyvien rajoitusten ja niistä johtuvien poikkeuksellisten opetusjärjestelyjen vuoksi. Opiskelijoiden koulumatkakustannusten tukemisen turvaamiseksi koulumatkatukilakiin ehdotetaan lisättäväksi poikkeamissäännös, jolla joustavoitettaisiin väliaikaisesti koulumatkatuen myöntämisedellytyksiä.
Esityksessä ehdotetaan lisättäväksi koulumatkatukilakiin väliaikaisesti uusi 3 b §, jolla mahdollistettaisiin voimassa olevan koulumatkatukilain 3 §:n 3 momentissa säädetyistä koulumatkojen määrää ja ajoittumista koskevista edellytyksistä poikkeaminen silloin, kun opiskelijan päivittäisten koulumatkojen määrä on vähentynyt covid-19-epidemiaan liittyvien opetusjärjestelyjen muutoksien vuoksi.
Voimassa olevan 3 §:n 3 momentin mukaan koulumatkatuen myöntämisen yhtenä edellytyksenä on, että opiskelijalla on vähintään seitsemän koulumatkatukeen oikeuttavaa yhdensuuntaista matkaa viikossa yhdenjaksoisen vähintään 18 päivän ajan. Voimassa olevan säännöksen mukaan koulumatkojen määrää tutkitaan viikkotasolla, vähintään 18 päivää kestävän yhtäjaksoisen ajan osalta sekä kalenterikuukausitasolla. Siten voimassa olevan 3 §:n 3 momentin säännöksen perusteella koulumatkatukeen oikeutetun opiskelijan koulumatkatuki voidaan jättää myöntämättä tai lakkauttaa, jos hänellä ei ole kalenterikuukauden aikana vähintään seitsemän koulumatkatukeen oikeuttavaa yhdensuuntaista matkaa viikossa yhdenjaksoisen vähintään 18 päivän aikana.
Uudessa 3 b §:ssä ehdotetaan säädettäväksi, että poiketen siitä, mitä 3 §:n 3 momentissa säädetään, koulumatkatuen myöntämisen edellytyksenä olisi, että koulumatkatukeen oikeutetulla opiskelijalla on vähintään kahdeksan koulumatkatukeen oikeuttavaa edestakaista matkaa kalenterikuukaudessa, jos opiskelijan päivittäisten koulumatkojen määrä on vähentynyt covid-19-epidemiaan liittyvien opetusjärjestelyjen muutoksien vuoksi. Koulumatkatukeen oikeutetulla opiskelijalla tarkoitetaan opiskelijaa, joka normaalitilanteessa on täyttänyt myös 3 §:n 3 momentin edellytykset. Siten ehdotetun säännöksen perusteella koulumatkatukeen ei olisi oikeutta opiskelijalla, jolla ei normaalitilanteessakaan ole 3 §:n 3 momentin mukaisia päivittäisiä koulumatkoja. Ehdotetulla säännöksellä joustavoitettaisiin koulumatkatuen myöntämistä ja tuen maksamisen jatkamista tilanteessa, jossa opiskelijalla ei välttämättä ole riittävästi koulumatkatukeen oikeuttavia koulumatkoja viikon tai kalenterikuukauden aikana tai ne eivät ajoitu yhdenjaksoisen vähintään 18 päivän ajalle. Koulumatkatuen saamiseksi opiskelijalta edellytettäisiin kuitenkin edelleen vähintään seitsemän koulumatkatukeen oikeuttavaa yhdensuuntaista matkaa viikossa yhdenjaksoisen vähintään 18 päivän ajan silloin, kun kyse ei ole covid-19-epidemiaan liittyvistä poikkeuksellisista opetusjärjestelyistä ja niistä johtuvista opiskelijan koulumatkojen määrän vähenemisestä.
Ehdotetun säännöksen perusteella ei olisi rajoituksia sille, miten tukeen oikeuttavat matkat sijoittuisivat kalenterikuukauden aikana. Jos opiskelijalla olisi kalenterikuukauden aikana vähintään kahdeksan koulumatkatukeen oikeuttavaa edestakaista matkaa, eli käytännössä opiskelijalla olisi edestakaisia koulumatkoja kahdeksana päivänä kalenterikuukaudessa, hän saisi koulumatkatuen täysimääräisenä. Opiskelijalle voitaisiin myöntää koulumatkatukea, vaikka opetusta järjestettäisiin oppilaitoksen tiloissa vuoroviikoin tai esimerkiksi kahtena päivänä viikossa. Jos tuen myöntämisedellytykset täyttyvät, antaisi oppilaitos käytännössä opiskelijalle ostotodistuksen, jolla opiskelija voi ostaa kuukausilipputuotteen, tai jos tuki maksetaan opiskelijalle itselleen, Kelan maksama tuki olisi määrältään koko kuukauden tuki. Koulumatkatuen tarkoituksena on korvata opiskelijalle hänen koulumatkastaan aiheutuvia kustannuksia, joten tarpeen on kuitenkin säätää, että opiskelijalla tulisi olla koulumatkatukeen oikeuttavia koulumatkoja kalenterikuukauden aikana. Ehdotettua kahdeksaa koulumatkatukeen oikeuttavaa edestakaista matkaa voidaan pitää määrältään perusteltuna, koska se mahdollistaisi riittävän jouston ja koulumatkatuen myöntämisen myös tilanteessa, jossa opetus on järjestetty pääasiallisesti etäopetuksena, mutta jossa opetusta järjestetään kuitenkin myös oppilaitoksen tiloissa. Tällöin matkustamista voidaan pitää myös siinä määrin säännöllisenä, että siitä aiheutuvia kustannuksia voidaan korvata koulumatkatuella. Lisäksi koulumatkatukilain 3 §:n 1 ja 2 momentin mukaisten edellytysten tulee jatkossakin täyttyä, eli koulumatkatuen myöntämisen edellytyksenä olisi edelleen pitkä koulumatka ja soveltuva matkustustapa, joita määriteltäessä otetaan huomioon matkasta kuukausittain aiheutuvat säännölliset kustannukset, opiskelijan mahdollisuus käyttää julkista liikennettä sekä opiskelun yhtäjaksoisuus. Tuen myöntämisen edellytyksenä olisi edelleen myös se, että opiskelijan yhdensuuntaisen koulumatkan pituus on vähintään 10 kilometriä, kuukausittaiset koulumatkasta aiheutuvat kustannukset ylittävät 54 euroa ja opiskelijan käyttämä matkustustapa on joukkoliikenne tai koulutuksen järjestäjän järjestämä koulukuljetus taikka 4 a §:ssä säädettyjen edellytysten täyttyessä muu soveltuva oma matkustustapa.
Kun Kela saa oppilaitokselta tai opiskelijalta ilmoituksen koulumatkatukeen vaikuttavista muutoksista, kuten muuttuneista matkojen määristä, se selvittää lähtökohtaisesti oppilaitokselta, mistä muutos johtuu ja paljonko opiskelijalla arvioidaan olevan kuukaudessa sellaisia päiviä, jolloin hänellä on koulumatkoja. Saamansa tiedon perusteella Kela voi jatkaa tuen maksamista tai lakkauttaa tuen. Ehdotetusta laista johtuen Kelan tulisi ohjeistaa oppilaitoksia, etteivät ne ilmoittaisi muutoksista Kelaan silloin, jos koulumatkatukea saava opiskelija kulkee oppilaitokseen vähintään kahdeksana päivänä kuukaudessa ja koulumatkojen määrän vähentyminen johtuu koronvirusepidemiasta johtuvista opetusjärjestelyjen muutoksista. Toisaalta Kelan tulisi ohjeistaa oppilaitoksia myös, että ne ohjaisivat koulumatkatukeen oikeutettua opiskelijaa tekemään koulumatkatukihakemuksen, vaikka hänellä ei olisi poikkeuksellisista opetusjärjestelyistä johtuen enää päivittäisiä koulumatkoja, jos hänellä on kuitenkin pitkä koulumatka ja edestakaisia koulumatkoja vähintään kahdeksana päivänä kuukaudessa.
3.2
Pääasialliset vaikutukset
Ehdotettu säännös turvaisi sen, että koulumatkatukeen oikeutetulle opiskelijalle voitaisiin myöntää koulumatkatukea tai lakkautetun koulumatkatuen maksamista jatkaa nykyistä joustavammin, jos opiskelijan päivittäisten koulumatkojen määrä on vähentynyt koronavirusepidemiasta johtuvien opetusjärjestelyjen vuoksi. Ehdotettu säännös ottaisi koulumatkatuen myöntämisedellytyksiä arvioitaessa huomioon koronavirusepidemiasta johtuvat opetusjärjestelyjen muutokset ja koulumatkatukeen oikeutettujen opiskelijoiden koulumatkojen määrän vähenemisen. Ehdotettu säännös mahdollistaisi sen, ettei opiskelijoille seuraisi lisäkustannuksia, jos kodin ja oppilaitoksen välinen kulkeminen on epäsäännöllistä ja se johtuu koronavirusepidemiaan liittyvistä pitkittyneistä opetusjärjestelyjen muutoksista.
Koronavirusepidemiasta johtuen syksyllä 2020 on koulumatkatukea maksettu lokakuun loppuun mennessä yhteensä noin 900 000 euroa vähemmän kuin vastaavana aikana vuonna 2019. Kelasta saadun arvion mukaan kustannussäästö koko syyslukukauden 2020 osalta verrattuna syyslukukauteen 2019 on yhteensä noin 2 000 000 euroa. Yksistään lokakuussa 2020 koulumatkatukimenot ovat olleet 644 000 euroa vähemmän kuin lokakuussa 2019. Ilman lakimuutosta koulumatkatukimenot jäisivät siten budjetoitua tasoa alemmaksi. Esitys ei lisää valtion koulumatkatukimenoja, koska koulumatkatukea saisivat kuitenkin vain ne opiskelijat, jotka olisivat muutoinkin saaneet tukea opiskeluolosuhteiden jatkuessa normaalitilanteen mukaisina. Lokakuussa 2020 koulumatkatuen saajia oli noin 2 830 vähemmän kuin lokakuussa 2019. Tästä määrästä osa voisi olla sellaisia opiskelijoita, jotka voisivat saada ehdotetun säännöksen perusteella koulumatkatukea, jos koulumatkojen määrän vähäisyys johtuu koronavirusepidemiaan liittyvistä poikkeuksellisista opetusjärjestelyistä.
Esityksellä ei ole merkittäviä vaikutuksia koulumatkatuen toimeenpanoon Kelassa. Kelan tulisi kuitenkin muutoksesta johtuen huolehtia asiakkaidensa ja oppilaitosten tiedottamisesta sekä koulumatkatuen hakemuslomakkeiden päivittämisestä. Esitys ei kuitenkaan aiheuttaisi esimerkiksi teknisiä muutoksia Kelan järjestelmiin.