7.1
Laki maakaaren muuttamisesta
2 luku
Kiinteistön kauppa
4 §.Perustettavan yhteisön tai säätiön lukuun tehtävä kauppa.
Pykälässä ehdotetaan otettavaksi huomioon uudempi yhteisöjen ja säätiön perustamista koskeva lainsäädäntö, mitä vastaavasti myös pykälän otsikkoa ehdotetaan muutettavaksi. Pykälän
1 momentissa
ehdotetaan perustettavan osakeyhtiön lisäksi mainittavan myös perustettava asunto-osakeyhtiö, keskinäinen kiinteistöosakeyhtiö osuuskunta, avoin yhtiö, kommandiittiyhtiö ja säätiö. Keskinäiseen kiinteistöosakeyhtiöön sovelletaan asunto-osakeyhtiölain 28 luvun 1 §:n 2 momentin perusteella osakeyhtiölain tai asunto-osakeyhtiölain yhtiön perustamista koskevia säännöksiä.
Kaikkia pykälässä mainittuja yhteisömuotoja ja säätiötä koskevissa laeissa säädetään yhteisön tai säätiön syntymisestä rekisteröimisellä, perustamissopimuksen allekirjoittamisen jälkeen tehdystä toimesta tai perustamissopimuksessa yksilöidystä toimesta aiheutuneiden velvoitteiden siirtymisestä yhteisölle tai säätiölle rekisteröimisellä, yhteisön tai säätiön puolesta ennen rekisteröimistä toimineiden vastuusta sekä rekisteröimättömän yhteisön tai säätiön sopimuskumppanin oikeudesta luopua sopimuksesta osakeyhtiölain sääntelyä vastaavasti. Viimeksi mainittu sääntely on nimenomaisesti otettu huomioon säännöksen
2 momentissa
, jota ehdotetaan täydennettäväksi viittauksilla asunto-osakeyhtiölakiin, osuuskuntalakiin, avoimesta ja kommandiittiyhtiöstä annettuun lakiin sekä säätiölakiin.
8 §.Korvaus kaupasta vetäytymisestä
. Pykälään ehdotetaan lisättäväksi uusi
2 momentti
, jossa säädettäisiin osapuolten mahdollisuudesta sopia kiinteistönkaupasta vetäytymisestä maksettavasta korvauksesta. Luvun 7 §:ssä tarkoitetusta esisopimuksesta poiketen säännöksessä tarkoitetun sopimuksen tekeminen ei edellyttäisi kiinteistönkaupan muotovaatimuksen noudattamista.
Säännöksessä tarkoitettu korvaus olisi sopijapuolten määriteltävissä. Korvaus poikkeaisi luvun 7 §:ssä tarkoitetusta vahingonkorvauksesta siten, että se tulisi maksettavaksi sopimuksen perusteella ilman, että korvauksen määrää tai muita edellytyksiä jouduttaisiin erikseen selvittämään. Momentin viimeisessä virkkeessä ehdotetaan selvyyden vuoksi selvennettävän säännöksessä tarkoitetun korvauksen suhdetta pykälän 1 momentissa säädettyyn kaupanteon tarpeellisten kustannusten korvaamiseen. Jollei muuta olisi sovittu, sopimuksen perusteella kaupasta vetäytymisestä suoritettava korvaus ei rajoittaisi oikeutta 1 momentissa tarkoitettuun korvaukseen. Säännöksen mukaan korvaus tulisi suorittaa riippumatta siitä, onko toiselle osapuolelle aiheutunut säännöksen 1 momentin perusteella korvattavia kustannuksia. Säännöksen perusteella kiinteistönkaupan muotovaatimusta noudattamatta tehtyyn sopimukseen voitaisiin liittää muun muassa asunto-osakkeiden ja kiinteistön käyttöoikeuden kaupassa tavanomaisia vakiokorvaus- tai käsirahaehtoja. Lakiehdotuksen siirtymäsäännöksen johdosta uudella säännöksellä ei olisi taannehtivaa vaikutusta ennen lain voimaantuloa tehtyihin sopimuksiin.
Pykälän 1 momentissa säädettäisiin edelleen kaupantekoon liittyvistä tarpeellisista toimista aiheutuneiden kohtuullisten kustannusten korvaamisesta, kun osapuolet ovat esisopimuksen muotovaatimusta noudattamatta sopineet tekevänsä kiinteistön kaupan. Lain 2 luvun 7 §:ssä säädettäisiin edelleen mahdollisuudesta tehdä kiinteistönkaupan muotovaatimusta noudattaen esisopimus, jonka perusteella osapuoli voi vaatia lopullista kauppaa tehtäväksi. Tällaisen sopimuksen rikkomiseen liittyisi myös voimassa olevaa lakia vastaava korvausvelvollisuus sopimuksen rikkomisesta aiheutuneesta vahingosta.
11 §
.
Pätemättömät ehdot
. Pykälään ehdotetaan lisättäväksi uusi
3 momentti
, jossa sallittaisiin kiinteistön kauppakirjaan otettava sitoumus, jonka perusteella ostaja ei ilman myyjän suostumusta saa pantata kiinteistöä. Tällaisia ehtoja koskevan kiellon on arvioitu rajoittavan tarpeettomasti kiinteistön luovutukseen liittyviä rahoitus- ja vakuusjärjestelyitä.
Kiinteistönkaupan ehtona olevan panttaamattomuussitoumuksen käyttö olisi rajattu elinkeinotoimintaan. Rajoitus on tarpeen, koska sitoumus rajoittaa omistajan määräysvaltaa. Rajoituksen merkitystä vähentää toisaalta momentin viimeisen virkkeen säännös, jonka perusteella panttaamattomuussitoumus voi olla voimassa enintään yhtä pitkään kuin sitoumus, jonka vakuudeksi se on annettu. Jollei ehdon voimassaolosta olisi määrätty kauppakirjassa, kirjattaisiin siitä johtuva määräysvallan rajoitus rekisteriin säännöksen 2 momentissa tarkoitettuja vallinnanrajoituksia vastaavasti viideksi vuodeksi. Kirjaamisviranomainen tutkisi ja ratkaisisi kirjauksen määräajan osana kirjaamismenettelyä.
Pykälään ehdotettavan uuden
4 momentin
perusteella kauppakirjan ehtona oleva panttaamattomuussitoumus kirjattaisiin lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin lainhuudatusasian ratkaisun yhteydessä taikka muutoin hakemuksesta. Menettely vastaisi voimassa olevan lain 12 luvun 5 §:ssä tarkoitettujen vallintarajoituksen merkitsemisestä säädettyä. Jos lainhuutohakemuksen liitteenä olevassa kauppakirjassa olisi sovittu 3 momentissa tarkoitetusta määräysvallan rajoituksesta, kirjaamisviranomaisen olisi otettava se huomioon viran puolesta. Toisaalta merkintä voitaisiin tehdä jo ennen lainhuudatusasian ratkaisua myyjän hakemuksesta.
Momenttiin ehdotettavan viittaussäännöksen perusteella kirjauksen oikeusvaikutuksiin sovellettaisiin panttaamattomuussitoumusta koskevan 17 luvun 1 a §:n 2 momenttia. Vastaavasti kirjauksen poistamiseen lainhuuto- ja kiinnitysrekisteristä sovellettaisiin 17 luvun 1 a §:n 3 momenttia. Kirjauksen poistaminen tulisi siten kyseeseen ostajan tai myyjän hakemuksesta taikka ennalta tietyksi määräajaksi sovitun rajoituksen osalta kirjaamisviranomaisen toimesta.
Voimassa olevan säännöksen 3 momentin viittaus kohtuuttoman ehdon sovittelua koskevaan oikeustoimilain 36 §:ään siirtyisi muuttumattomana uudeksi
5 momentiksi
.
4 luku
Kiinteistön kauppaa koskevien säännösten soveltuminen muihin luovutuksiin
4 §
.
Käyttöoikeuden luovutus.
Pykälän
1 momentin
viittaukseen kiinteistön luovutusta koskeviin säännöksiin ehdotetaan lisättäväksi maininnat 2 luvun 2 ja 4 §:stä, joissa säädetään kiinteistön kaupan purkavasta ja lykkäävästä ehdosta sekä kiinteistön kaupasta perustettavan yhtiön lukuun. Ehdotuksen perusteella momentissa tarkoitettuihin käyttöoikeuden luovutuksiin sovellettaisiin soveltuvin osin mainittuja kiinteistön luovutusta koskevia säännöksiä. Säännöksessä tarkoitetut vuokra- ja käyttöoikeudet rinnastuvat arvoltaan ja merkitykseltään usein kiinteistön omistusoikeuteen. Ehdotuksen tarkoituksena on yhdenmukaistaa käyttöoikeuksien luovutuksen sääntelyä ja kirjaamismenettelyä kiinteistön luovutusta koskevan sääntelyn kanssa. Voimassa olevassa laissa on säädetty ainoastaan erityisen oikeuden kirjaamista koskevan hakemuksen jättämisestä lepäämään, jos oikeuden perustaminen on sopimuksen tai muun oikeustoimen mukaan ehdollinen.
Kiinteistön kaupan purkavaa ja lykkäävää ehtoa koskevan säännöksen soveltaminen säännöksessä tarkoitettuun käyttöoikeuden luovutukseen tarkoittaisi ensinnäkin sitä, että purkavasta ja lykkäävästä ehdosta olisi sovittava käyttöoikeuden luovuttamista koskevassa sopimuksessa, jotta ehto olisi sitova. Ehto voisi lain 2 luvun 2 §:n 1 momentissa säädettyä vastaavasti koskea luovutuksen purkamista tai oikeuden siirtymistä erityisellä ehdolla. Ehdon pisin mahdollinen voimassaoloaika olisi viisi vuotta luovutusta koskevan sopimuksen tekemisestä. Jollei ehdon voimassaoloaikaa olisi merkitty luovutussopimukseen, se olisi voimassa viisi vuotta. Ehdotuksen myötä kanne luovutuksen ehtoon vetoamiseksi olisi nostettava kolmen kuukauden kuluessa ehdon voimassaolon päättymisestä. Määräajan huomioon ottamisesta kirjaamismenettelyssä ehdotetaan säädettäväksi 14 luvun 11 §:n 2 momentissa.
Perustettavan yhteisön tai säätiön lukuun tehtävää kiinteistön kauppaa koskevien säännösten soveltamisesta pykälässä tarkoitetun käyttöoikeuden luovutukseen seuraisi, että luovutussopimukseen perustuvan vastuun siirtymiseen perustettavalle yhteisölle tai säätiölle sovellettaisiin lain 2 luvun 4 §:n 1 momentin mukaista kahden vuoden määräaikaa. Jollei vastuu perustettavan yhteisön tai säätiön lukuun tehdystä luovutuksesta kahden vuoden kuluessa sopimuksen tekemisestä olisi siirtynyt yhteisölle tai säätiölle, luovutuksen saajana pidettäisiin yhteisön tai säätiön lukuun sopimuksen tehnyttä. Vastuun siirtymisen edellytyksistä säädetään tarkemmin kutakin yhteisöä ja säätiötä koskevissa laeissa.
Perustettavan yhteisön tai säätiön lukuun tehtyä kiinteistön kauppaa koskevan säännöksen soveltamisesta seuraisi myös, että käyttöoikeuden luovuttajan yhteisö- tai säätiölakiin perustuvaan oikeuteen luopua sopimuksesta sovellettaisiin sen tekemisestä laskettavaa kahden vuoden määräaikaa. Käyttöoikeuden luovuttaminen perustettavan yhtiön lukuun on käytännössä yleistä erilaisten rakentamishankkeiden yhteydessä. Sääntelyn selventämisellä pyritään helpottamaan tällaisten järjestelyjen toteuttamista sekä yhdessä 14 luvun 11 §:n 3 momenttiin ehdotettavien muutosten kanssa selventämään näiden tilanteiden käsittelemistä kirjaamismenettelyssä.
Ehdotuksilla ei ole tarkoitus vaikuttaa taannehtivasti ennen lain voimaantuloa tehtyihin sopimuksiin. Tämä ehdotetaan otettavaksi erikseen huomioon lakiehdotuksen siirtymäsäännöksissä.
5 luku
Kirjaamisasioita ja sähköisiä asiointijärjestelmiä koskevat yleiset säännökset
2 §
.
Kirjaamisviranomainen
. Pykälän
2 ja 3 momentin
säännökset kirjaamisviranomaisen sisäisestä työnjaosta ehdotetaan kumottaviksi. Kirjaamisasian käsittelyyn sovelletaan maakaaren ohella hallintolakiin perustuvia yleisiä vaatimuksia, joiden nojalla viranomaisen olisi jatkossakin varmistuttava siitä, että sen ratkaisutoiminnassa asiat tulevat asianmukaisesti ja riittävällä asiantuntemuksella käsiteltäviksi.
6 luku
Kirjaamishakemus ja sen käsittely
3 §
.
Vireilletulo.
Pykälän
1 momentti
ehdotetaan kumottavaksi. Momentin kumoamisen myötä kirjaamisasian vireilletuloon sovellettaisiin hallintolain 20 §:ää, jonka mukaan asia tulee vireille, kun sen vireille panemiseksi tarkoitettu asiakirja on saapunut toimivaltaiseen viranomaiseen tai kun asia on sille suullisen vireillepanon yhteydessä esitetty ja käsittelyn aloittamiseksi tarvittavat tiedot kirjattu. Sähköisesti vireille tuleviin kirjaamisasioihin sovellettaisiin sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain 10 §:ää, jonka perusteella sähköinen viesti katsotaan lähtökohtaisesti saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Pykälän 2 ja 3 momentti säilyisivät muuttumattomina ja 3 momentissa tarkoitetun vireille tulleesta hakemuksesta rekisteriin tehtävän merkinnän viipymättömyyttä arvioitaessa otettaisiin osakehuoneistorekisteriä koskevaa sääntelyä vastaavasti huomioon hakemuksen vireilletulon tapa.
Kirjallisesti vireille saatettujen kirjaamishakemusten vireilletulon ajankohtaa arvioitaisiin voimassa olevaa lakia vastaavasti ns. päiväperiaatteen mukaisesti, mutta sähköisesti vireille tulleiden hakemusten osalta siirryttäisiin hakemuksen tarkemman saapumisajankohdan mukaiseen vireilletuloon. Päiväperiaatteen noudattamisen osalta jatkossakin lähtökohtana olisi, ettei kirjaamisviranomaisen sisäisellä työnjaolla tai asioiden käsittelyn järjestyksellä esimerkiksi saman päivän sisällä olisi merkitystä hakijan oikeusaseman kannalta. Tämä on tärkeää, koska vireilletulon ajankohdalla voi käytännössä olla olennainen merkitys kilpaileville hakemuksille annettavan etusijan kannalta.
Ehdotus mahdollistaisi sähköisen asioinnin lisääntymisen myötä yhä useammin kirjaamishakemuksen vireilletulon ajankohdan tarkemman arvioinnin. Tarkempaa hakemuksen vireilletulon ajankohtaa voitaisiin hyödyntää ratkaisuperusteena silloin, kun molemmat kilpailevat hakemukset olisivat tulleet vireille sähköisesti. Sanottu on otettu huomioon lain 13 luvun 3 §:n 1 momentissa, 14 luvun 8 §:n 1 momentissa, 16 luvun 8 §:n 2 momentissa ja 17 luvun 9 §:n 3 momentissa, joita ehdotetaan esityksessä muutettavaksi sähköisesti vireille tulleiden hakemusten keskinäisen etusijan tarkemman arvioinnin mahdollistamiseksi.
Ehdotuksella ei ole tarkoitus vaikuttaa lain 7 luvun 3 §:n 1 momentin säännökseen kirjauksen julkisuusvaikutuksesta. Myös siirryttäessä hakemuksen tosiasiallisen ajankohdan mukaiseen vireilletuloon sovellettaisiin säännöstä, jonka perusteella lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin tehdyn merkinnän katsotaan lähtökohtaisesti tulleen kirjaamispäivää seuraavana arkipäivänä jokaisen tietoon.
9 a §
.
Poikkeus automaattisen ratkaisemisen oikeussuojaedellytyksestä.
Lukuun ehdotetaan otettavaksi uusi 9 a §, jossa poikettaisiin hallinnon automaattista päätöksentekoa koskevan yleislainsäädännön mukaisesta oikeussuojaedellytyksestä. Yleisestä oikeussuojaedellytyksestä säädetään hallintolain 53 f §:ssä, jonka 1 momentin mukaan automaattisen ratkaisemisen edellytyksenä on, että luonnollinen henkilö, johon ratkaisu on kohdistettu voi kaikilta osin vaatia siihen oikaisua maksutta oikaisuvaatimuksella tai siihen rinnastuvalla vaatimuksella, joka käsitellään päätöksen tehneessä viranomaisessa tai sen kanssa samaan rekisterinpitäjään kuuluvassa viranomaisessa. Maakaaressa tarkoitetuissa kirjaamisasioissa ei ole käytössä oikaisuvaatimusta tai muuta siihen rinnastuvaa keinoa. Ehdotetut poikkeukset koskisivat vain hallintolain 53 f §:ssä säädettyä oikeussuojaedellytystä. Kirjaamisviranomaisen päätöksenteon tulisi kaikilta muilta osin täyttää hallinnon yleislainsäädännön automaattista päätöksentekoa koskevat vaatimukset.
Pykälän
1 momentin 1 kohdan
mukaan hallintolain 53 f §:n 1 momentissa tarkoitettua mahdollisuutta oikaisuvaatimuksen tai siihen rinnastuvan vaatimuksen tekemiseen ei edellytettäisi, kun kirjaamisratkaisu tehdään hakijan vaatimuksen mukaisesti. Ehdotettua poikkeussäännöstä ei voitaisi soveltaa, jos kirjaamishakemus hylätään tai muuten ratkaistaan hakijan vaatimuksesta poikkeavalla tavalla. Kirjaamisviranomaisen nykyisessä käytännössä on automatisoitu vain hakijan vaatimuksen mukaisesti ratkaistavia päätöksiä.
Säännöstä voitaisiin soveltaa esimerkiksi lain 16 luvun 8 a §:n 1 momentin mukaisessa tilanteessa, jossa kiinnityksen vahvistamisen yhteydessä panttikirjan saaja kirjataan kiinnityshakemuksen perusteella. Kyseessä oleva kirjaamisratkaisu edellyttää kiinnityshakemuksen käsittelyä ja sähköisen panttikirjan saajaa koskevien säännösten perusteella muodostettavien käsittelysääntöjen laatimista. Tarkoitetussa tilanteessa panttikirjan saajaksi voidaan kirjata kiinnityksen hakija, jolloin kirjaamisasian ratkaisu koskee vain tätä asianosaista. Ehdotuksella olisi erityistä merkitystä silloin, kun sähköisen panttikirjan saajaksi kirjattaisiin kiinnityksen hakijan sijasta muu sähköisen panttikirjan saaja. Käytännössä tällainen kirjaus on välttämätön edellytys laissa tarkoitetun kiinteistöpanttioikeuden perustamiseksi. Mainituissa tilanteissa kirjaamisratkaisu ei koske ainoastaan kiinnityksen hakijan, vaan myös sähköisen panttikirjan saajan oikeutta. Koska sähköisen panttikirjan saajaa koskevalla kirjauksella voi käytännössä olla lähinnä panttikirjan saajaksi kirjatun oikeudellista asemaa vahvistava vaikutus, on kirjaamismenettelyssä vakiintuneesti lähdetty siitä, että tällaisen asianosaisen kuuleminen kirjaamismenettelyssä ei ole tarpeen. Vastaavasti voidaan arvioida, että tällainen kirjaamisratkaisu käytännössä rinnastuu asiallisesti hallintolain 53 f §:n 2 momentin poikkeussäännöksessä tarkoitettuun tilanteeseen, jossa asia ratkaistaan asianosaisen vaatimuksen mukaisesti eikä asianosaisella siten ole erityistä oikeussuojan tarvetta.
Säännös mahdollistaisi oikeussuojaedellytyksestä poikkeamisen myös silloin, kun uusi sähköisen panttikirjan saaja kirjataan tai saajaa koskevia tietoja muutetaan hakijan vaatimusten mukaisesti. Tällainen lain 16 luvun 8 a §:n 2 momentin mukainen kirjaus tai muutos voidaan tehdä sähköisen panttikirjan saajaksi kirjatun hakemuksesta. Asian automaattisen ratkaisun perusteena olevat käsittelysäännöt tulisi muodostaa mainitun lainkohdan ja yleisten kirjaamisasioiden ratkaisemista koskevien säännösten perusteella. Uuden sähköisen panttikirjan saajaa koskeva kirjaamisratkaisu rinnastuu asiallisesti edellä käsiteltyyn tilanteeseen, jossa kiinnityksen vahvistamisen yhteydessä sähköisen panttikirjan saajaksi kirjataan muu kuin kiinnityksen hakija.
Säännös mahdollistaisi poikkeamisen hallintolain 53 f §:n 1 momentin mukaisesta oikeussuojavaatimuksesta, kun lainhuuto myönnettäisiin kaikkien luovutuksen osapuolten sähköisessä kaupankäyntijärjestelmässä hyväksymän luovutuskirjan perusteella. Poikkeussäännös on tarpeen, koska vaikka lainhuudon myöntäminen perustuisi luovutuskirjan osalta kaikkien asianosaisten hyväksymään kauppakirjaan ja kirjaamisviranomaisen lainhuudatustutkimukseen, ei tällaisissa tapauksissa voitaisi soveltaa hallintolain 53 f §:n 2 momenttia, joka koskee vain yhden asianosaisen vaatimuksen hyväksymistä. Lainhuudon myöntäminen tarkoitetussa tilanteessa rinnastuu kaikkien luovutuksen osapuolten samansisältöisen vaatimuksen hyväksymiseen siten, ettei näillä asianosaisina ole erityistä oikeussuojan tarvetta. Kirjaamisviranomainen ei toistaiseksi ole ottanut käyttöön automaattista päätöksentekoa lainhuudon myöntämisestä.
Lainhuudon myöntäminen edellyttää muun ohella luovutuksen osapuolten määräysvaltaan ja kelpoisuuteen liittyvien seikkojen tutkimista. Kirjaamisviranomainen ottaa tutkimuksessa viran puolesta huomioon sen käytössä olevista rekistereistä ilmenevät määräysvallan rajoitukset. Osa näistä rajoituksista voi olla osapuolen henkilöstä johtuvia. Myös tällaisten rajoitusten olemassaolo voitaisiin tutkia, ja niiden puuttuessa lainhuuto myöntää osapuolten vaatimusten mukaisesti, automaattisesti käsittelysääntöjen mukaisesti. Huomattavaa on, että tällaisen rekisteritiedon automaattisesta käsittelymahdollisuudesta huolimatta henkilöstä johtuvaa toimintakelpoisuuden rajoitusta koskevat rekisterimerkinnät perustuvat muuhun kuin yksinomaan automaattiseen tietojenkäsittelyyn. Mainittu täyttää tietosuoja-asetuksesta johtuvat vaatimukset, joiden mukaan ihmisen henkilökohtaisten ominaisuuksien arviointia koskeva päätöksenteko edellyttää ihmisen osallistumista.
Edellä mainittujen lisäksi kirjaamisviranomainen tekee jo nykyisin automaattisia päätöksiä määräajaksi perustettujen ja lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin kirjattujen erityisten oikeuksien poistamisesta, kun kirjatun oikeuden sopimuksen mukainen voimassaoloaika on päättynyt. Näissä ratkaisuissa on kyse tapauksista, joissa erityisen oikeuden kirjaus poistetaan rekisteristä sopimuksen (ts. asiallisesti asianosaisten vaatimusten) mukaisesti, jolloin tarve ja edellytykset poiketa hallintolain 53 f §:n 1 momentin mukaisesta oikaisuvaatimuksesta vastaavat saman lainkohdan 2 momentin poikkeussäännöstä, joka koskee asian ratkaisemista yhden asianosaisen vaatimuksen mukaisesti.
Kohdassa tarkoitetun kirjaamisasian ratkaisusta olisi ilmoitettava asianosaisille hallintolain 53 g §:n 2 momentin mukaisesti. Asianosaisella tulisi kirjaamisviranomaisen antamien tietojen perusteella olla mahdollisuus varmistua ratkaisun perustumisesta oikeisiin ja ajantasaisiin tietoihin. Ilmoittamisen toteuttamisessa voitaisiin hyödyntää esimerkiksi lain 9 a luvun 12 §:n 2 momentin mukaisen lainhuudatusasian vireilletuloa, 16 §:n 2 momentin mukaisen kiinnityshakemusta ja ratkaisua sekä 17 §:n 2 momentin mukaisen sähköisen panttikirjan siirtoa koskevan hakemusta ja ratkaisua koskevan tiedon toimittamista koskevia ratkaisuja.
Ehdotetun säännöksen 1 kohdan mukaisten kirjaamisasioiden lisäksi kirjaamisviranomainen merkitsee lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin muiden viranomaisten ilmoituksesta lain 7 luvun 1 §:n 2 momentissa tarkoitettuja ns. muistutustietoja. Tällaisten tietojen merkitsemisen automatisointi ilmoituksen perusteella ehdotetaan otettavaksi huomioon säännöksen
2 kohdassa
. Kohdassa tarkoitettujen automaattisten ratkaisujen tekeminen edellyttäisi, että rekisteriin merkitsemisen edellytyksenä olevien seikkojen tarkistaminen on mahdollista järjestää sovellettavien säännösten perusteella laadittujen käsittelysääntöjen mukaisesti automaattisesti ilman tapauskohtaista harkintaa. Kohdassa tarkoitetuissa asioissa lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin tehtävä merkintä palvelee lähinnä sen perusteena olevan rajoituksen tai muun toimen täytäntöönpanoa ja lisää asiantilan julkisuutta. Kirjaamisviranomainen toimii muistutustietojen osalta yksinomaan ilmoituksen perusteella, eikä sen arvioitavaksi ja tietoon voi käytännössä tulla merkinnän tekemiseen vaikuttavia seikkoja. Esimerkiksi ulosottoviranomaisen ilmoituksesta tapahtuvan ulosmittauksen merkitsemisen osalta kirjaamisviranomaisen on tarkistettava, että kysymyksessä on ulosmittausilmoitus ja että se on tullut ulosottoviranomaiselta. Kohdassa tarkoitettuja ilmoituksia ja niiden käsittelyä koskee soveltuvin osin, mitä kirjaamishakemuksesta säädetään (MK 6 luvun 12 §:n 1 momentti).
Pykälän
2 momentissa
ehdotetaan selvyyden vuoksi säädettäväksi siitä, ettei oikaisuvaatimusta koskevasta hallintolain 53 f §:n 1 momentista voitaisi poiketa, jos kirjaamisasian asianosainen vastustaa asian ratkaisemista hakijan vaatimuksen mukaisesti. Säännös tulisi sovellettavaksi sellaisten 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettujen kirjaamisasioiden yhteydessä, joiden ratkaiseminen edellyttää muun asianosainen kuin hakijan erityistä suostumusta tai joiden yhteydessä kirjaamisviranomaisen on erikseen kuultava tällaista asianosaista. Säännöksellä ei ole tarkoitus vaikuttaa lain muiden säännösten perusteella määräytyvään suostumuksen edellyttämiseen ja kirjaamisviranomaisen kuulemisvelvollisuuteen kirjaamismenettelyssä. Käytännössä tarvittavan suostumuksen puuttumisesta tai asianosaisen vastustuksesta seuraa yleensä, ettei kirjaamisasiaa voida ratkaista automaattisesti.
14 §
.
Täydentävät säännökset.
Pykälän
1 momenttiin
ehdotetaan selvyyden vuoksi lisättäväksi informatiivinen viittaus sähköisestä viranomaistoiminnasta annettuun lakiin. Mainitun lain 10 §:n perusteella arvioidaan, milloin viranomaiselle toimitettu sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi. Säännöksellä on keskeinen merkitys kirjaamisasian vireilletulon ajankohdan toteamisen kannalta.
8 luku
Virheen korjaaminen
1 §
.
Asiavirheen korjaaminen.
Pykälän
2 momenttia
ehdotetaan muutettavaksi asiavirheen korjaamisen helpottamiseksi. Ehdotuksella pyritään parantamaan edellytyksiä julkista luotettavuutta nauttivan lainhuuto- ja kiinnitysrekisterin tietojen oikeellisuuteen. Kirjaamiskäytännössä on ilmennyt tilanteita, joissa selvästi virheellisen kirjaamisratkaisun korjaaminen säännöksessä tarkoitettuna asiavirheen korjaamisena on estynyt rekisteriin kirjatuilta oikeudenhaltijoilta tarvittavien suostumusten puuttumisen johdosta. Ylimääräisten muutostenhakukeinojen käyttäminen voi tällaisessa tilanteessa olla tarpeettoman vaikea tapa korjata selviä asiavirheitä. Asiavirheen korjaamisen perusteita koskeva säännöksen 1 momentti säilyisi muuttumattomana, joten virheen korjaamiseen edellytyksenä olisi edelleen ratkaisun perustuminen selvästi virheelliseen tai puutteelliseen selvitykseen taikka ilmeisen väärään lain soveltamiseen.
Asiavirheen korjaaminen edellyttäisi voimassa olevaa lakia vastaavasti, että kaikille asianosaisille varattaisiin tilaisuus tulla kuulluksi. Kuuleminen on tärkeä osa korjaamisasian perusteellista selvittämistä kirjaamisviranomaisen toimesta ja sen yhteydessä asianosaiset voivat esittää kantansa korjaamisasiassa. Kuulemisen merkitys asian selvittämisen ja asianosaisen oikeusturvan kannalta korostuu erityisesti siltä osin, kun ehdotus mahdollistaisi asiavirheen korjaamisen virheen johdosta rekisteriin kirjatun oikeudenhaltijan vahingoksi ilman tämän suostumusta.
Kirjaamisviranomaisen ratkaisun asiavirhe voi vaikuttaa eri tavalla kiinteistöön kohdistuvien oikeuksien haltijoihin. Ehdotuksessa tehtäisiin ero virheen johdosta rekisteriin kirjattuihin oikeudenhaltijoihin ja muihin kiinteistöön kohdistuvien oikeuksien haltijoihin kohdistuvien vaikutusten välillä. Asiavirheen johdosta rekisteriin on voinut tulla kirjatuksi esimerkiksi lainhuudon tai erityisen oikeuden kirjauksen hakija, jolle lainhuuto tai kirjaus on myönnetty virheellisesti. Virheen perusteena ollut virheellinen tai puutteellinen selvitys on kirjaamiskäytännössä esiintyneissä tilanteissa voinut olla esimerkiksi toiselta viranomaiselta saatu virheellinen tieto. Ilmeisen väärään lain soveltamiseen perustuvia virheitä kirjaamiskäytännössä ovat olleet esimerkiksi erityisen oikeuden muutoksen taikka kiinnitysten tai erityisten oikeuksien etusijajärjestyksen muutoksen hyväksyminen ilman lain mukaan vaadittavia suostumuksia. Tällaisessa tilanteessa hakijan oikeus on voinut tulla kirjatuksi aineellisesta oikeustilasta poikkeavasti lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin. Julkista luotettavuutta nauttivan lainhuuto- ja kiinnitysrekisterin tietojen oikeellisuuden varmistamiseksi säännöstä ehdotetaan muutettavaksi siten, ettei asiavirheen korjaaminen edellyttäisi tällaisissa tilanteissa virheen johdosta rekisteriin kirjatun oikeudenhaltijan suostumusta, jos virhe on ilmeinen.
Siltä osin kuin ehdotus mahdollistaisi asiavirheen korjaamisen ilman rekisteriin kirjatun oikeudenhaltijan suostumusta, tällä olisi käytössään yleistä muutoksenhakuoikeutta vastaava oikeus hakea muutosta kirjaamisviranomaisen ratkaisusta valittamalla maaoikeuteen. Tämän muutoksenhakukeinon käytettävyyden varmistamiseksi asiassa annettu päätös olisi annettava tiedoksi asianosaiselle (MK 6 luvun 10 §:n 2 momentti). Päätökseen olisi lisäksi liitettävä kirjallinen valitusosoitus (MK 9 luvun 2 §).
Voimassa olevaa lakia vastaava suostumusvaatimus asiavirheen korjaamiselle ehdotetaan
3 momentissa
rajattavaksi sellaisiin muihin kuin 2 momentissa tarkoitettuihin korjaamisasian asianosaisiin, joiden oikeutta asiavirheen korjaaminen heikentää. Tyypillisesti tällaisia oikeudenhaltijoita ovat pantinhaltijat, erityisen oikeuden haltijat tai kiinteistön myöhemmät omistajat tilanteissa, joissa virheellisen lainhuudon tai kirjauksen saanut taho on edelleen määrännyt kohteesta. Virheen korjaaminen ilman tällaisen oikeudenhaltijan suostumusta ei ole perusteltua, koska kolmas osapuoli on luottanut lainhuuto- ja kiinnitysrekisteristä ilmenevään tietoon oikeustointa tehdessään.
9 a luku
Sähköiset asiointijärjestelmät ja niiden käyttäminen
4 §
.
Asiakirjojen laatiminen ja rekisteritietojen käyttö asiointijärjestelmässä.
Pykälän
2 momentin
teknistä käyttöyhteyttä koskeva maininta ehdotetaan korvattavaksi teknistä rajapintaa koskevalla maininnalla. Ehdotuksella saatetaan maakaaren sääntely vastaamaan julkisen hallinnon tiedonhallinnasta annetun lain kirjoitustapaa. Tietojen hakeminen rajapinnan kautta ei edellytä muuta julkisen hallinnon tiedonhallinnasta annettua lakia täydentävää sääntelyä.
9 §
.
Kaupan tekeminen sähköisessä kaupankäyntijärjestelmässä.
Pykälän
1 momentissa
ehdotetaan selvennettäväksi, missä järjestyksessä myyjän ja ostajan on hyväksyttävä kauppakirja sen jälkeen, kun ostaja on tehnyt muutoksia myyjän laatimaan kauppakirjan luonnokseen. Voimassa olevassa laissa säädetään kaupan syntymisestä, kun molemmat osapuolet ovat hyväksyneet kauppakirjan samansisältöisenä. Säännöstä voidaan tulkita siten, että myyjän hyväksyttyä ostajan kauppakirjan luonnokseen tekemät muutokset, kauppa syntyisi suoraan tämän hyväksynnän perusteella. Käytännössä tämän ei ole nähty soveltuvan järjestelmän toteutukseen. Ostajan kannalta on pidetty ongelmallisena, jos tämä ei tietäisi, milloin kauppa syntyy tai jos tämä ei määräisi kaupan syntymisen ajankohdasta.
Kaupankäyntijärjestelmän toteutus on ollut se, että jos ostaja ei hyväksy myyjän laatimaa kauppakirjaa vaan muuttaa sitä, myyjän hyväksyntä raukeaa, mutta ostaja ei voi vielä hyväksyä kauppakirjaa kaupan synnyttävällä tavalla. Sen sijaan luonnos palautuu ensin myyjälle hyväksyttäväksi uudelleen. Momenttiin ehdotettava uusi viimeinen virke kauppakirjan luonnoksen palautumisesta ostajan tekemien muutosten jälkeen ensin myyjän hyväksyttäväksi vastaa mainittua järjestelmän toteutusta.
14 a §
.
Erityisen oikeuden perustaminen ja muuttaminen sähköisessä kaupankäyntijärjestelmässä.
Lukuun ehdotetaan lisättäväksi uusi 14 a §, jossa säädettäisiin mahdollisuudesta tarjota sähköisessä kaupankäyntijärjestelmässä palveluja erityisten oikeuksien perustamista ja muuttamista koskevien sopimusten tekemiseksi. Erityisten oikeuksien osalta voimassa olevassa laissa säädetään sähköistä kaupankäyntijärjestelmää koskevien säännösten soveltamisesta sellaiseen kiinteistöön kohdistuvan käyttöoikeuden luovutukseen, jota koskeva saanto on kirjattava (MK 9 luvun 14 §:n 2 momentti). Vastaava palvelu on ollut toteutettuna kaupankäyntijärjestelmän käyttöönotosta alkaen. Lakiin perustuvan palvelun lisäksi kirjaamisviranomainen on toteuttanut ammattimaisille käyttäjille erityisiä rajapintapalveluita maanvuokrasopimusten tekemistä ja muuttamista varten. Viranomaisen tarjoama palvelu on käytännössä ollut tarpeellinen, koska sopijapuolilla ei ole ollut käytettävissä sellaisia sähköisen viestinnän palveluista annetun lain vaatimukset täyttäviä sähköisiä allekirjoituksia, joiden vaatimustenmukaisuus voitaisiin kirjaamismenettelyssä todeta riittävällä tavalla.
Säännöksellä ei ole tarkoitus luoda uutta kirjattavan erityisen oikeuden sähköistä perustamista koskevaa muotovaatimusta. Ehdotus ei siten rajoita erityisen oikeuden perustamista tai muuttamista koskevan sopimuksen tekemistä sähköisen viestinnän palvelusta annetun lain 181 §:n mukaiset vaatimukset täyttävällä sähköisellä tavalla. Vaikka tämä mahdollisuus on toistaiseksi aiheuttanut kirjaamiskäytännössä haasteita, ei ole tarpeen rajoittaa mahdollisuuksia esimerkiksi sille, että jatkossa EU:n eIDAS-asetuksen sääntelyn kehittämisen myötä on nykyistä laajemmin käytössä sähköisiä allekirjoitusvälineitä, joita hyödyntämällä sopijapuolet voivat tuottaa hyväksytyn sähköisen allekirjoituksen vaatimukset täyttävän allekirjoituksen, jonka olemassaolon myös kirjaamisviranomainen voi todeta.
Pykälän
1 momentin
perusteella sopimus lain 14 luvun 1 ja 3 §:ssä tarkoitetun erityisen oikeuden perustamiseksi ja muuttamiseksi voitaisiin tehdä sähköisessä kaupankäyntijärjestelmässä järjestelmän ylläpitäjän sallimalla tavalla. Säännöksestä ei seuraisi järjestelmän ylläpitäjälle velvollisuutta tällaisen palvelun tarjoamiseen, vaan palveluita voitaisiin tarjota asiointijärjestelmän pitäjän harkinnan mukaisesti siten, että voitaisiin varmistua palvelun tuottamisesta saatavien hyötyjen ja sen järjestämisestä aiheutuvien kustannusten oikeasuhtaisuus. Oletettavaa on, että säännöksessä tarkoitettuja palveluja syntyisi sellaisten erityisten oikeuksien osalta, joita koskevat kirjaamisasiat ovat yleisimpiä ja joiden perustamista tai muuttamista koskevat sopimukset sopivat sähköisessä asiointijärjestelmässä toteutettaviksi. Kaupankäyntijärjestelmässä tarjottavassa palvelussa tehty sopimus täyttäisi kirjattavan erityisen oikeuden perustamista koskevan sopimuksen kirjallisen muodon vaatimuksen. Palvelun toteuttamisessa olisi lisäksi otettava huomioon kutakin erityistä oikeutta mahdollisesti koskevat erityiset vaatimukset, jollaisia on esimerkiksi maanvuokrasopimuksen perustamisesta ja muuttamisesta maanvuokralaissa.
Pykälän
2 momentissa
ehdotetaan ensinnäkin säädettäväksi erityisen oikeuden perustamista ja muuttamista koskevien sopimusten tekemiseen kaupankäyntijärjestelmässä sovellettavista säännöksistä. Ehdotuksen mukaan tällaisten sopimusten tekemisestä olisi soveltuvin osin voimassa, mitä luvussa säädetään kiinteistönkaupasta sähköisessä kaupankäyntijärjestelmässä. Ehdotuksen perusteella myös erityisestä oikeudesta sopiminen palvelussa edellyttäisi sopijapuolten luotettavaa tunnistamista (luvun 1 §) ja asiakirjan eheyden ja hyväksymisen täsmäytyksen varmistamista palvelussa (luvun 2 §). Erityisestä oikeudesta sopimista koskevien palvelujen yhteydessä käytettävät asiointijärjestelmän tiedot eivät olisi julkisia eikä niitä lähtökohtaisesti säilytettäisi järjestelmässä sopimusta koskevan kirjaamisasian ratkaisun jälkeen (5 §). Koska erityisen oikeuden perustamisesta ja muuttamisesta sopiminen poikkeaa varsinaisesta sähköisestä kiinteistönkaupasta, tulisivat rekisteritietojen käyttämistä (4 §) ja järjestelmän suorittamia ennakkotarkistuksia (7 §) koskevat säännökset sovellettavaksi soveltuvin osin. Kiinteistön omistaja ja sopimuskumppani voisivat laatia luonnoksia ja muutosehdotuksia sopimukseen (9 §:n 1 momentti). Erityisen oikeuden perustamista tai muuttamista koskeva sopimus syntyisi, kun molemmat osapuolet ovat hyväksyneet sopimuksen samansisältöisenä (9 §:n 2 momentti). Kirjaamisviranomaisella olisi lakiin perustuva erityinen vahingonkorvausvastuu järjestelmän virheellisestä tai puutteellisesta toiminnasta aiheutuvasta tai oikeudettomasta käytöstä johtuvasta vahingosta (3 §).
Momentin jälkimmäisessä virkkeessä ehdotetaan selvyyden vuoksi säädettäväksi erityisen oikeuden kirjaamista koskevan asian tulemisesta vireille automaattisesti, kun sopimus on tehty asiointijärjestelmässä. Ehdotuksella pyritään varmistamaan erityisen oikeuden kirjaamista koskevan asian sujuva ja joutuisa käsittely kirjaamisviranomaisessa. Automaattisen vireilletulon arvioidaan vähentävän sekä sopijapuolten työmäärää että helpottavan asioiden käsittelyä kirjaamisviranomaisen kannalta.
12 luku
Lainhuudatusmenettely
1 §
.
Lainhuutohakemuksessa esitettävät selvitykset.
Pykälän
1 momentissa
ehdotetaan lähtökohtaisesti luovuttavaksi alkuperäisen asiakirjan tai sen oikeaksi todistetun jäljennöksen esittämisestä lainhuudatusmenettelyssä. Ehdotuksella on tarkoitus helpottaa ja sujuvoittaa kirjaamisasioiden sähköistä käsittelyä.
Momentin viimeiseen virkkeeseen ehdotetaan lisättäväksi säännös, jonka perusteella kirjaamisviranomainen voi harkintansa mukaan pyytää alkuperäisen saantokirjan tai sen oikeaksi todistetun jäljennöksen kirjaamisasian ratkaisemiseksi. Tämä voi olla tarpeen esimerkiksi, jos kirjaamisviranomaiselle on esitetty väite saannon laillisuudesta tai alkuperäisen asiakirjan esittäminen on tarpeen toimitetun asiakirjajäljennöksen laatu tai muu erityinen syy huomioon ottaen. Lisäksi tyypillinen tilanne, jossa alkuperäisen saantokirjan esittäminen on tarpeen, on lainhuudon hakeminen testamentti saantokirjana. Jos hakija ei pysty esittämään alkuperäistä testamenttia, syntyy helposti oletus, että testamentin tekijältä ei ole jäänyt alkuperäistä testamenttia. Tämä puolestaan muodostaa oletuksen siitä, että hän oli peruuttanut testamentin ennen kuolemaansa.
Kaupanvahvistajan tulee lain mukaan liittää kirjaamisviranomaiselle toimitettavaan luovutusilmoitukseen jäljennös tai muu tallenne vahvistamastaan luovutuskirjasta. Kaupanvahvistajan oikeaksi todistama saantokirjan jäljennös on kirjaamiskäytännössä vakiintuneesti rinnastettu alkuperäiseen saantokirjaan. Tämän johdosta ehdotus ei yleensä vaikuta lainhuudatusmenettelyyn kaupanvahvistajan vahvistamien luovutussaantojen osalta.
2 §
.
Lainhuutohakemuksen jättäminen lepäämään.
Pykälän
1 momentin 4 kohdassa ja 2 momentissa
ehdotetaan otettavaksi huomioon lain 2 luvun 4 §:n muuttaminen siten, että perustettavan osakeyhtiön lukuun tehtyä kiinteistön luovutusta koskeva sääntely ehdotetaan laajennettavaksi koskemaan myös perustettavia asunto-osakeyhtiöitä, keskinäisiä kiinteistöosakeyhtiöitä, osuuskuntia, avoimia yhtiöitä, kommandiittiyhtiöitä sekä säätiöitä.
3 §
.
Kuulutuslainhuuto
. Pykälän
1 momentin 1 kohtaa
ehdotetaan muutettavaksi sen johdosta, että luvun 1 §:n 1 momentissa lähtökohtaisesti luovuttaisiin alkuperäisen saantokirjan toimittamisesta kirjaamisviranomaiselle. Voimassa olevan lain mukaisen alkuperäisen tai oikeaksi todistetun saantokirjan puuttumiseen liittyvän kuulutusperusteen merkitys arvioidaan jatkossa vähäiseksi, kun lainhuuto voitaisiin lähtökohtaisesti myöntää kirjaamisviranomaiselle toimitetun saantokirjan jäljennöksen perusteella. Toisaalta kirjaamisviranomainen voi luvun 1 §:n 1 momentin mukaan tapauskohtaisen harkinnan perusteella edellyttää alkuperäisen asiakirjan toimittamista. Jos hakija ei voisi mainituissa tapauksissa esittää kirjaamisviranomaiselle alkuperäistä saantokirjaa, voitaisiin asiassa arvioida kuulutuksen myöntämistä lainhuudon saamiseksi ehdotetun kohdan perusteella. Ehdotus mahdollistaa myös sen, että lainhuudon hakija voi saantokirjan jäljennöksen puuttuessa muiden asiakirjojen perusteella osoittaa saantokirjan sisällön ja sen tekemisen oikeassa muodossa. Vaikka säännöksen käytännön merkitys on omiaan vähenemään luvun 1 §:n 1 momentin muutoksen johdosta, on sen säilyttäminen ehdotetussa muodossa edelleen tarpeen sen varmistamiseksi, että kiinteistöt voidaan mahdollisimman laajasti pysyttää lainhuudatusjärjestelmän ja siten myös vaihdannan piirissä.
Voimassa olevaa säännöstä vastaavasti ehdotus soveltuisi käytännössä lähinnä muihin kuin luovutukseen perustuviin saantoihin, sillä lainhuudon myöntämiseksi tarvittava luovutuskirja on yleensä kirjaamisviranomaisen saatavilla kaupanvahvistajan luovutusilmoituksen perusteella.
4 §. Lainhuutohakemuksen hylkääminen.
Pykälän
1 kohdassa
ehdotetaan otettavaksi huomioon luvun 1 §:n 1 momentin muutos, jonka perusteella hakijan tulisi esittää alkuperäinen tai oikeaksi todistettu jäljennös saannon perusteena olevasta asiakirjasta vain kirjaamisviranomaisen pyynnöstä. Vastaavasi kirjaamishakemus olisi hylättävä alkuperäisen tai oikeaksi todistetun saantokirjan puuttumisen johdosta vain niissä tapauksissa, joissa sellaista ei kirjaamisviranomaisen pyynnöstä huolimatta olisi esitetty. Edelleen, lainhuutohakemus olisi hylättävä, jos hakija ei pystyisi lainkaan esittämään saantokirjaa. Voimassa olevaa lakia vastaavasti luvun 3 §:ssä säädetty kuulutuslainhuuto voisi tulla saantokirjan puuttuessa kyseeseen.
13 luku
Lainhuudon oikeusvaikutukset
3 §. Suoja kaksoisluovutuksessa.
Pykälän
1 momenttia
ehdotetaan muutettavaksi siten, että kilpailevien luovutusten etusija määräytyisi lainhuutohakemuksen vireilletulon tarkan ajankohdan perusteella silloin, kun lainhuutohakemukset on pantu vireille sähköisesti. Ehdotus liittyy lain 6 luvun 3 §:n 1 momentin kumoamiseen, jonka seurauksena sähköisesti vireille tulleiden kirjaamishakemusten keskinäinen etusija määräytyisi vireilletulopäivän sijaan hakemuksen vireilletulon tarkan ajankohdan perusteella.
Momenttiin lisättävän viimeisen virkkeen säännöstä sovellettaisiin tilanteissa, joissa hakemukset olisivat tulleet vireille sähköisesti. Tällöin myöhempi saanto saisi momentin ensimmäisen virkkeen säännöksen perusteella etusijan, jos sitä koskeva sähköinen lainhuutohakemus olisi tullut vireille ennen aiempaa saantoa koskevaa lainhuutohakemusta. Jos jokin hakemuksista olisi pantu vireille kirjallisesti, sovellettaisiin momentin toisen virkkeen säännöstä samana päivänä haettujen lainhuutojen tilanteesta, jolloin etusija määräytyisi luovutuksen ajankohdan perusteella. Ehdotus vastaa sisällöltään asunto-osakkeiden luovutuksen osakehuoneistorekisteriin kirjaamista koskevia säännöksiä.
14 luku
Erityisen oikeuden kirjaaminen
2 §
.
Kirjaamisvelvollisuus.
Pykälän
1 momenttia
ehdotetaan muutettavaksi siten, että kirjaamisvelvollisuuden alaisella käyttöoikeudella tarkoitetaan myös sellaista vesialueeseen kohdistuvaa maanvuokraoikeutta tai muuta määräaikaista käyttöoikeutta, joka täyttää säännöksen edellytykset oikeuden määräaikaisuudesta ja siirtokelpoisuudesta sekä oikeudesta pitää tai rakentaa alueella oikeudenhaltijalle kuuluvia rakennuksia tai laitteita. Säännökseen lisättäväksi ehdotettava maininta vesialueesta vastaa lain 4 luvun 4 §:n 1 momentin käyttöoikeuden määritelmää.
Ehdotuksen mukaan myös vesialueeseen kohdistuvan käyttöoikeuden osalta kirjaamisvelvollisuus edellyttäisi, että alueella on tai sille saadaan sopimuksen mukaan rakentaa oikeudenhaltijalle kuuluvia rakennuksia tai laitteita. Alueella olemista tai sinne rakentamista koskevan edellytyksen kannalta keskeistä olisi, että rakennuksilla tai laitteilla on kiinteä ja pysyvä yhteys vesialueen maapohjaan (esim. pohjaan perustaminen tai pohjaan ankkuroitavat tukielementit). Tätä edellytetään sen varmistamiseksi, että myös vesialueeseen kohdistuva kirjaamisvelvollisuuden alainen oikeus muodostaisi tarkoituksenmukaisen vaihdannan ja vakuuskäytön kohteen. Esimerkiksi merituulivoiman osalta esityksellä on tarkoitus mahdollistaa voimalaitoskokonaisuuden toiminnan ja käyttöoikeuden vakuuskäytön kannalta merkityksellisten sopimuksen perusteella alueella olevien tai sille rakennettavien rakennusten ja laitteiden kirjaamis- ja kiinnityskelpoisuus.
Ehdotuksessa tarkoitettuja kirjaamisvelvollisuuden alaisia vesialueen käyttöoikeutta koskevia sopimuksia on voitu tehdä jo ennen säännöksen voimaantuloa. Lainhuuto- ja kiinnitysrekisterin tietojen kattavuuden varmistamiseksi lakiehdotuksen voimaantulosäännöksessä ehdotetaan säädettäväksi tällaisten sopimusten lain voimaantulosta laskettavasta kahden vuoden kirjaamisajasta.
3 §
.
Kiinteistön hallinnan jakaminen.
Pykälää ehdotetaan muutettavaksi hallinnanjakosopimuksen kirjaamisoikeudellisten edellytysten selventämiseksi ja sopimuksen käyttömahdollisuuksien lisäämiseksi. Ehdotukset perustuvat lain soveltamiskäytännössä ilmenneisiin tarpeisiin. Pykälän otsikkoa ehdotetaan muutettavaksi sen johdosta, että hallinnan jakaminen voisi sopimuksen lisäksi tulla kyseeseen myös kiinteistön omistajan ilmoituksella.
Pykälän
1 momentissa
säädettäisiin ensinnäkin voimassa olevaa lakia vastaavasti mahdollisuudesta kirjata kiinteistön yhteisomistajien keskinäinen sopimus kiinteistön hallinnasta. Toisaalta säännökseen ehdotetaan lisättäväksi mahdollisuus hallinnan jakamiseen jo ennen yhteisomistussuhteen syntymistä kiinteistön yksin omistavan omistajan ilmoituksesta. Kiinteistön hallinnan jakaminen ennen määräosien myyntiä, esimerkiksi rakentamisvaiheessa, on käytännössä tavanomaista, mutta voimassa olevan lain mukaan jako ei ole kirjattavissa ennen kuin ensimmäisen määräosan ostaja on hakenut lainhuudon ja yhteisomistajien välinen hallinnanjakosopimus on syntynyt. Kirjaamiskäytännössä on hyväksytty, että kirjattavassa hallinnanjakosopimuksessa omistajalle määritellään ennalta useita eri hallinta-alueita, joiden osalta hallinnanjakosopimuksen kirjausta selvennetään viran puolesta myöhempien määräosan lainhuudatusten yhteydessä. Käytäntö perustuu siihen, että kirjaamismenettelyssä on katsottu aikaisempien yhteisomistajien hallinnanjakosopimuksen tehdessään hyväksyneen siinä esitetyn hallinta-alueiden jaon ja tällaisen sopimuksen on katsottu sisältävän yhteisomistajien suostumuksen ennalta määriteltyjen hallinta-alueiden luovuttamiseen ilman erillistä suostumusta. Mikäli alkuperäisen sopimuksen mukaista hallinnanjakoa muutetaan, tarvitaan siihen kaikkien yhteisomistajien suostumus ja osapuolten tulee hakea muutoskirjausta.
Hallinnanjaon etukäteisen kirjaamisen mahdollistaminen olisi omiaan selkeyttämään kiinteistön määräosan ostajalle, minkälaisen hallintaoikeuden ja muut kiinteistön hallintaan liittyvät oikeudet ja velvollisuudet määräosan omistus tuottaa. Tarve koskee erityisesti yhteisomistussuhteen perustamista ja sen varmistamista, että tuleva yhteisomistaja voi selkeästi ennalta todeta sopimuksen sisällön ja luotettavasti sitoutua sopimukseen. Etukäteinen hallinnan jako kirjattaisiin kiinteistön omistajan ilmoituksen perusteella. Ilmoituksesta tulisi käydä varsinaisia kirjattavia hallinnanjakosopimuksia koskevia vaatimuksia vastaavasti, miten kiinteistön hallinta on tarkoitus järjestää.
Mahdollisuus hallinnan ennakolliseen jakamiseen on tarkoitettu kiinteistönomistajan valmistelevaksi toimeksi ennen yhteisomistussuhteen perustamista tarkoittavaa määräosan luovutusta. Hallinnan ennakollisesta jakamisesta seuraisi, ettei yhteisomistussuhteen perustamisen jälkeen olisi erikseen tarvetta hakea hallinnanjakosopimuksen kirjaamista, vaan aiempaa hallinnanjakoa koskevaa kirjausta voitaisiin selventää viran puolesta myöhempien määräosien lainhuudatusten yhteydessä. Yksin ennakkoon kirjatusta hallinnanjaosta ei seuraa, että määriteltyihin hallinnan kohteisiin voitaisiin erikseen vahvistaa kiinnityksiä, vaan kiinnityksen kohteena voisi jatkossakin olla vain kiinteistö, määräosa tai muulle kuin kiinteistön omistajalle kuuluva määräala. Koska hallinnan ennakollinen jakaminen on tarkoitettu valmistelevaksi toimeksi ennen määräosien luovuttamista ja niihin kohdistuvien kiinnitysten vahvistamista, estäisi ennakollisen hallinnanjaon kirjaaminen koko kiinteistöön kohdistuvan kiinnityksen vahvistamisen. Tämä on otettu jäljempänä ehdotuksessa huomioon täydentämällä 16 luvun 2 §:n 3 momenttia.
Hallinnanjakosopimus kirjattaisiin jatkossakin aina parhaalle etusijalle. Hallinnanjakosopimus voidaan tehdä perustettavan osakeyhtiön, asunto-osakeyhtiön, keskinäisen kiinteistöosakeyhtiön, osuuskunnan, avoimen yhtiön, kommandiittiyhtiön sekä säätiön lukuun sen jälkeen, kun kiinteistöstä on ostettu määräosa perustettavan yhtiön lukuun. Jos lainhuutoa ja hallinnanjakosopimusta haetaan ennen yhtiön rekisteröintiä, tulee määräosaa koskeva lainhuutohakemus ja sopimuksen kirjaamista koskeva hakemus jättää kirjaamismenettelyä koskevien säännösten nojalla lepäämään. Lainhuuto ja hallinnanjakosopimuksen kirjaus myönnetään, kun kirjaamisviranomaiselle on esitetty selvitys siitä, että vastuu kaupasta ja sopimuksesta on siirtynyt rekisteröidylle yhteisölle tai säätiölle.
Ehdotuksen mukaan sopimus tai ilmoitus voisi koskea kiinteistön tai sillä olevan rakennuksen hallintaa. Voimassa olevaa lakia vastaavasti tällaisen hallinnan jaon tulisi olla määritelty siten, että se on objektiivisesti katsoen todettavissa. Riittävää ei siten esimerkiksi ole, että sopijapuolet ymmärtävät jaon ilman nimenomaista mainintaa sopimuksessa tai sen liitteissä, kuten karttaliitteessä. Kohteen koko alueen hallintaa ei tarvitsisi jatkossakaan jakaa eikä jaon tarvitsisi vastata yhteisomistajien omistussuhteita. Säännöksessä ehdotetaan nykyistä kirjaamiskäytäntöä vastaavasti otettavaksi huomioon, että sopimuksella voidaan jakaa vain kiinteistöön kuuluvan rakennuksen hallinta ja jättää kiinteistön maa-alue yhteishallintaan. Kiinteistöllä sijaitsevan rakennuksen omistaja ei kuitenkaan voi olla sopijapuolena, ellei tällä ole lainhuudatettua omistusta tai kirjattua käyttöoikeutta kiinteistöön. Kiinteistön omistaja ja käyttöoikeuden haltija eivät myöskään voi olla sopijapuolia, vaikka he omistaisivat yhdessä alueella olevan rakennuksen.
Säännöksessä ehdotetaan alueellisen hallinnanjaon lisäksi otettavaksi huomioon mahdollisuus kiinteistön hallinnan jakamiseen ajan perusteella. Ehdotuksen mukaan mahdollista olisi sellaisen sopimuksen kirjaaminen, jossa osapuolet hallitsevat kiinteistöä sopimuksessa tarkemmin määriteltyinä aikoina (esim. vuoroviikkoina). Kiinteistön ja rakennusten alueellisen hallinnan ohella myös niiden ajallisesta hallinnasta sopimalla voidaan yksilöidä oikeus yhteisomistetun kiinteistön yksinomaiseen käyttöön sellaisella määräosan käytettävyyttä ja arvoa kasvattavalla tavalla, jolle on perusteltua antaa suojaa laissa tarkoitetulla kirjaamisella. Voimassa olevassa laissa ei käsitellä hallinnan ajallista jakamista, mihin on toisinaan ilmennyt tarve kirjaamiskäytännössä.
Pykälän
2 momentissa
ehdotetaan otettavaksi huomioon, että hallinnanjakosopimuksen kohteena voi olla useampi kiinteistö. Jos yhteisomistajat omistavat kaksi tai useamman kiinteistön yhdessä, on kiinteistöjen hallinta jaettavissa yhdellä hallinnanjakosopimuksella, joka kirjataan kaikkiin kiinteistöihin. Yhteisomistajien keskinäisellä sopimuksella kiinteistöjen hallinnasta säännöksessä tarkoitetaan ja kirjaamisen edellytyksenä siten olisi, että kaikkien kiinteistöjen hallinta jaetaan sopimuksella kaikkien yhteisomistajien kesken. Kirjaamisen edellytyksiä ei täyttäisi sopimus, jossa jonkin kiinteistön hallinta jää kokonaisuudessaan yhdelle yhteisomistajalle tai joku yhteisomistajista ei saa hallintaa lainkaan. Edellä mainitun lisäksi hallinnanjakosopimus voidaan kirjata usealle käyttöoikeudelle tai kiinteistölle ja sitä koskevalle käyttöoikeudelle erikseen. Kahden tai useamman kiinteistön tai määräalan omistajat eivät voi olla kirjattavan hallinnanjakosopimuksen osapuolina, kun kiinteistöillä on eri omistajat tai käyttöoikeudella on eri haltijat.
4 §
.
Rakennusta tai laitetta koskevan oikeuden kirjaus.
Pykälän
1 momentin
johtolauseesta ehdotetaan poistettavaksi rajaus, jonka perusteella säännöksessä tarkoitettu kirjaus on mahdollinen ainoastaan elinkeinotoiminnassa käytettävän rakennuksen, rakennelman, koneen tai laitteen osalta. Kirjaamisen edellytyksenä olisi edelleen, että kirjattavan oikeuden kohde palvelee kiinteistön käyttötarkoitusta. Säännöksen soveltamisalaa ehdotetaan laajennettavaksi erityisesti sen johdosta, että voimassa olevan säännöksen elinkeinotoimintaa koskevan rajauksen on katsottu rajoittavan tarpeettomasti rakennusten luovuttamista käyttöoikeuteen kuuluvaksi käytännössä tarpeellisissa yksityisten välisissä luovutuksissa. Lisäksi voimassa olevan lain edellytys rakennuksen, rakennelman, koneen tai laitteen käyttämisestä elinkeinotoiminnassa on osoittautunut käytännössä epäselväksi.
Momentin
1 kohta
vastaisi omistuksenpidätys- ja takaisinottoehdoin kiinteistölle rakennetun tai tuodun esineen osalta voimassa olevaa lakia. Voimassa olevan säännöksen 1 kohdasta uudeksi
2 kohdaksi
erotettava säännös mahdollistaisi sen, että vuokraussopimuksen tai muun siihen verrattavan sopimuksen perusteella kirjattava oikeus voisi koskea myös esinettä, joka ennen mainitun sopimuksen tekemistä sijaitsee kiinteistöllä. Ehdotuksen tarkoituksena on sallia ns. sale and lease back -järjestelyiden toteuttaminen. Tällaisiin järjestelyihin liittyvien kirjausten tekeminen ehdotetaan otettavaksi huomioon erikseen luvun 8 ja 10 §:ssä. Säännös mahdollistaisi voimassa olevaa lakia vastaavasti kirjaamisen myös, kun esine rakennetaan tai tuodaan kiinteistölle vuokrasopimuksen tai muun vastaavan sopimuksen perusteella. Momentin
3 kohta
vastaisi voimassa olevaa lakia.
7 §
.
Erityisen oikeuden kirjaamisen oikeusvaikutukset.
Pykälän
3 momenttiin
ehdotetaan lisättäväksi viittaus luvun 3 §:ssä tarkoitettuun hallinnanjakosopimukseen ja ilmoitukseen kiinteistön hallinnan jaosta. Ehdotuksesta seuraa, että kirjattu hallinnanjakosopimus ja ilmoitus saisi lain 13 luvun 4, 5 ja 6 §:n säännösten mukaista positiivista julkista luotettavuutta. Hallinnanjakosopimusten sääntelyn täydentäminen ehdotetulla tavalla on tarpeen, koska niillä on olennainen merkitys yhteisomistuksessa olevien kiinteistöjen käytön sekä niiden määräosien vakuuskäytön kannalta.
8 §
.
Etusija
. Pykälän
1 momenttia
ehdotetaan muutettavaksi siten, että kilpailevan erityisen oikeuden ja panttioikeuden keskinäinen etusija määräytyisi niitä koskevien hakemusten tarkan ajankohdan perusteella silloin, kun hakemukset on pantu vireille sähköisesti. Ehdotus liittyy lain 6 luvun 3 §:n 1 momentin kumoamiseen, jonka seurauksena sähköisesti vireille tulleiden kirjaamishakemusten keskinäinen etusija määräytyisi vireilletulopäivän sijaan hakemuksen vireille tulon tarkan ajankohdan perusteella.
Momenttiin lisättävän uuden kolmannen virkkeen säännöstä sovellettaisiin tilanteissa, joissa kirjaamista ja kiinnitystä koskevat hakemukset ovat tulleet vireille sähköisesti. Tällöin aikaisemmin sähköisesti haettu kirjaus tai kiinnitys saisi momentin toisen virkkeen säännöksen perusteella etusijan ennen myöhemmin sähköisesti haettua. Jos jokin hakemuksista olisi pantu vireille kirjallisesti, sovellettaisiin momentin kolmannen virkkeen säännöstä erityisen oikeuden etusijasta suhteessa samana päivänä haettuun kiinnitykseen perustuvaan panttioikeuteen.
Pykälän
2 momenttia
ehdotetaan muutettavaksi luvun 4 §:n muuttamisen johdosta. Ensinnäkin voimassa olevan säännöksen viittaus luvun 4 §:n 1 momentin 2 kohtaan ehdotetaan muutettavaksi saman säännöksen 3 kohtaan. Kyseessä on lakitekninen muutos.
Momentin viimeiseen virkkeeseen ehdotettavassa uudessa säännöksessä otettaisiin huomioon luvun 4 §:n 1 momentin 2 kohdassa säädetty mahdollisuus kiinteistöllä olevaa esinettä koskevan muulle kuin kiinteistön omistajalle kuuluvan oikeuden kirjaamiseen vuokrasopimuksen tai muun siihen verrattavan sopimuksen perusteella, kun esine sijaitsee valmiiksi kiinteistöllä. Koska tällainen sivullisen oikeuden kirjaaminen tarkoittaa esineen ja kiinteistön välisen ainesosa- ja tarpeistosuhteen lakkaamista, on perusteltua edellyttää, että kirjaus voidaan tehdä vain parhaalle etusijalle.
9 §
.
Kirjaamismenettely.
Pykälän
1 momentin
uuteen viimeiseen virkkeeseen ehdotetaan lisättäväksi säännös, jonka mukaan hallinnanjakosopimuksen kirjaamista voi hakea kukin yhteisomistajista itsenäisesti. Ehdotus vastaa nykyistä kirjaamiskäytäntöä. Yhteisomistaja voisi säännöksen perusteella hakea kirjausta itsenäisesti siinäkin tapauksessa, että hallinnanjakosopimuksen mukaan osapuolten tulisi hakea kirjaamista yhdessä.
Pykälän
2 momentissa
ehdotetaan lähtökohtaisesti luovuttavaksi kirjattavan oikeuden perustamista tai siirtämistä koskevan alkuperäisen sopimuksen tai muun asiakirjan esittämistä koskevasta vaatimuksesta erityisen oikeuden kirjaamista haettaessa. Ehdotuksella pyritään helpottamaan sähköistä asiointia ja käsittelyä erityisen oikeuden kirjaamisessa. Momentin jälkimmäiseen virkkeeseen ehdotetaan säännöstä, jonka mukaan kirjaamisviranomainen voi tapauskohtaisen harkinnan perusteella edellyttää alkuperäisen sopimuksen tai muun asiakirjan esittämistä. Tämä voi olla tarpeen esimerkiksi, jos alkuperäisen sopimuksen tai muun asiakirjan olemassaolo jää epäselväksi kirjaamisviranomaiselle toimitetun jäljennöksen heikon laadun johdosta.
10 §
.
Suostumus.
Pykälän
2 momenttia
ehdotetaan muutettavavaksi luvun 4 ja 8 §:n muuttamisen johdosta. Momentin viittaus luvun 4 §:n 1 momentin 2 kohtaan ehdotetaan muutettavaksi saman säännöksen 3 kohtaan. Kyseessä on lakitekninen muutos. Säännöksessä otettaisiin lisäksi huomioon luvun 4 §:n 1 momentin 2 kohdassa esitetty uusi mahdollisuus kiinteistöllä olevan esinettä koskevan muulle kuin kiinteistön omistajalle kuuluvan oikeuden kirjaamiseen vuokrasopimuksen tai muun siihen verrattavan sopimuksen perusteella, kun esine sijaitsee valmiiksi kiinteistöllä. Koska tällaisen kirjauksen tekeminen tarkoittaa kiinteistön ja kirjaamisen kohteena olevan esineen välisen ainesosa- ja tarpeistosuhteen lakkaamista, on kiinteistöön kohdistuvien panttioikeuksien haltijoiden suoja syytä varmistaa edellyttämällä näiden suostumusta kirjaamiselle.
Momentin viimeisessä virkkeessä ehdotetaan otettavaksi huomioon lain 2 luvun 11 §:ään ja 17 luvun 1 a §:ään ehdotetut panttaamattomuussitoumusta koskevat säännökset. Panttaamattomuussitoumuksella suojattujen kiinteistön myyjien ja luotonantajien suojan tarve rinnastuu pitkälti säännöksen 2 momentissa tarkoitettujen pantinhaltijoiden suojan tarpeeseen. Tämän johdosta momentissa edellytettäisiin 2 momentin säännöstä vastaavasti myös panttaamattomuussitoumuksella suojatun myyjän tai luotonantajan suostumusta momentissa mainittujen hallinnanjakosopimuksen kirjauksen, rakennusta tai laitetta koskevien kirjausten sekä ainesosien ja tarpeiston määritystä koskevan kirjauksen tekemiselle.
11 §
.
Kirjaamishakemuksen jättäminen lepäämään
. Pykälään ehdotetaan lisättäväksi uusi 2 ja 3 momentti, joissa säädettäisiin lepäämään jätetyn käyttöoikeuden luovutusta koskevan hakemuksen käsittelystä. Lainhuudatusmenettelyä vastaavasti kirjaamisviranomainen voisi ehdotettavien säännösten perusteella määräajan kuluttua ratkaista asian ilman eri hakemusta tai selvityksiä. Ehdotusten pääasiallinen sisältö vastaa lainhuudatusmenettelyä koskevaa lain 12 luvun 2 §:n 2 momenttia. Ehdollisesti luovutettujen ja perustettavan yhteisön tai säätiön lukuun luovutettujen käyttöoikeuksien osalta on kuitenkin huomattava, ettei kirjaamisviranomaisella ole kiinteistönluovutuksia vastaavaa, tuomioistuimen tai kaupanvahvistajan ilmoitukseen perustuvaa, tiedonsaantimahdollisuutta tällaisten sopimusten mahdollisesta purkamisesta. Tämän johdosta kirjaamismenettelyssä saattaa luovuttajan oikeusturvan varmistamiseksi olla syytä kuulla luovuttajaa ennen kuin luovutuksensaajalle tai perustettavan yhteisön tai säätiön lukuun toimineelle myönnetään erityisen oikeuden kirjaus viran puolesta.
Pykälään lisättävät säännökset koskisivat erityisten oikeuksien luovutussaantoja, joihin ehdotuksen 4 luvun 4 §:n 1 momentin nojalla sovellettaisiin kiinteistön luovutuksen purkavia ja lykkääviä ehtoja sekä perustettavan yhteisön tai säätiön lukuun luovuttamista koskevia säännöksiä. Säännökset eivät siten tulisi sovellettaviksi, kun erityisen oikeuden perustaminen tapahtuu lykkäävä- tai purkavaehtoisesti tai perustettavan yhteisön tai säätiön lukuun.
Pykälän
2 momentissa
otettaisiin huomioon tilanteet, joissa kirjaamishakemus on jätetty lepäämään oikeuden luovutukseen liittyvän ehdon johdosta. Säännös mahdollistaisi tällaisen hakemuksen ratkaisemisen kirjaamalla erityinen oikeus hakijalle, jollei selvitystä oikeuden luovutusta koskevaan sopimuksen ehtoon vetoamisesta olisi toimitettu kanteen nostamiselle varatussa kolmen kuukauden määräajassa.
Pykälän
3 momentissa
ehdotetaan otettavaksi huomioon ehdotettu 4 luvun 4 §:n sääntely, joka koskee käyttöoikeuden luovuttamista perustettavan yhteisön tai säätiön lukuun. Ensinnäkin säännöksessä todettaisiin, että mainituissa tilanteissa kirjaamishakemus jätettäisiin lepäämään. Toiseksi lepäämään jätetty kirjaamishakemus voitaisiin säännöksen nojalla ratkaista kirjaamalla oikeus perustettavan yhteisön tai säätiön lukuun sopimuksen tehneelle, jolle selvitystä oikeuden siirtymisestä perustettavalle yhteisölle tai säätiölle ole esitetty kahden vuoden kuluessa oikeuden luovuttamista koskevan sopimuksen tekemisestä.
12 §. Kirjaamishakemuksen hylkääminen.
Pykälään ehdotetaan lisättäväksi uusi
2 momentti
, jossa otettaisiin huomioon, että erityisen oikeuden kirjaaminen ei muutetun 9 §:n 2 momentin mukaan lähtökohtaisesti edellyttäisi alkuperäisen erityisen oikeuden perustamista tai siirtämistä koskevan sopimuksen tai muun asiakirjan esittämistä kirjaamisviranomaiselle. Kirjaamisviranomainen voisi kuitenkin mainitun säännöksen perusteella tarvittaessa tapauskohtaisesti edellyttää alkuperäisen asiakirjan esittämistä. Ehdotuksesta seuraa, että alkuperäisen asiakirjan esittämättä jättäminen olisi tällaisissa tapauksissa kirjaamishakemuksen hylkäämisperuste.
15 §
.
Erityisen oikeuden kirjauksen poistaminen
. Pykälän
3 momenttiin
ehdotetaan lisättäväksi säännös erityisen oikeuden kirjauksen poistamisesta kiinteistön omistajan hakemuksesta. Voimassa olevassa laissa säädetään omistajan mahdollisuudesta toimiin erityisen oikeuden kirjauksen poistamiseksi ainoastaan kiinteistön ainesosien ja tarpeiston määritystä koskevan kirjauksen osalta.
Kirjaamiskäytännössä on käynyt ilmi tarve erityisen oikeuden kirjaamisen poistamiselle omistajan hakemuksesta muun muassa, kun oikeuden voimassaolo päättyy sopimuksen irtisanomisen tai purkamisen johdosta. Oikeudenhaltijalla ei tällöin välttämättä ole intressiä hakea kirjauksen poistamista, mutta kiinteistön omistajalla sen sijaan on yleensä erityinen tarve tähän. Kirjaamiskäytännössä on hyväksytty erityisen oikeuden kirjauksen poistaminen omistajan hakemuksesta esimerkiksi vuokralaisen pysyessä passiivisena vuokraoikeuden irtisanomisen jälkeen.
Säännöksessä ei otettaisi tarkemmin kantaa siihen, mitä olisi kulloinkin pidettävä riittävänä selvityksenä kirjauksen poistamiseksi omistajan hakemuksesta. Käytännön tilanteiden monimuotoisuuden vuoksi tämän ehdotetaan jäävän kirjaamisviranomaisen tapauskohtaiseen harkintaan. Säännös olisi muutenkin menettelyllinen siten, että siinä säädettäisiin vain kelpoisuudesta hakemuksen tekemiseen. Kirjauksen poistamisen aineelliset edellytykset määräytyisivät muun soveltuvan sääntelyn perusteella. Säännöksellä ei siten ole tarkoitus vaikuttaa esimerkiksi luvun 3 §:n perusteella kirjatun hallinnanjakosopimuksen pysyvyyteen tai poiketa muiden oikeudenhaltijoiden suostumuksia koskevista vaatimuksista.
Momentin jälkimmäisen virkkeen säännös luvun 5 §:ssä tarkoitetun kirjauksen poistamisesta omistajan ilmoituksesta vastaa voimassa olevaa lakia.
15 luku
Kiinteistöpanttioikeutta koskevat yleiset säännökset
1 §
.
Kiinteistönpanttioikeuden soveltamisala
. Pykälän
1 momenttia
ehdotetaan selvennettäväksi siten, että kiinteistöpanttioikeus voidaan perustaa myös vesialueeseen kohdistuvaan käyttöoikeuteen siten kuin laissa säädetään. Vesialueella olevia tai sinne rakennettavia rakennuksia ja rakennelmia koskevia vaatimuksia arvioitaisiin edellä 14 luvun 2 §:n säännöskohtaisissa perusteluissa esitetyn mukaisesti.
16 luku
Kiinteistökiinnitys
2 §. Yhteiskiinnitys.
Pykälän
3 momentissa
ehdotetaan otettavaksi huomioon 14 luvun 3 §:ään ehdotetut muutokset hallinnanjakosopimusta koskevaan sääntelyyn. Voimassa olevaa säännöstä sisällöltään vastaavassa momentin ensimmäisessä virkkeessä otetaan huomioon, että kiinnityksen vahvistamisen koko kiinteistöön estävä kirjattu sopimus voi koskea kiinteistön hallinnan jakamisen lisäksi myös kiinteistöllä olevan rakennuksen hallintaa. Lisäksi momenttiin ehdotetaan lisättäväksi uusi toinen virke, jonka perusteella 14 luvun 3 §:ssä tarkoitettu kiinteistön omistajan ilmoitus hallinnan jakamisesta estää kiinnityksen vahvistamisen koko kiinteistöön. Säännös on tarpeen, koska kiinteistön hallinnan jakaminen omistajan ilmoituksella on tarkoitettu valmistelevaksi toimeksi myöhemmille kiinteistön määräosan luovutuksille siten, että kiinnitykset kohdistetaan myöhemmin luovutettaviin määräosiin. Säännös on tarpeen myös, koska voimassa oleva momentti koskee vain kirjatun hallinnanjakosopimuksen vaikutusta kiinnityksen vahvistamiseen.
8 §. Kiinnityksen etusija ja voimassaolo.
Pykälän
2 momenttia
ehdotetaan muutettavaksi siten, että useamman kilpailevan kiinnityksen etusija määräytyisi kiinnityshakemuksen tarkan ajankohdan perusteella silloin, kun hakemukset on pantu vireille sähköisesti. Ehdotus liittyy lain 6 luvun 3 §:n 1 momentin kumoamiseen, jonka seurauksena sähköisesti vireille tulleiden kirjaamishakemusten keskinäinen etusija määräytyisi vireilletulopäivän sijaan hakemuksen vireille tulon tarkan ajankohdan perusteella.
Momenttiin lisättävän viimeisen virkkeen säännöstä sovellettaisiin tilanteissa, joissa hakemukset ovat tulleet vireille sähköisesti. Tällöin samana päivänä vireille tulleet kiinnityshakemukset eivät johtaisi momentin toisen virkkeen mukaisesti samaan etusijaan, vaan niiden etusija määräytyisi momentin ensimmäisen virkkeen ja sähköisten kiinnityshakemusten tarkemman ajankohdan perusteella todettavan vireilletulojärjestyksen mukaisesti. Jos jokin hakemuksista olisi pantu vireille kirjallisesti, sovellettaisiin momentin toisen virkkeen säännöstä samana päivänä haettujen kiinnitysten samasta etusijasta.
Silloin kuin samalla hakemuksella haetaan useampia kiinnityksiä, hakemuksessa määrätään yleensä niiden keskinäinen etusija. Momentin viimeisessä virkkeessä ehdotetaan selvyyden vuoksi säädettäväksi siitä, että samalla sähköisellä hakemuksella haettavien kiinnitysten keskinäinen etusija voidaan määrätä hakemuksen mukaisesti.
17 luku
Panttioikeus kiinteistöön
1 a §
.
Panttaamattomuussitoumus
. Lain kiinteistöpanttioikeutta koskevaan lukuun ehdotetaan lisättäväksi uusi 1 a §, jossa säädettäisiin elinkeinotoimintaa harjoittavan kiinteistön omistajan velkojalleen antaman panttaamattomuussitoumuksen kirjaamisesta lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin. Voimassa olevassa laissa ei säädetä tällaisen omistajan määräysvallan rajoituksen kirjaamisen mahdollisuudesta. Pykälän
1 momentin
mukaan panttaamattomuussitoumuksella tarkoitettaisiin laissa kiinteistön omistajan antamaa yksilöityyn velkasuhteeseen liittyvää sitoumusta, jonka perusteella omistaja ei saa perustaa kiinteistöön panttioikeuksia ilman velkojan suostumusta. Panttaamattomuussitoumuksen kirjaamisen mahdollisuus ehdotetaan rajattavaksi elinkeinonharjoittajien antamiin sitoumuksiin. Käytännössä säännöksessä tarkoitetut panttaamattomuussitoumukset ovat tavanomaisia ammattimaisessa yritysluotonannossa. Ehdotettua elinkeinotoimintaa koskevaa rajausta ei sovellettaisi siihen, minkälaisen velkojan hyväksi panttaamattomuussitoumus voitaisiin antaa.
Säännöksessä tarkoitetun panttaamattomuussitoumuksen kirjaamista lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin voisi hakea joko kiinteistön omistaja tai velkoja. Koska panttaamattomuussitoumuksen kirjaaminen rajoittaa tehokkaasti vain vastaista kiinteistöstä määräämistä, ei sitoumuksesta tehtävä merkintä voi heikentää aiempien pantinsaajien tai muiden kiinteistöön kohdistuvien oikeudenhaltijoiden asemaa. Siksi näiden tahojen suostumuksia tai kuulemista ei edellytettäisi. Sen sijaan mahdolliset aiemmin kirjatut omistajan määräysvallan rajoitukset (ulosmittaus, konkurssi, takavarikko ym.) olisivat esteenä panttaamattomuussitoumuksen kirjaamiselle.
Kirjaaminen edellyttäisi kirjaamisviranomaisessa sen tutkimista, että panttaamattomuussitoumus liittyy yksilöityyn velkasuhteeseen ja se, jonka hyväksi sitoumus merkitään rekisteriin, on säännöksessä tarkoitetulla tavalla velkojan asemassa. Tästä tulisi esittää kirjaamisasian yhteydessä riittävä selvitys. Velkojan aseman toteaminen ei kuitenkaan edellyttäisi esimerkiksi lainasopimuksen liittämistä sellaisenaan osaksi kirjaamishakemuksen asiakirjoja. Selvityksen riittävyys jäisi kirjaamisviranomaisen harkittavaksi. Vaatimus on perusteltua asettaa, koska muutoin kirjaamismahdollisuuden käyttö saattaisi laajentua ennustamattomasti ja säännöksen tarkoituksen vastaisesti tilanteisiin, joissa ei ole olemassa velkasuhdetta. Säännös mahdollistaisi panttaamattomuussitoumuksen kirjaamisen kun luottosopimus on tehty, mutta velallinen ei ole vielä nostanut luottovaroja.
Pykälän
2 momentissa
ehdotetaan säädettäväksi lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin kirjatun panttaamattomuussitoumuksen sivullissitovuudesta. Tämä on tarpeen, jotta kiinteistön omistajan velkojan hyväksi antama panttauskompetenssin rajoitus olisi ennakoitava ja tehokas keino velkojan luottoriskin rajoittamiseksi. Koska voimassa olevassa laissa ei erikseen säädetä panttaamattomuussitoumuksen kirjaamisesta, tällaisen sitoumuksen sivullissitovuutta on pidetty epäselvänä. Käytännössä epävarmuus sivullissitovuudesta on rajoittanut panttaamattomuussitoumusten käytettävyyttä luotonannossa.
Ehdotuksen mukaan panttaamattomuussitoumuksen sivullissitovuus edellyttäisi siitä johtuvan omistajan määräysvallan rajoituksen kirjaamista pykälän 1 momentin mukaisesti. Panttaamattomuussitoumuksesta johtuvalla kiinteistön omistajan määräysvallan rajoituksella ei siten olisi vaikutusta vastoin sitoumusta perustetun panttioikeuden pysyvyyteen, jos sitoumuksesta johtuvaa rajoitusta ei oltu kirjattu lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin panttauksen tapahtuessa. Lain 7 luvun 3 §:n 1 momentin mukaan lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin tehdyn merkinnän katsotaan tulleen kirjaamispäivää seuraavana arkipäivänä jokaisen tietoon. Mainitusta seuraa, että lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin kirjaaminen tuottaisi pykälän 1 momentissa tarkoitetun rajoituksen osalta tehokasta sivullissuojaa myöhempiä vastoin rajoitusta perustettavia panttioikeuksia kohtaan.
Panttaamattomuussitoumuksen kirjaamisesta johtuva omistajan määräysvallan rajoitus otettaisiin kirjaamismenettelyssä viran puolesta huomioon. Rajoituksesta seuraisi siten lähtökohtaisesti, että sitoumuksen vastainen sähköisen panttikirjan saajan kirjaaminen estyisi. Toisaalta panttioikeuden perustamisen edellytyksenä oleva sähköisen panttikirjan saajaa koskeva kirjaus voitaisiin tehdä rajoituksesta huolimatta, jos kirjaamisviranomaiselle esitettäisiin riittävä selvitys panttaamattomuussitoumuksella suojatun velkojan suostumuksesta. Tällaiseksi suostumukseksi voitaisiin katsoa myös panttaamattomuussitoumus, joka mahdollistaa sitoumuksessa yksilöityjen kiinnitysten panttaamiseen ilman sitoumuksen saajan suostumusta.
Rekisteriin kirjattu panttaamattomuussitoumus ei estäisi uusien kiinnitysten vahvistamista siten, että kiinteistön omistaja merkitään sähköisen panttikirjan saajaksi. Kiinnityksen vahvistaminen mainitulla tavalla ei sellaisenaan johda panttioikeuden syntymiseen panttaamattomuussitoumuksen vastaisesti.
Pykälän
3 momentissa
ehdotetaan säädettäväksi panttaamattomuussitoumusta koskevan kirjauksen poistamisesta. Hakemuksen kirjauksen poistamiseksi voisi tehdä kiinteistön omistaja tai sitoumuksella suojattu velkoja. Jos sitoumuksen antanut kiinteistön omistaja hakisi kirjauksen poistamista, edellytettäisiin lisäksi velkojan suostumusta. Velkojan myötävaikutusta kirjauksen poistamiseen mainituissa tapauksissa on syytä edellyttää, koska kirjauksella ja siitä seuraavalla panttaamattomuussitoumuksen sivullissitovuudella on keskeinen merkitys velkojan aseman suojaamiseksi. Koska kiinteistön omistajan antama panttaamattomuussitoumus ei rajoita kiinteistön luovuttamista eikä sido myöhempää luovutuksensaajaa, kirjauksen poistaminen tämän hakemuksesta ei edellyttäisi velkojan suostumusta. Kirjauksen poistaminen hakemuksesta tulisi kyseeseen niissä tavanomaisissa tilanteissa, joissa panttaamattomuussitoumus annetaan vakuustarkoituksessa eikä velkasuhteen tarkempi voimassaoloaika ole sitoumusta annettaessa tiedossa. Laista ei kuitenkaan seuraa estettä sille, että sitoumuksen voimassaoloajasta sovittaisiin ennakolta. Näissä tapauksissa kirjaamisviranomainen voisi omasta aloitteestaan poistaa rajoitusta koskevan kirjauksen rekisteristä sovitun määräajan kuluttua.
9 §. Yhteiskiinnitettyjen kiinteistöjen keskinäinen vastuu panttioikeudesta.
Pykälän
3 momenttia
ehdotetaan muutettavaksi siten, että pantatusta kiinteistöstä muodostettujen eri omistajille kuuluvien lohkokiinteistöjen ja tonttien keskinäistä vastuuta määriteltäessä voitaisiin sähköisesti haettujen lainhuudatusten kesken ottaa ns. päiväperiaatteesta poiketen huomioon hakemusten vireilletulon tarkempi ajankohta. Momenttiin lisättävän uuden neljännen virkkeen säännöksellä poikettaisiin sähköisesti vireille pantujen lainhuutohakemusten osalta momentin kolmannen virkkeen säännöksestä, jonka perusteella samana päivänä lainhuutoa haettaessa keskinäinen vastuu määräytyy kiinteistön luovutuksen ajankohdan perusteella. Momenttiin lisättävän uuden säännöksen perusteella tilanteessa, jossa keskinäistä vastuuta arvioitaisiin sähköisesti vireille tulleiden lainhuutohakemusten kesken, määräytyisi vastuu hakemuksen tarkemman vireilletuloajankohdan perusteella todettavan järjestyksen mukaisesti. Jos jokin lainhuutohakemuksista olisi pantu vireille kirjallisesti, sovellettaisiin momentin kolmannen virkkeen säännöstä, jonka perusteella myöhemmin luovutettu kiinteistö vastaa ensisijaisesti.
19 luku
Kiinnitys ja panttioikeus käyttöoikeuteen ja rakennuksiin
1 §
.
Käyttöoikeutta koskevan kiinnityksen kohde
. Pykälän
1 momenttia
ehdotetaan muutettavaksi sen selventämiseksi, että käyttöoikeutta koskeva kiinnitys voidaan vahvistaa myös vesialueeseen kohdistuvaan käyttöoikeuteen, joka täyttää säännöksessä vahvistetut edellytykset. Vesialueella olevia tai sinne rakennettavia rakennuksia ja rakennelmia koskevia vaatimuksia arvioitaisiin edellä 14 luvun 2 §:n säännöskohtaisissa perusteluissa esitetyn mukaisesti.