4.1
Keskeiset ehdotukset
Esityksessä ehdotetaan, että kaikkien virvoitusjuomien valmisteveroa korotettaisiin. Veronkorotus ehdotetaan kohdistettavaksi siten, että korotus painottuisi sokeripitoisiin juomiin.
Tavoitellun 25 miljoonan euron virvoitusjuomaveron lisätuoton saamiseksi yli 0,5 grammaa sokeria 100 millilitrassa sisältävien virvoitusjuomien valmisteveroa korotettaisiin viisi senttiä litralta eli 27 sentistä 32 senttiin litralta valmista juomaa. Muiden virvoitusjuomien vero nousisi sentillä 12 sentistä 13 senttiin litralta. Yli 0,5 grammaa sokeria 100 milligrammassa sisältävien kiinteässä muodossa olevien juoma-ainesten valmisteveroa korotettaisiin 33 sentillä 172 sentistä 204 senttiin kilogrammalta ja muiden juoma-ainesten veroa 11 sentillä 104 sentistä 113 senttiin.
Virvoitusjuomaveron korotukseen liittyen ehdotetaan, että myös tiettyjen vain vähän alkoholia sisältävien juomien alkoholiveroa korotettaisiin. Alkoholiverolain verotaulukon tuoteryhmään 11 kuuluvan oluen, jonka alkoholipitoisuus on yli 0,5 mutta enintään 2,8 tilavuusprosenttia, veroa korotettaisiin 9,60 sentistä 11,40 senttiin senttilitralta etyylialkoholia. Tuoteryhmään 41 kuuluvan etyylialkoholin, jonka etyylialkoholipitoisuus on yli 1,2 mutta enintään 2,8 prosenttia, veroa korotettaisiin samoin 9,60 sentistä 11,40 senttiin senttilitralta etyylialkoholia. Yli 1,2 mutta enintään 2,8 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävien mietojen viinien ja muiden käymisteitse valmistettujen juomien, eli alkoholi- ja alkoholijuomien verotaulukon tuoteryhmään 21 kuuluvien tuotteiden, veroa korotettaisiin 27 sentistä 32 senttiin litralta valmista alkoholijuomaa. Tarkoituksena on, ettei alkoholijuomia verotettaisi kevyemmin kuin virvoitusjuomia vaan että tuotteiden verokohtelu olisi yhteneväinen.
Esityksessä ehdotetaan lisäksi, että virvoitusjuomaverosta vapautetun pientuotannon rajaa korotettaisiin hallitusohjelman kirjauksen mukaisesti. Virvoitusjuomaverolakia ei sovellettaisi, jos virvoitusjuomia valmistaa tai tuottaa oikeudellisesti ja taloudellisesti muista saman toimialan valmistajista riippumaton valmistaja, jonka kalenterivuoden aikana kulutukseen luovuttamien tuotteiden määrä on enintään 70 000 litraa valmista, juotavaa virvoitusjuomaa.
Virvoitusjuomien pientuotannon rajan nostamiseen liittyen ehdotetaan, että vastaava muutos tehtäisiin juomapakkausverolain pientuotantoa koskevaan säännökseen. Juomapakkausverolakia ei sovellettaisi juomapakkauksiin, jos lain liitteen verotaulukossa tarkoitettuja juomia on valmistanut oikeudellisesti ja taloudellisesti muista saman toimialan valmistajista riippumaton valmistaja, jonka kalenterivuoden aikana kulutukseen luovuttamien juomapakkausten sisältämä juomamäärä on enintään 70 000 litraa.
Virvoitusjuomaverolain liitteen verotaulukkoon tehtäisiin ehdotetun veronkorotuksen edellyttämä muutos ja soveltamisalaa koskevan 1 §:n 4 momenttiin tehtäisiin pientuotantorajan korotuksen edellyttämä muutos.
Alkoholijuomaverolain liitteen verotaulukkoon tehtäisiin ehdotetun veronkorotuksen edellyttämä muutos.
Juomapakkausverolain soveltamisalaa koskevan 1 §:n 3 momenttiin tehtäisiin pientuotantorajan korotuksen edellyttämä muutos.
4.2
Pääasialliset vaikutukset
Taloudelliset vaikutukset
Esitys liittyy vuoden 2020 talousarvioesitykseen ja on tarkoitus käsitellä eduskunnassa sen yhteydessä.
Ehdotetun veronkorotuksen arvioidaan lisäävän virvoitusjuomaveron tuottoa vuosittain 25 miljoonalla eurolla. Ottaen huomioon valmisteverojen maksamisen ajankohdan vuoden 2020 verotuottolisäys olisi kuitenkin noin 23 miljoonaa euroa. Veronkorotuksella on myös vähäinen, alle puolen miljoonan euron vaikutus alkoholiveron tuottoon.
Virvoitusjuomaveron korottaminen nostaisi veron piiriin kuuluvien juomien hintaa ja vähentäisi niiden kulutusta. Veronkorotus lisäisi sokerittomien juomien hintaa arvonlisävero mukaan lukien noin 1,1 senttiä litralta ja sokeripitoisten juomien noin 5,7 senttiä litralta. Juomatiivisteillä veronkorotuksen vaikutus kertaantuu laimennussuhteen perusteella eli tiivisteestä saatavan lopullisen juomamäärän perusteella, jolloin euromääräinen veronkorotus on moninkertainen. Juotavaan määrään nähden juomatiivisteiden verotus olisi kuitenkin jatkossakin neutraali verrattuna sellaisenaan juotavien juomien verotukseen.
Veronkorotuksen hinta- ja kulutusmuutosten arviointia vaikeuttaa se, että veronalaiset tuotteet poikkeavat monin tavoin toisistaan. Keskimäärin veronkorotuksen arvioidaan korottavan sokeripitoisten juomien hintaa noin kolme prosenttia ja sokerittomien hintaa noin prosentin. Hintamuutokset vaihtelisivat kuitenkin merkittävästi riippuen tuotteen lähtöhinnasta. Litrahinnaltaan halvemmille juomille prosentuaalinen vaikutus hintoihin voisi nousta yli 10 prosenttiin, mutta toisaalta kalliille juomille vaikutus hintoihin jäisi vähäiseksi etenkin sokerittomien juomien osalta. Alla olevassa taulukossa on esitetty arvioita hintamuutoksista tyypillisillä esimerkkijuomilla. Hintamuutokset on laskettu olettaen, että hinnat nousevat veromuutoksen verran, mutta on mahdollista, että hintamuutokset jäävät pienemmiksi.
Taulukko 3. Veronkorotuksen vaikutus hintoihin esimerkkituotteilla
Esimerkkijuoma | Hinta 2019, eur/l | Hintamuutos, eur/l | Hintamuutos, % |
Sokeripitoiset | | | |
Virvoitusjuoma, keskihinta | 1,30 | 0,06 | 4,4 % |
Virvoitusjuoma, edullinen | 0,50 | 0,06 | 11,4 % |
Appelsiinimehu | 1,60 | 0,06 | 3,6 % |
Mehutiiviste, 1:4 | 2,00 | 0,06 | 2,9 % |
Mehutiiviste, 1:8 | 7,00 | 0,06 | 0,8 % |
Sokerittomat | | | |
Virvoitusjuoma, sokeriton | 1,10 | 0,01 | 1,0 % |
Kivennäisvesi | 0,80 | 0,01 | 1,4 % |
Mehujuoma, sokeriton | 1,00 | 0,01 | 1,1 % |
Mehutiiviste, sokeriton 1:4 | 2,00 | 0,01 | 0,6 % |
Virvoitusjuomaveron korotuksen seurauksena sokeripitoisten virvoitusjuomien kulutuksen arvioidaan vähenevän keskimäärin muutaman prosentin ja sokerittomien juomien tätä vähemmän. Vaikutus riippunee kuitenkin merkittävästi tuoteryhmästä. Sokeripitoisten juomien kulutuksen vähenemän voidaan arvioida olevan tuotteesta riippuen 1—10 prosenttia ja sokerittomien juomien kulutuksen vähenemän 0,5—3 prosenttia. Kulutusmuutosten arvioinnissa on käytetty hintajoustoa -0,9 (Gustavsen 2005: Public Policies and the Demand for Carbonated Soft Drinks: A Censored Quantile Regression Approach). Koska vero vaikuttaa suhteellisesti enemmän litrahinnaltaan halvimpiin tuotteisiin, voidaan arvioida, että useimmiten veronkorotus vähentää keskimäärin enemmän näiden tuotteiden kysyntää. Lisäksi eri tuotteisiin kohdistuvat kuluttajien kulutustottumukset voivat erota toisistaan paljonkin. Tästä syystä myös samanhintaisten tuotteiden kysynnät voivat reagoida eri voimakkuuksilla. Veroeron kasvattaminen sokeripitoisten ja sokerittomien juomien välillä saattaa myös lisätä kulutuksen siirtymää sokerittomiin juomiin. Tuoreen kotimaisen tutkimuksen mukaan (Kosonen T. & Savolainen R., Makeisveron vaikutus makeisten hintoihin ja kulutukseen, Palkansaajien tutkimuslaitos, Raportteja 38, 2019) verolla voi olla vaikutusta kulutukseen nimenomaan silloin, jos veron piiriin kuuluvalle tuotteelle on olemassa riittävän läheinen terveellisempi ja halvempi korvaava tuote.
Yhteenlaskettuna vuosien 2019 ja 2020 veronkorotukset nostavat sokeripitoisten juomien veroa 45 prosenttia ja sokerittomien juomien veroa 18 prosenttia. Yhteenlaskettu vaikutus juomien hintaan jää selvästi tätä pienemmäksi, sokeripitoisilla juomilla alle seitsemään prosenttiin ja sokerittomilla juomilla alle kahteen prosenttiin.
Kuluttajahintaindeksin muutoksen ennustetaan olevan veronkorotuksen takia vuositasolla noin 0,02 prosenttiyksikköä suurempi kuin ilman korotusta.
Veronkorotuksesta aiheutuvalla virvoitusjuomien kysynnän alentumisella saattaa olla vaikutuksia kotimaisen juomateollisuuden tuotantomääriin. Veroeron kasvattaminen sokeripitoisten ja sokerittomien juomien välillä voi myös lisätä tuotannon siirtymää sokeripitoisesta juomista sokerittomiin juomiin.
Veronkorotuksesta aiheutuvien hintamuutosten toimeenpano aiheuttaisi yrityksille jonkin verran kertaluonteisia kustannuksia.
Suhteessa käytettävissä oleviin tuloihin virvoitusjuomaveron korotus vaikuttaa eniten pienituloisiin kotitalouksiin, sillä tuloihin suhteutettuna virvoitusjuomavero muodostaa suuremman osuuden käytettävissä olevista tuloista matalammissa tuloluokissa kuin korkeammissa tuloluokissa. Vaikutus kotitalouksien välisiin tuloeroihin on kuitenkin vähäinen. Tilastokeskuksen vuoden 2016 kulutustutkimuksen perusteella arvioituna veronkorotus vähentäisi pienituloisimman tulokymmenyksen käytettävissä olevia tuloja 0,03 prosenttia ja suurituloisimman tulokymmenyksen arviolta 0,01 prosenttia kaikkien kotitalouksien keskiarvon ollessa noin 0,01 prosenttia.
Virvoitusjuomien pientuotannon rajan korotuksen jälkeen verovapautena myönnettävän tuen määrä olisi vuodessa enimmillään 58 100 euroa ja kolmen kalenterivuoden aikana yhteensä 174 300 euroa laskettuna virvoitusjuomaveron ehdotetulla verotasolla 32 senttiä litralta ja juomapakkausveron nykyisellä verotasolla 51 senttiä litralta. Tuottajan saamat muut de minimis -asetuksen piiriin kuuluvat tuet vaikuttaisivat kuitenkin siihen, voitaisiinko verovapautta yksittäiselle toimijalle tosiasiallisesti myöntää.
Verohallinnolle tehtyjen pientuottajailmoitusten sekä verotustietojen perusteella voidaan arvioida, kuinka moneen jo nykyisin virvoitusjuomia tuottavaan yritykseen pientuotantorajan korottamisella saattaisi olla vaikutusta. Vähintään 40 000 litran vuosituotannosta on ilmoittanut antamallaan pientuottajailmoituksella alle kymmenen pientuottajaa. On mahdollista, että pientuotantorajan korottaminen vaikuttaisi näiden yritysten tuotantomääriä lisäävästi.
Vuonna 2018 virvoitusjuomaveroa maksaneista toimijoista puolestaan reilun kymmenen yrityksen veroilmoituksella ilmoittamien verollisten ja verottomien virvoitusjuomien yhteismäärä oli yli 50 000 mutta enintään 70 000 litraa. Ei kuitenkaan ole tietoa, kuinka moni yritys näistä täyttää laissa säädetyt pientuotantotuen saamisen muut edellytykset. Edellytykset täyttäville yrityksille tuotantorajan nosto tarkoittaisi siirtymistä verotuksen piiristä sen ulkopuolelle. Tällä voisi olla näille yrityksille jossain määrin myönteinen taloudellinen vaikutus. Lisäksi se vähentäisi jonkin verran yrityksiin kohdistuvaa hallinnollista taakkaa.
Toisaalta myös korotetuttuun tuotantorajaan liittyisi samoja kilpailullisia ongelmia kuin nykyiseen rajaan, sillä se asettaa edelleenkin tuotantorajan alittavat ja sen ylittävät yritykset verotuksellisesti erilaiseen asemaan. Toiseksi, myös jatkossa tuotantomäärän kasvattaminen rajan alittavasta määrästä rajan ylittävään määrään merkitsisi tuotantorajalla suurta verorasituksen kasvua, sillä rajan ylittyessä koko tuotanto siirtyy veron piiriin. Tämänkin osalta tuotantorajan korotus vain siirtäisi tällaiseen rajaan liittyviä ongelmia eri kohtaan.
Käytettävissä olevilla tiedoilla on vaikea arvioida, olisivatko ehdotetun korotetun tuotantorajan vaikutukset nykyistä tuotantorajaa perustellumpia pientuotantohuojennuksen tavoitteiden kannalta. Tarvittaisiin luotettavaa tietoa pientuottajien ja viranomaisten virvoitusjuomaveron kantamiseen liittyvistä hallinnollisista kustannuksista, jotta voitaisiin arvioida, nousevatko nämä myös korotetun rajan kohdalla liian suureksi suhteessa kannetun veron määrään.
Tällä hetkellä niiden yritysten määrän, joille pientuotantorajan korottamisella saattaisi olla merkitystä, arvioidaan käytettävissä olevan tiedon perusteella olevan kaiken kaikkiaan vähäinen. Pientuotantorajan nostamisen verotuottovaikutus olisi siten myös vähäinen.
Tuotantorajan korottaminen rajoittaisi sitä, kuinka paljon virvoitusjuomaveroa ja juomapakkausveroa olisi jatkossa mahdollista korottaa ilman, että de minimis -asetuksen rajat ylittyvät. Jos esimerkiksi virvoitusjuomaveroa korotettaisiin jatkossa enemmän kuin vuonna 2019 tehty veronkorotus ja vuodelle 2020 ehdotettu veronkorotus yhteensä, pientuotannon verovapauden rajaa olisi laskettava. Tämä olisi yritysten toimintaympäristön jatkuvuuden kannalta epätoivottavaa. Vaihtoehtoisesti pientuotantotuelle olisi haettava komissiolta lupa valtiontukimenettelyssä, jonka lopputulokseen liittyisi puolestaan yritysten kannalta epätoivottavaa epävarmuutta.
Veronkorotuksen toimeenpanoon liittyvistä tietojärjestelmäpäivityksistä aiheutuisi Verohallinnolle vähäisiä kertaluonteisia kustannuksia. Pientuotantorajan nosto lisäisi jonkin verran Verohallinnon hallinnollista työtä. Tämä johtuisi muun ohessa de minimis –asetusten mukaisten vuosittaisten ilmoitusten sekä toimijoiden taloudelliseen ja oikeudelliseen riippumattomuuteen liittyvien kysymysten lisääntymisestä tukeen oikeutettujen joukon laajentuessa.
Aiempaa suuremman tuotantomäärän rajaaminen juomapakkausveron ulkopuolelle saattaisi osaltaan heikentää ympäristöperusteista ohjausta liittää kyseiset juomapakkaukset panttiin perustuvaan palautusjärjestelmään.
Vaikutukset kansanterveyteen
Esityksellä tavoitellaan valtion verotulojen kartuttamista, minkä lisäksi tavoitteena on vahvistaa vero-ohjausta sokeripitoisten juomien kulutuksesta sokerittomien tuotteiden kulutukseen. Veronkorotuksen oletetaan siirtyvän kuluttajahintoihin, minkä voidaan olettaa vähentävän kulutusta. Veroeron kasvattaminen sokeripitoisten ja sokerittomien juomien välillä saattaa myös lisätä sekä tuotekehityksen että kulutuksen siirtymää sokerittomiin juomiin ja näin vaikuttaa terveyttä edistävästi. Tästä aiheutuvien kustannussäästöjen suuruutta on kuitenkin hyvin vaikea arvioida.