7
Säännöskohtaiset perustelut
2 §.Määritelmät.
Pykälään ehdotetaan lisättäväksi uusi 14 a kohta, jossa määriteltäisiin savuttomat nikotiinituotteet. Savuttomalla nikotiinituotteella tarkoitettaisiin tupakan vastiketta, joka vastaa käyttötarkoitukseltaan 10—12 kohdassa tarkoitettua tupakkatuotetta, eli purutupakkaa, nenänuuskaa tai suussa käytettäväksi tarkoitettua tupakkaa, ja joka sisältää nikotiinia. Savuttomat nikotiinituotteet eivät siis olisi tupakkatuotteita vaan sellaisia tupakan vastikkeita, jotka sisältävät nikotiinia.
Täyttääkseen savuttoman nikotiinituotteen määritelmän tuotteen olisi siis ensinnäkin oltava tupakan vastike eli käyttötarkoitukseltaan tupakkatuotetta vastaava tuote, joka ei sisällä tupakkaa. Toiseksi savuttoman nikotiinituotteen määritelmän täyttyminen edellyttäisi, että tuote vastaa käyttötarkoitukseltaan nimenomaan purutupakkaa, nenänuuskaa tai suussa käytettäväksi tarkoitettua tupakkaa. Nikotiinipussit olisivat esityksessä tarkoitettuja savuttomia nikotiinituotteita. Esimerkiksi sellainen tupakan vastike, joka vastaa käyttötarkoitukseltaan savuketta tai sikaria, ei puolestaan täyttäisi ehdotettua määritelmää.
Vaikka esityksessä ehdotetun sääntelyn pääasiallinen kohde ovat niin sanotut nikotiinipussit, sääntelyn kiertämisen ehkäisemiseksi on tärkeää, että määritelmä kattaisi nikotiinipussien lisäksi myös niitä läheisesti muistuttavat tuotteet. Sääntelyä ei siis rajattaisi pelkästään nikotiinipusseihin, sillä samoin kuin nuuskaa, myös sitä muistuttavaa tupakan vastiketta on oletettavasti mahdollista myydä annospussien lisäksi myös irtonaisena. Lisäksi määritelmä kattaisi myös purutupakkaa ja nenänuuskaa käyttötarkoitukseltaan vastaavat tupakan vastikkeet, vaikka tällaisia tuotteita ei ainakaan tiettävästi ole vielä ollut markkinoilla. Jos tällaiset tuotteet jäisivät sääntelyn ulkopuolelle, sääntelyä olisi helppoa kiertää väittämällä esimerkiksi, että tuote ei vastaa käyttötarkoitukseltaan nuuskaa vaan purutupakkaa tai nenänuuskaa.
Kolmanneksi savuttoman nikotiinituotteen määritelmään kuuluisi se, että sisältää nikotiinia. Nikotiini voisi olla synteettistä tai luonnollista, ja se voisi olla lisätty tuotteeseen esimerkiksi jauheena, hiukkasina tai tahnana taikka niiden yhdistelmänä. Sen sijaan esimerkiksi niin sanottu energianuuska eli nuuskaa muistuttava tupakan vastike, joka ei kuitenkaan sisällä nikotiinia, ei täyttäisi savuttoman nikotiinituotteen määritelmää.
Ei ole poissuljettua, että myös nestemäinen tuote voisi täyttää savuttoman nikotiinituotteen määritelmän. Määritelmä täyttyisi kuitenkin vain, jos nestemäinen tupakan vastike sisältäisi nikotiinia ja vastaisi käyttötarkoitukseltaan nimenomaan purutupakkaa, nenänuuskaa tai suussa käytettäväksi tarkoitettua tupakkaa.
Vaikka Fimea ei enää pääsääntöisesti pidä nikotiinipusseja lääkkeinä niiden farmakologisen vaikutuksen perusteella, yksittäinen nikotiinipussivalmiste voi jatkossakin tulla luokitelluksi lääkkeeksi lääkelain 3 §:n 1 momentin nojalla, jos valmisteesta esitetään lääkkeellisiä väittämiä. Tällöin valmisteeseen sovelletaan lääkelain 3 §:n 3 momentin etusijasäännöksen nojalla lääkelainsäädäntöä muun tuotelainsäädännön sijasta.
Pykälän 25 kohtaa ehdotetaan muutettavaksi niin, että tunnusomaisen tuoksun tai maun määritelmä kattaisi myös savuttomassa nikotiinituotteessa ennen tuotteen käyttöä tai sen aikana selvästi havaittavissa olevan muun kuin tupakan tuoksun tai maun, joka on tulosta lisäaineesta tai lisäaineiden yhdistelmästä.
Lisäksi ehdotetaan muutettavaksi pykälän 33 kohtaa, jossa määritellään myyntipiste. Myyntipisteen määritelmä kattaisi jatkossa myös sellaisen myyntipaikassa olevan asiakaspalvelupisteen, josta luovutetaan tai myydään savuttomia nikotiinituotteita.
6 §.Valviran tehtävät.
Pykälän 1 kohtaa ehdotetaan muutettavaksi niin, että Valviran tehtäviin lisättäisiin sen valvominen, että savuttomien nikotiinituotteiden ainesosia, päästöjä, paloturvallisuutta sekä laatua ja teknisiä ominaisuuksia koskevia säännöksiä noudatetaan.
8 §.Kunnan tehtävät.
Pykälän 1 momentin johdantokappaletta ehdotetaan muutettavaksi niin, että kunnan olisi huolehdittava alueellaan yhteistyössä hyvinvointialueen kanssa paikallisesta toiminnasta myös muiden nikotiinipitoisten tuotteiden kuin tupakkatuotteiden käytön lopettamiseksi.
22 §.Eräiden muiden tuotteiden valmistajan ja maahantuojan yleiset velvollisuudet.
Pykälän 1 momenttia ehdotetaan muutettavaksi niin, että myös savuttoman nikotiinituotteen valmistaja ja maahantuoja vastaisivat siitä, että elinkeinotoiminnassa myyntiin tai muuhun luovuttamiseen tarkoitettu tuote on sitä koskevien säännösten ja määräysten mukainen.
25 a §.Savuttomia nikotiinituotteita koskevat vaatimukset.
Tupakkalakiin ehdotetaan lisättäväksi uusi 25 a §, jossa säädettäisiin savuttomia nikotiinituotteita koskevista vaatimuksista. Pykälän 1 momentin 1 kohdan mukaan kuluttajalle ei saisi myydä tai muutoin luovuttaa savutonta nikotiinituotetta, jossa on nikotiinia enemmän kuin 16,6 milligrammaa grammassa tuotetta. Tuotteen painoon laskettaisiin mukaan myös pussin paino, sillä nikotiiniseoksesta imeytyy nikotiinia pussiin, ja jos pussin painoa ei laskettaisi mukaan tuotteen painoon, sääntelyä voitaisiin kiertää lisäämällä pussimateriaaliin nikotiinia.
Pykälän 1 momentin 2 kohdan mukaan kuluttajalle ei saisi myydä tai muutoin luovuttaa savutonta nikotiinituotetta, jossa on tunnusomainen tuoksu tai maku. Tunnusomaisella tuoksulla tai maulla tarkoitetaan ehdotetun 2 §:n 25 kohdan mukaan muuta kuin tupakan tuoksua tai makua, joka on tulosta lisäaineesta tai lisäaineiden yhdistelmästä ja joka on selvästi havaittavaa tupakkatuotteessa, nikotiininesteessä, höyrystettäväksi tarkoitetussa nikotiinittomassa nesteessä tai savuttomassa nikotiinituotteessa ennen tuotteen käyttöä tai sen aikana. Lähtökohtana siis olisi, että savuton nikotiinituote saisi maistua vain maustamattomalta tupakkatuotteelta, esimerkiksi tavanomaiselta nuuskalta.
Lisäksi kuitenkin säädettäisiin, että savuton nikotiinituote saisi maistua mentolilta, mintulta, teeltä, inkivääriltä, rosmariinilta tai puulta. Tämä merkitsisi poikkeusta tunnusomaisten tuoksujen tai makujen kiellosta. Mentoli ja minttu ovat keskeisimpiä makuja nikotiinipusseissa, ja ne sallittaisiin jatkossakin. Muiden makujen, jotka säilyisivät sallittuina, ei arvioida erityisesti vetoavan nimenomaan alaikäisiin. Teen maulla tarkoitettaisiin maustamattoman, teepensaasta saatavan teen, kuten mustan tai vihreän teen, makua. Puun maulla tarkoitettaisiin puun, kuten männyn tai setrin, puutuneiden osien makuja eli varsinaisen puumateriaalin makuja. Sallittuja eivät sen sijaan olisi esimerkiksi lehtien, neulasten, kukkien, hedelmien, marjojen, siementen, käpyjen, juurten, pahkan tai mahlan maut.
Pykälän 2 momentin mukaan savutonta nikotiinituotetta ei saisi myydä tai muutoin luovuttaa kuluttajalle valmiina annosyksikkönä, jonka paino on vähemmän kuin 0,5 grammaa tai enemmän kuin 1 gramma. Annosyksikkö voisi olla esimerkiksi nikotiinipussi tai purutupakkaa muistuttava puriste, jossa kuluttajan käytettäväksi tarkoitettu kerta-annos on valmiina pakkauksessa. Säätämällä annosyksikön vähimmäiskoosta voitaisiin varmistua, ettei markkinoilla olisi jatkossakaan hyvin pieniä ja huomaamattomia nikotiinipusseja, joita esimerkiksi pikkulapset voisivat helpommin saada nieltyä. Enimmäiskoon sääntelyllä rajoitettaisiin puolestaan sitä, paljonko yksi annosyksikkö, esimerkiksi nikotiinipussi, voisi enintään sisältää nikotiinia. Savuttomassa nikotiinituotteessa saisi olla nikotiinia enintään 16,6 milligrammaa grammassa tuotetta, joten yhdessä annosyksikössä, jonka paino olisi enintään 1 gramma, saisi olla nikotiinia enintään 16,6 milligrammaa.
Pykälän 3 momentissa ehdotetaan säädettäväksi, että mitä 11 §:n 1 momentin 2, 3, 5, 7 ja 9 kohdassa säädetään, sovellettaisiin myös savuttomaan nikotiinituotteeseen. Tietyt lisäaineet, jotka on kielletty tupakkatuotteista, kiellettäisiin siis myös savuttomista nikotiinituotteista. Tämä tarkoittaisi ensinnäkin sitä, että savuttomat nikotiinituotteet eivät saisi sisältää lisäaineita, jotka ovat omiaan luomaan vaikutelman, että tuotteella on terveysvaikutuksia tai että sen aiheuttama terveysriski on vähäisempi kuin muilla tupakkatuotteilla. Kiellettyjä olisivat myös tuotteet, joiden sisältämät piristeet tai muut lisäaineet ovat omiaan luomaan vaikutelman energiasta ja elinvoimasta. Sääntely vastaisi tältä osin Ruotsin sääntelyä. Kielletyiksi tulisivat siis esimerkiksi vitamiineja, kofeiinia tai tauriinia sisältävät savuttomat nikotiinituotteet.
Kiellettyjä olisivat lisäaineet, joilla on CMR-ominaisuuksia polttamattomassa muodossa. CMR-ominaisuuksilla tarkoitetaan 2 §:n 30 kohdan mukaan tupakkatuotteen tai muun tupakkalaissa tarkoitetun tuotteen ainesosien ominaisuuksia, jotka aiheuttavat syöpää, vaurioittavat perimää tai ovat lisääntymisen kannalta vaarallisia. Kiellettyjä olisivat myös tuotteet, jossa on lisäaineita sellaisia määriä, että ne lisäävät merkittävällä tai mitattavissa olevalla tavalla tuotteen toksisia tai riippuvuutta aiheuttavia vaikutuksia taikka CMR-ominaisuuksia käyttövaiheessa.
Lisäksi kiellettyjä olisivat savuttomat nikotiinituotteet, joiden jossakin osassa on makuaineita niin, että tuotteen tuoksua tai makua voi muuttaa. Esimerkiksi nikotiinipusseja, joiden sisällä olisi makukapseli, jonka kuluttaja voi halutessaan poksauttaa itse, ei saisi myydä.
29 a §.Ilmoitukset savuttomista nikotiinituotteista.
Tupakkalakiin ehdotetaan lisättäväksi uusi 29 a §, jossa säädettäisiin savuttomista nikotiinituotteista vaadittavista tuoteilmoituksista. Tuoteilmoitukset mahdollistaisivat Valviralle tuotteen ja sen ominaisuuksien valvonnan.
Pykälän 1 momentin mukaan savuttoman nikotiinituotteen valmistajan tai maahantuojan olisi ilmoitettava Valviralle etukäteen tuotteesta, jota se aikoo alkaa myydä tai muutoin luovuttaa kuluttajille. Myös tuotteeseen tehtävästä merkittävästä muutoksesta, jollaisena olisi pidettävä esimerkiksi mitä tahansa käyttäjän elimistöön vaikuttavaa muutosta, olisi tehtävä ilmoitus ennen kuin tuotetta aletaan myydä tai muutoin luovuttaa kuluttajille.
Tupakkalain 26 §:n 1 momentin mukaan sähkösavukkeista, täyttösäiliöistä ja höyrystettäväksi tarkoitetuista nikotiinittomista nesteistä on tehtävä tuoteilmoitus viimeistään kuusi kuukautta ennen kuin tuote saatetaan markkinoille. Vaatimus siitä, että ilmoitus on tehtävä puoli vuotta etukäteen, perustuu tupakkatuotedirektiiviin, eikä savuttomien nikotiinituotteiden osalta ehdoteta vastaavaa. Riittävää olisi, että ilmoitus tehtäisiin ennen tuotteen tuomista markkinoille.
Pykälän 2 momentissa säädettäisiin niistä tiedoista, jotka 1 momentissa tarkoitetussa ilmoituksessa on oltava. Ehdotetut tiedot olisivat pääosin samoja kuin ne tiedot, joita valmistajan tai maahantuojan on 26 §:n 2 momentin mukaan toimitettava sähkösavukkeista, täyttösäiliöistä ja höyrystettäväksi tarkoitetuista nikotiinittomista nesteistä. Momentin 2 kohdassa tuotetyypillä tarkoitettaisiin sitä, onko kyseessä esimerkiksi nikotiinipussi vai käyttötarkoitukseltaan purutupakkaa vastaava tupakan vastike.
Momentin 5 kohdan mukaan ilmoituksessa olisi oltava tieto siitä, että valmistaja tai maahantuoja kantaa täyden vastuun tuotteen laadusta ja turvallisuudesta, kun se saatetaan markkinoille ja kun sitä käytetään tavanomaisissa tai kohtuudella ennakoitavissa olevissa oloissa. Tällainen ilmoitus on kuluttajan oikeusturvan kannalta merkittävä huolimatta siitä, että nikotiinipusseihin ja muihin savuttomiin nikotiinituotteisiin sekä niiden myyntiin soveltuvat joka tapauksessa muun muassa tuotevastuulain (694/1990) ja kuluttajansuojalain mukaista vastuuta koskevat säännökset. Ilmoituksellaan valmistaja tai maahantuoja vahvistaisi olevansa vastuunalainen taho, jos tuotteen käytöstä aiheutuisi esimerkiksi terveyshaittoja. Vastuun sisällöstä ja edellytyksistä ei säädettäisi tupakkalaissa lähemmin, sillä se määräytyisi muun lainsäädännön nojalla. Yleinen lähtökohta kuitenkin olisi, että elinkeinonharjoittaja ei voisi vastuunsa välttämiseksi vedota esimerkiksi tietämättömyyteensä tuotteen ominaisuuksista taikka tuotteessa olevaan varoitusmerkintään ja kuluttajan tietoiseen riskinottoon.
29 b §.Myyntimäärät savuttomista nikotiinituotteista.
Pykälä olisi uusi, ja sen mukaan savuttoman nikotiinituotteen valmistajan tai maahantuojan olisi toimitettava Valviralle vuosittain tietoja tuotteiden myyntimääristä. Myyntimäärätiedot olisivat välttämättömiä Valviralle, joka perisi niiden perusteella tupakkalain 91 §:n mukaisesti vuosittaisen valvontamaksun tuotteiden valmistajilta ja maahantuojilta.
30 §.Eräiden muita tuotteita koskevien tietojen toimittamisen tapa, malli ja ajankohta.
Pykälän 3 momenttia ehdotetaan muutettavaksi niin, että myös savuttomia nikotiinituotteita koskevien ilmoitusten toimittamisen tavasta ja mallista voitaisiin antaa tarkempia säännöksiä sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella.
31 §.Vähittäismyyntipakkauksia koskeva yleissäännös.
Pykälää ehdotetaan muutettavaksi niin, että jatkossa myös savuttomia nikotiinituotteita saisi myydä ja muutoin luovuttaa kuluttajille ainoastaan tupakkalain ja sen nojalla annettujen säännösten sekä asiaa koskevan EU:n lainsäädännön mukaisissa vähittäismyyntipakkauksissa. Savuttomia nikotiinituotteita ei siis saisi luovuttaa irrallisina, vaan niillä olisi oltava vähittäismyyntipakkaus, jonka olisi täytettävä tietyt vaatimukset. Tällä tavoin voitaisiin turvata sitä, että kuluttaja, joka hankkii tuotteen, saa tuotteesta asianmukaiset tiedot.
34 §.Tupakkatuotteiden ja savuttomien nikotiinituotteiden vähimmäispakkauskoko.
Pykälän otsikkoa ja 1 ja 2 momenttia muutettaisiin niin, että ne koskisivat myös savuttomia nikotiinituotteita. Pykälän 1 momentin mukaan savuttoman nikotiinituotteen vähittäismyyntipakkauksen vähimmäiskoko olisi 20 annosyksikköä ja 30 grammaa irtonaisena myytävää tuotetta. Annosyksiköllä tarkoitettaisiin esimerkiksi nikotiinipussia. Nikotiinipussirasiat sisältävät jo nykyisin tyypillisesti vähintään 20 nikotiinipussia, joten ehdotus ei käytännössä merkitsisi muutosta nykytilaan nähden. Irtonaisena myytävälle tuotteelle ehdotettu 30 gramman vähimmäispakkauskoko vastaisi kääre- ja piipputupakan vähimmäispakkauskokoa. Vähimmäispakkauskokoa koskevalla sääntelyllä voitaisiin torjua sellaisia pieniä ja edullisia vähittäismyyntipakkauksia, jotka olisivat omiaan houkuttelemaan erityisesti nuoria.
Lisäksi pykälän 2 momentissa säädettäisiin, että myöskään savuttomia nikotiinituotteita ei saisi myydä tai muutoin luovuttaa kuluttajille vähittäismyyntipakkauksessa, joka sisältää pienempiä pakkauksia tai joka voidaan jakaa pienempiin pakkauksiin. Myös tältä osin sääntelyn tavoitteena on ehkäistä tuotteiden houkuttelevuutta erityisesti nuorten näkökulmasta.
Pykälän 3 momentti säilyisi ennallaan.
39 a §.Savuttoman nikotiinituotteen vähittäismyyntipakkauksen merkinnät.
Pykälä olisi uusi, ja siinä säädettäisiin yhtäältä siitä, millaiset merkinnät savuttoman nikotiinituotteen vähittäismyyntipakkaukseen vaaditaan, sekä toisaalta siitä, millaiset merkinnät ovat pakkauksessa sallittuja ja kiellettyjä.
Pykälän 1 momentissa säädettäisiin merkinnöistä, jotka olisivat vähittäismyyntipakkauksessa pakollisia. Savuttoman nikotiinituotteen vähittäismyyntipakkaukseen vaadittaisiin pääosin samat merkinnät kuin sähkösavukkeen ja nikotiininesteen vähittäismyyntipakkaukseen. Savuttoman nikotiinituotteen vähittäismyyntipakkaukseen vaadittaisiin ensinnäkin luettelo tuotteen sisältämistä ainesosista alenevassa painojärjestyksessä. Pakkauksesta olisi siis käytävä ilmi kaikki ainesosat, joita tuote sisältää. Tällä tavoin kuluttaja saisi tietää kaikki ainesosat, joita hänen elimistöönsä tuotteesta päätyy.
Vähittäismyyntipakkauksessa olisi oltava maininta tuotteen nikotiinipitoisuudesta ja annostuksesta. Pakkauksessa olisi siis ilmoitettava ensinnäkin, kuinka monta milligrammaa nikotiinia grammassa tuotetta on. Lisäksi olisi ilmoitettava annostus eli se, paljonko nikotiinia esimerkiksi yksi nikotiinipussi sisältää. Jos kyse olisi irtonaisessa muodossa olevasta tuotteesta, pakkauksessa olisi ilmoitettava, kuinka suuri yksi käyttöannos grammoina valmistajan näkemyksen mukaan on.
Vähittäismyyntipakkauksessa olisi oltava valmistajan eränumero. Sen avulla tuotteen valmistuspaikka ja -aika olisi mahdollista selvittää, minkä lisäksi eränumeron avulla voitaisiin yksilöidä tuotteet esimerkiksi takaisinvetoja varten.
Vähittäismyyntipakkauksessa olisi oltava suositus tuotteen pitämisestä lasten ulottumattomissa. Kysymys on myrkyllisistä ja riippuvuutta aiheuttavista tuotteista, joiden ei tulisi päätyä lasten käsiin.
Vähittäismyyntipakkauksissa olisi oltava suomen- ja ruotsinkieliset terveysvaroitukset. Tältä osin sääntely vastaisi sitä, mitä tupakkatuotteiden, sähkösavukkeiden ja nikotiininesteiden vähittäismyyntipakkauksista säädetään.
Pykälän 2 momentti koskisi merkintöjä, jotka ovat kiellettyjä savuttoman nikotiinituotteen vähittäismyyntipakkauksessa. Mitä 33 §:ssä säädetään, sovellettaisiin 2, 5 ja 8 kohtaa lukuun ottamatta myös savuttoman nikotiinituotteen vähittäismyyntipakkaukseen. Tämä tarkoittaisi sitä, että savuttoman nikotiinituotteen vähittäismyyntipakkauksen merkinnät eivät saisi edistää tuotteen myyntiä tai kannustaa tuotteen kulutukseen antamalla väärää vaikutelmaa tuotteen ominaisuuksista, terveysvaikutuksista, riskeistä tai päästöistä, antaa ymmärtää, että tuote on vähemmän haitallinen kuin muut tuotteet tai että tuotteessa on pyritty vähentämään joidenkin savun haitallisten osien vaikutusta, antaa ymmärtää, että tuotteella on elinvoimaa ja energiaa lisääviä, parantavia, nuorentavia, luonnollisia tai orgaanisia ominaisuuksia taikka että sen käytöstä on muuta terveyteen tai elämäntapoihin liittyvää hyötyä, muistuttaa elintarviketta tai kosmeettista valmistetta eikä antaa ymmärtää, että tuotteella on ympäristöetuja.
Pykälän 3 momentti koskisi savuttomien nikotiinituotteiden vähittäismyyntipakkausten yhdenmukaistamista, ja ehdotettu sääntely vastaa pitkälti sitä, mitä esimerkiksi tupakkalain 32 §:n 3 momentissa säädetään tupakkatuotteiden vähittäismyyntipakkausten merkintöjen yhdenmukaistamisesta. Momentin mukaan savuttoman nikotiinituotteen vähittäismyyntipakkauksessa saisi esittää tuotteen tuotenimen ja tuoteryhmän, valmistajan tai maahantuojan toiminimen ja yhteystiedot ja tuotteen pakkauskoon, maun ja viivakoodin siten, että vähittäismyyntipakkaus ei merkinnöiltään erotu muista savuttomien nikotiinituotteiden vähittäismyyntipakkauksista eikä merkintöjen avulla edistetä tuotteen myyntiä. Kyse olisi tiedoista, jotka ovat välttämättömiä tuotteen tunnistamiseksi ja erottamiseksi muista vastaavista tuotteista ja joiden avulla kuluttaja tarvittaessa voi ottaa yhteyttä tuotteen valmistajaan tai maahantuojaan. Ehdotetun 3 momentin mukaisissa tiedoissa on kysymys vähimmäistiedoista, jotka tuotetta käyttävän kuluttajan voidaan arvioida tarvitsevan. Tuoteryhmää koskevalla tiedolla tarkoitettaisiin tietoa siitä, onko savuton nikotiinituote esimerkiksi nikotiinipussi vai muunlainen savuton nikotiinituote.
Valmistajan tai maahantuojan toiminimen osalta olisi sallittua esittää yrityksen tai muun toiminnanharjoittajan yritystietojärjestelmään merkitty toiminimi. Lisäksi sallittua olisi esittää valmistajan tai maahantuojan yhteystiedot. Sallittuina yhteystietoina ei voitaisi pitää tietoa esimerkiksi yrityksen sosiaalisen median kanavista.
Pakkauksessa saisi esittää tiedon tuotteen pakkauskoosta, esimerkiksi siitä, kuinka monta nikotiinipussia pakkaus sisältää. Sen sijaan esimerkiksi merkinnät ”Isompi pakkaus” tai ”Uusi pakkauskoko” eivät olisi sallittuja.
Pakkauksessa saisi esittää tiedon tuotteen mausta. Tietoa ei kuitenkaan saisi esittää mainonnallisella tavalla.
Lisäksi pakkauksessa saisi esittää viivakoodin. Olisi kuitenkin markkinointikiellon vastaista, jos kuluttaja voisi lukea viivakoodin omalla laitteellaan niin, että saatavilla olisi tuotteen iskulauseita mitään muita mainonnallisia elementtejä tai tietoja, joita ehdotetun pykälän mukaan tuotteen pakkauksessa ei saisi antaa. Viivakoodi ei saisi myöskään muodostaa kuvaa, kuviota tai symbolia, joka muistuttaa jotakin muuta kuin viivakoodia.
Kaikki 3 momentin mukaiset tiedot olisi ilmoitettava siten, että vähittäismyyntipakkaus ei merkinnöiltään erotu muista savuttomien nikotiinituotteiden vähittäismyyntipakkauksista eikä merkintöjen avulla edistetä tuotteen myyntiä. Tällä tarkoitettaisiin sitä, että merkinnät eivät saisi millään tavoin herättää kuluttajan huomiota ja että niiden olisi oltava ulkoasultaan samanlaisia kaikissa tuoteryhmän vähittäismyyntipakkauksissa tuotemerkistä riippumatta.
Pykälän 4 momentin mukaan savuttoman nikotiinituotteen vähittäismyyntipakkauksessa ei saisi olla muita kuin sellaisia merkintöjä, jotka ovat 1—3 momentin nojalla pakollisia tai sallittuja vähittäismyyntipakkauksessa. Kaikki sellaiset merkinnät, jotka eivät ole 1 momentin mukaan pakollisia taikka 2 tai 3 momentin mukaan sallittuja, tulisivat siis yksiselitteisesti kielletyiksi. Poikkeuksena olisivat kuitenkin sellaiset merkinnät, joita edellytetään muualla lainsäädännössä. Esimerkiksi CLP-asetuksesta johtuu tiettyjä vaatimuksia savuttomien nikotiinituotteiden vähittäismyyntipakkauksille, eikä ehdotetulla tupakkalain sääntelyllä puututtaisi näihin merkintöihin. Jos tuotteessa on nikotiinia vähintään 2,5 milligrammaa grammassa mutta vähemmän kuin 16,7 milligrammaa grammassa, pakkauksessa on oltava terveysvaarasta varoittava huutomerkkisymboli sekä vaaralauseke ”Haitallista nieltynä”.
Lisäksi CLP-asetuksen 35 artiklan mukaan yleiseen kulutukseen toimitetun kemikaalin pakkaus ei saa houkutella lapsia tai herättää lasten uteliaisuutta tai johtaa kuluttajia harhaan. Pakkauksen ulkoasu tai suunnittelu ei saa olla elintarvikkeissa, rehuissa tai lääke- ja kosmeettisissa valmisteissa käytetyn kaltainen. Samassa artiklassa säädetään myös, että vaarallisen kemikaalin pakkaus on suunniteltava, valmistettava ja suljettava niin, ettei sen sisältö pääse missään vaiheessa vuotamaan. Vaihdettavin sulkimin varustetut pakkaukset on voitava sulkea uudelleen sisällön pääsemättä vuotamaan.
Pykälän 4 momentti sisältäisi sosiaali- ja terveysministeriölle osoitetun asetuksenantovaltuuden.
39 b §.Savuttoman nikotiinituotteen vähittäismyyntipakkauksen muu ulkoasu.
Pykälä olisi uusi, ja siinä säädettäisiin savuttoman nikotiinituotteen vähittäismyyntipakkauksen ulkoasun yhdenmukaisuutta koskevista vaatimuksista muiden asioiden kuin pakkausmerkintöjen osalta. Sääntely vastaisi sitä, mitä tupakkatuotteiden, sähkösavukkeiden ja nikotiininesteiden vähittäismyyntipakkausten ulkoasusta säädetään. Pykälän 1 momentin mukaan savuttoman nikotiinituotteen vähittäismyyntipakkaus ei saisi muodoltaan, väriltään, materiaaliltaan tai muulta ulkoasultaan erottua muista savuttomien nikotiinituotteiden vähittäismyyntipakkauksista eikä vähittäismyyntipakkauksen ulkoasun avulla saisi edistää tuotteen myyntiä.
Pykälän 2 momentti sisältäisi sosiaali- ja terveysministeriölle osoitetun asetuksenantovaltuuden.
39 c §.Savuttoman nikotiinituotteen ulkoasu.
Pykälä olisi uusi ja koskisi itse savuttoman nikotiinituotteen ulkoasua, kun taas ehdotetuissa 39 a ja 39 b §:ssä säädettäisiin tuotteen vähittäismyyntipakkauksen ulkoasusta. Samalla, kun vähittäismyyntipakkausten ulkoasu yhdenmukaistettaisiin, olisi perusteltua yhdenmukaistaa myös itse tuotteen ulkoasu, sillä muutoin riskinä on, että esimerkiksi markkinointi siirtyisi pakkauksesta itse tuotteeseen.
Pykälän 1 momentin mukaan savuton nikotiinituote ei saisi muodoltaan, väriltään, pinnaltaan tai muulta ulkoasultaan erottua muista saman tuoteryhmän savuttomista nikotiinituotteista eikä sen ulkoasun avulla saisi edistää tuotteen myyntiä. Sääntelyllä pyritään varmistamaan, ettei savuttomia nikotiinituotteita esimerkiksi värjätä houkuttelevan värisiksi, ettei nikotiinipusseista tehdä esimerkiksi sydämenmallisia ja ettei nikotiinipusseihin lisätä kimalletta. Tuoteryhmällä tarkoitettaisiin esimerkiksi nikotiinipusseja, irtonaisena myytävää nuuskankorviketta ja muita mahdollisia savuttomia nikotiinituotteita.
Pykälän 2 momentti sisältäisi sosiaali- ja terveysministeriölle osoitetun asetuksenantovaltuuden.
40 §. Varoitusmerkintöjä koskeva poikkeus ulkomaanliikenteessä.
Tupakkalain 40 §:ssä säädetään varoitusmerkintöjä koskevasta poikkeuksesta ulkomaanliikenteessä. Pykälän johdantokappaletta ehdotetaan muutettavaksi niin, että siinä mainittaisiin myös ehdotetun 39 a §:n 1 momentin 5 kohdan sääntely suomen ja ruotsin kielen käyttämisestä savuttomien nikotiinituotteiden varoitusmerkinnöissä.
44 §.Vähittäismyynnin luvanvaraisuus.
Pykälän 1 momenttia ehdotetaan muutettavaksi niin, että vähittäismyynnin luvanvaraisuus koskisi myös savuttomia nikotiinituotteita. Samoin kuin tupakkatuotteita ja nikotiininesteitä, myös savuttomia nikotiinituotteita saisi myydä ja muutoin luovuttaa vähittäin vain myyntipaikan sijaintikunnan myöntämän myyntipaikka- ja luvanhaltijakohtaisen vähittäismyyntiluvan perusteella. Luvan vähittäismyyntiin liikkuvassa liikennevälineessä, kuten kauppa-autossa, myöntäisi kuitenkin luvanhakijan kotikunta.
48 §.Ilmoitus nikotiininesteiden ja savuttomien nikotiinituotteiden vähittäismyynnistä.
Pykälän otsikkoa ja 1 momenttia ehdotetaan muutettavaksi niin, että sääntely kattaisi myös savuttomat nikotiinituotteet. Se, jolla on vanhan tupakkalain (693/1976) nojalla myönnetty tupakkatuotteiden vähittäismyyntilupa, saisi myydä samassa myyntipaikassa myös savuttomia nikotiinituotteita tehtyään luvan myöntäneelle kunnalle kirjallisen ilmoituksen asiasta ja toimitettuaan kunnalle päivityksen 46 §:n 1 momentissa tarkoitetuista tiedoista. Tällaisesta ilmoituksesta voidaan periä maksu. Jos taas toiminnanharjoittajalla on voimassa olevan tupakkalain nojalla myönnetty tupakkatuotteiden vähittäismyyntilupa ja hän haluaa ottaa myyntiin myös savuttomia nikotiinituotteita, hänen olisi tehtävä kunnalle ilmoitus aiemmassa lupahakemuksessa ilmoitettujen tietojen muutoksesta. Tällainen lupatietojen muutosta koskeva ilmoitus olisi maksuton. Asia erikseen on se, että osalla vähittäismyyjiä savuttomien nikotiinituotteiden ottaminen vähittäismyyntiin voisi nostaa kunnan vuosittain perimää valvontamaksua.
50 §.Tukkumyynnin ilmoituksenvaraisuus.
Pykälän 1 momenttia ehdotetaan muutettavaksi niin, että savuttomien nikotiinituotteiden tukkumyynti olisi vastaavalla tavalla ilmoituksenvaraista kuin tupakkatuotteiden ja nikotiininesteiden tukkumyynti. Ilmoitus olisi tehtävä etukäteen myyntipaikan sijaintikunnalle, ja siinä olisi annettava 46 §:n 1 momentissa tarkoitetut tiedot. Vastaava ilmoitus olisi tehtävä myös ennen kuin toimintaa olennaisesti muutetaan ja kun toiminta lopetetaan.
52 a §.Tupakkatuotteiden ja savuttomien nikotiinituotteiden maustamiseen tarkoitettujen tuotteiden myyntikielto.
Pykälää ja sen otsikkoa laajennettaisiin koskemaan savuttomia nikotiinituotteita. Kuluttajalle ei saisi myydä eikä muutoin luovuttaa tuotetta, jonka tarkoituksena on saada aikaan savuttomalle nikotiinituotteelle tunnusomainen tuoksu tai maku. Ehdotetun sääntelyn tarkoituksena on torjua sitä, että nuoria houkuttelevien makujen kieltoa kierrettäisiin esimerkiksi niin sanotuilla makukorteilla, jotka on tarkoitettu laitettavaksi nikotiinipussipakkauksen sisään. Vaikka kaikkia tunnusomaisia tuoksuja tai makuja ei ehdoteta kiellettäväksi savuttomissa nikotiinituotteissa vaan esimerkiksi mentolin ja mintun maut säilyisivät sallittuina, olisi silti perusteltua kieltää savuttomien nikotiinituotteiden maustamiseen tarkoitetut tuotteet samalla tavalla kuin on tehty tupakkatuotteiden osalta. Muutoin voimassa olevaa sääntelyä voitaisiin yrittää kiertää väittämällä, ettei esimerkiksi mentolin makuista makukorttia ole tarkoitettu tupakkatuotteen vaan savuttoman nikotiinituotteen maustamiseen.
53 §.Kielto myydä alaikäiselle.
Pykälän 1 momenttia ehdotetaan muutettavaksi niin, että myöskään savuttomia nikotiinituotteita ei saisi myydä tai muutoin luovuttaa eikä välittää alaikäisille. Säännös koskisi paitsi elinkeinotoiminnassa, myös muutoin tapahtuvaa myyntiä ja muuta luovuttamista. Välittämisellä tarkoitettaisiin samaa kuin alkoholirikoksia koskevien säännösten uudistamisen yhteydessä (HE 84/2008 vp) on tarkoitettu alkoholijuomien välittämisen osalta. Kyseisessä hallituksen esityksessä välittämisellä on tarkoitettu toimintaa, jossa henkilö hankkii alkoholijuomaa toisen puolesta ja lukuun ja luovuttaa sen toimeksiantajalleen. Hankkimista edeltää etukäteinen pyyntö tai toimeksianto. Välittämiseksi kuvattiin esityksessä myös laittoman alkoholijuoman toimittamista myyjältä tai muulta luovuttajalta ostajalle ja ostajan hankkimista jollekin laittomalle erälle. Välittämisenä ei sen sijaan pidetty pelkän yleisluonteisen tiedon välittämistä siitä, mistä laitonta alkoholijuomaa olisi saatavilla.
Muiden tupakan vastikkeiden kuin savuttomien nikotiinituotteiden myynti alaikäisille säilyisi 2 momentin mukaisesti kiellettynä vain elinkeinotoiminnassa.
58 §.Etämyynnin kielto.
Pykälää ehdotetaan muutettavaksi niin, että se koskisi savuttomia nikotiinituotteita vastaavalla tavalla kuin tupakkatuotteita, sähkösavukkeita, nikotiininesteitä ja poltettavaksi tarkoitettuja kasviperäisiä tuotteita. Rajat ylittävä etämyynti määritellään 2 §:n 34 kohdassa. Rajat ylittävän etämyynnin kielto merkitsisi paitsi sitä, että ulkomaille sijoittautuneet elinkeinonharjoittajat eivät saisi myydä savuttomia nikotiinituotteita suomalaisille kuluttajille, myös sitä, että suomalaiset elinkeinonharjoittajat eivät saisi myydä tuotteita ulkomaisille kuluttajille.
Lisäksi pykälässä kiellettäisiin myös Suomeen sijoittautuneita elinkeinonharjoittajia myymästä ja muutoin luovuttamasta savuttomia nikotiinituotteita tuotteita kuluttajille kuluttajansuojalain (38/1978) 6 luvun 7 §:n 2 momentissa tarkoitettua etäviestintä, kuten tietoverkkoa tai puhelinta, käyttäen.
Etämyyntikiellon rikkominen ei olisi rangaistavaa, mutta kunta voisi kieltää tällaisen toiminnan ja tehostaa kieltoa uhkasakolla. Lisäksi etämyyntikiellon rikkominen olisi peruste vähittäismyyntiluvan peruuttamiselle.
59 §.Tullihuutokaupalla myynnin kielto.
Pykälää ehdotetaan muutettavaksi niin, että tullihuutokaupalla myynnin kielto koskisi savuttomia nikotiinituotteita vastaavalla tavalla kuin tupakkatuotteita, sähkösavukkeita, nikotiininesteitä ja poltettavaksi tarkoitettuja kasviperäisiä tuotteita.
60 §.Tukkumyynnin rajoitukset.
Voimassa olevan 60 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaan nikotiininesteitä saa myydä tukuittain vain 50 §:ssä tarkoitetun ilmoituksen tehneelle tukkukaupalle jälleenmyyntiä varten sekä sille, jolla on 44 §:ssä tarkoitettu vähittäismyyntilupa ja joka on 46 §:n 1 momentin 2 kohdan tai 49 §:n nojalla ilmoittanut myyvänsä nikotiininesteitä. Kohtaa laajennettaisiin koskemaan myös savuttomia nikotiinituotteita.
Pykälän 3 momenttia muutettaisiin niin, että myöskään savuttomia nikotiinituotteita ei saisi myydä tukuittain 45 §:n 3 momentissa tarkoitetuissa paikoissa eli esimerkiksi päiväkodin tai perusopetusta antavan oppilaitoksen sisätilassa tai ulkoalueella.
Pykälän 4 momenttia muutettaisiin niin, että myös savuttomia nikotiinituotteita saisi myydä tukuittain vähittäismyyjälle, joka ei tarvitse tupakkalain mukaista vähittäismyyntilupaa, sekä tukkumyyjälle, jota tämän lain mukainen ilmoitusvelvollisuus ei koske. Tukkumyyjillä voi olla sellaisia asiakkaita, jotka eivät ole Suomen lainsäädännön alaisia ja joilla ei näin ollen ole velvollisuutta hankkia tupakkalain mukaista vähittäismyyntilupaa. Tällaisia toimijoita ovat esimerkiksi alukset, jotka seilaavat muiden maiden lippujen alla.
62 §.Alaikäisiä koskeva maahantuontikielto.
Pykälää ehdotetaan muutettavaksi niin, että se koskisi kaikkia tupakan vastikkeita. Nikotiininesteitä ei enää mainittaisi säännöksessä erikseen, sillä ne kuuluvat tupakan vastikkeisiin. Maahantuontikielto olisi linjassa ehdotetun alaikäisiä koskevan hallussapitokiellon laajennuksen kanssa ja tarpeen alaikäisten terveyden suojelemiseksi.
65 §.Kielto tuoda maahan etäviestimen välityksellä hankittuja tuotteita.
Pykälää ehdotetaan muutettavaksi niin, että yksityishenkilö ei saisi hankkia tai vastaanottaa elinkeinonharjoittajalta myöskään savuttomia nikotiinituotteita postitse, tavarankuljetuksena tai muulla vastaavalla tavalla Suomen ulkopuolelta. Esityksessä ehdotetaan savuttomien nikotiinituotteiden rajat ylittävän etämyynnin kieltämistä, mutta suomalaisten viranomaisten olisi kuitenkin käytännössä hankala puuttua kiellon rikkomiseen silloin, jos toimija on ulkomainen, ja etenkin silloin, jos tämä on sijoittautunut EU:n ulkopuolelle. Ehdotetulla 65 §:n mukaisella maahantuontikiellolla voitaisiin tehokkaammin puuttua nikotiinipussien ja muiden savuttomien nikotiinituotteiden tilaamiseen ulkomailta.
66 §.Matkustajatuonnin aikarajat.
Pykälää ehdotetaan muutettavaksi niin, että se koskisi myös savuttomia nikotiinituotteita. Kyse on Euroopan talousalueen ulkopuolelta tapahtuvaa tuontia koskevasta erityissääntelystä, jota sovelletaan muita maahantuontia koskevien rajoitusten lisäksi silloin, kun tuonti tapahtuu Euroopan talousalueen ulkopuolelta.
67 §.Matkustajatuonnin määrälliset rajat.
Pykälän 1 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi uusi 4 kohta. Sen mukaan yksityishenkilö ei saisi tuoda maahan savuttomia nikotiinituotteita, joiden vähittäismyyntipakkausten merkinnät poikkeavat 39 a §:n 1 momentin 5 kohdassa säädetystä, enempää kuin 1 000 grammaa. Rajoitus on tarpeen kansanterveyden suojelemiseksi, ja se koskisi sellaisia tuotteita, joiden vähittäismyyntipakkauksessa ei ole Suomen tupakkalainsäädännön mukaisia suomen- ja ruotsinkielisiä varoitusmerkintöjä.
Pykälän 1 momentin 3 kohtaan tehtäisiin uuden 4 kohdan lisäämisestä johtuva tekninen muutos.
74 §. Yleiset tupakointikiellot.
Pykälän 3 momenttia ehdotetaan muutettavaksi niin, että jatkossa myöskään savuttomia nikotiinituotteita ei saisi käyttää päiväkotien taikka esi- tai perusopetusta, ammatillista koulutusta tai lukio-opetusta antavien oppilaitosten sisä- tai ulkotiloissa eikä leikkikentillä. Ehdotetulla muutoksella pyritään suojaamaan lapsia tupakointiin ja muiden nikotiinituotteiden käyttöön liittyvältä mallioppimiselta sekä hengenvaarallisilta nikotiinimyrkytyksiltä, joita nikotiinipussien syömisestä voi aiheutua.
80 §.Tupakointikieltoa koskevat opasteet.
Pykälään ehdotetaan lisättäväksi uusi 2 momentti. Voimassa olevan pykälän mukaan sisätilan tai ulkoalueen haltijan ja yleisen tilaisuuden järjestäjän on asetettava näkyville 74 §:n 1 momentissa tarkoitetun tupakointikiellon sekä 76 ja 77 §:ssä tarkoitetun tupakointiin tarkoitetun tilan osoittavat opasteet. Voimassa olevan 74 §:n 3 momentin mukaan savutonta tupakkatuotetta ei saa käyttää päiväkotien taikka esi- tai perusopetusta, ammatillista koulutusta tai lukio-opetusta antavien oppilaitosten sisä- tai ulkotiloissa eikä leikkikentillä, mutta voimassa olevassa tupakkalaissa ei velvoiteta tilan haltijaa asettamaan näkyville savuttoman tupakkatuotteen käyttökieltoa osoittavia opasteita. Tämän vuoksi 80 §:n uudessa 2 momentissa säädettäisiin, että mitä 1 momentissa säädetään tupakointikiellosta, sovellettaisiin myös 74 §:n 3 momentissa säädettyyn savuttoman tupakkatuotteen ja savuttoman nikotiinituotteen käyttämistä koskevaan kieltoon. Tällä tavoin myös savuttomia tupakkatuotteita ja savuttomia nikotiinituotteita koskevat käyttökiellot tulisivat nykyistä selvemmin ihmisten tietoon, mikä voisi osaltaan tehostaa niiden noudattamista.
81 §.Tupakointikieltojen toimeenpano.
Voimassa olevassa pykälässä säädetään, että jos joku rikkoo 74 §:ssä tarkoitettua tupakointikieltoa eikä kehotuksesta huolimatta lopeta tupakointia, paikan haltija taikka tämän edustaja saa poistaa hänet sieltä, jollei poistamista voida pitää kohtuuttomana. Pykälää ehdotetaan muutettavaksi niin, että se kattaisi myös tilanteet, joissa joku rikkoo 74 §:n 3 momentissa säädettyä savuttoman tupakkatuotteen tai savuttoman nikotiinituotteen käyttämistä koskevaa kieltoa. Lisäksi täsmennettäisiin, että pykälässä tarkoitettaisiin nimenomaan 74 §:n 1 momentissa säädettyjä tupakointikieltoja, ei siis 74 §:n 2 momentissa säädettyä tupakointikieltoa, joka koskee yksityisessä käytössä olevaa kulkuneuvoa, kun siellä oleskelee alle 15-vuotias.
90 §.Hakemusten ja ilmoitusten käsittelystä perittävät maksut.
Pykälän 1 momentin 1 kohtaa ehdotetaan muutettavaksi niin, että kunta perisi maksun myös vähittäismyyntilupaa koskevasta muutosilmoituksesta, kun kyse on vähittäismyynnin laajentamisesta uusiin tuoteryhmiin. Maksu perittäisiin siis esimerkiksi silloin, jos vähittäismyyntilupa on myönnetty tupakkatuotteiden vähittäismyyntiin ja myyntiä halutaan laajentaa nikotiininesteisiin tai savuttomiin nikotiinituotteisiin taikka molempiin näihin tuoteryhmiin.
Pykälän 1 momentin 2 kohtaa ehdotetaan muutettavaksi niin, että kunta perisi hyväksymänsä taksan mukaisen maksun myös silloin, kun 48 §:n mukainen ilmoitus on tehty savuttomista nikotiinituotteista.
Pykälän 3 momentin 3 kohtaa ehdotetaan muutettavaksi niin, että Valvira voisi periä valmistajalta tai maahantuojalta maksun myös ehdotetun 29 a ja 29 b §:n nojalla toimitettujen tietojen vastaanottamisesta, tallentamisesta, käsittelystä, analysoinnista ja julkaisemisesta sekä niihin liittyvistä toimenpiteistä. Myös savuttomiin nikotiinituotteisiin soveltuisi 90 §:n 5 momentti, jonka mukaan tuotetta ei saa tuoda markkinoille ennen kuin 3 momentin 3 kohdassa tarkoitettu maksu on maksettu.
91 §.Tupakkalain valvontamaksut.
Voimassa olevan pykälän 2 momentin mukaan kunnan perimä valvontamaksu on enintään 500 euroa myyntipistettä kohden. Jos toimija kuitenkin on 46 §:n 1 momentin 2 kohdan tai 50 §:n 1 momentin mukaisesti ilmoittanut sekä tupakkatuotteiden että nikotiininesteiden vähittäis- tai tukkumyynnistä taikka on tehnyt 48 §:ssä tarkoitetun ilmoituksen nikotiininesteiden vähittäismyynnistä, valvontamaksu peritään enintään kaksinkertaisena. Momenttiin ehdotetaan lisättäväksi, että mitä siinä säädetään nikotiininesteistä, sovellettaisiin myös savuttomiin nikotiinituotteisiin. Tämä merkitsisi sitä, että jos myyjä on jo ennestään ilmoittanut myyvänsä tupakkatuotteita ja nikotiininesteitä, enimmäismaksu pysyisi 1 000 eurossa, vaikka myyjä ilmoittaisi ottavansa myyntiin myös savuttomia nikotiinituotteita. Jos taas myyjä on ilmoittanut pelkästään tupakkatuotteiden myynnistä, valvontamaksu nousisi 1 000 euroon, jos myyjä ilmoittaisi myyvänsä myös savuttomia nikotiinituotteita. Jos myyjä on ilmoittanut myyvänsä pelkästään nikotiininesteitä, maksu pysyisi 500 eurossa, vaikka myyjä ilmoittaisi ottavansa myyntiin myös savuttomia nikotiinituotteita.
Pykälän 4 momenttia muutettaisiin niin, että Valvira perisi tupakkalain valvonnasta aiheutuvien kustannusten kattamiseksi vuosittain valvontamaksun myös savuttomien nikotiinituotteiden valmistajilta ja maahantuojilta. Valvontamaksu muodostuisi niiden myyntimäärien perusteella, jotka valmistaja tai maahantuoja olisi edellisen kalenterivuoden aikana ilmoittanut Valviralle ehdotetun 29 b §:n nojalla. Pykälän 4 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi kaksi uutta kohtaa ja 5 kohtaan tehtäisiin uusien kohtien lisäämisestä johtuva tekninen muutos. Uuden 6 kohdan mukaan annosyksiköissä, kuten nikotiinipusseissa, myytävistä savuttomista nikotiinituotteista perittävä valvontamaksu olisi 0,001 euroa kappaleelta. Tämä vastaisi yhdestä savukkeesta perittävää valvontamaksua. Uuden 7 kohdan mukaan muista savuttomista nikotiinituotteista perittäisiin valvontamaksua 1,7 euroa kilolta eli yhtä paljon kuin esimerkiksi kääretupakasta.
Myös savuttomia nikotiinituotteita koskisi pykälän 5 momentti, jonka mukaan valvontamaksun suuruus on vähintään 300 euroa ja enintään 70 000 euroa valmistajaa tai maahantuojaa kohden.
94 §.Tuotevalvontaa koskevien tietojen tallentaminen ja julkaiseminen.
Pykälän 2 momenttia ehdotetaan muutettavaksi niin, että Valviran olisi asetettava myös savuttomista nikotiinituotteista 29 a §:n nojalla saadut tiedot liikesalaisuuksia lukuun ottamatta yleisön saatavilla olevalle verkkosivustolle, josta tietoja voi hakea ainoastaan yksittäisinä hakuina käyttäen hakuperusteena tuotteen nimeä taikka rekisteröidyn nimeä tai yritys- ja yhteisötunnusta.
Pykälän 3 momenttia ehdotetaan muutettavaksi niin, että myös 29 a §:n 2 momentin 1 kohdassa tarkoitetun luonnollisen henkilön nimi olisi saatettava sellaisenaan julkiseksi, kun tietoja asetetaan saataville 94 §:n 2 momentin mukaisesti.
97 §.Vähittäismyyntiluvan peruuttaminen.
Pykälää ehdotetaan muutettavaksi niin, että se kattaisi nykyistä laajemmin myös savuttomat nikotiinituotteet. Tupakkalain 5 luvussa ehdotetaan säädettäväksi myös savuttomien nikotiinituotteiden vähittäismyyntipakkauksia koskevista vaatimuksista, ja 97 §:n 1 momentin 1 kohtaa ehdotetaan muutettavaksi niin, että vähittäismyyntilupa voitaisiin peruuttaa, jos vähittäismyyntipakkaukset ovat 5 luvun säännösten vastaisia. Tämä kattaisi paitsi sellaiset tilanteet, joissa pakkauksissa ei ole vaadittuja varoitusmerkintöjä, myös sellaiset tilanteet, joissa pakkausten ulkoasu ei ole ehdotetulla tavalla yhdenmukainen.
Pykälän 1 momentin 2 kohtaa ehdotetaan muutettavaksi niin, että vähittäismyyntilupa voitaisiin peruuttaa, jos vähittäismyyntiluvan haltija jättää ilmoittamatta 48 §:n vastaisesti savuttomien nikotiinituotteiden myynnistä tai 49 §:ssä tarkoitettuja olennaisia tietoja.
Lisäksi 58 §:ssä ehdotetaan kiellettäväksi savuttomien nikotiinituotteiden myynti ja muu luovuttaminen kuluttajalle etäviestintä käyttäen, ja 97 §:n 1 momentin 6 kohtaa muutettaisiin niin, että myös etämyyntikiellon rikkominen olisi peruste vähittäismyyntiluvan peruuttamiselle.
On lisäksi huomattava, että koska savuttomat nikotiinituotteet ovat tupakan vastikkeita, savuttomiin nikotiinituotteisiin voivat soveltua myös eräät muut 97 §:n 1 momentissa säädetyt perusteet vähittäismyyntiluvan peruuttamiselle. Vähittäismyyntilupa voidaan peruuttaa myös silloin, jos savuttomia nikotiinituotteita myydään alle 18-vuotiaalle tai automaattisesta myyntilaitteesta taikka jos niitä markkinoidaan tai pidetään esillä vähittäismyynnissä.
100 §.Myyntikielto.
Pykälän 1 momentin johdantokappaletta ja 3 kohtaa ehdotetaan muutettavaksi niin, että Valvira voisi kieltää savuttoman nikotiinituotteen myymisen ja muun luovuttamisen, jos valmistaja tai maahantuoja ei ole toimittanut Valviralle 29 a tai 29 b §:ssä tarkoitettuja tietoja säädetyllä tavalla, säädetyssä ajassa tai säädettyä mallia käyttäen taikka jos toimitetut tiedot eivät pidä paikkaansa.
Lisäksi pykälän 1 momentin 4 kohtaa ehdotetaan muutettavaksi niin, että myyntikielto voitaisiin määrätä myös silloin, jos valmistaja tai maahantuoja on jättänyt suorittamatta Valviralle 91 §:n 4 momentissa tarkoitetun maksun eli tuotteen myyntimääriin perustuvan valvontamaksun. Muutoksella tehostettaisiin Valviran mahdollisuuksia puuttua tilanteisiin, joissa valmistaja tai maahantuoja ei ole maksanut valvontamaksua.
109 §.Tupakan myyntirikos.
Pykälää ehdotetaan muutettavaksi niin, että tupakan myyntirikoksen rikostunnusmerkistö laajenisi koskemaan myös savuttomiin nikotiinituotteisiin liittyvää lainvastaista toimintaa. Pykälän 1 kohdan mukaan tupakan myyntirikoksesta olisi tuomittava myös se, joka tahallaan 53 §:n 1 momentin vastaisesti myy tai muutoin vastiketta vastaan luovuttaa taikka välittää savuttoman nikotiinituotteen alle 18-vuotiaalle.
Pykälän 2 kohta säilyisi ennallaan.
Pykälän 3 kohdan mukaan tupakan myyntirikoksesta olisi tuomittava myös se, joka tahallaan elinkeinotoiminnassa myy tai muutoin luovuttaa savuttomia nikotiinituotteita ilman vähittäismyyntilupaa 44 §:n vastaisesti tai tekemättä savuttomien nikotiinituotteiden vähittäismyynnistä 48 §:ssä tarkoitettua ilmoitusta.
Pykälän 4 kohdan mukaan tupakan myyntirikoksesta olisi tuomittava myös se, joka tahallaan 60 §:n vastaisesti tukkumyynnissä myy tai muutoin luovuttaa savuttomia nikotiinituotteita muulle kuin mainitussa pykälässä tarkoitetulle toimijalle.
Nikotiinipusseissa on kysymys myrkyllisistä ja voimakasta riippuvuutta aiheuttavista tuotteista, jotka ovat haitallisia erityisesti lasten ja nuorten terveydelle. Siksi olisi perusteltua, että edellä ehdotetusti niiden myynti alaikäisille olisi rangaistavaa paitsi elinkeinotoiminnassa, myös yksityishenkilöiden välillä. Myös niiden luovuttamisen elinkeinotoiminnassa ilman vähittäismyyntilupaa tai vaadittua ilmoitusta sekä niiden luovuttamisen tukkumyynnissä muulle kuin 60 §:ssä mainitulle toimijalle olisi perusteltua olla rangaistavaa. Nikotiinipussien ja muiden savuttomien nikotiinituotteiden haitallisuuden vuoksi painavat yhteiskunnalliset syyt vaativat edellä mainittujen tekojen rangaistavaksi säätämistä.
Edellä mainitut teot olisivat rangaistavia vain tahallisena. Rangaistusseuraamuksena tupakan myyntirikoksessa olisi jatkossakin sakkoa tai enintään neljä kuukautta vankeutta. Kun kysymys on tuotteista, jotka aiheuttavat riippuvuutta ja muuta terveyshaittoja ja saattavat nikotiinipitoisuudestaan riippuen olla jopa hengenvaarallisia, pelkkää sakonuhkaista rikkomussäännöstä ei voida pitää riittävänä.
113 §.Tupakointirikkomus.
Pykälän 2 momenttia ehdotetaan muutettavaksi niin, että tupakointirikkomuksen rikostunnusmerkistö laajenisi kattamaan myös savuttoman nikotiinituotteen käyttämisen 74 §:n 3 momentin vastaisesti. Lisäksi säännöstä päivitettäisiin mainitsemalla siinä myös leikkikentät, jotka on lisätty 74 §:n 3 momenttiin lakimuutoksella 283/2022.
Ehdotetut muutokset olisivat painavan yhteiskunnallisen tarpeen vaatimia. Tupakkalain 74 §:n 3 momentilla suojataan lapsia ja nuoria, myös hyvin pieniä lapsia, tupakka- ja muiden nikotiinituotteiden käyttöön liittyvältä mallioppimiselta sekä hengenvaarallisilta nikotiinimyrkytyksiltä. Lasten ja nuorten terveyden suojelemiseksi olisi tärkeää, että savuttoman nikotiinituotteen käyttämiseen esimerkiksi päiväkodin tai koulun pihalla taikka leikkikentällä voitaisiin tarvittaessa puuttua myös rikosoikeudellisin keinoin.
117 §.Myyntipäällykset.
Pykälää ehdotetaan muutettavaksi niin, että mitä tupakkalaissa säädettäisiin savuttoman nikotiinituotteen vähittäismyyntipakkauksesta, koskisi myös tuotteen mahdollista myyntipäällystä. Tupakkalain 2 §:n 32 kohdan mukaan myyntipäällyksellä tarkoitetaan pakkausta, jossa tupakkatuotteet tai muut tupakkalaissa tarkoitetut tuotteet saatetaan markkinoille ja joka sisältää vähittäismyyntipakkauksen tai useita vähittäismyyntipakkauksia. Myyntipäällyksellä ei kuitenkaan tarkoiteta vähittäismyyntipakkauksen läpinäkyvää käärettä. Kun vähittäismyyntipakkauksia koskevaa sääntelyä sovellettaisiin myös myyntipäällyksiin, esimerkiksi varoitusmerkintöjä ei voisi piilottaa myymällä vähittäismyyntipakkauksia kartongeissa.
118 §.Hallussapitokielto
. Pykälää ehdotetaan muutettavaksi niin, että jatkossa alle 18-vuotias ei saisi pitää hallussaan mitään tupakan vastikkeita. Nikotiininesteitä ei enää mainittaisi pykälässä erikseen, koska ne kuuluvat tupakan vastikkeisiin. Hallussapitokielto laajenisi siis esimerkiksi nikotiinipusseihin ja muihin savuttomiin nikotiinituotteisiin, nikotiinittomiin ”vapeihin”, yrttisavukkeisiin ja energianuuskaan.
Hallussapitokiellon rikkomista ei ehdoteta säädettäväksi rangaistavaksi teoksi, mutta hallussapitokiellon myötä kaikkien tupakan vastikkeiden tuominen tiettyihin oppilaitoksiin tulisi kielletyksi suoraan perusopetuslain (628/1998) 29 §:n 2 momentin, lukiolain (714/2018) 40 §:n 2 momentin ja ammatillisesta koulutuksesta annetun lain (531/2017) 80 §:n 2 momentin nojalla. Lisäksi rehtori tai koulun opettaja saisi perusopetuslain 36 d §:n 1 momentin, lukiolain 45 §:n 1 momentin ja ammatillisesta koulutuksesta annetun lain 89 §:n 1 momentin nojalla ottaa tupakan vastikkeen oppilaalta tai opiskelijalta haltuunsa. Lisäksi lastensuojelulain (417/2007) 65 §:n 4 momentin mukaan tuotteet, joita alle 18-vuotias ei tupakkalain 118 §:n mukaan saa pitää hallussaan, voidaan ottaa lapselta laitoksen haltuun.
Lisäksi hallussapitokiellon laajennuksella tuettaisiin lasten ja nuorten tekemisissä olevien tahojen, kuten urheiluseurojen, päätöksentekoa alaikäisten nikotiiniriippuvuuden ehkäisemiseksi.
119 §.Hävittäminen.
Pykälää muutettaisiin niin, että se koskisi myös savuttomia nikotiinituotteita.