2.1
Lainsäädäntö ja käytäntö
2.1.1
2.1.1 Traktorin ajokortti
Ajokorttilain (386/2011) 4 §:n 1 momentin 7 ja 8 kohtaan sisältyvät ajoneuvolaissa määriteltyjä traktoreita vastaavat ajokorttiluokat. Ajokorttiluokat ovat T ja LT.
Ajoneuvolain 14 §:n 3 momentin 1–4 kohdassa määritellyn maa- ja metsätaloustraktorin suurin rakenteellinen nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa (km/h). Ajoneuvolain mukaan kysymyksessä on ajoneuvo, joka on tarkoitettu vetämään, työntämään, kuljettamaan ja käyttämään tiettyjä maa- ja metsätaloudessa käytettäviä hinattavia ajoneuvoja.
Ajokorttilain mukaan tällaisen traktorin ja siihen kytketyn perävaunun kuljettamiseen vaaditaan T-luokan ajokortti. Ajokortin suorittaminen edellyttää luokkakohtaisen teoriakokeen suorittamista, mutta opetusvaatimusta ei ole. Tutkinnon vastaanottaja voi vaatia myös ajokokeen suoritettavaksi, mutta käytännössä tämä on hyvin harvinaista. T-luokassa ajokortin vähimmäisikävaatimus on 15 vuotta. Kaikki muut ajokortit AM-luokkaa (mopot ja kevyet nelipyörät) lukuun ottamatta oikeuttavat T-luokan traktorin kuljettamiseen. Kysymyksessä on kansallinen ajokorttiluokka, koska traktorin kuljettamista koskevia vaatimuksia ei ole yhdenmukaistettu EU:n lainsäädännössä. Ajokorttiluokka merkitään ajokorttiin ainoastaan siinä tapauksessa, että se on suoritettu erikseen T-luokan tutkinnolla. T-luokan kuljettajan terveysvaatimukset määräytyvät ryhmän 1 kuljettajien vaatimusten mukaisesti ja ne ovat samat kuin esimerkiksi B-luokan henkilöauton kuljettajalla. T-luokkaan kuuluvat myös moottorikelkat ja moottorityökoneet.
Ajoneuvolain 14 §:n 3 momentin 5 kohtaan sisältyvät säännökset liikennetraktorista, joka on kansallinen traktoriluokka. Liikennetraktorin suurin rakenteellinen nopeus on enintään 50 km/h. Liikennetraktori on tavaran kuljetukseen tarkoitettu kuormaa kantava nestepainetoimisella runko-ohjauksella varustettu traktori tai myös muu traktori, jota käytetään tavaran kuljetukseen kytkentämassaltaan yli 10 tonnin perävaunulla varustettuna. Ajoneuvolain mukaan liikennetraktoriksi ei kuitenkaan katsota traktoria, jota käytetään polttoainemaksusta annetun lain (1280/2003) 7 §:ssä tarkoitettuihin kuljetuksiin. Liikennetraktorin ja siihen kytketyn perävaunun kuljettamiseen vaaditaan LT-luokan ajokortti.
LT-luokan ajokortin suorittaminen edellyttää teoriakokeen ja Liikenteen turvallisuusviraston tarkemmin määrittelemän käsittelykokeen suorittamista. Opetusta ei vaadita. Käsittelykokeeseen sisältyy kaksi tehtävää, joiden tavoitteena on osoittaa, että ajokorttia suorittava hallitsee ajoneuvoyhdistelmän turvallisesti ja kalustoa vaarantamatta. Kytkennän varmistuksessa hakijan on itse valitsemallaan tavalla näytettävä, että perävaunun paino on vetolaitteen lukituksen varassa. Toisena tehtävänä on kulmaperuutus suoritusalueelle merkittyä tilaa ylittämättä ja liian jyrkkiä kääntökulmia välttäen. Tehtävät on suoritettava määräajassa, enintään 10 minuutin kuluessa. LT-luokan ajokortti oikeuttaa kuljettamaan T-luokan traktoria ja C1- ja C-luokan kuorma-autokorttiin sisältyy LT-luokan traktorin ajo-oikeus. Ajokortin vähimmäisikävaatimus on 18 vuotta. Myös tässä luokassa kuljettajan terveysvaatimukset määräytyvät ryhmän 1 kuljettajien vaatimusten mukaan.
LT-luokka otettiin käyttöön ajokorttilain voimaantulon yhteydessä tammikuussa 2013. Aiemmin liikennetraktorin kuljettamiseen vaadittiin C-luokan kuorma-autokortti. Vaatimusta pidettiin kohtuuttomana koska liikennetraktoreita käytetään paljon myös maa- ja metsätaloudessa ja koska ajokorttidirektiivin myötä tulleiden C-luokan ajokorttimuutosten johdosta kuljettajan vähimmäisikä olisi noussut 21 vuoteen ilman peruskestoista 280 tunnin ammattipätevyyskoulutusta.
2.1.2
2.1.2 Traktorin kuljettajan ammattipätevyys
Liikennetraktorin kuljettamiselle on kansallisesti asetettu raskaan kaluston kuljettajan ammattipätevyysvaatimus muissa kuin polttoainemaksusta annetun lain 7 §:ssä tarkoitetuissa maa- ja metsätalouteen liittyvissä kuljetuksissa. Asiasta säädetään kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä annetun lain (273/2007) 2 §:n 1 momentissa.
Raskaan kaluston kuljettajien ammattipätevyysvaatimus on lähtöisin EU:n lainsäädännöstä ja se koskee kuorma- tai linja-auton ajokorttia edellyttävän ajoneuvon kuljettajaa. Koska EU:n lainsäädäntöön ei sisälly traktorin kuljettajaa koskevia säännöksiä, traktorin kuljettajalta ei siellä edellytetä ammattipätevyyttä. EU:n lainsäädäntöön sisältyvissä poikkeuksissa ammattipätevyysvaatimus ei koske sellaisen kuorma-auton ajokorttia edellyttävän hitaan ajoneuvon kuljettamista, jonka suurin sallittu rakenteellinen nopeus on enintään 45 km/h.
Ammattipätevyysvaatimus lisättiin LT-luokan ajokortin käyttöönoton yhteydessä asian eduskuntakäsittelyssä. Ammattipätevyyden saamiseksi traktorin kuljettajalle asetettiin vaatimus 140 tunnin nopeutetusta perustason ammattipätevyyskoulutuksesta kuljettajan iästä riippumatta. Liikenne- ja viestintävaliokunnan mietinnössä (LiVM 23/2010 vp) korostettiin tasapuolisia kilpailuolosuhteita maa- ja metsätalouden ulkopuolella tapahtuvassa kaupallisessa kuljetustoiminnassa. Lähtökohtana mietinnössä pidettiin sitä, että kaupallisessa käytössä kilpailutilanteessa on kaikkien ajoneuvojen kuljettajien kohdalla noudatettava yhdenmukaisia periaatteita.
2.2
Kansainvälinen kehitys sekä ulkomaiden ja EU:n lainsäädäntö
Koska traktorin kuljettajan vaatimuksia ei ole yhdenmukaistettu EU:ssa, kullakin jäsenvaltiolla voi olla omat kansalliset käytäntönsä. Vaikka T-luokka on kansainvälisesti laajalti käytössä oleva traktorin ajokorttiluokka, sen sisältö vaihtelee maittain. Yleensä kysymyksessä on kuitenkin perinteinen maa- ja metsätaloustraktori. Yleensä traktorin kuljettamisen vaatimukset voivat perustua esimerkiksi käyttötarkoitukseen ja traktorin painoon tai rakenteen mukaiseen nopeuteen. Eräissä maissa on käytössä myös erillisiä todistuksia ajokortin sijaan vaaditun kelpoisuuden osoittamiseksi. Näin tapahtuu EU:n jäsenvaltioista esimerkiksi Latviassa, Liettuassa, Portugalissa, Espanjassa ja Alankomaissa.
Kansainvälinen kuljettajantutkintojärjestö CIECA on vuonna 2014 julkaissut traktoreiden kuljettamisen vaatimuksia koskevan raportin (CIECA Workshop Report, Access to driving agricultural or forestry tractors; Survey of current situation, best practices for training and testing, further developments).
Raportin mukaan eräissä maissa, kuten Ruotsissa ja Ranskassa, ei traktorin kuljettaminen maatalouden ajoissa edellytä ajokorttia, jos tiellä kuljetaan vain lyhyitä matkoja esimerkiksi maatilan eri alueiden välillä. Muita ajoja varten on Ruotsissa käytössä T-luokan ajokortti traktoreille, joiden suurin rakenteellinen nopeus on enintään 40 km/h. Ajokortin ikävaatimus on 16 vuotta, mutta erityisistä syistä kortin voi saada 15-vuotiaana. Ajokortin saaminen edellyttää teoriakokeen suorittamista. Ruotsissa kaikki ajokorttiluokat oikeuttavat traktorin kuljettamiseen, mutta kaupallisissa kuljetuksissa vaaditaan kuitenkin kuorma-auton ajokortti. Kaupallisten kuljetusten kuorma-autokorttivaatimus on sijoitettu muualle kuin ajokorttilainsäädäntöön. Käytettävissä olevien tietojen mukaan Ruotsissa kaavaillaan, että nopeimpien traktoreiden käytössä sallittu nopeus olisi jatkossa enintään 50 km/h. Tällaisen traktorin kuljettamiseen oikeuttaisi B-luokan ajokortti. Muiden maiden osalta ei ole tietoa siitä, millä tavoin traktoreita koskevat muutokset vaikuttavat kuljettajan vaatimuksiin. Tosin useissa maissa vaaditaan jo tällä hetkellä eräin edellytyksin auton ajokorttia.
Ranskassa ei ole käytössä erillistä traktorin ajokorttia. Muissa kuin edellä kuvatunkaltaisissa maatalousajoissa kelpoisuus on osoitettava erillisellä asiakirjalla. Oikeus maatalousajoon on saatavissa 16-vuotiaana, mutta jos perävaunulla varustettu traktori ylittää tietyt mittavaatimukset, ikäraja nousee18 vuoteen.
Norjassa on käytössä erillinen traktorin ajokortti, jonka ikävaatimus on 16 vuotta. Rakenteellisen nopeuden ylittäessä 40 km/h ikävaatimus on 18 vuotta. B-luokan ja kuorma-auton ajokortit sisältävät traktorin kuljetusoikeuden. Traktorin, jonka rakenteellinen nopeus ylittää 50 kilometriä tunnissa, kuljettamiseen perävaunun kanssa vaaditaan CE-luokan ajokortti (kuorma-autovetoinen ajoneuvoyhdistelmä).
Saksassa käytössä olevan L-luokan traktorikortin ikävaatimus on 16 vuotta. Se sisältää traktorit, joiden rakenteellinen nopeus on enintään 40 km/h tai, jos traktoriin on kytketty perävaunu, joiden rakenteellinen nopeus on enintään 25 km/h. T-luokan traktorikortti kattaa traktorit 60 km/h nopeuteen asti. Traktorikorttia varten on saatava teorian ja käytännön opetusta ja suoritettava teoriakoe. Rakenteellisen nopeuden ylittäessä 40 km/h, ikävaatimuksena on 18 vuotta ja edellä mainittujen suoritusten lisäksi vaaditaan myös käytännön koe.
Alankomaissa ei ole erityistä traktorikorttia vaan käytössä on erillinen todistus. Maatalousajossa ikäraja on 16 vuotta ja muissa kuljetuksissa 18 vuotta. Isossa-Britanniassa ajokortin ikävaatimus on 16 vuotta pienemmillä traktoreilla ja 17 vuotta isommilla. Siellä B-luokan ajokortti sisältää traktorin kuljetusoikeuden. Unkarissa traktorikortin ikävaatimus on 16 vuotta ja B-, C- ja D-luokan kortti eli auton kuljettamiseen oikeuttavat ajokortit sisältävät myös traktorin kuljetusoikeuden.
Suuressa osassa muita EU:n jäsenvaltioita traktorin kuljettamisen vähimmäisikävaatimus on 16 vuotta. Enimmäkseen traktorin kuljetusoikeus sisältyy kuorma-autoluokkiin. Eräissä tapauksissa oikeus sisältyy myös B-luokkaan esimerkiksi traktorin vähäisemmän painon tai tehon perusteella.
Traktorin kuljettamisessa on nykyisin käytössä erilaisia nopeusrajoituksia: 20 km/h (taajamissa Maltalla), 25 km/h (Alankomaat), 30 km/h (taajamat Portugalissa, Maltalla taajamien ulkopuolella), 40 km/h (Belgia, Ranska, Saksa, Unkari, Luxemburg, Espanja, Ruotsi).
CIECAn raportin mukaan traktorionnettomuuksia tapahtuu sekä työskentelyolosuhteissa tien ulkopuolella että liikenteessä. Liikenneonnettomuuden syytekijä voi aiheutua kuljettajasta (ammattitaidon ja kokemuksen puute esimerkiksi kuljettaminen sopimattomalla tekniikalla tai nopeudella, rattijuopumus), traktorin teknisistä ominaisuuksista (esimerkiksi seurausta ylläpidon ja huollon puutteista) taikka keliolosuhteista.
2.3
Nykytilan arviointi
2.3.1
2.3.1 Traktorin ajokortti
Liikennetraktoreiden ajokorttivaatimuksen soveltaminen on käytännössä koettu ongelmalliseksi liikennetraktoreiden määrittelystä johtuen. Yleensä ajokorttivaatimukset perustuvat ajoneuvon rekisteröintitodistuksessa olevaan tietoon ajoneuvoluokasta, ajoneuvon teknisistä ominaisuuksista, kuten kokonaismassasta tai matkustajapaikkojen määrästä niin, että korttivaatimus on yksiselitteisesti todettavissa. Ajokorttivaatimus ei muutu esimerkiksi käyttötarkoituksen mukaan. Liikennetraktoreiden kohdalla ongelmien taustalla on traktorityypin määräytyminen osin käyttötarkoituksen mukaan, jolloin liikennetraktoriominaisuus ei käy ilmi rekisteröintitodistuksesta. Liikennetraktoriksi rekisteröidyn traktorin rekisteröintitodistuksessa voi olla merkintä liikennetraktori tai maataloustraktori/liikennetraktori, jolloin ajoneuvoa voidaan käyttää molempina.
T-luokan ajo-oikeuden merkintätapa on eräissä tapauksissa koettu ongelmalliseksi. Syynä on ollut ajo-oikeutta koskevan merkinnän puuttuminen ajokortista. Menettelyn on katsottu heikentävän ajo-oikeuden omaavan henkilön työskentelymahdollisuuksia muualla EU:ssa ja maailmalla. Traktorin kuljettamista koskevat säännökset eivät kuitenkaan kuulu EU:n lainsäädäntöön tai kansainvälisten tieliikennesopimusten alaan, eikä niiden tunnustamisesta ole mitään sääntelyä olemassa. Ajokorttidirektiiviin (2006/126/EY) ei kaikilta osin sisälly yksityiskohtaisia merkintätapaa koskevia säännöksiä. Suomessa T-luokan ajo-oikeus sisältyy kaikkiin muihin kuin mopon ja kevyen nelipyörän kuljettamiseen oikeuttaviin ajokortteihin (AM-luokan ajokortit ja ennen AM-luokan käyttöön ottoa myönnetyt M-luokan ajokortit). Jos T- tai LT-luokka suoritetaan erikseen, luokkamerkintä löytyy ajokortista, muussa tapauksessa, jos oikeus saadaan muun ajokorttiluokan suorittamisen kautta, merkintää ei tehdä. Menettelylle löytyy vastaavuus EU:n lainsäädännöstä harmonisoitujen ajokorttiluokkien kohdalla. Säännöksen mukaan jäsenvaltio voi omalla alueellaan antaa oikeuden A1-luokan kevytmoottoripyörän kuljettamiseen B-luokan autokortilla, mutta oikeutta ei saa merkitä erikseen ajokorttiin näkyviin eikä muiden jäsenvaltioiden tarvitse sitä tunnustaa.
Traktorionnettomuuksista ei ole käytettävissä eriteltyä tietoa eri traktorityyppien kohdalla. Onnettomuuksissa, joissa on ollut vähintään yksi traktori osallisena, on vuosina 2003–2014 kuollut 73 ja loukkaantunut 2240 henkilöä. Kuolleista 30 ja loukkaantuneista 792 on ollut traktorissa. Onnettomuuksissa, joissa on mukana ollut myös henkilö- tai pakettiauto, autossa olleita on kuollut 20 ja loukkaantunut 1054. Traktoreiden aiheuttamia kuolemaan johtaneita onnettomuuksia on vuosina 1984–2014 ollut yhteensä 131, joista 116 tapauksessa vastapuolena on ollut moottoriajoneuvo ja 15 tapauksessa kevyt liikenne.
2.3.2
2.3.2 Traktorin ja raskaan kaluston kuljettajien ammattipätevyys
Liikennetraktorinkuljettajan ammattipätevyysvaatimus koskee kuljettajaa muissa kuin eräissä maa- ja metsätalouden kuljetuksissa. Käytännössä on jossain määrin aiheutunut epätietoisuutta siitä, sovelletaanko vaatimusta traktorin kuljettamiseen eräissä käyttötarkoituksissa, kuten esimerkiksi lumenaurauksessa.