Viimeksi julkaistu 26.4.2023 14.18

Pöytäkirja LiVP 3/2023 vp Liikenne- ja viestintävaliokunta Keskiviikko 26.4.2023 klo 11.00—11.21

Läsnä
puheenjohtaja Jouni Ovaska kesk varapuheenjohtaja Timo Furuholm vas jäsen Petri Huru ps jäsen Teemu Kinnari kok jäsen Pauli Kiuru kok jäsen Terhi Koulumies kok jäsen Sheikki Laakso ps jäsen Anna-Kristiina Mikkonen sd jäsen Saku Nikkanen sd (4, 5, 6, 7) (3 osittain) jäsen Mikko Savola kesk jäsen Sara Seppänen ps (6, 7) (5 osittain) jäsen Pia Sillanpää ps jäsen Joakim Strand jäsen Oras Tynkkynen vihr (6, 7) (5 osittain) varajäsen Eemeli Peltonen sd (4, 5, 6, 7) (3 osittain) 
Sihteerit
valiokuntaneuvos Mika Boedeker  valiokuntaneuvos Juha Perttula  

1. Nimenhuuto

Toimitettiin nimenhuuto. Läsnä oli 11 jäsentä. 

2. Päätösvaltaisuus

Todettiin, että kokous ei ollut päätösvaltainen. 

3. Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle Euroopan komission ehdotuksesta tieturvallisuuspaketiksi

Valtioneuvoston U-kirjelmäU 1/2023 vp

Merkittiin, että kokous tuli päätösvaltaiseksi. 

Valiokunta kävi valmistavan keskustelun. 

Valiokunta hyväksyi kannanoton: Valiokunta pitää valtioneuvoston osittain varauksellista kantaa hyvänä ja kannattaa ehdotuksen tavoitteita vähentää vakavia liikennerikoksia ja -rikkomuksia. 

Valiokunta pitää välttämättömänä, että valtioneuvosto tarkoin seuraa käsittelyn aikana ehdotusten muutoksia ja arvioi niitä kriittisesti niin toissijaisuusperiaatteen kuin sisällön ja hallinnollisen taakan osalta. Ehdotuksen tarkoittaman kansallisen yhteyspisteen osalta tulee olla kansallista liikkumavaraa toimivalle ja resurssien kannalta järkevälle toteutukselle. 

Valiokunta suhtautuu valtioneuvoston tavoin myönteisesti ehdotukseen massaltaan ja nopeudeltaan rajoitetusta autosta. 

Valiokunta korostaa, että ehdotuksia ja niiden vaikutuksia on tarpeen arvioida erityisesti lasten ja nuorten liikenneturvallisuutta koskevien vaikutusten osalta. 

Valiokunta pitää valtioneuvoston varauksellista kantaa unionin laajuisesta ajokiellosta perusteltuna ja kantaa tämän lisäksi huolta oikeusturvan toteutumisesta. 

Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan korostaen edellä esitettyjä näkökohtia. 

Asian käsittely valiokunnassa on päättynyt. 

4. Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle Euroopan unionin ja Ukrainan sekä Euroopan unionin ja Moldovan tasavallan välisistä väliaikaisista maanteiden tavaraliikennesopimuksista ja voimassaolon jatkamisesta

Valtioneuvoston U-kirjelmäU 123/2022 vp

Asia on saapunut liikenne- ja viestintävaliokuntaan lausunnon antamista varten. Lausunto on annettava suurelle valiokunnalle. 

Valiokunta päätti ryhtyä käsittelemään asiaa. 

Valiokunta hyväksyi kannanoton: Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan. 

Asian käsittely valiokunnassa on päättynyt. 

5. Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi hiilidioksidipäästönormien muuttamisesta uusille raskaille ajoneuvoille (raskaan kaluston CO2-raja-arvoasetus)

Valtioneuvoston U-kirjelmäU 128/2022 vp

Valiokunta lopetti asiantuntijakuulemisen. 

Valiokunta kävi valmistavan keskustelun. 

Valiokunta hyväksyi kannanoton: Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää raskaan liikenteen ilmastotoimia ja päästöjen vähentämistä tärkeänä. Valiokunta katsoo kuitenkin saamansa selvityksen perusteella, että esityksen vaikutuksia Suomessa keskeisten raskaimpien ajoneuvoyhdistelmien kuorma-autojen saatavuuteen ja kuljetuskustannuksiin tulee arvioida kattavasti asian jatkovalmistelussa. Samalla on tarpeen selvittää mahdollista valtioneuvoston kannassa esille tuotua tarvetta sulkea näitä ajoneuvoluokkia ehdotetun sääntelyn soveltamisalan ulkopuolelle tai asettaa niille ehdotettua vähäisempiä vaatimuksia. 

Valiokunta pitää erittäin tärkeänä, että energiatehokkuuden ja ympäristövaikutusten kannalta edullisia raskaampia kuljetuksia voidaan hyödyntää myös jatkossa ja että ehdotuksella ei tarpeettomasti heikennetä suomalaisten kuljetusten toimivuutta ja elinkeinoelämän kilpailukykyä. 

Valiokunta pitää myös tärkeänä, että ympäristövaikutusten arviointimalleja kehitetään jatkossa siten, että myös raskaampien kuljetusten ympäristöhyödyt tulevat EU-tason ratkaisuissa asianmukaisesti huomioon otetuiksi. Valiokunta pitää myös keskeisenä, että ehdotuksella ei rajoiteta erilaisten raskaan kaluston ympäristöystävällisten käyttövoimavaihtoehtojen, kuten esimerkiksi vedyn, uusiutuvan metaanin tai uusiutuvien nestemäisten sähkö- ja biopolttoaineiden, hyödyntämistä. 

Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan korostaen edellä esille tuotuja näkökohtia. 

Asian käsittely valiokunnassa on päättynyt. 

6. Muut asiat

Muita asioita ei ollut. 

7. Seuraava kokous

Ilmoitettiin, että valiokunnan seuraava kokous on erikseen ilmoitettavana ajankohtana. 

Pöytäkirjan vakuudeksi
Valiokuntaneuvos 
Juha 
Perttula