Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Toimitettiin nimenhuuto. Läsnä oli 18 jäsentä.
Kokous todettiin täysilukuiseksi ja päätösvaltaiseksi.
Valiokunta hyväksyi kannanoton: Perustuslakivaliokunta on käsitellyt nyt arvioinnin kohteena olevia komission ehdotuksia elpymisvälinekokonaisuudesta lausunnossa PeVL 16/2020 vp, jonka jälkeen valtioneuvosto on toimittanut nyt arvioitavat U-kirjelmät ja niihin liittyvät jatkokirjelmät (U 27/2020 vp, U 29/2020 vp, U 30/2020 vp, UJ 22/2020 vp) eduskunnalle.
Neuvotteluissa esitettyjä muutosehdotuksia komission ehdotuksiin ei ole saatettu eduskunnan käsiteltäviksi miltään osin. Tästä syystä perustuslakivaliokunta toistaa kaiken lausunnossaan PeVL 16/2020 vp esitetyn, minkä lisäksi valiokunta toteaa seuraavaa:
Unionin on oikeusvaltion periaatteisiin sitoutuneena oikeusyhteisönä ja demokraattisena yhteisönä tarpeen tehdä perustavanlaatuiset ratkaisut oikeudellisesti kestävällä tavalla ja laajan demokraattisen keskustelun perusteella. Perustuslakivaliokunnan näkemyksen mukaan neuvoston oikeuspalvelun lausunto vähentää alustavan arvion mukaan jonkin verran niitä huolia (ks. eritt. kohdat 166—176), joita valiokunnan lausunnossa PeVL 16/2020 vp esitetään komission alkuperäisten ehdotusten yhteensopivuudesta perussopimusten kanssa. Tämä tosin riippuu siitä, miten neuvotteluissa tosiasiassa huomioidaan oikeuspalvelun esittämät korjaus- ja täydennystarpeet. Ehdotusten valtiosääntöoikeudellinen arviointi on mahdollista tehdä vasta tämän jälkeen.
Perustuslakivaliokunta toteaa, että valtioneuvoston neuvottelukannat ovat yleisesti ottaen perustuslain kannalta oikeansuuntaisia (ks. myös PeVL 16/2020 vp, s. 19). Perustuslakivaliokunta kiinnittää erityisesti huomiota välttämättömyyteen pyrkiä rajoittamaan unionin lainanottoa avustusmuotoisiin tukiin ja siihen liittyvää jäsenvaltion suoraa tai epäsuoraa vastuuta sekä pyrkiä turvaamaan jäsenvaltion kokonaisvastuun hallittavuus ja budjettisuvereniteetti. Valtiosäännön kannalta olennaista on rajata valtion vastuuta unionin lainanotosta ja tarkentaa jäsenvaltion toissijaisen ja väistyvän vastuun luonnetta ja jakoperustetta säädösperusteisesti ja tarkkarajaisesti.
Perustuslakivaliokunta täydentää valtiosääntöoikeudellisia arvioitaan elpymisvälinekokonaisuudesta neuvotteluprosessin edetessä uusien ehdotusten ja myöhemmin saatavien tarkempien tietojen perusteella.
Valiokunta hyväksyi kannanoton: Perustuslakivaliokunta on käsitellyt myös nyt arvioinnin kohteena olevia komission ehdotuksia elpymis- ja palautumistukivälineestä lausunnossa PeVL 16/2020 vp, jonka jälkeen valtioneuvosto on toimittanut nyt arvioitavat U-kirjelmät ja niihin liittyvät jatkokirjelmät eduskunnalle. Neuvotteluissa mahdollisesti sovittuja muutoksia komission ehdotuksiin ei ole vielä saatettu eduskunnan käsiteltäviksi miltään osin.
Perustuslakivaliokunnan käsityksen mukaan valtioneuvoston neuvottelukannat ovat yleisesti ottaen perustuslain kannalta oikeansuuntaisia ottaen huomioon elpymiskokonaisuuden nykyinen käsittelytilanne unionissa. Valiokunta kuitenkin toistaa lausunnossaan PeVL 16/2020 vp sekä aiemmassa käytännössään (ks. esim. PeVL 38/2018 vp, PeVL 37/2018 vp ja PeVL 10/2019 vp) esitetyn. Valiokunta painottaa suhteellisuusperiaatteen näkökulmasta rahoituksen kohdistamista selkeästi koronaepidemiasta johtuviin taloudellisiin vaikutuksiin (ks. myös neuvoston oikeuspalvelun lausunto kappale 147).
Perustuslakivaliokunta täydentää valtiosääntöoikeudellisia arvioitaan elpymissuunnitelmasta neuvotteluprosessin edetessä saatavien tarkempien tietojen ja uusien ehdotusten pohjalta.
Ennakkokäsittely
Valiokunta hyväksyi kannanoton: Valiokunta viittaa edellä asioiden U 27/2020 vp ja U 30/2020 vp yhteydessä lausuttuun.
Jatkokirjelmä UJ 22/2020 vp – U 45/2018 vp.
Valiokunta päätti perustuslain 50 §:n 3 momentin nojalla, että asian käsittelyyn osallistuvien valiokunnan jäsenten on noudatettava vaiteliaisuutta Vaiteliaisuuspyyntö kohdistuu vain keltaisella huomiovärillä merkittyihin kohtiin muistion osassa ”Suomen kanta”. Nämä kappaleet sisältävät Suomen keskeiset tavoitteet neuvottelujen loppuvaihetta varten. Niiden julkistaminen tässä vaiheessa vaarantaisi Suomen neuvottelutavoitteiden saavuttamisen. Vaiteliaisuuspyynnön kestoa on tällä hetkellä vaikea arvioida. Valtiovarainministeriö katsoo, että vaiteliaisuuden tulisi olla voimassa siihen saakka, kunnes neuvottelut elpymiskokonaisuudesta ja rahoituskehyksistä on saatu päätökseen.
Asia on saapunut perustuslakivaliokuntaan mietinnön antamista varten.
Valiokunta hyväksyi asiantuntijasuunnitelman. Kutsutaan kuultaviksi: Eduskunnan kanslian edustaja (eduskunnan pääsihteeri Maija-Leena Paavola tai apulaispääsihteeri Timo Tuovinen), professori Mikael Hidén, professori Veli-Pekka Viljanen, professori Tuomas Ojanen ja professori Tomi Voutilainen.
Valiokunta merkitsi saapuneeksi: Keskusrikospoliisin esitutkintapöytäkirja liitteineen.
Päätettiin, että valiokunnan jäsenet ja varajäsenet voivat tutustua aineistoon perustuslakivaliokunnan kokoushuoneessa. Kuittausta vastaan jäsen tai varajäsen voi saada aineiston luettavakseen työhuoneessaan. Aineistoa ei saa viedä eduskuntatalon ulkopuolelle.
Päätettiin lähettää asiakirjat valiokunnan aiemmin kuulemille rikosoikeuden asiantuntijoille ja valtiosääntöasiantuntijoille ja kutsua heidät kuultaviksi heti syysistuntokauden alussa.
Päätettiin oikeuskansleri Tuomas Pöystin pyynnöstä lähettää hänelle esitutkintapöytäkirja käytettäväksi oikeuskanslerille tehtyjen kanteluiden käsittelyssä.
Päätettiin, että ministeri Haavisto tai hänen asianajajansa ei voi olla läsnä valiokunnan asiantuntijakuulemisissa. Ministeri Haavistolle toimitetaan asiantuntijalausunnot ja häntä kuullaan asiantuntijakuulemisten jälkeen. Asianajaja voi olla läsnä ministeri Haaviston kuulemisessa.
Valiokunta päätti, että puheenjohtaja ja sihteeri valmistelevat asian käsittelytilanteesta lyhyen tiedotteen yhteistyössä ministeri Haaviston kanssa.
Valiokunta päätti siirtää valiokunnan Lapin-matkan järjestettäväksi 29.—30.9.2020.
Todettiin, että valiokunnan Ahvenanmaan-matka järjestetään 16.—17.9.2020.
Keskusteltiin vireillä olevan eduskunnan tiedonsaantioikeutta koskevan asian (O 35/2020 vp) käsittelytilanteesta. Todettiin, että asian käsittelyä jatketaan syyskuun alussa.
Ilmoitettiin, että valiokunnan seuraava kokous on erikseen ilmoitettavana ajankohtana.