+Puumala
Puheenvuoron käyttivät ed. Tuppurainen, Essayah, Anttila, Elo, Harakka, Savola, Turunen, Gustafsson ja Niikko sekä varapuhemies Pekkarinen. Ministeri Stubb sekä alivaltiosihteeri Saarenheimo ja finanssineuvos Morén vastasivat puheenvuoroihin.
Keskustelun aikana ed. Tuppurainen ed. Gustafssonin kannattamana ehdotti, että valiokunta hyväksyy seuraavan eduskunnan kannan:
"1. Suomen hallitus on sitoutunut edistämään euroalueen vakautta ja osallistumaan rakentavasti euroryhmän päätöksentekoon yhteisymmärrystä etsien. Yhdessä sovittujen ratkaisujen tavoitteena on euroalueen (myös Kreikan) ja ennen kaikkea Suomen kannalta kestävä, taloudellisesti vastuullinen, sosiaalisesti yhdenvertainen ja oikeudenmukainen lopputulos.
2. Suomi toteaa, että aikaisemmat lainaohjelmat ovat epäonnistuneet tavoitteissaan. Suomen hallitus suhtautuu epäilevästi Kreikan kolmannen lainaohjelman onnistumisen edellytyksiin. Suomi edellyttää lainaohjelmaan merkittäviä parannuksia.
- Jotta uusia ohjelmia ei enää tarvittaisi on tavoitteena oltava Kreikan velkakestävyyden ja valtiontalouden tasapainon pysyvä paraneminen talouskasvulla, jota tukevat työttömyyden lieveneminen, taloudellisen toimeliaisuuden lisääntyminen ja maan kasvava houkuttavuus ulkomaisille investoinneille. Tämä edellyttää ohjelmasta huomattavasti aikaisempaa määrätietoisempaa panostusta talouskasvuun, investointeihin ja työllisyyteen. Samalla tuetaan yhteiskunnan vakautta, korjataan aikaisempien ohjelmien aiheuttamia sosiaalisia ongelmia ja kansalaisten oma-aloitteista vaatimusta paremmasta hallinnosta. Esitetty velkaohjelma ei riittävällä tavalla tue Kreikan talouden kasvua, työllisyyttä ja investointeja.
- Kreikan tulee täysin sitoutua tarpeellisiin uudistustoimiin ja omilla toimillaan palauttaa muiden euromaiden luottamus päätöksentekoonsa ja sitoumustensa uskottavuuteen. Kreikan hallitukselta edellytetään kykyä ja halua rakenteellisiin uudistuksiin, ennen kaikkea poliittisen suosikkijärjestelmän, veronkierron ja -välttelyn sekä korruption kitkemiseen.
- Kaikkien ratkaisujen tulee pitää sisällään riittävät Kreikan omat toimet maan palauttamiseksi kasvun ja työllisyyden uralle ja näitä toimia eurooppalaisen yhteisön tulee tukea.
- Suomi ei hyväksy Kreikan lainaohjelman nykyisten ehtojen lisähuojennuksia. Euroalueen maat ovat jo vuosina 2011 ja 2012 tehneet merkittäviä helpotuksia Kreikan lainaehtoihin, jotka edesauttavat Kreikan paluuta velkakirjamarkkinoille. Jos lainaohjelman ehtojen huojentamista harkittaisiin, nousisi väistämättä esiin myös kysymys jäsenvaltioiden tasavertaisesta kohtelusta.
- Suomen saatavat tulee kaikissa järjestelyissä varmistaa. Tämä edellyttää, että EVM:n lainojen ensisijaisuusasema ja takaisinmaksu on turvattu.
- Suomi edellyttää ratkaisuja, joilla turvataan IMF:n osallistuminen rahoitukseen ja sen asiantuntemuksen hyödyntäminen.
- Suomen on kaikissa oloissa pidettävä kiinni itselleen vuoden 2011 vakuusjärjestelyn kautta neuvotelluista saatavista."
Ed. Essayah ehdotti, että valiokunta hyväksyy seuraavan eduskunnan kannan: "Suomi ei tue päätöstä Kreikan EVM -rahoitustukiohjelmaksi. Esitetyt velkakestävyysarviot herättävät vakavia huolia Kreikan todellisesta kyvystä selviytyä korkeasta velkatasostaan ja bruttorahoitustarpeistaan. Tämä on myös syy, miksi kansainvälinen valuuttarahasto IMF ei ole katsonut voivansa osallistua ohjelmaan, vaan on julkisuudessa esittänyt tarvetta lisävelkahelpotuksiin, jopa lainojen leikkauksiin. Velkakestävyysarviot lisäävät painetta ensimmäisen ja toisen lainaohjelman nykyisten ehtojen lisähuojennuksiin, joihin Suomen hallituksen kannassakin varaudutaan uuden ohjelman ensimmäisen väliarvion hyväksymisen jälkeen. Tällaisessa tilanteessa myös Suomen riskit kasvavat, mikä voi johtaa myös Suomen vastuiden kasvamiseen. Suomen tulee vastustaa myös Kreikan ensimmäisen ja toisen lainaohjelman velkojen nimellisarvon leikkaamista, koska muutoin Suomi vaarantaa omat vakuusjärjestelyt. Velkaleikkaukset ruokkisivat moraalikatoa myös koko euro- ja EU-alueella. Kreikan ns. poliittinen riski ei ole helpottanut, vaan hallituspuolueen sisällä on edelleen vastustusta talousuudistusohjelmaan, ja maa saattaa ajautua uusiin vaaleihin. Tällaisessa tilanteessa olisi tullut edetä aiemmin esitetyn mallin mukaisesti eli vapauttaa IMF:n voimassa ollut 17 mrd. euron lainaohjelma euromaiden maksamien Kreikalle kuuluvien SMP-tuottojen avulla. Tällöin olisi saatu tarvittava lisäaika tarkastella Kreikan uudistusten toteutumista." Ehdotus raukesi kannattamattomana.
-Lepomäki
Äänestettäessä puheenjohtajan pohjaehdotusta vastaan ed. Tuppuraisen ehdotus hylättiin äänin 18 - 4 - 1 tyhjä.