Viimeksi julkaistu 24.5.2021 21.51

Pöytäkirja SuVP 23/2017 vp Suuri valiokunta Perjantai 19.5.2017 klo 13.30—15.55

Läsnä
varapuheenjohtaja Simon Elo ps 2. varapuheenjohtaja Tytti Tuppurainen sd jäsen Olavi Ala-Nissilä kesk (10, 11, 12, 13) (9, 14 osittain) jäsen Sirkka-Liisa Anttila kesk (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13) (14 osittain) jäsen Paavo Arhinmäki vas (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 15, 16, 17, 18, 19, 20) (13, 14 osittain) jäsen Sari Essayah kd jäsen Jukka Gustafsson sd (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11) (12 osittain) jäsen Timo Harakka sd (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12) (13 osittain) jäsen Emma Kari vihr jäsen Johanna Karimäki vihr (3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20) (2 osittain) jäsen Elsi Katainen kesk jäsen Susanna Koski kok (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12) (13 osittain) jäsen Katri Kulmuni kesk jäsen Anne Louhelainen ps jäsen Jani Mäkelä ps (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14) (15 osittain) jäsen Mika Niikko ps (9, 10, 11) (8, 12 osittain) jäsen Sari Raassina kok (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11) (12 osittain) jäsen Martti Talja kesk jäsen Juhana Vartiainen kok (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11) (12 osittain) varajäsen Juho Eerola ps (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11) (12 osittain) varajäsen Maarit Feldt-Ranta sd varajäsen Pekka Haavisto vihr (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11) (12 osittain) varajäsen Ari Jalonen ps (10, 11) (9, 12 osittain) varajäsen Jukka Kopra kok (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8) (9 osittain) varajäsen Riitta Myller sd (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11) (12 osittain) varajäsen Juha Pylväs kesk (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11) (12 osittain) varajäsen Eero Suutari kok (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11) (12 osittain) varajäsen Kaj Turunen ps (4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11) (3, 12 osittain) varajäsen Ben Zyskowicz kok (15, 16, 17, 18, 19, 20) (12, 14 osittain) Ahvenanmaan vaalipiirin edustaja Mats Löfström (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11)  
Sihteerit
valiokuntaneuvos Peter Saramo  valiokuntaneuvos Anna Sorto  

1.  Nimenhuuto

Toimitettiin nimenhuuto. Läsnä oli 23 jäsentä. 

2.  Päätösvaltaisuus

Kokous todettiin päätösvaltaiseksi. 

3.  Valtioneuvoston selonteko julkisen talouden suunnitelmasta vuosille 2018—2021

Valtioneuvoston selontekoVNS 4/2017 vp
Valiokunnan lausuntoluonnos EDK-2017-AK-125742
Valtioneuvoston selonteko julkisen talouden suunnitelmasta vuosille 2018—2021
(A 3)

Sihteeri esitteli lausuntoluonnoksen. 

Valiokunta kävi yleiskeskustelun. 

Yksityiskohtaisessa käsittelyssä valiokunta hyväksyi lausuntoluonnoksen sellaisenaan. 

Valiokunta päätti yksimielisesti pitää käsittelyä asian ratkaisevana käsittelynä. 

Asian käsittely valiokunnassa on päättynyt. 

4.  Valtioneuvoston selvitys: OSA; Komission tiedonanto lasten suojelusta muuttoliikkeen yhteydessä

Valtioneuvoston E-selvitysE 37/2017 vp(A 4)
Liiteasiakirja EDK-2017-AK-126081
Komission tiedonanto: lasten suojelu muuttoliikkeen yhteydessä
perusmuistio

Asia on saapunut eduskuntaan. 

Valiokunta lähetti asian mahdollisia toimenpiteitä varten hallintovaliokuntaan ja sosiaali- ja terveysvaliokuntaan. 

5.  Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi (audiovisuaalisten mediapalvelujen tarjoamista koskevan direktiivin muuttaminen)

Valtioneuvoston U-kirjelmäU 50/2016 vp
Valiokunnan lausuntoSiVL 10/2016 vp
U-jatkokirjelmäUJ 6/2017 vp
Valiokunnan lausuntoLiVL 10/2017 vp
Valiokunnan lausuntoLiVL 17/2016 vp
U-jatkokirjelmäUJ 35/2016 vp
Liiteasiakirja EDK-2017-AK-120361
Komission ehdotus Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi (audiovisuaalisten mediapalvelujen tarjoamista koskevan direktiivin muuttaminen)
UJ 6/2017 vp, perusmuistio

Liikenne- ja viestintävaliokunnan lausunto LiVL 10/2017 vp (UJ 6/2017 vp - U 50/2016 vp) on saapunut valiokuntaan. 

Asian käsittely keskeytettiin ja jatkettiin 14 §:ssä ministerin läsnä ollessa. 

6.  Valtioneuvoston selvitys: Ison-Britannian eroprosessi EU:sta - Tilannekatsaus

Valtioneuvoston E-selvitysE 125/2016 vp
E-jatkokirjelmäEJ 5/2017 vp
E-jatkokirjelmäEJ 7/2017 vp
E-jatkokirjelmäEJ 9/2017 vp
E-jatkokirjelmäEJ 10/2017 vp

Merkittiin saapuneeksi talousvaliokunnan ilmoitus: ei toimenpiteitä. EJ 10/2017 vp - E 125/2016 vp 

Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 48/2017 vp: Suurella valiokunnalla ei ole asian käsittelyn tässä vaiheessa huomauttamista valtioneuvoston alustavaan toimintalinjaan. Valiokunta toteaa, että valtioneuvoston E-kirjeessä E 125/2016 vp ja sitä täydentävissä jatkokirjelmissä (EJ 5/2017, EJ 7/2017 vp, EJ 9/2017 vp ja EJ 10/2017 vp) esitetyt nk. Brexit-prosessia koskevat kannat ovat yhteensopivat niiden kannanottojen kanssa, joita suuri valiokunta esitti lausunnossaan SuVL 2/2017 vp. Valiokunta tarvittaessa täsmentää eduskunnan kantaa neuvottelukysymysten ja valtioneuvoston kannan tarkentuessa neuvotteluprosessin eri vaiheissa. 

7.  Valtioneuvoston selvitys: EU27-päämiesten tulevaisuuspohdinnan ja Rooman julistuksen seuranta

Valtioneuvoston E-selvitysE 29/2017 vp

Merkittiin saapuneeksi sivistysvaliokunnan ilmoitus: ei toimenpiteitä. E 29/2017 vp 

8.  Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle ehdotuksista Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiveiksi (digitaaliset sopimukset)

Valtioneuvoston U-kirjelmäU 25/2015 vp
U-jatkokirjelmäUJ 16/2017 vp(A 8)
Valiokunnan lausuntoTaVL 2/2016 vp
Liiteasiakirja EDK-2017-AK-126139
EU/OSA; direktiiviehdotus digitaalisesta sisällöstä
UJ 16/2017 vp, perusmuistio

Jatkokirjelmä UJ 16/2017 vp - U 25/2015 vp on saapunut eduskuntaan. 

Valiokunta päätti lähettää mahdollisia toimenpiteitä varten lakivaliokuntaan ja talousvaliokuntaan jatkokirjelmän UJ 16/2017 vp - U 25/2015 vp. 

9.  Valtioneuvoston selvitys Kreikan toisen sopeutusohjelman päättymisestä ja mahdollisista jatkotoimenpiteistä

Valtioneuvoston E-selvitysE 137/2014 vp
E-jatkokirjelmäEJ 4/2015 vp
E-jatkokirjelmäEJ 15/2015 vp
E-jatkokirjelmäEJ 9/2015 vp
E-jatkokirjelmäEJ 5/2015 vp
E-jatkokirjelmäEJ 10/2016 vp
E-jatkokirjelmäEJ 6/2015 vp
E-jatkokirjelmäEJ 12/2017 vp(A 9)
E-jatkokirjelmäEJ 14/2015 vp
E-jatkokirjelmäEJ 16/2015 vp
E-jatkokirjelmäEJ 13/2015 vp
E-jatkokirjelmäEJ 9/2016 vp
LiiteasiakirjaE 137/2014 vpEJ 12/2017 vp, perusmuistio

Jatkokirjelmä EJ 12/2017 vp - E 137/2014 vp on saapunut eduskuntaan. 

Valiokunta päätti perustuslain 50 §:n 3 momentin nojalla, että asian käsittelyyn osallistuvien valiokunnan jäsenten on noudatettava vaiteliaisuutta muistion sisällöstä. 

Valiokunta lähetti tiedoksi perustuslakivaliokuntaan, valtiovarainvaliokuntaan ja talousvaliokuntaan jatkokirjelmän EJ 12/2017 vp - E 137/2014 vp. 

Puheenvuoron käyttivät varapuheenjohtaja Elo sekä ed. Tuppurainen, Harakka, Arhinmäki, Karimäki, Essayah ja Anttila sekä valiokuntaneuvos Saramo. 

Asian käsittely keskeytettiin ja jatkettiin 12 §:ssä toimivaltaisen valtioneuvoston jäsenen ollessa saapuvilla. 

10.  Valtioneuvoston selvitys: Komission tiedonanto Euroopan parlamentille, Eurooppa-neuvostolle ja neuvostolle Etenemissuunnitelma Schengen-järjestelmän normaalin toiminnan palauttamiseksi

Valtioneuvoston E-selvitysE 30/2016 vp
E-jatkokirjelmäEJ 11/2017 vp(A 10)
Liiteasiakirja EDK-2017-AK-126066
EU/OSA; Neuvoston täytäntöönpanopäätös suosituksen antamisesta Schengen-alueen yleisen toiminnan vaarantavissa poikkeuksellisissa olosuhteissa väliaikaisesti suoritettavan sisärajavalvonnan jatkamisesta
EJ 11/2017 vp, perusmuistio

Jatkokirjelmä EJ 11/2017 vp - E 30/2016 vp on saapunut eduskuntaan. 

Valiokunta lähetti tiedoksi hallintovaliokuntaan jatkokirjelmän EJ 11/2017 vp - E 30/2016 vp. 

11.  Euroryhmä, Epävirallinen valtiovarainministerien kokous 7.-8.4.2017

Eurooppa-neuvoston ja EUn neuvostojen kokouksetEUN 21/2017 vp
EUN-raportti EDK-2017-AK-119148
Epävirallinen valtiovarainministerikokous 7.-8.4.2017, Malta; yhteenvetoraportti
Valtiovarainministeriön raportti 11.4.2017 (A 11)

Raportointi 

Valiokunnassa oli kuultavana: 

  • ministeri Petteri Orpo 

avustajinaan:yksikön päällikkö, finanssineuvos Pekka Morénfinanssineuvos Susanna Ikonenerityisasiantuntija Leena Ainefinanssisihteeri Milla Kourivaltiovarainministeriö 

(klo 13.55). 

Merkittiin raportti saapuneeksi 

Raportointi valmis. 

Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi. 

12.  Euroryhmä, ECOFIN 22.-23.5.2017

Eurooppa-neuvoston ja EUn neuvostojen kokouksetEUN 37/2017 vpValtiovarainministeriön muistio 17.5.2017 (A 12)

Valmistelu 

Valiokunnassa oli kuultavana: 

  • ministeri Petteri Orpo 

avustajinaan:yksikön päällikkö, finanssineuvos Pekka Morénfinanssineuvos Susanna Ikonenerityisasiantuntija Leena Ainefinanssisihteeri Milla Kourivaltiovarainministeriö 

Euroryhmä 22.5.2017 

•Kreikan EVM-ohjelman toisen väliarvion hyväksyminen ja velkahuojennukset (E 137/2014 vp) 

Ministeri Orpo esitteli asian. Todettiin, että valiokunta on antanut asiasta vaitiolomääräyksen.Puheenvuoron käyttivät ed. Arhinmäki, Tuppurainen, Karimäki, Harakka, Niikko, Essayah, Ala-Nissilä, Vartiainen, Turunen, Kari ja Jalonen. Ministeri Orpo sekä finanssineuvos Morén vastasivat puheenvuoroihin. 

Todettiin, että puheenjohtajan ehdotus lausumaksi on "Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan". 

Keskustelun aikana ed. Tuppurainen ed. Harakan kannattamana ehdotti, että valiokunta hyväksyy seuraavan eduskunnan kannan:"Suomi katsoo, että edellytyksenä väliarvion ja siihen liittyvän lainaerän maksamiselle on, että euroryhmä tai euroryhmän työryhmän voivat todeta väliarviota koskevan dokumentaation perusteella ohjelman etenevän sovittujen tavoitteiden mukaisesti. Suomen tavoitteena ovat sosialidemokraattien 13.8.2015 esittämän vastalauseen peruslinjaukset : 1. Suomen hallitus on sitoutunut edistämään euroalueen vakautta ja osallistumaan rakentavasti euroryhmän päätöksentekoon yhteisymmärrystä etsien. Yhdessä sovittujen ratkaisujen tavoitteena on euroalueen (myös Kreikan) ja ennen kaikkea Suomen kannalta kestävä, taloudellisesti vastuullinen, sosiaalisesti yhdenvertainen ja oikeudenmukainen lopputulos. 2. Suomi toteaa, että aikaisemmat lainaohjelmat ovat epäonnistuneet tavoitteissaan. Suomen hallitus suhtautuu epäilevästi Kreikan kolmannen lainaohjelman onnistumisen edellytyksiin. Suomi edellyttää lainaohjelmaan merkittäviä parannuksia. - Jotta uusia ohjelmia ei enää tarvittaisi on tavoitteena oltava Kreikan velkakestävyyden ja valtiontalouden tasapainon pysyvä paraneminen talouskasvulla, jota tukevat työttömyyden lieveneminen, taloudellisen toimeliaisuuden lisääntyminen ja maan kasvava houkuttavuus ulkomaisille investoinneille. Tämä edellyttää ohjelmasta huomattavasti aikaisempaa määrätietoisempaa panostusta talouskasvuun, investointeihin ja työllisyyteen. Samalla tuetaan yhteiskunnan vakautta, korjataan aikaisempien ohjelmien aiheuttamia sosiaalisia ongelmia ja kansalaisten oma-aloitteista vaatimusta paremmasta hallinnosta. Esitetty velkaohjelma ei riittävällä tavalla tue Kreikan talouden kasvua, työllisyyttä ja investointeja. - Kreikan tulee täysin sitoutua tarpeellisiin uudistustoimiin ja omilla toimillaan palauttaa muiden euromaiden luottamus päätöksentekoonsa ja sitoumustensa uskottavuuteen. Kreikan hallitukselta edellytetään kykyä ja halua rakenteellisiin uudistuksiin, ennen kaikkea poliittisen suosikkijärjestelmän, veronkierron ja -välttelyn sekä korruption kitkemiseen. - Kaikkien ratkaisujen tulee pitää sisällään riittävät Kreikan omat toimet maan palauttamiseksi kasvun ja työllisyyden uralle ja näitä toimia eurooppalaisen yhteisön tulee tukea. - Suomi ei hyväksy Kreikan lainaohjelman nykyisten ehtojen lisähuojennuksia. Euroalueen maat ovat jo vuosina 2011 ja 2012 tehneet merkittäviä helpotuksia Kreikan lainaehtoihin, jotka edesauttavat Kreikan paluuta velkakirjamarkkinoille. Jos lainaohjelman ehtojen huojentamista harkittaisiin, nousisi väistämättä esiin myös kysymys jäsenvaltioiden tasavertaisesta kohtelusta. - Suomen saatavat tulee kaikissa järjestelyissä varmistaa. Tämä edellyttää, että EVM:n lainojen ensisijaisuusasema ja takaisinmaksu on turvattu. - Suomi edellyttää ratkaisuja, joilla turvataan IMF:n osallistuminen rahoitukseen ja sen asiantuntemuksen hyödyntäminen. - Suomen on kaikissa oloissa pidettävä kiinni itselleen vuoden 2011 vakuusjärjestelyn kautta neuvotelluista saatavista". 

Ed. Karimäki ehdotti ed. Karin kannattamana, että valiokunta hyväksyy seuraavan eduskunnan kannan: "Suomen neuvottelijoiden tavoitteena tulee olla euroalueen vakauden, yhtenäisyyden ja tulevaisuuden turvaaminen.Kreikan kärjistyvä humanitaarinen kriisi on torjuttava, ihmisten on saatava elämisen perusedellytykset koko EU:ssa. Se on eurooppalaisuuden ja yhteisten arvojen ytimessä. Siihen nojaa koko Euroopan unionin oikeutus. Suomen kokonaisvastuiden ei tarvitse lisääntyä Kreikan nykyisessä kriisissä. Pitkällä aikajänteellä ei kuitenkaan pidä olla kynnyskysymys, etteikö kriisinratkaisumekanismin kapasiteettia voisi kasvattaa, mikäli euroalueen vakauden turvaaminen sitä edellyttäisi. Viimeiset vuodet Kreikan kriisiä on hoidettu niin, että pankit pelastettiin. Asiantuntijoiden arvioiden mukaan 75% hyödystä EU:n ja muiden velkojien alkuperäisestä operaatiosta meni kansainvälisille pankeille. Eniten hyötyjiä oli Saksasta. Normaalissa markkinataloudessa pankit ja sijoittajat olisivat kantaneet riskit. Kreikan leikkaukset ovat olleet kovia, ja valtaosan niistä ovat kantaneet jo valmiiksi pienituloiset ihmiset ja työttömäksi joutuneet. Tämä ei poista sitä tosiasiaa, että Kreikassa onjatkettava rakenteellisia uudistuksia, jotka laajentavat veropohjaa sekä kitkevät harmaata taloutta, veronkiertoa ja korruptiota. Myös esimerkiksi Kreikan eläkejärjestelmäreformia on jatkettava siten, ettei eläkeiän nosto kosketa vain nyt nuorta sukupolvea. Kreikan hallituksella tulee silti olla mahdollisuus vaikuttaa siihen, minkälaiset reformit takaavat parhaiten kasvun edellytyksiä. Iso osa Kreikan valtion talouden ongelmista ja iso osa velkamäärästä on peräisin kotoperäisistä ongelmista. Mutta merkittävä osa on kuitenkin peräisin finanssikriisin eurooppalaisten pankkien pelastusoperaatiosta. Tämä on muistettava, kun kohtuullisen kompromissin ehtoja pohditaan. Kriisimaiden tukiohjelmia tai laina-aikojen ehtoja voidaan järjestellä sillä edellytyksellä, että kriisimaat toteuttavat taloutta tervehdyttäviä uudistuksia ja mikäli toimenpiteet nähdään koko euroalueen ja Suomen talouden kannalta turvallisimpana vaihtoehtona. Kriisimaiden tukiohjelmat toteutetaan niin, että ne tukevat työllisyyttä ja kasvua. Lähtökohtana on, että tukimekanismien kautta myönnetyt lainat maksetaan takaisin. Kreikan hallitukselle on annettava tilaa valita talouspoliittiset keinonsa kriisistä nousemiseen joustavammin, mutta samalla siltä on vaadittava aitoa sitoutumista riittäviin rakenneuudistuksiin. Kreikka on asetettava vastuuseen uskottavasta taloudenpidosta. Edellytämme, että neuvotteluissa haetaan kompromissiratkaisua Suomen ja Euroopan etujen turvaamiseksi, joka parhaalla mahdollisella tavalla turvaa saatavamme sekä euroalueen rahaliiton vakauden ja on kohtuullinen Kreikalle mahdollistaen maalle tulevaisuuden kasvun näkymät osana yhteistä rahaliittoa. Tältä pohjalta Suomi voi hyväksyä, että Kreikan kanssa pyritään neuvottelutulokseen velkahuojennuksista". 

Ed. Arhinmäki ehdotti, että valiokunta hyväksyy seuraavan eduskunnan kannan: "a)Väliarvion hyväksyminen Suomi katsoo, että edellytyksenä väliarvion ja siihen liittyvän lainaerän maksamiselle on, että euroryhmä tai euroryhmän työryhmä voivat todeta väliarviota koskevan dokumentaation perusteella ohjelman etenevän sovittujen tavoitteiden mukaisesti. b)Mahdolliset velkahuojennukset Suomi katsoo, että Kreikan velanmaksukyvyn parantaminen ja talouden pitkän tähtäimen kehitysmahdollisuuksien turvaaminen edellyttävät pidemmälle meneviä velkahuojennuksia kuin mitä niin sanotut instituutiot ovat aiemmin olleet valmiita hyväksymään. Eurohuippukokouksen 12.7.2015 linjaus siitä, että velan nimellisarvon leikkaukset eivät ole mahdollisia, tulisi nostaa uudelleen kriittisen keskustelun kohteeksi ja tarkastella linjauksen perusteita Kreikan toteutuneen ja odotettavan talouskehityksen valossa. Myös korkohuojennuksia on arvioitava ensisijaisesti siitä näkökulmasta, että niiden avulla Kreikan edellytyksiä kehittää talouttaan pitkäjänteisesti kohennetaan, mikä saattaa edellyttää korkokaton vuoksi maksamatta jäämien korkojen mitätöintiä. Maksuerien tasoittaminen velkaohjelman keskeisenä toimintaperiaatteena on kannatettava. c)IMF:n osallistuminen Suomi tavoittelee ratkaisuja, joilla varmistetaan IMF:n asiantuntemuksen hyödyntäminen ja mahdollistetaan sen liittyminen ohjelman rahoitukseen. Suomi tiedostaa, että IMF:n mukaan tulo voi edellyttää lainaehtojen huojentamista tavalla, joka poikkeaa siitä, mihin instituutiot ovat aiemmin olleet valmiita.Ratkaisuja pohdittaessa, on syytä ottaa huomioon myös se, että IMF:n lainojen ehdot ovat erittäin epäedulliset Kreikalle. Kreikka maksaa IMF:lle nykyiset lainansa takaisin vuoteen 2024 mennessä."Ehdotus raukesi kannattamattomana. 

Ed. Essayah ehdotti, että valiokunta hyväksyy seuraavan eduskunnan kannan: "1)Suomi esittää, että mikäli euroryhmä tai euroryhmän työryhmä voivat todeta väliarviossa sovittujen tavoitteiden mukaisesti toteutuneen ohjelman perusteella toisen väliarvion mahdollistaman lainaerän maksamisen, sen sijaan tulisi tulouttaa Kreikalle kuuluvia SMP/ANFA-tuottoja sitä mukaa kun niitä kertyy tuloutettavaksi. 2)Suomi ei hyväksy Kreikan lainaohjelman ehtojen lisähuojennuksia.3)Suomen on varmistettava vuoden 2011 vakuusjärjestelyn saatavat.4) IMF:n osallistuminen ei saa vaarantaa vakuusjärjestelyjä eikä kasvattaa Suomen vastuita."Ehdotus raukesi kannattamattomana. 

Ed. Myller, Pylväs, Suutari, Haavisto, Eerola, Löfström, Raassina ja Turunen merkittiin poistuneen. 

Äänestettäessä puheenjohtajan ehdotusta vastaan ed. Tuppuraisen ehdotus hävisi äänin 13 - 5 - 3 tyhjää, ja ed. Karimäen ehdotus hävisi äänin 13 - 3 - 5 tyhjää. 

Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 49/2017 vp: Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan. 

ECOFIN-neuvosto; 

3.Kaksinkertaisen verotuksen riitojenratkaisumekanismi (U 64/2016 vp) 

Ministeri esitteli asian, josta ei muutoin käytetty puheenvuoroa. 

Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 50/2017 vp: Valiokunnalla ei ole huomauttamista valtioneuvoston toimintalinjaan. 

Ed. Zyskowicz, Jalonen, Gustafsson, Niikko ja Vartiainen merkittiin poistuneen. 

Merkittiin, että kokous ei enää ollut päätösvaltainen. 

Ministeri Orpo esitteli euroryhmän sekä neuvoston kokouksen muut asiat. Puheenvuoron käyttivät ed. Arhinmäki, Tuppurainen, Essayah ja Harakka. Ministeri Orpo sekä erityisasiantuntija Aine vastasivat puheenvuoroihin. 

Lainsäädäntöasiat 

2.A-kohtien luettelon hyväksymien 

4.(mahd.) Yhteinen yritysveropohja (CCTB (U 65/2016 vp) 

Valiokunta käsitteli asiaa EU-neuvoston (Euroryhmä, ECOFIN 22.-23.5.2017) asialistalla. 

5.Muut asiat 

Ei-lainsäädäntöasiat 

6.A-kohtien luettelon hyväksyminen 

7.Pääomien liikkeet 

EFC-raportti pääomien liikkeestä ja maksuvapaudesta, sekä komission raportti pääomien liikkeiden kansallisista esteistä 

8.Eurooppalainen ohjausjakso 2017 

Makrotalouden epätasapainojen menettely: syvä-analyysit 

9.G20-valtiovarainministereiden ja keskuspankkiirien 20.4. kokouksen ja IMF:n ja Maailmanpankin kevätkokousten seuranta 

•Taloustilanne ja inflaatiokehitys euroalueella – komission kevätennuste 

•Espanja – suullinen informointi ohjelman jälkeisen 7. valvontakäynnin tuloksista 

Valiokunta käsitteli asiaa EU-neuvoston (Euroryhmä, ECOFIN 22.-23.5.2017) asialistalla. 

Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi. 

13.  Euroopan unionin neuvoston kokous 17.2.2017 (Koulutus-, nuoriso-, kulttuuri- ja urheiluneuvosto)

Eurooppa-neuvoston ja EUn neuvostojen kokouksetEUN 1/2017 vp
EUN-raportti EDK-2017-AK-108428
EU; Koulutus-, nuoriso-, kulttuuri- ja urheilusasiat; Euroopan unionin neuvoston 3518. kokous - Koulutus-, nuoriso-, kulttuuri- ja urheiluneuvosto 17.2.2017
Suomen pysyvän edustuston raportti 22.2.2017 (A 13)

Raportointi 

Valiokunnassa olivat kuultavina: 

  • ministeri Sanni Grahn-Laasonen 
  • ministeri Sampo Terho 

avustajinaan:kulttuuriasiainneuvos Laura Mäkeläkulttuuriasiainneuvos Satu HeikkinenEU-koordinaattori Henrik Rusoopetus- ja kulttuuriministeriö 

Merkittiin raportti saapuneeksi 

Raportointi valmis. 

Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi. 

14.  Euroopan unionin neuvoston kokous 22.-23.5.2017 (Koulutus-, nuoriso-, kulttuuri- ja urheiluneuvosto)

Eurooppa-neuvoston ja EUn neuvostojen kokouksetEUN 38/2017 vpOpetus- ja kulttuuriministeriön muistio 16.5.2017 (A 14)
Liiteasiakirja EDK-2017-AK-125943
Komission ehdotus Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi audiovisuaalisia mediapalveluita koskevan direktiivin muuttamiseksi, neuvoston yleisnäkemys
Liikenne- ja viestintäministeriön perusmuistio 16.5.2017 asiakohta 12 (vaiteliaisuusmääräys) (B 14)

Valmistelu 

Valiokunnassa olivat kuultavina: 

  • ministeri Sanni Grahn-Laasonen 
  • ministeri Sampo Terho 

avustajinaan:kulttuuriasiainneuvos Laura Mäkeläkulttuuriasiainneuvos Satu HeikkinenEU-koordinaattori Henrik Rusoopetus- ja kulttuuriministeriö 

Ministeri Grahn-Laasonen esitteli toimialaansa kuuluvat neuvoston kokouksen asiat. Valiokunnan jäsenillä ei ollut ministeriltä kysyttävää ja ministeri sai luvan poistua.Ministeri Terho esitteli toimialaansa kuuluvat neuvoston kokouksen asiat, joista käytettiin puheenvuoroja seuraavasti. 

Lainsäädäntökäsittelyt 

2.(mahd.) A-kohtien luettelon hyväksyminen 

Muut kuin lainsäädäntöasiat 

3.(mahd.) A-kohtien luettelon hyväksyminen 

NUORISO 

4.Ehdotus neuvoston päätelmiksi nuorisotyön roolista sellaisten keskeisten elämäntaitojen kehittämisen tukemisessa, jotka helpottavat nuorten onnistunutta siirtymistä aikuisuuteen, aktiiviseen kansalaisuuteen ja työelämään 

5.Ehdotus neuvoston päätelmiksi nuorisoalan eurooppalaisen yhteistyön strategisista näkymistä vuoden 2018 jälkeiselle kaudelle 

6.Ehdotus neuvoston päätöslauselmaksi jäsennellystä vuoropuhelusta ja nuorten kanssa käytävän vuoropuhelun tulevasta kehittämisestä nuorisoalan eurooppalaisen yhteistyön politiikkojen puitteissa vuoden 2018 jälkeen 

7.Euroopan tulevaisuuden rakentaminen – nuorten kuunteleminen ja tukeminen 

KOULUTUS 

Lainsäädäntökäsittelyt 

8.Ehdotus Euroopan parlamentin ja neuvoston päätökseksi yhteisistä puitteista parempien palvelujen tarjoamiseksi taitojen ja tutkintojen alalla (Europass) ja päätöksen N:o 2241/2004/EY kumoamiseksi (ensimmäinen käsittely) 

Muut kuin lainsäädäntöasiat 

9.Ehdotus neuvoston suositukseksi eurooppalaisesta tutkintojen viitekehyksestä elinikäisen oppimisen edistämiseksi ja eurooppalaisen tutkintojen viitekehyksen perustamisesta elinikäisen oppimisen edistämiseksi 23 päivänä huhtikuuta 2008 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston suosituksen kumoamisesta (E 84/2016 vp) 

Valiokunta käsitteli asiaa EU-neuvoston (koulutus-, nuoriso-, kulttuuri- ja urheiluneuvosto 22.-23.5.2017) asialistalla. 

10.Oppijoiden ääni kuuluviin: miten järjestelmiämme tulisi parantaa ja uudenaikaistaa, jotta kaikki saisivat korkealaatuista koulutusta 

Muut asiat 

Koulutus 

11.a)Erasmus+ -ohjelma yhdistänyt eurooppalaisia jo 30 vuotta 

b)Koulutusta käsittelevä huippukokous 

c)Julkisen kuulemisen käynnistäminen komission ehdotuksesta neuvoston suositukseksi sosiaalisen osallisuuden ja yhteisten arvojen edistämisestä virallisen oppimisen ja epävirallisen oppimisen avulla 

d)Toinen avoimia oppimisresursseja käsittelevä maailmankongressi 

Nuoriso ja koulutus 

e)Seuraavan puheenjohtajavaltion työohjelma 

AUDIOVISUAALIALA/KULTTUURI 

Lainsäädäntökäsittelyt 

12.Ehdotus Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi audiovisuaalisten mediapalvelujen tarjoamista koskevien jäsenvaltioiden tiettyjen lakien, asetusten ja hallinnollisten määräysten yhteensovittamisesta annetun direktiivin 2010/13/EU muuttamisesta vaihtuvien markkinarealiteettien vuoksi (U 50/2016 vp) 

Valiokunta käsitteli asiaa EU-neuvoston (koulutus-, nuoriso-, kulttuuri- ja urheiluneuvosto 22.-23.5.2017) asialistalla. 

Todettiin perustuslain 50 §:n 3 momenttiin viitaten, että valtioneuvoston vaiteliaisuuspyyntö on määräyksenä voimassa, kunnes valiokunta on ottanut kantaa pyyntöön. 

Jatkettiin 5 §:ssä keskeytetyn asian käsittelyä. 

Puheenvuoron käyttivät varapuheenjohtaja Elo sekä ed. Tuppurainen, Arhinmäki ja Essayah. Ministeri Terho ja kulttuuriasiainneuvos Mäkelä vastasivat puheenvuoroihin. 

Muut kuin lainsäädäntöasiat 

13.Ehdotus neuvoston päätelmiksi EU:n strategisesta lähestymistavasta kansainvälisiin kulttuurisuhteisiin 

URHEILU 

Puheenvuoron käyttivät ed. Essayah ja Arhinmäki. Ministeri Terho sekä kulttuuriasiainneuvos Heikkinen vastasivat puheenvuoroihin. 

Muut kuin lainsäädäntöasiat 

14.Ehdotus neuvoston ja neuvostossa kokoontuneiden jäsenvaltioiden hallitusten edustajien päätelmiksi urheilusta sosiaalista osallisuutta edistävänä vapaaehtoistyön alana 

15.Ehdotus neuvoston ja neuvostossa kokoontuneiden jäsenvaltioiden hallitusten edustajien päätöslauselmaksi Euroopan unionin urheilualan työsuunnitelmasta 

16.Urheilumedia ja sen rooli sosiaalisen osallisuuden vahvistamisessa 

Muut asiat 

Kulttuuri 

17.a)Euroopan kulttuuripääkaupungit vuodeksi 2021 

b)Kulttuuriomaisuuden suojelu, kulttuuriomaisuuden laittoman kaupan torjunta, EU:n tuontijärjestely 

c)Tehokas ja tasapainoinen täytäntöönpanojärjestelmä tekijänoikeuden kaupallisten rikkomusten torjumiseksi audiovisuaali- ja kulttuurialalla digitaalisten sisämarkkinoiden väliarvioinnin yhteydessä 

Urheilu 

d)Maailman antidopingtoimiston (WADA) kokoukset (Montreal, 17.–18. toukokuuta 2017) 

e)Pariisin pyyntö järjestää vuoden 2024 kesäolympialaiset ja paralympialaiset 

f)Tekonurmikenttien kumirouhe 

Audiovisuaaliala/kulttuuri ja urheilu 

g)Seuraavan puheenjohtajavaltion työohjelma 

Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi. 

15.  Euroopan unionin neuvoston kokous 16.5.2017 (Yleisten asioiden neuvosto)

Eurooppa-neuvoston ja EUn neuvostojen kokouksetEUN 34/2017 vp
EUN-raportti EDK-2017-AK-126113
Yleisten asioiden neuvosto 16.5.2017
Valtioneuvoston kanslian raportti 18.5.2017 (A 15)

Raportointi 

Valiokunnassa oli kuultavana: 

  • ministeri Sampo Terho 

avustajinaan:lainsäädäntöneuvos Johannes LeppoEU-erityisasiantuntija Heli Siivolavaltioneuvoston kanslia 

Merkittiin raportti saapuneeksi 

Ed. Tuppurainen käytti puheenvuoron. Ministeri Terho vastasi puheenvuoroon. 

Raportointi valmis. 

Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi. 

16.  Euroopan unionin neuvoston kokous 22.5.2017 (Yleisten asioiden neuvosto)

Eurooppa-neuvoston ja EUn neuvostojen kokouksetEUN 40/2017 vpValtioneuvoston kanslian muistio 17.5.2017 (A 16)

Valmistelu 

Valiokunnassa oli kuultavana: 

  • ministeri Sampo Terho 

avustajinaan:lainsäädäntöneuvos Johannes LeppoEU-erityisasiantuntija Heli Siivolavaltioneuvoston kanslia 

Ministeri Terho esitteli asian. Todettiin, että valiokunta oli hyväksynyt eduskunnan kannan edellä 6 §:ssä. 

ISON-BRITANNIAN EROPROSESSI EU:STA (E 125/2016 vp) 

Valiokunta käsitteli asiaa EU-neuvoston (yleisten asioiden neuvosto 22.5.2017) asialistalla. 

Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi. 

17.  Euroopan unionin neuvoston kokous 11.5.2017 (Maatalous- ja kalastusneuvosto)

Eurooppa-neuvoston ja EUn neuvostojen kokouksetEUN 29/2017 vp
EUN-raportti EDK-2017-AK-125022
Maatalous- ja kalastusneuvosto 11.5.2017
Maa- ja metsätalousministeriön raportti 12.5.2017 (A 17)

Raportointi 

Merkittiin raportti saapuneeksi 

Asia käsiteltiin kirjallisessa menettelyssä. Merkittiin selvitys saaduksi. 

18.  Epävirallinen maatalousministerikokous 21.-23.5.2017

Eurooppa-neuvoston ja EUn neuvostojen kokouksetEUN 39/2017 vpMaa- ja metsätalousministeriön muistio 16.5.2017 (A 18)

Valmistelu 

Ilmastonmuutos ja vesivarat EU:n maatalouden haasteena 

Asia käsiteltiin kirjallisessa menettelyssä. Merkittiin selvitys saaduksi. 

Ed. Tuppurainen käytti puheenvuoron. 

19.  Muut asiat

Tapaamisia: 

-SuV:n, TaV:n ja TrV:n tapaaminen komissaari Biénkowskan kanssa to 8.6.2017 klo 13.15-14.00, kab. Tervaleppä (osall.SuV: pj. Virolainen, vpj. Tuppurainen, ed. Ala-Nissilä (+TrV vpj.), ed. Arhinmäki, ed. Harakka, ed. Kulmuni (+TaV), ed. Feldt-Ranta (+TrV), ed. Haavisto)  

Matkoja:  

- COSAC-kokous su 28.- ti 30.5.2017, Malta (pj. Virolainen, vpj. Tuppurainen, ed. Ala-Nissilä, ed. Louhelainen, ed. Karimäki, ed. Vartiainen)  

- SuV:n valtuuskunnan matka Tallinnaan ti 13.6.2017 (pj. Virolainen, ed. Anttila, ed. Harakka, ed. Louhelainen, ed. Pirttilahti)  

Seminaari:  

-UPI-SuV -yhteisseminaari to 28.9.2017 klo 10-12, Pikkuparlamentin auditorio 

20.  Seuraava kokous

Ilmoitettiin, että valiokunnan seuraava kokous on keskiviikkona 24.5.2017 klo 13.00 

Pöytäkirjan vakuudeksi
Valiokuntaneuvos 
Peter 
Saramo