Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Sanna Marinin hallitus on sitoutunut edistämään kestävää liikennepolitiikkaa, jossa tavoitteena on vähäpäästöinen liikenne. Hallitusohjelmassa linjataan nopeina toimenpiteinä päästöjen vähentämiseksi ja kiertotalouden edistämiseksi seuraavaa: "Mahdollistetaan henkilö- ja tavaraliikenne vähän liikennöidyillä ja käytöstä poistetuilla rataosuuksilla."
Rataväliä Jyväskylä—Äänekoski on parannettu ja sähköistetty edellisen eduskunnan aikana noin 90 miljoonalla eurolla. Tätä merkittävää investointia tulisi hyödyntää tavaraliikenteen lisäksi myös henkilöliikenteessä. 8.10.2018 liikenne- ja viestintäministeriölle toimitetun selvityksen mukaan henkilöjunaliikenteen vaatimat lisäinvestoinnit olisivat vähäisiä. Kyseinen yhteysväli palvelisi erityisesti Jyväskylän, Laukaan ja Äänekosken seutua.
Yhteydestä olisi mahdollista järjestää esimerkiksi kokeilu nopealla aikataululla. Tämä noudattaisi samalla hallitusohjelman tavoitteita ja hyödyntäisi jo aiemmin tehtyä ratainvestointia.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: