Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Maanteiden nopeusrajoituksia ollaan laskemassa. Muutos koskettaa noin viidesosaa teistä, joilla on nopeusrajoitus 100 km/h. Väylävirasto tiedotti 29.5.2024, että nopeusrajoitus tulisi laskemaan 80 km:n tuntinopeuteen noin 1 800 kilometrillä maantieverkkoa. Muutokset kohdistuvat kilometrimääräisesti eniten Lappiin, Pohjois-Pohjanmaalle ja Etelä-Pohjanmaalle.
Yle uutisoi 28.5., että Väyläviraston mukaan muutos lisää liikenneturvallisuutta. Ylen mukaan muutoksilla voidaan välttää vuosittain seitsemän kuolemaa tai vakavaa loukkaantumista. Myös polttoainekulut ja hiilidioksidipäästöt pienenevät.
Näyttää siltä, että hallitus on siirtämässä Suomea etanavauhtiin maanteiden huonon kunnon takia. Seurauksena on yritysten pyörien hidastuminen ja ihmisten arjen heikentyminen. Matkanteon ja kuljetusten hidastamisen sijasta Suomessa pitää parantaa maanteiden kuntoa, jotta nopeusrajoituksia voidaan nostaa. Tämä hyödyttäisi niin talouselämää kuin kansalaisia. Esimerkiksi Turun tunnin junan pääomittamisen sijasta rahat kannattaisi käyttää maantieverkon parantamiseen koko Suomessa.
Lopulta nopeusrajoituksissa on kyse poliittisesta päätöksestä. Väyläviraston suunnitelmien peruminen on mahdollista.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: