Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Uusi ajokorttilaki tuli voimaan 1.7.2018 vähentäen autokouluopetusta merkittävän paljon. Pakollisesta teoria- ja ajo-opetuksesta leikattiin yli puolet pois, ja joihinkin ajokorttiluokkiin pakollista opetusta ei kuulu lainkaan.
Ajokorttilain tarkoituksena oli, että oppilas itse ostaisi vapaaehtoista opetusta — näin ei ole tapahtunut. Ajokorttilakiuudistus on johtanut siihen, että menestyminen erityisesti kuljettajantutkinnon teoriakokeissa on heikentynyt rajusti. Ennen uudistusta mopokortin teoriakokeen pääsi ensiyrittämällä läpi 83 % oppilaista, nyt hyväksymisprosentti on enää alle 40. Myös ajokokeiden hylkäykset ovat lisääntyneet — niin mopokorttien kuin ajokorttien osalta. Ensimmäisellä yrittämällä henkilöauton ajokokeesta pääsee läpi enää vain noin 60 %.
Ajokorttilain tarkoituksena oli myös laskea ajokortin hintaa; nyt kustannukset ovat kuitenkin useilla nousseet uusittavien teoria- ja ajokokeiden vuoksi. Kokeissa saatetaan käydä useita kertoja ilman minkäänlaista lisäopetusta. Opetus väheni, tutkinnot vaikeutuivat ja tutkintohinnat nousivat. Kuluttajan maksama hinta ei laskenut. Uusien kuljettajien tiedot ja taidot ovat huolestuttavan ohuen opetuksen varassa.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: