Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Helsingin kaupunkiympäristölautakunta on hyväksynyt tällä viikolla Malmin lentokentän ensimmäisen asuntokaavan. Malmin lentokenttäalueelle kaavoitettu Nallenrinne on osa nykyistä kiitorataa. Lautakunnasta asia etenee kaupunginhallitukseen ja valtuustoon ilmeisenä pyrkimyksenä lopettaa Malmin lentoaseman ilmailutoiminnot ja lentokentän alueen ottaminen asuntotuotantokäyttöön.
Eduskunnan tarkastusvaliokunta on kuitenkin tässä kuussa hallituksen vuosikertomuksesta 2018 tekemässään mietinnössä (TrVM 5/2019 vp) vahvistanut liikenne- ja viestintävaliokunnan lausunnossa (LiVL 3/2019 vp) olleen ns. Lex Malmi -lausuman voimassaolon. Lausuma edellyttää, että valtioneuvosto ryhtyy toimenpiteisiin korvaavien lentokenttätoimintojen turvaamiseksi, jotta Malmin lentokentän ilmailutoiminnot voivat jatkua hyvien yhteyksien ja etäisyyksien päässä. Tällaista korvaavaa kenttää ei ole vieläkään osoitettu.
Malmin lentokenttä on laskeutumisilla ja lentoonlähdöillä mitattuna Suomen toiseksi vilkkain lentokenttä. Finavian mukaan Malmin lentoasema on sijainniltaan ylivoimaisesti paras lentokoulutusta harjoittavien yritysten, pienimuotoisen ansiolentotoiminnan ja pienkoneiden huoltotoiminnan kannalta. Malmin kentällä toimivan ilmailualan elinkeinon ja sitä tukevien alojen jatkuvuus on turvattava ilman katkoksia siihen saakka, kunnes kapasiteetiltaan, palveluiltaan, turvallisuudeltaan ja toiminnallisuudeltaan lentotoiminnan mahdollistava vastaava korvaava paikka on osoitettu.
Kataisen hallituksen päätöksessä rakennepoliittisen ohjelman toimeenpanosta osana julkisen talouden suunnitelmaa vuonna 2014 valtio päätti vetäytyä toimintoineen Malmin lentoasemalta Helsingin asuntorakentamisen edellytysten parantamiseksi. Kuitenkin valtio omistaa Helsingissä mittavia maa-alueita, mm. Ilmalan junavarikon, joiden soveltuvuus asuntorakentamiseen olisi jopa parempi kuin Malmin lentokentän alueella.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: