Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee asetusta maanteiden ja rautateiden runkoverkosta ja niiden palvelutasosta. Runkoverkkoasetuksessa säädettäisiin valtakunnalliseen runkoverkkoon kuuluvista maanteistä ja rautateistä. Runkoverkon palvelutaso, kuten turvallisuus, kustannustehokkuus sekä matka-ajan nopeus ja ennustettavuus, on muuta liikenneverkkoa korkeampi. Runkoverkko myös ohjaa liikenneyhteyksien kehittämistä ja hankkeiden rahoitusta.
Hyvien poikittaisliikenneyhteyksien kannalta Jyväskylä—Joensuu-rataosuuden kehittäminen on tärkeää. Liikenne- ja viestintäministeriön ehdotuksessa rataosuus Joensuusta Pieksämäelle on jätetty kokonaan runkoverkon ulkopuolelle. Rataosuus Pieksämäeltä Jyväskylään on puolestaan profiloitu tavaraliikenteen, ei henkilöliikenteen, yhteydeksi. Täten junayhteys Joensuusta Jyväskylään ja Tampereelle uhkaa heikentyä merkittävästi entisestään.
Tällä hallituskaudella junavuoroja Joensuusta Pieksämäelle on jo vähennetty eikä siinä liikennöivässä kiskobussissa riitä aina istumapaikkoja kaikille matkustajille. Poikittaisyhteys Joensuusta Pieksämäen kautta Jyväskylään ja edelleen Tampereelle on erittäin tärkeä erityisesti opiskelijoille sekä myös työmatkalaisille. Vaihtoehtoinen yhteys Jyväskylään Kouvolan tai Tikkurilan kautta on matka-ajaltaan yli tuplasti pidempi.
Jyväskylä—Joensuu-rataosuuden saaminen kokonaisuudessaan runkoverkkoasetukseen on aiheellista, jotta poikittaisliikenteen taso saadaan turvatuksi ja sitä kehitetään jatkossakin. Raideliikenteeseen panostaminen on avainasemassa ilmastonmuutoksen torjunnassa, jossa liikennepäästöjä tulisi vähentää merkittävästi. Sujuvat junayhteydet kaupunkien välillä ja kuljetusten siirtäminen teiltä raiteille ovat tässä tärkeässä roolissa.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: