Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Dieselin käyttövoimavero on muuttunut dieselkäyttöisen ajoneuvon omistajia syrjiväksi. Näin ollen verosta tulisi luopua tai vähintään sitä tulisi alentaa.
Kuljetusalan kilpailutilanne on viime vuosina kiristynyt entisestään, ja suomalaisille kuljetusalan yrityksille alkaa olla erittäin haastavaa toimia dieselin hintojen noustessa. Verotuksen keventäminen olisi teko suomalaisen työn puolesta.
Voimassa olevan linjauksen mukaan Suomessa kannetaan dieselkäyttöisistä ajoneuvoista ajoneuvoveron käyttövoimaveroa, jotta yhtenäistetään bensiinin ja dieselöljyn erilaisesta verokohtelusta aiheutuvia kustannuseroja autoilijoille keskimääräisellä vuotuisella ajosuoritteella sekä varmistetaan vaatimus neutraalista energiaverotuksesta.
Viimeaikaiset muutokset polttoainehinnoissa ovat kuitenkin aiheuttaneet sen, että autoilija maksaa dieselpolttoaineesta usein yhtä suurta tai jopa korkeampaa hintaa kuin bensiinistä. Tämä on tietysti riippuvaista päivästä ja asemakohtaisesta hinnasta, mutta ei voida enää pitää selvänä pääsääntönä sitä, että dieselajoneuvon käyttäjä saa merkityksellisesti edullisempaa polttoainetta. Dieselin ja bensiinin hintaero on usein enää vain muutamia senttejä. Hiljattain Neste Express -asemalla 95-oktaanisen bensiinin litrahinta oli 1,479 euroa ja dieselin hinta 1,499 euroa eli diesel on joillain asemilla jopa kalliimpaa.
On myös huomattava henkilöautojen osalta, että uudempien ajoneuvojen polttoainekulutukset ovat laskeneet, mikä tarkoittaa dieselauton kohdalla, että käyttäjältä vaadittaisiin todella suuri määrä ajokilometrejä ennen kuin käyttövoimaveron määrä suhteessa bensiinikäyttöiseen autoon kompensoituu muutaman sentin edullisemmilla dieselhinnoilla.
Syrjivä tilanne koskee edellä mainitun kuljetusalan lisäksi myös yksityiskäytössä olevia henkilöautoja, joiden käyttäjät eivät aja vuoden aikana enää nykypäivänä sen suurempia kilometrimääriä kuin bensiinikäyttöisen henkilöauton omistajat. Suomeen on muodostunut autoilijoita syrjivä ääritilanne, sillä uudemman bensiinikäyttöisen ajoneuvon kulutus on niin paljon pienempi kuin vanhemman dieselkäyttöisen ajoneuvon, että on selvästi kohtuutonta verottaa vanhan dieselauton omistajaa ylimääräisellä käyttövoimaverolla. Kovemman verokohtelun saavat ääriesimerkissä ne valmiiksi vähävaraiset kotitaloudet, joilla ei ole varaa ostaa vanhan dieselauton tilalle uutta bensiiniautoa.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: