Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Hansel Oy ja Kuntaliiton KL-Kuntahankinnat Oy:n toimintojen yhdistämisen mahdollistavasta laista säädettiin eduskunnassa joulukuussa 2018. Ennen eduskunnan päätöstä asia oli käsiteltävänä talousvaliokunnassa (13.11.2018), joka mietinnössään piti yhdistymistä perusteltuna ja tarkoituksenmukaisena. Mietinnössään talousvaliokunta edellyttää pk-yritysten mahdollisuutta päästä mukaan hankintamarkkinoille:
"Hankintoja tulee tehdä myös sellaisina kokonaisuuksina, että pienemmätkin toimijat pääsevät osallistumaan valtion ja kuntien hankintoihin muutoinkin kuin alihankkijoina. Tätä voidaan helpottaa erityisesti hankintojen jakamisella tarkoituksenmukaisiin kokonaisuuksiin. Hankintalain 75 § koskee hankintojen jakamista osiin ja sisältää perusteluvelvollisuuden tilanteessa, jossa hankintasopimusta ei jaeta osiin."
Toimintojen yhdistymisen jälkeen Hansel Oy on tehnyt kilpailutuksia, jotka eivät vastaa eduskunnan tahtoa. Esimerkiksi "Elintarvikkeet ja non-food-tuotteet 2020—2024: kunnat, kuntayhtymät, evankelisluterilainen ja ortodoksinen kirkko sekä näiden seurakunnat, muut edellä mainittujen tahojen julkiset hankintayksiköt"- kilpailutus päätettiin toteuttaa yhden toimittajan mallin mukaisesti, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että vain tukkurit voivat olla mukana kilpailutuksessa. Tämä on eduskunnan tahdon vastaista.
Kilpailutukseen osallistuikin vain kaksi isoa tukkuria ja kilpailun voitti Kesko Oyj. Hankkeen kokonaisarvo on 340 000 000 euroa (ilman alv:tä). Toimintatapa on äärimmäisessä ristiriidassa talousvaliokunnan mietinnön ja eduskunnan tahtotilan kanssa.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: