Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Lakialoitteessa esitetään, että rikoslain (39/1889) 23 luvun 9 § muutetaan siten, että liikennejuopumuksesta voidaan tuomita ajoneuvon kuljettaja sakkoon tai vankeuteen, jos hän nautittuaan alkoholia tai muita päihteitä ajaa moottoritonta ajoneuvoa, moottorilla varustettua polkupyörää tai kevyttä sähköajoneuvoa ja veren alkoholipitoisuus ajon aikana tai sen jälkeen on vähintään 1 promillea tai vähintään 0,44 milligrammaa alkoholia litrassa uloshengitysilmaa.
Lakialoitteessa esitetään lisäksi, että pakkokeinolain (806/2011) 9 luvun 2 § muutetaan siten, että poliisimies voi määrätä moottorikäyttöisen ajoneuvon, moottorittoman ajoneuvon, moottorilla varustetun polkupyörän tai kevyen sähköajoneuvon kuljettajan tai muussa rikoslain 23 luvussa tarkoitetussa tehtävässä toimivan kokeeseen, joka tehdään tämän mahdollisesti nauttiman alkoholin tai muun huumaavan aineen toteamiseksi. Kokeesta kieltäytymisen taikka kokeen suorittamisen turvaamisen tai luotettavan koetuloksen saamisen vuoksi voidaan toimittaa henkilönkatsastus, johon ei tarvita pidättämiseen oikeutetun virkamiehen päätöstä.
Sähköpotkulaudat ovat tarjonneet ihmisille uudenlaisen tavan liikkua erityisesti kaupunkialueilla, mutta niiden yleistyminen on myös lisännyt sähköpotkulautaonnettomuuksia. Suurin osa sähköpotkulautaonnettomuuksista on tapahtunut alkoholin vaikutuksen alaisena. Turussa tehdyn tutkimuksen (2021) mukaan sähköpotkulaudoilla kaatuneista ja kasvomurtumadiagnoosin saaneista 91 % oli humalassa. Päihtyneenä reaktiokyky hidastuu ja liian suuri tilannenopeus johtaa onnettomuuksiin. Näistä aiheutuu pahimmillaan yksilölle traumaattisia aivoverenvuotoja, jotka aiheuttavat pysyvää vammautumista ja työkyvyttömyyttä. Lisäksi onnettomuuksista aiheutuu yksilöille, sivullisille sekä yhteiskunnalle lisääntyneitä kustannuksia terveydenhuollon kuormituksen ja työkyvyttömyyden kautta.
Ongelmallista on, että sähköpotkulautojen käyttäjät eivät myöskään välttämättä tunne tai noudata liikennesääntöjä tai palveluntuottajien antamia ohjeita sähköpotkulautojen käytöstä. Liikenneturvan keväällä 2020 tekemän kyselyn mukaan joka viides suomalainen luulee, että laki ei kiellä tai rajoita humalassa pyöräilyä. Koska sähköpotkulaudoilla kuljetaan pyöräilyn säännöillä, myös niillä ajamiseen päihtyneenä liittyy epätietoisuutta. Tällä hetkellä Suomen laki ei määritä promillerajaa pyöräilyyn tai sähköpotkulaudalla ajamiseen, vaikka lailla puututaankin päihtyneenä ajamiseen.
Suurin osa sähköpotkulaudoista lasketaan kevyiksi sähköajoneuvoiksi, ja niihin sovelletaan lakia liikennejuopumuksesta moottorittomalla ajoneuvolla. Rikoslain (39/1889, 23 luku 3 §) mukaan moottorikäyttöistä ajoneuvoa, kuten autoa, päihtyneenä kuljettava voidaan tuomita rattijuopumuksesta sakkoihin tai vankeuteen, mikäli veren alkoholipitoisuus on 0,5 promillea tai yli. Saman luvun 9 §:n mukaan myös moottorittoman ajoneuvon, kuten sähköpotkulaudan tai pyörän, kuljettaja voidaan tuomita rattijuopumuksesta sakkoihin tai jopa kolmen kuukauden vankeuteen, jos hän aiheuttaa vaaraa muille tienkäyttäjille alkoholin tai huumaavan aineen vaikutuksen alaisena.Tankojuoppoudesta ei kuitenkaan voida sakottaa tai tuomita, mikäli konkreettista vaaraa ei aiheudu toiselle tienkäyttäjälle. Poliisilla ei ole käytännössä oikeutta puhalluttaa epäiltyjä ilman jo aiheutunutta vaaraa tai tapaturmaa. Jotta Suomen poliisilla olisi aidosti mahdollisuus puuttua pyörillä, sähköpyörillä ja sähköpotkulaudoilla päihtyneenä ajamiseen, esitetään rikoslakiin kirjattavan promilleraja 1,0 tai yli.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,