Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Lakialoitteessa esitetään perusopetuslakia ja lukiolakia muutettavaksi siten, että vapaus valita joko elämänkatsomustiedon tai uskonnon opetus koskee jokaista oppilasta uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyydestä riippumatta.
Tällä hetkellä elämänkatsomustiedon voi valita ainoastaan oppilas, joka ei kuulu mihinkään uskonnolliseen yhdyskuntaan tai joka tunnustaa sellaista uskoa, jota ei oppilaitoksessa perusopetuslain 9 §:n 1 momentin mukaisesti opeteta. Siten perusopetuslaki ja lukiolaki rajaavat kirkkoon tai johonkin muuhun uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluvien lasten ja opiskelijoiden mahdollisuutta osallistua elämänkatsomustiedon opetukseen.
Tiettyyn kirkkoon tai uskonnolliseen yhteisöön kuuluminen ei automaattisesti tarkoita sitä, että perhe tai opiskelija kannattaisi myös tämän uskonnon opetusta. Jotkut voivat pitää elämänkatsomustiedon tarjoamaa oppisisältöä tähdellisempänä tai kannattaa vakaumustaan vastaavan uskontokasvatuksen järjestämistä mieluummin kodin ja/tai oman seurakunnan toimesta.
Esitystä puoltavat perustuslain uskonnon ja omantunnon vapaus sekä syrjimättömyys uskonnon ja vakaumuksen perusteella. Lakiesitys vahvistaa lasten ja heidän perheidensä katsomuksellista autonomiaa ja varmistaa uskonnollisiin yhdyskuntiin kuuluville saman valinnanvapauden kuin on niihin kuulumattomilla.
Lakimuutos myös vahvistaisi opintojen ja koulun tuntijärjestelyjen jatkuvuutta tilanteessa, jossa liikkuvuus eri uskontokuntien ja/tai uskonnottomuuden välillä on lisääntynyt merkittävästi. Muutoksen jälkeen lapsi voisi perheen niin halutessa jatkaa elämänkatsomustiedon opetuksessa silloinkin, kun hän vanhempineen liittyisi johonkin uskonnolliseen yhdyskuntaan.
Edellä olevan perusteella ehdotan,